ID.nl logo
Ticketmaster gehackt: dit is wat er is gebeurd
© Timon - stock.adobe.com
Huis

Ticketmaster gehackt: dit is wat er is gebeurd

Er is weer een nieuw datalek bij Ticketmaster. In 2018 gebeurde hetzelfde, maar nu zouden er naar verluidt 560 miljoen accountgegevens zijn buitgemaakt. Wat is er aan de hand?

Een datalek is een vernietiging of wijziging van persoonsgegevens bij een bedrijf, zonder dat dit de bedoeling was. Het gaat daarbij ook om het vrijkomen van persoonsgegevens of wanneer er toegang is tot deze informatie. Dat gebeurt vaker dan je denkt. In 2017 alleen al waren er 10.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de instantie die meldingen van datalekken registreert en controleert. In 2023 waren dit al 25.694 gemelde lekken bij dezelfde instantie.

Zo weer je hackers van je eigen computer en smartphone:

Watch on YouTube

Dat was 70% meer dan het jaar ervoor. Enerzijds is dat aantal een goed teken, want het betekent dat bedrijven zich wel degelijk bewust zijn van de ernst van de zaak. Anderzijds zegt het ook dat diezelfde bedrijven hun informatiebeveiliging niet op orde hebben. TicketMaster was in 2018 ook al slachtoffer van een omvangrijke hack.

Welke gegevens zijn buitgemaakt?
Bij de Ticketmaster-hack zijn volgens de hackersgroep veel persoonlijke data buitgemaakt. Het zou in ieder geval gaan over de volgende gegevens: voor- en achternamen. e-mailadressen, telefoonnummers en de laatste vier cijfers en verloopdatum van creditcards

Hackersgroep claimt nieuwe hack

De hackersgroep ShinyHunters zou achter de nieuwe Ticketmaster-hack zitten. De groep heeft op het darkweb bewijsmateriaal geplaatst waarin te zien zou zijn dat zij achter de hack zitten en data hebben weten te bemachtigen. Deze gegevens zouden te koop worden aangeboden voor een half miljoen dollar. Of er ook Nederlandse accounts zijn buitgemaakt is niet bekend, maar dat is met zo'n grote hack wel aannemelijk.

Deze aanval volgt op een reeks eerdere incidenten met Ticketmaster, waaronder een bot-aanval tijdens de verkoop van Taylor Swift-tickets en diverse schandalen rond concurrentieverstorend gedrag en andere beveiligingslekken

Eerder lek door externe leverancier

In 2017 zou het lek door een fout van een externe leverancier zijn ontstaan. in 2018 stuurde Ticketmaster een e-mail naar al haar klanten met de titel “Ticketmaster UK data incident door externe leverancier”. Een heel andere toon dan andere Ticketmaster-e-mails, die doorgaans allen over concerten gaan. De e-mail is alleen verstuurd naar mensen die tussen september 2017 en 23 juni 2018 een ticket hebben gekocht of hebben geprobeerd een ticket te kopen.

September 2017 tot juni 2018 is een lange tijd. Interessant detail is dat de e-mail en het nieuws toen pas op 28 juni werd verspreid, terwijl het lek al op 23 juni werd vastgesteld. Ook interessant is dat Ticketmaster zegt dat “slechts” 5 procent van haar klantenbestand is geraakt door het lek, maar het klantenbestand van Ticketmasters bestond in 2019 al uit zo'n 230 miljoen klanten.

©PXimport

Het lek werd veroorzaakt door schadelijke software die werd gebruikt voor klantondersteuning op de website van Ticketmaster. De software, gemaakt door het externe bedrijf Inbenta Technologies, werd direct na de ontdekking uitgeschakeld. Een derde partij heeft echter persoonlijke informatie en/of betalingsgegevens van een groep klanten kunnen zien: e-mailadres, telefoonnummer, wachtwoord en betaalgegevens. Het euvel kwam aan het licht toen Ticketmaster UK zelf ontdekte dat er vreemde activiteit was op de bankrekening.

Er is een meldplicht van kracht op datalekken. Dat betekent dat organisaties contact moeten opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) direct zodra het datalek is ontdekt. Het hangt van het type datalek af of de mensen waarvan de persoonsgegevens zijn gelekt ook moeten worden geïnformeerd. Alle datalekken moeten worden gedocumenteerd, zodat de AP kan controleren of alles op correcte wijze is aangemeld.

Vervolgstappen

Ticketmaster heeft nog niet officieel gereageerd op de nieuwe hack en de homepage van het bedrijf toont verder ook geen waarschuwingen of meldingen over de hack. Controleer in elk geval zelf je accountgegevens en pas je gebruikersnamen en/of wachtwoorden van andere accounts aan.

Als je getroffen bent door het Ticketmaster-lek, dan kun je met Ticketmaster contact opnemen. Bij eerdere Ticketmaster-hacks was er een speciale service die gebruikers hielp met de identiteitsdiefstal. Of dat nu ook gebeurt is nog niet duidelijk, maar houd in ieder geval de supportpagina van Ticketmaster in de gaten.

Vermoed je dat je gehackt bent?

Zo controleer je of je gegevens zijn buitgemaakt!

Zelf stappen ondernemen

Je kunt zelf ook een aantal stappen ondernemen om te controleren of je gehackt bent. Heb je bijvoorbeeld een Google One-account, dan kun je via de functie Dark web controle zien of er gegevens van jou zijn gelekt. Daarbij checkt Google overigens niet alleen op je gmeil-adressen, maar kun je ook andere gegevens toevoegen zoals outlook.com-adressen.

De politie biedt ook een database waarin je kunt controleren of jouw e-mailadres voor komt bij een van de hacks van de afgelopen. Je voert een e-mailadres in en als blijkt dat jouw adres voorkomt in een database van hackers, ontvang je daar van de politie zelf een e-mail over.

▼ Volgende artikel
Help, de deur van mijn wasmachine gaat niet open! Wat nu?
© StockPhotoPro - stock.adobe.com
Huis

Help, de deur van mijn wasmachine gaat niet open! Wat nu?

Blijft de deur van je wasmachine dicht, ook al is het programma afgelopen, en krijg je hem niet open? Dat probleem komt vaak voor en heeft meestal een eenvoudige oorzaak. In dit artikel noemen we vijf redenen waarom de deur niet opengaat en wat je zelf kunt doen om dat snel en veilig op te lossen.

In dit artikel ontdek je:
  • Waarom de deur van je wasmachine soms geblokkeerd blijft
  • Welke eenvoudige stappen je zelf kunt nemen om de deur te openen
  • Hoe je de noodontgrendeling gebruikt als niets anders werkt
  • Wanneer er sprake is van een defect slot en je een monteur nodig hebt
  • Praktische tips om dit probleem in de toekomst te voorkomen

Ook interessant: Slimmer wassen: deze functies maken je wasmachine nét even handiger

Het komt vaker voor dan je denkt: de wasmachine is klaar, maar de deur weigert open te gaan. Lastig, zeker als je schone was nog nat in de trommel ligt. Gelukkig is er meestal geen reden tot paniek. Vaak ligt het aan een simpele oorzaak die je zelf kunt oplossen.

1 - Water in de trommel

De meest voorkomende boosdoener is achtergebleven water. Zolang er water in de machine zit, blijft de deur bewust op slot om lekkage te voorkomen. Zie je nog water in de trommel? Start dan opnieuw het afvoerprogramma. Werkt dat niet, maak dan het filter onderin schoon en laat via het slangetje of de opening het restwater weglopen. Vaak schiet de deur daarna vanzelf los.

2 - Het kinderslot is ingeschakeld

Sommige modellen hebben een kinderslot of extra beveiliging. Staat dit ingeschakeld, dan blijft de deur dicht, ook al is het programma afgerond. Controleer in de handleiding hoe je het slot uitschakelt. Meestal gaat het om een combinatie van knoppen op het display. Pas als dit is gedeactiveerd, kun je de deur openen.

©Engin Akyurt

Zie je nog water in de trommel? Start dan opnieuw het afvoerprogramma.

3 - Elektronische vertraging of reset

Bij veel moderne machines zit er enkele minuten vertraging tussen het einde van het programma en het ontgrendelen van de deur. Even wachten kan dus al genoeg zijn. Blijft de deur toch op slot, haal de stekker er een paar minuten uit en sluit hem opnieuw aan. Zo wordt de elektronica gereset en komt de deur vaak alsnog vrij.

4 - Handmatige noodontgrendeling

Lukt het nog steeds niet, dan is er vaak een handmatige oplossing. De meeste wasmachines hebben een noodontgrendeling, meestal te vinden achter het klepje bij het filter of onderaan de machine. Door hier voorzichtig aan te trekken, kun je de deur veilig openen zonder schade. Raadpleeg de handleiding voor de exacte plek en werkwijze.

5 - Defecte vergrendeling

Als geen van deze stappen helpt, kan de vergrendeling zelf kapot zijn. Dit onderdeel slijt met de tijd en kan uiteindelijk defect raken. Soms helpt het tijdelijk om de machine spanningsvrij te maken, maar blijft de deur gesloten, dan is vervanging van het slot nodig. Dit is werk voor een monteur.

Problemen voorkomen

Met goed onderhoud voorkom je veel ellende. Maak filter en afvoer regelmatig schoon zodat de machine altijd goed leegloopt. Zet de wasmachine pas uit als het programma volledig is afgerond en controleer of er geen kledingstukken klem zitten tussen deur en rubber. Draai af en toe een lege was op hoge temperatuur met een reinigingsmiddel of wat azijn, zodat zeepresten en vuil zich niet ophopen en het deurslot soepel blijft werken.

Wanneer moet je hulp inschakelen?

Blijft de deur hardnekkig dicht of merk je andere signalen, zoals vreemde geluiden of een brandlucht, stop dan direct met zelf proberen. Forceren kan schade veroorzaken. In dat geval is het verstandig een monteur te bellen.

Een geblokkeerde deur hoeft in elk lang niet altijd een groot probleem te zijn. Vaak is een eenvoudige reset, het verwijderen van restwater of het uitschakelen van het kinderslot al genoeg. Lukt het niet, dan kan de noodontgrendeling of een monteur uitkomst bieden. Met regelmatig onderhoud en een beetje oplettendheid verklein je de kans dat je opnieuw voor een gesloten deur staat.

▼ Volgende artikel
Wat is Liquid Glass? Alles over instellen en aanpassen op je iPhone
© Apple
Huis

Wat is Liquid Glass? Alles over instellen en aanpassen op je iPhone

Liquid Glass is een nieuwe manier waarop Apple de vormgeving van knoppen, tabbladen, iconen en widgets neerzet. Alles krijgt een glasachtige uitstraling: halfdoorzichtig en met kleuren die meekomen uit je wallpaper of de inhoud van een app. Het reageert bovendien vloeiend op beweging, omdat het beeld steeds in realtime wordt opgebouwd. Zo ontstaat een herkenbare stijl die op al je Apple-apparaten hetzelfde aanvoelt.

In dit artikel lees je wat Apple's nieuwe Liquid Glass precies is en wat het doet. We laten zien hoe je de instellingen aanpast, het effect naar smaak bijstelt en wat je kunt doen als je het rustiger wilt houden.

Lees meer over iOS 26

Op je iPhone zie je Liquid Glass meteen terug in het toegangsscherm, het Dock, de zoekbalk en appmappen. Iconen ogen daarbij gelaagd en glanzend of zelfs helemaal doorzichtig. Wil je dat proberen, houd dan je beginscherm ingedrukt tot de iconen bewegen, tik op Wijzig, kies Pas aan en zet Helder aan. Tik daarna ergens op het scherm om te bevestigen. Je ziet direct hoe de achtergrond subtiel door de iconen heen komt. Vind je het toch minder prettig, dan kun je op dezelfde plek altijd terug naar Automatisch of Donker.

Op welke toestellen en vanaf welke versie?

Liquid Glass is onderdeel van iOS 26, dat vanaf 15 september beschikbaar is voor alle ondersteunde iPhones. Extra downloads zijn niet nodig. Apple geeft aan dat iPhone 11 en iPhone SE (2e generatie) en nieuwer worden ondersteund.

Wil je nagaan of jouw toestel in aanmerking komt, open Instellingen, kies Algemeen en tik op Software-update. Zie je iOS 26 staan, dan kun je meteen bijwerken. Maak vooraf een back-up en update je apps. Voer de update bij voorkeur uit via wifi en zorg dat de batterij minstens halfvol is, of sluit je iPhone aan op de oplader. Wil je controleren of de installatie geslaagd is, ga dan in Instellingen naar Algemeen, open Info en bekijk het versienummer.

Ook iPadOS 26 en macOS Tahoe 26 ondersteunen Liquid Glass, zodat de uitstraling op je iPad en Mac aansluit bij die van je iPhone. Apple heeft dezelfde stijl bovendien doorgetrokken naar watchOS en tvOS, waardoor al je apparaten er herkenbaar en consistent uitzien.

©Apple

Zo maak je Liquid Glass rustiger

Liquid Glass helemaal uitschakelen kan niet, maar je kunt het effect wel verzachten. Open Instellingen, tik op Toegankelijkheid, kies Weergave en tekstgrootte en zet Maak minder doorzichtig aan. Achtergronden worden dan donkerder, waardoor contrast en leesbaarheid verbeteren zonder dat de glaslook verdwijnt.

Wil je nog meer verschil zien, zet op dezelfde pagina ook Verhoog contrast aan. Voor een snelle manier ga je in Instellingen naar Toegankelijkheid, open je Activeringsknop en vink je Maak minder doorzichtig aan. Je kunt de functie dan via het bedieningspaneel eenvoudig aanpassen.

Vind je vooral de transparante iconen te overheersend, houd dan opnieuw je beginscherm ingedrukt, tik op Wijzig, kies Pas aan en ga terug naar Automatisch of Donker. Donkere achtergronden en de Donkere modus (te vinden bij Beeldscherm en helderheid) dempen het glaseffect eveneens, bijvoorbeeld buiten in fel zonlicht. Zo houd je in elke situatie zelf de regie over hoe nadrukkelijk Liquid Glass aanwezig is.

Hoesje nodig

Voor je iPhone 17?