ID.nl logo
App Store laat vanaf nu extra advertenties zien
© Aleksei - stock.adobe.com
Huis

App Store laat vanaf nu extra advertenties zien

De App Store van Apple gaat meer advertenties presenteren. Gebruikers en ontwikkelaars zitten daar niet echt op te wachten, maar dat weerhoudt het bedrijf uit Cupertino er niet van de plannen alsnog door te zetten.

(Foto headerbeeld: Aleksei - stock.adobe.com) De aanstaande plannen maakte Apple enkele maanden geleden al bekend. Maar onlangs stuurde de iPhone-maker een mail uit naar ontwikkelaars waarin de veranderingen nog eens onder de aandacht komen, inclusief de melding dat de advertenties per 25 oktober 2022 zichtbaar zijn voor iedereen. Behalve voor de mensen in China; maar de rest van de wereld geldt dat er dus extra reclame op het beeldscherm van hun iPhones en iPads verschijnt binnen de downloadwinkel.

Apple brengt meer reclame naar App Store

Wanneer je te maken krijgt met applicaties die verschijnen in de nieuwe advertentieruimte, dan herken je ze aan een blauw vakje, links onderin. Het vakje is behoorlijk klein, maar door de kleur gelukkig opvallend genoeg om te zien waar je mee te maken hebt. Over de positionering van de nieuwe advertenties kun je nog een goede discussie voeren; die verschijnen namelijk op twee prominente plekken binnen de App Store van Apple.

Zo verschijnt de eerste nieuwe advertentie in de Vandaag-tab. Dat is de eerste pagina die gebruikers van Apple-producten te zien krijgen wanneer ze de App Store openen. De tab brengt constant allerlei soorten apps onder de aandacht, waar iPhone-eigenaars in het verleden wellicht iets aan gehad hebben. En tussen het aanbod aanbevolen content verschijnt vanaf deze week dus ook reclame. App-aanbevelingen op aandachttrekkende plekken waar partijen dus voor betaald hebben.

Daarnaast verschijnen de nieuwe advertenties op de pagina’s van apps binnen de App Store. Dat gebeurt onderop, in de sectie die bedoeld is voor gerelateerde content die je wellicht ook tof vindt. Zo kunnen concurrerende partijen bij elkaar op de pagina terechtkomen, wanneer één van de twee bereid is daar geld voor neer te leggen. Ontwikkelaars zijn daar vanzelfsprekend niet over te spreken ,maar dat zorgt er niet voor dat Apple de plannen tot een halt roept.

©PXimport

Advertenties op vier plaatsen

Tot op heden hadden diezelfde ontwikkelaars alleen op twee andere plekken binnen de App Store ruimte om te adverteren: de zoektab en de zoekresultaten. Beide plekken bleken prominent genoeg om voor verschillende succesverhalen te zorgen. Apple laat weten dat gebruikers daardoor met apps in aanraking kwamen die ze anders niet gevonden hadden. Of dat komt door een zoekmachine die wat te wensen overlaat, is niet duidelijk – maar betalen voor een plekje helpt wel.

Hoewel er nu wat weerslag is op de veranderingen, zet Apple de nieuwe koers toch door. Dat heeft te maken met twee dingen: Apple wil “de beste plek” zijn waar ontwikkelaars hun bedrijf kunnen laten groeien en de onderneming wil extra inkomsten genereren. Beide doelen komen samen door extra advertentieruimte aan te bieden binnen de App Store. Het bedrijf wil hier, naar verluidt, een inkomstenbron van jaarlijks meer dan tien miljard dollar van maken.

Ook de nieuwe advertenties houden zich aan de geldende richtlijnen van Apple en de App Store. Dat betekent dat privacy hoog in het vaandeel staat. Wanneer je als gebruiker voor het eerst een app als de App Store, Apple Nieuws of iets anders opent, dan krijg je de vraag of je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld wil krijgen. Je kunt je hiervoor afmelden. Uit intern onderzoek blijkt dat 78 procent van de Apple-gebruikers dit deed (per het eerste kwartaal van 2022).

©PXimport

Voor wie doet Apple dit?

Ondertussen regent het klachten op verschillende sociale media en fora, zoals Twitter. Ontwikkelaars vinden de aanpassingen maar vervelend. Want nu worden ze haast gedwongen advertentieruimte in te kopen op hun eigen apppagina’s, zodat ze kunnen voorkomen dat de concurrentie dat doet. Zo zorgen ze ervoor dat consumenten minder snel in aanraking komen met alternatieve apps, die met een plekje op andermans pagina behoorlijk wat verkeer naar zich toe zouden kunnen trekken.

Daarnaast springen gebruikers ook niet echt een gat in de lucht. De weerslag lijkt best groot te zijn momenteel, maar dat komt – zoals we vaker het geval is – doordat een kleine groep veel van zich laat horen. Waarschijnlijk zal het een aantal gebruikers niet eens opvallen, terwijl er mogelijk ook mensen zijn die het wel prima vinden dat er nu apps zijn die extra aan het licht komen. Hoe dan ook, het lijkt er niet direct op dat Apple deze stappen neemt in het kader van ontwikkelaars en gebruikers.

Het is geen geheim dat consumenten op het internet constant gebombardeerd worden met advertenties. Plus: als aanbieder van een gratis app, kan zo’n nagenoeg verplichte advertentie op je eigen pagina binnen de App Store vreten aan de omzet en uiteindelijk dus de winst. Vooralsnog lijkt het er op dat Apple dit vooral voor Apple doet, om de omzet flink te verhogen in tijden waarin de prijzen voor producten en diensten ook al met soms tientallen procenten toenemen. Eerder verhoogde het bedrijf de App Store-prijzen al met twintig procent.

Nieuwe iPhone kopen?

Bij Bol.com vind je een hoop verschillende iPhone-modellen.
▼ Volgende artikel
Hoor het verschil met de nieuwe Fresh 'n Rebel Clam Ace 2
© Fresh ’n Rebel
Huis

Hoor het verschil met de nieuwe Fresh 'n Rebel Clam Ace 2

Fresh 'n Rebel introduceert de Clam Ace 2, een draadloze over-ear koptelefoon die technologie en comfort slim samenbrengt. Hij klinkt niet alleen goed, maar past zich ook aan jou aan. Met gepersonaliseerd geluid, intelligente noise cancelling en een batterij die het moeiteloos meerdere dagen volhoudt is dit een koptelefoon die meebeweegt met jouw dag.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Fresh 'n Rebel

Stilte wanneer jij dat wilt

Of je nu werkt, reist of ontspant: de Clam Ace 2 helpt je de juiste focus te vinden. Dankzij Adaptive Hybrid Active Noise Cancelling bepaal je zelf hoeveel van de wereld je hoort. De technologie filtert storend geluid weg, en jij bepaalt zelf hoeveel daarvan je wilt dempen. In de My Sound App stel je het niveau eenvoudig bij, afhankelijk van waar je bent – op kantoor, in de trein of thuis op de bank. Zo houd je zelf de controle over wat je wel en niet hoort.

Met de Ambient Sound Mode blijf je alert op wat er om je heen gebeurt. Het omgevingsgeluid wordt subtiel versterkt, zodat je bijvoorbeeld het verkeer hoort of iemand kort kunt aanspreken. De Quick Access-functie maakt het extra handig: houd kort de linkeroorschelp ingedrukt en je schakelt direct over naar hear-through, zonder instellingen te veranderen.

©Fresh ’n Rebel

Geluid dat zich aan jou aanpast

Iedereen hoort anders, en dat merk je pas echt met Personal Sound by Audiodo. Deze technologie, geïntegreerd in de My Sound App, meet met een gehoortest hoe goed jij verschillende frequenties waarneemt. Op basis daarvan wordt een geluidsprofiel aangemaakt dat de muziek afstemt op jouw gehoor. De lage tonen worden iets krachtiger waar nodig, de hoge juist helderder. Zo klinkt elke noot precies goed!

De app geeft bovendien volledige controle over je instellingen. Je kunt de equalizer aanpassen, knoppen een eigen functie geven, het volume begrenzen of batterijbesparing activeren. Alles in één overzichtelijke interface.

©Fresh ’n Rebel

Schakelen zonder onderbreking

De Clam Ace 2 ondersteunt Multipoint Bluetooth, waarmee je twee apparaten tegelijk kunt verbinden. Zo kun je moeiteloos wisselen tussen laptop en smartphone. Een inkomend telefoontje aannemen terwijl je muziek luistert of een video bekijkt? De koptelefoon schakelt automatisch over.

Tijdens gesprekken zorgen twee Environmental Noise Cancelling-microfoons dat je stem helder blijft, zelfs in een rumoerige omgeving. En met Wind Noise Cancelling blijft ook buiten het geluid helder, zelfs als het waait. Dankzij on-ear detectie pauzeert de muziek automatisch als je de koptelefoon afzet, en gaat hij verder zodra je hem weer opzet. Met het volumewieltje en de klikbare knop op de oorschelp bedien je muziek, noise cancelling en spraakassistent zonder je telefoon erbij te hoeven pakken.

©Fresh ’n Rebel

Dagenlang luisteren zonder opladen

Een van de grootste pluspunten van de Clam Ace 2 is de speeltijd. Met meer dan 100 uur luisteren op één lading hoef je nauwelijks nog aan opladen te denken. Zelfs met actieve noise cancelling ingeschakeld haal je nog 60 uur speeltijd, en met tien minuten snelladen heb je alweer acht uur muziek. Handig als je vaak onderweg bent.

Het draagcomfort is net zo goed doordacht. De zachte oorkussens vormen zich naar je oren, terwijl de flexibele hoofdband ook bij lange luistersessies prettig blijft zitten. Na gebruik klap je de Clam Ace 2 eenvoudig in en berg je hem op in het meegeleverde tasje.

Kleur en karakter

Fresh 'n Rebel staat bekend om zijn frisse kleuren, en dat zie je terug in de Clam Ace 2. Van subtiel Ice Grey en Storm Grey tot opvallender Dreamy Lilac, Dried Green, True Blue en Pastel Pink – er is altijd een uitvoering die bij je past. Welke kleur je kiest, maakt voor de prijs geen verschil: die is voor elke tint 99,99 euro.

©Fresh ’n Rebel

In het kort: dit zijn de belangrijkste features van de Clam Ace 2

  • My Sound App + Audiodo Personal Sound

  • +100 uur speelduur

  • Adaptive Hybrid Active Noise Cancelling

  • Multipoint Bluetooth (verbind 2 apparaten tegelijkertijd)

  • Ambient Sound Mode met Quick Access

Dit maakt de Clam Ace 2 bijzonder

De Clam Ace 2 past zich aan jou aan. Hij filtert storend geluid weg, stemt het geluid af op jouw gehoor met Personal Sound by Audiodo en houdt het moeiteloos dagenlang vol. Een slimme koptelefoon die meedenkt, comfortabel zit en altijd klaarstaat. Zoals het hoort. Zoals jíj het hoort!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 platenspelers met klep voor minder dan 275 euro
© © Przemek Klos
Huis

Waar voor je geld: 5 platenspelers met klep voor minder dan 275 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar bijzondere producten voor een mooie prijs. Vinyl is de laatste jaren weer helemaal terug, maar die kun je natuurlijk alleen afspelen op een platenspeler. Wij vonden vijf interessante modellen voorzien van een stofklep, voor minder dan 275 euro.

Platenspelers worden steeds vaker aangeboden, en ook op Kieskeurig.nl zien we ze meer en meer in de verschillende aangesloten webshops. Wij vonden vijf mooie exemplaren voor je die ook nog eens zijn voorzien van een klep om het mechanisme en je platen te beschermen tegen stof.

Sony PS-LX310BT

De Sony PS-LX310BT is een volautomatische platenspeler. Dit betekent dat je met een druk op de knop de arm naar de plaat kunt bewegen om het afspelen te starten. Aan het einde van de plaat keert de arm automatisch terug naar zijn beginpositie. De speler is aangedreven met een snaar. Een kenmerkende functie is de ingebouwde Bluetooth-zender, waarmee je het geluid van je vinyl draadloos kunt doorsturen naar een Bluetooth-speaker, -soundbar of -hoofdtelefoon.

Mocht je de voorkeur geven aan een bekabelde opstelling, dan kan dat ook via de RCA-uitgang. De platenspeler heeft een ingebouwde phono-voorversterker. Dit maakt het mogelijk om de speler direct aan te sluiten op een versterker of actieve luidsprekers die geen speciale phono-ingang hebben. De aluminium draaischijf is ontworpen om trillingen te minimaliseren en een stabiele rotatie te waarborgen. De meegeleverde stofkap beschermt de plaat en de naald tegen stof.

Lenco L-3808

Bij de Lenco L-3808 heb je te maken met een direct aangedreven platenspeler, wat inhoudt dat de motor de draaischijf direct aandrijft zonder tussenkomst van een snaar. Dit zorgt voor een snelle start- en stoptijd. Een bijzondere eigenschap is de USB-aansluiting. Hiermee kun je de platenspeler verbinden met een computer om je vinylplaten te digitaliseren.

Verder beschikt dit model over een ingebouwde phono-voorversterker, die je naar wens kunt in- of uitschakelen. Hierdoor kun je hem aansluiten op een breed scala aan audiosystemen, zowel met als zonder specifieke phono-ingang. De arm is S-vormig en voorzien van een afneembare headshell, wat het wisselen van het element vereenvoudigt. De aanwezigheid van pitch control geeft je de mogelijkheid om de afspeelsnelheid handmatig fijn te stellen. Een doorzichtige stofkap houdt stof op afstand.

Audio-Technica AT-LP60XBT

De Audio-Technica AT-LP60XBT functioneert als een volautomatische, snaaraangedreven platenspeler. Het bedieningsgemak staat hierbij centraal: met knoppen voor start en stop kun je het afspeelproces eenvoudig beheren. De arm plaatst zichzelf op de groef en keert na afloop van de plaat vanzelf weer terug. Net als de Sony beschikt dit model over een geïntegreerde Bluetooth-functionaliteit. Dit maakt het mogelijk om draadloos verbinding te maken met maximaal acht verschillende Bluetooth-apparaten, zoals luidsprekers of een koptelefoon.

Voor een standaard opstelling is er een RCA-uitgang beschikbaar. De ingebouwde phono-voorversterker is uitschakelbaar, waardoor je de keuze hebt tussen aansluiting op een phono- of een lijningang van je versterker. De draaischijf is vervaardigd uit gegoten aluminium. Het meegeleverde element is een Dual Magnet-cartridge met een vervangbare naald. De stofkap is scharnierend en afneembaar.

Denon DP-29F

Dit model, de Denon DP-29F, is een snaaraangedreven en volautomatische platenspeler. Je bedient de speler met de start- en stopknoppen, waarna de toonarm automatisch naar het begin van de plaat beweegt en aan het einde weer terugkeert. Een belangrijk kenmerk is de ingebouwde, inschakelbare RIAA phono-equalizer. Dankzij deze voorversterker kun je de DP-29F direct aansluiten op een versterker of receiver via een standaard AUX- of lijningang, zonder dat een aparte phono-ingang nodig is.

De draaischijf is gemaakt van gegoten aluminium en de platenspeler wordt geleverd met een MM-element (Moving Magnet), zodat je na het aansluiten direct kunt beginnen met luisteren. Het geheel wordt beschermd door een stofkap die het mechanisme en je platen vrijhoudt van stof en vuil.

Lenco LBT-188

Ook deze Lencois uitgerust met een snaaraandrijving. Een opvallende functie van dit model is de ingebouwde Bluetooth-zender. Hiermee heb je de mogelijkheid om het geluid van je vinylplaten draadloos te streamen naar een compatibele Bluetooth-luidspreker of -hoofdtelefoon. Daarnaast is de platenspeler voorzien van een USB-aansluiting, waarmee je hem aan een computer kunt koppelen. Dit stelt je in staat om je platencollectie te digitaliseren.

De Lenco LBT-188 beschikt over een geïntegreerde phono-voorversterker, wat betekent dat je hem direct kunt aansluiten op de aux-ingang van vrijwel elke versterker of set actieve speakers. De toonarm is voorzien van een instelbaar contragewicht voor een nauwkeurige naalddruk. Het geheel wordt geleverd met een afneembare, doorzichtige stofkap die de draaitafel en de plaat beschermt.