ID.nl logo
Huis

Weg met dat account!

Een account aanmaken is meestal een fluitje van een cent. Wil je er vervolgens vanaf, dan wordt het een heel ander verhaal. Het opheffen van een webdienst blijkt vaak een lastige aangelegenheid. Zó verwijder je je webaccounts van de populairste sites.

We maken vandaag de dag veel gebruik van webdiensten. Sociale contacten worden onderhouden via profielsites, schriftelijke communicatie gaat via webmail en foto’s staan niet meer in een album, maar presenteer je op speciale websites. Als je alles online regelt, heb je binnen de kortste keren een grote hoeveelheid accounts. Het is voorstelbaar dat deze webdiensten op een gegeven moment te veel tijd en energie gaan kosten en je er daarom vanaf wilt. Maar er zijn ook andere redenen om je accounts bij webdiensten op te heffen. Stel, je bent net afgestudeerd en gaat werken bij een chique advocatenkantoor. Dan wil je natuurlijk niet dat (toekomstige) cliënten jouw compromitterende foto’s en berichten op profielsites vinden. In zo’n situatie wil je natuurlijk zo snel mogelijk deze ongewenste informatie van internet halen.

Het is een publiek geheim dat webdiensten het verwijderen van een account zo lastig mogelijk maken. De reden? Natuurlijk willen ze zoveel mogelijk leden voor hun dienst, want dat maakt ze interessant voor adverteerders en overnamekandidaten. Elke opheffing is een lid minder en dat vinden ze niet leuk. Als je inlogt bij een webdienst en het account probeert op te heffen, is de kans groot dat je binnen de kortste keren het spoor bijster bent. Je bent voortdurend aan het klikken en zoekt tevergeefs naar een knop waarmee je in één klap het account opheft. Na lang klikken geven veel eindgebruikers de moed maar op, en dat is precies wat de webdiensten willen.

Natuurlijk kun je op internet gaan zoeken naar stappenplannen voor het opheffen van webdiensten. Wat blijkt: veel stappenplannen die ouder zijn dan twee jaar, werken niet meer. In de tussentijd blijken veel webdiensten hun navigatiestructuur of opzegprocedures te hebben veranderd. In fora vind je soms rechtstreekse links naar pagina’s waar je de dienst kunt opzeggen. Als zo’n link ouder is dan een jaar, blijkt deze niet vaak meer te werken en kom je in dat geval vaak uit op een dode pagina.

Ben je van plan om een webdienst op te heffen, dan is het verstandig om in te loggen en alle data (foto’s, berichten, profielgegevens, et cetera) zoveel mogelijk handmatig te verwijderen. Als je dit niet doet, bestaat de kans dat (bepaalde) data na verwijdering van het account nog steeds via internet beschikbaar zijn. Webdiensten beweren wel vaak dat ze na opheffing van het account alle data wissen, maar dat blijkt in de praktijk helaas niet altijd het geval te zijn.

Ook is het slim om na het opheffen van het account niet meer in te loggen om te controleren of de opheffing is doorgevoerd. Veel webdiensten hanteren na opheffing van het account namelijk een afkoelingsperiode. Als je binnen deze periode weer inlogt, wordt jouw account opnieuw geactiveerd. Wil je controleren of jouw account is opgeheven, dan kun je beter de hulp van iemand anders inroepen. Als deze persoon ook gebruik maakt van dezelfde webdienst, kan hij of zij controleren of jouw account nog voorkomt bij de webdienst.

Facebook

Voordat je het Facebook-account opheft, heb je de mogelijkheid om jouw gegevens te downloaden. Klik op het pijltje rechtsboven en kies Accountinstellingen. In het scherm Accountinstellingen klik je onderaan op Een kopie downloaden van je Facebook-gegevens. Op de nieuwe pagina klik je op Begin mijn archief. Je krijgt een e-mail als je archief kan worden gedownload. In het archief zitten foto’s, video’s, prikbordberichten en namen van je vrienden.

Het definitief verwijderen van Facebook lijkt in eerste instantie onmogelijk. In de menustructuur zul je geen mogelijkheid vinden het account op te heffen. Gelukkig is in het Facebook Helpcentrum een link te vinden waarmee je de dienst definitief kunt opzeggen. Als je op de link https://www.facebook.com/help/contact.php?show_form=delete_account klikt, kom je op de speciale pagina Verwijder mijn account. Klik nu op Verzenden en het venster Account permanent verwijderen verschijnt. Vul nog een keer je wachtwoord in en de tekenreeks bij de captcha-controle. Klik op OK en veertien dagen later is je Facebook-account voorgoed verwijdert. Log je binnen deze periode weer in, dan maak je hiermee de verwijdering van het Facebook-account ongedaan.

Flickr

De online fotodienst Flickr is eigendom van Yahoo. Dit betekent dat je met een Yahoo-account inlogt bij deze dienst. Flickr beschikt over een rechtstreekse link (www.flickr.com/profile_delete.gne) waarmee je het account opheft. Er verschijnt een internetpagina waarop je wordt gewaarschuwd dat je al je foto’s en overige metadata zult kwijtraken. Klik nu op OK, Next. Voer nog een keer je wachtwoord in en zet een vinkje bij Yes, I fully understand that all my photos and videos and metadata will be permanently deleted. Klik tot slot op Delete My Account. Na opzegging blijft alle content nog 90 dagen op de servers van Flickr staan. Overigens is deze content onzichtbaar voor bezoekers van Flicr.com. Binnen de periode van 90 dagen heb je nog de mogelijkheid om je account te heractiveren door eenvoudigweg in the loggen op je Flickr-account.

Google+

Het is mogelijk om een Google+-profiel volledig te verwijderen. Log in op https://plus.google.com en klik rechtsboven op het tandwielicoontje. Ga naar Instellingen Google+ en klik aan de linkerkant op Accountoverzicht. Onder Services klik je op de link Profiel en gekoppelde Google+-functies verwijderen. Er verschijnt een nieuw scherm waar je een vinkje zet bij Google+-inhoud verwijderen. Zet tevens een vinkje bij Ik begrijp dat het verwijderen van deze service niet ongedaan kan worden gemaakt en dat de gegevens die ik verwijder niet kunnen worden hersteld. Klik op Remove Selected Service. Het profiel op Google+ wordt nu verwijderd.

Hotmail

Het is mogelijk om je Hotmail-account definitief op te heffen. Log in op de pagina https://login.live.com met je gebruikersnaam en wachtwoord. Plak nu de link http://mail.live.com/mail/CloseAccountConfirmation.aspx?wa=wsignin1.0 in de adresbalk van je browser. Klik op Account Sluiten. Alle berichten in de mailbox worden definitief verwijderd. Als je nu e-mail stuurt naar het opgeheven adres, zul je een foutmelding krijgen, omdat deze niet wordt bezorgd. Het e-mailadres dat bij dit account hoort, wordt 270 dagen bewaard. Als je binnen deze periode weer inlogt, kun je het opgeheven e-mailadres weer gebruiken.

Hyves

Log op Hyves in met je gebruikersnaam en wachtwoord. Klik in de rechterbovenkant op je profielnaam en kies Instellingen. Op de nieuwe pagina klik je onder het kopje Mijn Account op Profielbeheer. Aan de rechterkant klik je op het tabblad Account Opzeggen. Er wordt nu een pagina geladen. Dat laden gaat van deze pagina gaat overigens opvallend traag. Mocht de browser vastlopen, dan adviseren wij de voorgaande stappen te herhalen, net zolang totdat het wel goed gaat. Als de nieuwe pagina verschijnt, kun je hierop aangeven waarom je het Hyves-account wilt opzeggen. Klik nu op Ik neem nu afscheid. Er verschijnt weer een nieuwe pagina (Hyves-account permanent verwijderen). Je moet nog een keer in een invoervak aangeven waarom je wilt opzeggen. Tevens moet je nogmaals je wachtwoord opgeven. Klik nu op Verwijderen. Er wordt vervolgens een mail verstuurd naar je e-mailadres. Als je op de link in de e-mail klikt, kom je op de pagina Verwijderen. Beantwoord de vraag Weet je zeker dat je je Hyves-account wilt verwijderen? met Ja. Je account is nu eindelijk verwijderd, want je krijgt de melding Gelukt.

LinkedIn

Als je bent ingelogd bij LinkedIn, klik je rechtsboven op je gebruikersnaam. Kies Settings. Je ziet een scherm met instellingen. Klik linksonder op Account, Close your account. Je komt in een ander scherm: Close Account Reason. Geef op wat de reden van je opzegging is en kies Continue. Het scherm Close Account Verification verschijnt en het account wordt onmiddellijk verwijderd. LinkedIn waarschuwt ervoor dat je profiel mogelijk nog enige tijd via het cachegeheugen van Google vindbaar is.

LinkedIn

Als je bent ingelogd bij LinkedIn, klik je rechtsboven op je gebruikersnaam. Kies Settings. Je ziet een scherm met instellingen. Klik linksonder op Account, Close your account. Je komt in een ander scherm: Close Account Reason. Geef op wat de reden van je opzegging is en kies Continue. Het scherm Close Account Verification verschijnt en het account wordt onmiddellijk verwijderd. LinkedIn waarschuwt ervoor dat je profiel mogelijk nog enige tijd via het cachegeheugen van Google vindbaar is.

Picasa Web Album

Het is helaas niet mogelijk om het Picasa Web Album als separate dienst te verwijderen. Verwijderen is alleen mogelijk als je het gehele Google-account verwijdert, maar dat is voor de meeste gebruikers geen goede optie. Als je voor deze oplossing kiest, ben je ook je andere Google-diensten kwijt. Er is wel een alternatieve oplossing. Log in op https://picasaweb.google.com en selecteer een Album, ga in het menu naar Actions en kies Delete Album. Herhaal deze stap voor elk Album dat je wilt verwijderen. Het resultaat is dat jouw Picasa Web Album geheel leeg zal zijn.

Skype

Het blijkt ook niet mogelijk om een aangemaakt Skype-account te verwijderen. Dit staat te lezen op de Support-pagina’s (https://support.skype.com) onder het kopje Account and Profile Settings (Can I delete My Skype account?). Het is wel mogelijk om persoonlijke gegevens aan te passen. Heb je een foto van jezelf geplaatst? Vervang die dan door een nietszeggende landschapsfoto. Persoonlijke gegevens vervang je zoveel mogelijk door zelfverzonnen nepgegevens. Dit doe je via Profiel, Bewerken. Op deze wijze kun je jouw Skype-account anonimiseren.

Spotify

Een Spotify-abonnement is gekoppeld aan je Facebook-account. Het is belangrijk om een onderscheid te maken tussen een gratis en betaald account. Heb je een betaald abonnement, dan moet je eerst de betaling stopzetten. Ga naar het Menu, Help. In het menu kies je voor Jouw Account. Op deze pagina is alleen informatie te vinden over het stopzetten van je betaling. Hiervoor ga je naar de Subscription Page.

Het definitief verwijderen van een Spotify-account (zowel gratis als betaald) is niet mogelijk via het menu. Op een forum op internet komen we erachter dat we een mail met de gebruikersnaam en de geboortedatum moeten sturen naar support@spotify.com met de mededeling dat we het account willen laten verwijderen. We nemen de proef op de som: binnen een uur reageert Spotify. We moeten de mail nog een keer beantwoorden, waarna het account definitief wordt verwijderd.

Twitter

Log in op Twitter en klik op het pijltje rechts naast je gebruikersnaam. In het uitrolmenu kies je voor Instellingen. Ga helemaal naar beneden. Klik op Mijn account deactiveren. Klik nu op Oke, prima, deactiveer @<gebruikersnaam>. Als je op de knop hebt gedrukt, worden je gegevens nog dertig dagen bewaard. Daarna verwijdert Twitter je account definitief. Bedenk dat je oude tweets nog wel een tijdje via het cachegeheugen van Google zichtbaar kunnen zijn.

Windows Live

Via het internetadres https://account.live.com/CloseAccount.aspx is het verwijderen van een Windows Live-account relatief eenvoudig. Voer je Windows Live ID en je wachtwoord in om op de opzegpagina te komen. Op de opzegpagina staan enkele waarschuwingen die te maken hebben met het opzeggen van het Windows Live-account. Ben je helemaal zeker van je zaak en wil je het account opzeggen, voer dan nogmaals je gebruikersnaam en wachtwoord in. Hierna wordt het account verwijderd. Als je het Windows Live-account verwijdert, zul je het daaraan gekoppelde Windows Live Messenger-account (in de volksmond ook bekend als MSN) niet meer kunnen gebruiken.

Yahoo Mail

Via de menustructuur van Yahoo Mail lukt het niet om het account op te heffen. Gelukkig biedt de zoekfunctie op de Help-pagina’s wel uitkomst: ergens in een uithoek op de website staat de link http://edit.yahoo.com/config/delete_user. Voer je gebruikersnaam en wachtwoord in en klik daarna op Terminate this account. Je krijgt nu een melding dat het account is gedeactiveerd en over 90 dagen definitief wordt verwijderd. Spijt van het verwijderen? Log binnen deze periode weer in en je Yahoo Mail-account wordt weer hersteld. Let op! Als je een Flickr-account hebt gekoppeld aan het Yahoo Mail-account dat je wilt verwijderen, ontstaat er mogelijk een probleem. Bij het deleten van het Yahoo Mail-account zullen namelijk ook de foto’s van het hieraan gekoppelde Flickr-account worden verwijderd.

YouTube

Log in op YouTube, klik rechtsboven op je gebruikersnaam en kies voor Instellingen. Een nieuw venster verschijnt, waar je in de linkerkolom een overzicht ziet. Klik op Account Beheren, Account Sluiten. Je leest dat YouTube alle video’s, reacties en profielgegevens zal verwijderen. In een invoervak kun je optioneel nog de reden van opzeggen vermelden. Klik vervolgens op Account Sluiten. Overigens blijkt YouTube tijdens onze test niet alles weggehaald te hebben: onze reacties bij andere video’s staan er nog. Daarom is het beter om voor opheffing van het account eerst zoveel mogelijk data (video’s, reacties) van het account zelf te wissen.

▼ Volgende artikel
Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders
© Krakenimages.com - stock.adobe.com
Mobiliteit

Vakantievoorpret? Vermijd deze 8 inpakblunders

Vakantievoorpret is heerlijk, maar inpakken is vaak een ander verhaal. Te veel, te weinig, iets vergeten of juist drie keer hetzelfde mee: het overkomt iedereen weleens. Een goede voorbereiding scheelt stress én overgewicht op het vliegveld. In dit artikel lees je welke fouten veel mensen maken bij het inpakken van hun vakantiekoffer – fouten die jij nu natuurlijk nooit meer maakt!

De 8 meest gemaakte inpakfouten

❌ 1: Geen checklist gebruiken ❌ 2: Te veel meenemen ‘voor de zekerheid’ ❌ 3: Vloeistoffen niet apart verpakken ❌ 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen ❌ 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen ❌ 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen ❌ 7: Geen rekening houden met handbagageregels ❌ 8: Zware spullen bovenop leggen

Lees ook: Valt de vakantie tegen? Dit is wat je kunt doen (ook achteraf!)

Of je nu met het vliegtuig of met de auto op vakantie gaat: hoe beter je koffer is ingedeeld, hoe makkelijker je alles terugvindt. Je kleding blijft netter, je hoeft minder te graaien én je houdt ruimte over voor souvenirs en andere aankopen die je mee terug naar huis wilt nemen.

Fout 1: Geen checklist gebruiken

Zonder checklist ga je af op je geheugen, en dat blijkt zelden waterdicht. In de haast of vermoeidheid vergeet je al snel iets essentieels: je oplader, een zonnebril, medicijnen of ondergoed. Een lijst geeft overzicht en rust. Je kunt er al een week van tevoren aan beginnen, zodat je tijd hebt om nog iets te kopen of te wassen. Denk in categorieën: kleding, toiletspullen, apparatuur, documenten. Ook handig: check op de dag van vertrek de lijst nog eens terwijl je je tas dichtdoet. Gebruik papier of een checklist-app, zolang je maar iets hebt om letterlijk af te vinken. Het kost je 10 minuten, maar voorkomt veel ergernis op reis.

Tip: op internet kun je op allerlei plekken inpak-checklists downloaden, bijvoorbeeld vanaf de site van de ANWB. Je geeft aan op wat voor soort vakantie je gaat (bijvoorbeeld autovakantie, vliegvakantie of kamperen) en krijgt dan een bijpassende checklist die je kunt downloaden als PDF. Je kunt die lijsten ook prima gebruiken als inspiratiebron, want ze zijn erg uitgebreid (zie Fout 2). Waarschijnlijk heb je een aantal dingen die erop staan niet echt nodig!

Fout 2: Te veel meenemen 'voor de zekerheid'

Iedereen kent het: je stopt nog snel extra kleding of schoenen in je koffer, voor het geval dat. Maar in de praktijk draag je vaak de helft niet. Die dikke trui (voor als het 's avonds afkoelt … spoiler alert: het koelt meestal minder af dan je dacht), dat derde jurkje voor 'misschien een chic diner'… het komt de hele vakantie je koffer niet uit. Kies liever voor kleding die je kunt combineren: een broek die bij meerdere tops past, een jurk die zowel overdag als 's avonds kan. Houd rekening met het klimaat, je geplande activiteiten en wasmogelijkheden op locatie. Als je toch iets mist, kun je het vaak ook ter plekke kopen.

©Mike Watson Images Limited

Fout 3: Vloeistoffen niet apart verpakken

Shampooflesjes, zonnebrand of vloeibare make-up die los tussen je spullen zitten, vormen een risico. Door drukverschillen tijdens de vlucht of simpelweg een loszittend dopje, kan de inhoud gaan lekken. Resultaat: vlekken in je kleding, beschadigde souvenirs of andere schade. Stop vloeistoffen daarom altijd in een aparte toilettas of een afsluitbaar plastic zakje. Reisflesjes met kliksluiting zijn compacter en beter af te sluiten. Zet doppen stevig vast en gebruik een extra stukje plakband als je twijfelt of ze echt goed dicht zitten.

Fout 4: Schoenen los tussen je kleding stoppen

Schoenen zijn stug, onhandig van vorm en vaak ook vies. Als je ze los tussen je kleding stopt, kunnen ze vlekken veroorzaken of je nette kleding kreuken. Beter: stop ze in een plastic zak of speciale schoenenzak en plaats ze onderin je koffer, bij de wieltjes. Zo vormen ze een stabiele basis en blijven andere spullen beschermd. Vul de schoenen met sokken, ondergoed of kleine accessoires: dat bespaart ruimte en houdt de schoenen in vorm. Neem maximaal twee paar mee (naast het paar dat je aan hebt): één comfortabel en één geschikt voor het weer of een nette gelegenheid.

Fout 5: Geen ruimte overlaten voor souvenirs of aankopen

Op vakantie koop je vaak meer dan je van plan was: kleding, lekkernijen, lokale producten of cadeautjes. Als je je koffer op de heenweg al helemaal volstouwt, past dat er niet meer bij. Gevolg: stress bij het inpakken en overbagage (ja, dat is een woord). Vooral als je gaat vliegen moet je flink bijbetalen voor elke extra kilo gewicht die niet binnen de normaal geboekte ruimbagage valt. Laat daarom bewust ruimte over in je koffer. Je hebt speciale kofferorganizers, packing cubes genoemd. Dat zijn rechthoekige zakjes van stof met ritsen die je in je koffer gebruikt om verschillende soorten kleding gescheiden en compact op te bergen - bijvoorbeeld één cube voor ondergoed, één voor shirts en één voor broeken. Zorg er op de heenweg voor dat je er eentje leeg laat, voor de terugreis. En: moet echt álles mee terug naar huis? Een fles shampoo waar nog maar een bodempje in zit, die teenslippers die na al dat flaneren echt helemaal versleten zijn: sommige dingen kun je eigenlijk het beste weggooien op je vakantieadres.

Reis je met de auto? Zorg dan dat je een of twee stevige extra tassen bij je hebt. Je hoeft dan niet je koffer propvol te doen, maar kunt toch alles wat je wilt mee terug naar huis nemen. Ook handig, vooral als je etenswaren meeneemt: een elektrische koelbox die op de sigarettenaansteker kan.

©nito

Fout 6: Kleding niet slim oprollen of verdelen

Veel mensen vouwen hun kleding zoals thuis in de kast: netjes opgestapeld. Maar in een koffer werkt dat onhandig. Vouwen leidt sneller tot kreukels, en opgestapelde kleding maakt het zoeken lastig. Door kleding op te rollen blijft het gladder én neemt het minder ruimte in. Je ziet bovendien in één oogopslag wat je bij je hebt. Wil je het nog georganiseerder aanpakken? Gebruik packing cubes of ziplockzakken om kleding per soort, dag of activiteit in te delen. Zo pak je snel uit en houd je je koffer overzichtelijk.

Fout 7: Geen rekening houden met handbagageregels

Reis je alleen met handbagage, dan gelden er strikte regels. Niet alleen qua afmetingen en gewicht, maar ook voor wat je wel of niet mag meenemen. Zo mogen vloeistoffen alleen in verpakkingen van maximaal 100 ml, en moeten ze samen in één hersluitbaar doorzichtig zakje van maximaal 1 liter passen. Elektronica moet apart getoond worden bij de beveiliging. Controleer daarom vóór vertrek de regels van je luchtvaartmaatschappij, want die verschillen per maatschappij. Een klein verschil in formaat of gewicht kan er al voor zorgen dat je moet bijbetalen of dat je toch op ruimbagage aangewezen bent.

Fout 8: Zware spullen bovenop leggen

Zware items horen onderin je koffer, bij de wielen. Als je ze bovenop legt – denk aan boeken, toilettassen of elektronische apparaten – ligt het gewicht op je kleding. Dat veroorzaakt vouwen en kreukels, en maakt je koffer ook instabiel tijdens het rollen. Leg zwaardere spullen dus eerst in de koffer, plat en dicht bij de wieltjes. Daarbovenop leg je de lichtere kleding. Zo blijft je bagage beter in balans en komt alles netter aan. Reis je met handbagage? Dan geldt dit nog meer, omdat je tas vaak rechtop in het bagagevak staat.


📸 Handzame camera's voor je vakantiefoto's


▼ Volgende artikel
Geef je videogesprek een make-over in WhatsApp
© bongkarn
Huis

Geef je videogesprek een make-over in WhatsApp

WhatsApp heeft een functie gekregen waarbij je, net zoals bij Snapchat en Instagram, achtergronden en filters op je videogesprekken toepast. Handig als je wilt verbergen dat je interieur wat rommelig is, maar de meeste van deze effecten zijn gewoon bedoeld om videoconversaties leuker te maken.

In dit artikel laten we zien hoe je videogesprekken in WhatsApp leuker maakt:

  • Gebruik het toverstafje tijdens een videogesprek om toegang te krijgen tot effecten, filters en achtergronden
  • Pas filters en achtergronden toe om je omgeving te verbergen
  • Breng jezelf bij weinig licht goed in beeld

Lees ook: Van vinkjes tot vervaldatum: WhatsApp-hacks voor dagelijks gebruik

Stap 1: Toverstafje

Zorg eerst dat de WhatsApp-app op je iPhone of Android-toestel up-to-date is, want deze functie maakt deel uit van een recente update. Het maakt niet uit of het een een-op-een chat is of een groepsgesprek. Start een videobelgesprek of open in een chat de in-app-camera van WhatsApp die je gebruikt om een foto of video te maken. Zodra het gesprek begint, zie je op het scherm een toverstafje. Als je daar op tikt, heb je de keuze tussen de opties Effecten, Filters en Achtergronden.

Gebruik het toverstafje om naar de filters, effecten en achtergronden te gaan.

Stap 2: Filters en effecten

Standaard kom je eerst bij de filters. Hier krijg je een carrousel met filters waar je doorheen kunt vegen. De opties zijn: warm, cool, zwart-wit, lichtlekken, dromerig, prismalicht, fisheye, vintage tv, matglas en duotoon, en Happy 2025.

Zodra je op zo’n filter tikt, wordt die toegepast en ziet iedereen die deelneemt aan het gesprek je nieuwe look in realtime. Op dezelfde manier voeg je effecten toe. Je kunt de filters en effecten toepassen op de selfiecamera en op de achterste camera. Bovendien is het mogelijk om effecten, filters en achtergronden te combineren. Om alles te resetten, tik je op het minnetje.

Het is mogelijk om filters en achtergronden over elkaar te gebruiken.

Stap 3: Achtergronden

Op dezelfde manier voeg je een achtergrond toe, waardoor de anderen de ruimte waarin je zit niet kunnen zien. Gebruik bijvoorbeeld een achtergrond van een kantoor, een café, of een stijlvolle woonkamer. Het is ook mogelijk om de huidige achtergrond te vervagen, en er is een set abstracte en figuratieve achtergronden. Deze virtuele achtergronden werken het best in een goed verlichte omgeving. Wanneer de kamer te donker is, zal de app moeite hebben om het onderscheid te maken tussen jou en de achtergrond.

Daarnaast heeft WhatsApp nog een tool, Low Light, die je herkent aan het pictogram van een lampje. Die is bedoeld voor als je je in een donkere omgeving bevindt. Tot slot is er een knop Retoucheringsmodus, die je uiterlijk iets zachter maakt, waardoor rimpels en wallen minder zichtbaar worden.

We hebben een nieuwe Office-achtergrond geplaatst.

Watch on YouTube