ID.nl logo
Zo pomp je een Frans ventiel op
© PXimport
Mobiliteit

Zo pomp je een Frans ventiel op

Fietst je e-bike ongewoon zwaar? Net als bij een auto is de bandenspanning voor fietsen enorm belangrijk. Een te lage bandenspanning zorgt er namelijk voor dat je zwaarder moet trappen en geeft daarnaast een grotere kans op een lekke band. Een te hoge bandenspanning kan echter weer resulteren in een klapband... In dit artikel gaan we in op het oppompen van je banden. We hebben specifiek aandacht voor het Frans ventiel. Hoe je een fietsband oppompt, is namelijk afhankelijk van het soort ventiel en de soort fietspomp die je hebt.

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

De juiste bandenspanning

Ook voor de elektrische fiets is het van groot belang om je bandenspanning op een juiste hoogte te houden. Je stapt op je elektrische fiets om een mooie tocht te maken en merkt meteen dat deze niet zo soepel rijdt als vorige week. Een van de eerste dingen die je dan doet, is de bandenspanning checken. Het kan namelijk zomaar zijn dat het tijd is wat lucht bij te pompen. Geen zorgen dit is niks ernstig, behalve als de band binnen een mum van tijd weer erg leeg is. Hoe je de banden van jouw e-bike moet oppompen, is afhankelijk van het soort ventiel en de soort fietspomp.

3 soorten ventielen

Er zijn 3 soorten fietsventielen:

>> Frans ventiel (ook wel Presta-ventiel of Sclaverand-ventiel) (links)

>> Hollands ventiel (ook wel Dunlop-ventiel) (midden)

>> Autoventiel (ook wel Schräder-ventiel) (rechts)

Het Hollands ventiel zie je in Nederland het meest terug, bijvoorbeeld op stadsfietsen. Het autoventiel wordt vooral gebruikt bij mountainbikes. Dit ventiel is breder en vlak aan het uiteinde. Het Frans ventiel kom je vaak tegen bij racefietsen. Dit ventiel is smaller en heeft een borgmoer die kan worden losgedraaid om lucht toe te voegen of te laten ontsnappen.

©NilsZ

Het Frans ventiel

Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op. Een Presta-ventiel kan over het algemeen meer druk hebben en loopt bij stilstand minder snel leeg.

Het nadeel is echter dat je voor het oppompen van een Frans ventiel geen gewone fietspomp kunt gebruiken. Dit ventiel heeft namelijk de mogelijkheid het terugslagmechanisme te blokkeren. Daarom moet voor het oppompen altijd eerst een moertje een slag losgedraaid worden. Een veelgemaakte fout is het gebruik van een verkeerde fietspomp. Je kunt een pomp voor een Schrader-ventiel niet op een Presta-ventiel gebruiken, hoe hard je ook pompt! Je kunt ervoor kiezen om een aparte fietspomp te kopen, maar het is ook mogelijk om een verloopnippel te gebruiken.

Speciale fietspomp of verloopnippel?

Er zijn dus verschillende ventielen en er zijn verschillende pompen. Je ventiel en pomp moeten op elkaar passen om lucht in je band te krijgen. Veel nieuwe fietspompen zijn gelukkig geschikt om verschillende ventielen op te pompen. Bij een fietspomp met twee openingen is de kleine opening bijvoorbeeld vaak bedoeld voor het Frans ventiel. Mocht jouw pomp echter niet geschikt zijn voor een Frans ventiel dan kun je een setje verloopnippels kopen. De verloopnippel schroef je op je Presta-ventiel, waarmee het bijvoorbeeld een Schräder-ventiel wordt.

Een Frans ventiel oppompen in 4 stappen

1. Het ventiel klaarmaken

Om te beginnen verwijder je het plastic dopje dat op het ventiel gedraaid is. Bij een Presta-ventiel draai je vervolgens de kleine borgmoer los. Je kunt er een paar tikjes op geven om er zeker van te zijn dat hij beweegt. Je hoort dan ook een klein beetje lucht ontsnappen.

2. Je bandenspanning controleren

Voordat je begint met het oppompen van je band controleer je eerst de gewenste bandenspanning. Je vindt deze vaak terug op de zijwand van je buitenband. Er wordt vaak gesproken over pounds-per-square-inch (psi) of bar. Dit getal geeft de druk weer, die je band veilig aankan. In het geval van een racefietsband gaat het dan vaak om een druk tussen 80 en 130psi (of 5,5 tot 9 bar). Ter vergelijking: bij een mountainbikeband moet je veelal denken aan 30 en 50psi (of 2 tot 3,5 bar). Binnen deze druk heeft iedereen zijn persoonlijke voorkeur. Dat kan bijvoorbeeld te maken hebben met je gewicht en rijstijl.

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

3. De pomp op het ventiel bevestigen

Nu je weet wat de juiste bandenspanning is, plaats je de koppeling van de pomp op het ventiel. Pompen hebben vaak een hendel die naar beneden klikt of intern schroefdraad. Hiermee wordt ervoor gezorgd dat de koppeling van de pomp op zijn plek blijft terwijl je pompt. Als je merkt dat er lucht uit de pomp komt, maar deze niet in de band belandt, is er iets mis met de pompkoppeling en moet je de pomp opnieuw bevestigen.

4. Pomp tot de optimale druk

Zodra de pomp bevestigd is, begin je met oppompen. Gebruik de drukmeter om de banden op de gewenste druk op te pompen. Nadat je deze druk bereikt hebt, maak je de pompkoppeling los. Daarna draai je het borgmoertje weer vast en plaats je het ventieldopje terug.

De E-bike Winkelzoeker

Bekijk met behulp van de E-bike Winkelzoeker waar de gewenste e-bike nog op voorraad is en boek direct een proefrit bij jou in de buurt. Zo vis je niet achter het net en wacht je wellicht niet zo lang op je nieuwe elektrische fiets. Kieskeurig.nl toont namelijk de actuele voorraad bij deelnemende fietswinkels door het hele land. Vergelijk en bekijk jouw e-bike in stroomversnelling met behulp van de Winkelzoeker!

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 mobiele airco's voor op de slaapkamer
© kucherav
Energie

Waar voor je geld: 5 mobiele airco's voor op de slaapkamer

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Dit keer hebben we vijf mobiele airco's voor op de slaapkamer gevonden die beschikken over een slaap- of comfortstand of die extra stil zijn. Ideaal voor wie 's nachts een koele kamer wil, zonder wakker te hoeven liggen van het geluid.

🌙 Wat doet de slaapstand?

De slaap‑ of comfortstand is speciaal ontworpen voor de nacht. Jij stelt de gewenste temperatuur in, en de airco verlaagt automatisch de ventilatorsnelheid tot een fluisterstil niveau. Tegelijkertijd dimt het display en schakelt soms zelfs het binnenlicht uit. Sommige modellen passen de temperatuur zelfs geleidelijk aan gedurende de nacht (bijvoorbeeld 1-2 graden warmer worden na een paar uur, omdat je lichaamstemperatuur 's nachts natuurlijk daalt). Je hebt er tijdens het slapen dus vooral plezier van, en geen last.

De'Longhi PAC EM90 Silent

Als je op warme zomernachten echt stil wilt slapen, is de De'Longhi PAC EM90 Silent een uitstekende keuze. Deze mobiele airco is uitgerust met een zogenoemde Stille functie. Het koelvermogen van 2600 W (9800 BTU) maakt hem geschikt voor ruimtes tot circa 90 m³, ruim voldoende voor de meeste slaapkamers. Verder beschikt hij over drie snelheidsstanden, een aparte ontvochtigingsfunctie tot 46 liter per dag en een handige 12-uurs timer. Door de zwenkwieltjes en geïntegreerde handgrepen is de airco makkelijk te verplaatsen, terwijl het compacte ontwerp ervoor zorgt dat hij in vrijwel elke kamer past. Je bedient hem via het display of via de afstandsbediening.

Toepassingen: grote slaapkamers, ontvochtigen, langdurig gebruik
Bijzonderheden: stille functie, afstandsbediening, energieklasse A

Everglades EV9051

De Everglades EV9051 is een compacte en energiezuinige mobiele airco met een koelvermogen van 2350 W (8000 BTU), goed voor ruimtes tot ongeveer 60 m³. Dat maakt hem bij uitstek geschikt voor slaapkamers of kleinere woonkamers. Dankzij de comfortstand is dit model zeer geschikt voor gebruik tijdens de nacht. De airco is voorzien van twee ventilatiestanden, een ontvochtigingsfunctie en een handige 24-uurs timer. Met de meegeleverde afstandsbediening stel je eenvoudig je gewenste instellingen in. De energieklasse A garandeert bovendien dat hij efficiënt met stroom omgaat. Zijn lichte gewicht en wieltjes zorgen ervoor dat je hem zonder moeite verplaatst van de ene naar de andere kamer.

Toepassingen: middelgrote slaapkamers, flexibel gebruik overdag en 's nachts
Bijzonderheden: comfortstand, timer, afstandsbediening, energieklasse A

Whirlpool PACB29HP

De Whirlpool PACB29HP is meer dan een mobiele airco – het is een alleskunner. Naast verkoelen (2650 W, 9000 BTU) kan dit model ook verwarmen, waardoor je hem het hele jaar door kunt gebruiken. De geavanceerde 6th Sense-technologie meet constant de kamertemperatuur en past automatisch het vermogen aan om de ingestelde temperatuur te behouden. Naast een Slaapmodus heeft hij ook nog een Silent Modus, waarmee het display wordt uitgescakeld en het geluidsniveau met 30% wordt verminderd. Ideaal dus voor voor in de slaapkamer. De PACB29HP is energiezuinig met zijn A+-label en biedt verder een automatische modus, ventilatiefunctie en een Jet-modus voor snelle verkoeling. Ook hier gaat de bediening via het display of via de afstandsbediening.

Toepassingen: slaapkamers tot ±60 m³, verwarmen en koelen, automatische klimaatregeling
Bijzonderheden: 6th Sense-technologie, slaap- en jetmodus, energieklasse A+

Inventum AC125W

Zoek je een mobiele airco met extra power, dan zit je goed met de Inventum AC125W. Dit model beschikt over een indrukwekkend koelvermogen van 3200 W (12000 BTU), goed voor ruimtes tot zo'n 105 m³. Dankzij de slaapfunctie, waarbij langzaam aan steeds minder functioneert, het display automatisch wordt gedimd en en de windsnelheid op de laagste stand staat,  is hij desondanks zeer geschikt voor gebruik in de slaapkamer. De AC125W is uitgerust met een 3-in-1-functie: naast koelen kan hij ook ventileren en ontvochtigen. Dat maakt hem ook nuttig op vochtige dagen. De airco wordt standaard geleverd met een luxe raamafdichtingskit en een afstandsbediening. Het geluidsniveau ligt tussen de 52 en 65 dB, afhankelijk van de gekozen stand.

Toepassingen: grote slaapkamers, multifunctioneel gebruik
Bijzonderheden: stille slaapstand, luxe raamafdichtingskit

AEG AXP26U338CW (ChillFlex Pro)

De AEG ChillFlex Pro is een stijlvolle en stille mobiele airco met een koelcapaciteit van 2600 W (9000 BTU), bedoeld voor ruimtes tot circa 40 m³. In slaapstand verlaagt hij automatisch de ventilatorsnelheid en verhoogt hij de ingestelde temperatuur in twee stapjes van 1°C, zodat je lichaam zich aanpast aan een natuurlijk koelverloop. Deze functies maken hem bijzonder comfortabel voor nachtelijk gebruik. Verder beschikt de deze mobiele airco over een ontvochtigingsfunctie, ventilatiemodus met vier standen, afstandsbediening en een programmeerbare timer. Hij maakt gebruik van milieuvriendelijk R290-koelmiddel en is voorzien van energielabel A.

Toepassingen: ruime slaapkamers, stil en milieuvriendelijk koelen
Bijzonderheden: intelligente slaapstand, R290-koelmiddel, strak design

▼ Volgende artikel
😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen
© Valeriia Lukashova
Huis

😱 Het Blue Screen of Death van Windows gaat voorgoed verdwijnen

Iedereen die met Windows werkt, kent het wel: ineens een blauw scherm, en dan… niets meer. Het beruchte Blue Screen of Death (BSOD) hoort al sinds de jaren 90 bij Windows als pindakaas bij brood. Maar daar komt nu verandering in: het blauwe scherm gaat verdwijnen.

Het Blue Screen of Death bestaat al sinds de jaren 90. In Windows NT verscheen het voor het eerst in zijn bekende vorm: witte foutcodes op een felblauw vlak. De melding verscheen bij serieuze systeemfouten, vaak veroorzaakt door een kapotte driver of instabiele hardware. In latere versies kwamen er ook een verdrietige emoticon :( bij en, sinds 2016, een QR-code die naar een informatiepagina leidde. Hoewel er weinig dingen zo frustrerend zijn als een BSOD, is-ie ook handig: de foutmelding en STOP-code* die erop staan, kunnen je namelijk helpen om te achterhalen wat er precies aan de hand is. Maar nu gaat het dus verdwijnen …
*Scrol naar beneden voor een overzicht met de meest voorkomende foutmeldingen/STOP-codes en hun betekenis.

©PXimport | Reshift Digital BV

Op zwart

Het is gelukkig iets minder dramatisch dan je denkt: Microsoft gaat het blauwe scherm vervangen door een zwarte variant. Het nieuwe ontwerp oogt rustiger, zonder QR-code of icoontjes, en toont direct de foutcode en de driver die mogelijk de oorzaak is. Handig voor wie het probleem wil opzoeken of oplossen.

De nieuwe interface is vanaf later deze zomer beschikbaar op alle computers die draaien op Windows 11 versie 24H2. Naast het zwarte scherm wordt ook het meldingsscherm dat je ziet bij onverwachte herstarts vernieuwd. Dat sluit beter aan op de rest van Windows 11, is overzichtelijker en verdwijnt vaak al binnen een paar seconden.

©Microsoft

Waarom deze verandering?

Volgens Microsoft draait het om duidelijkheid. Het scherm moet beter laten zien of het probleem in Windows zelf zit, of in een externe component. Dat scheelt tijd bij het zoeken naar de oorzaak. Zeker na de wereldwijde CrowdStrike-storing van vorig jaar – waarbij miljoenen computers vastliepen door een fout in beveiligingssoftware – wil Microsoft de foutafhandeling beter en sneller maken.

Quick Machine Recovery

Naast het nieuwe scherm introduceert Microsoft ook Quick Machine Recovery (QMR). Deze functie is bedoeld voor situaties waarin een pc helemaal niet meer opstart. Via de herstelomgeving van Windows kan het systeem dan automatisch reparaties uitvoeren, zonder dat je handmatig iets hoeft te doen of een expert hoeft in te schakelen.

QMR wordt later dit jaar beschikbaar op alle apparaten met Windows 11 versie 24H2. Op Home-edities staat het standaard aan. De functie wordt op dit moment al getest in het Beta Channel van het Windows Insider-programma, zodat Microsoft nog kan bijschaven waar nodig.

Wat merk jij ervan?

Voor de meeste mensen betekent dit vooral dat de foutmelding bij een crash er straks anders uitziet. Maar het belangrijkste verschil zit onder de motorkap: Windows toont duidelijker wat er misgaat en kan zichzelf sneller herstellen. In de volksmond zal er – denken wij – overigens weinig veranderen: Blue of Black, het zal een BSOD blijven.

Foutmeldingen en STOP-codes

PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA STOP-code: 0x00000050 Windows probeert een deel van het geheugen te gebruiken dat niet beschikbaar is. Dit kan komen door kapot RAM-geheugen of problemen met de harde schijf.

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x0000000A Een onderdeel van Windows probeerde iets te doen op een moment dat dat niet mocht. Meestal komt dit door foutieve drivers of hardwareproblemen.

SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION STOP-code: 0x0000003B Een onderdeel van Windows veroorzaakt een fout tijdens een systeemtaak. Vaak door oude of conflicterende software of drivers.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL STOP-code: 0x000000D1 Een driver probeert iets te doen met geheugen op het verkeerde moment. Dit wordt vaak veroorzaakt door slechte of onjuiste drivers.

INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE STOP-code: 0x0000007B Windows kan bij het opstarten de schijf met systeembestanden niet bereiken. Oorzaak kan liggen in beschadigde bestanden of instellingen in het BIOS.

BAD_POOL_HEADER STOP-code: 0x00000019 Windows krijgt een fout in het geheugenbeheer. Dit kan komen door een slechte driver, hardwareproblemen of software die in de war raakt.

SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED STOP-code: 0x0000007E Windows krijgt een fout in een systeemonderdeel. De boosdoener is meestal een verouderde of kapotte driver.

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR STOP-code: 0x00000124 Windows ontdekt een ernstige hardwarefout of probleem met stroom of temperatuur. Ook defecte systeembestanden kunnen dit veroorzaken.

UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME STOP-code: 0x000000ED Windows kan de opstartschijf niet goed lezen. Dit gebeurt meestal tijdens het opstarten van de computer.