ID.nl logo
Stofzuigers voor tapijten, kleden en andere zachte vloeren
© Redpixel
Huis

Stofzuigers voor tapijten, kleden en andere zachte vloeren

Tapijten en vloerkleden maken een ruimte o zo gezellig, maar ze hebben één groot nadeel: ze zijn ontzettend vatbaar voor vuil en stof. Regelmatig stofzuigen is dus noodzaak als je een mooi tapijt of kleed in huis hebt liggen. Welke stofzuigers zijn hier het meest geschikt voor dit type ondergrond en hoe verwijder je stof zo goed mogelijk?

⏱ In het kort: Zachte vloeren hebben wat stofzuigen betreft iets meer aandacht nodig dan harde vloeren. Tapijten en kleden houden stof makkelijker vast, waardoor je deze niet alleen vaker moet stofzuigen, maar ook op een andere manier. Het type mondstuk, de zuigkracht en de stofzuigtechniek spelen daarin een rol. Dit artikel geeft je daarnaast nog een aantal tips om je zachte vloer zo lang mogelijk mooi te houden.

Lees ook: Stofzuigers voor parket, laminaat en andere houten vloeren

Als je zo lang mogelijk van je vloerbedekking of -kleed wilt genieten, is regelmatig stofzuigen regel nummer één. Doe je dit niet, dan wordt het materiaal door de dagelijkse hoeveelheid vuil en stof die het opvangt snel vies en dof. Bij een hoogpolig tapijt gaan door te weinig stofzuigen de haren plat staan, waardoor het zijn warme uitstraling verliest. Voor zachte vloeren wordt daarom aangeraden om minstens één à twee keer per week te stofzuigen, afhankelijk van het materiaal. Een hoogpolig tapijt heeft langere haren en houdt daarom stof beter vast – twee keer per week is dan het minimum. Een laagpolig tapijt wordt daarentegen minder snel vies en kan voldoende hebben aan één stofzuigbeurt per week.

Naast hoe vaak je stofzuigt zijn er bij het stofzuigen van zachte vloeren nog een aantal dingen om op te letten. Zoals het mondstuk dat je gebruikt, de zuigkracht en de tactiek van stofzuigen.

Mondstuk

Moderne stofzuigers worden doorgaans geleverd met allerlei mondstukken. Vaak laten we die mondstukken links liggen en stofzuigen we uit gemakzucht (en een beetje onwetendheid) het hele huis met de standaard zuigmond. Dat is zonde, want die extra mondstukken hebben daadwerkelijk toegevoegde waarde. Bij een tapijt of vloerkleed kun je het beste de turbozuigmond gebruiken: het mondstuk met de roterende elektrische borstel. Door de ronddraaiende beweging dringt dit type mondstuk dieper door in de vezels van het tapijt, waardoor hij effectief stof en vuil verwijdert. Daarmee is de turbozuigmond ook ideaal voor als je (verharende) huisdieren hebt. Turbomondstukken kun je ook los kopen.

Heb je een laagpolig tapijt of kleed? Dan kun je in principe ook de standaard combiborstel gebruiken, maar zorg er dan wel voor dat deze op standje tapijt staat én dat je de zuigkracht verhoogt.  

©Rattanapon

Zuigkracht

Stofzuigers met een instelbare zuigkracht zijn ideaal voor zachte vloeren. Dit type vloer heeft namelijk over het algemeen een hogere zuigkracht nodig dan harde vloeren; alleen zo kunnen ook de dieper liggende stofdeeltjes adequaat uit het tapijt worden gezogen. En ook het stof dat zich aan de haren van het tapijt heeft gehecht, wordt met een hoge zuigkracht makkelijker meegenomen. Dat betekent niet dat je de zuigkracht bij iedere zachte ondergrond op de maximale stand moet zetten. Bij een laagpolig tapijt kan de zuigkracht gerust ietsje lager – dat scheelt meteen in je energieverbruik. Als je voelt dat de stofzuiger een beetje aan het tapijt trekt, zit je goed.

Techniek

We doen tegenwoordig alles snel, snel, snel, en stofzuigen is al helemáál niet bepaald een klusje waar we graag de tijd voor nemen. Toch is het verstandig om tijdens het stofzuigen van je tapijt even op de rem te trappen. Door het mondstuk langzaam naar voren en naar achter te bewegen, krijgt de stofzuiger voldoende tijd om ook het moeilijker bereikbare stof op te zuigen. Ook voorkom je zo dat je het tapijt beschadigt. Probeer daarnaast ieder oppervlak twee keer mee te nemen. Dit doe je bijvoorbeeld door het tapijt in twee banen te zuigen: eerst verticaal, dan horizontaal. Zo weet je zeker dat je al het vuil meeneemt.

©The Big L

Extra tips

🧹 Om een zachte vloer écht spic en span te krijgen, is het belangrijk dat je er echt overal goed bij kunt. Verplaats dus eerst meubels voordat je het tapijt gaat stofzuigen.
🧹 Met name met vloerbedekking in huis wil je de stofzuigerzak (of -bak) daarnaast zo vaak mogelijk legen. Deze loopt door de grote hoeveelheid stof namelijk snel vol, waardoor de zuigkracht van de stofzuiger afneemt.
🧹 Maak ook de filters van de stofzuiger regelmatig schoon en controleer dan meteen de slang op verstoppingen. Op die manier houd je je stofzuiger in topconditie, waardoor ook jouw tapijt of kleed mooier blijft én langer meegaat.

Lees ook: Je stofzuiger onderhouden: dit moet je weten

Download nu het Stofzuigerwijzer Eindrapport 2024

Door het invullen van jouw naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van de Kieskeurig.nl Stofzuigerwijzer-resultaten. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl nieuwsbrief.


▼ Volgende artikel
Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet
Huis

Facebook en Instagram gratis blijven gebruiken? Zo houd je grip op wat je ziet

Gebruikers die deze week Facebook of Instagram openen, krijgen ineens een keuze voorgeschoteld: wil je betalen om geen advertenties meer te zien, of blijf je het gratis gebruiken mét advertenties? Die keuze is vanaf nu verplicht. Sinds november 2023 bood Meta al de mogelijkheid om een betaald abonnement zonder advertenties te nemen, maar tot nu toe was dat geheel vrijblijvend. Wat betekent die verplichte keuze precies? En kun je, als je niet wilt betalen, nog steeds zelf bepalen wat je te zien krijgt?

Waarom moet je nu ineens kiezen?

Meta voert deze verplichte keuze door vanwege aangescherpte Europese privacyregels. De wetgever stelt strengere eisen aan hoe bedrijven data mogen gebruiken voor advertentiedoeleinden. Een gratis dienst met gepersonaliseerde advertenties mag alleen als de gebruiker daar bewust toestemming voor geeft. Meta zet de gebruiker daarom voor het blok: betalen voor een advertentievrije ervaring, of toestemming geven voor het gebruik van je gegevens.

De betaalde abonnementsvorm: wat houdt het in?

Wie zich abonneert op de advertentievrije versie van Facebook en Instagram betaalt 7,99 euro per maand via de app, of 5,99 euro via een browser. Dit bedrag geldt voor één account in het zogeheten Accountcentrum. Wil je meerdere accounts advertentievrij gebruiken, dan betaal je daar extra voor. Meta belooft dat je gegevens in dat geval niet verwerkt worden voor advertentiedoeleinden. Je gebruikt de platformen dan volledig zonder gepersonaliseerde advertenties.

©Meta

Kritiek op het 'pay or consent'-model

Hoewel Meta stelt dat deze keuze in lijn is met de Europese privacyregels, heeft het 'pay or consent' (betaal of geef toestemming) model veel kritiek gekregen. Tegenstanders noemen het een vorm van privacy blackmail: je betaalt om je privacy te behouden, of je geeft die op in ruil voor gratis gebruik en gepersonaliseerde advertenties. Het is de vraag of een 'keuze' wel echt een keuze is als de alternatieven zo ongelijkwaardig zijn.

Niet betalen? Dit doet Meta dan met je gegevens

Kies je ervoor om Facebook en Instagram gratis te blijven gebruiken, dan geef je Meta toestemming om je gegevens te gebruiken voor advertenties. Het gaat dan om gepersonaliseerde advertenties, gebaseerd op je profiel, gedrag op het platform en je interacties met andere websites en apps. Je huidige ervaring blijft grotendeels hetzelfde, maar de verwerking van je gegevens valt voortaan onder strengere Europese regels.

Je kunt later ook kiezen voor advertenties met minder personalisatie. Deze optie gebruikt minder van je gegevens en is iets privacyvriendelijker, maar laat nog steeds advertenties zien. Meta gebruikt dan geen informatie meer over je gedrag op andere sites of eerdere interacties binnen hun platformen. In plaats daarvan worden alleen basisgegevens gebruikt, zoals je leeftijd, geslacht, locatie en activiteit op dat moment. Deze instelling kun je op elk moment inschakelen via het menu Advertentie-instellingen, onder het kopje dat gaat over personalisatie en gegevensgebruik.

Een bredere trend: betalen voor advertentievrije content

De beslissing van Meta om te kiezen voor een betaalde advertentievrije optie staat niet op zichzelf. Steeds meer bedrijven voegen advertenties toe aan diensten die voorheen gratis of advertentievrij waren, of bieden juist een betaalde versie zonder advertenties. Disney+ heeft bijvoorbeeld de optie Standaard met reclame, Videoland biedt meerdere abonnementen aan met reclames en Netflix heeft in een aantal landen ook een dergelijk abonnement (nog niet in Nederland overigens). Vanaf 26 augustus voegt ook Amazon advertenties toe aan Prime Video in Nederland. En het blijft niet bij videostreaming. Spotify biedt al jaren een gratis versie met advertenties naast zijn Premium-abonnement, net als YouTube. Ook op sociale media zie je dezelfde trend. X, voorheen Twitter, heeft een betaalde variant die minder advertenties belooft, al krijg je zelfs met X Premium nog wel wat advertenties te zijn.

©Videoland

Hoe houd je invloed op wat je te zien krijgt?

Ook als je kiest voor de gratis versie van Facebook of Instagram, kun je nog wel degelijk invloed uitoefenen op de advertenties die je te zien krijgt.

Advertentie-instellingen beheren

Ga naar de instellingen van je Facebook- of Instagram-account en zoek naar Advertentievoorkeuren of Advertentie-instellingen. Hier krijg je een overzicht van de interesses die Meta aan jouw profiel heeft gekoppeld. Je kunt deze interesses bewerken, verwijderen of toevoegen. Door dit te doen, geef je Meta een duidelijker beeld van wat je wel en niet relevant vindt. Je kunt ook instellen dat je geen advertenties meer wilt op basis van je activiteit op andere websites en apps.

Advertenties verbergen, rapporteren of de herkomst begrijpen

Bij elke advertentie verschijnt een menu met de optie Waarom zie ik deze advertentie?. Als je daarop klikt, zie je welke informatie Meta heeft gebruikt om jou die advertentie te tonen. Denk aan je interesses, je leeftijd, locatie of het feit dat je eerder een bepaalde pagina hebt bezocht. Vanuit dat scherm kun je direct instellingen aanpassen of interesses verwijderen die niet (meer) bij je passen. Als je een advertentie ziet die je niet interesseert of ongepast vindt, kun je deze ook verbergen of rapporteren. Klik op de drie puntjes bij de advertentie en kies voor Advertentie verbergen of Deze advertentie rapporteren.

Merken of onderwerpen blokkeren

Daarnaast kun je in je advertentie-instellingen specifieke merken of onderwerpen blokkeren die je liever niet voorbij ziet komen. Dit zorgt er niet voor dat advertenties verdwijnen, maar wel dat ze iets minder willekeurig aanvoelen en beter aansluiten op wat je zelf belangrijk of prettig vindt.

Alternatieven: gratis en advertentievrij?

Als de ontwikkelingen bij Facebook en Instagram je zorgen baren en je liever geen advertenties ziet én niet wilt betalen, zijn er maar weinig alternatieven. Volledig gratis, advertentievrije sociale media zijn zeldzaam. De meeste platformen draaien op advertentie-inkomsten of het gebruik van data. Er zijn wel opties die het anders aanpakken. Mastodon, onderdeel van het Fediverse, werkt bijvoorbeeld met open-sourceprincipes en wordt beheerd door community's. Hier zie je weinig tot geen advertenties, maar het bereik is kleiner en de ervaring anders. Ook kun je specifieke niche-platforms of forums opzoeken die zonder advertenties draaien dankzij donaties of vrijwilligers.

De keuze is aan jou

Betalen, de advertenties voor lief nemen of je account opzeggen: de keuze is aan jou. En dat is geen makkelijke keuze. Blijf je bij de gratis versies van Facebook en Instagram? Met de tips in dit artikel kun je in ieder geval nog een beetje grip op je eigen tijdlijn houden.

Lees ook: Je Facebook-account deactiveren of verwijderen


 

▼ Volgende artikel
Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op
© RossandHelen
Huis

Een inbouwoven of -magnetron plaatsen? Zo meet je de nismaten goed op

Als je een inbouwoven of magnetron wilt plaatsen, begint alles met het opmeten van de nis, oftewel de uitsparing in je keukenkast waar het apparaat in moet komen. Die afmetingen moeten tot op de millimeter kloppen, anders past je nieuwe oven of magnetron niet. Hoe je dat aanpakt en waar je op moet letten, lees je hier. Geen stress: het is makkelijker dan het lijkt!

In dit artikel lees je:

✔ Wat nismaten zijn en waarom ze belangrijk zijn ✔ Hoe je de hoogte, breedte en diepte van de nis nauwkeurig opmeet ✔ Wat de standaard afmetingen zijn van ovens, magnetrons en combimagnetrons ✔ Welk type inbouwapparaat het best past bij jouw keuken en kookstijl

Wat zijn nismaten eigenlijk?

De nismaten van je keuken zijn de binnenafmetingen van de ruimte waarin je de oven of magnetron wilt inbouwen. Je meet dus niet het apparaat zelf, maar de kast waar hij in moet komen. De nismaten bestaan uit drie onderdelen: hoogte, breedte en diepte. De meeste inbouwapparaten zijn afgestemd op standaardmaten, maar er zijn ook uitzonderingen – vooral als je keuken iets ouder is of als je kiest voor een compact model.

Een oven past meestal in een nis van 60 centimeter breed. De hoogte varieert, afhankelijk van het soort apparaat. Zo zijn inbouwovens meestal 60 centimeter hoog, maar compacte modellen van 45 centimeter komen ook vaak voor. Magnetrons hebben doorgaans een hoogte van 38 of 45 centimeter. Combimagnetrons – de handige alleskunners – vallen meestal in de categorie van 45 centimeter hoog.

Zo meet je de nismaten op

De hoogte van de nis meet je van de bovenkant tot de onderkant van de uitsparing. Gebruik een rolmaat en trek die strak – zo krijg je een nauwkeurige meting. Dit is vooral belangrijk bij het kiezen tussen een compacte oven of een standaardmodel.

De breedte van de nis meet je van de linker- naar de rechterkant. Ook hierbij geldt: strak meten voor een betrouwbaar resultaat. De meeste apparaten hebben een standaardbreedte van 60 centimeter, maar het is altijd slim om te controleren wat jouw keuken precies toelaat.

De diepte van de nis is de afstand van de voorkant van de kast tot de achterwand. Zet je rolmaat dus helemaal achterin de nis en trek hem naar voren toe. De meeste ovens en magnetrons passen met een diepte van zo’n 55 tot 60 centimeter, maar ook hier geldt: meten is weten.

Het opmeten gaat het makkelijkst als de nis leeg is – dus als er geen apparaat meer in zit. Zo weet je zeker dat je met de juiste afmetingen werkt.

©Surachetsh

Wat past het beste bij jou?

Heb je je nismaten eenmaal duidelijk in beeld, dan kun je gericht gaan zoeken. Kook en bak je graag en wil je graag taarten, ovenschotels of braadstukken maken? Dan is een volwaardige inbouwoven precies wat je nodig hebt. Gebruik je de oven vooral voor opwarmen, ontdooien of simpele gerechten, dan is een magnetron waarschijnlijk voldoende.

Wil je het beste van beide werelden in één apparaat? Dan is een combimagnetron een slimme keuze. Die heeft de functies van zowel een oven als een magnetron en bespaart je daarmee ruimte – handig, zeker in kleinere keukens.

Klaar om te kiezen?

Als je de afmetingen van je nis goed hebt gemeten én weet welk type apparaat het best bij jouw kookstijl past, kan het eigenlijk niet meer misgaan. Je bent klaar om een oven of magnetron uit te zoeken die niet alleen perfect in je keuken past, maar ook perfect bij jou.