ID.nl logo
App Store laat vanaf nu extra advertenties zien
© Aleksei - stock.adobe.com
Huis

App Store laat vanaf nu extra advertenties zien

De App Store van Apple gaat meer advertenties presenteren. Gebruikers en ontwikkelaars zitten daar niet echt op te wachten, maar dat weerhoudt het bedrijf uit Cupertino er niet van de plannen alsnog door te zetten.

(Foto headerbeeld: Aleksei - stock.adobe.com) De aanstaande plannen maakte Apple enkele maanden geleden al bekend. Maar onlangs stuurde de iPhone-maker een mail uit naar ontwikkelaars waarin de veranderingen nog eens onder de aandacht komen, inclusief de melding dat de advertenties per 25 oktober 2022 zichtbaar zijn voor iedereen. Behalve voor de mensen in China; maar de rest van de wereld geldt dat er dus extra reclame op het beeldscherm van hun iPhones en iPads verschijnt binnen de downloadwinkel.

Apple brengt meer reclame naar App Store

Wanneer je te maken krijgt met applicaties die verschijnen in de nieuwe advertentieruimte, dan herken je ze aan een blauw vakje, links onderin. Het vakje is behoorlijk klein, maar door de kleur gelukkig opvallend genoeg om te zien waar je mee te maken hebt. Over de positionering van de nieuwe advertenties kun je nog een goede discussie voeren; die verschijnen namelijk op twee prominente plekken binnen de App Store van Apple.

Zo verschijnt de eerste nieuwe advertentie in de Vandaag-tab. Dat is de eerste pagina die gebruikers van Apple-producten te zien krijgen wanneer ze de App Store openen. De tab brengt constant allerlei soorten apps onder de aandacht, waar iPhone-eigenaars in het verleden wellicht iets aan gehad hebben. En tussen het aanbod aanbevolen content verschijnt vanaf deze week dus ook reclame. App-aanbevelingen op aandachttrekkende plekken waar partijen dus voor betaald hebben.

Daarnaast verschijnen de nieuwe advertenties op de pagina’s van apps binnen de App Store. Dat gebeurt onderop, in de sectie die bedoeld is voor gerelateerde content die je wellicht ook tof vindt. Zo kunnen concurrerende partijen bij elkaar op de pagina terechtkomen, wanneer één van de twee bereid is daar geld voor neer te leggen. Ontwikkelaars zijn daar vanzelfsprekend niet over te spreken ,maar dat zorgt er niet voor dat Apple de plannen tot een halt roept.

©PXimport

Advertenties op vier plaatsen

Tot op heden hadden diezelfde ontwikkelaars alleen op twee andere plekken binnen de App Store ruimte om te adverteren: de zoektab en de zoekresultaten. Beide plekken bleken prominent genoeg om voor verschillende succesverhalen te zorgen. Apple laat weten dat gebruikers daardoor met apps in aanraking kwamen die ze anders niet gevonden hadden. Of dat komt door een zoekmachine die wat te wensen overlaat, is niet duidelijk – maar betalen voor een plekje helpt wel.

Hoewel er nu wat weerslag is op de veranderingen, zet Apple de nieuwe koers toch door. Dat heeft te maken met twee dingen: Apple wil “de beste plek” zijn waar ontwikkelaars hun bedrijf kunnen laten groeien en de onderneming wil extra inkomsten genereren. Beide doelen komen samen door extra advertentieruimte aan te bieden binnen de App Store. Het bedrijf wil hier, naar verluidt, een inkomstenbron van jaarlijks meer dan tien miljard dollar van maken.

Ook de nieuwe advertenties houden zich aan de geldende richtlijnen van Apple en de App Store. Dat betekent dat privacy hoog in het vaandeel staat. Wanneer je als gebruiker voor het eerst een app als de App Store, Apple Nieuws of iets anders opent, dan krijg je de vraag of je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld wil krijgen. Je kunt je hiervoor afmelden. Uit intern onderzoek blijkt dat 78 procent van de Apple-gebruikers dit deed (per het eerste kwartaal van 2022).

©PXimport

Voor wie doet Apple dit?

Ondertussen regent het klachten op verschillende sociale media en fora, zoals Twitter. Ontwikkelaars vinden de aanpassingen maar vervelend. Want nu worden ze haast gedwongen advertentieruimte in te kopen op hun eigen apppagina’s, zodat ze kunnen voorkomen dat de concurrentie dat doet. Zo zorgen ze ervoor dat consumenten minder snel in aanraking komen met alternatieve apps, die met een plekje op andermans pagina behoorlijk wat verkeer naar zich toe zouden kunnen trekken.

Daarnaast springen gebruikers ook niet echt een gat in de lucht. De weerslag lijkt best groot te zijn momenteel, maar dat komt – zoals we vaker het geval is – doordat een kleine groep veel van zich laat horen. Waarschijnlijk zal het een aantal gebruikers niet eens opvallen, terwijl er mogelijk ook mensen zijn die het wel prima vinden dat er nu apps zijn die extra aan het licht komen. Hoe dan ook, het lijkt er niet direct op dat Apple deze stappen neemt in het kader van ontwikkelaars en gebruikers.

Het is geen geheim dat consumenten op het internet constant gebombardeerd worden met advertenties. Plus: als aanbieder van een gratis app, kan zo’n nagenoeg verplichte advertentie op je eigen pagina binnen de App Store vreten aan de omzet en uiteindelijk dus de winst. Vooralsnog lijkt het er op dat Apple dit vooral voor Apple doet, om de omzet flink te verhogen in tijden waarin de prijzen voor producten en diensten ook al met soms tientallen procenten toenemen. Eerder verhoogde het bedrijf de App Store-prijzen al met twintig procent.

Nieuwe iPhone kopen?

Bij Bol.com vind je een hoop verschillende iPhone-modellen.
▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 wasmachines met app-bediening en A-label voor  minder dan 500 euro
© Id.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 wasmachines met app-bediening en A-label voor minder dan 500 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten voor een mooie prijs of die iets extra's of bijzonders te bieden hebben. Daarom gaan we een paar keer per week voor jullie op zoek naar leuke deals. Tegenwoordig is overal een app voor, zelfs wasmachines kun je voor een groot deel op afstand bedienen met je smartphone. Wij bekijken vijf van zulke exemplaren voor minder dan 500 euro.

Het bedienen van je wasmachine door middel van een app is handig. Zo kun je bijvoorbeeld zelf aangeven wanneer je je programma start, kun je deze tussendoor pauzeren als je wil dat de was op een bepaald tijdstip klaar is, zodat je je wasgoed kunt ophangen en krijg je een signaal wanneer de machine klaar is. Wij bekijken vijf via een app te bedienen wasmachines die minder kosten dan 500 euro.

Hoover H‑WASH 500 HWE 49AMBS/1‑S

Met de Hoover H‑WASH 500 HWE 49AMBS/1‑S kun jij wassen via wifi en een smartphone‑app. De machine heeft een capaciteit van 9 kg en een toerental van 1 400 rpm. Dankzij de Eco‑Power‑invertermotor werkt hij energiezuinig en valt hij in energieklasse A. Via de app stel je de startuitstel tot 24 uur in en kun je het wasprogramma of de resterende tijd bekijken.

Het Mix Power System + mengt water en wasmiddel voor een efficiënte reiniging. Daarnaast zijn er programma’s voor wol, katoen, snelle was of stoom. Een trommelreinigingsfunctie helpt om geurtjes te voorkomen en een resttijd‑indicator laat zien hoelang het programma nog duurt.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 77dB
Capaciteit: 9kg

Hoover H‑WASH 500 HW 49XMBB/1‑S

De Hoover H‑WASH 500 HW 49XMBB/1‑S is een voorlader met 9 kg trommelinhoud. Het toerental bedraagt 1400 rpm en het energie‑etiket is A. Dit model is uitgerust met Wi‑Fi; via de Hoover‑app op je smartphone kun je programma’s kiezen, extra cycli downloaden en een startuitstel instellen. De invertermotor zorgt voor een stille werking en een lange levensduur.

Er zijn speciale programma’s voor bijvoorbeeld wol, een snelle cyclus of een antiallergie-programma. Een resttijd‑indicator en trommelverlichting maken het gebruik eenvoudiger, en een automatische waterniveau‑sensor past het waterverbruik aan de lading aan. Door het toerental van 1400 rpm blijft het restvocht laag en hangt de was minder lang te drogen.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 77dB
Capaciteit: 9kg

Beko B5WT5941082W

De Beko B5WT5941082W heeft een trommel van 9 kg en een maximaal toerental van 1400 rpm. Dit apparaat is voorzien van een Bluetooth‑module voor bediening via de HomeWhiz‑app. Via deze app kun jij programma’s selecteren, het resterende verloop volgen en extra programma’s (zoals mix, gordijnen of lingerie) downloaden. De wasmachine valt in energieklasse A (‑10 %) en gebruikt een stille inductiemotor.

Dankzij de Aquatech‑technologie wordt water en wasmiddel effectief over het wasgoed gesproeid. Er zijn 15 standaardprogramma’s, waaronder handwas, wol, dark en Outdoor/Sport. Je kunt kiezen voor opties zoals stoom, extra spoelen of trommelreiniging. Het digitale display toont de resterende wastijd, er is startuitstel tot 24 uur en een aquasafe‑functie sluit de watertoevoer af bij lekkage.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 75dB
Capaciteit: 9kg

Hisense WF5I8043BWF

De Hisense WF5I8043BWF is een slanke voorlader (ongeveer 47 cm diep) met een laadvermogen van 8 kg en een toerental van 1 400 rpm. De machine valt onder energieklasse A(‑30 %) en is uitgerust met wifi om hem via de ConnectLife‑app te bedienen. In een review wordt als voordeel genoemd dat je de wasmachine met een app op afstand kunt bedienen om het soort was en de centrifugeerstand te kiezen, en dat je een melding krijgt wanneer de was klaar is.

Het product heeft een stoomfunctie om kreuken te verminderen en een trommelverlichting zodat je geen sokken vergeet. Dankzij de compacte diepte is het model geschikt voor kleinere ruimtes. De app maakt het mogelijk extra programma’s te downloaden en het energieverbruik te volgen. Met 8 kg capaciteit is de machine geschikt voor een middelgroot huishouden; de maximale
centrifugesnelheid zorgt ervoor dat het restvocht beperkt blijft.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 72dB
Capaciteit: 9kg

Samsung EcoBubble WW80CGC04AAH

De Samsung EcoBubble™ WW80CGC04AAH is een voorlader met een trommelcapaciteit van 8 kg en een centrifugesnelheid van 1400 rpm. Het apparaat gebruikt EcoBubble‑technologie om wasmiddel op te lossen en belletjes te creëren voor een grondige reiniging bij lage temperaturen. Het energieverbruik bedraagt volgens de specificaties 47 kWh per 100 cycli. Op de officiële Samsung‑pagina staat dat je via de SmartThings‑app de AI Energy Mode kunt inschakelen; daarmee monitor je het energieverbruik en kun je de temperatuur verlagen, de programmaduur
verleng‑ en en tot 70 % energie besparen.

In de app zie je jouw dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse stroomverbruik per apparaat. Behalve de app‑bediening biedt de wasmachine een programma voor hygiënestoom, 10 % extra energiebesparing ten opzichte van oudere modellen en een digitale inverter‑motor voor een lager geluidsniveau. Met een geluidsniveau van circa 72 dB tijdens het centrifugeren en een A‑label behoort de machine tot de stille en zuinige klasse.

Energy Label A
Specificaties

Centrifugeren: 1400rpm
Geluidsniveau: 72dB
Capaciteit: 8kg

▼ Volgende artikel
Review JBL Grip – Klein van stuk, groots in geluid
© JBL
Huis

Review JBL Grip – Klein van stuk, groots in geluid

Bluetooth-speakers zijn er in overvloed, waardoor fabrikanten zich maar moeilijk kunnen onderscheiden. Met zijn kersverse Grip doet JBL een dappere poging. Volgens het Amerikaanse merk is deze draadloze luidspreker met ingebouwde verlichting erg krachtig. Bijzonder, want de behuizing is niet veel groter dan een colablikje. Maakt JBL zijn belofte waar?

Goed
Conclusie

Als je een compacte luidspreker met IP68-certificering wilt kopen, is de JBL Grip het overwegen waard. Je haalt voor amper honderd euro een degelijke speaker in huis die in alle weersomstandigheden blijft doorspelen. Overige pluspunten zijn de respectabele accuduur en geïntegreerde verlichting. Voor audiopuristen is de aanwezigheid van één actieve driver een nadeel. Dat geeft op audiovlak namelijk beperkingen. Zoek je een bluetooth-speaker die alle muziekstijlen op een hoog volumeniveau zonder vervorming laat horen, dan is de Grip niet de beste keuze.

Plus- en minpunten
  • Betaalbaar
  • Licht en compact
  • Valbestendig
  • IP68-gecertificeerde behuizing
  • Behoorlijke accuduur
  • Kan luid spelen
  • Sfeerverlichting
  • Uitgebreide app
  • Geen usb-c-kabel bijgesloten
  • Geen volwaardig 360 graden-geluid
  • Slechts één actieve audiodriver

De Grip is een begrijpelijke toevoeging binnen het uitgebreide gamma van de bekende audiofabrikant. Ten opzichte van de goedkopere GO 4 en Clip 5 is dit nieuwe model weliswaar iets groter, maar je krijgt daar een voller geluid voor terug. Vergelijken we de Grip met de iets duurdere Flip 7, dan is de cilindervormige behuizing van 6,4 × 15,3 × 6,5 centimeter juist weer iets compacter. Logischerwijs zag JBL dus een kans om dit gat in zijn assortiment te vullen. De speaker heeft een adviesprijs van 99,99 euro.

©Maikel Dijkhuizen

Het scheelt weliswaar niet veel, maar de JBL Grip is net iets forser dan een blikje frisdrank.

Luistertijd en bouwkwaliteit

Wie de JBL Grip koopt, moet zelf voor een usb-c-kabel zorgen, want deze kabel zit niet in het productdoosje. Eenmaal opgeladen gaat de accu van 2600 mAh op een gemiddeld volumeniveau ongeveer veertien uur mee. Normaal gesproken hebben JBL-speakers een stevige constructie. Dat is bij de Grip ook het geval, al kunnen we de behuizing op bepaalde plekken diep indrukken. Gelukkig veren het textiel en kunststof soepel terug. Wellicht verklaart het flexibele materiaal het lichte gewicht van 385 gram. Toch gaat deze luidspreker naar verwachting niet zo gauw stuk. JBL claimt dat de Grip een val van één meter hoogte op beton moeiteloos overleeft. Bovendien voldoet dit product aan de eisen van de IP68-norm. Het speakerkastje is dus volledig dompel- en stofdicht. Zeker voor luistersessies in de buitenlucht is dat natuurlijk een pluspunt. Dankzij de geïntegreerde lus hang je de Grip makkelijk ergens aan op.

©Maikel Dijkhuizen

Zelfs in een tropisch aquarium speelt deze volledig waterdichte bluetooth-speaker vrolijk door.

Muziek luisteren

Zodra de Grip met een bluetooth-bron is verbonden, bedien je de muziekweergave eenvoudig vanaf de speaker. Boven het JBL-logo vind je twee volumeknoppen en een play/pauze-toets. Door tweemaal op laatstgenoemde knop te drukken, kun je nummers skippen. Bovenop is er nog een optie om een andere geschikte JBL-speaker draadloos te koppelen. Je profiteert dan van een grootser geluid. Hoewel veel cilindervormige luidsprekers een zogeheten 360 graden-geluid ondersteunen, is dat bij dit exemplaar helaas niet het geval. De achterkant klinkt beduidend minder dan de voorkant.

Bij eenvoudige muziekcomposities, podcasts en luisterboeken is de geluidskwaliteit goed. Het is nogal verrassend hoeveel volume dit kleine apparaatje kan produceren. Met name bij opzwepende genres als dance en hiphop komt dat goed van pas. Verder zijn mensen duidelijk te verstaan, zodat je bijvoorbeeld een radioshow of audioboek makkelijk kunt volgen. Bij bombastische muziekstukken met veel instrumenten schiet de Grip iets tekort. Denk bijvoorbeeld aan genres als rock, metal en klassiek. Logisch, want het is ondoenlijk om de benodigde audiofrequenties uit een enkele fullrange-audiodriver te persen. Zeker op een wat hoger volumeniveau klinken dergelijke nummers ietwat chaotisch. Geen schande, want dat is vrijwel bij alle bluetooth-speakers met slechts één actieve audiodriver het geval.

©Maikel Dijkhuizen

Voor een betere geluidskwaliteit draai je de luidspreker bij voorkeur even om.

Sfeerverlichting en app

Op de achterkant zit een ledstrip van zo'n 6,5 centimeter. Dat geeft met name in het donker een leuk effect. Druk meermaals op de bijbehorende lichtknop voor verschillende thema's. Via de JBL Portable-app pas je optioneel de lichtintensiteit en kleur aan. Ook om andere redenen loont het de moeite om deze app op je smartphone te installeren. Je zet hiermee onder andere diverse equalizerinstellingen naar je hand. Kies bijvoorbeeld voor Chill, Vocal of Energetic. Tot slot stelt JBL vanuit de app regelmatig software-updates beschikbaar.

©Maikel Dijkhuizen

De JBL Portable-app telt een aantal nuttige functies.

JBL Grip kopen?

Als je een compacte luidspreker met IP68-certificering wilt kopen, is de JBL Grip het overwegen waard. Je haalt voor amper honderd euro een degelijke speaker in huis die in alle weersomstandigheden blijft doorspelen. Overige pluspunten zijn de respectabele accuduur en geïntegreerde verlichting. Voor audiopuristen is de aanwezigheid van één actieve driver een nadeel. Dat geeft op audiovlak namelijk beperkingen. Zoek je een bluetooth-speaker die alle muziekstijlen op een hoog volumeniveau zonder vervorming laat horen, dan is de Grip niet de beste keuze.