ID.nl logo
Huis

Weg met dat account!

Een account aanmaken is meestal een fluitje van een cent. Wil je er vervolgens vanaf, dan wordt het een heel ander verhaal. Het opheffen van een webdienst blijkt vaak een lastige aangelegenheid. Zó verwijder je je webaccounts van de populairste sites.

We maken vandaag de dag veel gebruik van webdiensten. Sociale contacten worden onderhouden via profielsites, schriftelijke communicatie gaat via webmail en foto’s staan niet meer in een album, maar presenteer je op speciale websites. Als je alles online regelt, heb je binnen de kortste keren een grote hoeveelheid accounts. Het is voorstelbaar dat deze webdiensten op een gegeven moment te veel tijd en energie gaan kosten en je er daarom vanaf wilt. Maar er zijn ook andere redenen om je accounts bij webdiensten op te heffen. Stel, je bent net afgestudeerd en gaat werken bij een chique advocatenkantoor. Dan wil je natuurlijk niet dat (toekomstige) cliënten jouw compromitterende foto’s en berichten op profielsites vinden. In zo’n situatie wil je natuurlijk zo snel mogelijk deze ongewenste informatie van internet halen.

Het is een publiek geheim dat webdiensten het verwijderen van een account zo lastig mogelijk maken. De reden? Natuurlijk willen ze zoveel mogelijk leden voor hun dienst, want dat maakt ze interessant voor adverteerders en overnamekandidaten. Elke opheffing is een lid minder en dat vinden ze niet leuk. Als je inlogt bij een webdienst en het account probeert op te heffen, is de kans groot dat je binnen de kortste keren het spoor bijster bent. Je bent voortdurend aan het klikken en zoekt tevergeefs naar een knop waarmee je in één klap het account opheft. Na lang klikken geven veel eindgebruikers de moed maar op, en dat is precies wat de webdiensten willen.

Natuurlijk kun je op internet gaan zoeken naar stappenplannen voor het opheffen van webdiensten. Wat blijkt: veel stappenplannen die ouder zijn dan twee jaar, werken niet meer. In de tussentijd blijken veel webdiensten hun navigatiestructuur of opzegprocedures te hebben veranderd. In fora vind je soms rechtstreekse links naar pagina’s waar je de dienst kunt opzeggen. Als zo’n link ouder is dan een jaar, blijkt deze niet vaak meer te werken en kom je in dat geval vaak uit op een dode pagina.

Ben je van plan om een webdienst op te heffen, dan is het verstandig om in te loggen en alle data (foto’s, berichten, profielgegevens, et cetera) zoveel mogelijk handmatig te verwijderen. Als je dit niet doet, bestaat de kans dat (bepaalde) data na verwijdering van het account nog steeds via internet beschikbaar zijn. Webdiensten beweren wel vaak dat ze na opheffing van het account alle data wissen, maar dat blijkt in de praktijk helaas niet altijd het geval te zijn.

Ook is het slim om na het opheffen van het account niet meer in te loggen om te controleren of de opheffing is doorgevoerd. Veel webdiensten hanteren na opheffing van het account namelijk een afkoelingsperiode. Als je binnen deze periode weer inlogt, wordt jouw account opnieuw geactiveerd. Wil je controleren of jouw account is opgeheven, dan kun je beter de hulp van iemand anders inroepen. Als deze persoon ook gebruik maakt van dezelfde webdienst, kan hij of zij controleren of jouw account nog voorkomt bij de webdienst.

Facebook

Voordat je het Facebook-account opheft, heb je de mogelijkheid om jouw gegevens te downloaden. Klik op het pijltje rechtsboven en kies Accountinstellingen. In het scherm Accountinstellingen klik je onderaan op Een kopie downloaden van je Facebook-gegevens. Op de nieuwe pagina klik je op Begin mijn archief. Je krijgt een e-mail als je archief kan worden gedownload. In het archief zitten foto’s, video’s, prikbordberichten en namen van je vrienden.

Het definitief verwijderen van Facebook lijkt in eerste instantie onmogelijk. In de menustructuur zul je geen mogelijkheid vinden het account op te heffen. Gelukkig is in het Facebook Helpcentrum een link te vinden waarmee je de dienst definitief kunt opzeggen. Als je op de link https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account klikt, kom je op de speciale pagina Verwijder mijn account. Klik nu op Verzenden en het venster Account permanent verwijderen verschijnt. Vul nog een keer je wachtwoord in en de tekenreeks bij de captcha-controle. Klik op OK en veertien dagen later is je Facebook-account voorgoed verwijdert. Log je binnen deze periode weer in, dan maak je hiermee de verwijdering van het Facebook-account ongedaan.

Flickr

De online fotodienst Flickr is eigendom van Yahoo. Dit betekent dat je met een Yahoo-account inlogt bij deze dienst. Flickr beschikt over een rechtstreekse link (www.flickr.com/profile_delete.gne) waarmee je het account opheft. Er verschijnt een internetpagina waarop je wordt gewaarschuwd dat je al je foto’s en overige metadata zult kwijtraken. Klik nu op OK, Next. Voer nog een keer je wachtwoord in en zet een vinkje bij Yes, I fully understand that all my photos and videos and metadata will be permanently deleted. Klik tot slot op Delete My Account. Na opzegging blijft alle content nog 90 dagen op de servers van Flickr staan. Overigens is deze content onzichtbaar voor bezoekers van Flicr.com. Binnen de periode van 90 dagen heb je nog de mogelijkheid om je account te heractiveren door eenvoudigweg in the loggen op je Flickr-account.

Google+

Het is mogelijk om een Google+-profiel volledig te verwijderen. Log in op https://plus.google.com en klik rechtsboven op het tandwielicoontje. Ga naar Instellingen Google+ en klik aan de linkerkant op Accountoverzicht. Onder Services klik je op de link Profiel en gekoppelde Google+-functies verwijderen. Er verschijnt een nieuw scherm waar je een vinkje zet bij Google+-inhoud verwijderen. Zet tevens een vinkje bij Ik begrijp dat het verwijderen van deze service niet ongedaan kan worden gemaakt en dat de gegevens die ik verwijder niet kunnen worden hersteld. Klik op Remove Selected Service. Het profiel op Google+ wordt nu verwijderd.

Hotmail

Het is mogelijk om je Hotmail-account definitief op te heffen. Log in op de pagina https://login.live.com met je gebruikersnaam en wachtwoord. Plak nu de link http://mail.live.com/mail/CloseAccountConfirmation.aspx?wa=wsignin1.0 in de adresbalk van je browser. Klik op Account Sluiten. Alle berichten in de mailbox worden definitief verwijderd. Als je nu e-mail stuurt naar het opgeheven adres, zul je een foutmelding krijgen, omdat deze niet wordt bezorgd. Het e-mailadres dat bij dit account hoort, wordt 270 dagen bewaard. Als je binnen deze periode weer inlogt, kun je het opgeheven e-mailadres weer gebruiken.

Hyves

Log op Hyves in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Klik in de rechterbovenkant op je profielnaam en kies Instellingen. Op de nieuwe pagina klik je onder het kopje Mijn Account op Profielbeheer. Aan de rechterkant klik je op het tabblad Account Opzeggen. Er wordt nu een pagina geladen. Dat laden gaat van deze pagina gaat overigens opvallend traag. Mocht de browser vastlopen, dan adviseren wij de voorgaande stappen te herhalen, net zolang totdat het wel goed gaat. Als de nieuwe pagina verschijnt, kun je hierop aangeven waarom je het Hyves-account wilt opzeggen. Klik nu op Ik neem nu afscheid. Er verschijnt weer een nieuwe pagina (Hyves-account permanent verwijderen). Je moet nog een keer in een invoervak aangeven waarom je wilt opzeggen. Tevens moet je nogmaals je wachtwoord opgeven. Klik nu op Verwijderen. Er wordt vervolgens een mail verstuurd naar je e-mailadres. Als je op de link in de e-mail klikt, kom je op de pagina Verwijderen. Beantwoord de vraag Weet je zeker dat je je Hyves-account wilt verwijderen? met Ja. Je account is nu eindelijk verwijderd, want je krijgt de melding Gelukt.

LinkedIn

Als je bent ingelogd bij LinkedIn, klik je rechtsboven op je gebruikersnaam. Kies Settings. Je ziet een scherm met instellingen. Klik linksonder op Account, Close your account. Je komt in een ander scherm: Close Account Reason. Geef op wat de reden van je opzegging is en kies Continue. Het scherm Close Account Verification verschijnt en het account wordt onmiddellijk verwijderd. LinkedIn waarschuwt ervoor dat je profiel mogelijk nog enige tijd via het cachegeheugen van Google vindbaar is.

LinkedIn

Als je bent ingelogd bij LinkedIn, klik je rechtsboven op je gebruikersnaam. Kies Settings. Je ziet een scherm met instellingen. Klik linksonder op Account, Close your account. Je komt in een ander scherm: Close Account Reason. Geef op wat de reden van je opzegging is en kies Continue. Het scherm Close Account Verification verschijnt en het account wordt onmiddellijk verwijderd. LinkedIn waarschuwt ervoor dat je profiel mogelijk nog enige tijd via het cachegeheugen van Google vindbaar is.

Picasa Web Album

Het is helaas niet mogelijk om het Picasa Web Album als separate dienst te verwijderen. Verwijderen is alleen mogelijk als je het gehele Google-account verwijdert, maar dat is voor de meeste gebruikers geen goede optie. Als je voor deze oplossing kiest, ben je ook je andere Google-diensten kwijt. Er is wel een alternatieve oplossing. Log in op https://picasaweb.google.com en selecteer een Album, ga in het menu naar Actions en kies Delete Album. Herhaal deze stap voor elk Album dat je wilt verwijderen. Het resultaat is dat jouw Picasa Web Album geheel leeg zal zijn.

Skype

Het blijkt ook niet mogelijk om een aangemaakt Skype-account te verwijderen. Dit staat te lezen op de Support-pagina’s (https://support.skype.com) onder het kopje Account and Profile Settings (Can I delete My Skype account?). Het is wel mogelijk om persoonlijke gegevens aan te passen. Heb je een foto van jezelf geplaatst? Vervang die dan door een nietszeggende landschapsfoto. Persoonlijke gegevens vervang je zoveel mogelijk door zelfverzonnen nepgegevens. Dit doe je via Profiel, Bewerken. Op deze wijze kun je jouw Skype-account anonimiseren.

Spotify

Een Spotify-abonnement is gekoppeld aan je Facebook-account. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen een gratis en betaald account. Heb je een betaald abonnement, dan moet je eerst de betaling stopzetten. Ga naar het Menu, Help. In het menu kies je voor Jouw Account. Op deze pagina is alleen informatie te vinden over het stopzetten van je betaling. Hiervoor ga je naar de Subscription Page.

Het definitief verwijderen van een Spotify-account (zowel gratis als betaald) is niet mogelijk via het menu. Op een forum op internet komen we erachter dat we een mail met de gebruikersnaam en de geboortedatum moeten sturen naar support@spotify.com met de mededeling dat we het account willen laten verwijderen. We nemen de proef op de som: binnen een uur reageert Spotify. We moeten de mail nog een keer beantwoorden, waarna het account definitief wordt verwijderd.

Twitter

Log in op Twitter en klik op het pijltje rechts naast je gebruikersnaam. In het uitrolmenu kies je voor Instellingen. Ga helemaal naar beneden. Klik op Mijn account deactiveren. Klik nu op Oke, prima, deactiveer @<gebruikersnaam>. Als je op de knop hebt gedrukt, worden je gegevens nog dertig dagen bewaard. Daarna verwijdert Twitter je account definitief. Bedenk dat je oude tweets nog wel een tijdje via het cachegeheugen van Google zichtbaar kunnen zijn.

Windows Live

Via het internetadres https://account.live.com/CloseAccount.aspx is het verwijderen van een Windows Live-account relatief eenvoudig. Voer je Windows Live ID en je wachtwoord in om op de opzegpagina te komen. Op de opzegpagina staan enkele waarschuwingen die te maken hebben met het opzeggen van het Windows Live-account. Ben je helemaal zeker van je zaak en wil je het account opzeggen, voer dan nogmaals je gebruikersnaam en wachtwoord in. Hierna wordt het account verwijderd. Als je het Windows Live-account verwijdert, zul je het daaraan gekoppelde Windows Live Messenger-account (in de volksmond ook bekend als MSN) niet meer kunnen gebruiken.

Yahoo Mail

Via de menustructuur van Yahoo Mail lukt het niet om het account op te heffen. Gelukkig biedt de zoekfunctie op de Help-pagina’s wel uitkomst: ergens in een uithoek op de website staat de link http://edit.yahoo.com/config/delete_user. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik daarna op Terminate this account. Je krijgt nu een melding dat het account is gedeactiveerd en over 90 dagen definitief wordt verwijderd. Spijt van het verwijderen? Log binnen deze periode weer in en je Yahoo Mail-account wordt weer hersteld. Let op! Als je een Flickr-account hebt gekoppeld aan het Yahoo Mail-account dat je wilt verwijderen, ontstaat er mogelijk een probleem. Bij het deleten van het Yahoo Mail-account zullen namelijk ook de foto’s van het hieraan gekoppelde Flickr-account worden verwijderd.

YouTube

Log in op YouTube, klik rechtsboven op je gebruikersnaam en kies voor Instellingen. Een nieuw venster verschijnt, waar je in de linkerkolom een overzicht ziet. Klik op Account Beheren, Account Sluiten. Je leest dat YouTube alle video’s, reacties en profielgegevens zal verwijderen. In een invoervak kun je optioneel nog de reden van opzeggen vermelden. Klik vervolgens op Account Sluiten. Overigens blijkt YouTube tijdens onze test niet alles weggehaald te hebben: onze reacties bij andere video’s staan er nog. Daarom is het beter om voor opheffing van het account eerst zoveel mogelijk data (video’s, reacties) van het account zelf te wissen.

▼ Volgende artikel
De lente komt eraan! Dit doe je in februari in de tuin
© Olga Seyfutdinova
Huis

De lente komt eraan! Dit doe je in februari in de tuin

De winter loopt op zijn eind, ook al voelt dat niet altijd zo aan de temperatuur. Maar kijk om je heen: het eerste groen verschijnt weer in de tuin. Winterklokjes en krokussen laten zich zien en aan sommige bomen en struiken zie je al de eerste knoppen verschijnen. Tijd dus om de handen uit de mouwen te steken – de tuin roept!

Dit doe je in februari is het tijd om: 🪻 Eenjarige zomerbloemen voorzaaien 🪻 Kale plekken in het gazon inzaaien 🪻 Groene aanslag van de bestratingverwijderen 🪻 Bepaalde (fruit)bomen snoeien

Weten wat je de rest van het jaar in de tuin kunt doen? Kijk dan op onze jaarkalender!

Voorzaaien, planten en verpotten

Zaai eenjarige zomerbloemen alvast binnen voor, zodat je later in het seizoen sterke planten hebt. Buiten kun je bomen en struiken verplaatsen, zolang het niet vriest. Kuipplanten die in de garage of schuur overwinteren, hebben nu wat meer water nodig. Ook potplanten buiten kunnen wel een scheut gebruiken als ze lange tijd droog staan.

Omdat de nachten nog koud kunnen zijn, is het verstandig om bloeiende bollen in potten en bakken te beschermen met vliesdoek. Een camelia kun je 's nachts afdekken met noppenfolie, maar haal die er overdag weer af zodra de temperatuur boven nul komt.

Wil je wat extra kleur in de tuin? Zet viooltjes en primula's neer. Ze kunnen goed tegen de kou en zorgen meteen voor een lente-achtig gevoel.

©MaÅgosia Karniewska

Aandacht voor je gazon

Strooi in de eerste twee weken van februari kalk over het gazon en de borders. Wil je een nieuw gazon aanleggen? Dan is het tijd om aan de slag te gaan. Spit en egaliseer de grond, zodat die klaar is voor het inzaaien of leggen van gras. Als je gazon vol molshopen ligt, kun je de aarde met een bezem over het gras verspreiden. Is het droog en vorstvrij? Dan kun je de graskanten bijwerken en kale plekken opnieuw inzaaien. Vermijd lopen over het gazon tijdens de vorst, want dat kan het gras beschadigen.

Onkruid wieden en groene aanslag wegvegen

Laat de schoffel voorlopig nog even staan, want daarmee kun je vaste planten beschadigen die nog onder de grond zitten. Pluk het onkruid liever met de hand, zodat je de jonge planten niet verstoort. Een groen laagje op het terras veeg je weg met zand en een bezem. Wil je het grondiger aanpakken? Er zijn verschillende manieren om groene aanslag te verwijderen. Zeg maar dag tegen die gladde laag met deze tips 🢱

Zo verwijder je groene aanslag van je terras en tegels

©Vely

Snoeien (maar niet alles en met mate)

In februari kun je bepaalde bomen en struiken snoeien, zolang het niet vriest en er geen vorstperiode wordt voorspeld. Is dat wel het geval, wacht dan op een warmere periode. Begin bij de dakplataan en snoei de takken die recht omhoog groeien. Heb je de leilinde nog niet gesnoeid? Knip de takken dan nu terug tot een paar centimeter vanaf de hoofdtakken. Ook heesters kunnen een snoeibeurt gebruiken. Ontstaan er grote wonden bij bomen? Dek ze af met wondbalsem om infecties te voorkomen.

Haal bij klimplanten, zoals klimop, wilde wingerd en trompetklimmer, het oude blad weg. Verwijder ook de ranken op plekken waar ze niet moeten groeien, zoals onder de dakrand en rondom kozijnen.

Februari is daarnaast een goede maand om fruitbomen te snoeien. Wacht wel met het snoeien van fruitbomen met steenvruchten, zoals de kersenboom of perzikboom. De druif en kiwi moeten nu wél gesnoeid worden, want zodra de sapstromen op gang komen, ben je te laat.

▼ Volgende artikel
Digitale veiligheid in 2025: hoe en waar ben je kwetsbaar?
© ryanking999 - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Digitale veiligheid in 2025: hoe en waar ben je kwetsbaar?

Dat het internet niet veilig is en je bijvoorbeeld accountgegevens en je computer moet beveiligen, weet iedereen wel. Maar waartegen je ze moet beveiligen, dat is steeds minder duidelijk. Weten wat precies de dreiging is en welk risico je loopt, is een belangrijke stap in het kiezen van de juiste beveiligingsmaatregel. Wij gingen in gesprek met experts op dit vlak. Tegen welke dreiging moeten we ons eigenlijk beveiligen?

In dit artikel vertellen we je over de online dreigingen anno 2025: • Ransomware • Phishing • Deepfakes • IoT-aanvallen Lees hierna zeker ook: Veilig downloaden: hier moet je op letten

In een donkere kamer vol beeldschermen, zit een jongeman achter een computer. De capuchon van zijn hoodie is zo ver over zijn hoofd getrokken dat zijn gezicht onzichtbaar is . Een hacker! Hoewel maar weinigen van ons er een in het wild zijn tegengekomen, weten we allemaal hoe een hacker eruitziet. Althans, dat denken we. Maar hoe realistisch is dit beeld? En zijn we veilig genoeg als we deze hacker buiten onze computer houden? Niet volgens de experts.

Dreiging en risico

Door het gebruik van computers, smartphones en online diensten stellen we ons dagelijks bloot aan diverse digitale dreigingen. Welke dat precies zijn, verandert door de tijd – evenals het gevaar dat we erdoor lopen en het risico dat we ermee nemen. Overheden, maar ook bedrijven en organisaties werken veelal met dreigingsbeelden. Dat zijn analyses waarin ze de dreigingen zo concreet mogelijk maken en het risico ervan inschatten. Behalve dat het een goede manier is om de dreigingen helder te krijgen, is het vooral nuttig bij de keuze voor te nemen maatregelen.

Volgens het Cybersecurity Woordenboek is een dreiging: ‘iets, een gebeurtenis, wat gevaar of schade kan opleveren’. Bij elke dreiging hoort een risico. Dit is de ‘kans dat het ook echt gebeurt gecombineerd met de gevolgen van die de schade’. Bedoeld wordt dat wanneer bijvoorbeeld de financiële schade van een dreiging een bedrijf failliet kan laten gaan, het risico van de dreiging groter is dan alleen de kosten van de oplossing.

Lekken van persoonlijke gegevens

De schade hoeft ook lang niet altijd financieel te zijn. Het lekken van gevoelige persoonlijke gegevens heeft al snel veel meer impact en betekenis voor die persoon en vaak ook zijn omgeving, dan alleen het bedrag dat ermee gemoeid is. En dat geldt ook wanneer ransomware digitale foto’s vernietigt of je enkele weken werk kwijtraakt en daardoor een belangrijke opdracht te laat inlevert bij een opdrachtgever.

Experts stellen dat het risico het slachtoffer te worden van cybercrime, voor mensen niet lager is geworden. Cybercriminelen gaan steeds slimmer te werk, omdat er veel geld met hun activiteiten te verdienen valt. Voorkomen blijft het doel. Weten welke dreigingen er zijn, is daar een belangrijke stap bij.

Cybersecurity Woordenboek

Cybersecurity is net als de hele tech-sector, gek op afkortingen en moeilijke woorden. Op www.cyberveilignederland.nl/woordenboek vind je het Cybersecurity Woordenboek dat zo’n 650 cybersecurity-termen in begrijpelijke taal uitlegt. Het woordenboek is een samenwerking van ruim 70 organisaties en Nederlandse cybersecurity-professionals in samenwerking met de Cybersecurity Alliantie. De actuele online versie is de derde druk en behalve online te raadplegen ook als pdf te downloaden.

Het Cybersecurity Woordenboek verduidelijkt cybersecuritytermen en -begrippen.

Ransomware blijft schadelijk

Ransomware of gijzelsoftware is al enkele jaren de meest voorkomende en meest lucratieve vorm van cybercrime. Het is malware die de bestanden op een apparaat versleutelt en losgeld eist in ruil voor de decoderingssleutels. Betaal je niet, dan zijn de gegevens voor altijd verloren.

Bogdan Botezatu, directeur Threat Research bij Bitdefender, ziet de verzoeken om hulp dagelijks op zijn bureau landen. “En dat zijn maar al te vaak ook gewoon burgers”, zegt hij om het beeld te ontkrachten dat ransomware vooral bedrijven raakt. “De criminelen richten zich zelden op een specifiek doel, ze schieten vooral met hagel.”

Vele kleintjes leveren volgens hem genoeg geld op en ze lopen minder risico op ongewenste aandacht van pers en politie dan wanneer ze een hele grote vis vangen. Wel wordt bij het aanvallen van bedrijven steeds vaker ingezet ook op extractie, het naar buiten kopiëren van informatie en dan dreigen die te publiceren. Voor consumenten is dit volgens Botezatu in elk geval nu nog een minder voor de hand liggend scenario. “Contact maken met individuele slachtoffers is lastig en het zijn er ook veel te veel. Dan is het eenvoudiger om losgeld te vragen in ruil voor de sleutels.”

Bogdan Botezatu ontvangt dagelijks verzoeken om hulp bij ransomware.

Bronnen van besmetting

Belangrijke bronnen van een ransomwarebesmetting zijn volgens Botezatu phishingberichten, gebruik van onveilige netwerkprotocollen en kwetsbaarheden in software. Expliciet noemt hij nog besmette downloads van cracks om software zonder geldige licentie te gebruiken, en gekraakte films en e-books. “Vaak krijgt men wel een prompt van een beschermingsprogramma maar schakelt die tijdelijk uit. ‘Snel de crack draaien en daarna de beveiliging weer aan’ denk men, maar helaas werkt het niet zo. Dan ben je al besmet.”

Nederland bedreigd

Ook landen denken na over dreigingen en risico’s. Voor Nederland doen de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD), Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) en de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) dit. Het Nationaal Cyber Security Centrum (NCSC), dat onderdeel is van het NCTV, richt zich specifiek op digitale dreigingen. Zij publiceert bijvoorbeeld het Cybersecuritybeeld Nederland. CSBN 2023 is de meest recente versie. De overheid voorziet burgers niet specifiek van digitale dreigingsinformatie, wel kun je op sites als Alert Online en Veiliginternetten.nl algemene tips voor digitale veiligheid lezen.

De overheid publiceert regelmatig rapporten over de digitale bedreigingen voor Nederland.

Broddelwerk met desastreuze uitkomst

De ransomware zelf wordt ook steeds verder ontwikkeld. “Niet allemaal zijn ze even kundig”, oordeelt Botezatu over de programmeurs. Soms maken ze volgens hem hele basic fouten, waardoor het onmogelijk is de bestanden te ontsleutelen – zelfs als je betaalt en de sleutels zou krijgen. Volgens het Jaarbeeld Ransomware van Projectgroep Melissa, een samenwerkingsverband van de Nederlandse overheid en diverse private partijen uit de cybersecuritysector, kwamen er in 2023 in Nederland 29 typen ransomware voor. Volgens Botezatu maakt momenteel vooral de ransomware-variant STOP Djvu veel slachtoffers. Deze ransomware richt zich vooral op Windows-computers en wordt vooral via software-cracks verspreid en via berichten op het Discord-chatplatform.

De top 10 van Peter Stelzhammer

Wij vroegen Peter Stelzhammer, oprichter en malware-onderzoeker bij antivirus-lab AV-Comparatives, naar zijn top 10 van verwachte bedreigingen voor 2025.

  • Phishing: mensen verleiden gevoelige informatie te verstrekken.
  • Deepfakes en desinformatie: mensen manipuleren en oplichten met AI-nep-video’s en audio.
  • Ransomware: bestanden versleutelen en alleen tegen betaling ontsleutelen.
  • Malvertising: malware verspreiden via besmette advertenties.
  • Identiteitsdiefstal: gestolen persoonsgegevens misbruiken voor fraude.
  • Fakeshops: frauduleuze webshops die persoonlijke en betalingsgegevens verzamelen of namaakgoederen verkopen.
  • IoT-aanvallen: IoT-apparatuur hacken voor toegang tot diensten, of gecoördineerde criminele aanvallen.
  • Man-in-the-Middle (MitM)-aanvallen: (bank)communicatie onderscheppen en misbruiken.
  • Cryptojacking: ongeautoriseerd gebruik van computers maken om crypto te minen.
  • Zero-day-exploits: kwetsbaarheden in software misbruiken voordat er een patch is.

Overige malware

Door alle aandacht voor ransomware lijkt het bijna of er geen ‘gewone’ malware meer is. Die is er nog genoeg. Het Duitse antivirus-certificeringslab AV-Test ziet ze allemaal voorbijkomen. Erik Heyland, manager van het Test en Research Lab bij AV-Test somt de enorme aantallen varianten trojans, backdoors, webscripts, miners, worms, PUA’s, droppers en nog veel meer op. De aantallen nieuwe varianten lopen in de miljoenen per jaar. AV-Test heeft op https://portal.av-atlas.org een online dashboard staan met informatie over actuele dreigingen, zoals virussen, spamberichten en aanvallen op IoT-apparaten.

AV-Test heeft een online dashboard met dreigingsinformatie.

Gehackt

In 2021 was het Brabantse bedrijf Hoppenbrouwers slachtoffer van een ransomwareaanval door de beruchte REvil-cybercrimegroep. Het bedrijf wil graag dat anderen ervan leren en heeft een e-book gepubliceerd van de gebeurtenissen voor, tijdens en na de hack. Het e-book is gratis te downloaden.

Het ransomware-verhaal van het Brabantse Hoppenbrouwers maakt de impact van een ransomware-incident invoelbaar.

Jij bent geld waard

Phishing, smishing, infostealers; het zijn allemaal manieren waarop criminelen proberen persoonlijke gegevens zoals wachtwoorden en creditcardnummers in handen te krijgen. Ze doen dit via e-mails en sms-berichten die verwijzen naar nep-websites of door met een infostealer-programma informatie op de pc of Mac te verzamelen door login-/sessie-cookies en credentials die je in browsers bewaart, te stelen.

De verschillende vormen om informatie te verzamelen, worden volgens de experts steeds geavanceerder en daarmee gevaarlijker. Niet alleen investeren de criminelen meer tijd en middelen in hun aanvallen, kunstmatige intelligentie biedt hun ongekende nieuwe mogelijkheden. Daarbij is de opbrengst van een aanval door de manier waarop wij met wachtwoorden omgaan vaak veel groter dan het op eerste hand lijkt. Botezatu noemt dit een van zijn grootste frustraties. “Hackers hebben talloze manieren om deze informatie te oogsten. Voor de meeste accounts is het ook geen kwestie van hoe, maar alleen wanneer de gegevens worden gestolen. Hergebruik je inloggegevens, dan verlies je meer dan alleen dat account.”

Oplichting even gevaarlijk

Volgens Marc Vos, senior-manager bij McAfee, is internetoplichting inmiddels net zo gevaarlijk als malware en ransomware. Daarbij zijn volgens hem juist deze vormen van online criminaliteit steeds lucratiever voor de criminelen. “De meeste mensen begrijpen wel dat een pc beveiligd moet worden, maar dat ze zelf eigenlijk een veel ‘interessanter’ doelwit zijn wordt vaak vergeten.” Of zoals Botezatu aanvult: “Mensen denken dat hun informatie niet waardevol is. Maar eigenlijk is elk onderdeel van een online identiteit te misbruiken en te verkopen. Overal hangt een prijskaartje aan.”

De top 10 van Marc Vos

Ook Marc Vos, senior PR-manager bij McAfee, leverde zijn belangrijkste bedreigingen voor 2025:

  • Dating-fraude (pig butchering): iemand verleiden en het vertrouwen misbruiken voor crypto-scams.
  • Beleggingsfraude: advertenties met bekende personen voor malafide investeringen.
  • WhatsApp-fraude (“Hoi mam”) nep-gezinslid in nood vraagt via WhatsApp om geld.
  • Recovery-fraude: slachtoffer van fraude wordt door nep bank-/helpdeskmedewerker nogmaals oplicht.
  • E-mail-/sms-phishing: nep-mail lokt je naar site die gegevens steelt.
  • Nepberichten van pakketbezorgers: mail of app over invoerkosten om gegevens te stelen.
  • Nepwebshop of ticketsites: site verkoopt goederen of tickets maar levert niet en steelt betalingsgegevens.
  • Deepfakes: met AI gemaakte video’s/foto’s ingezet voor misinformatie, cyberpesten, oplichting.
  • Vishing/voicephishing: via de telefoon inlog- of betaalgegevens bemachtigen. AI maakt deze voiceberichten superrealistisch.
  • Quishing: QR-code aanbieden die naar phishingwebsite leidt.

Hackers en IoT

Volgens Botezatu is er niet één groep of soort hackers. Hij gebruikt dan ook liever scenario’s om enkele groepen te duiden. Voor consumenten zeker relevant is de ‘opportunistische hacker’ die het internet scant met kant-en-klare tools op zoek naar kwetsbaarheden. Ze hebben vooral succes bij smart-apparatuur zoals slimme deurbellen, IP-camera’s, smart speakers, maar ook printers en babyfoons. Ze vormen hier botnets mee die ze gebruiken om DDOS-aanvallen uit te voeren. Een tweede scenario is dat gekaapte apparatuur wordt gebruikt om internetverkeer te routeren en te verbergen, bijvoorbeeld om toegang te geven tot strafbare content. Volgens Botezatu ziet niet iedereen van wie de apparatuur gekaapt is zichzelf direct als slachtoffer. “Wordt jouw IP-adres gebruikt om vitale infrastructuur aan te vallen, dan kan dat serieus repercussies hebben”, waarschuwt hij.

Bij IoT-apparaten is ook al snel de privacy in het gedrang. “Wereldwijd gaat het om 22 miljard verbonden apparaten en dat aantal neemt alleen maar toe. IP-camera’s en babymonitors slaan vaak beelden op in de cloud. Hack je die, dan kun je direct bij mensen in huis kijken. Er blijft dan geen privacy over, maar het wordt dan ook een fysiek risico. Criminelen kunnen meekijken en zien waar je belangrijke zaken bewaart, maar ook wanneer je thuis bent of juist niet. Opnieuw relevante informatie die geld waard is.”

Social media

Steeds vaker zijn ook hackers geïnteresseerd in accounts van social media, YouTube en e-mail. Ze gebruiken deze accounts om als jou andere accounts ‘te liken’ en een boost te geven, om fake-nieuws en fake-succesverhalen te verspreiden. Populair is ook advertising-fraude. Hierbij maakt men een account aan bij een advertentieverkoper om daarna met gestolen accounts eindeloos op deze advertenties te klikken. “Per klik is het een minimaal bedrag, maar aangestuurd met een botnet en veel gestolen accounts is het al snel een leuke inkomstenbron.”

Mobiele dreigingen

Aangezien er ontzettend veel data op mobiele apparaten staan, zoals wachtwoorden en apps die je gebruikt bij multifactor-inloggen, is er volgens Peter Hendriks, solutions-manager bij ESET, alle reden de beveiliging van mobiele apparaten serieus te nemen. Smartphones zijn veiliger dan pc's en Macs, maar waterdicht is die veiligheid niet. “Dat geldt voor Android maar ook iOS. Apples mobiele OS is meer afgeschermd, maar het is niet zo dat je mobiele devices onschendbaar zijn.”

Mobiele apparaten worden veel aangevallen voor phishing en vishing (spraak-phishing). Een groot risico is de installatie van apps buiten de standaard Android- of Apple-appstore om. Apps in die stores worden door Apple en Google op kwaliteit en ook beveiliging gecontroleerd, maar dat geldt niet voor apps uit andere bronnen. Lang had ook alleen Android de optie om alternatieve stores te gebruiken, maar inmiddels moet ook Apple andere appwinkels toelaten.

“Het risico van het downloaden van malware is hierdoor groter geworden”, aldus Hendriks. Botezatu van Bitdefender onderschrijft dit: “Op iOS zijn attacks zeldzaam, maar voor Android zien we zeker twintig tot dertig reports van frauduleuze apps per maand.” Bitdefender onderzoekt op dit moment een Android-app die in de Google Playstore wordt aangeboden en die de smartphone gebruikt als proxy voor crimineel netwerkverkeer. “Het grote voordeel van smartphones is dat ze eigenlijk altijd ingeschakeld zijn én verbonden zijn met het internet”, aldus Botezatu. Dit maakt smartphones volgens hem extra interessant. Daarbij is ook de bandbreedte steeds minder een beperking. Bovendien bevatten mobiele apparaten veel informatie over de gebruiker.

De top 10 van Peter Hendriks

Peter Hendriks, solutions-manager bij ESET is duidelijk. “Awareness is altijd belangrijk, maar goed nadenken over risico’s ook.”

  • Phishing/smishing: oplichting via mail en WhatsApp.
  • Vishing/Voicephishing: criminelen die zich via AI voordoen als iemand anders om gegevens of geld los te maken.
  • Malware: vooral infostealers en andere malware, onverminderd een groot probleem.
  • Social engineering: alles van een “Hoi mama” tot deepfake-video bedoeld om je om de tuin te leiden. Kan zeker bij offline stalking veel impact hebben op een slachtoffer.
  • Identiteitsfraude via datalekken: criminelen die gelekte data met accountgegevens kopen en misbruiken.
  • IoT-apparaten: slecht beveiligde slimme apparaten die verbonden met het internet je aanvalsoppervlak enorm vergroten.
  • Nepwebshop: een shop beginnen is steeds makkelijker, ook als die malafide is.
  • Sextortion: chantage met naaktbeelden van het slachtoffer. Soms met gemanipuleerde beelden.
  • Ransomware: onverminderd een groot probleem.
  • Besmette downloads: onofficiële software die malware bevat.

Conclusie

Als gebruiker kun je er niet omheen: het internet is niet veilig en daarmee ook alle apparaten die we met het internet verbinden niet. Dat geldt voor de computer, de smartphone, maar ook voor alle andere apparaten die we steeds meer toelaten in ons huis en in ons leven. En juist omdat we er zo vertrouwd mee zijn en ze ook willen vertrouwen, is het belangrijk de risico’s goed in ogenschouw te nemen. De experts en rapporten van de overheid laten zien dat de dreiging groot genoeg is om beveiliging ruim aandacht te geven.

De wereld achter ransomware

Bij Project Melissa werken enkele overheden en security-organisaties, onder wie het NCSC, Fox IT en de politie, samen tegen ransomware. De samenwerking heeft enkele succesvolle acties tegen ransomwarebendes opgeleverd, maar ook twee lezenswaardige whitepapers. Eén geeft inzicht in de werking van ransomware en de criminelen erachter, de tweede gaat dieper in op de afpersingsmethode van data-exfiltratie. Beide documenten zijn te downloaden via deze webpagina van het Nationaal Cyber Security Centrum.

De ransomware-whitepapers van Project Melissa geven veel inzicht in de werking van ransomware en de criminele groepen erachter.