ID.nl logo
Ontwerp en bestel een fotoboek op je iPad
© PXimport
Huis

Ontwerp en bestel een fotoboek op je iPad

We doen nagenoeg alles op onze iPad, maar af en toe zijn er nog enkele taken waarvoor we toch liever naar onze computer grijpen. Een fotoboek bestellen bijvoorbeeld. De laatste maanden zijn er echter heel wat apps verschenen waardoor ook dat mogelijk is op je tablet. CEWE Photoworld is favoriet.

Fotograferen en foto's bewerken? Dat doen we al een hele poos met onze tablet. De App Store krioelt immers van de leuke apps om foto's te verbeteren of te retoucheren. Maar zodra we afdrukken of fotocadeaus willen bestellen, kropen we old skool terug achter onze pc. Dankzij CEWE Photoworld is ook dat voltooid verleden tijd. De app van deze fotodienst met Duitse roots werkt erg gebruiksvriendelijk. We leggen je uit hoe je te werk gaat en foto's kunt importeren, je album kunt vormgeven en uiteindelijk ook een bestelling kunt plaatsen. In het laatste deel van dit artikel geven we je nog vijf vergelijkbare apps van andere aanbieders van fotoproducten.

©PXimport

Dankzij CEWE Photoworld is het kinderspel om een fotoboek via je iPad te ontwerpen.

1 App installeren

Allereerst moeten we de app van CEWE installeren. Open de App Store en tik in de rechterbovenhoek op het zoekvenster. Voer 'cewe' in en tik op Zoek. Je zult meerdere resultaten te zien krijgen. De app die wij nodig hebben heet CEWE Photoworld. Tik op Gratis en Installeer en geef daarna nog even het wachtwoord dat bij je Apple ID hoort in. Bevestig met OK. Na de installatie tik je op Open om de app te starten.

©PXimport

Na enkele seconden staat de app op je iPad.

2 Maak je keuze

Op de startpagina van de app krijg je een overzicht van wat je allemaal kunt ontwerpen en bestellen. Naast fotoboeken is het immers ook mogelijk om beschermcovers, foto's en ansichtkaarten te bestellen. Tik op CEWE Fotoboeken om een overzicht te krijgen van de verschillende albums. Momenteel zijn er zes verschillende formaten beschikbaar. De minimumprijs exclusief verzendkosten staat telkens vermeld. Maak je keuze door op één van de zes vakken te tikken.

©PXimport

CEWE biedt fotoalbums in zes verschillende formaten aan.

3 Cover maken

Zodra je een formaat gekozen hebt, vraagt de app je om een titel in te voegen. Deze wordt op de voorkant en op de rug van het album gepubliceerd. Voor een vakantiealbum kun je bijvoorbeeld het bezochte land en jaartal invoeren. Wij maken een trouwalbum en kiezen voor de datum en voornamen. Ga verder met Volgende in de rechterbovenhoek. Vervolgens is het tijd om een omslag te kiezen. Je kunt - afhankelijk van het gekozen formaat - kiezen tussen een Schriftomslag, Softcover of Hardcover. De minimumprijzen worden wederom steeds vermeld.

©PXimport

Je kunt tussen verschillende soorten omslagen kiezen.

4 Papiersoort en stijl

Afhankelijk van het formaat dat je gekozen hebt, kun je nu ook nog een papiersoort selecteren. Bij de grotere formaten heb je de keuze tussen Normaal papier, Hoogglans papier, Mat fotopapier en Glanzend fotopapier. Maak je keuze en ga verder met de rode knop Volgende. Ten slotte moet je ook nog een stijl kiezen. CEWE Photoworld schotelt je een aantal standaardstijlen voor. Uiteraard kun je later nog handmatig wijzigingen aanbrengen. Wij kiezen Wit collage en gaan verder met Volgende.

©PXimport

Bij grote fotoboeken kun je zelf een papiersoort kiezen. Bij kleinere albums krijg je standaard normaal papier.

5 Kant-en-klaar

CEWE PhotoWorld geeft je de mogelijkheid om automatisch een fotoboek te maken of van scratch te starten. Tik op Een voorstel laten maken als je weinig tijd en moeite in het album wilt stoppen. De app zal je dan een lay-out voorstellen. Je moet CEWE Photoworld wel even toegang geven tot je foto's. Vervolgens kun je bovenaan in de balk met een tik selecteren welke foto's je uit de filmrol wilt gebruiken in je album. Tik op Maken om een voorstel te genereren. Ervaring leert echter dat dit nooit helemaal het resultaat geeft dat je zelf zou willen.

©PXimport

Als je voor de snelle methode kiest, volstaat het om simpelweg wat foto's uit de filmrol te kiezen.

6 Zelf vormgeven

Je kunt ook helemaal zelf de in de huid van vormgever kruipen en voor Met leeg CEWE FOTOBOEK starten kiezen. Ook dan is de eerste stap het selecteren van de foto's die je in het album wilt gebruiken. Tik linksboven op Albums en kies een map uit je filmrol of tik op Onlangs toegevoegd voor alle recente foto's. Vervolgens kun je simpelweg met de pijltjes onderaan door het album navigeren. Tik op een vak en daarna op een foto uit de filmstrip om het beeld aan het album toe te voegen.

©PXimport

Foto's toevoegen is heel eenvoudig: kies een frame en tik op de foto die je erin wilt zetten.

7 Lay-outs selecteren

Op de ene pagina wil je twee foto's, op de andere bladzijde wil je misschien drie afbeeldingen en dan eens eentje paginagroot. Dat kun je heel eenvoudig aanpassen via Lay-outs. Tik op een fotoframe en maak daarna je keuze in de balk bovenaan. De mogelijkheden zijn ontzettend uitgebreid. Om vervolgens een foto in een frame te plaatsen, ga je terug naar Foto's en geef je aan welke foto je wilt gebruiken. Is de foto groter dan het frame, dan kun je de foto verplaatsen met één vinger. Zoomen kan met twee vingers.

©PXimport

Bij het ontwerpen van het album zul je de hele tijd moeten switchen tussen Foto's en Lay-outs.

8 Foto's bewerken

Is die ene foto te donker of te onscherp? CEWE heeft een editor in de app verwerkt waardoor je je foto's een beetje kunt verbeteren. Tik op één specifieke foto in het album en kies Bewerken. Met de zogenoemde Beautify-knop kun je bijvoorbeeld portretten verzachten. Daarnaast is er nog een Sepia-filter en kun je foto's verscherpen, vervagen of omzetten naar een schets. Met de Voor/Na-lijn in het midden van de foto kun je het resultaat van de filter zien. Tevreden? Dan ga je verder met de OK rechtsboven.

©PXimport

Je kunt je foto's zelfs ietwat bewerken. Helaas is er geen functie om foto's om te zetten naar zwart-wit.

9 Achtergrond wijzigen

In de vierde stap heb je moeten aangeven welke achtergrond je in je album wenst. Heb je voor wit gekozen maar wil je op die ene pagina een andere achtergrondkleur gebruiken? Dat kan. Tik op Achtergronden en veeg naar links om alle mogelijkheden te bekijken. Naast effen kleuren zijn er ook een heleboel motieven beschikbaar. Om een achtergrond op een bepaalde pagina toe te passen, volstaat het om de achtergrond naar de pagina te slepen.

©PXimport

Probeer zuinig te zijn met het aantal verschillende achtergronden. Overdaad schaadt.

10 Tekst toevoegen

Bijna klaar? Indien gewenst kun je hier en daar nog wat teksten toevoegen. Een onderschrift, een titel, een datum en locatie of eventueel zelfs een recept bij een gerecht. Tik bovenaan op Tekst en kies vervolgens één van de beschikbare lettertypes. Sleep een lettertype naar een foto om een tekstvak toe te voegen. Typ je tekst en wijzig eventueel het formaat van het vak door de hoeken te verslepen. Tik op Bewerken om de lettergrootte en -kleur aan te passen.

©PXimport

Titels of bijschriften? Zo gepiept.

11 Opslaan?

Heb je al naarstig naar een knop gezocht om je werk op te slaan? Tevergeefs. Die is er niet. CEWE Photoworld slaat alles namelijk op de achtergrond op. Je kunt dus met een gerust hart de app sluiten en morgen verder werken aan je album. Met de knop Openen centraal bovenaan krijg je een overzicht van je verschillende projecten. Eén tik volstaat om het album te openen.

©PXimport

Je hoeft het album niet in één keer af te maken. Neem je tijd en werk morgen rustig verder.

12 In winkelmandje leggen

Tevreden met het resultaat? Gebruik de pijltjesknoppen om je album nog een laatste keer te controleren en tik daarna op In winkelmandje in de rechterbovenhoek. CEWE berekent de totaalprijs en even later kun je op Nu bestellen tikken. Tik op Registreren om een account aan te maken of log in als je in het verleden al eens een bestelling geplaatst hebt bij CEWE. Betalen kan via overschrijving of creditcard. Voltooi met Nu bestellen. De vermoedelijke levertijd kun je onmiddellijk aflezen.

©PXimport

Een mini-album zou je na vijf werkdagen in de bus moeten vinden.

Webprint Fotoalbum

Prijs: Gratis

Omvang: 2,3 MB

Score: 3 / 5

Eigenlijk zou elke app zo simpel moeten zijn als Webprint Fotoalbum. Kies de foto's die je in een fotoboek wilt, pas eventueel de volgorde aan en klaar. Helaas zijn er toch nog enkele mankementen. Je kunt bijvoorbeeld je foto's wel roteren, maar zoomen of verplaatsen is niet mogelijk. Wel interessant is dat je het album dat je hier maakt ook onmiddellijk op je Facebook-profiel kunt delen. Album bestellen? Voorlopig kan dat enkel in 10x15 cm of 13x18 cm. Gebruiksvriendelijk maar er is nog werk aan de winkel voor de ontwikkelaars!

©PXimport

Print Fotoboek met NicePrints

Prijs: Gratis (+ in-app-aankopen)

Omvang: 297 MB

Score: 4 / 5

De grootste voordelen van deze app? Je kunt gebruikmaken van een hele rits mooie kant-en-klare thema's met subtiele achtergronden. Ideaal om snel een album van een reis, geboorte of familiefeest te maken. Een ander pluspunt is dat de app ook met beelden van andere bronnen - Dropbox en Facebook bijvoorbeeld - overweg kan. Het grootste nadeel is de levertermijn. De dienst is Amerikaans waardoor je album een hele poos onderweg is. De verzendkosten vallen gelukkig wel erg goed mee en starten vanaf 3,90 euro.

©PXimport

PhotoBook

Prijs: Gratis

Omvang: 79,8 MB

Score: 3 / 5

Fotoboek, briefkaart, kalender, wenskaarten ... met PhotoBook maak je ze in een handomdraai. Nadat je een thema voor je album gekozen hebt, selecteer je even de gewenste foto's uit je filmrol. Enkele seconden later staat er een kant-en-klaar album op je te wachten. Uiteraard kun je nog de nodige aanpassingen maken maar dit is in vergelijking met de andere apps allemaal iets omslachtiger. Goed voor snelle, compacte vakantiealbums, maar minder geschikt voor grote, duurdere fotoboeken.

©PXimport

PhotoBox

Prijs: Gratis

Omvang: 49,5 MB

Score: 3,5 / 5

Afdrukken, fotomokken, iPad cases, foto's op canvas ... bij PhotoBox kun je allerlei fotocadeaus bestellen. Fotoboeken zitten echter nog niet in het aanbod. Dat kan wel via de website, maar niet via de app. Toch verdient PhotoBox een vermelding want de app ziet er mooi uit, is erg gebruiksvriendelijk en je kunt foto's van onder andere Instagram, Facebook, Dropbox of Google+ gebruiken om je afdrukken of cadeaus te bestellen. Ideaal als je nog snel iets nodig hebt voor de feestdagen.

©PXimport

HEMA foto+

Prijs: Gratis

Omvang: 86 MB

Score: 4,5 / 5

Onze absolute favoriet naast CEWE is ongetwijfeld de app van Hema. De mogelijkheden lijken eindeloos. Je kunt op een intuïtieve manier losse afdrukken, albums of fotoCadeaus bestellen voor goede prijzen. In het assortiment fotoboeken zijn we erg enthousiast over het fotoboekje van 10 bij 10 cm. Voor amper 5,50 euro krijg je een compact vierkant album van 18 pagina's. Ideaal om je Instagram-foto's te vereeuwigen. Bovendien zitten er erg veel kaders, clip-arts en achtergronden in de app om je album op te leuken.

©PXimport

▼ Volgende artikel
eXodus - dit zijn alternatieven voor X
© gguy - stock.adobe.com
Huis

eXodus - dit zijn alternatieven voor X

Wat hebben organisaties als KRO-NCRV, NS, Bits of Freedom en Oxfam Novib met elkaar gemeen? Dat ze niet langer actief zijn op het socialmediaplatform X. Waarom willen ze dat niet meer? Wat speelt er bij X? Welke alternatieven zijn er?

In dit artikel bespreken we de ondergang van X en welke alternatieven er voor X zijn:

  • Fediverse
  • Mastodon
  • Threads
  • Bluesky

Ben je een pionier? Dan heb je misschien ook wel interesse in één van deze alternatieve browsers

Sinds juli 2023 voegden veel media maandenlang ‘Twitter’ toe achter elke vermelding van X. Velen moesten namelijk nog wennen aan de nieuwe naam. Elon Musk, die Twitter in oktober 2022 voor 44 miljard dollar kocht, vond dat X beter paste bij zijn visie om het microblogging-platform om te vormen tot een allesomvattend digitaal ecosysteem, vergelijkbaar met WeChat in China. Musk lijkt trouwens een opvallende affiniteit te hebben met de letter X, wat ook zichtbaar is in projecten als SpaceX, Tesla Model X en xAI. Veel gebruikers waren niet gerust op deze overname, en niet geheel onterecht, want Musk heeft inmiddels ingrijpende veranderingen doorgevoerd.

X: aanpassingen

Kort na de overname herstelde Musk eerder geschorste accounts, waaronder die van controversiële figuren als Donald Trump, Andrew Tate en Kanye West. Het platform stopte bovendien met het handhaven van het beleid tegen desinformatie rond Covid-19. En waar vroeger een gratis verificatiesysteem was, waarbij Twitter invloedrijke personen en organisaties een blauw vinkje gaf, is dat nu puur commercieel: wie betaalt, krijgt een vinkje. Het staat niet langer voor authenticiteit, maar toont enkel aan dat een gebruiker betaalt voor X Premium en zo extra functionaliteit en zichtbaarheid krijgt.

Daarnaast introduceerde X de For You-feed, een sectie met aanbevelingen op basis van gebruikersvoorkeuren en -gedrag, maar ook beïnvloed door strategische beleidsbeslissingen. Dit gebeurt via een AI-gestuurd algoritme, waarvan slechts delen openbaar zijn gemaakt, wat vragen oproept over transparantie en mogelijke bias.

Het moderatiebeleid veranderde eveneens. Tweets die de richtlijnen schenden, worden niet meer verwijderd, maar zijn enkel minder zichtbaar (‘Freedom of Speech, Not Reach’). Daarnaast is er een verschuiving naar gemeenschapsgestuurde moderatie (‘Community Notes’), waardoor factchecking minder centraal en vaak trager verloopt.

De algoritmen van X roepen bij velen vragen op over de transparantie en mogelijke bias.

Fediverse

Musk zelf noemt deze aanpassingen democratischer, maar voor veel gebruikers hebben deze aanpassingen geleid tot een meer toxische inhoud. Daarbij worden specifieke groepen kritisch bekeken en beoordeeld, onder wie liberalen en de LGBTQ+-gemeenschap.

De cijfers lopen uiteen, maar de meeste bronnen zijn het er wel over eens dat heel wat gebruikers en organisaties het platform hebben verlaten sinds de overname door Musk.

Twee jaar geleden leek er maar één echt alternatief te zijn: Fediverse, dat gebruikers meer controle gaf over hun data en de moderatie.

Fediverse is een samentrekking van ‘federated’ en ‘universe’ en kun je zien als een netwerk van onderling verbonden platformen en servers, die onafhankelijk worden beheerd door organisaties of individuen. Bij traditionele socialmediaplatforms ben je afhankelijk van één centrale organisatie. Daardoor kun je met bijvoorbeeld een Instagram-account niet zomaar gebruikers van X bereiken. De gemeenschappelijke protocollen binnen het Fediverse, zoals het populaire ActivityPub, maken onderlinge communicatie juist wel mogelijk. Je kunt dus een account aanmaken op een server en vervolgens communiceren en gegevens uitwisselen met gebruikers op andere platformen. Binnen het Fediverse beweeg je dus vrijelijk tussen verschillende servers en platformen.

Het Fediverse-netwerk bevat talrijke platformen, waarvan de meeste door het ActivityPub-protocol zijn verbonden (afbeelding: Per Axbom, CC BY-SA 4.0, Wikimedia Commons).

Mastodon

Mastodon was – en is nog steeds – het populairste Fediverse-platform, maar dat bleek helaas niet geschikt voor het grote publiek. Veel (mainstream) gebruikers vonden het namelijk verwarrend dat ze zelf een server moesten kiezen bij registratie. Ook de interface en gebruikerservaring waren minder gestroomlijnd dan bij Twitter/X. Door de decentrale structuur werkten sommige servers ook traag of werden ze slecht beheerd.

Daarnaast bood Mastodon slechts beperkte ondersteuning voor video en live-updates en ontbraken universeel doorzoekbare inhoud en trending topics, waardoor populaire discussies moeilijker te volgen waren. Bekende personen waren er ook nauwelijks actief, en veel gebruikers hadden moeite om hun sociale netwerk opnieuw op te bouwen. Eind 2023 bereikte Mastodon een piek in regelmatige bezoekers, maar de groei vlakte al snel af.

De interface van Mastodon, met vertrouwde ingrediënten als tijdlijn, meldingen en favorieten.

Threads

Mastodon behoudt weliswaar een niche bij privacybewuste en opensource-enthousiastelingen, maar bleek dus te ingewikkeld en gefragmenteerd voor de doorsneegebruiker. Vanaf eind 2023 zochten velen daarom hun toevlucht tot traditionelere sociale netwerken als LinkedIn, Instagram en vooral Threads.

Dit laatste platform werd medio 2023 door Meta (Mark Zuckerberg) gelanceerd als reactie op de groeiende kritiek op Twitter/X. Het is direct gekoppeld aan Instagram, waardoor gebruikers hun bestaande account kunnen gebruiken.

De interactiemogelijkheden binnen Threads lijken sterk op die van X, met opties als liken, citeren, posten en reageren. Ook doet het veel denken aan het oude Twitter: je volgt zelf mensen of vertrouwt op het algoritme. Volgens veel gebruikers is dit algoritme vooral ontworpen om politieke discussies en nieuwsverwijzingen te mijden. Al kun je zelf wel bepaalde mensen volgen. Het platform toont daarnaast vaak berichten die reacties willen uitlokken (‘engagement bait’). Op dit platform vind je veel beroemdheden en influencers, en de meeste content is vrij luchtig.

Threads werkt trouwens ook aan ondersteuning voor het ActivityPub-Fediverse, wat de dienst compatibel maakt met onder meer Mastodon.

Ook bij Threads kun je zelf bepalen wie je wilt volgen.

Bluesky

Hoewel Threads momenteel veel meer maandelijkse gebruikers heeft (circa 275 miljoen), trekt ook het microblogging-platform Bluesky tegenwoordig een groeiend aantal voormalige X-gebruikers aan (circa 30 miljoen). Ter vergelijking: X zou nu nog zo’n 500 miljoen maandelijkse gebruikers tellen, terwijl Mastodon er ongeveer 15 miljoen heeft.

Bluesky wordt gerund door Bluesky Social. Het werd begin 2023 officieel gelanceerd, maar ontstond al in 2021, opgericht door Jack Dorsey, medeoprichter van Twitter.

Net als Mastodon is Bluesky een gedistribueerd netwerk, maar het is wel gebruiksvriendelijker, mede dankzij het modernere, open protocol AT (Authenticated Transfer). Het platform streeft naar transparantie en wil ook gebruikers zelf hun eigen algoritme laten maken en verfijnen.

Er zijn nog geen advertenties en de tijdlijn toont berichten in chronologische volgorde, zonder verborgen algoritme. In principe kun je ook zelf een server kiezen, al is dat in de praktijk nagenoeg altijd hostingprovider bsky.social. Gevorderde gebruikers kunnen zelfs een eigen server hosten (PDS, personal data server).

Bluesky wordt momenteel vooral bevolkt door Amerikaanse gebruikers, en het valt nog af te wachten in welke mate ook het aantal actieve Nederlandse en Vlaamse gebruikers zal toenemen. In het vervolg van dit artikel maken we grondiger kennis met Bluesky, waarbij we vooral focussen op hoe je volgaccounts en berichtgeving meer naar eigen hand kunt zetten, met onder meer migratie, startpakketten, lijsten, feeds en ook extra diensten.

Meer dan Threads verwelkomt Bluesky ook politieke discussies.

Account

Je kunt Bluesky gebruiken via je browser of de app, beschikbaar in de officiële appstores van Android en Apple. Na installatie kies je de interface-taal (waaronder Nederlands) en registreer je je met een e-mailadres, wachtwoord, geboortedatum en ‘gebruikershandle’. Vervolgens upload je een profielafbeelding of kies je een avatar, en na het aanduiden van je interesse(s) kun je direct aan de slag. Je moet nog wel even een verificatiecode invullen die je via e-mail krijgt.

Bluesky: na een snelle registratie ben je er klaar voor.

Ontdekken en volgen

Wanneer je de startpagina opent, zie je twee secties: Discover en Following. In Discover verschijnen direct berichten, gebaseerd op de interesses die je bij registratie hebt opgegeven. Je ziet hier ook trending topics en populaire posts binnen de gemeenschap. Je kunt deze feed personaliseren via aangepaste feeds, door er zelf een te creëren of een passend algoritme te kiezen.

In de sectie Following zie je berichten van accounts die je volgt. Aanvankelijk is deze leeg, behalve het Bluesky-account. Om iemand te volgen, houd je de muis boven de post header (met accountnaam, tijdstip en berichttitel) en klik je op +Volgen. Dit verandert in Volgend; klik hierop als je het account niet langer wilt volgen. Berichten van gevolgde accounts verschijnen vervolgens in de sectie Following.

Het vergt slechtsr een muisklik om iemand te (ont)volgen.

Zoeken en migreren

Er zijn verschillende manieren om snel extra accounts aan je volglijst toe te voegen. Open de rubriek Zoeken (tik in de mobiele app op het pictogram met drie streepjes) en vul in de zoekbalk een onderwerp in, zoals Artificial intelligence. Selecteer een geschikt account en klik op +Volgen.

Wil je accounts van Twitter/X ook op Bluesky volgen, dan gaat dit het snelst met de browserextensie Sky Follower Bridge, beschikbaar in de officiële Chrome- en Firefox-webstores. Na installatie start je de extensie en meld je je aan met je Bluesky-handle of e-mailadres en een app-wachtwoord.

Om zo’n wachtwoord (met beperkte machtigingen) te maken, ga je in Bluesky naar Instellingen, kies je Privacy en beveiliging, selecteer je App-wachtwoorden en klik je op +App-wachtwoord toevoegen. Geef het een naam, bijvoorbeeld SkyFollowerBridge, bevestig met Volgende, kopieer of noteer het wachtwoord en klik pas daarna op Gereed.

Na aanmelding open je je lijst met gevolgde accounts op X via www.x.com/<je_accountnaam>/following. Klik op de extensieknop en kies Find Bluesky Users. De extensie zoekt naar actieve Bluesky-accounts in je lijst. Klik op View Detected Users en daarna op Follow on Bluesky om de gewenste accounts te volgen.

Sky Follower Bridge automatiseert het migratieproces van gevolgde accounts van X naar Bluesky.

Startpakketten

Een andere handige manier om je volglijst uit te breiden is met startpakketten. Als je een interessant account vindt, klik je erop om de profielpagina te openen en ga je naar het onderdeel Startpakketten. Met wat geluk heeft deze persoon al pakketten aangemaakt: dit zijn verzamelingen accounts rond een specifiek onderwerp. Open zo’n pakket, bekijk de tabbladen Personen en Berichten en volg gewenste accounts via de knop +Volgen.

Je kunt ook zelf startpakketten maken. Ga naar Profiel en open het tabblad Startpakketten. Klik op Aanmaken, geef je pakket een naam en voeg een beschrijving toe. Druk op Volgende en voeg minstens acht accounts toe die relevante berichten posten. Klik weer op Volgende om eventueel feeds toe te voegen of kies voor Overslaan. Daarna kun je anderen uitnodigen via een QR-code of door de link te kopiëren.

Je kunt ook je eigen startpakketten creëren en deze met anderen delen.

Lijsten en feeds

Je kunt zelf ook een reeks gebruikers opsommen en deze lijsten eventueel delen. Open hiervoor de rubriek Lijsten en klik op +Nieuw. Vul een naam en omschrijving in en bevestig met Opslaan. Voeg gebruikers toe en bekijk hun berichten vanuit de lijst. Klik op Vastzetten op startpagina om de lijst als aparte feed naast Discover en Following te tonen.

Je beheert feeds rechtstreeks via de rubriek Feeds. Onder Ontdek nieuwe feeds kun je voorgestelde feeds toevoegen of zelf zoeken via de zoekbalk. Klik op een feed bij Mijn feeds om de berichten te bekijken.

Gebruik het tandwielpictogram bij Feeds om feeds via het pinicoon op je startpagina vast te zetten of hieruit weg te halen. Niet-vastgezette feeds kun je hier ook verwijderen.

Je kunt eigen feeds creëren, bijvoorbeeld met een no-code tool als Skyfeed.app. Meld je aan met je Bluesky-account en een app-wachtwoord (zie ook de paragraaf ‘Zoeken en migreren’). Klik op Create your first feed en voeg in de Visual Editor (of JSON Editor) de gewenste blokken toe, zoals Input, Remove, RegEx, Sort by en Limit. Bevestig met Publish Feed.

Kopieer de feed-ID achteraan de gegenereerde link en deel deze met anderen. Zij hoeven alleen de rubriek Feeds in Bluesky te openen en het ID in de zoekbalk Search feeds te plakken om je feed toe te voegen.

Met een app als Skyfeed kun je ook eigen feeds creëren en deze met anderen delen.

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)
Huis

Alweer geen telefoon of internet? Zo zit het met recht op compensatie (en zo vraag je het aan)

Vandaag zijn het vooral Odido-abonnees die te kampen hebben met storing, maar ook als je klant bent bij bijvoorbeeld KPN, VodafoneZiggo, Ben, Simpel of Delta komt het voor: je kunt niet bellen en/of internetten. Als zo'n storing wat langer duurt, kun je recht hebben op compensatie. In dit artikel lees je wanneer je waar recht op hebt en hoe je die compensatie kunt aanvragen.

Een landelijke storing bij je internet, tv of telefoon is niet alleen vervelend, maar kan ook financiële gevolgen hebben. Gelukkig is in Nederland wettelijk vastgelegd dat je in sommige gevallen recht hebt op een vergoeding. Maar hoe werkt dat precies? Wanneer heb je recht op compensatie, hoe hoog is die vergoeding en waar kun je terecht bij jouw provider?

Volgens de Telecommunicatiewet heb je als consument of kleinzakelijke gebruiker recht op compensatie als er sprake is van een volledige netwerkstoring die twaalf uur of langer duurt. Dat betekent dat alle onderdelen van je abonnement uitvallen: dus bijvoorbeeld zowel internet als televisie en telefonie. Regionale storingen vallen ook onder deze regeling, zolang je binnen het getroffen gebied woont of werkt. Sommige providers hanteren uit zichzelf een iets soepelere norm en keren al bij acht uur storing een vergoeding uit, maar dat is niet verplicht. De wettelijke grens ligt op twaalf uur.

De hoogte van de vergoeding is gekoppeld aan de maandelijkse kosten van je abonnement. Bij een storing van twaalf tot vierentwintig uur ontvang je één dertigste van je maandbedrag. Duurt de storing langer, dan loopt het bedrag op met telkens nog een dertigste per extra dag. Voor prepaid-gebruikers geldt een vergoeding van vijftig cent per dag. De vergoeding wordt meestal verrekend op je volgende factuur. Je hoeft er als klant wel iets voor te doen: in de meeste gevallen moet je zelf een aanvraag indienen via de website of app van je provider.

Verzamel bewijs

Heb je last gehad van een storing, controleer dan altijd eerst hoe lang die precies heeft geduurd. De meeste providers publiceren actuele storingsmeldingen op hun website. Noteer de begindatum en -tijd en maak eventueel een screenshot als bewijs. Zodra de storing voorbij is, kun je je aanvraag indienen. Meestal kan dat nog tot enkele maanden na de storing, maar wacht niet te lang. Het aanvragen van compensatie gaat soms via een speciale pagina, in andere gevallen moet je daarvoor contact opnemen met de klantenservice. Hieronder staan handige links naar de grootste providers om je verder te helpen.

©Website Odido

Bron: Odido

Compensatie aanvragen doe je zo:

Bij KPN kun je een compensatieverzoek indienen via je persoonlijke KPN-pagina, waar je moet inloggen met je KPN ID.
👉 Meer lezen/aanvragen compensatie KPN


Vodafone-klanten kunnen hun aanvraag doen via de Vodafone-app of de klantenservice.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Vodafone


Ziggo heeft een aparte compensatiepagina, waar je een storing kunt melden en direct je vergoeding kunt aanvragen. Die staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ziggo


Ook bij Odido geldt de wettelijke grens van twaalf uur. Op de veelgestelde vragen-pagina lees je hoe je een claim kunt indienen. Odido zegt zelf een formulier online te zetten wanneer een storing langer dan twaalf uur geduurd heeft.

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Odido


Ben, dat gebruikmaakt van het netwerk van Odido, heeft dezelfde regeling. Informatie over compensatie vind je op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Ben


Simpel, dat ook gebruikmaakt van het Odido-netwerk, verwijst je naar je persoonlijke accountomgeving voor het melden van een storing. De klantenservicepagina staat hier:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Simpel


Bij Delta kun je compensatie aanvragen via MijnDELTA of per brief. Uitleg staat op:

👉 Meer lezen/aanvragen compensatie Delta

Dus: meer dan twaalf uur storing? Compensatie!

Samengevat: bij een volledige uitval van je netwerk van twaalf uur of meer heb je recht op een vergoeding van minimaal één dertigste van je maandbedrag. Bij sommige providers kun je al eerder compensatie krijgen, maar dat is geen wettelijke verplichting. De meeste providers maken het aanvragen makkelijk via hun eigen omgeving of app. Heb je geen toegang tot je account, dan kun je altijd contact opnemen met de klantenservice. De verwerking duurt meestal een paar weken. Laat je niet afschepen als je recht hebt op compensatie. De regeling is wettelijk vastgelegd!