ID.nl logo
De 12 grootste vijanden van Microsoft
Huis

De 12 grootste vijanden van Microsoft

Je wordt gedefinieerd door je vijanden. Microsoft heeft er zoveel Steve Ballmer 's nachts nauwelijks kan bepalen van wie hij nou eigenlijk wakker ligt. Is het Apple? Google? Of toch IBM?

Het lijkt wel alsof Microsoft op elke markt de grootste wil zijn, of het nou gaat om consumentenproducten of om bedrijfssoftware. De meeste leveranciers zouden hun handen vol hebben aan Windows en Microsoft Office alleen, maar Redmond wil meer: het wil databases, cloud computing, e-mail, een zoekmachine, virtualisatie, unified communications, een browser, mobiele telefoons, tablets en zelfs video games.

Soms vervaagt Microsoft zelf de grenzen door bondgenootschappen aan te gaan met concurrenten, zoals het dat heeft gedaan met Citrix en Yahoo. We zullen ons hier dan ook richten op de rivalen die voor Redmond de grootste bedreiging vormen. We geven een korte omschrijving van het strijdgewoel.

Apple

Microsoft gaat vaker in het openbaar te keer tegen Google dan tegen Apple, maar ondertussen heeft Apple Microsoft wel voorbijgestreefd in marktwaarde en is nu het meest waardevolle technologiebedrijf ter wereld. Het is makkelijk te zien hoe dat zo is gekomen. In een ver verleden heeft Microsoft Apple dan wel uit hun dominante positie op de PC-markt gedrukt, maar de Mac van Apple is toch altijd winstgevend gebleven, en de laatste jaren is Steve Jobs sterk teruggekomen met producten die de hele markt hebben veranderd, zoals de iPod, de iPhone en de iPad.

Windows staat nog steeds op 9 van de 10 computers, maar Microsoft ligt ondertussen wel heel ver achter in de markt van de smartphones en tablets. Windows Phone 7 zal pas eind dit jaar echt klaar zijn om de strijd aan te gaan, en Windows 8 voor tablets pas volgend jaar, of nog later. Het ziet er dus niet naar uit dat Microsoft Apple binnenkort op deze gebieden in gaat halen.

Google

Google zou in de niet al te verre toekomst wel eens, na Apple en IBM, het derde technologiebedrijf kunnen worden dat Microsoft voorbij gaat in marktwaarde. Al is de 232 miljard dollar van Microsoft nog steeds aanzienlijk meer dan de $ 195 miljard van Google.

De twee bedrijven liggen op een groot aantal fronten met elkaar overhoop: Google vs Bing, Android vs Windows Phone 7, Hotmail vs Gmail, Windows Azure versus Google App Engine, Microsoft Office vs Google Apps, Internet Explorer vs Chrome, en Windows vs het onlangs geïntroduceerde Chrome OS.

De schermutselingen tussen Microsoft en Google kunnen komisch zijn, zelfs zozeer dat een de Register eerder dit jaar een artikel had met de kop 'Google and Microsoft relive Joan Collins catfight'. En de vergelijking is niet eens heel erg vergezocht. Soms vechten ze het uit in blogposts of met Twitterbeledigingen, andere keren slepen de bedrijven elkaar voor de rechter. Werknemers van Google hebben Microosft gepest door gaten in Internet Explorer en Windows vrij te geven toen het securityteam van Microsoft ze niet binnen een paar dagen dichtte, en ze hebben allebei add-ons gemaakt voor de browsers van de ander om vermeende lacunes te dichten in de functionaliteit.

Het probleem van Microsoft is dat Google steeds weer laat zien dat het zich op nieuwe markten kan begeven, net zoals Microsoft dat jaren geleden deed met Windows, Windows Server en Microsoft Office. Microsoft knijpt nog steeds veel geld uit Windows en Office, maar in de wereld van cloud computing en mobiele apparaten is Google tot nu toe de winnaar.

VMware

Aan de ene kant dreigen iOS en Android van Apple en Google de consument van de desktop weg te lokken, en aan de andere kant is de volgende rivaal bezig het belang van al die Windows-servers in het datacenter te verminderen. Met financiële steun van eigenaar EMC en een team van ex-Microsoft-managers aan het roer, heeft VMware met haar virtualisatie en management tools de aanval geopend. Volgens het virtualisatiebedrijf wordt de hardware in het datacenter voortaan beheerd met hun software in plaats van met Windows Server. En VMware heeft intussen 190.000 klanten, waaronder alle Fortune 100 bedrijven.

Toch zeggen analisten dat het virtualisatie-platform van Microsoft Hyper-V aan een inhaalslag bezig is. Voorheen ontbrak het nog aan functionaliteit, maar dat wordt steeds beter. Bovendien is het voor veel klanten erg aantrekkelijk omdat het gratis is. En Microsoft is altijd aanwezig op de VMworld-conferentie om daar zoveel mogelijk gebruikers weg te lokken van VMware. Microsoft stelt dan ook: VMware-klanten zijn in de eerste plaats toch Windows-klanten.

VMware had een enorme voorsprong in deze markt, maar het is slechts een kwestie van tijd voordat Microsoft's Hyper-V goed genoeg zal zijn voor de meeste virtualisatie-klanten. Nu is Microsoft nog de underdog, maar is de bundeling van Hyper-V met Windows Server is een enorm krachtig wapen in de strijd. VMware zal zijn prijzen drastisch moeten verlagen en het mag geen enkele fout maken als het nummer 1 wil blijven.

Red Hat

De houding van Microsoft tegenover open source is in de loop van de laatste jaren al heel wat welwillender geworden, maar het zal lastig zijn om het grote publiek ervan te overtuigen dat de softwarereus geen hekel heeft aan open source software. CEO Steve Ballmer heeft Linux 10 jaar geleden een kankergezwel genoemd, en in 2007 beweerde Microsoft nog dat Linux en andere open source software 235 patenten van Microsoft schenden.

Red Hat zwaait als geen ander met de Linux-vlag, waardoor het bedrijf een doorn is in het oog van Microsoft. Redmond heeft nog steeds een website waarop het Windows vergelijkt met Red Hat. Daarop vragen ze zich af: "Hoe kan 'gratis' zo duur zijn?"

De desktop van Red Hat Linux is lang niet zo populair als die van Canonical's Ubuntu, maar de desktop is niet waar Red Hat het zwaartepunt legt. Red Hat stelt dat alleen zijzelf en Microsoft in staat zijn om alle onderdelen te leveren voor cloudnetwerken, inclusief server virtualisatie, een besturingssysteem, orchestration en beheer-tools, middleware en applicatie ontwikkel frameworks. En Red Hat probeert klanten te lokken door te stellen dat ze veel goedkoper zijn dan Microsoft, en dat zij wel goed samenwerken met producten die niet van Red Hat zijn.

Met succes, want Red Hat groeit sterker dan welk ander bedrijf ook in de OS-markt. Maar als je kijkt naar hun omzet van 235,6 miljoen dollar in het afgelopen kwartaal, dan is dat heel leuk gedaan voor een open source bedrijf, maar het is nog steeds niets in vergelijking met de omzet van Micorosft. In ieder geval zijn ze nog veel te klein om echt een bedreiging te vormen.

Oracle

Oracle staat deze lijst omdat Steve Ballmer het zelf zegt. Volgens de CEO van Microsoft zijn Google, Apple, Oracle, VMware en open source in het algemeen de belangrijkste rivalen van Microsoft.

Databases zijn Oracle's belangrijkste bron van inkomsten. Met 9 miljard dollar omzet in 2009, is het bedrijf volgens Gartner goed voor 48% van de markt. IBM staat met 4,1 miljard dollar op de tweede plaats. Microsoft komt op de derde plaats, met 3,3 miljard dollar.

Maar Microsoft geeft de voorkeur de cijfers van IDC. Die analist stelt dat SQL Server een marktaandeel heeft van 41%, in termen van het aantal geleverde eenheden. Daarmee heeft Microsoft een geweldige voorsprong op zowel Oracle als IBM. Microsoft probeert zijn inkomsten op te krikken met Denali, de volgende grote release van SQL Server, en met de data warehouse appliance van 2 miljoen dollar, dat het samen met HP levert.

Net als Microsoft, heeft Oracle veel verschillende producten. Het daagt Microsoft dan ook op allerlei terreinen uit, waaronder Business Intelligence en CRM. De overname van Sun Microsystems geeft CEO Larry Ellison ook de beschikking over open source producten als Java en OpenOffice, die direct concurreren met Microsoft. NET Framework en Microsoft Office. Voorstanders van Open source mogen dan niet heel enthousiast zijn over het voogdijschap van Ellison, maar hij is een van de weinige CEO's die in staat zijn om Microsoft de nodige hoofdpijn te bezorgen. Als hij denkt dat het Oracle aan iets ontbreekt, dan koopt hij gewoon een bedrijf dat het wel heeft.

Salesforce

Dit is een van Microsofts grootste concurrenten op het gebied van cloud computing. De software-as-a-Service tools en het Force.com-platform-as-a-service van Salesforce vormen elk stevige obstakels voor Microsoft. Microsoft is nu bezig om zijn Dynamics CRM Online software in 40 landen uit te rollen en het probeert bedrijven op allerlei manieren te prikkelen om over te stappen. Tot nu toe heeft Microsoft zo'n 31.000 klanten naar hun Windows Azure gelokt, die samen zo'n 5.000 applicaties hosten. Ter vergelijking: Force.com is goed voor een slordige 185.000 applicaties. Bovendien werkt het samen met VMware om een nieuwe op Java gebaseerde cloud te bouwen die VMforce heet.

Analisten beweren dat Azure het helemaal kan gaan maken in de markt voor gebruikers van .NET Framework, die apps in de cloud willlen bouwen. Maar dat is een kleine markt in vergelijking met de markt waarin de grootste rivaal de leiding heeft.

Amazon

Zelfs als Microsoft Force.com en Google App Engine omver krijgt, dan heeft het nog steeds te maken met Amazon Web Services, en zijn enorm succesvolle Elastic Compute Cloud. Microsoft denkt dat klanten liever ontwikkeltools in de cloud hebben, in plaats van directe toegang tot de virtuele machines en opslag. Maar tot dusver is Amazon Infrastructure-as-a-Service aan de winnende hand.

Er wordt nog niet heel enthousiast gebruik gemaakt van Platform-as-a-Service als je het vergelijkt met Amazon-achtige wolken, zegt Gartner-analist Richard Watson. Gartner heeft berekend dat de opbrengsten voor de Azure-stijl Platform-as-a-Service wolken in 2010 zo'n $ 140 miljoen bedroegen, terwijl de Amazon-achtige Infrastructure-as-a-Service wolken een slordige $ 2,7 miljard opbrachten. De klanten van Azure mogen dan tevreden zijn, maar als je kijkt naar de cijfers is Microsoft hier maar een speler in de marge.

IBM

Google heeft een heleboel lawaai gemaakt voor Google Apps, maar dat heeft er niet toe geleid dat het bedrijfsleven Gmail massaal heeft omarmd. Volgens Gartner is nog maar minder 1% van de zakelijke e-mail in handen van Google. In die markt is naast Microsoft vooral IBM groot met Lotus Notes, vooral als je het hebt over echt grote bedrijven. Lotus had in 2009 een installed base van ongeveer 156 miljoen mailboxen. Dat is ongeveer de helft van wat Microsoft heeft met Exchange.

Ondertussen maakt ook E-mail in de cloud onderdeel uit van de strategie van vrijwel elk groot bedrijf. Microsoft doet het over de hele linie goed, zowel on-premises als met Exchange Online. "Microsoft heeft het grootste deel van de bedrijven in handen en dat marktaandeel breidt zich nog steeds uit", zegt Gartner-analist Matt Cain.

Zoals al eerder vermeld, heeft IBM een voorsprong op Microsoft als het gaat om inkomsten uit de database-markt, en Big Blue concurreert met Microsoft op verschillende terreinen. IBM werkt samen met Canonical en Red Hat aan Linux-gebaseerde alternatieven voor Windows. IBM's WebSphere neemt het op tegen SharePoint, de overname van Netezza is een aanval op Microsofts Parallel Data Warehouse, en IBM's "Jeopardy!" concurreert met ... nou, eigenlijk speelt Microsoft helemaal geen rol in supercomputing. Daarin staat Microsoft langs de lijn. Jij wint, IBM.

En als klapper op de vuurpijl is IBM Microsoft onlangs weer voorbijgegaan in marktwaarde. Dat zal pijn doen.

Sony en Nintendo

Sony en Nintendo zijn natuurlijk geen vrienden van elkaar. Maar in deze context zullen we ze toch even bij elkaar zetten, omdat Microsoft met de ontwikkeling van de Xbox 360 en Kinect zijn uiterste best heeft gedaan om deze twee video game reuzen te overtreffen. Met Xbox en Kinect probeert Microsoft aansluiting te vinden met het jongere publiek.

Nintendo was de eerste met games die bestuurd werden door middel van bewegingen, maar Microsoft heeft dat met Kinect voor de Xbox 360 nog een stap verder gevoerd. Het heeft met Kinect de controller helemaal buitenspel gezet, waardoor gamers alleen hun eigen lichaam hoeven te gebruiken bij het spelen van een game. In 60 dagen verkocht Microsoft meer dan 8 miljoen Kinect apparaten, en er zijn al meer dan 50 miljoen Xbox 360 consoles over de toonbank gegaan. Maar dat is nog steeds niets vergeleken met 85 miljoen verkochte Nintendo Wii's en 48 miljoen Sony Playstation 3 systemen.

Het ziet er naar uit dat microsoft met Kinect het meest innovatieve gameproduct van de afgelopen jaren heeft uitgebracht. Maar aan het front van de mobiele gaming staat het er heel anders voor. Daar heeft Nintendo net een 3D Nintendo DS onthuld, waar Microsoft voorlopig geen afdoende antwoord tegenover kan stellen.

Research in Motion

Apple en Google concurreren met Microsoft op allerlei fronten, maar RIM concurreert maar in één markt met Microsoft: de mobiele, met inbegrip van smartphones en nu tablets. En net als Apple heeft RIM's BlackBerry hier een grote voorsprong op Redmond. Windows Phone 7 gaat het om te beginnen al moeilijk krijgen om de consument uit de buurt van iPhones en Androids te houden, en ondertussen maakt de BlackBerry het voor Microsoft vrijwel onmogelijk om zijn telefoons verkocht te krijgen aan het bedrijfsleven. In het vierde kwartaal van 2010 was Microsoft wereldwijd goed voor slechts 3,1% van de smartphone-verkopen, volgens Canalys. Dat is niet veel vergeleken met de 14,4% voor RIM, dat toch al op de vierde plaats staat, achter Android, Nokia en Apple. Als Research in Motion het al moeilijk krijgt, dan zal dat zijn vanwege iPhones en Androids, niet vanwege Windows Phone 7.

Mozilla

Chrome heeft het momentum in de browsermarkt, maar het is toch nog steeds Firefox, de open source browser van Mozilla, dat de tweede plaats bezet houdt achter de browser van Microsoft. Het vormde de eerste serieuze bedreiging voor de Internet Explorer sinds ... Netscape. Firefox verscheen in 2004 ten tonele, en intussen is de browser goed voor 22% tot 30% van het webgebruik, al naar gelang welke statistieken je gelooft. Veel mensen hebben het idee dat Firefox sneller is, meer klantgericht en veiliger. Internet Explorer is goed voor ergens tussen de 41% en 57% van webgebruik, terwijl Chrome iets hoger staat dan 10%, volgens de meeste tellingen.

Microsoft probeert het verloren terrein terug te winnen met Internet Explorer 9, dat toch een belangrijke verbetering betekent ten opzichte van vorige versies. Maar dat kan niet voorkomen dat het marktaandeel van IE elke maand blijft zakken, zoals het dat al jaren doet, volgens gebruik tracker Net Applications. Het heeft nog steeds het grote voordeel van de bundeling met Windows, maar steeds meer gebruikers ontdekken dat andere browsers voordelen bieden ten opzichte van IE, en dat die browsers met een paar muisklikken kunnen worden geïnstalleerd.

Cisco

Cisco heeft een robuust en veelgebruikt systeem voor unified communications, met producten als TelePresence, WebEx en VoIP-telefoons. En er zijn veel bedrijven die Cisco gebruiken. "Microsoft en Cisco zijn het meest gebruikte leveranciers voor unified communications", zei Infonetics Research vorig jaar, nadat het klanten hierover had ondervraagd.

Met Lync en Lync Online, de opvolgers van Office Communications Server, wil Microsoft een nog groter deel van de markt. Met deze nieuwste generatie software heeft Microsoft de prijs flink verlaagd. En sinds Office 365 is uitgebracht zijn deze producten ook echt beschikbaar voor cloud-gebaseerde software. Microsoft lijkt zich in ieder geval klaar te maken voor een stevige aanval op deze markt.

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 televisies van 65 inch voor  minder dan 600 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 televisies van 65 inch voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Daarom gaan we een paar keer per week op zoek naar zulke deals. Dit keer: grote smart-tv's van 65 inch voor minder dan 600 euro.

We kunnen eigenlijk niet meer zonder smart-tv. Het is immers nagenoeg de enige manier om streamingdiensten terug te kijken en dat is toch waarvoor een groot gedeelte van tv-eigenaren het toestel voor gebruikt. Het enige belangrijke is het formaat: past zo'n televisie wel in je woonkamer? Of is hij juist te klein?

Meet de afstand in centimeters van je zithoek tot de plek waar de 65 inch-tv komt te staan, gemeten vanaf ooghoogte. Deel deze afstand door 2,4 om te controleren of dit formaat geschikt is. Een 65 inch-televisie heeft een beelddiagonaal van ongeveer 165 cm. Dat betekent dat een comfortabele kijkafstand rond de 4 meter ligt (165 × 2,4 ≈ 396 cm). Zit je dus ongeveer 4 meter van het scherm, dan past een 65 inch-tv goed in jouw woonkamer.

TCL 65P69K - 2025

Voor wie een no-nonsense tv zoekt met een goede prijs-kwaliteitverhouding, zijn de tv's van TCL vrijwel altijd een goede keuze. Zo is ook de TCL 65P69K een uitstekende optie. Het 4K-beeld is scherp en helder en de tv is voorzien van Google TV. Dit besturingssysteem maakt het navigeren door apps en instellingen erg eenvoudig. Het ontwerp is eenvoudig maar modern en perfect voor wie een grote tv wil voor een kleine prijs, zonder lastige of ingewikkelde functies.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: Google TV
Verversingssnelheid: 50Hz

Samsung UE65CU7020 - 2024

Deze Samsung uit 2024 is misschien niet super dun, maar met zijn strakke vormgeving misstaat hij absoluut niet in je woonkamer. Het Tizen-besturingssysteem is een sterk punt; het werkt heel soepel en de lay-out is overzichtelijk, waardoor je razendsnel schakelt tussen live-tv, streamingdiensten en je aangesloten apparaten. De UE65CU7020 tv heeft bovendien verschillende slimme functies die het gebruiksgemak verhogen. Kortom, een degelijke tv voor een mooie prijs.

Jaar van introductie: 2024
Besturingssysteem: Tizen
Verversingssnelheid: 50Hz

LG 65UA73006LA - 2025

De LG 65UA73006LA heeft een strak en minimalistisch ontwerp dat in veel interieurs past. Het 4K-beeldscherm levert duidelijke en gedetailleerde beelden, en het WebOS-besturingssysteem is een van de snelste en meest gebruiksvriendelijke platforms die er zijn. De Magic Remote, waarmee je gemakkelijk navigeert, draagt bij aan het gebruiksgemak. Hoewel hij misschien niet de nieuwste technologieën heeft, presteert deze tv uitstekend op de basisfuncties en is hij een prima keuze voor wie een betrouwbare en gebruiksvriendelijke televisie zoekt.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: WebOS
Verversingssnelheid: 60Hz

Philips 65PUS8000 Ambilight - 2025

De Philips 65PUS8000 Ambilight is een zeer scherp geprijsde tv. De televisie is uitgerust met 4K UHD LED-technologie en het Philips Ambilight-systeem, wat een uniek en sfeervol element toevoegt aan de tv-ervaring. Dit model is een instapper in de 2025-lijn, maar levert desondanks goede prestaties. Het ontwerp is functioneel en de tv is niet zo dik dat hij storend is. De tv is eenvoudig in gebruik en richt zich op de essentie: een groot, helder beeld en de toegevoegde waarde van Ambilight.

Jaar van introductie: 2025
Besturingssysteem: Titan OS
Verversingssnelheid: 60Hz

Salora 65UA550 - 2023

Dit is een model uit 2023, maar nog volop te koop. Doordat hij ietsje ouder is, ligt de prijs ook een stuk lager dan de andere tv's die hier worden besproken. De Salora 65UA550 is een 65-inch Ultra HD smart-tv die een degelijke set functies biedt voor een scherpe prijs. Het toestel draait op Android TV, waardoor je toegang hebt tot veel apps en alle streamingdiensten. Met drie HDMI 2.1-poorten is de tv ook geschikt voor het aansluiten van moderne apparaten zoals gameconsoles en mediaboxen. Het geluid wordt verzorgd door twee 12W-luidsprekers met ondersteuning voor Dolby Atmos. Daarnaast is er een ingebouwde Google Chromecast voor eenvoudig streamen van content. Kortom, een veelzijdige en betaalbare optie voor wie op zoek is naar een groot 4K-scherm.

Jaar van introductie: 2023
Besturingssysteem: Android TV
Verversingssnelheid: 50Hz

▼ Volgende artikel
Nieuw van Logitech: toetsenbord dat oplaadt met zonlicht én kunstlicht
© Logitech
Huis

Nieuw van Logitech: toetsenbord dat oplaadt met zonlicht én kunstlicht

Logitech brengt een nieuw draadloos toetsenbord uit dat zichzelf oplaadt met licht: de Signature Slim Solar+ K980. Dankzij de eigen Logi LightCharge-technologie werkt dit toetsenbord op zonlicht én kunstlicht, waardoor opladen via kabels verleden tijd is. Zelfs in volledige duisternis kan het toetsenbord nog tot vier maanden blijven werken.

⌨️ Altijd opgeladen, altijd klaar

Waar veel draadloze apparaten eens in de zoveel tijd aan de oplader moeten, hoeft dat bij de K980 niet meer. Het ingebouwde oplaadsysteem haalt energie uit elke lichtbron en slaat dit op in een speciaal ontwikkelde batterij die tot wel tien jaar meegaat.

⌨️ Strak design en prettig typen


Het toetsenbord biedt een laptop-achtig gevoel met scissor-switch toetsen en een full-size layout inclusief numeriek blok. Dankzij het slanke ontwerp past het goed bij moderne laptops en monitoren, terwijl de stevige behuizing en lage toetsen zorgen voor een prettige typervaring.

⌨️ Slimme functies en persoonlijke instellingen


Met de Easy-Switch toetsen schakel je eenvoudig tussen maximaal drie apparaten, bijvoorbeeld je laptop, tablet en telefoon. Het toetsenbord werkt zowel met Windows als met macOS en ChromeOS. Via de Logi Options+ app kun je sneltoetsen naar wens aanpassen en kun je Smart Actions instellen om terugkerende taken te automatiseren. Ook is er een speciale AI Launch Key waarmee je direct een favoriete AI-tool opent, zoals Copilot, ChatGPT of Gemini.

⌨️ Prijs en beschikbaarheid


De Logitech Signature Slim Solar+ K980 ligt vanaf 6 oktober 2025 in de winkels en is verkrijgbaar voor 109,99 euro. In de Benelux komt het toetsenbord beschikbaar in US Intl- en NLB-layouts.

©Logitech