Wat is fietsaccu revisie precies?

© PXimport

Wat is fietsaccu revisie precies?

Geplaatst: 25 november 2021 - 13:31

Aangepast: 15 september 2022 - 11:22

Redactie ID.nl

Elke e-bike is voorzien van een accu, in veel gevallen het duurste onderdeel van een elektrische fiets. Een fietsaccu is doorgaans uit drie hoofdcomponenten opgebouwd:

Battery pack: in het pakket met energiecellen wordt energie opgeslagen door de fietsaccu op te laden. Deze energie wordt geleverd aan het aandrijfsysteem (de motor en het display) van de elektrische fiets.

BMS (Battery Management System): Het elektronische gedeelte communiceert met de fiets en zorgt ervoor dat de cellen netjes in balans blijven tijdens opladen en ontladen. Tegelijkertijd is het een veiligheidssysteem dat ervoor zorgt dat een accu niet te diep ontladen of overladen kan worden.

Behuizing: buitenkant van kunststof/metaal die bevestigd zit in het frame of aan de bagagedrager en ervoor zorgt dat de inhoud beschermd wordt tegen weersinvloeden, stoot- en valschade.

Waarom heeft een fietsaccu een beperkte levensduur?

De energiecellen in een fietsaccu verliezen met iedere volledige laadcyclus aan capaciteit. De cellen kunnen na verloop van tijd steeds minder energie vasthouden, wat ervoor zorgt dat de batterij sneller uitgeput raakt en dus de actieradius kleiner wordt. Bij een li-ion fietsaccu duurt dit verouderingsproces gemiddeld vijf jaar en aan het eind van deze periode blijft nog slechts een klein gedeelte van de oorspronkelijke capaciteit over. Door de juiste zorg (met name op het gebied van opladen) kan de levensduur met 1 tot 3 jaar verlengd worden. Ook de kwaliteit van de energiecel speelt een belangrijke rol. In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt kunnen versleten cellen niet hergebruikt of ‘gereset’ worden.

Heb je een vraag over e-bikes? - Durf hem te stellen op de Kieskeurig.nl Community

Naar het forum!

Wat als een fietsaccu opgebruikt is?

Het verouderingsproces van de accu heeft zijn weerslag op de prestaties van de e-bike. Een versleten accu zorgt ervoor dat zelfs de meest geavanceerde e-bike of speed pedelec geen meerwaarde meer heeft ten opzichte van een reguliere stadsfiets. Helaas is de accu het duurste onderdeel van de fiets en iedereen met een elektrische fiets staat voor een keuze op het moment dat de accu opgebruikt is: nieuwe accu of nieuwe fiets kopen? Beide opties zijn niet goedkoop. De gemiddelde prijs voor een nieuwe e-bike ligt namelijk rond de 2000 euro en voor een accu tussen de 500 en 1000 euro. 

Wat is fietsaccu revisie?

De afgelopen jaren is er een derde optie bijgekomen die het aantrekkelijker maakt om zowel de huidige fiets als accu te blijven gebruiken, zonder in te boeten op prestaties. Fietsaccu revisie houdt in dat de slijtage-onderdelen van de accu worden vervangen, zodat de levensduur weer met jaren verlengd wordt. In de meeste gevallen wordt bij revisie het pakket met de energiecellen vervangen en de onderdelen die nog in goede staat zijn (behuizing en elektronica) blijven vaak behouden. Bijkomend voordeel is dat er niet alleen nieuwere, maar ook energiecellen met een hogere energiedichtheid geplaatst kunnen worden, wat resulteert in een extra grote actieradius.

Voor wie is revisie interessant?

Ondanks dat revisie in veel gevallen aantrekkelijker is dan nieuw, is revisie niet voor iedereen even interessant. Sommige accu’s zijn simpelweg te nieuw, waardoor ze nog onder garantie vallen bij de fabrikant. Daarbij zijn er veel fietsers die slechts korte afstanden fietsen en de fiets slechts af en toe gebruiken voor een boodschap. Een kleinere reserve-accu kan dan al volstaan. In andere situaties is revisie gewoon niet mogelijk, bijvoorbeeld door een beveiliging in de fabriekssoftware of beschadiging aan de elektronica. Voor het merendeel van de e-bike accu’s geldt dat revisie mogelijk is, indien de batterij nog oplaadt en ondersteuning levert aan de fiets. 

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten