ID.nl logo
De 12 grootste vijanden van Microsoft
Huis

De 12 grootste vijanden van Microsoft

Je wordt gedefinieerd door je vijanden. Microsoft heeft er zoveel Steve Ballmer 's nachts nauwelijks kan bepalen van wie hij nou eigenlijk wakker ligt. Is het Apple? Google? Of toch IBM?

Het lijkt wel alsof Microsoft op elke markt de grootste wil zijn, of het nou gaat om consumentenproducten of om bedrijfssoftware. De meeste leveranciers zouden hun handen vol hebben aan Windows en Microsoft Office alleen, maar Redmond wil meer: het wil databases, cloud computing, e-mail, een zoekmachine, virtualisatie, unified communications, een browser, mobiele telefoons, tablets en zelfs video games.

Soms vervaagt Microsoft zelf de grenzen door bondgenootschappen aan te gaan met concurrenten, zoals het dat heeft gedaan met Citrix en Yahoo. We zullen ons hier dan ook richten op de rivalen die voor Redmond de grootste bedreiging vormen. We geven een korte omschrijving van het strijdgewoel.

Apple

Microsoft gaat vaker in het openbaar te keer tegen Google dan tegen Apple, maar ondertussen heeft Apple Microsoft wel voorbijgestreefd in marktwaarde en is nu het meest waardevolle technologiebedrijf ter wereld. Het is makkelijk te zien hoe dat zo is gekomen. In een ver verleden heeft Microsoft Apple dan wel uit hun dominante positie op de PC-markt gedrukt, maar de Mac van Apple is toch altijd winstgevend gebleven, en de laatste jaren is Steve Jobs sterk teruggekomen met producten die de hele markt hebben veranderd, zoals de iPod, de iPhone en de iPad.

Windows staat nog steeds op 9 van de 10 computers, maar Microsoft ligt ondertussen wel heel ver achter in de markt van de smartphones en tablets. Windows Phone 7 zal pas eind dit jaar echt klaar zijn om de strijd aan te gaan, en Windows 8 voor tablets pas volgend jaar, of nog later. Het ziet er dus niet naar uit dat Microsoft Apple binnenkort op deze gebieden in gaat halen.

Google

Google zou in de niet al te verre toekomst wel eens, na Apple en IBM, het derde technologiebedrijf kunnen worden dat Microsoft voorbij gaat in marktwaarde. Al is de 232 miljard dollar van Microsoft nog steeds aanzienlijk meer dan de $ 195 miljard van Google.

De twee bedrijven liggen op een groot aantal fronten met elkaar overhoop: Google vs Bing, Android vs Windows Phone 7, Hotmail vs Gmail, Windows Azure versus Google App Engine, Microsoft Office vs Google Apps, Internet Explorer vs Chrome, en Windows vs het onlangs geïntroduceerde Chrome OS.

De schermutselingen tussen Microsoft en Google kunnen komisch zijn, zelfs zozeer dat een de Register eerder dit jaar een artikel had met de kop 'Google and Microsoft relive Joan Collins catfight'. En de vergelijking is niet eens heel erg vergezocht. Soms vechten ze het uit in blogposts of met Twitterbeledigingen, andere keren slepen de bedrijven elkaar voor de rechter. Werknemers van Google hebben Microosft gepest door gaten in Internet Explorer en Windows vrij te geven toen het securityteam van Microsoft ze niet binnen een paar dagen dichtte, en ze hebben allebei add-ons gemaakt voor de browsers van de ander om vermeende lacunes te dichten in de functionaliteit.

Het probleem van Microsoft is dat Google steeds weer laat zien dat het zich op nieuwe markten kan begeven, net zoals Microsoft dat jaren geleden deed met Windows, Windows Server en Microsoft Office. Microsoft knijpt nog steeds veel geld uit Windows en Office, maar in de wereld van cloud computing en mobiele apparaten is Google tot nu toe de winnaar.

VMware

Aan de ene kant dreigen iOS en Android van Apple en Google de consument van de desktop weg te lokken, en aan de andere kant is de volgende rivaal bezig het belang van al die Windows-servers in het datacenter te verminderen. Met financiële steun van eigenaar EMC en een team van ex-Microsoft-managers aan het roer, heeft VMware met haar virtualisatie en management tools de aanval geopend. Volgens het virtualisatiebedrijf wordt de hardware in het datacenter voortaan beheerd met hun software in plaats van met Windows Server. En VMware heeft intussen 190.000 klanten, waaronder alle Fortune 100 bedrijven.

Toch zeggen analisten dat het virtualisatie-platform van Microsoft Hyper-V aan een inhaalslag bezig is. Voorheen ontbrak het nog aan functionaliteit, maar dat wordt steeds beter. Bovendien is het voor veel klanten erg aantrekkelijk omdat het gratis is. En Microsoft is altijd aanwezig op de VMworld-conferentie om daar zoveel mogelijk gebruikers weg te lokken van VMware. Microsoft stelt dan ook: VMware-klanten zijn in de eerste plaats toch Windows-klanten.

VMware had een enorme voorsprong in deze markt, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat Microsoft's Hyper-V goed genoeg zal zijn voor de meeste virtualisatie-klanten. Nu is Microsoft nog de underdog, maar is de bundeling van Hyper-V met Windows Server is een enorm krachtig wapen in de strijd. VMware zal zijn prijzen drastisch moeten verlagen en het mag geen enkele fout maken als het nummer 1 wil blijven.

Red Hat

De houding van Microsoft tegenover open source is in de loop van de laatste jaren al heel wat welwillender geworden, maar het zal lastig zijn om het grote publiek ervan te overtuigen dat de softwarereus geen hekel heeft aan open source software. CEO Steve Ballmer heeft Linux 10 jaar geleden een kankergezwel genoemd, en in 2007 beweerde Microsoft nog dat Linux en andere open source software 235 patenten van Microsoft schenden.

Red Hat zwaait als geen ander met de Linux-vlag, waardoor het bedrijf een doorn is in het oog van Microsoft. Redmond heeft nog steeds een website waarop het Windows vergelijkt met Red Hat. Daarop vragen ze zich af: "Hoe kan 'gratis' zo duur zijn?"

De desktop van Red Hat Linux is lang niet zo populair als die van Canonical's Ubuntu, maar de desktop is niet waar Red Hat het zwaartepunt legt. Red Hat stelt dat alleen zijzelf en Microsoft in staat zijn om alle onderdelen te leveren voor cloudnetwerken, inclusief server virtualisatie, een besturingssysteem, orchestration en beheer-tools, middleware en applicatie ontwikkel frameworks. En Red Hat probeert klanten te lokken door te stellen dat ze veel goedkoper zijn dan Microsoft, en dat zij wel goed samenwerken met producten die niet van Red Hat zijn.

Met succes, want Red Hat groeit sterker dan welk ander bedrijf ook in de OS-markt. Maar als je kijkt naar hun omzet van 235,6 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal, dan is dat heel leuk gedaan voor een open source bedrijf, maar het is nog steeds niets in vergelijking met de omzet van Micorosft. In ieder geval zijn ze nog veel te klein om echt een bedreiging te vormen.

Oracle

Oracle staat deze lijst omdat Steve Ballmer het zelf zegt. Volgens de CEO van Microsoft zijn Google, Apple, Oracle, VMware en open source in het algemeen de belangrijkste rivalen van Microsoft.

Databases zijn Oracle's belangrijkste bron van inkomsten. Met 9 miljard dollar omzet in 2009, is het bedrijf volgens Gartner goed voor 48% van de markt. IBM staat met 4,1 miljard dollar op de tweede plaats. Microsoft komt op de derde plaats, met 3,3 miljard dollar.

Maar Microsoft geeft de voorkeur de cijfers van IDC. Die analist stelt dat SQL Server een marktaandeel heeft van 41%, in termen van het aantal geleverde eenheden. Daarmee heeft Microsoft een geweldige voorsprong op zowel Oracle als IBM. Microsoft probeert zijn inkomsten op te krikken met Denali, de volgende grote release van SQL Server, en met de data warehouse appliance van 2 miljoen dollar, dat het samen met HP levert.

Net als Microsoft, heeft Oracle veel verschillende producten. Het daagt Microsoft dan ook op allerlei terreinen uit, waaronder Business Intelligence en CRM. De overname van Sun Microsystems geeft CEO Larry Ellison ook de beschikking over open source producten als Java en OpenOffice, die direct concurreren met Microsoft. NET Framework en Microsoft Office. Voorstanders van Open source mogen dan niet heel enthousiast zijn over het voogdijschap van Ellison, maar hij is een van de weinige CEO's die in staat zijn om Microsoft de nodige hoofdpijn te bezorgen. Als hij denkt dat het Oracle aan iets ontbreekt, dan koopt hij gewoon een bedrijf dat het wel heeft.

Salesforce

Dit is een van Microsofts grootste concurrenten op het gebied van cloud computing. De software-as-a-Service tools en het Force.com-platform-as-a-service van Salesforce vormen elk stevige obstakels voor Microsoft. Microsoft is nu bezig om zijn Dynamics CRM Online software in 40 landen uit te rollen en het probeert bedrijven op allerlei manieren te prikkelen om over te stappen. Tot nu toe heeft Microsoft zo'n 31.000 klanten naar hun Windows Azure gelokt, die samen zo'n 5.000 applicaties hosten. Ter vergelijking: Force.com is goed voor een slordige 185.000 applicaties. Bovendien werkt het samen met VMware om een nieuwe op Java gebaseerde cloud te bouwen die VMforce heet.

Analisten beweren dat Azure het helemaal kan gaan maken in de markt voor gebruikers van .NET Framework, die apps in de cloud willlen bouwen. Maar dat is een kleine markt in vergelijking met de markt waarin de grootste rivaal de leiding heeft.

Amazon

Zelfs als Microsoft Force.com en Google App Engine omver krijgt, dan heeft het nog steeds te maken met Amazon Web Services, en zijn enorm succesvolle Elastic Compute Cloud. Microsoft denkt dat klanten liever ontwikkeltools in de cloud hebben, in plaats van directe toegang tot de virtuele machines en opslag. Maar tot dusver is Amazon Infrastructure-as-a-Service aan de winnende hand.

Er wordt nog niet heel enthousiast gebruik gemaakt van Platform-as-a-Service als je het vergelijkt met Amazon-achtige wolken, zegt Gartner-analist Richard Watson. Gartner heeft berekend dat de opbrengsten voor de Azure-stijl Platform-as-a-Service wolken in 2010 zo'n $ 140 miljoen bedroegen, terwijl de Amazon-achtige Infrastructure-as-a-Service wolken een slordige $ 2,7 miljard opbrachten. De klanten van Azure mogen dan tevreden zijn, maar als je kijkt naar de cijfers is Microsoft hier maar een speler in de marge.

IBM

Google heeft een heleboel lawaai gemaakt voor Google Apps, maar dat heeft er niet toe geleid dat het bedrijfsleven Gmail massaal heeft omarmd. Volgens Gartner is nog maar minder 1% van de zakelijke e-mail in handen van Google. In die markt is naast Microsoft vooral IBM groot met Lotus Notes, vooral als je het hebt over echt grote bedrijven. Lotus had in 2009 een installed base van ongeveer 156 miljoen mailboxen. Dat is ongeveer de helft van wat Microsoft heeft met Exchange.

Ondertussen maakt ook E-mail in de cloud onderdeel uit van de strategie van vrijwel elk groot bedrijf. Microsoft doet het over de hele linie goed, zowel on-premises als met Exchange Online. "Microsoft heeft het grootste deel van de bedrijven in handen en dat marktaandeel breidt zich nog steeds uit", zegt Gartner-analist Matt Cain.

Zoals al eerder vermeld, heeft IBM een voorsprong op Microsoft als het gaat om inkomsten uit de database-markt, en Big Blue concurreert met Microsoft op verschillende terreinen. IBM werkt samen met Canonical en Red Hat aan Linux-gebaseerde alternatieven voor Windows. IBM's WebSphere neemt het op tegen SharePoint, de overname van Netezza is een aanval op Microsofts Parallel Data Warehouse, en IBM's "Jeopardy!" concurreert met ... nou, eigenlijk speelt Microsoft helemaal geen rol in supercomputing. Daarin staat Microsoft langs de lijn. Jij wint, IBM.

En als klapper op de vuurpijl is IBM Microsoft onlangs weer voorbijgegaan in marktwaarde. Dat zal pijn doen.

Sony en Nintendo

Sony en Nintendo zijn natuurlijk geen vrienden van elkaar. Maar in deze context zullen we ze toch even bij elkaar zetten, omdat Microsoft met de ontwikkeling van de Xbox 360 en Kinect zijn uiterste best heeft gedaan om deze twee video game reuzen te overtreffen. Met Xbox en Kinect probeert Microsoft aansluiting te vinden met het jongere publiek.

Nintendo was de eerste met games die bestuurd werden door middel van bewegingen, maar Microsoft heeft dat met Kinect voor de Xbox 360 nog een stap verder gevoerd. Het heeft met Kinect de controller helemaal buitenspel gezet, waardoor gamers alleen hun eigen lichaam hoeven te gebruiken bij het spelen van een game. In 60 dagen verkocht Microsoft meer dan 8 miljoen Kinect apparaten, en er zijn al meer dan 50 miljoen Xbox 360 consoles over de toonbank gegaan. Maar dat is nog steeds niets vergeleken met 85 miljoen verkochte Nintendo Wii's en 48 miljoen Sony Playstation 3 systemen.

Het ziet er naar uit dat microsoft met Kinect het meest innovatieve gameproduct van de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Maar aan het front van de mobiele gaming staat het er heel anders voor. Daar heeft Nintendo net een 3D Nintendo DS onthuld, waar Microsoft voorlopig geen afdoende antwoord tegenover kan stellen.

Research in Motion

Apple en Google concurreren met Microsoft op allerlei fronten, maar RIM concurreert maar in één markt met Microsoft: de mobiele, met inbegrip van smartphones en nu tablets. En net als Apple heeft RIM's BlackBerry hier een grote voorsprong op Redmond. Windows Phone 7 gaat het om te beginnen al moeilijk krijgen om de consument uit de buurt van iPhones en Androids te houden, en ondertussen maakt de BlackBerry het voor Microsoft vrijwel onmogelijk om zijn telefoons verkocht te krijgen aan het bedrijfsleven. In het vierde kwartaal van 2010 was Microsoft wereldwijd goed voor slechts 3,1% van de smartphone-verkopen, volgens Canalys. Dat is niet veel vergeleken met de 14,4% voor RIM, dat toch al op de vierde plaats staat, achter Android, Nokia en Apple. Als Research in Motion het al moeilijk krijgt, dan zal dat zijn vanwege iPhones en Androids, niet vanwege Windows Phone 7.

Mozilla

Chrome heeft het momentum in de browsermarkt, maar het is toch nog steeds Firefox, de open source browser van Mozilla, dat de tweede plaats bezet houdt achter de browser van Microsoft. Het vormde de eerste serieuze bedreiging voor de Internet Explorer sinds ... Netscape. Firefox verscheen in 2004 ten tonele, en intussen is de browser goed voor 22% tot 30% van het webgebruik, al naar gelang welke statistieken je gelooft. Veel mensen hebben het idee dat Firefox sneller is, meer klantgericht en veiliger. Internet Explorer is goed voor ergens tussen de 41% en 57% van webgebruik, terwijl Chrome iets hoger staat dan 10%, volgens de meeste tellingen.

Microsoft probeert het verloren terrein terug te winnen met Internet Explorer 9, dat toch een belangrijke verbetering betekent ten opzichte van vorige versies. Maar dat kan niet voorkomen dat het marktaandeel van IE elke maand blijft zakken, zoals het dat al jaren doet, volgens gebruik tracker Net Applications. Het heeft nog steeds het grote voordeel van de bundeling met Windows, maar steeds meer gebruikers ontdekken dat andere browsers voordelen bieden ten opzichte van IE, en dat die browsers met een paar muisklikken kunnen worden geïnstalleerd.

Cisco

Cisco heeft een robuust en veelgebruikt systeem voor unified communications, met producten als TelePresence, WebEx en VoIP-telefoons. En er zijn veel bedrijven die Cisco gebruiken. "Microsoft en Cisco zijn het meest gebruikte leveranciers voor unified communications", zei Infonetics Research vorig jaar, nadat het klanten hierover had ondervraagd.

Met Lync en Lync Online, de opvolgers van Office Communications Server, wil Microsoft een nog groter deel van de markt. Met deze nieuwste generatie software heeft Microsoft de prijs flink verlaagd. En sinds Office 365 is uitgebracht zijn deze producten ook echt beschikbaar voor cloud-gebaseerde software. Microsoft lijkt zich in ieder geval klaar te maken voor een stevige aanval op deze markt.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!