ID.nl logo
9 zakelijke apps voor de iPad
© Reshift Digital
Huis

9 zakelijke apps voor de iPad

Steeds meer taken die tot voor kort voorbehouden waren aan desktopcomputers en laptops, kun je nu ook prima uitvoeren op een iPad. Deze 9 apps het verlichten het werk van iedere moderne mobiele manager.

Deze app houdt voor jou bij hoeveel uur je per week of maand werkt. Dit doet de app doordat ingevoerd wordt hoeveel uur je gewerkt hebt die dag en dit bij de andere dagen van de week of maand op te tellen. De gemaakte uren worden gesorteerd per werkgever per periode. Heb je meerdere werkgevers, dan is dit dus geen probleem voor deze app. De interface is duidelijk en zonder al te veel poespas. Hierdoor werkt de app lekker en hoeft er nooit lang gezocht te worden naar de verschillende onderdelen.

De uren worden nauwkeurig bijgehouden en dit geeft een fijn gevoel. Alles kan gelinkt worden aan de website die bij de app hoort, waardoor je echt overal de uren bij de hand hebt.

Kortom

De urenregistratie-app is een goedwerkende app met een simpele bediening die doet wat van de app verwacht wordt. Het bijhouden van de gemaakte uren gaat makkelijk en de sortering op periode en werkgever is prettig. Het is fijn dat alle gegevens aan de website gekoppeld kunnen worden. Dit is nou een voorbeeld van een goed doordachte app!

Developer: Clabbers Communicatie

Prijs: € 0,79

Beoordeling: 8/10

2. Penultimate

Als het aan de makers van Penultimate ligt, zijn de tijden waarin je met een kladblokje en een pen rond liep verleden tijd. Zelfs voor de mensen die maar niet kunnen wennen aan een duidelijk toetsenbord boven de vrijheid van een pen.

Penultimate weet het beste van papier en digitaal samen te brengen door slimme functies. Zo is de app gericht op het gebruik met een stylus. Dit werkt erg prettig, doordat het bijvoorbeeld mogelijk is om in te stellen dat een aanraking van de pols met het scherm geen strepen maakt. Uiteraard blijft schrijven op een scherm anders dan op papier, toch is het mogelijk om met een beetje oefening duidelijk aantekeningen te maken op de iPad. De app biedt ook de mogelijkheid om foto's in te voegen, zo kan je bijvoorbeeld gemakkelijk aantekeningen maken bij een object dat je hebt gefotografeerd.

Notities zijn eenvoudig te ordenen doordat het mogelijk is om meerdere notitieblokken toe te voegen. Zo heb je voor elke gelegenheid een eigen notitieblok. Gemaakte notities zijn te delen via email. Helaas is het niet mogelijk om Dropbox of iCloud aan de app te koppelen, zodat notities altijd en overal beschikbaar zijn.

Kortom

Penultimate is een prachtige app die het maken van notities op de iPad door handige functies erg laat aanvoelen als het gebruik van pen en papier. Zo vormen bijvoorbeeld aanrakingen van de pols op het scherm geen probleem meer. Het enige dat deze app nog mist is integratie met clouddiensten, iets dat vergelijkbare apps wel bieden.

©CIDimport

Developer: Cocoa Box Design LLC

Prijs: € 0,79

Beoordeling: 8/10

3. Instapaper

Hoe open je online content op je iPad wanneer je geen internetverbinding hebt?

Er zijn nog niet zoveel wifi-hotspots als we zouden willen en zelfs als je de 3G iPad hebt zijn er nog steeds veel plekken in Nederland waar je geen signaal vangt. Daarom je artikelen die je later wilt lezen maar beter opslaan in Safari zodat je ze op ieder gewenst moment offline kunt lezen. Echter, Safari voor de iPad heeft die functie voor offline lezen helemaal niet. Dat is waar Instapaper van pas komt!

De app plaatst een knop in de Bladwijzerbalk van Safari waarop je kunt klikken als je een pagina voor later wilt bewaren. Hiermee maak je een downloadbare tekstversie van het artikel op de site van de ontwikkelaar. Later, wanneer je offline bent, kun je dat artikel lezen met Instapaper. Zelfs als je zelden offline bent, kan Instapaper nog steeds handig zijn.

Wellicht heb je ooit wel eens een reeks artikelen bewaard om te lezen voor wanneer je meer tijd had, om ze vervolgens weken later terug te vinden in een berg bladwijzer. Instapaper helpt hierbij omdat, zodra je geregistreerd bent, je het waarschijnlijk blijft gebruiken voor het opslaan van pagina's die je later wilt lezen. Er is een gratis Lite-versie beschikbaar van de app, maar de ontwikkelaar heeft alleen de Pro-verie aangemerkt als iPad compatible.

Kortom

Je kunt in totaal 250 pagina's opslaan die je kunt indelen in mappen. ook heeft het programma een donkere modus waarmee je 's nachts kunt lezen, en de mogelijkheid om artikelen aan te bevelen.

©CIDimport

Developer: Marco Arment

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 9/10

4. Iginition

Soms baal je ervan dat je de computer niet bij je hebt, bijvoorbeeld omdat je een bestand mist. LogMeIn Ignition lost dit probleem op door je iPad op afstand toegang te geven tot je computer via internet.

Het idee achter de iPad is dat het apparaat een brug slaat tussen je smartphone en je computer en dankzij de draagbaarheid is het makkelijker mee te nemen dan een laptop. Echter, soms baal je ervan dat je de computer niet bij je hebt, bijvoorbeeld omdat je een bestand mist. LogMeIn Ignition lost dit probleem op door je iPad op afstand toegang te geven tot je computer via internet. Om dit te kunnen doen moet je de software echter zowel op je computer als op je iPad hebben geïnstalleerd.

De software lijkt met een prijs van 80 euro aan de dure kant, maar vergis je niet: betere remote desktop software bestaat niet voor iOS. Zo biedt de software mogelijkheden als Wake-On-LAN, printen via AirPrint en integratie met clouddiensten. Ook kun je met de laatste update HD-video streamen.

Kortom

Surf naar secure.logmein.com en download LogMeIn Free op de computer die je op afstand wilt bedienen. Zoals de naam al aangeeft is die software gratis en kun je het installeren op net zoveel pc's of Macs als je wilt.

©CIDimport

Developer: LogMeIn Inc.

Prijs: € 79,99

Beoordeling: 9/10

5. Notably

Altijd en overal makkelijk notities maken op je iPad, die vervolgens via Dropbox automatisch op al je apparaten beschikbaar zijn. Dat is in een zin waar Notably voor staat.

Bij het eerste gebruik van Notably valt direct op dat de app over het algemeen vrij kaal is en echt de focus legt op het maken van notities. Deze kunnen los worden gemaakt, of worden geordend in virtuele notitieblokken. Dit is overigens zodanig vormgegeven dat het echt voelt alsof je voor elke gelegenheid een apart boekje met notities hebt.

Het sterke punt aan Notably is, dat het mogelijk is om de app te koppelen aan een Dropbox account. Hierdoor worden alle gemaakte notities automatisch als tekstbestand over gezet naar andere apparaten die op dezelfde Dropbox account zijn aangesloten. Dit werkt beide richtingen op, het is dus ook mogelijk om notities van een ander apparaat zo over te zetten naar Notably.

De functies van de app zijn, in vergelijking met andere apps voor het maken van notities vrij mager. Zo is het niet mogelijk afbeeldingen in te voegen, of te tekenen in de app. Dit maakt dat de prijs van de app wel aan de hoge kant is.

Kortom

Notably is een app die het erg eenvoudig maakt om notities te maken die automatisch met andere apparaten worden gedeeld door middel van Dropbox. De functies van de app zijn echter aan de magere kant, waardoor de prijs relatief hoog is.

©CIDimport

Developer: Derek Lyons

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 7/10

6. Bento for iPad

Bento voor de iPhone en iPod Touch was één van de eerste apps die goed liets zien waartoe het iPhone OS in staat was met betrekking tot krachtige apps vol met opties.

Diezelfde app is nu verkrijgbaar voor de iPad. Het is een databaseprogramma van FileMaker voor consumenten om gegevens te ordenen, van bankpasjes tot aan recepten. Het programma heeft 25 sjablonen, inclusief handige hulpmiddelen voor takenlijsten, recepten, het plannen van gebeurtenissen en beheer voor kleine bedrijven en klanten. Bento synchroniseert draadloos met Bento 3 voor de Mac. Dit vergroot de mogelijkheden van Bento, maar de opzichzelfstaande iPad-app is krachtig genoeg om te bieden wat je nodig hebt, zonder computer. In combinatie met een Mac zal Bento je databases synchroniseren, zodat de exemplaren op je Mac en iPad beiden actueel zijn. Dit gebeurt via wifi, je iPad en Mac moeten zich binnen hetzelfde netwerk bevinden.

Kortom

Het is een fraaier ogend en eenvoudiger te gebruiken databaseprogramma dan de 'gewone' FileMaker.

©CIDimport

Developer: FileMaker Inc.

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 8/10

7. 1Password for iPad

Om nog enigszins overzicht te houden in al je loginnamen en wachtwoorden die je nodig hebt om kenbaar te maken dat jij het écht bent, gebruiken velen één of enkele wachtwoorden. Vanuit veiligheidsoogpunt is dit niet wenselijk, maar zonder ondersteunende software zit er verder weinig anders op. 1Password kan dit voor je veranderen.

Je kunt met 1Password eenvoudig sterke wachtwoorden genereren en deze opslaan achter de viercijferige inlogcode (gevoelige informatie achter een tweede wachtwoord). Je hoeft nu dus maar één code en één wachtwoord te onthouden en 1Password onthoudt de rest van je wachtwoorden, die nu tenminste verschillend en sterk zijn.

Er is ook een Mac-, Windows-, iPhone- en Androidversie van 1Password beschikbaar. De Macversie is geïntegreerd met Safari en werkt minstens zo prettig, maar de simpele realiteit is dat je niet altijd op je eigen PC of Mac werkt en deze ook niet altijd bij je hebt. Het is wel mogelijk om elders bij je 1Passwordgegevens te komen via Dropbox, maar dit is enigszins omslachtig.

Kortom

De interface van 1Password is clean en overzichtelijk en de app is functioneel dik in orde.

©CIDimport

Developer: FileMaker Inc.

Prijs: € 3,99

Beoordeling: 8/10

8. Moleskine

Voor wie het merk niet kent: Moleskine produceert (papieren) agenda's en notitieboeken.

Deze app geeft het gevoel dat je een 'echte' Moleskine in handen hebt en de vormgeving is schitterend! Hij biedt bovendien een mogelijkheid die ontbreekt bij de concurrentie: je kunt bestaande of nieuwe foto's aan memo's toevoegen en gecombineerd opslaan. Ook de opties om te schetsen en labels toe te voegen, vormen een absolute meerwaarde ten opzichte van andere notitie-apps. Moleskine zou met kop en schouders boven de concurrentie kunnen uitsteken, ware het niet dat het mooie uiterlijk ten koste is gegaan van de techniek erachter. Daardoor werkt de app buitengewoon traag en is hij erg crashgevoelig in de door ons geteste versie. Daarbij komt dat het onhandig is dat je niet kunt typen in landscape, zodat je aangewezen bent op de onhandig kleine toetsjes die je in portretstand ziet.

Kortom

Vanwege de vormgeving, de uitgebreide functies en de potentie is Moleskine een eervolle vermelding waard, maar we smeken de makers om snel een update uit te brengen!

©CIDimport

Developer: Moleskine Srl

Prijs: gratis

Beoordeling: 7/10

9. Prezi Viewer

Prezi Viewer is een app waarmee je Prezi's kunt laten zien op je iPad.

Een Prezi is een presentatie waarbij je veel vrijheid hebt om de presentatie vorm te geven zoals jij dat wilt. Prezi is een concurrent van PowerPoint, maar biedt een aantal extra mogelijkheden. Zo is mogelijk om in te zoomen op een presentatie en bijvoorbeeld rondom trefwoord andere woorden neer te zetten. Prezi Viewer is een erg prettige app die goed gebruik maakt van het touchscherm van de iPad voor de navigatie. Zo kun je door met je vingers te knijpen inzoomen op de presentatie of door met je vinger te slepen het canvas bewegen. Wil je een Prezi maken, maak dan hier een account en ga aan de slag. Je krijgt de eerste 100MB opslagruimte gratis.

Developer: Prezi Inc.

Prijs: gratis

Beoordeling: 8/10

Met dank aan AppFish.nl

▼ Volgende artikel
Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt
© Anders Beier
Huis

Baas over bladzijdes: plaats paginanummers waar je wilt

Lange documenten in Word voorzie je natuurlijk van paginanummers. Maar wat als je project begint met een voorblad en een inhoudsopgave? Dan wil je de paginanummering misschien pas later laten starten, bijvoorbeeld bij het eerste hoofdstuk. Gelukkig kun je zelf bepalen vanaf welke pagina de nummering begint en hoe die wordt weergegeven.

Stap 1: Sectie-einde

Stel dat je de paginanummering pas op pagina vier wilt laten beginnen. Plaats dan de cursor aan het einde van de tekst op de derde pagina. Ga naar het tabblad Indeling, klik op Eindemarkeringen en kies onder Sectie-einden de optie Volgende pagina. Zo voeg je een sectie-einde toe tussen pagina drie en vier.

Plaats een sectie-einde voor de pagina waar de nummering moet beginnen.

Stap 2: Ontkoppel de sectie

Klik in de kop- of voettekst van pagina vier. Je ziet nu het label Koptekst (Sectie 2) of Voettekst (Sectie 2) verschijnen. Zodra je dit doet, opent automatisch het tabblad Koptekst en voettekst. Klik op Aan vorige koppelen in de groep Navigatie om de kop- en voettekst van deze sectie los te koppelen van de vorige. Zo voorkom je dat de paginanummers ook op de eerste drie pagina’s verschijnen.

Zorg dat de optie 'Aan vorige koppelen' is uitgeschakeld voordat je nummers toevoegt.

Stap 3: Nummering plaatsen

Plaats de cursor opnieuw in de kop- of voettekst van pagina vier waar je de nummering wilt starten. Ga naar Paginanummer, kies waar je het nummer wilt tonen (bovenaan of onderaan) en kies een stijl. Je ziet nu waarschijnlijk dat pagina vier het cijfer 4 krijgt. Dat wil je aanpassen. Klik opnieuw op Paginanummer en kies Opmaak paginanummers. Selecteer hier Beginnen bij en vul het gewenste startnummer in – in dit voorbeeld: 1. Klik op OK. Nu begint de nummering pas op pagina vier, met het cijfer 1.

De eerste drie pagina’s hebben nu geen nummering. Als je die drie pagina’s door middel van Romeinse cijfers wilt nummeren, dan ga je terug naar de allereerste pagina en weer klik je op Paginanummer. Je beslist of de nummering boven- of onderaan de pagina moet komen. In het pop-up venster Opmaakpaginanummers selecteer je bovenaan de Romeinse stijl en in het vak Beginnen bij selecteer je 1.

Vanaf nu krijgt de vierde pagina het nummer 1.

▼ Volgende artikel
Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken
© ID.nl
Huis

Slim en veilig delen: zo voorkom je dat vertrouwelijke bestanden uitlekken

Vroeg of laat moet je bepaalde informatie digitaal delen. Denk aan contracten, medische gegevens of vertrouwelijke rapporten. Dat is vaak ook precies het moment waarop het mis kan gaan. Eén foutieve klik en je bestand belandt in verkeerde handen. Gelukkig zijn er slimme en relatief eenvoudige manieren om het risico te beperken, zonder paranoïde toestanden.

Wat gaan we doen

In deze workshop leer je stap voor stap hoe je gevoelige informatie digitaal kunt delen zonder risico. We laten zien hoe je metadata verwijdert, bestanden versleutelt met 7-Zip en toegang beperkt via OneDrive. Ook ontdek je hoe je e-mails extra beveiligt met Outlook, Gmail of Proton Mail. Zo weet je precies welke methode het beste past bij jouw situatie en houd je vertrouwelijke documenten echt vertrouwelijk.

Lees ook: 20 tips om je online privacy te waarborgen

Om te voorkomen dat vertrouwelijke informatie terechtkomt bij onbevoegden, gebruik je bij voorkeur een combinatie van beveiligingsmaatregelen. Versleutel je bestanden vóór verzending, gebruik wachtwoorden of toegangsrechten en kies voor veilige overdrachtsdiensten in plaats van standaardmail. Beperk daarnaast de toegang tot enkel de juiste personen of groepen. Zo houd je je data echt privé, ook na verzending. 

Metadata verwijderen

Welke versie van Windows je ook gebruikt: als je gevoelige bestanden deelt, is het verstandig om eerst de metadata te wissen. Wanneer je een bestand aanmaakt, slaat het systeem automatisch extra gegevens op, zoals de naam van de auteur, de datum van de laatste wijziging, de computernaam en meer. Deze metadata kunnen onbedoeld gevoelige informatie prijsgeven.

Gelukkig kun je deze metadata in Windows Verkenner eenvoudig verwijderen. Navigeer naar het bestand dat je wilt delen. Klik er met de rechtermuisknop op en kies Eigenschappen. Of gebruik de toetscombinatie Alt+Enter. Ga naar het tabblad Details. Klik onderaan op Eigenschappen en persoonlijke gegevens verwijderen. Hier kun je ook de optie Maak een kopie waarbij alle mogelijke eigenschappen zijn verwijderd selecteren. Bevestig met OK. Hierdoor ontvang je een kopie van het bestand zonder de metadata.

Je kunt ook selectief de metadata selecteren die je wilt verwijderen.

➡️7-Zip

Installeren

Ben je van plan om een bestand via internet te versturen? Dan is versleuteling een slimme zet. Door een bestand te versleutelen, voorkom je dat onbevoegden toegang krijgen tot de inhoud, zelfs als ze dat per ongeluk in handen krijgen. Hoewel Windows 11 zelf versleutelingsopties biedt, zijn die alleen bedoeld voor lokale opslag en dus niet geschikt voor bestanden die je wilt delen. Gebruik daarom een externe tool zoals 7-Zip, een gratis, opensource-programma dat uitstekend werkt voor veilige compressie én encryptie.

7-Zip installeer je via de Opdrachtprompt: Open het Startmenu en zoek naar Opdrachtprompt. Klik met de rechtermuisknop op het resultaat en kies Als administrator uitvoeren. Typ de volgende opdracht en druk op Enter: winget install --id 7zip.7zip.

De tool wordt automatisch gedownload en geïnstalleerd. Zodra 7-Zip klaarstaat, kun je je bestand inpakken in een met een wachtwoord beveiligd archief (7z of zip) met sterke AES-256-encryptie. Op die manier kun je het bestand veilig versturen, bijvoorbeeld via e-mail of een cloudservice, mits je het wachtwoord apart en veilig deelt.

Installeer 7-Zip via de Opdrachtprompt.

Versleutelen

Om 7-Zip te starten, zoek je via Startmenu naar 7-Zip File Manager. Open de app en navigeer naar het bestand dat je wilt beveiligen. Selecteer dat en klik op de groene knop Toevoegen. Onderaan, in het gedeelte Versleuteling, vul je een wachtwoord in om het bestand te beveiligen. Typ het wachtwoord twee keer ter bevestiging.

Je kunt ervoor kiezen om het wachtwoord zichtbaar te maken, zodat je zeker weet dat je geen typfouten maakt. Daarnaast kun je ook de bestandsnaam versleutelen. Dat zorgt ervoor dat zelfs de naam van het bestand niet meer herkenbaar is, wat de inhoud extra goed afschermt voor nieuwsgierige ogen. Het resultaat is een versleuteld archiefbestand - een soort digitale container - dat alleen geopend kan worden met het ingestelde wachtwoord.

Standaard blijft het originele, niet-versleutelde bestand behouden. Wil je dat automatisch laten verwijderen? Vink dan in het venster Toevoegen aan archief de optie Bestanden na inpakken verwijderen aan. Zo blijft enkel de beveiligde versie over.

Voer een wachtwoord in om de container te beveiligen.

Uitpakken

Op het eerste gezicht lijkt het misschien alsof het bestand niet aan een programma is gekoppeld, maar 7-Zip herkent het formaat en pakt het zonder problemen uit. Houd er rekening mee dat de ontvanger ook over 7-Zip moet beschikken om het versleutelde archief te openen.

Deze opent het bestand in 7-Zip, selecteert het en klikt op de knop Uitpakken. Daarna vraagt 7-Zip waar het uitgepakte bestand moet worden opgeslagen en voert de ontvanger het juiste wachtwoord in. Stuur het wachtwoord nooit samen met het bestand. Verstuur het wachtwoord via sms, telefoon of een ander chatplatform.

Geef aan waar de container wordt uitgepakt en voer het wachtwoord in.

Versleutelen en splitsen

Wil je nog een extra beveiligingslaag toevoegen? Dan kun je het bestand niet alleen versleutelen met 7-Zip, maar ook opsplitsen in meerdere delen. Vervolgens kun je elk deel apart versturen, eventueel zelfs op verschillende momenten of via verschillende kanalen.

Open opnieuw 7-Zip en voeg het bestand toe dat je op deze manier wilt beveiligen. Stel een encryptiewachtwoord in en bevestig dat. In het veld Opsplitsen in volumes, bytes kies je de gewenste bestandsgrootte per deel. Dit is vooral handig voor grote bestanden. Stel dat het originele bestand 40 MB groot is. Als je 10 MB opgeeft, maakt 7-Zip er automatisch vier gelabelde delen van.

Voor maximale veiligheid kun je elk deel via een andere dienst of e-mailaccount verzenden. De ontvanger selecteert alle delen in 7-Zip (houd hiervoor de Ctrl-toets ingedrukt tijdens het aanklikken) en kiest daarna Uitpakken. Zodra het juiste wachtwoord wordt ingevoerd, worden de delen automatisch samengevoegd en ontsleuteld.

Op deze manier wordt het bestand opgesplitst in pakketten van maximaal 10 MB.

➡️OneDrive

Machtigingen

Met OneDrive stel je eenvoudig machtigingenin waarmee je bepaalt wie er toegang krijgt tot het bestand dat je eerder met 7-Zip hebt versleuteld. Het delen kun je op elk moment weer stopzetten. Open OneDrive via verkenner en navigeer naar de map waarin de versleutelde container staat. Klik met de rechtermuisknop op het bestand en kies voor Delen.

In het pop-upvenster voer je het e-mailadres in van de persoon met wie je het bestand wilt delen. Je kunt ook meerdere e-mailadressen of een mailgroep invoeren. Klik vervolgens op het potloodicoon om aan te geven of de ontvanger het bestand mag Bewerken of Alleen mag bekijken. Ben je klaar? Klik dan op Verzenden. De ontvanger krijgt een e-mail met een link om het bestand te downloaden.

Mag de ontvanger het bestand alleen lezen of mag hij het ook wijzigen?

➡️Outlook

E-mailversleuteling

Heb je een Microsoft 365-abonnement? Dan kun je gebruikmaken van de ingebouwde versleutelfunctie in Outlook om je e-mails en bijlagen extra te beveiligen.

Open de Outlook-app en klik op Nieuwe e-mail om een nieuw bericht op te stellen.Ga eventueel naar het tabblad Invoegen en kies Bestand bijvoegen.Selecteer via Op deze computer zoeken het gewenste bestand en klik op Openen.

Daarnaga je naar het tabblad Opties bovenaan het Lint.Klik op de knop Versleutelen. Je kunt hier ook kiezen uit verschillende beveiligingsniveaus.Maak je bericht af zoals gewoonlijk en klik op Verzenden.De e-mail wordt nu automatisch versleuteld verstuurd. De inhoud is onderweg beschermd en kan alleen worden geopend door de bedoelde ontvanger.

Gebruik de knop Versleutelen in het tabblad Opties.

Beveiligingsopties

Onder de knop Versleuteling zie je drie opties als je een Microsoft 365 Family- of Personal-abonnement gebruikt. De eerste optie is Niet doorsturen. Hierdoor blijft je bericht versleuteld binnen Microsoft 365 en kan de ontvanger het niet kopiëren of naar anderen doorsturen. Kies je Versleutelen, dan kunnen ontvangers met een Outlook.com- of Microsoft 365-account de bijlagen downloaden vanuit Outlook.com of de mobiele Outlook-app.

Wie een andere e-mailclient gebruikt, zoals Gmail, Thunderbird of Apple Mail, ontvangt een bericht dat er een Microsoft Office 365-versleutelde e-mail op hem wacht. Als de ontvanger op de link Bericht lezen klikt, dan schakelt hij naar het Microsoft 365 Portal voor berichtversleuteling en daar moet hij zich aanmelden met een eenmalige wachtwoordcode. Die code ontvangt hij in zijn e-mailclient en daarmee kan hij dan het bericht op de portal openen.

De derde optie is Geen machtiging ingesteld en daarmee verwijder je eerdere machtigingen. De versleutelfunctie in Outlook is ideaal voor wie snel en zonder technische omwegen gevoelige informatie wil delen binnen een professionele context. Je hoeft geen extra tools te installeren.

Gebruikt de ontvanger geen Outlook, dan wordt hij verwezen naar de Microsoft 365 Portal.

➡️Gmail

Vertrouwelijke modus

De extra beveiliging in Gmail heet Vertrouwelijke modus. Hiermee versleutel je je berichten, zodat alleen de bedoelde ontvanger ze kan lezen, zelfs als iemand anders toegang krijgt tot diens mailbox. Klik op Opstellen om een nieuw bericht te maken. Vul het e-mailadres van de ontvanger in, kies een onderwerp en typ je bericht. Voor je op Verzenden klikt, activeer je de extra beveiliging. Onderaan het berichtvenster zie je een aantal grijze knoppen. Helemaal rechts staat een pictogram van een slot met een wijzerplaat. Klik daarop om de Vertrouwelijke modus in te schakelen.


Gebruik je de mobiele app? Tik dan op de drie puntjes rechtsboven en kies daar het slotje. Ontvangers kunnen deze mail vervolgens niet doorsturen, kopiëren, afdrukken of downloaden. Er verschijnt ook een pop-upvenster waarin je de vervaltijd van het bericht instelt. Je kunt kiezen uit: 1 dag, 1 week, 1 maand, 3 maanden of 5 jaar. Na afloop van de gekozen periode verdwijnt het bericht automatisch uit de postbus.

Terwijl je de vervaltijd instelt, zie je ook de exacte einddatum.

Sms-beveiliging

In hetzelfde pop-upvenster kun je een extra beveiligingslaag toevoegen via de optie Toegangscode vereisen. Vink hier de optie Sms-toegangscode aan. De ontvanger kan het bericht dan pas lezen nadat hij of zij een code invoert die via sms op de mobiele telefoon wordt bezorgd. Hiermee voeg je een tweede beveiligingsfactor toe, wat het voor een indringer vrijwel onmogelijk maakt om toegang te krijgen. Die moet immers niet alleen de mailbox, maar ook de sms-berichten van de ontvanger onderscheppen. Dat is een bijzonder lastige combinatie.

Klik op Opslaan en vervolgens op Verzenden. Op dit moment kun je eventueel nog de vervaltijd van het bericht aanpassen. Dan verschijnt er nu een tweede pop-upvenster waarin je het telefoonnummer van de ontvanger moet invoeren. Klik opnieuw op Verzenden. De ontvanger krijgt vervolgens een e-mail met daarin een knop om het vertrouwelijke bericht in de browser te openen. Is sms-verificatie ingeschakeld? Dan ziet de ontvanger ter bevestiging de laatste twee cijfers van zijn of haar gsm-nummer. Na een klik op Send passcode wordt de toegangscode per sms verstuurd.

Voer het gsm-nummer in van de ontvanger.

Lees ook: 20 (écht) onmisbare tips voor Gmail

Documenten ondertekenen op je iPhone? Zo maak je een handtekening aan

View post on TikTok

➡️Proton Mail

Zwitserse veiligheid

De grote mailproviders maken er geen geheim van dat ze het e-mailverkeer scannen. Volgens eigen zeggen doen ze dat om hun dienstverlening te verbeteren. Daarbij richten ze zich vooral op de metadata van berichten: wie met wie communiceert, wanneer en hoe vaak. Ben je op je privacy gesteld, dan geeft dit idee een onbehaaglijk gevoel, zeker wanneer het om vertrouwelijke informatie gaat.

In dat geval kun je overstappen naar een ultraveilige aanbieder zoals Proton Mail (https://proton.me), een dienst die privacy centraal stelt. De servers staan in Zwitserland, waardoor de dienst onderworpen is aan een van de strengste privacywetgevingen ter wereld. Proton Mail werkt standaard met end-to-end-encryptie. Bij gewone e-mails is de verbinding tussen jou en de server meestal wel versleuteld met TLS (Transport Layer Security), maar de e-mail zelf wordt op de server in leesbare vorm opgeslagen.

End-to-end-encryptie (E2EE) bij e-mail betekent dat alleen de afzender en de beoogde ontvanger de inhoud van het bericht kunnen lezen. Zelfs de e-maildienst zelf kan niet zien wat er in de e-mail staat, omdat de versleuteling pas wordt verwijderd op het toestel van de ontvanger.

De gratis versie, Proton Free, biedt dezelfde sterke beveiliging als de betaalde formules, maar met enkele beperkingen. Je beschikt over één e-mailadres en 1 GB e-mailopslag. Daar staat tegenover dat je volledig reclamevrij werkt, niet gevolgd wordt en je berichten niet worden geanalyseerd of gelogd. Wie meer nodig heeft, kan upgraden naar een betaald abonnement, zoals Mail Plus (3,99 euro per maand bij jaarlijkse betaling).

Bij Proton Mail geniet je van end-to-end-versleuteling, wachtwoordbeveiliging en automatische verwijdering.


Zeg je Zwitsers en handig, dan zeg je …

Zakmessen!