De accu van je e-bike veilig opladen en veilig gebruiken: zo doe je dat!
Heb je een elektrische fiets, dan moet je die regelmatig opladen. Maar dat moet je wel op een veilige manier doen: lithium-ion accu’s (het type accu dat in de meeste e-bikes zit) kunnen onder bepaalde omstandigheden in brand vliegen, waarbij ook nog eens giftige rook en dampen kunnen vrijkomen. In dit artikel leggen we je uit hoe je veilig omgaat met de accu van je e-bike!
Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Hoe gebruik je de accu in combinatie met de lader? | Waar en hoe kun je de accu veilig laden? | Wat is de beste oplossing bij een accuprobleem?
Ook interessant voor jou: Hulpmiddelen en tips voor het veilig opladen van je elektrische fiets
Het belangrijkste en meest kwetsbare onderdeel van een e-bike is de lithium-ion accu. Dit type accu vind je terug in allerlei elektronica zoals smartphones, tablets, laptops, stofzuigers, grasmaaiers en speelgoed. In de handleiding van ieder apparaat dat je koopt, geeft de fabrikant tips over het gebruik en het opladen van de accu. Maar er schuilt ook een gevaar in deze accu’s, die een hoge energiedichtheid hebben: ze kunnen in brand vliegen. Er is geen reden om direct in paniek te raken, maar het is wel belangrijk dat je op de juiste manier omgaat met de accu en de lader.
Hoe gevaarlijk is de accu van een elektrische fiets?
Zijn accu’s van een elektrische fiets heel erg gevaarlijk? Nee, zeker niet! We kunnen zelfs concluderen dat de meeste accu’s veilig zijn zolang je er zorgvuldig mee omgaat. Hoe kan het dan dat er toch gemiddeld zes tot acht keer per week een lithium accubrand met meestal grote gevolgen plaatsvindt? De oorzaken zijn divers, maar in grote lijnen ligt het er meestal aan hoe de gebruiker met de accu omgaat en hoe het laadproces wordt uitgevoerd. Over het algemeen kunnen we stellen dat nieuwe accu’s en accu’s met minimale lading ongevaarlijk zijn.
Lader op de juiste manier gebruiken
Heb je thuis meerdere e-bikes? Dan is de kans dat je een lader pakt die eigenlijk voor een andere accu bestemd is, natuurlijk aanwezig. En dat wil je niet. Zorg dat duidelijk is welke lader bij welke accu hoort, door er bijvoorbeeld een stickertje op te plakken (Fiets van Theo. Fiets van Thea, enzovoorts). Zo vermijd je verwisseling en onnodige risico´s tijdens het laadproces.
©Eshma
Wordt je lader heet?
Veel acculaders worden tijdens het gebruik erg warm, zeker tijdens het laatste gedeelte van het laadproces. Wanneer je de lader vanwege de hitte nauwelijks kunt vastpakken, is het verstandig om naar een nieuw exemplaar uit te kijken.
De juiste aansluit-volgorde
Zorg dat je bij het laadproces eerst de stekker op de accu aansluit en dan pas de stekker in het stopcontact steekt. Is de accu vol? Dan geldt de omgekeerde volgorde: eerst de stekker uit het stopcontact verwijderen en daarna pas de accu ontkoppelen. Zo voorkom je eventuele vonkoverslag en kortsluiting.
Steek bij het oplaadproces eerst de stekker in de accu en vervolgens pas in het stopcontact.
- De e-bike expert van ID.nl
Niet heel de nacht opladen
Je kunt een e-bike accu beter niet ’s nachts opladen. Je hebt dan geen zicht op het laadproces en de accu blijft onnodig lang aan de lader. Het doorladen van een accu is sowieso onverstandig: overlading kan schade berokkenen aan de batterijcellen en verhoogt het brandgevaar. Houd het laadproces daarom altijd in de gaten. Wanneer het indicatielampje op de lader van rood naar groen kleurt (of de groene lampjes niet meer knipperen en vanzelf zijn uitgegaan) is het verstandig om de lader direct af te koppelen.
©Sergey Ryzhov - stock.adobe.com
Liever niet in huis opladen
Laad de fietsaccu bij voorkeur niet in je woning op, maar doe dat in de schuur, garage of berging. Heb je die mogelijkheid niet en ben je aangewezen op een ruimte binnenshuis, kies dan een plek waar je, mocht er een hachelijke situatie ontstaan, de accu snel naar buiten kunt verplaatsen. Producten als een rookmelder, brandwerende handschoenen, laadkoffer, batterijbox of accubrandmelder (Battery Alert) helpen in huis om meer veiligheid te garanderen. Ook is het verstandig om een lithium-blusser bij de hand te hebben.
💧 Houd je accu droog Vocht is zonder meer de grootste vijand van een accu. Door de jaren heen kan de afdichting van een accu door uitdroging gaan wijken en is binnendringing van vocht onvermijdelijk. Aangezien vocht en elektronica niet samengaan, kan er al snel interne kortsluiting optreden met brand als gevolg.
Ga naar de fietsenmaker als ...
Je accu klappert
Een veel voorkomend euvel bij e-bikes is een klapperende accu. Wanneer een accu in de slede van de bagagedrager ruimte heeft of dat het batterijpakket in de accu zelf speling vertoont, gaat de boel rammelen. Een rammelende accu is op den duur fataal voor het batterijpakket en moet een signaal zijn om actie te ondernemen. Laat in zo’n geval de accu nakijken of testen door de fietsenmaker. Ook kan hij de ontstane speling van de bagagedragerslede wegnemen.
Je accu gevallen is
Is je accu gevallen? Ook dan is het verstandig om naar de fietsenmaker te gaan. Wanneer er een duidelijke beschadiging aan de accubehuizing is ontstaan, is er maar één oplossing mogelijk: vervanging.
Je accu ouder is dan 8 jaar
Is een accu ouder dan acht jaar, maar voldoet de e-bike nog goed? Ook dan is het verstandig om vervanging van de accu te overwegen. Je kunt daarbij ook denken aan een refurbished exemplaar tegen een lagere aanschafprijs.
Ook leuk om te lezen: Trends, modellen en ontwikkelingen: alles wat je moet weten over e-bikes in 2023
Bekijk onze complete E-bike Video Collectie op YouTube.