Spotify Greenroom: alles over de Clubhouse-achtige app

© PXimport

Spotify Greenroom: alles over de Clubhouse-achtige app

Geplaatst: 3 juli 2021 - 10:27

Aangepast: 14 december 2022 - 10:23

Wesley Akkerman

Spotify heeft onlangs een applicatie gelanceerd waarmee het bedrijf de concurrentie aangaat met Clubhouse. Dat is een audio-only applicatie waarmee je naar gesprekken van andere mensen luistert. Je kunt het zien als een soort exclusieve podcast of exclusief radio-interview.

Heel veel socialmediabedrijven hebben gezien dat Clubhouse furore maakt met het concept. Daarom is menig techbedrijf aan het kopiëren geslagen. Twitter, Facebook en zelfs LinkedIn hebben inmiddels al hun eigen versie van het Clubhouse-idee gelanceerd. Soms als losstaande app, maar meestal als onderdeel van de hoofdapplicatie van zo’n bedrijf. En nu mengt Spotify, ’s werelds grootste muziekstreamingdienst, zich ook in die strijd.

De app heet Spotify Greenroom. Met de app kunnen mensen eigen gesprekken hosten, waar andere mensen dan weer naar kunnen luisteren. Dat is waar het in de basis op neerkomt. Greenroom is momenteel als bèta-applicatie beschikbaar voor Android en iOS. Het bedrijf heeft de losstaande app zonder al te veel bombarie aangekondigd en schrijft er alleen een blogpost over.

© PXimport

Spotify Greenroom

De app beschikt over de Spotify-kleurenindeling van groen en zwart en is gebouwd op de app Locker Room. Die app werd gemaakt door ontwikkelaar Betty Labs, dat Spotify in de lente van 2021 overgenomen heeft. Locker Room was een audio-app die de nadruk legde op sport, maar Greenroom trekt het interessegebied veel breder. Je kunt het ook gewoon over cultuur of kunst hebben, bijvoorbeeld.

Binnen Spotify Greenroom kun je zoeken naar kamers om gesprekken in te volgen, kamers binnenkomen en een eigen kamer aanmaken waar mensen binnen kunnen komen. Opnames die je deelt binnen Greenroom kun je ook extern opslaan, zodat je die gesprekken elders kunt publiceren als een podcast, bijvoorbeeld. Tot slot zijn er ook chatmogelijkheden beschikbaar.

Mocht je interesse hebben, dan kun je de app gebruiken door gebruik te maken van je inloggegevens van Spotify. Maar dat is niet verplicht om de app te kunnen gebruiken. Wanneer je je aanmeldt, dan word je gevraagd naar je interesses. Zo kun je aangeven waar je geïnteresseerd in bent, zodat de app mettertijd relevante kamers kan voorschotelen aan gebruikers.

Fonds voor makers

Spotify heeft tevens laten weten dat er ook een fonds voor makers beschikbaar is. Echter, momenteel zijn daar weinig details over naar buiten gekomen. Waarschijnlijk worden mensen die Greenroom gebruiken als platform betaald wanneer blijkt dat hun content erg populair is. Het is nog niet duidelijk hoe veel je krijgt als maker, maar bij interesse kun je je hier aanmelden

Deel dit artikel
Reageer op dit artikel
Voeg toe aan favorieten
ID.nl logo

ID.nl, onderdeel van Reshift BV, is in 2022 gestart en uitgegroeid tot de meest toonaangevende en complete consumentensite van Nederland. Het doel van ID.nl is om de consument te helpen met alle technologie die hoort bij het dagelijks leven: van smart-health-meters tot e-bikes, van warmtepompen tot zonnepanelen - en alles daar tussenin!

Duidelijk, betrouwbaar en onafhankelijk: ID.nl maakt moeilijke dingen makkelijk.

Contact

ID.nl

Nijverheidsweg 18

2031 CP Haarlem

info@id.nl

Telefoon: 023-5430000