ID.nl logo
Hard of zacht, uit de kraan of uit een fles: zo beïnvloedt water de smaak van jouw koffie
Huis

Hard of zacht, uit de kraan of uit een fles: zo beïnvloedt water de smaak van jouw koffie

Dat de smaak van je koffie beïnvloed wordt door de waterkwaliteit is logisch: het is een van de belangrijkste bestanddelen van een lekker bakkie. In Nederland gebruiken we meestal kraanwater om koffie te zetten, maar er zijn ook mensen die zweren bij mineraalwater. Maakt dat verschil of niet? In dit artikel lees je alles over het verband tussen water en koffie.

In dit artikel lees je: 💧 Hoe de hardheid en de zuurgraad van water de smaak van je koffie kunnen beïnvloeden. 💧 Wat de voor- en nadelen van kraanwater zijn. 💧 Wat de voor- en nadelen van mineraalwater zijn. 💧 Waar in Nederland er zacht water uit de kraan komt en waar hard water. 💧 Hoe je zelf kunt nagaan wat er bij jou uit de kraan komt.

Om te weten wat water doet voor de smaak van je koffie, beginnen we met een stukje technische uitleg. Als je koffie zet, stroomt water door de koffiedeeltjes. Tijdens dit extractieproces, zoals het met een mooi woord heet, neemt het water smaakstoffen, oliën en aroma’s op. De snelheid en de mate van extractie worden beïnvloed door verschillende factoren, zoals de temperatuur van het water, de maalgraad van de koffie en de hardheid van het water.

Waterhardheid

Hoe harder het water, hoe hoger de concentratie mineralen die erin zit. Het gaat daarbij voornamelijk om calcium (kalk) en magnesium. Deze mineralen kunnen zich binden aan de koffiedeeltjes, waardoor er meer smaak aan de deeltjes onttrokken wordt – er je kopje koffie zelf dus juist meer smaak krijgt. Wanneer het water echter té hard is, kan dat leiden tot over-extractie. De koffiedeeltjes geven te veel smaakstoffen en aroma’s af, waardoor je koffie bitter gaat smaken. Omdat zacht water weinig calcium en magnesium bevat, kan je koffie wat vlakker en minder vol van smaak zijn.

©Aratchaporn

Zuurgraad

Behalve de hardheid speelt ook de pH-waarde van het water een rol. De pH-waarde geeft de zuurgraad van water aan. Hoe lager de pH, hoe zuurder het water. Zuiver water heeft een neutrale pH van ongeveer 7. Het drinkwater dat bij ons uit de kraan komt, varieert normaal gesproken ergens tussen de 6,5 en 8,5.

Wanneer je koffie zet met water dat aan de zure kant is, dus een lagere pH heeft, kan dat de smaak beïnvloeden. Door de aanwezigheid van meer zuur kunnen bittere en zurige tonen in de koffie naar voren komen. Ook worden de aromastoffen mogelijk negatief beïnvloed bij te zuur water.

Staat de pH-waarde van het water juist aan de basische kant, dus met een hogere waarde, dan kan de koffie er wat vlak en muf van smaken. De zuren worden geneutraliseerd, waardoor de voor koffie typische fruitige zuren minder goed tot hun recht komen.

Voor de lekkerste koffie is een neutrale water-pH rond de 7 ideaal. Bij die waarde blijven de smaak- en geurstoffen het best behouden.

Lees ook: Van French press en filter tot slow drip en espressomachine: hoe zet jij je koffie?

Koffie zetten met kraanwater of mineraalwater?

Wanneer je water uit de kraan gebruikt voor je koffie, hoef je je over de kwaliteit eigenlijk nooit zorgen te maken: die is gewoon goed. Wel varieert de samenstelling van leidingwater per regio. Factoren zoals de hardheid van het water, het mineraalgehalte en de pH-waarde kunnen een invloed hebben op de extractie van de koffiedeeltjes en dus de smaak van je koffie.

Mineraalwater daarentegen heeft vaak een consistente samenstelling met een bekend mineraalgehalte. Vind je het heel belangrijk dat je koffie altijd hetzelfde smaakt, dan zou je mineraalwater kunnen overwegen. Wel is het zo mineraalwater natuurlijk duurder is dan gewoon kraanwater. Bovendien kan het gebruik van mineraalwater met een hoge hardheid leiden tot snellere opbouw van kalkaanslag in je koffiemachine, wat op zijn beurt de levensduur van het apparaat kan verkorten.

Lees ook: Zo onderhoud en ontkalk je je koffiezetapparaat

LeidingwaterMineraalwater
+ Goedkoop+ Consistente watersamenstelling
+ Altijd en overal beschikbaar+ Mogelijke verbetering van de smaak van koffie
+ Milieuvriendelijker− Duurder
− Variabele watersamenstelling− Mogelijke snellere opbouw van kalkaanslag in de koffiemachine
− Mogelijke invloed op de smaak van koffie (afhankelijk van de regio)

©CrispyMedia

Hard en zacht water in Nederland

Waterhardheid wordt vaak uitgedrukt in Duitse hardheid (°dH), wat een maat is voor de concentratie van calcium- en magnesiumionen in het water. Uit cijfers van de Vewin, de vereniging van waterbedrijven in Nederland, blijkt dat een groot deel van het drinkwater in Nederland zacht is. In het noorden van Groningen en Friesland, het oosten van Drenthe, het noordoosten van Overijssel, westelijk Brabant en in Limburg is het water gemiddeld qua hardheid. Alleen op Goeree Overflakkee en Schouwen-Duiveland in Zeeland is het water vrij hard. In de brochure Kerngegevens drinkwater 2023 is een kaart van Nederland opgenomen waarop met kleuren de waterhardheid is aangegeven.

WaterhardheidDuitse Hardheid (°dH)
Zeer zacht waterMaximaal 3,98
Zacht water>3,98 - 8,01
Gemiddeld water>8,01 - 11,98
Vrij hard water>11,98 - 13,38

Komt er bij jou hard water of zacht water uit de kraan?

Wil je precies weten hoe hard het leidingwater in jouw woonplaats is? Dat kun je meestal vinden op de site van je eigen waterbedrijf. Door je woonplaats in te vullen bij deze online tool van Vewin zie je wie jouw water levert.

Conclusie

Of je je koffie wilt zetten met kraanwater of mineraalwater is echt een persoonlijke keuze. Wat betreft de kwaliteit zit je met gewoon drinkwater uit de kraan altijd goed. Maar mineraalwater kan zorgen voor een betere smaak (vooral als je in een gebied woont met zacht water) en voor koffie die altijd hetzelfde smaakt. Wat je het beste kunt doen, is gewoon uitproberen. Zet je favoriete koffie met water uit de kraan en daarna met mineraalwater. Proef je verschil of niet? En als je verschil proeft, wat smaakt lekkerder? Als dat toch mineraalwater is, dan zal de vraag vooral zijn of je bereid bent om voortaan wat meer uit te geven voor je koffie.

Ben je op zoek naar een koffiemachine? Vraag dan de (gratis!) Kieskeurig.nl Koffiewijzer 2023 aan: 16 koffiemachines, uitgebreid getest door consumenten. Van gebruiksgemak tot onderhoud, van koffievariëteiten tot smaak: lees de onafhankelijke en eerlijke reviews van meer dan 100 testers.

De Kieskeurig.nl Koffiewijzer

16 koffiemachines getest door consumenten

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.