ID.nl logo
Verruil je Hue Bridge voor Home Assistant en ZHA
© Wesley Akkerman
Huis

Verruil je Hue Bridge voor Home Assistant en ZHA

Gebruik je Philips Hue? Dan is het je misschien opgevallen dat de Hue-app je tegenwoordig vraagt om in te loggen met een account. Dat wordt binnenkort zelfs een verplichting. Gelukkig kun je je verlichting prima zonder een bridge bedienen, volledig lokaal. We leggen uit hoe je dat voor elkaar krijgt met Home Assistant en een usb-dongle. Na je overstap kan de Hue-bridge de deur uit!

In dit artikel verkennen we hoe Home Assistant kan worden ingezet om Zigbee-apparaten te beheren zonder extra bridges. De belangrijkste punten die we behandelen:

  • Gebruik van Home Assistant voor het beheren van Zigbee-apparaten via Zigbee Home Automation (ZHA)

  • Toevoegen van Hue-lampen en -accessoires aan Home Assistant zonder Hue-bridge

  • Voordelen van lokale bediening en ondersteuning voor diverse Zigbee-accessoires

  • Aandachtspunten bij het afkoppelen van de Hue-bridge, zoals beperkingen en instellingswerk

  • Koppelen van apparaten en instellen van groepen, scènes, en automatiseringen in Home Assistant

  • Ook interessant: Besparen? Met sensors maak je je huidige domme apparaten slim

Home Assistant is populaire en zeer flexibele software voor thuisautomatisering. Met Zigbee Home Automation (ZHA) kun je ook je Zigbee-apparaten rechtstreeks binnen deze software beheren. Het zorgt ervoor dat je geen losse Zigbee-bridges meer nodig hebt.

Je kunt ook de meeste Hue-lampen en -accessoires toevoegen en gebruiken binnen Home Assistant, met features als groepen en scènes. Alles werkt volledig lokaal, zonder de Hue-bridge en zonder de noodzaak voor een account. We helpen je in dit artikel stap voor stap op weg.

De Hue-bridge is straks niet meer nodig.

Meer voordelen

Naast de lokale werking kent ZHA meer voordelen. Zo worden veel meer Zigbee-accessoires ondersteund, zelfs van uiteenlopende merken. Je kunt daardoor ook makkelijker lampen van andere merken opnemen in je huis. Hue-lampen zijn van goede kwaliteit, maar ook relatief duur, en niet overal heb je die hoge kwaliteit nodig.

In Home Assistant kun je alles aan elkaar knopen. Je kunt bijvoorbeeld – om maar wat te noemen – met een Hue-afstandsbediening de radio harder zetten.

Het opdoeken van de Hue-bridge zorgt dat alleen het Zigbee-netwerk van ZHA overblijft. Dat wordt extra sterk, omdat lampen en andere apparaten die niet op een batterij werken als een soort versterker voor signalen fungeren.

Aandachtspunten

Er zijn wat beperkingen na het afkoppelen van de Hue-bridge. Zo kun je de Hue-app niet meer gebruiken voor features als het synchroniseren van licht met muziek. Je zult ook wat tijd moeten besteden aan het instellen in Home Assistant. Denk bijvoorbeeld aan het werken met groepen en automatiseringen, of het bouwen van een beter dashboard voor het bedienen van de lampen. Dat kan nog steeds met een app, namelijk die van Home Assistant.

Een nadeel is dat mogelijk niet alleen Hue-lampen en -accessoires door ZHA worden ondersteund. Op de website Zigbee.blakadder.com kun je voor de meeste Zigbee-accessoires opzoeken of ze geschikt zijn, maar de lijst is niet officieel en niet overal up-to-date. Voor een bredere ondersteuning kan Zigbee2MQTT een optie zijn. Dat is een alternatieve manier om binnen Home Assistant met Zigbee te werken.

Deze website toont de compatibiliteit voor ZHA en Zigbee2MQTT.

Wat heb je nodig?

De hardware voor Home Assistant en de installatie komen hier niet aan bod. Er zijn volop goede en zelfs kant-en-klare opties (zie kader hieronder). Als Zigbee niet is ingebouwd, kun je eenvoudig je systeem met een usb-dongle uitbreiden.

Goede opties voor ZHA zijn de Sonoff Zigbee 3.0 USB Dongle Plus (V1 of V2) en de SkyConnect. We raden wel aan om een usb-dongle niet direct in een systeem te pluggen, maar via een korte verlengkabel, vanwege de gevoeligheid voor storingen door je systeem zelf.

Hardware voor Home Assistant Zoek je eenvoudige, zuinige en voordelige hardware, dan zijn er goede kant-en-klare opties, zoals de Home Assistant Green en krachtiger Yellow. Die laatste is standaard voorzien van Zigbee. De software is al vooraf op deze systemen geïnstalleerd. Heb je geen moeite om dat zelf te doen, dan zijn de Odroid N2+ en Raspberry Pi 4B ook goede opties. Je keuze zal deels afhangen van wat er beschikbaar is.

Integratie toevoegen

Gebruik je een usb-dongle voor Zigbee, dan zal Home Assistant die automatisch vinden. Je kunt hem opsporen onder Instellingen / Apparaten & diensten op het tabblad Integraties. Klik bij de usb-dongle op Configureren. Nu kun je het Zigbee-netwerk opzetten. Als dat klaar is, kun je al meteen Zigbee-apparaten koppelen.

Als voorbeeld gebruiken we twee Philips Hue-lampen met standaard E27-fitting, zowel een White als een White and Color. We laten ook de combinatie met twee retro-designlampen van Innr zien, eveneens voor Zigbee. We hebben bovendien twee Zigbee-accessoires toegevoegd: een afstandsbediening (met dimmer) en een wandschakelaarmodule.

Fabrieksinstellingen

Lampen nieuw uit de doos kun je direct koppelen in Home Assistant. Bestaande lampen zul je echter naar de fabrieksinstellingen terug moeten zetten. Dat gaat het makkelijkst via de Hue-app, dus doe die bridge niet meteen de deur uit!

Je hoeft een lamp in principe alleen te verwijderen via de Hue-app. Deze optie vind je onder Lampinstellingen in het menu voor de lamp. Daarna kun je de lamp koppelen in Home Assistant.

Heb je de dimmer-afstandsbediening voor Hue in huis? Dan kun je een lamp ook daarmee terugzetten naar de fabrieksinstellingen. Houd de afstandsbediening dicht bij de lamp en druk de aan- en de uitknop tegelijkertijd 10 seconden in, tot de lamp drie keer uit zichzelf aan- en uitgaat. Nu is de lamp teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Met de Hue-app kun je een lamp van de Hue-bridge loskoppelen.

Koppelen in ZHA

We kunnen lampen aan ZHA toevoegen door de koppelmodus aan te zetten. Hiervoor klik je in het overzicht met integraties in Home Assistant op Integratie toevoegen, gevolgd door Zigbee-apparaat toevoegen. Nu wordt de koppelmodus gestart.

Zorg dat de lamp aan staat. Deze zal als het goed is vanzelf gevonden worden. Daarna kun je een naam instellen en ruimte kiezen. Herhaal het proces voor de andere lampen. Voor accessoires kun je hetzelfde doen. Lukt het terugzetten naar de fabrieksinstellingen niet? Door op internet naar het typenummer te zoeken, vind je vaak wel specifieke instructies.

Via je dashboard kun je bijvoorbeeld de kleur en helderheid voor lampen instellen.

Extra instellingen

Op je dashboard kun je onder meer de kleur en de helderheid voor toegevoegde lampen instellen. Zoek je een apparaat zoals een lamp op via de integratiepagina, dan kun je soms nog extra details instellen.

Bij een lamp zie je vaak de optie Opstartgedrag. Daarmee kies je wat er na een stroomonderbreking moet gebeuren. Met de optie On moet je oppassen: een lamp zal dan altijd aan gaan na bijvoorbeeld een stroomstoring, óók als dat midden in de nacht gebeurt.

Er zijn nog enkele extra instellingen beschikbaar, zoals het opstartgedrag.

Groep maken

Er zijn meer handigheidjes om van te profiteren. Zo kun je in Home Assistant bijvoorbeeld alle apparaten in een ruimte in één handeling aan- of uitzetten. Zorg daarvoor wel dat je voor elke lamp de correcte ruimte hebt ingesteld. Verder kun je ook zelf een lichtgroep in Home Assistant aanmaken, zodat je ze gelijktijdig kunt bedienen. Hiervoor ga je onder Instellingen / Apparaten & diensten naar het tabblad Helpers.

Mooier is het overigens om een Zigbee-groep aan te maken. Dan kan met één Zigbee-commando een hele groep aan of uit worden gezet. Dit verbetert de gebruikservaring aanzienlijk. Zoek daarvoor de Zigbee Home Automation-integratie op, klik op Configureren en ga naar het tabblad Groepen.

Een lichtgroep maakt gelijktijdige bediening mogelijk.

Scènes

Je bent wellicht bekend met de scènes van de Hue-app. Home Assistant kent een soortgelijke feature, die zelfs wat makkelijker werkt. Je maakt een scène aan onder Instellingen / Automatiseringen & scènes. Voeg eerst alle lampen toe. Daarna stel je deze lampen in, zoals de gewenste status, kleur en helderheid. Kies daarna Opslaan om dit in de scène op te slaan. Je kunt overigens ook andere apparaten aan de scène toevoegen.

Een scène gebruik je om lampen een bepaalde, vooraf gedefinieerde status te geven.

Automatiseringen

Je kunt uiteraard automatiseringen maken voor je lampen. Dat is vooral praktisch als je accessoires gebruikt, zoals een afstandsbediening of wandschakelaarmodule. Zo kun je automatiseren welke lampen daarmee geschakeld moeten worden.

Voor Zigbee-accessoires is het meestal veel makkelijker om een blueprint te gebruiken. Dan hoef je alleen het bewuste accessoire aan te wijzen en de acties voor de verschillende buttons te kiezen. Zoek wel precies de goede blueprint voor jouw type accessoire én voor ZHA (dus niet voor Zigbee2MQTT).

Voor het werken met accessoires is een blueprint zeer praktisch.

Accessoires

Het blijft trouwens slim om nog steeds gewone drukknoppen in je huis te hebben, zodat bijvoorbeeld de oppas of een huisgenoot de lampen zonder app kan bedienen. Met de Hue-wandschakelaarmodule kun je bijvoorbeeld een bestaande wandschakelaar ‘ombouwen’ naar een slimme schakelaar. We hebben deze met succes via ZHA gekoppeld.

Zigbee-bindingen Zigbee Home Automation ondersteunt ook zogenoemde Zigbee-bindingen. Daarmee kun je een enkel Zigbee-apparaat of een hele groep Zigbee-apparaten rechtstreeks bedienen met bijvoorbeeld een afstandsbediening. Een voordeel is dat het zonder tussenkomst van Home Assistant gaat. Het werkt daarom responsiever en ook nog steeds als Home Assistant uitstaat. Het is in de praktijk soms wel lastiger voor elkaar te krijgen door afwijkende implementaties.

▼ Volgende artikel
Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers
© Scanrail - stock.adobe.com
Huis

Smartphone-abonnement kiezen: dit is het verschil tussen providers en virtuele providers

Wie op zoek gaat naar een nieuw mobiel abonnement, komt al snel bekende namen tegen als KPN, Vodafone en Odido. Maar daarnaast kun je ook kiezen voor andere aanbieders op, zoals Simyo, Ben of Youfone. Die lijken misschien op gewone providers, maar dat zijn zogeheten virtuele providers. Wat is precies het verschil, en waar kies je als consument het best voor?

In dit artikel

We leggen uit wat het verschil is tussen providers en virtuele providers, en hoe dat invloed heeft op je smartphone-abonnement. Je leest welke netwerken er in Nederland actief zijn, hoe virtuele aanbieders zoals Simyo, Ben en Youfone werken en waarom ze vaak goedkoper zijn. Ook bespreken we de belangrijkste voor- en nadelen van virtuele providers, en wat dat betekent voor zaken als internetsnelheid, service en de aanschaf van een nieuwe smartphone. Tot slot komt kijken we ook nog naar eSIM, de digitale simkaart.

Waar voor je geld: 5 smartphones met eSim voor minder dan 400 euro

De drie netwerken in Nederland

In Nederland zijn er drie bedrijven met een eigen mobiel netwerk: KPN, Vodafone en Odido. Zij bezitten de zendmasten, frequenties en infrastructuur waarmee mobiele communicatie mogelijk is. Deze partijen worden de netwerkproviders genoemd. Hun netwerken dekken vrijwel het hele land en worden continu uitgebreid met nieuwe technologie, zoals 5G.

Wat virtuele providers doen

Virtuele providers, ook wel MVNO's genoemd (Mobile Virtual Network Operators), maken gebruik van het netwerk van een van deze drie aanbieders. Ze hebben dus geen eigen zendmasten, maar kopen netwerkcapaciteit in en bieden die onder hun eigen naam aan. Bekende voorbeelden zijn Simyo (op het netwerk van KPN), Ben (Odido) en hollandsnieuwe (Vodafone).

Ze regelen zelf de klantenservice, abonnementen, facturering en vaak ook extra diensten, maar het dataverkeer en bellen lopen volledig via het netwerk van de hoofdprovider.

Virtuele providerNetwerk van
Budget MobielKPN
LebaraKPN
SimyoKPN
YoufoneKPN
BenOdido
SimpelOdido
hollandsnieuweVodafone
50+ MobielVodafone

Voordelen van virtuele providers

Virtuele providers staan bekend om hun lagere prijzen. Doordat ze geen eigen netwerk hoeven te onderhouden, kunnen ze de kosten laag houden. Ook zijn ze vaak flexibel: je kunt maandelijks opzeggen, zelf je databundel aanpassen of extra opties in- en uitschakelen. Dat spreekt vooral consumenten aan die niet vast willen zitten aan een duur abonnement.

Een ander voordeel is eenvoud. Virtuele providers richten zich vaak op één duidelijk aanbod zonder allerlei combinatiedeals of ingewikkelde voorwaarden. Bovendien profiteer je als klant indirect van de netwerkverbeteringen van de hoofdprovider: als KPN zijn 5G-dekking uitbreidt, geldt dat ook voor Simyo-gebruikers.

Nadelen ten opzichte van netwerkproviders

Er zitten ook verschillen in wat je krijgt. Virtuele providers hebben meestal minder aanvullende diensten, zoals tv-pakketten, internationale bundels of toegang tot exclusieve hotspots. Ze bieden zelden nieuwe smartphones aan in combinatie met een abonnement; vaak gaat het om sim-only.

Daarnaast kan de snelheid of prioriteit op het netwerk iets lager liggen. Hoewel je technisch op hetzelfde netwerk zit, krijgen klanten van de hoofdprovider soms voorrang bij piekdrukte. Dat merk je vooral op drukke plekken of tijdens evenementen.

Tot slot zijn er verschillen in klantenservice. Virtuele aanbieders werken vaak met goedkopere, grotendeels online dienstverlening. Dat houdt de prijs laag, maar betekent ook dat persoonlijke hulp via telefoon of winkel beperkt kan zijn.

Wat past bij jou?

Wie veel reist, de nieuwste telefoon wil combineren met een abonnement of extra diensten zoals tv en internet belangrijk vindt, zit goed bij een van de drie netwerkproviders. Wie vooral een betrouwbare en betaalbare mobiele verbinding zoekt en weinig behoefte heeft aan toeters en bellen, vindt bij een virtuele provider vaak een gunstiger aanbod.

Kort samengevat: de netwerkprovider bouwt en beheert het mobiele netwerk, de virtuele provider gebruikt dat netwerk om voordeligere en flexibelere abonnementen aan te bieden. Beide werken dus samen, maar richten zich op een ander type gebruiker.

©Denys Prykhodov

Virtuele providers en eSIM

Steeds meer virtuele providers bieden tegenwoordig ook eSIM aan. Dat is de digitale variant van de traditionele simkaart, die je niet meer fysiek hoeft te plaatsen. Je activeert de eSIM via een QR-code of app en kunt zo binnen enkele minuten overstappen van provider of een tweede abonnement toevoegen, bijvoorbeeld voor werk of reizen.

Bij de grote netwerkproviders is eSIM inmiddels standaard, maar ook steeds meer virtuele aanbieders doen mee. Simyo, Youfone en Ben ondersteunen eSIM bijvoorbeeld al. 50+ Mobiel en Lebara bieden het nog niet aan, al wordt dat in de toekomst wel verwacht. Goed om te weten: de eSIM-ondersteuning bij virtuele providers wordt regelmatig uitgebreid, dus wat vandaag nog niet beschikbaar is, kan morgen al mogelijk zijn.

Nieuw abonnement, nieuwe smartphone?

Nieuw hoesje!
▼ Volgende artikel
Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade
© ronstik | Adobe Stock
Huis

Na storm Benjamin: zo controleer je je huis en meld je stormschade

Het is verstandig om na een zware storm zoals storm Benjamin je woning, tuin of bijgebouwen goed te inspecteren. Zodra de wind is gaan liggen, kun je dan tijdig ontdekken of er schade is ontstaan die hersteld moet worden. Zo voorkom je dat wat een kleine schade lijkt, alsnog uitgroeit tot een groot probleem, en kun je je verzekeraar tijdig inlichten.

In dit artikel lees je over

● Controleren op stormschade: De buitenkant van je huis | Eventuele zonnepanelen | De binnenkant van je huis |Je tuin, terras of balkon
● Stormschade voorkomen
● Stormschade melden bij de verzekering

Lees ook: Het stormt! Hoe zit het ook alweer met code rood, code oranje en code geel?


Buitenkant van het huis

Begin met een ronde om het huis en inspecteer het dak. Controleer of alle dakpannen nog heel zijn en stevig vastzitten. Kijk ook naar de dakgoten en regenpijpen. Zitten deze nog goed vast en zijn ze niet verstopt door takken, bladeren of andere rommel, zodat het regenwater goed kan weglopen? Controleer daarna alle ramen en deuren. Is er geen schade aan het glas of de kozijnen? Sluiten de deuren en ramen nog goed? Bekijk ook de muren en gevels. Zijn er scheuren of andere beschadigingen ontstaan, bijvoorbeeld door een boom die tegen de gevel is gewaaid? Zorg dat je loszittend voegwerk zo snel mogelijk herstelt of laat herstellen om verdere schade te voorkomen.

©stylefoto24

Zonnepanelen en storm

Zonnepanelen zitten gelukkig goed bevestigd, maar bij echt zware storm kunnen ze toch losgetrokken worden of anderszins beschadigd raken, bijvoorbeeld door een boom of rondvliegende dakpannen die op het dak (en de zonnepanelen) vallen. Het is altijd verstandig om nog eens nauwkeurig de voorwaarden van je woonverzekering/opstalverzekering door te lezen en om te kijken wat er qua stormschade wel en wat er niet vergoed wordt door je woonverzekering. Je zou zelfs kunnen overwegen een [speciale zonnepanelen-verzekering](https://id.nl/energie-en-klimaat/elektriciteit/zonnepanelen/zonnepanelen-verzekeren-is-het-nodig-om-een-verzekering-af-te-sluiten) af te sluiten.

Lees ook: Het regent, het regent … zo voorkom je wateroverlast

Binnenkant van het huis

Binnen werk je van boven naar beneden. Begin op de zolder. Zoek naar lekkages of vochtplekken die kunnen wijzen op dakschade. Inspecteer muren en plafonds in alle kamers, op zoek naar scheuren en andere beschadigingen. Heeft het tijdens de storm ook geonweerd en gebliksemd? Test of elektrische schakelaars en stopcontacten nog correct werken. Is er blikseminslag in de buurt geweest? Dat kan zorgen voor piekspanning, waardoor elektrische apparaten beschadigd kunnen zijn geraakt. Controleer die dus ook.

Om het huis: tuin, terras, en schutting

Loop ook een rondje om je huis en kijk of schuttingen en tuinhekken nog intact en stevig zijn. Controleer het terras en de tuinmeubels op stormschade. Kijk of losse spullen, zoals vuilcontainers en bloempotten, nog op hun plek staan en zet ze eventueel terug. Verzamel losse afgewaaide takken. Heb je bomen in of om je tuin staan? Controleer goed of ze nog stevig geworteld zijn. In januari dragen ze nauwelijks blad meer, maar zeker in de herfst of tegen het eind van de lente staan ze goed in het blad. Bij een storm kunnen ze dan instabiel worden: ze staan dan nu misschien wel overeind, maar zouden bij een volgende storm om kunnen gaan. Dreigt een boom om te vallen op de openbare weg? Bel dan de brandweer. Doe dat niet via 112 (dat nummer is echt alleen voor levensbedreigende situaties), maar via 0900-0904.

Lees ook: Schutting omvergeblazen? Zo herstel je hem

©Robertvt

Stormschade voorkomen

Er zijn gelukkig allerlei manieren om je huis beter stormbestendig te maken. Controleer dakpannen en goten regelmatig. Houd muren en schilderwerk in goede staat. Snoei bomen preventief voor het stormseizoen. Zet losse objecten in de tuin vast of berg ze tijdelijk op in de schuur of garage. Daarmee verklein je bij een volgende storm de kans op schade.

Lees ook:Zo maak je je dakgoot schoon

©Budimir Jevtic

Stappenplan stormschade melden

Heb je schade, neem dan zo snel mogelijk contact op met je verzekeraar. Dat kan meestal via de app en online, maar vaak kun je vanaf de website van je verzekeraar ook een papieren schadeformulier downloaden. Als je stormschade hebt aan je woning of bezittingen, is het voor de verzekering belangrijk om een duidelijk en gedetailleerd overzicht te hebben van de schade. Hier zijn de stappen die je moet volgen:

1. Fotografeer of film de schade

Zorg dat je foto's of video's maakt van alle schade voordat je iets opruimt of repareert. Dit geeft de verzekering een goed beeld van de impact van de storm.

2. Maak een lijst

Noteer alle beschadigde items en beschrijf de schade per item.

3. Bewaar beschadigde items

Gooi niets weg voordat de verzekering het heeft kunnen zien, tenzij het een gevaar oplevert voor de veiligheid.

4. Documenteer aankoopbewijzen

Als je deze hebt, voeg dan aankoopbewijzen of facturen toe van de beschadigde items om de waarde ervan aan te tonen.

5. Houd reparatiekosten bij

Als je noodreparaties moet uitvoeren, bewaar dan de bonnen en facturen van deze reparaties. Bel wel eerst met de verzekeraar: vaak kunnen zij zorgen dat er voor noodreparaties zo snel mogelijk iemand komt.

6. Contactinformatie van getuigen

Als buren of voorbijgangers schade hebben gezien, noteer dan hun contactgegevens. Zij kunnen eventueel je claim ondersteunen.

7. Datum, tijd en weer

Noteer de datum en de tijd (zo precies mogelijk) waarop de schade is ontstaan. Je kunt dan makkelijker aantonen dat het inderdaad tijdens een zware storm was, waardoor je claim meer kans maakt.

8. Correspondentie:

Bewaar een kopie van alle correspondentie met je verzekeraar, inclusief e-mails en brieven.

Vraag een offerte aan voor aannemers: