ID.nl logo
Fabrikanten gaan Thuiskopieheffing verhalen op Staat-update
© Reshift Digital
Huis

Fabrikanten gaan Thuiskopieheffing verhalen op Staat-update

De Thuiskopieheffing gaat meer dan 60 miljoen euro opleveren, veel meer dan staatssecretaris Teeven doet voorkomen. De fabrikanten en importeurs van gegevensdragers zijn woedend en nemen stappen.

De fabrikanten en importeurs van gegevensdragers overwegen stappen tegen staatssecretaris Teeven om de schade die zijn nieuwe Thuiskopieheffing volgens hen veroorzaakt te verhalen op de overheid. Volgens André Habets van de Stichting Overlegorgaan Blanco Informatiedragers (STOBI) gaat de heffing veel meer kosten dan Teeven voorspiegelt. Hij komt op “minimaal zestig miljoen euro" over het gehele jaar 2013.

Staatssecretaris Teeven maakte deze week de tarieven bekend van de Thuiskopieheffing die de industrie vanaf 1 januari moeten rekenen per verkochte gegevensdrager, waaronder ook tablets en smartphones komen te vallen. De bewindsman zegt daarbij dat beoogd wordt eenzelfde bedrag binnen te halen in 2013 als er is binnengekomen in 2011. Volgens Habets van de STOBI geeft Teeven daarmee en onjuiste voorstelling van zaken.

Thuiskopieheffing gaat minimaal 60 miljoen opbrengen

“Wij hebben berekend dat de Thuiskopieheffing in zijn nieuwe vorm minimaal 60 miljoen euro gaat kosten. Dat is veel meer dan de 20 miljoen die Teeven voorspiegelt. En staat ook nog eens in geen verhouding met het berekende bedrag van 12 miljoen euro schade door downloaden uit illegale bron in Nederland, dat op ons verzoek door PricewaterhouseCoopers onlangs is berekend."

Habets wijst erop dat in tegenstelling tot eerdere jaren ook tablets en smartphones worden belast en wel voor het hoogste tarief (5 euro per stuk). “Met de verkoopcijfers over 2011 van tablets en smartphones vermenigvuldigd met het door de staatssecretaris bekend gemaakte bedrag komen we op een totaal van 58 miljoen. Maar de verkopen van tablets en smartphones zijn sinds 2011 sterk gestegen en zullen alleen nog maar stijgen."

STOBI: Teeven geeft onjuistheden

Volgens Habets brengt Teeven meer onjuistheden naar voren in de bijlagen bij zijn wetswijziging. Zo zegt Teeven dat het bedrijfsleven ondanks herhaald verzoek in de laatste maanden geen overleg meer wilde over de invulling van de Thuiskopieregeling. Habets zegt daarentegen dat STOBI vanaf het moment in juli dat duidelijk werd dat Teeven terugkwam op een eerder besluit de Thuiskopieheffing af te schaffen, wel degelijk weer aan tafel is geschoven.

“Tot onze grote verbazing en ergernis zegt Teeven nu dat we niet in overleg wilden, dat is dus niet waar. Maar de huidige wetswijziging is ook helemaal niet gebaseerd op een advies uit het overlegorgaan SONT. Dat orgaan bestaat uit de industrie, dus de betalers, en Thuiskopie, dus de ontvangers. Thuiskopie vindt de nu vastgestelde tarieven te laag, wij te hoog. Dus de overlegpartners in SONT zijn er niet blij mee."

Meer dan 2500 bedrijven getroffen

Habets wijst op nog meer onjuistheden in de redenatie van Teeven. “Hij zegt dat de heffing gevolgen heeft voor zo'n 250 fabrikanten en importeurs. Maar alleen in die branche zijn er in Nederland al 400 tot 500 bedrijven actief. Voeg daarbij ook nog eens 2000 winkeldeuren en je praat dus over een impact op het tienvoudige aan bedrijven dan dat Teeven nu doet voorkomen." Ook zegt Habets dat er opnieuw geen rekening wordt gehouden met de uitzondering van het maken van kopieën voor zakelijk gebruik. Dat is al door het Europese Hof van Justitie in 2010 uitgesloten van de Thuiskopieheffing in het zogeheten Padawan-arrest.

Sinds dat arrest houdt stichting Thuiskopie de ontvangen miljoenen stijf op de bank, omdat fabrikant Imation terugvordering eist van de onterecht betaalde vergoedingen. Tussen Imation en Thuiskopie loopt nog steeds een rechtszaak. Die heeft op 30 november een nieuwe zitting, waarbij beide partijen hun pleidooi houden. In de tussentijd hebben rechthebbenden waarvoor de Thuiskopieheffing is bedoeld, nog geen cent ontvangen.

Update 15:26: Stichting Thuiskopie heeft tijdens het overleg SONT ingebracht zeker 65 miljoen euro te willen innen in 2013. Dat zegt Hester Wijminga, manager van Thuiskopie. Dat Teeven uiteindelijk het advies van de onafhankelijke SONT-voorzitter Pastors heeft opgevolgd, noemt ze onvermijdelijk gezien het gat tussen de 65 miljoen die Thuiskopie wilde hebben en de 12 miljoen die STOBI aanvoerde als redelijke vergoeding. "Maar als je ziet wat er allemaal kan worden opgeslagen op de gegevensdragers, is het bedrag wat nu door de staatssecretaris is vastgesteld niet veel geld."

Wijminga zegt dat het bedrag dat volgend jaar zal worden geïnd eerder 40 miljoen euro zal zijn dan de door STOBI beweerde 60 miljoen. Ze wil binnenkort om de tafel met de industrie om te bezien hoe de nieuwe AMvB (Algemene Maatregel van Bestuur) van de minister het beste kan worden uitgevoerd.

In 2013 moet er worden overlegd over een nieuwe regeling die per 2014 ingaat. "Ik weet niet hoe we de geschillen moeten oplossen", zegt Wijminga, die de hoop vestigt op een uniform Europees beleid. In Frankrijk, waar downloaden uit illegale bron verboden is, is er een voorstel om de thuiskopieheffing op een iPad te verhogen van zo'n 12 euro naar liefst 51,20 euro.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!
▼ Volgende artikel
Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment
Huis

Black Friday 2025: de beste televisiedeals van dit moment

Black Friday 2025 staat bol van de televisiedeals, en dit jaar zijn ze beter dan ooit. Van betaalbare 4K-modellen tot gigantische oledschermen met premium beeldkwaliteit: de korting is stevig, het aanbod breed en de verleiding groot. Wij doken in de scherpste aanbiedingen van dit moment en selecteerden de tv’s die écht de moeite waard zijn. Ideaal voor wie nu wil upgraden naar een groter, mooier of slimmer scherm!

Black Friday is traditioneel hét moment om je slag te slaan als je een nieuwe televisie zoekt, en 2025 vormt daarop geen uitzondering. Wie zich deze weken verdiept in de aanbiedingen, merkt dat de televisiemarkt bruist van scherpe kortingen op zowel gloednieuwe modellen als gevestigde toppers. Van compacte budgetmodellen tot gigantische oledschermen: de beste deals liggen klaar voor iedereen die zijn kijkervaring wil upgraden.

LET OP: PRIJZEN KUNNEN DE KOMENDE DAGEN SCHOMMELEN (EN NÓG LAGER UITPAKKEN)!

©LG

LG 55G56LS

Een van de meest in het oog springende aanbiedingen is de LG 55G56LS, een oledmodel uit 2025 dat indruk maakt met zijn 55-inch 4K-paneel, WebOS-smartplatform en een verversingssnelheid van 120 Hz. De tv beschikt over vier HDMI-poorten en scoort een uitstekende 9,1 in de tests. Dankzij een stevige Black Friday-korting komt de prijs momenteel rond de 1449 euro uit, wat de tv ineens een stuk aantrekkelijker maakt voor wie high-end kwaliteit zoekt zonder meteen in het écht dure segment te belanden.

©Samsung

Samsung QE65QN92F

Niet minder interessant is de Samsung QE65QN92F, een 65-inch Neo-QLED-model dat dankzij miniLED-achterverlichting een hogere helderheid en betere contrasten levert dan traditionele QLED-tv’s. De 4K-weergave, het slanke ontwerp en de solide smart-functionaliteit maken dit model tot een geliefde keuze onder allround kijkers. Black Friday haalt hier tot wel 14 procent van de prijs af, waardoor het toestel rond de 1277 euro kost en daarmee een van de scherpste deals in het premiumsegment is.

©LG

LG OLED evo G5 48G56LS

Voor wie een kleinere, maar minstens zo hoogwaardige oled-ervaring zoekt, is er de LG OLED evo G5 48G56LS. Dit 48-inch model richt zich op gebruikers die weinig ruimte hebben, maar toch het diepe zwart en de levendige kleuren van OLED willen. Met een testscore van 9,5 en een prijs die dankzij Black Friday tot ongeveer 1149 euro is gezakt, blijkt dit een compacte krachtpatser die zijn prijskaartje meer dan waard is.

©Samsung

Samsung QE55S95D

Aan de andere kant van het oled-spectrum staat de Samsung QE55S95D, een QD-OLED-tv die de sterke punten van oled aanvult met extra helderheid door quantum dots. De 55-inch tv levert prachtige kleurweergave en een hoge piekhelderheid, waardoor HDR-content echt tot leven komt. De prijs is tijdelijk rond de 1217 euro, een daling van zo’n 10 procent, en maakt dit toestel tot een van de aantrekkelijkste deals voor filmliefhebbers die een stap hogerop willen.

©Hisense

Hisense 75U79Q Pro

Heb je juist behoefte aan pure schermoppervlakte? Dan is de Hisense 75U79Q Pro een deal die moeilijk te negeren is. Met zijn enorme 75-inch scherm en een testscores die richting de 9 lopen, levert deze led-tv verrassend veel waar voor zijn geld. De prijs van 1099 euro voelt bijna absurd laag voor zo’n groot en nieuw model, wat deze aanbieding tot een van de meest opvallende in het hele overzicht maakt.

©LG

LG OLED EVO 77G55LW

Voor wie nóg groter wil gaan – en de beste beeldkwaliteit verlangt – is er de LG OLED EVO 77G55LW. Dit 77-inch vlaggenschip staat garant voor een bioscoopwaardige kijkervaring. Met perfecte zwartwaarden, vloeiende beeldverwerking en een premium afwerking is dit het soort tv dat je woonkamer in een thuisbioscoop verandert. Black Friday tikt hier bijna 10 procent van de prijs af, wat het toestel met 2698 euro nog steeds stevig in het high-end segment plaatst, maar wel stukken aantrekkelijker maakt dan normaal.

©Philips

Philips The One 65PUS9000

Toch hoeft Black Friday niet alleen over luxe en high-end te gaan. Philips bewijst dat met The One 65PUS9000, een 65-inch QLED-model dat juist mikt op een breed publiek dat een betrouwbare middenklasser zoekt. De tv is scherp geprijsd op 899 euro en biedt alsnog een forse hoeveelheid scherm, een fijn smartplatform en solide beeldkwaliteit. Het is daarmee de ideale keuze voor wie simpelweg een grote, goede tv wil zonder zich in technische details te verliezen.

©Toshiba

Toshiba 32LV3E63DG

Mag het allemaal wat simpeler – en vooral goedkoper – dan is de Toshiba 32LV3E63DG een charmant alternatief. Deze compacte 32-inch tv is perfect voor de logeerkamer, studentenkamer of keuken. Ondanks zijn bescheiden formaat en Full HD-resolutie is hij verrassend netjes afgewerkt. Dankzij Black Friday zakt de prijs tot zo’n 169 euro, waardoor dit een van de voordeligste tv-deals van dit moment is.

©Samsung

Samsung QE43QN92F

Samsung speelt op nog twee fronten mee. Allereerst met de QE43QN92F, een 43-inch Neo-QLED met 4K-resolutie voor wie hoogwaardig beeld wil in een kleinere behuizing. Dankzij een korting van ruim 11 procent komt de prijs rond de 769 euro uit, waardoor dit model een perfecte middenweg vormt tussen compact en premium. Daarnaast biedt de fabrikant met de QE75QN92F een reusachtig 75-inch model dat dezelfde Neo-QLED-techniek gebruikt. De korting tikt hier tegen de 14 procent aan, waardoor het toestel rond de 1895 euro kost en binnen zijn formaatklasse zelfs een van de beste deals is.

©TCL

TCL 65Q8C

Tot slot is er nog de TCL 65Q8C, een interessante optie voor wie veel waarde hecht aan helderheid, contrast en een scherpe prijs. Deze miniLED-tv gebruikt geavanceerde achtergrondverlichting en biedt vier HDMI-poorten voor gamers en filmliefhebbers met meerdere apparaten. De Black Friday-prijs van ongeveer 1099 euro maakt dit model aantrekkelijk voor iedereen die een premium-achtige ervaring wil zonder het prijsniveau van de topmerken te betalen.