ID.nl logo
Huis

Adobe: Apple doet er niet toe

Adobe zegt dat Flash op de iPhone en iPad geen prioriteit is. Ondanks dat heeft het bedrijf wel de broncode van Flash gratis aangeboden aan Apple. Maar Apple bedankte.

Adobe zou graag Flash naar de iPhone en iPad brengen, maar het marktaandeel van Apple op de mobiele markt is relatief klein. "Er zijn 2 miljard mobiele telefoons in deze wereld en ik geloof dat er 70 miljoen iPhones zijn. Dat is gewoon een gigantisch klein marktaandeel", zegt Serge Jespers, platform evangelist van Adobe tegen Webwereld.

Flash draait al op ongeveer 1 miljard toestellen, benadrukt Adobe. Dat betreft dan de uitgeklede variant Flash Lite. Wel zegt Jespers dat Adobe de broncode van Flash gratis heeft aangeboden aan Apple. De iPhone-fabrikant heeft dat aanbod afgeslagen. De in februari door Adobe gevraagde ontwikkelhulp voor het optimaliseren van Flash voor de iPhone is er dus nooit gekomen.

Nieuwe mobiele Flash

Op het Mobile World Congres (van 15 tot 18 februari) laat Adobe de nieuwe versie van Flash voor mobiele telefoons zien. Flash 10.1 staat al meer dan een jaar op de planning. Ook tijdens het aankomende congres komt het niet definitief beschikbaar, maar de release ligt wel in de nabije toekomst, verzekert Adobe. "Ik ga er vanuit dat het binnen nu en enkele weken beschikbaar zal zijn voor het grote publiek", zegt Jespers.

Flash Player 10.1 is vooral sneller en minder belastend voor de batterijen van smartphones, die vaak al niet zo lang meegaan. Die belasting is een van de redenen dat Flash nog steeds niet op de iPhone, en ook niet op de iPad draait. Onlangs haalde Mozilla plots Flash uit de definitieve versie van zijn mobiele Firefox-browser. De reden hiervoor is dat de plugin niet aan de eisen van de browserbouwer voldoet.

Met Flash 10.1, de nieuwe mobiele versie, werkt 70 procent van de online Flash-applicaties ook op mobiele telefoons. Voorheen was dit lager. Jespers hoopt dat met versie 10.1 van Flash de problemen van Mozilla ook uit de weg zijn.

Html 5 videotag

Ook over de html 5 videotag maakt hij zich weinig zorgen. Volgens hem doet html 5 denken aan de oude tijden dat er nog voor elke site een aparte speler en codec moest worden gedownload. Dat videosites YouTube en Vimeo het mogelijk hebben gemaakt om video te kijken via html 5 is niet bedreigend voor Flash.

Jespers wijst erop dat de videotag niet in alle browsers wordt ondersteund, dat daarnaast Mozilla (Firefox), Apple (Safari) en Google (Chrome) het niet eens zijn over de te gebruiken codec. Mozilla gebruikt Ogg Theora, terwijl Apple en Google voor h.264 kiezen. Daarnaast staat de grootste speler op de browsermarkt, Microsoft, die voor zijn Internet Explorer (IE) helemaal niet van plan is html 5 te gaan ondersteunen.

Air-applicaties

Het grote publiek blijft wat de evangelist van Adobe betreft gewoon bij Flash. Ook producenten van video's zouden liever voor Flash kiezen omdat "iedereen het dan kan bekijken". Dat in tegenstelling tot een keuze voor de html 5 videotag, waarbij het 'kijkerspubliek' gefragmenteerd is.

Naast Flash gaat Adobe zich in de toekomst op het mobiele vlak toeleggen op Air-applicaties (Adobe Integrated Runtime). Deze manier om web-applicaties 'native', dus als applicatie op de mobiele telefoon te draaien, krijgt van de softwaremaker evenveel aandacht als de ontwikkeling van Flash voor mobiele toestellen.

Bron: Webwereld

▼ Volgende artikel
Streamen én spelen: zo werkt Netflix Games op TV
© ID.nl | mock-up
Huis

Streamen én spelen: zo werkt Netflix Games op TV

Je kent Netflix vooral van series en films, maar de streamingdienst waagde zich een paar jaar geleden al aan een eigen catalogus van mobiele games. Nu zet Netflix een volgende stap: het bedrijf test een manier om spellen rechtstreeks op je smart tv of via Netflix.com te streamen. Binnen een aantal landen, waaronder Nederland, zijn de eerste titels nu speelbaar. Hoe werkt dit, wat heb je nodig en welke games kun je verwachten?

Op dit moment is Netflix Games op TV een bètatest in een handvol landen zoals de Verenigde Staten, Canada, het Verenigd Koninkrijk en ons eigen land. Zie je op je televisie of in de browser een speciale rij met games, dan zit jouw account in de testgroep.

Lees ook: De geheime codes van Netflix: zo ontdek je verborgen genres en films

Zo speel je games op je tv

Gamen op je tv werkt verrassend eenvoudig: je kiest een spel en scant vervolgens de QR‑code op het scherm met je telefoon. Via de link installeer je de Netflix‑app of de Netflix Game Controller‑app en log je in. Daarna gebruik je je telefoon als controller; je hoeft geen dure gameconsole of extra hardware aan te schaffen. De enige vereisten zijn een stabiele internetverbinding (bij voorkeur 10 Mbps of meer) en een ondersteunde smart‑tv (van bijvoorbeeld Samsung, Sony of LG) of streamingkastje zoals Amazon Fire TV of Chromecast met Google TV.

Wat kun je spelen?

Het huidige aanbod bestaat uit tien zeer uiteenlopende titels. Je kunt de rustige simulator Cozy Grove: Camp Spirit verkennen, waarbij je spookberen helpt, of de paranormale thriller Oxenfree spelen, waarin een groep tieners een geheimzinnig portaal ontdekt. Voor puzzelfans is er Link Twin, een hersenkraker waarbij een tweeling synchroon door levels beweegt. Ook leuk is Underwatermelon: Fruit Merge, een casual puzzelgame voor twee spelers. Liever ouderwetse actie? Dan zijn de moderne Atari‑remakes Centipede Recharged en Caverns of Mars Recharged beschikbaar.

©Netflix screenshot

Speciaal voor de feestdagen

Daar blijft het niet bij: Netflix heeft voor het komende feestseizoen een nieuwe reeks partygames aangekondigd. In LEGO Party! neem je het met vrienden op in minispellen en ga je op goudjacht in thematische Challenge Zones. Boggle Party is een woordspel waarin tot acht spelers in een race tegen de klok de langste woorden proberen te vinden. Pictionary: Game Night moeten de anderen raden wat je tekent. Tetris Time Warp voert je met de vertrouwde blokjes door verschillende tijdperken, van de originele versie uit 1984 tot de GameBoy‑variant. In Party Crashers: Fool Your Friends heeft één speler geen idee heeft waar de anderen het over hebben maar doet alsof hij het wél weet; het is aan de groep om deze speler te ontmaskeren. Al deze titels gebruik je met je telefoon als controller en zijn ontworpen voor meerdere spelers tegelijk. In de loop van de tijd zullen er meer games aan het aanbod worden toegevoegd.

©Netflix

Plussen en minnen

Deze tv‑games hebben duidelijke voordelen: je speelt zonder reclame of in‑app‑aankopen en je hoeft geen aparte console aan te schaffen. De bediening via je smartphone is laagdrempelig en al je voortgang wordt automatisch opgeslagen in de cloud. Er zijn ook nadelen: de resolutie is beperkt tot 720p en je moet telkens opnieuw een QR‑code scannen om te starten. Bovendien is de bèta-fase nog niet voor iedereen beschikbaar.

Meer dan streamen alleen

De stap naar games op tv maakt Netflix voor veel kijkers net wat veelzijdiger. Geen downloads, geen aparte hardware: gewoon spelen via je bestaande abonnement. Of je nu zin hebt in een snelle puzzel of een avondje lachen met vrienden, de kans is groot dat er straks iets voor jou tussen zit.

Mobiele Netflix‑games

Netflix biedt sinds 2021 al tientallen exclusieve games voor smartphones en tablets. Die mobiele titels – inmiddels meer dan tachtig – download je via de Netflix‑app op Android of iOS. Er zijn geen advertenties, in‑app‑aankopen of extra kosten, en ze zijn inbegrepen bij elk type abonnement. Je kunt kiezen uit uiteenlopende genres, van puzzels tot grote titels als Grand Theft Auto: San Andreas – Definitive Edition.

▼ Volgende artikel
Google en Samsung komen met nieuwe Galaxy XR-headset met Android-software
Huis

Google en Samsung komen met nieuwe Galaxy XR-headset met Android-software

Samsung onthult de Galaxy XR, het eerste product gebouwd op het nieuwe Android XR-platform, ontwikkeld in samenwerking met Google en Qualcomm Technologies, en toont de toekomst van ontdekken, spelen en werken.

De Galaxy XR is een headset die je op je hoofd draagt en de echte wereld om je heen laat zien in combinatie met virtuele elementen die daaraan worden toegevoegd. Het bijzondere is dat het apparaat wordt aangestuurd door kunstmatige intelligentie, waardoor het veel natuurlijker moet aanvoelen dan de eerdere VR-brillen. Je kunt tegen de XR praten, gebaren maken en naar dingen kijken om opdrachten te geven. Het apparaat begrijpt wat je bedoelt zonder dat je ingewikkelde commando's hoeft te geven.

Comfortabel dragen

Samsung heeft bij de bril goed nagedacht over het comfort. De headset verdeelt het gewicht gelijkmatig over je hoofd, zodat je geen pijnlijke drukpunten krijgt. De batterij zit apart van de headset zit, waardoor het gedeelte op je hoofd lichter blijft. Er is ook een afneembaar schild dat licht van buitenaf kan blokkeren als je helemaal in een virtuele wereld wilt duiken, maar die je ook kunt weghalen als je meer bewust wilt blijven van je omgeving.

Wat is er allemaal mogelijk?

Met Google Maps kun je in 3D door kaarten navigeren en vragen stellen aan de ingebouwde AI (Gemini) over plaatsen in de buurt. Als je iets interessants ziet in de werkelijke wereld, kun je er een cirkel omheen tekenen met je hand (Circle to Search) en krijg je meteen informatie over dat object. Op YouTube kun je niet alleen video's kijken, maar ook vragen stellen aan de AI over wat je ziet. Handig als je meer wilt weten over het onderwerp van de video.

De Galaxy XR heeft een superscherp beeldscherm dat aanvoelt als je eigen privébioscoop. Sportfans kunnen meerdere wedstrijden tegelijk bekijken alsof ze in het stadion zitten.

Voor gamers is er de mogelijkheid om games te spelen die speciaal voor de headset zijn gemaakt. Je kunt zelfs tijdens het spelen tips vragen aan de AI om beter te worden.

Voor de creatievelingen zijn er tools zoals Project Pulsar van Adobe, waarmee je video's op een nieuwe manier kunt bewerken. Je kunt diepte toevoegen aan beelden en tekst of plaatjes toevoegen aan je video's in een driedimensionale ruimte.

©Samsung

Techniek onder de motorkap

De Galaxy XR wordt aangedreven door een krachtige Snapdragon XR2+ Gen 2 die zorgt voor vloeiende beelden en snelle reacties. Het scherm heeft een zeer hoge resolutie (3.552 x 3.840 pixels), waardoor alles er haarscherp uitziet. De headset heeft verschillende camera's en sensoren die je bewegingen en de omgeving in de gaten houden. Er zijn camera's die naar buiten kijken om de wereld te zien, camera's die je ogen volgen om te weten waar je naar kijkt, en sensoren die de positie van je hoofd en handen registreren. Voor geluid zijn er twee luidsprekers (een voor lage en een voor hoge tonen) en zes microfoons die je stem duidelijk kunnen opvangen, zelfs in een rumoerige omgeving. De batterij gaat ongeveer 2,5 uur mee als je video's kijkt.

Ook serieuze toepassingen

Samsung ziet ook serieuze toepassingen voor deze technologie. In samenwerking met Samsung Heavy Industries wordt gewerkt aan virtuele trainingen voor scheepsbouwers, waardoor werknemers veiliger kunnen leren zonder gevaarlijke situaties.

Er wordt ook samengewerkt met andere bedrijven om zakelijke toepassingen te ontwikkelen, zoals oplossingen voor vergaderingen op afstand of het samen ontwerpen van producten in een virtuele ruimte.

De toekomst: slimme brillen

Samsung denkt ook al verder vooruit. Naast deze headset werken ze samen met Google, Warby Parker en Gentle Monster aan slimme brillen. Deze zullen er uitzien als gewone brillen, maar hebben wel slimme technologie ingebouwd. Zo kun je straks misschien gewoon op straat lopen met een normale bril die je toch extra informatie kan geven over wat je ziet.

Beschikbaarheid en prijzen

De Galaxy XR is vanaf 21 oktober voorlopig alleen nog te koop in de Verenigde Staten en Zuid-Korea. In Nederland en België is het apparaat voorlopig niet verkrijgbaar. Samsung heeft nog geen adviesprijs bekendgemaakt voor de Nederlandse markt. Gebruikers die aan de slag willen met de Galaxy XR, moeten minimaal 13 jaar oud zijn.