Bestanden op je Mac organiseren met Automator
De Mac mag dan een verdraaid handige computer zijn, als je je bestanden niet netjes in de juiste mappen opslaat dan wordt het alsnog snel een zooitje. Dan kun je jezelf een andere werkwijze aanmeten, of je gebruikt gewoon Automator om orde op zaken te stellen.
]
Wat is Automator?
Automator is lang niet bij alle Mac-gebruikers bekend, en dat is bizar, want het is één van de krachtigste programma's die OS X bevat. Met Automator kun je, zoals de naam al doet vermoeden, talloze zaken binnen OS X automatiseren. Je kunt dan denken aan het hernoemen van bestanden, het vergroten / verkleinen van bestanden, programma's automatische handelingen laten uitvoeren en nog veel complexere dingen die de strekking van dit artikel ver voorbij gaan. Één van de dingen die je er ook mee kunt doen, is bestanden automatisch laten organiseren.
©PXimport
Start Automator via Spotlight.
Bestanden organiseren
Ter illustratie van wat je kunt doen met Automator, maken we eerst twee mappen aan op het bureaublad voor bestanden die, bijvoorbeeld, vaak op een hoop terechtkomen in de map Downloads, namelijk afbeeldingen en DMG-bestanden. Maak een map Afbeeldingen en DMG-bestanden. Klik rechtsboven op het vergrootglas en typ Automator. Klik nu op Automator om het programma te starten. Je krijgt nu een reeks opties, klik op Mapactie en vervolgens op Kies.
©PXimport
Eenmaal gestart selecteer je in Automator wat voor soort handeling je wilt uitvoeren.
Sleep nu de volgende items van het linkerdeelvenster naar het rechterdeelvenster (in de genoemde volgorde):
• Filter Finder-onderdelen
• Verplaats Finder-onderdelen
• Haal opgegeven Finder-onderdelen op
• Haal mapinhoud op
• Filter Finder-onderdelen
• Verplaats Finder-onderdelen
In de eerste actie (Filte Finder-onderdelen) verander je Inhoud in Bestandsextensie en typ je dmg in het veld ernaast. In de tweede actie sleep je de map DMG-bestanden die je hebt aangemaakt naar het veld Naar (of je bladert ernaar in het uitklapmenu). In de derde actie klik je op Voeg toe en blader je naar de map Downloads (hiermee geef je aan dat de actie alleen moet gelden voor bestanden in de map Downloads). De vierde actie laat je ongewijzigd.
©PXimport
Door acties te slepen maak je een Workflow aan waarmee je zaken kunt automatiseren.
In de volgende actie verander je Inhoud in Soort en daarna Willekeurig in Afbeelding. Tot slot sleep je in de laatste actie de map Afbeeldingen naar het veld Naar.
Wat er nu gebeurt? Afbeeldingen die je hebt gedownload in de map Download worden automatisch naar de map Afbeeldingen op je bureaublad verplaatst, terwijl DMG-bestanden in de map DMG-bestanden terechtkomen. Daar hoef je nooit meer iets voor te doen. Op die manier kun je je Mac automatisch volledig schoon en opgeruimd houden.