ID.nl logo
Ticketmaster gehackt: dit is wat er is gebeurd
© Timon - stock.adobe.com
Huis

Ticketmaster gehackt: dit is wat er is gebeurd

Er is weer een nieuw datalek bij Ticketmaster. In 2018 gebeurde hetzelfde, maar nu zouden er naar verluidt 560 miljoen accountgegevens zijn buitgemaakt. Wat is er aan de hand?

Een datalek is een vernietiging of wijziging van persoonsgegevens bij een bedrijf, zonder dat dit de bedoeling was. Het gaat daarbij ook om het vrijkomen van persoonsgegevens of wanneer er toegang is tot deze informatie. Dat gebeurt vaker dan je denkt. In 2017 alleen al waren er 10.000 datalekken gemeld bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), de instantie die meldingen van datalekken registreert en controleert. In 2023 waren dit al 25.694 gemelde lekken bij dezelfde instantie.

Zo weer je hackers van je eigen computer en smartphone:

Watch on YouTube

Dat was 70% meer dan het jaar ervoor. Enerzijds is dat aantal een goed teken, want het betekent dat bedrijven zich wel degelijk bewust zijn van de ernst van de zaak. Anderzijds zegt het ook dat diezelfde bedrijven hun informatiebeveiliging niet op orde hebben. TicketMaster was in 2018 ook al slachtoffer van een omvangrijke hack.

Welke gegevens zijn buitgemaakt?
Bij de Ticketmaster-hack zijn volgens de hackersgroep veel persoonlijke data buitgemaakt. Het zou in ieder geval gaan over de volgende gegevens: voor- en achternamen. e-mailadressen, telefoonnummers en de laatste vier cijfers en verloopdatum van creditcards

Hackersgroep claimt nieuwe hack

De hackersgroep ShinyHunters zou achter de nieuwe Ticketmaster-hack zitten. De groep heeft op het darkweb bewijsmateriaal geplaatst waarin te zien zou zijn dat zij achter de hack zitten en data hebben weten te bemachtigen. Deze gegevens zouden te koop worden aangeboden voor een half miljoen dollar. Of er ook Nederlandse accounts zijn buitgemaakt is niet bekend, maar dat is met zo'n grote hack wel aannemelijk.

Deze aanval volgt op een reeks eerdere incidenten met Ticketmaster, waaronder een bot-aanval tijdens de verkoop van Taylor Swift-tickets en diverse schandalen rond concurrentieverstorend gedrag en andere beveiligingslekken

Eerder lek door externe leverancier

In 2017 zou het lek door een fout van een externe leverancier zijn ontstaan. in 2018 stuurde Ticketmaster een e-mail naar al haar klanten met de titel “Ticketmaster UK data incident door externe leverancier”. Een heel andere toon dan andere Ticketmaster-e-mails, die doorgaans allen over concerten gaan. De e-mail is alleen verstuurd naar mensen die tussen september 2017 en 23 juni 2018 een ticket hebben gekocht of hebben geprobeerd een ticket te kopen.

September 2017 tot juni 2018 is een lange tijd. Interessant detail is dat de e-mail en het nieuws toen pas op 28 juni werd verspreid, terwijl het lek al op 23 juni werd vastgesteld. Ook interessant is dat Ticketmaster zegt dat “slechts” 5 procent van haar klantenbestand is geraakt door het lek, maar het klantenbestand van Ticketmasters bestond in 2019 al uit zo'n 230 miljoen klanten.

©PXimport

Het lek werd veroorzaakt door schadelijke software die werd gebruikt voor klantondersteuning op de website van Ticketmaster. De software, gemaakt door het externe bedrijf Inbenta Technologies, werd direct na de ontdekking uitgeschakeld. Een derde partij heeft echter persoonlijke informatie en/of betalingsgegevens van een groep klanten kunnen zien: e-mailadres, telefoonnummer, wachtwoord en betaalgegevens. Het euvel kwam aan het licht toen Ticketmaster UK zelf ontdekte dat er vreemde activiteit was op de bankrekening.

Er is een meldplicht van kracht op datalekken. Dat betekent dat organisaties contact moeten opnemen met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) direct zodra het datalek is ontdekt. Het hangt van het type datalek af of de mensen waarvan de persoonsgegevens zijn gelekt ook moeten worden geïnformeerd. Alle datalekken moeten worden gedocumenteerd, zodat de AP kan controleren of alles op correcte wijze is aangemeld.

Vervolgstappen

Ticketmaster heeft nog niet officieel gereageerd op de nieuwe hack en de homepage van het bedrijf toont verder ook geen waarschuwingen of meldingen over de hack. Controleer in elk geval zelf je accountgegevens en pas je gebruikersnamen en/of wachtwoorden van andere accounts aan.

Als je getroffen bent door het Ticketmaster-lek, dan kun je met Ticketmaster contact opnemen. Bij eerdere Ticketmaster-hacks was er een speciale service die gebruikers hielp met de identiteitsdiefstal. Of dat nu ook gebeurt is nog niet duidelijk, maar houd in ieder geval de supportpagina van Ticketmaster in de gaten.

Vermoed je dat je gehackt bent?

Zo controleer je of je gegevens zijn buitgemaakt!

Zelf stappen ondernemen

Je kunt zelf ook een aantal stappen ondernemen om te controleren of je gehackt bent. Heb je bijvoorbeeld een Google One-account, dan kun je via de functie Dark web controle zien of er gegevens van jou zijn gelekt. Daarbij checkt Google overigens niet alleen op je gmeil-adressen, maar kun je ook andere gegevens toevoegen zoals outlook.com-adressen.

De politie biedt ook een database waarin je kunt controleren of jouw e-mailadres voor komt bij een van de hacks van de afgelopen. Je voert een e-mailadres in en als blijkt dat jouw adres voorkomt in een database van hackers, ontvang je daar van de politie zelf een e-mail over.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 robotstofzuigers voor een extra schone vloer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of die zijn voorzien van bijzondere eigenschappen. Met een robotstofzuiger wordt de vloer schoongehouden, terwijl je er niet bij hoeft te zijn. En stofzuigen is dan wel het minste dat ze kunnen, want ook dweilen is voor veel modellen geen proleem. We vonden vijf geavanceerde exemplaren.

Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01

De Philips HomeRun 7000 Series XU7100/01 is ontworpen om grote ruimtes aan te kunnen. Het apparaat heeft een stofzak van 3 liter en een werktijd tot 180 minuten in de laagste stand. In tegenstelling tot veel kleinere robots is deze HomeRun uitgerust met een stille motor; de opgave van 66 dB maakt hem relatief stil.

Er zit een dweilfunctie in zodat je de robot na het stofzuigen ook direct kunt laten dweilen. Via de app kies je voor een van de modi of plan je een schoonmaakprogramma in. De robot kan zichzelf navigeren, obstakels omzeilen en keert na gebruik terug naar het laadstation. Omdat de opvangbak groot is hoef je niet vaak te legen en dankzij de Li‑ion‑accu is hij geschikt voor grotere woningen. Het apparaat is van recente datum en daarom nog volop verkrijgbaar.

Dreame L10s Pro Ultra Heat

Deze robot combineert een groot stofreservoir van 3,2 liter met een lange werktijd van ongeveer 220 minuten. Dankzij de geïntegreerde dweilfunctie verwijdert hij niet alleen stof maar kan hij ook nat reinigen. De L10s Pro Ultra Heat gebruikt een zak in het basisstation, waardoor je het reservoir minder vaak hoeft te legen.

De Dreame is voorzien van een Li‑ion‑batterij aanwezig en de robot keert automatisch terug naar het station voor opladen en legen. De sensortechnologie helpt bij het vermijden van obstakels en het nauwkeurig schoonmaken van zowel harde vloeren als tapijt. Dankzij de meegeleverde app stuur je de schoonmaak aan, stel je no‑go‑zones in of plan je een dweilrondje.

Philips HomeRun 3000 Series Aqua XU3100/01

Deze Philips‑robot is bedoeld voor wie minder vaak handmatig wil schoonmaken. Hij beschikt over een gecombineerde stofzuig‑ en dweilfunctie en kan zichzelf legen via het automatische station. Met een gebruiksduur tot 200 minuten in de laagste stand en een geluidsniveau van 66 dB kan hij urenlang zijn werk doen zonder al te veel herrie. De stofcontainer van 35 cl is kleiner dan bij de HomeRun 7000, maar door het automatische leegmechanisme is dat geen probleem.

Je bedient het apparaat via de app en kunt daar zowel een schema programmeren als zones instellen. De Aqua XU3100/01 is een model uit de recente 3000‑serie en doordat hij een mop‑pad heeft kan hij zowel droog als nat reinigen, wat handig is voor harde vloeren zoals tegels en laminaat.

iRobot Roomba Combo j9+

De Roomba Combo j9+ is een model dat je vloeren zowel kan stofzuigen als dweilen. De Combo j9 beschikt over een opvangbak van 31 cl en hij kan zelf zijn inhoud legen in het automatische basisstation dat bij de set hoort. De Li‑ion‑accu zorgt voor een lange gebruiksduur en de robot maakt een routeplanning zodat elke ruimte efficiënt wordt schoongemaakt.

Via de app kun je zones instellen waar de robot niet mag komen en het dweilelement in‑ of uitschakelen. In de basis maakt de Combo j9+ zelfstandig een kaart van je woning en keert terug naar het station wanneer de accu moet opladen of de stofcontainer vol is. De robot is bedoeld voor huishoudens die gemak belangrijk vinden en biedt naast stofzuigen ook een dweilfunctie voor hardere vloeren.

MOVA Tech P50 Ultra

De MOVA Tech P50 Ultra is een forse robotstofzuiger met een basisstation. Het apparaat heeft een stofreservoir van 30 cl en wordt geleverd met een basisstation waarin je het stof eenvoudig kunt verwijderen. De robot produceert een geluidsniveau van 74 dB, iets hoger dan de Philips‑modellen, en weegt inclusief station ruim 13 kg.

Hij kan uiteraard ook automatisch terugkeren naar het station om op te laden of te legen. In de specificaties staat dat de MOVA is voorzien van een Li‑ion‑batterij en dat hij zowel kan stofzuigen als dweilen. De meegeleverde app maakt het mogelijk om routes in te stellen en zones te blokkeren. Met een vermogen van 700 W is hij krachtig genoeg voor tapijten en harde vloeren. Het is geschikt voor mensen die een uitgebreid station met automatische functies willen.

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.