ID.nl logo
Huis

Moto X gedemonstreerd: Veel aan te passen

Vanavond bracht Motorola voor het eerst de Moto X naar buiten. Samen met The Verge, dat de uitzending verzorgde, werd er gesproken over de nieuwe smartphone van het bedrijf dat door Google werd overgenomen. Het toestel is in elk geval in vele kleuren verkrijgbaar.

 

'Customization' was wel een beetje het toverwoord van de laatste maanden, het toestel moest aan te passen zijn aan de smaak van de consument. Motorola heeft een grote fabriek in Texas geopend waar ongeveer 2000 mensen vanaf eind augustus de op maat bestelde Moto X'en gaan maken.

Inderdaad op maat besteld, de gebruikers die in de Verenigde Staten wonen kunnen straks gebruik maken van de Moto Maker. Dit is een online platform waar de klant zijn toestel zelf kan gaan samenstellen, en dan hebben we het niet over de keuze uit drie tot vijf kleuren. Nee, de keuze is reuze.

In totaal zijn er 504 verschillende modellen die je kunt maken met de beschikbare keuzes in de webwinkel. Ten eerste kun je kiezen uit twee kleuren voor de voorzijde, te weten wit en zwart. Daarna kun je de knoppen en de ring rond de camera ook een andere kleur geven, daarbij heb je de keuze uit 7 verschillende kleuren. Als laatste kun je de achterplaat in 18 verschillende kleuren krijgen. Overigens is er maar één provider in de Verenigde Staten waarbij je het toestel in andere kleuren kunt bestellen en dat is AT&T. 

 

 

Om aan het aantal van 504 te komen, laat Motorola je ook nog kiezen tussen twee opslagmogelijkheden 16GB en 32GB. En om het beslissingsproces nog moeilijker te maken, kun je ook nog eens de achterzijde laten graveren. Wanneer je een beetje smaak hebt (of juist niet) zul je heel veel mensen met een Moto X moeten ontmoeten om een gelijke tegen te komen.

'Get more data'

Motorola Mobility is eigendom van Google en toen de eerste schetsen en ideeën voor de Moto X werden gepresenteerd was Google nog niet helemaal happy, het antwoord was "get more data", in goed Nederlands "zorg dat je nog meer informatie krijgt".

Motorola heeft duizenden mensen gevraagd naar hun voorkeuren en wensen wat betreft een mobiele telefoon. Ze hebben vele scans gemaakt van handen om het juiste design voor de achterzijde te vinden en er zijn honderden focus-groups geweest waarin Motorola heeft geluisterd naar de mening van de gebruiker. 

Al deze data heeft er toe geleid dat men bepaalde opvallende keuzes heeft gemaakt in de software maar ook in de hardware. 

Materiaal

De Moto X is gemaakt van plastic en dat is helemaal niet erg, want als we op de review van The Verge mogen geloven ligt de Moto X ontzettend lekker in de hand en voelt de telefoon stevig aan. Dat laatste is belangrijk, wanneer een telefoon uit meerdere onderdelen bestaat dan heb je de kans dat er speling in de behuizing zit en dat is niet fijn.

De achterzijde heeft een bolling en dat zorgt ervoor dat de telefoon heel fijn en stevig in de hand ligt. Het 4,7 inch scherm is even groot als op de Nexus 4 en kan makkelijk met een hand bediend worden, ook al zo iets belangrijks voor de gebruiker.

Overigens heeft de voorzijde van het toestel geen enkel opschrift of logo van Motorola, Google of een provider, wat een heerlijk clean en strak gevoel geeft.

Moto maker

Het op maat bestellen van je Moto X doe je online. Je kunt online of in de winkel een Moto X bestellen en hem daarna helemaal volgens de bovengenoemde kleurencombinaties samenstellen. Omdat alles in de Verenigde Staten wordt samengesteld kunnen gebruikers vier dagen na de bestelling al je toestel in huis verwachten. Gebruikers die de kleuren toch maar niets vinden, kunnen het toestel binnen twee weken terugsturen. 

Software

De Moto X brengt een aantal belangrijke verbeteringen op het gebied van software. We weten inmiddels dat Google Motorola geen voorrang geeft op het gebied van Android. Dat wordt misschien direct duidelijk als we vertellen dat de Moto X niet op Android 4.3 draait, de vorige week aangekondigde versie van Android, maar op Android 4.2.2.

Google mag Motorola dan wel geen exclusieve toegang geven tot nieuwe software, het is wel duidelijk dat men een nieuwe weg is ingeslagen bij Motorola op het gebied van software. Wanneer je een screenshot ziet van de Moto X, zal je misschien opvallen dat het grootste gedeelte van de gebruikersinterface die we kennen van Android 4.0 intact is gelaten. Er zijn vooral nuttige functies toegevoegd door Motorola in plaats van het reproduceren van al bestaande functionaliteit.

Goed, er is dus gekozen voor een bijna-standaard-Android-ervaring op het gebied van software. Daarbij maakt Motorola handig gebruik van functies die al standaard in (Google's versie van) Android aanwezig zijn. Daarbij kun je denken aan het nieuwe notificatiesysteem. Door het AMOLED-scherm van de Moto X is het mogelijk om een heel beperkt gedeelte van het scherm van de Moto X op te laten lichten. In tegenstelling tot normale LCD-schermen is het namelijk mogelijk om bij AMOLED-schermen de individuele pixels in- en uit te schakelen. Motorola maakt daar handig gebruik van door, in plaats van het traditionele LED-notificatielampje, een notificatie direct op het scherm weer te geven. Daarbij heeft Motorola niet eerst Android helemaal aan moeten passen: er wordt gebruik volgens Motorola gemaakt van het notificatiesysteem dat al in Android te vinden is. Grappig om nog even te noemen is dat de Moto X weet wanneer hij in de broekzak zit of wanneer hij op de kop ligt, waardoor het scherm niet aangaat bij nieuwe notificaties.

Touchless control

Een andere functie waar we nog veel over gaan horen, is de 'touchless control'-mogelijkheden van de Moto X. De meesten van ons kennen inmiddels Google Voice Search en Google Now. Inmiddels lijken beide synoniemen geworden te zijn, dus zullen wij het hier ook over 'Google Now' hebben. Met deze zoekapplicatie kun je eenvoudig zoeken door middel van spraakinvoer: spreek een zoekopdracht in en Google geeft je alle resultaten. Wanneer je telefoon in het Engels staat ingesteld, heb je nog veel meer mogelijkheden: je kunt je wekker zetten, je krijgt direct (gesproken) antwoord op je vragen, kunt berichten dicteren en hebt nog veel meer bedieningsmogelijkheden. Motorola heeft Google Now, of eigenlijk dus Google Voice Search, flink uitgebreid met de zogenaamde 'touchless control'-modus.

Wat is 'touchless control' nu precies? Eigenlijk een verlengstuk van Google Now, zo vertelt directeur van Motorola Dennis Woodside. Motorola gebruikt in de Moto X een eigen chipset en deze heeft een speciale, energiezuinige chip die niets anders doet dan luisteren naar wat de gebruiker zegt. Wanneer je tegen de telefoon zegt: "OK Google Now, give me the weather report for New York", dan krijg je direct het weerbericht voor New York te voorschijn. Je telefoon hoeft niet eens ontgrendeld te zijn. De 'touchless control'-mogelijkheden werken ook prima in de auto: er wordt gedetecteerd dat je onderweg bent en de automodus wordt direct ingeschakeld.

Contextueel

Op softwaregebied zitten er nog meer slimme functies in de Moto X. Het toestel is erg 'contextueel bewust', de telefoon weet wat er gebeurt. We hadden al genoemd dat de telefoon het weet wanneer hij in je broekzak zit of wanneer hij op de kop ligt. De software weet bijvoorbeeld ook, uit je agenda, wanneer je in een vergadering zit. Je telefoon zal dan, indien je dat ingesteld hebt, automatisch op stil worden gezet. Wanneer één van je ingestelde contactpersonen twee keer binnen een paar minuten belt, wordt het volume wel weer hoger gezet. Ook kun je instellen dat, wanneer je slaapt, de telefoon automatisch op stil gezet moet worden.

De camerafuncties blijken in de praktijk volgens de mensen van The Verge, die het toestel al een paar dagen in gebruik hebben, wat tegen te vallen. Niet alleen is de camerasoftware volgens hen te basaal, ook werken de speciale bewegingen voor de camera-app niet. Deze moet namelijk op te starten zijn, ook als de telefoon vergrendeld is, door twee keer met je pols te draaien. Hoe dan ook kan er, blijkbaar, nog wel het een en ander verbeterd worden op het gebied van de camerasoftware. 

Hardware

Wanneer je in eerste instantie kijkt naar de specificaties van de Moto X, dan zul je als techliefhebber misschien, of eigenlijk zeker weten wel, teleurgesteld zijn. De motorola heeft geen full HD-scherm en heeft slechts een dual-core-processor. Dat is zeker niet wat we verwachten van een toptoestel of vlaggenschip en dat is juist wél wat de Moto X moet worden. Zeker voor de prijs van het toestel, $200 met een abonnement, waarschijnlijk $600 zonder abonnement en waarschijnlijk rond de €600 mocht het toestel hier uitkomen, lijken de specificaties ronduit slecht.

Scherm

Laten we beginnen bij het scherm. Motorola heeft gekozen voor een AMOLED-scherm en daar zijn een aantal varianten in te vinden. Het belangrijkste verschil tussen de twee voornaamste AMOLED-varianten is de pixel-lay-out. Dit klinkt misschien wat ingewikkeld, maar het komt er uiteindelijk op neer dat er meer of minder subpixels (de kleuren rood, groen en blauw die een pixel zijn kleur vinden) te vinden zijn. De zogenaamde PenTile-lay-out wordt door velen gehaat vanwege het lage aantal subpixels, maar volgens The Verge is het scherm van de Moto X niet voorzien van deze PenTile-pixels. Wél geven ze aan dat de schermen van de HTC One en Samsung Galaxy S4 een stuk beter zijn, waarschijnlijk vanwege de (veel) hogere resolutie.

Motorola geeft zelf aan dat ze een afweging hebben gemaakt en er uiteindelijk voor hebben gekozen om een lagere resolutie te kiezen, omdat het verschil niet groot genoeg was. De keuze voor AMOLED werd, zoals we hierboven in het softwaregedeelte hebben besproken, gemaakt vanwege de mogelijkheid om slechts een klein gedeelte van het scherm te verlichten.

Chipset

Motorola gebruikt een eigen chipset, wat erg interessant is. De eigenlijke processor is daarentegen helemaal niet zo exotisch: de processor is een dual-core Snapdragon-processor met een kloksnelheid van 1,7 GHz. Daarnaast is een Adreno 320-grafische chip te vinden en een tweetal eigen processoren. Deze processoren worden gebruik voor specifieke doeleinden, zoals de processor die sensoren aanstuurt voor het contextuele bewustzijn en een processor die zorgt voor de verwerking van de spraakinvoer voor de 'touchless control'.

De twee Motorola-eigen processoren staan volgens Motorola volledig los van de rest van de (Qualcomm)chipset en zijn volgens het bedrijf dus ook met andere chipsets te gebruiken. Dat zorgt er voor dat het bedrijf op dit gebied onafhankelijk blijft van Qualcomm. Het interessante aan de twee processoren is dat ze eigenlijk hele vernuftige functies aansturen, die normaal gesproken behoorlijk wat van de accu-capaciteit zouden opslurpen.

Ars Technica vergeleek de chipsets van de Moto X met die van een aantal andere Androidtoestellen: de Galaxy S4, de Galaxy S III en de Nexus 4. Ten eerste merken ze op dat de Moto X een dual-core Qualcomm-processor gebruikt, maar dat de grafische chip wel afkomstig is uit de quad-core-versie van de Qualcomm-chipset. Dit zorgt er voor dat de Moto X bij de benchmarktests voor de grafische chip zelfs beter scoort dan de andere toestellen. Overigens zijn de gebruikte benchmarkresultaten als het goed is redelijk betrouwbaar: de manipulatie van benchmarkresultaten door verschillende fabrikanten had geen betrekking op deze benchmarks. Daarnaast is de processor ook behoorlijk snel, een stuk sneller dan je zou verwachten van een dual-core-chipset. Nee, de prestaties op het gebied van processorkracht zijn bijvoorbeeld minder dan die van de Galaxy S4, maar toch komt de Moto X behoorlijk goed mee. 

Accu

In de Moto X zit een 2200 MAh-accu. Indrukwekkend? Nee, niet op het eerste gezicht. Er zijn toestellen die veel meer accucapaciteit hebben, maar Motorola blijkt een troef achter de hand te hebben. Mede door de eigen processoren en geoptimaliseerde chipset, claimt Motorola een accuduur (in de praktijk!) van 24 uur. Dat is nogal wat: onze gemiddelde smartphone gaat bij matig gebruik met een beetje geluk maximaal 10 uur mee!

Hoe krijgt Motorola dat nu voor elkaar om de smartphone zo lang te laten doen op één acculading? Ten eerste speelt het scherm mee: een scherm met een resolutie van 720p gebruikt minder stroom dan een scherm met een resolutie van 1080p. Ten tweede zijn de speciale processoren ook belangrijk: ze zorgen voor geavanceerde functies zonder dat daar veel stroom voor nodig is. Daarnaast heeft Motorola al jaren ervaring met het optimaliseren van toestellen om het stroomgebruik te verminderen. Ook de keuze voor een erg snelle dual-core-processor in plaats van een quad-core-processor is waarschijnlijk genomen omdat de betere prestaties niet opwegen tegen de langere accuduur.

Camera

The Verge was dus niet echt te spreken over de camerasoftware, vooral omdat het te lastig zou zijn om ingewikkeldere zaken te doen. Bij Slashgear lijken ze het daar niet mee eens. De video hieronder laat wat van de cameramogelijkheden zien. 

 

 

De camera van de Moto X maakt volgens Motorola gebruik van wat ze daar Clear Pixel noemen. Er is naast een sensor voor rood, groen en blauw licht ook een sensor die de lichtintensiteit meet. Dit zou voor 75% meer lichtopbrengst moeten zorgen ten opzichte van normale smartphonecamera's. Hoe de prestaties van de UltraPixel-technologie van HTC (onder andere in de HTC One) ten opzichte van deze Clear Pixel-technologie zijn, is nog maar even afwachten. Voor de fotografieliefhebbers hebben we nog wel wat andere specs: de camera heeft een maximale opnameresolutie van 10 megapixel en een f/2.4-apature-lens. Interessant is ook de mogelijkheid om slow-motion-video's op te nemen: er worden dan 60 beeldjes per seconde opgenomen en dan opgeslagen in een video met 30 beeldjes per seconde. Je kunt zien hoe goed deze mogelijkheid werkt in de video hierboven. 

Conclusie

Het is meteen duidelijk dat de Motorola Moto X bedoeld is als toptoestel. Dat zien we aan de prijs, aan de afwerking en aan de aandacht die het bedrijf aan het toestel schenkt. Wanneer we naar de specificaties kijken is dat niet onmiddellijk duidelijk. Zeker wanneer we de specificaties naast die van de Sony Xperia Z, Samsung Galaxy S4 en HTC One leggen lijkt de Moto X meer in het middensegment te vallen. 

Is een (mocht het toestel hier ooit uitkomen) aankoop van de Moto X dan wel te rechtvaardigen? Je betaalt namelijk een premiumprijs, maar krijgt er op het oog slechts mid-end-specs voor terug namelijk. Het antwoord daarop lijkt 'ja' te zijn. Motorola heeft het toestel volgestopt met interessante snufjes, zoals touchless control en alle sensoren die interessant zijn voor de high end-gebruiker. Het toestel lijkt echter meer gericht te zijn op de 'gemiddelde gebruiker'. De gemiddelde gebruiker zal zich er niet druk om maken dat er geen full HD-scherm in het toestel zit of een state-of-the-art quad-core-chipset. Waar de gemiddelde gebruiker wél om geeft, is dat het toestel snel aanvoelt (en dat doet het volgens de eerste indrukken die we overal kunnen lezen, dat het toestel er goed uitziet (ja, het is plastic, maar zo voelt het absoluut niet aan volgens de eerste reviews), dat het toestel mooie foto's maakt (de cameratechniek lijkt goed in orde) en dat het toestel een volledige dag meekan op één acculading (en dat overtreft de Moto X volgens Motorola). 

Het is nog maar de vraag hoe goed de Moto X gaat aanslaan. Veel van de meer technisch onderlegde smartphonegebruikers zullen de Moto X vanwege de mindere chipset en het mindere scherm direct afwijzen, ondanks dat de prestaties van de chipset behoorlijk goed lijken te zijn. 

Motorola heeft ook voor de andere gebruikers wat vreemde keuzes gemaakt. Zo is het bizar dat de veel-gehypete aanpassingsmogelijkheden maar bij één provider te krijgen zijn, wordt het toestel alleen mét abonnement verkocht én ligt de prijs behoorlijk hoog voor een toestel dat de gemiddelde gebruiker moet aanspreken. 

Beschikbaarheid

Motorola richt zich voor nu helemaal op Amerika en zal de Moto X via alle grote providers gaan verkopen. Voorlopig zul je alleen bij AT&T een eigen Moto X kunnen samenstellen in de online Moto Maker, overigens een hele vreemde keuze van Motorola. De andere providers zullen waarschijnlijk alleen de keuze hebben uit zwart en wit.

Of het toestel naar de Benelux komt, is nog onduidelijk: het bedrijf heeft niets losgelaten over internationale beschikbaarheid. Wel werd duidelijk dat er ook een Google Edition van de Moto X zal uitkomen en dat toestel zal direct via de Google Play Store verkocht gaan worden. 

▼ Volgende artikel
Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem
© Rens Blom
Gezond leven

Review Motorola Moto Watch Fit – Spotgoedkope fitnesstracker met lange adem

De Motorola Moto Watch Fit is een fitnesstracker met een groot scherm, waarop je naast de tijd ook je sportieve activiteiten en smartphonemeldingen kunt volgen. Motorola zegt dat je de wearable slechts eens in de twee weken hoeft op te laden. En hij kost maar 80 euro! In deze review lees je onze ervaringen met deze gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op door zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

Plus- en minpunten
  • Erg betaalbaar
  • Goed scherm
  • Lange accuduur
  • Werkt naar behoren ...
  • ... de hartslagmeter uitgezonderd
  • Werkt niet met een iPhone
  • Qua functies en software wat beperkt

De adviesprijs is een groot pluspunt van de Moto Watch Fit. Bij een bekende webwinkel kun je de fitnesstracker op moment van schrijven zelfs voor minder dan 60 euro oppikken. Voor zo'n prijs is het de vraag wat je wel en niet kunt verwachten. Nou, in elk geval een prima ontwerp. De Moto Watch Fit weegt slechts 25 gram, is waterdicht en kan ook tegen stof. Het meegeleverde stoffen groene bandje voelt wat eenvoudig aan, maar werkt naar behoren en irriteert niet. Fijn is dat Motorola adapters meelevert, zodat je een ander (eigen) bandje aan de fitnesstracker kunt bevestigen.

©Rens Blom

©Rens Blom

Het scherm van de wearable heeft een diagonaal van 1,9 inch (4,8 cm). Dat is vrij fors. De Moto Watch Fit kan daarom wat lomp ogen om een smallere pols en staat beter om een wat bredere pols. Op het grote scherm zie je de tijd, meldingen en andere informatie wel lekker duidelijk. Het scherm kan fel genoeg, oogt scherp en toont dankzij het oleddisplay mooie kleuren. We kunnen zeggen dat we positief verrast zijn door de schermkwaliteit.

©Rens Blom

App en metingen

Houd er rekening mee dat de Moto Watch Fit alleen werkt met een Android-smartphone (dat hoeft geen model van Motorola te zijn). Als je een Apple iPhone gebruikt, kun je niets met de Moto Watch Fit. Na het installeren van de Moto Watch-smartphoneapp en het verplicht aanmaken van een Motorola-account, koppel je de fitnesstracker aan je smartphone. Je kiest een wijzerplaat, stelt in welke app-meldingen wel en niet op je horlogescherm mogen verschijnen en kunt andere zaken aanpassen. De app werkt prima en geeft ook duidelijk inzicht in gezondheidsstatistieken die door het horloge verzameld zijn.

©Rens Blom

De Moto Watch Fit kan aardig wat zaken meten. Van je stappen en je slaap tot sportieve sessies, je hartslag en hoeveel calorieën je verbrandt. Veel metingen vinden we – afgezet tegen nauwkeurig bewezen wearables – goed genoeg, maar de hartslagmeter van de Watch Fit zit vaak te hoog. Gelet op het prijspunt zijn we tevreden over hoe de fitnesstracker onze gezondheid in kaart brengt, maar zoals Motorola zelf ook aangeeft: staar je er niet blind op en gebruik de wearable niet voor medische doeleinden.

©Rens Blom

Niet bellen

Dat we met een spotgoedkope gadget te maken hebben, merken we ook aan het ontbreken van sommige technische functies. Een microfoon en luidspreker ontbreken bijvoorbeeld. Je kunt dus niet bellen met de Moto Watch Fit. De wearable kan überhaupt geen geluid opnemen en ook geen geluid maken. Lekker rustig, kun je ook denken. Meldingen van bijvoorbeeld WhatsApp, je e-mail-app en andere apps kun je bekijken op het horlogescherm, maar niet beantwoorden.

©Rens Blom

Op het horloge vind je wel basale doch nuttige apps als een timer, stopwatch, ademhalingsoefeningen en wekker. Ook kun je je telefoon laten rinkelen, als je die kwijt bent. Die laatste functie werkt alleen als de telefoon en smartwatch via bluetooth met elkaar verbonden zijn.

Geweldige accuduur

De beperkte slimheid van de Moto Watch Fit in combinatie met energiezuinige onderdelen leiden tot een geweldige accuduur. Motorola schermt met een gebruikstijd tot zestien dagen en daar kunnen wij ons in vinden. Na zeven dagen gebruik is de batterij bijna 50 procent teruggelopen. Opladen doet het horloge snel via een meegeleverd kabeltje.

Motorola Moto Watch Fit kopen?

De Motorola Moto Watch Fit is een heel betaalbare kennismaking met het concept fitnesstracker en valt ook positief op met zijn lange accuduur. Zolang je verwachtingen van de slimme functies en nauwkeurigheid van sommige metingen niet te hooggespannen zijn, kun je veel plezier beleven aan dit slimme horloge.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's