Boekrecensie: Verbeter je onlinemarketing met Google Analytics

© PXimport

Geplaatst: 12 juli 2022 - 09:55

Aangepast: 17 november 2022 - 08:55

Rens Blom

Google Analytics is de meest gebruikte analysesoftware voor marketeers en website- en webshopbeheerders. De software biedt veel mogelijkheden, misschien wel te veel om ze allemaal optimaal te gebruiken. Het nieuwe boek ‘Verbeter je onlinemarketing met Google Analytics’ biedt een prettig houvast. Ook met oog op de aanstaande overstap naar Google Analytics 4.

Het Nederlandstalige boek van ruim tweehonderd pagina’s verschijnt op een interessant moment. Steeds meer Europese toezichthouders oordelen dat de huidige versie van Google Analytics, Universal Analytics, niet aan de AVG-privacywet voldoet. En dat websites daarom moeten stoppen met Google Analytics. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens doet na de zomer uitspraak. De nieuwste Google Analytics-versie, versie 4, kun je wél zo instellen dat je aan de AVG voldoet. En je dus geen zorgen hoeft te maken over een hoge boete. Prettig is daarom dat boekauteur Gerard Rathenau een heel hoofdstuk wijdt aan Google Analytics 4. Hoe je overstapt vanaf Universal Analytics bijvoorbeeld, en hoe je versie 4 op de juiste manier instelt voor zowel de AVG als optimale analyses. Maar ook hoe je de geavanceerde machine learning-toepassingen van Google Analytics 4 zo efficiënt mogelijk gebruikt.

Praatjes en plaatjes

In zijn boek gaat Rathenau in op allerlei mogelijkheden van Google Analytics. Die zijn per hoofdstuk ingedeeld, bijvoorbeeld als Rapporten, Events en Segmenten. De auteur neemt je als lezer bij de hand via zijn taalgebruik (‘we kijken eerst naar..’) en ondersteunt zijn teksten met zwart-wit-screenshots van Google Analytics-pagina’s. Elk hoofdstuk sluit af met een praktijkoefening, zodat je voor jezelf kunt bepalen of je de opgedane kennis voldoende beheerst. Een slimme zet als je het mij vraagt, want het boek is zo interactiever en Google Analytics is natuurlijk bij uitstek een programma waar je zelf voortdurend in oefent. De auteur helpt je om hier beter in te worden en zo meer uit je online marketing te halen. Of je nu een blog, commercieel platform of grote webwinkel beheert.

Cover: Verbeter je onlinemarketing met Google Analytics

© PXimport

Pensioen

Rathenau’s boek besteedt ook aandacht aan het naderende pensioen van Universal Analytics. Google stopt op 1 juli 2023 met het ondersteunen van deze analysesoftware en moedigt Universal Analytics-gebruikers daarom al even aan om op tijd over te stappen. Google ziet je het liefst overstappen naar Analytics 4, maar er zijn natuurlijk meer (privacyvriendelijkere) analyseprogramma’s. Wellicht valt daar ook nog eens een boek over te schrijven.

0,0

Ons oordeel

...