ID.nl logo
Wat kost een e-bike per jaar?
© SimonSkafar
Mobiliteit

Wat kost een e-bike per jaar?

Wat kost een e-bike eigenlijk per jaar of per maand? Want met alleen de aanschaf van de fiets ben je er niet. Je moet hem ook geregeld opladen, netjes onderhouden en eventueel verzekeren. Alvast een spaarpotje aanleggen voor een nieuwe accu is trouwens ook handig, want die is na zo’n vier tot zes jaar aan vervanging toe. Om al die kosten overzichtelijk te krijgen, geven we je een paar voorbeeldberekeningen zodat jij weet waar je aan toe bent en waar je eventueel op kunt besparen.

E-bikes zijn er al vanaf minder dan 1000 euro tot ver boven de 7000 euro. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. De populairste prijsklassen liggen rond de 2000 en 3500 euro. De gemiddelde prijs van een e-bike lag vorig jaar (2021) op 2400 euro.

Voor onze voorbeeldberekeningen gaan we uit van een stadsfiets van 2000 euro, een luxe stadsfiets of hybride fiets van 3500 euro en een sportieve vrijetijdsfiets van 5000 euro.

Voorbeeld 1: Gazelle Esprit HFB kopen? | Elektrische stadsfiets

Deze stadsfiets van 2000 euro heeft een voorwielmotor en een accu van 450 Wh. Volgens de fabrikant kom je op een volle accu tussen de 40 en 75 kilometer ver. Dat is afhankelijk van de hoeveelheid ondersteuning die je gebruikt. Hoeveel kilometer je in de praktijk haalt valt vaak wat tegen, dus wij gaan voor de berekening uit van een gemiddelde range van 50 kilometer.

Die afstand nemen we meteen als gemiddelde afstand die je per week fietst. Als je alleen doordeweeks fietst, komt dat neer op 10 kilometer per dag.

Deze Gazelle-stadsfiets heeft een accu van 450Wh en komt volgens de fabrikant tussen 40 en 75 kilometer op een acculading.

Voorbeeld 2: Explore E+ 1 625Wh Stagger (2022) | Trekking Fiets | Giant Bicycles Nederland (giant-bicycles.com)

Nemen we een wat luxere fiets van 3500 euro die je in de stad gebruikt en waarmee je ook tochtjes maakt, dan wil je een wat groter bereik, dus een grotere accu is wel zo prettig. Deze fiets heeft een middenmotor en een accu van 625 Wh. Daarmee zou je in de praktijk wel zo’n 75 tot 100 km ver moeten komen. Voor onze berekening houden we 75 kilometer per week aan.

Deze Giant heeft een accu van 625 Wh en heeft een bereik van zo’n 75-100 kilometer.

Voorbeeld 3: Upstreet3 | FLYER E-Bikes (flyer-bikes.com)

Voor 5000 euro heb je een heel luxe fiets met een veel krachtiger motor die het ook goed doet in heuvelachtiger terrein. Bijkomend voordeel is dat dergelijke fietsen vaak een hoger gewicht aankunnen. Handig als je zelf iets meer weegt of als je veel vakantiespullen wilt meenemen. Met een accu van 750 Wh kom je in Nederland zeker meer dan 100 km ver, of je moet alleen maar de Vaalserberg op- en afrijden. Laten we voor deze fiets uitgaan van 100 kilometer per week. We zijn per slot van rekening fanatieke fietsers!

Deze Flyer heeft een extra krachtige accu van 750 Wh, waarmee je zeker meer dan 100 kilometer haalt.

Stroomkosten

Dan de stroomkosten. De energieprijzen zijn sinds eind vorig jaar omhoog geschoten. Jouw stroomprijs is afhankelijk van welk contract je hebt afgesloten en hoelang die stroomprijs nog geldt. Aangezien de meeste mensen al hebben moeten verlengen voor een veel hoger tarief of dat binnenkort moeten doen, gaan we uit van de prijzen die je de laatste maanden ziet. Die liggen zo tussen de 50 en 70 cent per kWh, dus wij rekenen met een gemiddelde van 60 cent per kWh.

Om te berekenen hoeveel stroom je per jaar verbruikt aan het opladen van je accu, moet je rekening houden met laadverliezen van je acculader. Niet alle stroom uit de muur komt daadwerkelijk in je accu; er gaat altijd wat verloren aan warmte. Dat kan oplopen tot zo’n 15 tot 25 procent. Laten we voor nu uitgaan van 20 procent verlies.

Bij de stadsfiets kom je 50 kilometer ver op een acculading, en dat rijd je ongeveer per week. Per jaar moet je dan 52 keer opladen. De capaciteit van de accu is 450 Wh, met 20 procent verlies is dat 540 Wh aan verbruikte stroom per volle accu. Vermenigvuldig je dat met 52, dan kom je aan iets meer dan 28 kWh. Elke kWh kost 60 cent, dus per jaar kost je e-bike je nog geen 17 euro. Dat valt heel erg mee, toch?

Het rekensommetje van de wat luxere fiets met 625Wh-accu en 75 km per week komt uit op een kleine 24 euro. De fiets met 750Wh-accu en 100 km per week kost je per jaar ruim 28 euro. Vergelijk dat maar eens met een zuinige auto. Stel, die rijdt 1 liter benzine op 20 km, dan kost die auto je bij 5000 km rijden al snel zo’n 600 euro aan benzine.

Verzekering

Waarom zou je je fiets willen verzekeren? Het is sowieso niet verplicht. Heb je een WA-verzekering (tegenwoordig heet dat een AVP of Aansprakelijkheidsverzekering Particulieren), dan ben je gedekt voor schade die je anderen toebrengt.

De belangrijkste reden om je elektrische fiets te verzekeren, is diefstal. Niet alleen van de fiets zelf, maar ook van de accu, want ook die is kostbaar. Dus als e-bikes bij jou in de buurt regelmatig worden gestolen, is zo’n diefstalverzekering geen overbodige luxe. Check je verzekering of jouw garage of schuur waar je je fiets bewaart onder jouw inboedelverzekering valt. Soms moet je daar nog een extra module voor afnemen en kan worden gevraagd om je fiets ook in je eigen opslag op slot te zetten.

Behalve diefstal wil je misschien ook schade aan je fiets verzekeren, voor het geval je er een ongelukje mee krijgt. Je kunt zelfs pechhulp erbij verzekeren, zodat je geholpen wordt bij pech onderweg.

Let bij het uitzoeken van een verzekering op de looptijd van de verzekering, de dekking en de polisvoorwaarden. Hoe langer je jezelf vastlegt, hoe lager de maandpremie. Vaak kun je kiezen voor looptijden van drie of vijf jaar of voor onbepaalde tijd. De premie betaal je per maand, soms per jaar of zelfs in één keer als je een pakket van drie of vijf jaar afneemt.

Wat betreft de dekking kun je naast diefstal ook schade, pechhulp, ongevallen- en rechtshulpdekking kiezen. Let goed op de voorwaarden van de verzekeraar. Na een aantal jaar vervalt de nieuwwaardedekking, je eigen risico kan verschillen en vaak moet je een ART-2 of hoger goedgekeurd slot hebben en bij diefstal twee sleutels inleveren waarbij één sleutel echt gebruikt moet zijn. De voorwaarden kunnen per verzekeraar behoorlijk wisselen dus het is verstandig om je vooraf goed in te lezen en te vergelijken.

Verzekeringen vergelijken Op Kieskeurig.nl/fietsverzekering vind je een handige vergelijker van fietsverzekeringen. Daar hebben we de drie voorbeeldfietsen ingevoerd om te kijken wat je ongeveer kwijt bent. We hebben gekozen voor een looptijd van vijf jaar. Daarna moet je je echt afvragen of een verzekering tegen diefstal nog economisch verantwoord is. Vind je pechhulp belangrijk, dan kan het voordeliger zijn om losse pechhulp af te nemen, maar als je ook een schadeverzekering wil, is zo’n alles-in-één-pakket interessanter om te verlengen. Diefstalverzekering met een looptijd van vijf jaar voor de stadsfiets van 2000 euro kost ongeveer 4 euro per maand. Schade- en ongevallenverzekering en pechhulp erbij kost in totaal ongeveer 6,5 euro per maand. De bedragen van de fiets van 3500 euro zijn ongeveer 6,5 en 9,5 euro. Voor een fiets van 5000 euro betaal je 9 tot 13 euro per maand. Hierbij hebben we de goedkoopste verzekering uit de vergelijker gekozen en een postcode in de randstad genomen. Daar worden de meeste e-bikes gestolen, dus zijn de premies wat hoger. In gebieden met minder diefstal betaal je al snel een derde van de premie minder.

Accu vervangen

Na een aantal jaar is je accu versleten. Hoe snel dat gebeurt, hangt helemaal af van je gebruik en hoe je ermee omgaat. Reken erop dat fietsaccu’s vanaf vier tot zes jaar minder range geven. Dat hoeft niet erg te zijn en je kunt er nog jaren probleemloos mee doorfietsen. Maar op een gegeven moment ben je het zat en dan sta je voor de keuze: een nieuwe accu, de accu laten reviseren of een nieuwe fiets? Een accu vervangen is sowieso goedkoper dan een nieuwe fiets, en zeker als je verder nog heel tevreden bent met je huidige fiets, is dat de beste optie.

De 450Wh-accu van de stadsfiets kost los ongeveer 400 euro. Die van de wat luxere fiets met een 625Wh-accu kost ongeveer 800 euro. De 750Wh-accu gaat al richting de 1000 euro. Dat zijn dus wel kosten die je van tevoren goed mee moet rekenen en waar je het liefst al een potje voor aanlegt, zodat je na een paar jaar niet voor onaangename verrassingen komt te staan. In onze berekening gaan we ervan uit dat de accu vijf jaar meegaat en je daarna een nieuwe wilt kopen.

Onderhoud

Je fiets heeft natuurlijk ook onderhoud nodig. Denk aan nieuwe banden en remblokjes, maar ook afstellen en smeren. Fiets je meer kilometers, dan heb je meer onderhoud nodig. Dat onderhoud kun je zelf doen en daarmee bespaar je natuurlijk geld. Vaak zit de eerste servicebeurt inbegrepen bij de aanschaf van je nieuwe fiets. De nieuwere fietsen met meer snufjes, zoals automatische versnellingen, krijgen regelmatig updates, net als je telefoon.

Soms kan dat via je smartphone en soms alleen via specialistische apparatuur van de merkdealer. Ben je niet zo handig, dan kun je het best naar de fietsenmaker gaan. Doe je het onderhoud helemaal zelf, dan ben je per jaar hooguit een paar tientjes kwijt.

In de beginjaren zijn de onderhouds- en vooral slijtagekosten minder dan als je fiets al een paar jaar oud is. Een onderhoudsbeurt bij de fietsenmaker kost je ergens tussen 65 en 100 euro. Voor onze berekening houden we per jaar 75 euro voor de stadsfiets aan, 100 euro voor de luxere fiets en 125 euro voor de duurste fiets, die ook de meeste kilometers maakt.

Kostenplaatje

We rekenen alles om naar vijf jaar gebruik. Dat is een redelijke termijn om de accu te vervangen en komt de vraag of je een nieuwe fiets wilt kopen of nog een keer in een accu investeert en verder fietst. Onze stadsfiets kost de eerste vijf jaar 375 euro aan onderhoud, ruim 84 euro aan opladen en 390 euro aan een uitgebreide verzekering met pechhulp. Inclusief de aanschaf van de fiets kom je dan uit op 2850 euro. Dat is omgerekend 22 cent per kilometer. Reken je een extra accu erbij, dan kom je uit op 3250 euro en 25 cent per kilometer. Rijd je er dan nog vijf jaar mee verder, dan ben je voor die tien jaar ongeveer 4100 euro inclusief opladen, verzekering en onderhoud kwijt. Dat is 16 cent per kilometer. Langer doorrijden is dus duidelijk voordelig!

Bij de duurdere fietsen zien we hetzelfde plaatje. De luxe stadsfiets kost in vijf jaar ongeveer 4700 euro en omgerekend 24 cent per kilometer, of met extra accu 5500 euro en 28 cent per kilometer. Rijd je dan nog eens vijf jaar door, dan geef je in die tien jaar ongeveer 6675 euro uit, wat neerkomt op 17 cent per kilometer.

Dat kleine verschil in kilometerprijs na tien jaar zien we ook bij de duurste fiets. Daarmee ben je na vijf jaar ruim 6500 euro kwijt, wat neerkomt op 25 cent per kilometer. Na tien jaar heb je bijna 9100 euro uitgegeven, maar omgerekend in prijs per kilometer kom je eveneens uit op 17 cent. Dat komt doordat er meer kilometers mee worden gefietst. Hoe meer je fietst, hoe goedkoper dat per kilometer is.

Na vijf jaar heb je ongeveer 30 tot 40 procent van de nieuwwaarde van je fiets uitgegeven aan variabele kosten. En dan moet je nog een potje erbij sparen voor een nieuwe accu. Duidelijk is wel dat het veel geld kan schelen om lang met je fiets te doen!

Leasen of kopen?

Nu we de kosten goed in kaart hebben, is het makkelijk om te vergelijken of leasen misschien een interessante optie is. Het grote voordeel van een fiets leasen is dat je geen groot bedrag in een keer hoeft uit te geven. Je bepaalt een vast bedrag per maand, al moet je je vaak wel voor meerdere jaren vastleggen. Onze stadsfiets kost in de lease bijvoorbeeld 72 euro per maand voor een contract van drie jaar. Daar zit dan al een uitgebreide verzekering bij, dus daar hoef je je geen extra kosten voor te maken. Voor een tientje extra per maand koop je ook de reparatiekosten af.
Als je dat omrekent, dan ben je na die drie jaar ongeveer 3000 euro kwijt. Je kunt iets besparen door zelf het onderhoud bij de fietsenmaker te laten doen, maar dan nog ben je na drie jaar net zo veel geld kwijt als de fiets zelf kopen en hem vijf jaar lang gebruiken. Leasen is dus niet voordeliger.

Subsidies en werkregelingen

Ben je in loondienst, dan zijn er manieren om goedkoper aan je fiets te komen. Dat hangt wel af van de mogelijkheden die je werkgever biedt, want die moet hieraan willen meewerken. In plaats van zelf een fiets te leasen, kun je dat via je werkgever doen, als die die mogelijkheid biedt. Dan betaalt je werkgever de leaseprijs en wordt de waarde van de fiets voor 7 procent bij je inkomen opgeteld. Daar betaal je inkomstenbelasting over. Addertje onder het gras is wel dat je verder geen werkkilometers meer kunt declareren. Je wordt immers geacht die met je fiets te maken.

Een andere mogelijkheid is de fiets te betalen uit de ruimte die de WKR, de WerkKostenRegeling biedt. Afhankelijk van je arbeidvoorwaarden en je werkgever kun je dan je fiets betalen van je brutoloon, of je levert vakantiegeld, eindejaarsuitkering, vakantiedagen of overuren in. Er wordt geteld met brutobedragen, dus netto ben je dan voordeliger uit dan wanneer je de fiets helemaal zelf van je nettoloon koopt.

Let wel op, er zit wel een maximum aan het bedrag waar je belastingvoordeel op krijgt. Daarboven betaal je het volle pond. Check dus bij je werkgever naar de mogelijkheden en reken alles vooraf goed door! Veel op het oog interessante fietsplanprojecten zijn in de praktijk toch minder voordelig dan gewoon zelf de fiets kopen en de verzekering het onderhoud regelen.

Dit zijn drie voorbeeldberekeningen van wat een e-bike in de praktijk kost.

▼ Volgende artikel
Klik, sleep, klaar: zo ontwerp je in een handomdraai jouw droomkeuken!
© Bemmel & Kroon
Huis

Klik, sleep, klaar: zo ontwerp je in een handomdraai jouw droomkeuken!

Zelf een keuken ontwerpen moeilijk? Niet met de gratis 3D-keukenplanner van Bemmel & Kroon. Vanuit je eigen huis ontwerp je in een paar klikken een keuken die perfect past bij jouw stijl, ruimte en wensen. En dat is verrassend leuk én praktisch.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Bemmel & Kroon

Of je nu houdt van modern minimalisme of juist valt voor een landelijke sfeer, met de 3D-keukenplanner van Bemmel & Kroon kies je uit talloze stijlen, kleuren en materialen. Denk aan matzwarte fronten met een betonlook werkblad, of juist wit hout gecombineerd met warme grepen en een natuurstenen blad. Dankzij de intuïtieve filters navigeer je moeiteloos door alle mogelijkheden. Je ziet direct hoe je keuzes samenkomen in een realistisch 3D-beeld. Dat helpt niet alleen om knopen door te hakken, maar zorgt ook voor enthousiasme: je keuken begint echt vorm te krijgen.

©Bemmel & Kroon

Jouw ruimte, jouw regels

Geen twee keukens zijn hetzelfde, en daarom begin je met het intekenen van jouw eigen ruimte. Hoe groot is de keuken, waar zitten de ramen, hoe lopen de muren? Alles kun je zorgvuldig instellen, zodat je straks niet voor verrassingen komt te staan.

Op basis van die plattegrond kies je vervolgens een opstelling die bij jouw woning én levensstijl past: een rechte keuken, een praktische hoekopstelling, een U-vorm of zelfs een open keuken met een apart eiland. Je krijgt direct een beeld van de beschikbare loopruimte en werkzones. En als iets niet past? Dan pas je het gemakkelijk weer aan.

Slim combineren met kasten en apparatuur

Zodra de opstelling staat, begint het inrichten. Je kiest uit een ruim aanbod aan keukenkasten, waaronder onderkasten, hoge kasten, hoekkasten en slimme opbergoplossingen zoals een apothekerskast of carrousel. Zo benut je elke centimeter optimaal.

©Bemmel & Kroon

Vervolgens voeg je inbouwapparaten toe – van kookplaat tot koelkast – die je op de juiste plek sleept. Ook het uiterlijk van de keuken stem je tot in detail af: denk aan de kleur van de fronten, het materiaal van het werkblad en de stijl van de grepen. Terwijl je bezig bent, zie je alles continu in 3D veranderen. Zo krijg je snel gevoel bij je ontwerp.

Klaar? Of toch nog even aanpassen?

De kracht van de planner zit 'm in de flexibiliteit. Je kunt eindeloos combineren, vergelijken en finetunen. Wil je het werkblad in een lichtere kleur? Toch liever een extra kast naast de oven? Met een paar klikken heb je het geregeld. Omdat je elke wijziging meteen visueel terugziet, voelt het proces intuïtief en speels aan. Je kunt ontwerpen opslaan, opnieuw openen en eventueel delen met anderen. Dat maakt het niet alleen handig, maar ook leuk om samen met je partner of gezin te ontwerpen.

©Bemmel & Kroon

Van klik tot keuken

Is je ontwerp helemaal naar wens? Dan is het tijd om de overstap te maken van virtueel naar echt. Bij Bemmel & Kroon kun je je ontwerp eenvoudig bespreken met een van de keukenspecialisten. Zij bekijken samen met jou je keuken, adviseren over materialen en indeling en helpen je met het maken van de juiste keuzes. Alles wordt afgestemd op jouw budget, wensen en woonruimte. Zo wordt jouw digitale droomkeuken uiteindelijk werkelijkheid – zonder stress of verrassingen.

Begin vandaag nog!

De 3D-keukenplanner van Bemmel & Kroon is gratis, werkt zonder registratie en is verrassend gebruiksvriendelijk. Dus waarom niet vandaag al beginnen? Zet een kop koffie, pak de afmetingen erbij en geef je creativiteit de ruimte.

👉 Start hier je ontwerp

...en begin aan je droomkeuken!

▼ Volgende artikel
Review Samsung Galaxy A26 – Betrouwbaar maar basaal
© Wesley Akkerman
Huis

Review Samsung Galaxy A26 – Betrouwbaar maar basaal

De Samsung Galaxy A26 is bedoeld voor wie op zoek is naar een degelijke smartphone zonder toeters en bellen. Het toestel combineert een moderne uitstraling met een stevig updatebeleid, maar kent ook duidelijke beperkingen.

Goed
Conclusie

De Samsung Galaxy A26 laat voor zijn adviesprijs van 299 euro een wisselend beeld zien. Positief valt het heldere amoled-scherm van 120 Hz op, net als de lange softwareondersteuning van zes jaar en de capabele hoofdcamera bij goed licht. Ook qua batterijduur stelt het toestel niet teleur. Tegelijk zijn er duidelijke compromissen. Zo ontbreekt de 3,5mm-aansluiting, is er slechts één luidspreker aanwezig en laten de ultragroothoek- en macrocamera weinig indruk achter. Verder zijn sommige verbindingsopties, zoals wifi 5 en usb 2.0, inmiddels verouderd. Toch zal niet iedereen daar last van hebben. Wie vooral op zoek is naar een toegankelijke smartphone met een goed scherm, degelijke camera en vlotte prestaties, zit met de Galaxy A26 nog steeds goed.

Plus- en minpunten
  • Prachtig scherm
  • Redelijke processor
  • Prima batterijduur
  • Fijne hoofdcamera
  • Beperkt gebruik van AI-functies
  • Sterk updatebeleid
  • Andere twee lenzen
  • Processor is al oud
  • Monospeaker
  • Geen koptelefoonaansluiting
  • Achterhaalde standaarden
  • Vingerafdrukken en stof

De Samsung Galaxy A26 is verkrijgbaar voor een adviesprijs van 299 euro en wordt geleverd met 128 GB aan opslagruimte en 6 GB aan werkgeheugen. We hoeven niemand voor de gek te houden: dit komt allerminst in de buurt van de S-lijn. Maar voor de prijs valt dit allemaal binnen de verwachtingen. We zullen het toestel niet aan onnodig hoge standaarden houden en willen gewoon eens kijken wat het biedt voor de prijs en wat je kunt met de specs.

©Wesley Akkerman

Solide bouw, maar met concessies

Qua bouwkwaliteit zien we dat Samsung stappen vooruit gezet heeft. Zo heeft het toestel bijvoorbeeld een IP67-classificatie voor stof- en waterbestendigheid. De glazen panelen aan voor- en achterkant – beschermd met Corning Gorilla Glass Victus+ – geven het toestel iets meer allure mee. Het is dan wel jammer dat dat glas gevoelig is voor stof en vingerafdrukken, dus de kans is groot dat je het sobere ontwerp alsnog onder een hoesje verstopt.

Het frame is nog steeds van kunststof, maar de A26 is met 7,7 mm wat slanker dan zijn voorganger en is met zo'n 200 gram lekker licht. Een opvallend minpunt, zeker ten opzichte van eerdere modellen in de lijn, is dat de 3,5mm koptelefoonaansluiting is verdwenen. Er zijn ook geen stereoluidsprekers meer; de A26 heeft nu een monoluidspreker. Audio uit die speaker klinkt al snel plat, kil en soms nodeloos scherp.

©Wesley Akkerman

Scherm en processor

Voorop zit een lekker groot amoled-scherm van 6,7 inch, met dezelfde hoge resolutie als we vorig jaar ook zagen op de Samsung Galaxy A25. De verversingssnelheid van 120 Hz en een maximale helderheid van 1000 nits zorgen voor een prettige kijkervaring. Kleuren ogen levendig en details zijn scherp. Waarom een budgettoestel dit scherm nodig heeft, kun je je afvragen – maar prettig is het wel.

Als we onder de motorkap kijken, zien we de Exynos 1380-chipset. Die levert prestaties die voldoende zijn voor alledaags gebruik en ook geschikt zijn voor gaming, maar verwacht er niet te veel van. Dit is overigens dezelfde processor als in de Galaxy A35 uit 2024 (dus niet de eerder geteste A36 dit jaar), waardoor je dus wel degelijk een prestatieboost merkt. De software draait er verder prima op. We hebben minimaal gestotter ervaren in de afgelopen twee weken.

©Wesley Akkerman

Riant updatebeleid, maar…

Samsung levert de A26 met Android 15 en One UI 7 en belooft zes jaar aan upgrades en beveiligingsupdates. Voorlopig ben je dus verzekerd van goede software. Tegelijk is de gebruikte chipset in 2025 al twee jaar oud. Dat betekent dat hij in 2031 acht jaar oud is en de vraag is of hij het allemaal kan blijven bijbenen. Dit vormt dus een klein risico, maar gezien de prijs kunnen we er niet te zwaar aan tillen. Het is wel iets om even rekening mee te houden.

Net zoals bij de duurdere Galaxy's wordt ook de Samsung Galaxy A26 geleverd met AI. Samsung noemt dat voor dit toestel Awesome Intelligence, omdat het niet precies hetzelfde AI-pakket is als op bijvoorbeeld de S25-lijn. De AI-ervaring is op dit toestel kernachtig, en dat kun je zowel positief als negatief ervaren. Heb je niets met al die AI-dingen, dan past de A26 prima in leven. Wil je juist meer met AI gaan doen, dan kun je wellicht beter verder kijken.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Macrolens.

Welke AI wel en welke AI niet?

Maar wat kun je dan precies verwachten? De meest geavanceerde Galaxy AI-functies, zoals Now Bar en Now Brief, ontbreken op de A26. Wat je wél krijgt is Google's Circle to Search, waarmee je objecten op afbeeldingen kunt opzoeken of tekst kunt kopiëren.

Daarnaast kan de Galaxy A26 suggesties doen voor foto's en met je meedenken welke aanpassingen nodig zijn om de foto beter te maken. Ook is er de magische gum, waarmee je objecten en personen uit foto's kunt knippen. Het systeem vult de digitale gaten dan op met soms twijfelachtige invullingen, maar ook dat ligt (helaas) binnen de verwachtingen. Tot slot zijn er allerlei fotofilters waarmee je kunt spelen.

©Wesley Akkerman

2x.

©Wesley Akkerman

1x.

Camera's op de Samsung Galaxy A26: wisselend beeld

De hoofdcamera van 50 megapixel is voorzien van optische beeldstabilisatie. Bij goed licht levert die degelijke foto’s met genoeg detail en verzadiging voor social media. Dat is precies wat je van een toestel als dit mag verwachten. De ultragroothoeklens van 8 en de macrocamera van 2 megapixel vallen duidelijk tegen. De eerstgenoemde levert vaak in op kleur en detail, terwijl de macrovariant niet eens zijn basale taak kan uitvoeren. Scherpstellen lukt niet altijd even goed, en je kunt bovendien niet heel dicht op je onderwerp zitten. Vaak moet je drie tot vijf centimeter afstand houden, waardoor het lastig wordt om het gewenste detail goed in beeld te krijgen.

©Wesley Akkerman

0,5x.

©Wesley Akkerman

0,5x.

Batterij en connectiviteit: voldoende, niet vooruitstrevend

De accu van 5000 mAh houdt het met gemak een dag vol. Aangezien je op dit toestel waarschijnlijk niet heel veel gaat gamen, is dat ruim voldoende. Het opladen gaat met een maximaal vermogen van 25W (bedraad). Draadloos laden is helaas niet mogelijk. Ook moet je er rekening mee houden dat er geen oplader in de doos zit.

Op het vlak van connectiviteit zie je hier en daar veroudering. Zo heeft de A26 alleen wifi 5, geen e-simondersteuning en werkt de usb-c-poort op usb 2.0-snelheden. Bluetooth 5.3 is wel aan boord, en dat volstaat voor de meeste draadloze toepassingen.

©Wesley Akkerman

1x.

©Wesley Akkerman

2x.

Samsung Galaxy A26 kopen?

De Samsung Galaxy A26 laat voor zijn adviesprijs van 299 euro een wisselend beeld zien. Positief valt het heldere amoled-scherm van 120 Hz op, net als de lange softwareondersteuning van zes jaar en de capabele hoofdcamera bij goed licht. Ook qua batterijduur stelt het toestel niet teleur. Tegelijk zijn er duidelijke compromissen. Zo ontbreekt de 3,5mm-aansluiting, is er slechts één luidspreker aanwezig en laten de ultragroothoek- en macrocamera weinig indruk achter. Verder zijn sommige verbindingsopties, zoals wifi 5 en usb 2.0, inmiddels verouderd. Toch zal niet iedereen daar last van hebben. Wie vooral op zoek is naar een toegankelijke smartphone met een goed scherm, degelijke camera en vlotte prestaties, zit met de Galaxy A26 nog steeds goed.