ID.nl logo
Hoe bouw je een zakelijke app?
© Reshift Digital
Huis

Hoe bouw je een zakelijke app?

Veel bedrijven willen een eigen app voor de populaire iPhone. Maar hoe pak je zoiets aan?

Een iPhone app met een verschrikkelijke gebruikservaring kan uitdraaien op een ramp voor de IT-manager. "Het is heel erg moeilijk om gebruikers tevreden te stellen", zegt Quinton Alsbury, mede-oprichter van ontwikkelaar Mellmo. "Als iets voor een gebruiker te lang duurt, bergt hij of zij de telefoon weer op in zijn jas- of broekzak."

Zakelijke apps voor de iPhone verschillen sterk qua stijl. De ene app is gericht op techies en blinkt uit in features en functies, terwijl goede apps voor business gebruikers snel en eenvoudig zijn. Dit zijn de do's en don'ts die IT-managers helpen de perfecte app te ontwikkelen.

Kopieer niet de laptop: Veel IT-managers willen de data en features van een zakelijke applicatie die op een laptop kan draaien, kopiëren naar de iPhone. Als je dit probeert, lok je een totale mislukking uit. Kijk maar eens naar de bedroevende gebruikservaring van Citrix Receiver, de app die probeert een virtuele desktop naar de iPhone te brengen. Doordat je de hele tijd bezig bent met het vergroten van tekst op het scherm met een minuscuul toetsenbord zonder dat je naar een muis kunt grijpen, schrik je zelfs de grootste gadgetliefhebbers af.

Mobiliteit moet de boventoon voeren: Het probleem met kopiëren is dat je er vanuit gaat dat iPhone gebruiker op dezelfde manier met hun apparaat omgaan als dat ze dit met de laptop doen. Maar het zijn verschillende scenario's.

Houd rekening met deze voorbeelden: Een verkoper kan met een business Intelligence (BI) dashboard de hele dag realtime bedrijfsdata in de gaten houden. Maar wanneer hij naar een klant gaat, haalt hij misschien nog ergens een broodje. Op dat moment klapt hij aan een tafeltje zijn laptop open om een grote spreadsheet te bekijken. In de lift op weg naar de klant, haalt hij zijn iPhone uit zijn colbertje om snel een antwoord op een vraag te zoeken.

IT-managers moeten kunnen inschatten op welke momenten mobiele gebruikers de app gebruiken en welke behoeften ze op dat moment hebben. Misschien is er weinig tijd om te navigeren en onderscheid te maken tussen data. Mogelijk is er geen internetverbinding. Desalniettemin moet de app razendsnel op allerlei vragen antwoord kunnen geven.

"Je wilt niet hebben dat gebruikers naar een schermpje met een draaiend icoontje gaan zitten staren of moeten wachten op het downloaden van data", zegt Alsbury. "Je wilt informatie lokaal opslaan, of op zijn minst cachen binnen de app, in plaats van een server-gebaseerde oplossing. Daar heb je weinig aan bij geen of beperkte internettoegang."

Prop niet alles in één app: IT-managers zouden naar Apple moeten kijken en eenvoud na moeten streven in mobiele business apps. Vaak willen ze teveel functionaliteit in een enkele app stoppen. Alsbury adviseert bedrijven geen 'monster apps' te maken, maar veelzijdige apps op te delen in drie specialistische iPhone apps.

Een vertegenwoordiger bezoekt winkels en verzamelt en rapporteert hier data over waar producten zijn gepositioneerd en hoeveel voorraad voorhanden is. Ze bespreken met een filiaalmanager over hoe verkopen door gebruik te maken van analytics verbeterd zouden kunnen worden - en hoe andere winkels hun verkopen hebben gemaximaliseerd door betere productplaatsing. Tot slot neemt een vertegenwoordiger productorders aan.

Als deze taken in een enkele gecombineerd werden, zou de navigatie binnen de iPhone app al snel onoverzichtelijk worden. Mellmo deelde deze drie taken op in drie specialistische apps. Iedere app kan binnen enkele seconden geopend worden en helpen de vertegenwoordiger met wat hij of zij op dat moment wil doen.

Het idee van specialisatie geldt ook voor de gebruikers. Omdat mobiele business apps zo gestroomlijnd mogelijk moeten zijn, zowel in functies als data, zouden IT-managers meerdere apps gericht op verschillende groepen gebruikers moeten richten in plaats van een generieke app ontwikkelen die snel onhandelbaar wordt voor allen.

Besteed tijd aan het inventariseren van de requirements: Weet wat je gebruikers bij een zakelijke mobiele app verwachten voordat je begint met de ontwikkeling ervan. Spreek met eindgebruikers zowel voor als tijdens de ontwikkeling en ook tijdens het bèta-testen. Een van de meest belangrijke zaken is dat je iets bouwt dat gebruikers ook willen hebben.

Ga je hier te gemakkelijk mee om, dan kun je met een app komen te zitten die direct een onvoldoende gebruikservaring biedt. De eerste indruk is cruciaal, vooral als je wilt dat meerdere gebruikers je app uit zichzelf gaan downloaden. Als je bij je doelgroep een slechte eerste indruk achterlaat, kun je het wel vergeten met je mobiele app.

Stapel geen functionaliteiten op elkaar: Iedere IT-manager begrijpt de speciale toepassingsmogelijkheden voor mobile en richten zich op een specifieke gebruikersgroep die binnen de scope valt. Meer functionaliteit, meer data, meer knoppen en meer menu's in een app proppen kan aanlokkelijk zijn voor een techie, maar is niet aan te raden. "Het is helaas zo'n ingesleten gewoonte", zegt Alsbury.

Wil je bewijs daarvan? Kijk maar naar Microsoft Excel. Wil je de spreadsheet applicatie goed gebruiken, dan moet je een gigantische handleiding doorwerken. Voor het goed kennen van iedere kleine functie, dien je een stapel cursusboeken te lezen. Eigenlijk is dit absurd, want de meeste gebruikers openen Excel zonder dat gedaan te hebben en klikken zichzelf een weg naar wat ze uiteindelijk willen gebruiken.

"Je moet de discipline opbrengen om te durven snijden en naar de basis te gaan van een functie die de gebruiker in de mobiele context nodig heeft."

Maak je geen zorgen om veeleisende gebruikers: Een mobiele business app kan niet alles in zich hebben wat een laptop applicatie ook heeft. IT-managers moeten weloverwogen beslissingen nemen over wat wel en niet in de app mee te nemen. Velen maken zich zorgen over gebruikers die teleurgesteld reageren wanneer bepaalde features of data niet in de app beschikbaar zijn.

Moeten IT-managers zich zorgen maken? Nee, zegt Alsbury. "Bijna altijd is het tegenovergestelde het geval", zegt hij. "Gebruikers zijn juist enthousiast over minder functionaliteit. Dit kan voor IT als een schok komen."

Uiteindelijk geldt: Meer functionaliteit betekent meer complexiteit. Gebruikers willen geen handleiding hoeven lezen voordat ze met een zakelijke app aan de slag gaan; ze willen via het touchscreen rap overal naartoe kunnen 'tappen', op een simpele intuïtieve manier.

Tom Kaneshige schrijft over Apple en Netwerken voor CIO.com. Volg hem op Twitter of stuur 'm een mail bij opmerkingen of vragen.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro
Huis

Waar voor je geld: 5 betaalbare smartphones voor minder dan 300 euro

In de rubriek Waar voor je geld gaan we op zoek naar producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een aantal keer per week geven we je een overzicht van deze producten. Dit keer: vijf moderne smartphones die voor minder dan 300 euro in de winkel liggen.

Een nieuwe smartphone hoeft niet duur te zijn. Wie goed zoekt, vindt voor minder dan 300 euro verrassend complete toestellen met scherpe schermen, snelle hardware en degelijke camera’s. In dit overzicht vind je vijf recente smartphones die binnen dit budget vallen. Ze bieden elk hun eigen balans tussen prestaties, opslagruimte en accuduur. De één blinkt uit in schermkwaliteit, de ander juist in snelheid of camera-opties. Hieronder lees je wat je van elk toestel kunt verwachten, zonder poespas of verkooppraatjes.

Samsung Galaxy A56

Met de Galaxy A56 richt Samsung zich op gebruikers die een groot scherm en snelle 5G-connectiviteit willen zonder de prijs van een topmodel. Dit toestel heeft een 6,7-inch Super AMOLED-scherm met een resolutie van 1080 × 2340 pixels. Binnenin draait een Samsung Exynos-processor met 8 GB werkgeheugen en 128 GB opslag, uitbreidbaar via een geheugenkaart. De hoofdcamera heeft een resolutie van 50 megapixel, aangevuld met ultragroothoek- en dieptesensoren. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 25 W snelladen. Het toestel werkt met Android 14 en biedt ondersteuning voor dual-sim en 5G-netwerken.

Energy Label B
Specificaties

Schermgrootte: 6,7 inch
Soort scherm: Super AMOLED
Werking op volle accu:
44u34min
Aantal megapixels:
50
Opslag:
128 GB

OPPO Reno 12 5G

De Reno 12 heeft een afgerond OLED-scherm van 6,7 inch met een verversingssnelheid van 120 Hz. Het toestel draait op de MediaTek Dimensity 7300-processor met 12 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera telt 50 megapixel en wordt bijgestaan door een ultragroothoek- en dieptecamera. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 80 W snelladen via USB-C. Deze telefoon draait op Android 14 met ColorOS. Het toestel ondersteunt 5G, dual-sim en Wi-Fi 6, en beschikt over een vingerafdrukscanner onder het scherm.

Energy Label F
Specificaties

Schermgrootte: 6,7 inch
Soort scherm:
OLED
Werking op volle accu:
niet opgegeven
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
256 GB

Motorola Edge 50 Neo

De Motorola Edge 50 Neo beschikt over een 6,55-inch P-OLED-display met een resolutie van 2400 × 1080 pixels en een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Qualcomm Snapdragon 7s Gen 2, gekoppeld aan 12 GB RAM en 512 GB interne opslag. De hoofdcamera heeft een 50-megapixelsensor met optische beeldstabilisatie, de tweede lens is een 13-megapixel ultragroothoek. De batterij heeft een capaciteit van 5000 mAh en ondersteunt 68 W snelladen. De telefoon draait op Android 14 en heeft 5G, NFC en dual-sim.

Energy Label A
Specificaties

Schermgrootte: 6,5 inch
Soort scherm: P-OLED
Werking op volle accu:
50u44m
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
512 GB

Samsung Galaxy A16

De Galaxy A16 is een toestel met een 6,5-inch PLS-LCD-scherm met een resolutie van 1600 × 720 pixels. De telefoon werkt met de MediaTek Helio G85-processor en 4 GB werkgeheugen, met 128 GB opslag. De camera achterop bestaat uit drie lenzen, waarvan de hoofdcamera 50 megapixel heeft. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 15 W snelladen. Het toestel draait op Android 14 met One UI. De telefoon heeft een 3,5-mm-aansluiting en ruimte voor twee simkaarten.

Energy Label B
Specificaties

Schermgrootte: 6,5 inch
Soort scherm: LCD
Werking op volle accu:
43u30m
Aantal megapixels:
50 MP
Opslag:
128 GB

Xiaomi Redmi Note 14 5G

De Redmi Note 14 5G heeft een 6,6-inch AMOLED-scherm met een verversingssnelheid van 120 Hz. Binnenin zit de Snapdragon 4 Gen 2-chip, samen met 8 GB RAM en 256 GB opslagruimte. De hoofdcamera aan de achterkant heeft 108 megapixel, terwijl de frontcamera 16 megapixel levert. De batterij van 5000 mAh ondersteunt 33 W snelladen via USB-C. Het toestel biedt ondersteuning voor 5G, Bluetooth 5.3, NFC en een infraroodzender. Android 14 met MIUI vormt de softwarebasis.

Energy Label D
Specificaties

Schermgrootte: 6,6 inch
Soort scherm:
AMOLED
Werking op volle accu:
38u56m
Aantal megapixels:
108 MP
Opslag:
256 GB

▼ Volgende artikel
LG komt met 6K-monitor
Huis

LG komt met 6K-monitor

LG heeft een nieuwe monitor aangekondigd voor creatieve professionals: de UltraFine evo 6K (model 32U990A). Dit scherm valt op als de eerste 6K-monitor met Thunderbolt 5-ondersteuning en richt zich op gebruikers die werken met zware videoprojecten, grafisch ontwerp of andere veeleisende taken.

De 32U990A heeft een resolutie van 6.144 bij 3.456 pixels en een pixeldichtheid van 224 PPI. Dat zorgt voor bijzonder scherpe tekst en een hoge detailweergave. Volgens LG is het scherm in de fabriek gekalibreerd voor consistente kleuren binnen macOS. De monitor dekt bijna de volledige DCI-P3- en Adobe RGB-kleurruimte, wat hem geschikt maakt voor foto- en videobewerking en drukwerk. Ook voldoet hij aan de VESA DisplayHDR 600-standaard, wat zorgt voor een goede helderheid en kleurechtheid. Daarnaast heeft LG een Studio Mode toegevoegd, met drie kleurprofielen die speciaal zijn bedoeld voor Mac-gebruikers.

De UltraFine evo 6K biedt 2,5 keer zoveel pixels als een 4K-scherm, en wie twee van deze monitoren naast elkaar gebruikt, krijgt bijna vijf keer zoveel werkruimte. Via Thunderbolt 5 kunnen gebruikers bovendien eenvoudig meerdere schermen koppelen. De monitor kan ook dienen als hub, met ingebouwde KVM-switch en diverse aansluitingen, waarmee snel tussen Mac- en Windows-systemen kan worden gewisseld.

Dankzij de Thunderbolt 5-ondersteuning haalt de monitor overdrachtssnelheden tot 120 Gbps, drie keer sneller dan Thunderbolt 4. Dat maakt hem geschikt voor het werken met zware 8K-RAW-bestanden en real-time 4K-rendering. Het ontwerp is strak en vrijwel randloos, en het scherm kan in hoogte worden versteld of verticaal worden gedraaid – handig voor wie veel met verticale content werkt. Er zijn minder kabels nodig, wat zorgt voor een opgeruimde werkplek.

“Nu veel videomakers meerdere projecten tegelijk beheren, is de behoefte aan ultrahoge resolutie, nauwkeurige kleuren en snelle verbindingen groter dan ooit,” zegt YS Lee, hoofd van de IT-divisie van LG Media Entertainment Solution Company. “Met de UltraFine evo 6K bieden we een toekomstbestendig scherm van compromisloze kwaliteit, waarmee professionals sneller, slimmer en beter kunnen werken.”

Beschikbaarheid en prijzen

De LG UltraFine evo 6K-monitor wordt in oktober in Europa en de VS uitgebracht, maar een adviesprijs is nog niet bekendgemaakt.