ID.nl logo
App Store laat vanaf nu extra advertenties zien
© Aleksei - stock.adobe.com
Huis

App Store laat vanaf nu extra advertenties zien

De App Store van Apple gaat meer advertenties presenteren. Gebruikers en ontwikkelaars zitten daar niet echt op te wachten, maar dat weerhoudt het bedrijf uit Cupertino er niet van de plannen alsnog door te zetten.

(Foto headerbeeld: Aleksei - stock.adobe.com) De aanstaande plannen maakte Apple enkele maanden geleden al bekend. Maar onlangs stuurde de iPhone-maker een mail uit naar ontwikkelaars waarin de veranderingen nog eens onder de aandacht komen, inclusief de melding dat de advertenties per 25 oktober 2022 zichtbaar zijn voor iedereen. Behalve voor de mensen in China; maar de rest van de wereld geldt dat er dus extra reclame op het beeldscherm van hun iPhones en iPads verschijnt binnen de downloadwinkel.

Apple brengt meer reclame naar App Store

Wanneer je te maken krijgt met applicaties die verschijnen in de nieuwe advertentieruimte, dan herken je ze aan een blauw vakje, links onderin. Het vakje is behoorlijk klein, maar door de kleur gelukkig opvallend genoeg om te zien waar je mee te maken hebt. Over de positionering van de nieuwe advertenties kun je nog een goede discussie voeren; die verschijnen namelijk op twee prominente plekken binnen de App Store van Apple.

Zo verschijnt de eerste nieuwe advertentie in de Vandaag-tab. Dat is de eerste pagina die gebruikers van Apple-producten te zien krijgen wanneer ze de App Store openen. De tab brengt constant allerlei soorten apps onder de aandacht, waar iPhone-eigenaars in het verleden wellicht iets aan gehad hebben. En tussen het aanbod aanbevolen content verschijnt vanaf deze week dus ook reclame. App-aanbevelingen op aandachttrekkende plekken waar partijen dus voor betaald hebben.

Daarnaast verschijnen de nieuwe advertenties op de pagina’s van apps binnen de App Store. Dat gebeurt onderop, in de sectie die bedoeld is voor gerelateerde content die je wellicht ook tof vindt. Zo kunnen concurrerende partijen bij elkaar op de pagina terechtkomen, wanneer één van de twee bereid is daar geld voor neer te leggen. Ontwikkelaars zijn daar vanzelfsprekend niet over te spreken ,maar dat zorgt er niet voor dat Apple de plannen tot een halt roept.

©PXimport

Advertenties op vier plaatsen

Tot op heden hadden diezelfde ontwikkelaars alleen op twee andere plekken binnen de App Store ruimte om te adverteren: de zoektab en de zoekresultaten. Beide plekken bleken prominent genoeg om voor verschillende succesverhalen te zorgen. Apple laat weten dat gebruikers daardoor met apps in aanraking kwamen die ze anders niet gevonden hadden. Of dat komt door een zoekmachine die wat te wensen overlaat, is niet duidelijk – maar betalen voor een plekje helpt wel.

Hoewel er nu wat weerslag is op de veranderingen, zet Apple de nieuwe koers toch door. Dat heeft te maken met twee dingen: Apple wil “de beste plek” zijn waar ontwikkelaars hun bedrijf kunnen laten groeien en de onderneming wil extra inkomsten genereren. Beide doelen komen samen door extra advertentieruimte aan te bieden binnen de App Store. Het bedrijf wil hier, naar verluidt, een inkomstenbron van jaarlijks meer dan tien miljard dollar van maken.

Ook de nieuwe advertenties houden zich aan de geldende richtlijnen van Apple en de App Store. Dat betekent dat privacy hoog in het vaandeel staat. Wanneer je als gebruiker voor het eerst een app als de App Store, Apple Nieuws of iets anders opent, dan krijg je de vraag of je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld wil krijgen. Je kunt je hiervoor afmelden. Uit intern onderzoek blijkt dat 78 procent van de Apple-gebruikers dit deed (per het eerste kwartaal van 2022).

©PXimport

Voor wie doet Apple dit?

Ondertussen regent het klachten op verschillende sociale media en fora, zoals Twitter. Ontwikkelaars vinden de aanpassingen maar vervelend. Want nu worden ze haast gedwongen advertentieruimte in te kopen op hun eigen apppagina’s, zodat ze kunnen voorkomen dat de concurrentie dat doet. Zo zorgen ze ervoor dat consumenten minder snel in aanraking komen met alternatieve apps, die met een plekje op andermans pagina behoorlijk wat verkeer naar zich toe zouden kunnen trekken.

Daarnaast springen gebruikers ook niet echt een gat in de lucht. De weerslag lijkt best groot te zijn momenteel, maar dat komt – zoals we vaker het geval is – doordat een kleine groep veel van zich laat horen. Waarschijnlijk zal het een aantal gebruikers niet eens opvallen, terwijl er mogelijk ook mensen zijn die het wel prima vinden dat er nu apps zijn die extra aan het licht komen. Hoe dan ook, het lijkt er niet direct op dat Apple deze stappen neemt in het kader van ontwikkelaars en gebruikers.

Het is geen geheim dat consumenten op het internet constant gebombardeerd worden met advertenties. Plus: als aanbieder van een gratis app, kan zo’n nagenoeg verplichte advertentie op je eigen pagina binnen de App Store vreten aan de omzet en uiteindelijk dus de winst. Vooralsnog lijkt het er op dat Apple dit vooral voor Apple doet, om de omzet flink te verhogen in tijden waarin de prijzen voor producten en diensten ook al met soms tientallen procenten toenemen. Eerder verhoogde het bedrijf de App Store-prijzen al met twintig procent.

Nieuwe iPhone kopen?

Bij Bol.com vind je een hoop verschillende iPhone-modellen.
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag
Energie

Black Friday 2025 met ZinVolt: hét moment om slim te starten met energieopslag

Black Friday is dit jaar méér dan een dag vol gadgets en grote schermen. Voor wie zonnepanelen heeft en slimmer wil omgaan met eigen energie, is het hét moment om een thuisbatterij te overwegen. Zeker nu de ZinVolt Power tijdelijk met 15 procent korting verkrijgbaar is. In dit artikel lees je hoe de energieregels richting 2027 veranderen en wat een plug & play-thuisbatterij voor je kan betekenen.

Partnerbijdrage - in samenwerking met ZinVolt

Black Friday is al jaren het moment waarop mensen grote aankopen doen. Maar in 2025 verschuift de aandacht merkbaar: steeds meer huishoudens kijken niet naar tv’s of laptops, maar naar manieren om hun energierekening te verlagen. En dat heeft alles te maken met de salderingsregeling die in 2027 stopt, stijgende terugleverkosten en het groeiende besef dat je met een thuisbatterij veel van je eigen zonnestroom kunt vasthouden.

In die context introduceert ZinVolt dit jaar een aantrekkelijke Black Friday-deal: 15 procent korting op de ZinVolt Power, een draagbare thuisbatterij die je in één minuut installeert. Daarmee wordt de stap naar energieopslag niet alleen eenvoudiger, maar ook financieel een stuk aantrekkelijker.

Let op: deze aanbieding is geldig tot en met 1 december, dus wees er snel bij!

©ZinVolt

Waarom juist nú interessant?

Als je zonnepanelen hebt, weet je hoe grillig de energiemarkt geworden is. Overdag lever je vaak méér terug dan je zelf nodig hebt, terwijl je ’s avonds juist weer stroom moet inkopen tegen een hoger tarief. Tot eind 2026 kun je dat nog deels wegstrepen dankzij de salderingsregeling, maar die regeling loopt richting zijn einde. Vanaf 2027 krijg je alleen nog een beperkte vergoeding voor wat je terug het net in stuurt.

Dat betekent dat je steeds minder hebt aan 'gratis' teruglevering en steeds meer aan het zelf gebruiken van je eigen stroom. Een thuisbatterij maakt dat mogelijk. En als je die aanschaf toch al overwoog, dan is deze aanbieding met 15 procent korting natuurlijk het ideale moment om in te stappen.

Subsidies en regelingen in 2026

Een landelijke subsidie voor thuisbatterijen wordt in 2026 niet verwacht. Maar als je een thuisbatterij combineert met een dynamisch energiecontract, kun je de 21 procent btw terugvragen. Dat voordeel maakt de stap aanzienlijk interessanter. Daarnaast loont het om lokale regelingen te controleren: sommige gemeentes bieden namelijk tijdelijke ondersteuning.

©ZinVolt

ZinVolt Power: een kleine batterij met groot effect

De ZinVolt Power is anders dan de meeste thuisbatterijen. Traditionele systemen hebben bijvoorbeeld installatie in de meterkast nodig en kampen vaak met lange levertijd. De ZinVolt Power werkt echter volledig plug & play. Je steekt hem in het stopcontact, koppelt de P1-dongle aan je slimme meter en hij begint direct met laden. Binnen één minuut actief, zonder gereedschap of installateur. Bovendien heb je hem na bestelling de volgende dag al binnen!

Met een capaciteit van 1 kWh, uit te breiden tot 6 kWh via de losse ZinVolt Mates, kun je precies zo veel opslaan als past bij je huishouden. Overdag laad je op terwijl je zonnepanelen produceren, ’s avonds gebruik je diezelfde energie zelf. Daarnaast kan de Power via de drie ingebouwde stopcontacten als noodstroomvoorziening dienen; ideaal bij een storing of werkzaamheden aan het net.

Het grootste voordeel? Je hoeft niet meteen groot in te stappen. Je kunt klein beginnen en later rustig uitbreiden. En tijdens Black Friday pak je daarmee ook direct de laagste prijs van het jaar mee!

De ZinVolt Power in het kort

Plug & play: Sluit 'm aan via de P1-dongle, binnen één minuut actief

Uitbreidbaar: Vergroot de capaciteit tot 6 kWh met extra ZinVolt Mates

Slim laden: Laadt automatisch tijdens goedkope uren, levert stroom tijdens piekuren

Noodstroomfunctie: Drie ingebouwde stopcontacten houden je belangrijkste apparaten draaiend bij een storing

Draagbaar en stil: Geschikt voor thuis, camping of werkplaats

©ZinVolt


Persoonlijk advies van ZinVolt

Weet je nog niet precies wanneer voor jou het juiste moment is? Dan kun je bij ZinVolt vrijblijvend een gesprek inplannen. Samen kijk je naar je verbruik, zonnepanelen en toekomstplannen. Geen verkooppraat, gewoon duidelijkheid.

Meer weten?

Vraag hier vrijblijvend een adviesgesprek met ZinVolt aan!
▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden
© Rens Blom
Huis

Review OnePlus 15 – Smartphone die je niet elke nacht hoeft op te laden

De OnePlus 15 is een premium smartphone met een megabatterij en dat merk je. Je kunt dit toestel bijna twee volle dagen gebruiken voordat je hem moet opladen, ook bij intensiever gebruik. Een mooi pluspunt, maar wat heeft de telefoon nog meer te bieden? Je leest het in deze OnePlus 15-review.

Uitstekend
Conclusie

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.

Plus- en minpunten
  • Fantastische accuduur
  • Bloedsnel
  • Goedkoper dan veel andere vlaggenschepen
  • Minder goede camera's
  • Korter updatebeleid
  • Snelladen alleen met OnePlus-gadgets

Het klopt dat er na de OnePlus 13 geen 14 is verschenen. Volgens OnePlus is de 15 niet één, maar twee generaties beter en heet hij daarom de 15. Dat is mooie marketingpraat, want het getal 14 is in thuisland China een ongeluksgetal en wordt daarom vermeden in hotels, adressen en dus ook smartphoneseries. De 15 is dus gewoon de opvolger van de 13, maar voert wel degelijk boeiende vernieuwingen door.

©Rens Blom

Enorme accu...

De reusachtige batterij springt het meest in het oog. De OnePlus 13 had al een bovengemiddeld grote accucapaciteit van 6000 mAh, maar in de 15 zit een 7300mAh-accu. De topsmartphone heeft daarmee ook een veel grotere accu dan de Apple iPhone 17 Pro Max (4823 mAh), Samsung Galaxy S25 Ultra (5000 mAh), Google Pixel 10 Pro XL (5200 mAh) en vrijwel alle andere vlaggenschepen. Enkel Oppo's nieuwe Find X9 Pro – die een adviesprijs heeft van 1299 euro – gaat met zijn 7500mAh-accu de OnePlus 15 voorbij.

Leidt die enorme accu in de OnePlus 15 ook tot een geweldige accuduur? Ja, gelukkig wel. Wij kunnen de smartphone zonder zorgen een hele lange dag intensief gebruiken en dan is hij zeker nog niet leeg als we naar bed gaan. Bij regulier gebruik kun je deze telefoon prima twee dagen gebruiken voordat je laat op de tweede avond een oplader nodig hebt.

... laadt ook snel op

Opladen kan via usb-c of draadloos. Beide methoden komen met een addertje onder het gras. Bedraad opladen kan namelijk met een duizelingwekkende 120 watt, maar alleen als je zelf de juiste OnePlus-adapter koopt. Via een andere goede usb-c-adapter is het laden beperkt tot 36 watt. Niet langzaam, maar ook niet indrukwekkend snel. Voor draadloos geldt hetzelfde. Met een draadloze OnePlus-lader kun je met 50 watt laden, met een andere moderne oplader langzamer. Let erop dat de smartphone geen magnetisch draadloos opladen ondersteunt, tenzij je een geschikt hoesje (met ingebouwde magneetring) koopt. Met zo'n hoesje, bijvoorbeeld van OnePlus zelf, kun je de OnePlus 15 wél aan een MagSafe-oplader hangen. Dat werkt prima, kunnen we uit ervaring zeggen.

©Rens Blom

Bloedsnelle hardware

In een nieuwe premium smartphone verwacht je de beste, nieuwste hardware. OnePlus maakt die belofte waar. De OnePlus 15 draait als een van de eerste telefoons op de Qualcomm Snapdragon 8 Elite Gen 5-processor en die is bloedsnel. Zeker in combinatie met 16 GB werkgeheugen en 512 GB opslagcapaciteit in ons testtoestel. Dit is overigens de duurdere configuratie (1099 euro). In de basisversie (949 euro) zit 12 GB en 256 GB – ook ruim voldoende.

©Rens Blom

Het ontwerp van de smartphone laat eveneens een fijne indruk achter. De OnePlus 15 houdt comfortabel vast, heeft een geweldige vingerafdrukscanner in het display en beschikt over een prachtig oledscherm. Het scherm is met 6,78 inch aan de grote kant, waardoor je het toestel moeilijk met één hand kunt gebruiken. Op de linkerzijkant zit een speciale knop om AI-functies te starten. Als je dat niets vindt, zit de knop niet in de weg.

©Rens Blom

Goede camera's

De OnePlus 15 heeft een hoofdcamera, groothoekcamera en zoomcamera, allemaal met 50megapixel-sensoren. De camera's zijn goed en veelzijdig, maar jammer genoeg niet echt beter dan die van de OnePlus 13. Het nieuwe vlaggenschip moet ook concurrenten als de iPhone 17 Pro en Google Pixel 10 Pro voor zich dulden, met name als het gaat om ver inzoomen en de groothoeklens. Storend? Naar onze mening niet, tenzij je de beste camerasmartphone van dit moment zoekt. Dan is de OnePlus 15 niet de topper voor jou.

Hieronder zetten we een paar fotoseries gemaakt met de OnePlus 15 op een rijtje.

©Rens Blom

©Rens Blom

Updatebeleid kan nog steeds beter

OnePlus heeft zijn updatebeleid voor dure smartphones in de afgelopen jaren verbeterd, maar kan met de OnePlus 15 nog steeds niet tippen aan sommige concurrenten. Het toestel krijgt vier jaar Android-upgrades en zes jaar beveiligingsupdates. Samsung, Apple en Google geven hun dure telefoons zeven jaar complete updates. Bijzonder is dat de Oppo Find X9 Pro vijf om zes jaar updates krijgt, terwijl Oppo en OnePlus zusterbedrijven zijn en dezelfde ColorOS-softwareschil gebruiken. Alhoewel, OnePlus noemt zijn schil OxygenOS. In de praktijk verschilt de software echter nauwelijks met de ColorOS-schil van de Oppo Find X9 Pro, die we na de OnePlus 15 getest hebben.

©Rens Blom

Conclusie: OnePlus 15 kopen?

De OnePlus 15 is een premium smartphone met iets minder goede camera's en een korter updatebeleid dan sommige concurrenten, maar zet daar een fantastische accuduur en bloedsnelle prestaties tegenover. De adviesprijs vanaf 949 euro vinden we voor een vlaggenschip sympathiek.