ID.nl logo
Huis

Hoe bouw je een zakelijke app?

Veel bedrijven willen een eigen app voor de populaire iPhone. Maar hoe pak je zoiets aan?

Een iPhone app met een verschrikkelijke gebruikservaring kan uitdraaien op een ramp voor de IT-manager. "Het is heel erg moeilijk om gebruikers tevreden te stellen", zegt Quinton Alsbury, mede-oprichter van ontwikkelaar Mellmo. "Als iets voor een gebruiker te lang duurt, bergt hij of zij de telefoon weer op in zijn jas- of broekzak."

Zakelijke apps voor de iPhone verschillen sterk qua stijl. De ene app is gericht op techies en blinkt uit in features en functies, terwijl goede apps voor business gebruikers snel en eenvoudig zijn. Dit zijn de do's en don'ts die IT-managers helpen de perfecte app te ontwikkelen.

Kopieer niet de laptop: Veel IT-managers willen de data en features van een zakelijke applicatie die op een laptop kan draaien, kopiëren naar de iPhone. Als je dit probeert, lok je een totale mislukking uit. Kijk maar eens naar de bedroevende gebruikservaring van Citrix Receiver, de app die probeert een virtuele desktop naar de iPhone te brengen. Doordat je de hele tijd bezig bent met het vergroten van tekst op het scherm met een minuscuul toetsenbord zonder dat je naar een muis kunt grijpen, schrik je zelfs de grootste gadgetliefhebbers af.

Mobiliteit moet de boventoon voeren: Het probleem met kopiëren is dat je er vanuit gaat dat iPhone gebruiker op dezelfde manier met hun apparaat omgaan als dat ze dit met de laptop doen. Maar het zijn verschillende scenario's.

Houd rekening met deze voorbeelden: Een verkoper kan met een business Intelligence (BI) dashboard de hele dag realtime bedrijfsdata in de gaten houden. Maar wanneer hij naar een klant gaat, haalt hij misschien nog ergens een broodje. Op dat moment klapt hij aan een tafeltje zijn laptop open om een grote spreadsheet te bekijken. In de lift op weg naar de klant, haalt hij zijn iPhone uit zijn colbertje om snel een antwoord op een vraag te zoeken.

IT-managers moeten kunnen inschatten op welke momenten mobiele gebruikers de app gebruiken en welke behoeften ze op dat moment hebben. Misschien is er weinig tijd om te navigeren en onderscheid te maken tussen data. Mogelijk is er geen internetverbinding. Desalniettemin moet de app razendsnel op allerlei vragen antwoord kunnen geven.

"Je wilt niet hebben dat gebruikers naar een schermpje met een draaiend icoontje gaan zitten staren of moeten wachten op het downloaden van data", zegt Alsbury. "Je wilt informatie lokaal opslaan, of op zijn minst cachen binnen de app, in plaats van een server-gebaseerde oplossing. Daar heb je weinig aan bij geen of beperkte internettoegang."

Prop niet alles in één app: IT-managers zouden naar Apple moeten kijken en eenvoud na moeten streven in mobiele business apps. Vaak willen ze teveel functionaliteit in een enkele app stoppen. Alsbury adviseert bedrijven geen 'monster apps' te maken, maar veelzijdige apps op te delen in drie specialistische iPhone apps.

Een vertegenwoordiger bezoekt winkels en verzamelt en rapporteert hier data over waar producten zijn gepositioneerd en hoeveel voorraad voorhanden is. Ze bespreken met een filiaalmanager over hoe verkopen door gebruik te maken van analytics verbeterd zouden kunnen worden - en hoe andere winkels hun verkopen hebben gemaximaliseerd door betere productplaatsing. Tot slot neemt een vertegenwoordiger productorders aan.

Als deze taken in een enkele gecombineerd werden, zou de navigatie binnen de iPhone app al snel onoverzichtelijk worden. Mellmo deelde deze drie taken op in drie specialistische apps. Iedere app kan binnen enkele seconden geopend worden en helpen de vertegenwoordiger met wat hij of zij op dat moment wil doen.

Het idee van specialisatie geldt ook voor de gebruikers. Omdat mobiele business apps zo gestroomlijnd mogelijk moeten zijn, zowel in functies als data, zouden IT-managers meerdere apps gericht op verschillende groepen gebruikers moeten richten in plaats van een generieke app ontwikkelen die snel onhandelbaar wordt voor allen.

Besteed tijd aan het inventariseren van de requirements: Weet wat je gebruikers bij een zakelijke mobiele app verwachten voordat je begint met de ontwikkeling ervan. Spreek met eindgebruikers zowel voor als tijdens de ontwikkeling en ook tijdens het bèta-testen. Een van de meest belangrijke zaken is dat je iets bouwt dat gebruikers ook willen hebben.

Ga je hier te gemakkelijk mee om, dan kun je met een app komen te zitten die direct een onvoldoende gebruikservaring biedt. De eerste indruk is cruciaal, vooral als je wilt dat meerdere gebruikers je app uit zichzelf gaan downloaden. Als je bij je doelgroep een slechte eerste indruk achterlaat, kun je het wel vergeten met je mobiele app.

Stapel geen functionaliteiten op elkaar: Iedere IT-manager begrijpt de speciale toepassingsmogelijkheden voor mobile en richten zich op een specifieke gebruikersgroep die binnen de scope valt. Meer functionaliteit, meer data, meer knoppen en meer menu's in een app proppen kan aanlokkelijk zijn voor een techie, maar is niet aan te raden. "Het is helaas zo'n ingesleten gewoonte", zegt Alsbury.

Wil je bewijs daarvan? Kijk maar naar Microsoft Excel. Wil je de spreadsheet applicatie goed gebruiken, dan moet je een gigantische handleiding doorwerken. Voor het goed kennen van iedere kleine functie, dien je een stapel cursusboeken te lezen. Eigenlijk is dit absurd, want de meeste gebruikers openen Excel zonder dat gedaan te hebben en klikken zichzelf een weg naar wat ze uiteindelijk willen gebruiken.

"Je moet de discipline opbrengen om te durven snijden en naar de basis te gaan van een functie die de gebruiker in de mobiele context nodig heeft."

Maak je geen zorgen om veeleisende gebruikers: Een mobiele business app kan niet alles in zich hebben wat een laptop applicatie ook heeft. IT-managers moeten weloverwogen beslissingen nemen over wat wel en niet in de app mee te nemen. Velen maken zich zorgen over gebruikers die teleurgesteld reageren wanneer bepaalde features of data niet in de app beschikbaar zijn.

Moeten IT-managers zich zorgen maken? Nee, zegt Alsbury. "Bijna altijd is het tegenovergestelde het geval", zegt hij. "Gebruikers zijn juist enthousiast over minder functionaliteit. Dit kan voor IT als een schok komen."

Uiteindelijk geldt: Meer functionaliteit betekent meer complexiteit. Gebruikers willen geen handleiding hoeven lezen voordat ze met een zakelijke app aan de slag gaan; ze willen via het touchscreen rap overal naartoe kunnen 'tappen', op een simpele intuïtieve manier.


Tom Kaneshige schrijft over Apple en Netwerken voor CIO.com. Volg hem op Twitter of stuur 'm een mail bij opmerkingen of vragen.

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube