ID.nl logo
Springcast: Podcast-hostingbedrijf groeit hard
© Reshift Digital
Huis

Springcast: Podcast-hostingbedrijf groeit hard

Springcast is een Nederlandse start-up die een podcasthostingplatform aanbiedt voor hobbyisten, bedrijven en overheden. Zij kunnen zo hun podcasts delen via bekende diensten als Spotify en hebben toegang tot analyse- en marketingstatistieken. Na een succesvolle lokale start breidt Springcast nu uit naar de rest van Europa. Een gesprek met medeoprichter Nico Oud.

Springcast is twee jaar geleden ontstaan, aldus Oud, die we vanwege de coronasituatie via een Zoom-verbinding spreken. Maar de initiële prikkel was er al een jaar eerder, toen Oud als businesscoach merkte dat hij meer wilde gaan ondernemen. Daarom stortte hij zich één dag per week op “random projectjes”. Dat werden er totaal zes, waarvan er vijf geflopt zijn. “Dat was ook prima, want ik vond het gewoon leuk om weer Wordpress-websites in elkaar te knutselen.”

Het zesde projectje was het maken van een eigen podcast. “Eigenlijk ben ik er zo achter gekomen dat je podcasthosting nodig hebt om je podcast op Spotify, Apple Podcasts en andere platformen te krijgen. En wat mij opviel, was dat er geen Nederlandse partij was. Er waren alleen partijen uit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.”

Oud heeft in het verleden meerdere bedrijven opgericht en verkocht, waaronder een hostingbedrijf. Zijn ondernemersinstinct werd wakker: hij ging zich verdiepen in de podcasthosting. “Toen ben ik zelf een platform gaan bouwen in de vorm van een minimal viable product. De eerste versie is gewoon gemaakt met Wordpress, een klein stukje maatwerk en dat soort oplossingen.” Oud schakelde een freelance programmeur in en kreeg hulp van zijn vrouw Majella, die nog steeds betrokken is bij Springcast.

Over Nico Oud

Nico Oud is medeoprichter en CEO van Springcast, het bedrijf waar ook zijn vrouw Majella als communitymanager bij betrokken is. Daarnaast werkt hij als mentor en coach voor kleinere ondernemers: vóór Springcast heeft hij dat zelfs een tijdje fulltime gedaan. Voorheen schreef hij ook expertblogs voor onder meer de journalistieke websites Sprout en Frankwatching, en bekleedde hij uiteenlopende rollen bij diverse bedrijven.

Oud heeft sinds 2001 verschillende bedrijven opgericht en na verloop van tijd verkocht, om vervolgens weer een nieuwe onderneming te starten. Voorbeelden van opgerichte en verkochte bedrijven zijn hostingprovider XLhosted en e-commercebureau 360 E-commerce. Oud heeft een hbo-studie Personeel & Organisatie afgerond en woont in het noorden van Nederland.

©PXimport

Overheid als klant

Oud zag bij podcasthosting vooral kansen in de dataopslag. Want door gebruik te maken van Nederlandse servers voldoet zijn platform aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bedrijven en overheden die iets met data doen, moeten ook aan de AVG voldoen. En zo kwamen ze bij Springcast uit, blikt Oud terug.

“Al vrij snel kregen we Nederlandse overheidsinstanties als klant. Omdat alle data in Nederland gehost worden, vonden zij het wel interessant om gelijk met Springcast te starten. Ook al was ons product nog niet helemaal volwassen. Dat is ook het punt geweest dat we besloten om verder in het product te investeren en het helemaal van scratch en custom te bouwen. We gebruiken daar Laravel voor.”

In de maanden erna nam Oud meerdere fulltime developers, sales- en supportmedewerkers aan en stapte medeoprichter Jeroen Broekema aan boord – hij is nu Chief Financial Officer. Oud is algemeen directeur en trok vanwege zijn grote netwerk ook vroege klanten aan, onder meer uit de hosting- en podcastwereld. Inmiddels heeft Springcast onder meer de Rabobank, Dell, de gemeente Amsterdam, PSV en ministeries als klanten.

©PXimport

“Duitsers zijn heel erg van de privacy en regels; in een land als Spanje speelt dit misschien minder”

-

Marketinginstrumenten

Springcast is een softwaredienst die werkt via een abonnementsmodel. Er is geen gratis pakket, wel een gratis proefperiode van een maand. De abonnementen kosten 15, 35 of 75 euro per maand. Voor grotere klanten volgt een op maat gemaakte offerte.

Oud benadrukt dat Springcast de podcast niet ziet als een losstaande silo, maar als iets integraals dat klanten onderdeel kunnen maken van hun merk en marketing. De Springcast-software speelt daarop in, onder andere door verschillende eigen tools geschikt te maken voor de marketing- en communicatiesystemen van klanten. “Zo kunnen zij bijvoorbeeld statistieken in hun huidige systemen analyseren”, aldus Oud, verwijzend naar statistische gegevens van diensten als Google Analytics, Wordpress, Salesforce en Mailchimp. 

©PXimport

Data in Nederland

Alle gebruikersdata worden opgeslagen in Nederland en dat blijft zo, garandeert Oud. Springcast werkt samen met een Nederlandse partij voor het beheer van zijn servers. De start-up richt zich zelf op de softwareconfiguratiekant en distributiekant. “Wij hebben er vooral op gelet dat we enterprise-hardware willen die goed op te zetten is in een cloudomgeving. Dit gezien onze zakelijke focus.”

Mocht de huidige technische partner overgenomen worden en zo in buitenlandse handen vallen, dan zal Springcast van leverancier wisselen. Oud noemt het “heel belangrijk” om samen te werken met een Nederlands bedrijf voor de opslag van Nederlandse gebruikersgegevens.

Nu Springcast steeds meer hobbyisten, bedrijven en overheidsinstanties uit andere Europese landen als klant verwelkomt, komt de gegevensopslag op de agenda. Want gaat de start-up de data van alle Europese klanten in Nederland opslaan of kiest het liever voor lokale servers? Oud noemt dat “superinteressant om te onderzoeken”. Zijn start-up gaat daar marktonderzoek naar doen en verwacht bijvoorbeeld dat met name Duitse klanten graag de keuze krijgen om data in Nederland of Duitsland op te slaan. “Duitsers zijn heel erg van de privacy en regels. In een land als Spanje kan ik mij voorstellen dat dit minder speelt.”

©PXimport

Privacy Shields

Servers in verschillende EU-landen kunnen een geruststelling zijn voor de gebruiker, maar zijn niet noodzakelijk. Er is immers één AVG voor de hele Europese Unie. Die duidelijkheid helpt Springcast nu het steeds meer Europese klanten wil aantrekken. Oud: “Onze propositie is niet veel anders, want de AVG is heel belangrijk omdat iedereen binnen de EU eraan moet voldoen.” Met name overheden en grote bedrijven hechten er veel waarde aan dat hun data op Europese servers bewaard worden, vervolgt de Springcast-directeur. En dat helpt zijn start-up te concurreren met podcasthostingplatformen uit met name de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.

Volgens Oud schieten vooral in de VS de podcasthostingplatformen als paddenstoelen uit de grond. “Maar wat je ziet, is dat zij bijna allemaal gebruikmaken van de datacenters van Amazon, Google of Microsoft. En als je de AVG tot op de letter nauwkeurig leest, lees je dat een Europese holding van zo’n Amerikaans bedrijf niet honderd procent aan de AVG voldoet.” De drie genoemde Amerikaanse bedrijven gebruiken Europese holdings om Europese klanten te kunnen bedienen (en veel minder belasting te betalen). De Amerikaanse overheid kan via een Europese holding gegevens inzien, wat in strijd is met de AVG. Dat uitgangspunt hielp én helpt Springcast (en andere Europese concurrenten), bevestigt Oud.

De Europese Unie en de VS onderhandelen achter de schermen over het opstellen van zogeheten Privacy Shields, modelovereenkomsten die legale dataoverdracht tussen de EU en VS mogelijk maken. De EU keurt de Privacy Shields tot dusver af, want ze voldoen niet aan de AVG. Dat is goed nieuws voor Springcast, aldus de directeur. “Ik denk dat we op dit vlak voorlopig nog wel even gebeiteld zitten, maar uiteindelijk willen we natuurlijk niet op de AVG-propositie winnen. We willen winnen op de kwaliteit van ons product en onze service.”

Abonnementsmodel

Het mooie van een abonnementsmodel voor software, zegt Oud, is dat Springcast blij is met alle klanten. Hij legt uit: “Het is niet dat we harder moeten werken voor iemand die vijftien euro per maand betaalt dan een bedrijf dat negenhonderd euro per maand betaalt. Kleine klanten zorgen voor een goede spreiding van de omzet en grote klanten zorgen voor het volume, waardoor je goede investeringen kunt blijven doen in het platform.”

Oud heeft het podcastlandschap zien veranderen en noemt de adoptie van de podcast de grootste verandering. “Waar je vroeger de hobbyist en early adopters had die het gewoon leuk vonden, zie je nu dat er veel influencer-podcasts zijn en dat bedrijven en overheden de podcast omarmen. Omdat de doelgroep zich er bevindt. Vaak een nieuwe doelgroep die jonger is en niet van lezen houdt. In het verleden was die doelgroep minder goed te bereiken via andere kanalen.”

“Je ziet dat Spotify, zeker in Nederland, zwaar dominant is”

-

Apple en Spotify

Als hostingplatform van podcasts is Springcast gebaat bij goede relaties met distributieplatformen van podcasts. Oud benadrukt: “Wij promoten niet per se een platform, maar zorgen ervoor dat jij je podcast op alle plekken kunt krijgen.”

Voor Nederlandse podcastmakers is vooral Spotify heel belangrijk. “Je ziet dat Spotify, zeker in Nederland, zwaar dominant is. Apple is de runner-up, maar in verhouding verbaast het mij hoe klein dat is ten opzichte van Spotify. Wereldwijd liggen de verhoudingen iets anders en zijn Apple en Google naar verhouding iets groter. Maar zeker de relatie met Spotify is cruciaal voor ons”, zegt de Springcast-directeur.

Gelukkig voor hem onderhoudt zijn start-up naar eigen zeggen een goede relatie met het distributieplatform. Springcast mag een Spotify Licenser-label dragen en gebruikt een API om Spotify-luisterstatistieken op te halen en te integreren in Springcasts analyseprogramma.

Oud wil dit ook graag opzetten met Apple, maar zegt vooralsnog op een dichte deur te stuiten. “Met Apple hebben we tot dusver geen relatie, want we komen niet eens in contact met de juiste persoon om iets te bespreken.” Met Google is er ook geen API-integratie. Oud vraagt zich af of dit nog nodig zal zijn, nu Google zich vooral positioneert als een platform waarop je podcasts tegenkomt in plaats van een luisterplatform.

©PXimport

Uitbreidingsplannen

In november maakte Springcast bekend een eerste kapitaalronde afgerond te hebben. Het bedrijf gebruikt het verse groeigeld – hoeveel is niet bekendgemaakt – om uit te breiden in Europa en zegt op termijn Europees marktleider te willen worden op het gebied van podcasts voor het bedrijfsleven, overheden en ngo’s. Oud: “We willen in alle Europese landen beschikbaar zijn en zijn de afgelopen tijd daarom vooral bezig geweest om ons product, website, nieuwsbrieven en andere uitingen te vertalen naar de meest voorkomende talen.”

Sinds begin dit jaar draait Springcast echt campagnes in Europa, vertelt Oud. “We adverteren redelijk breed en experimenteren, ook in landen waar je het niet zou verwachten. Allemaal om te kijken waar we op een economisch verantwoorde manier voet aan de grond kunnen krijgen.” Neem Spanje. Volgens de Springcast-directeur staat dat land qua techniek niet direct bekend als een early adopter. “Maar het blijkt een heel groot podcastland te zijn.” Oud verwacht in Spanje vooral serieuzere hobbypodcasters als nieuwe klanten. “In Duitsland zullen dat juist weer meer grotere bedrijven zijn, vermoed ik.”

Europees niveau ontstijgen

De groeiplannen van Springcast houden ook verband met de productontwikkeling en het personeelsbestand. “Ik verwacht dat we in de komende twaalf maanden gaan groeien qua mensen die we in loondienst hebben, en ook onze freelanceschil zullen we blijven uitbreiden”, zegt Oud.

Hij verwijst naar podcasthostingplatformen in onder meer Zweden, Duitsland, Spanje en Frankrijk. Springcast is niet het enige podcasthostingsplatform dat aan de AVG kan voldoen, wil hij maar zeggen. “Maar wat je heel vaak ziet, is dat een Europees product qua look-and-feel en techniek toch net niet kan tippen aan een internationaal product. Dat is wat wij echt anders willen doen: op internationaal niveau een goed product neerzetten.”

Het geheim van de chef

Denk je erover na om een eigen bedrijf te beginnen of juist zelf een podcast te starten? Nico Oud heeft met allebei ervaring en geeft als mede-eigenaar van Springcast vier praktische tips.

Stap 1: Doe onderzoek

De eerste tip voor podcastfans zou natuurlijk zijn om een abonnement op Springcast te nemen, trapt de interviewer af. “Nu heb je de beste al weggekaapt”, lacht Oud. “Heel cliché, maar kijk wat voor podcasthostingplatform jij nodig hebt om je podcast succesvol te maken. In het begin wil je misschien nog geen kosten maken en kun je natuurlijk een gratis oplossing kiezen.”

Stap 2: Zorg voor bereik

“Heb je al een netwerk? Onze belangrijkste succesvoorspeller voor als wij moeten inschatten of een podcast succesvol wordt of niet, is: heeft iemand al een bereik via een nieuwsbrief, sociale media of andere kanalen? Of weet je persaandacht te krijgen? Als je geen groot bereik hebt, heb geduld. Wij zien dat podcasts vaak na één tot twee jaar luisteraars weten op te bouwen. Het heeft doorgaans een compound-effect: iemand ontdekt je, blijft luisteren, vertelt het door aan een vriend en zo krijg je meer luisteraars. Het heeft tijd nodig om volume te creëren.”

Stap 3: Let op advertenties

Sommige podcasts hebben advertenties, zodat de podcastmakers wat verdienen aan hun werk. Oud: “Iedereen is aan het experimenteren om te kijken hoe die geld kan verdienen met een podcast. Wat je merkt, is dat luisteraars het superirritant vinden als een podcast halverwege de aflevering plotseling onderbroken wordt door veel advertenties. Dus afhankelijk van hoe loyaal ze aan je zijn, raak je zo luisteraars kwijt of niet. Wat wij vooral zien, is dat reclame vooraf of aan het einde van een podcast als minst irritant beschouwd wordt. En luisteraars hechten meer waarde aan een advertentie die voorgelezen wordt door de podcasthost.”

Stap 4: Data interpreteren

“Wat echt heel belangrijk is, is dat als je ervaring hebt met content produceren, je podcastcijfers op een andere manier moet interpreteren. Want je krijgt veel minder luisteraars dan dat je bloglezers krijgt. Maar de aandacht die je van zo’n luisteraar krijgt, is echt tien, twintig of dertig keer intensiever.”

▼ Volgende artikel
Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden
© Mozilla
Huis

Firefox-profielen: zo houd je werk en privé netjes gescheiden

In je browser lopen werk, bankzaken en privé al snel door elkaar. Voor meer overzicht is het slimmer om te scheiden wat je voor je werk doet en wat voor jezelf. In Firefox kan dat eenvoudig met verschillende profielen. In dit artikel lees je wat profielen zijn, waarom ze handig zijn en hoe je ze instelt.

🦊 Dit artikel in het kort

Met meerdere profielen in Firefox kun je werk, privé en andere activiteiten makkelijk scheiden. Elk profiel is een eigen omgeving met afzonderlijke gegevens, aanmeldingen en instellingen. Dat voorkomt verwarring tussen accounts, houdt je browser overzichtelijk en maakt testen of experimenteren veiliger. Je maakt profielen eenvoudig aan, wisselt er snel tussen en kunt ze zelfs afzonderlijk synchroniseren.

Lees ook: De handigste extensies om je browser mee uit te breiden

Wat is een Firefox-profiel?

Zie een profiel als een aparte kamer in je digitale huis. Net zoals je slaapkamer en keuken een eigen inrichting hebben, bewaart elk profiel zijn eigen instellingen, bladwijzers en add-ons. De gegevens van verschillende profielen staan los van elkaar en worden op een andere plaats op de schijf opgeslagen. Je kunt dus meerdere 'kamers' aanmaken: bijvoorbeeld één voor je werkaccount, een andere voor je persoonlijke mail en een derde voor experimenten. Vind je het nieuwe profielmenu niet in de werkbalk, dan kun je altijd about:profiles in de adresbalk typen om bij de profielbeheerder te komen.

Waarom zou je meerdere profielen gebruiken?

Het grote voordeel van meerdere profielen is dat alles netjes gescheiden blijft. Binnen één profiel wordt alles gedeeld: websites gebruiken dezelfde sessies, cookies, extensies en instellingen. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je werk ingelogd blijft op een dienst zolang de cookie geldig is, ook al wil je diezelfde site later met een ander account bezoeken. Door voor werk en privé aparte profielen te gebruiken, blijft de aanmelding beperkt tot één omgeving en hoef je niet steeds uit te loggen om van account te wisselen. Werk en privé blijven letterlijk uit elkaar, zodat er geen onbedoelde overlap ontstaat tussen diensten of voorkeuren. Daarnaast is het prettig om een testprofiel te hebben waarin je nieuwe extensies of instellingen probeert zonder dat je stabiele omgeving daar last van heeft. Deel je de computer met huisgenoten of kinderen, dan kun je iedereen een eigen profiel geven zodat wachtwoorden, bladwijzers en webgeschiedenis niet door elkaar lopen.

Een nieuw profiel aanmaken

Een nieuw profiel aanmaken gaat snel. Klik in Firefox op het accountpictogram rechts bovenin, kies Profielen en vervolgens + Nieuw profiel. Er opent een tweede venster waarin je de naam van het nieuwe profiel invoert en eventueel een thema en avatar kiest. Firefox bewaart je wijzigingen direct en het nieuwe profiel verschijnt in de lijst. Zie je geen profieloptie, ga dan naar about:profiles en klik daar op Nieuw profiel aanmaken. Mozilla raadt aan de standaardlocatie voor het profiel te gebruiken. Kies je zelf een map, zorg dan dat die leeg is, omdat alles in die map wordt verwijderd als je het profiel ooit weggooit.

©Mozilla

Profielen beheren en personaliseren

Je kunt profielen verder naar wens aanpassen. Geef ze duidelijke namen zodat je snel kunt schakelen. Kies bij elk profiel een ander thema, zodat je aan de kleur van het venster ziet in welke omgeving je werkt. Via dezelfde menuknop wissel je tussen profielen: klik op je huidige profielnaam en selecteer het profiel dat je wilt openen. Een profiel hernoemen of verwijderen kan vanuit de profielbeheerder. Als je een profiel verwijdert, kun je ervoor kiezen de bijbehorende bestanden te bewaren. Dat is handig wanneer je later nog bladwijzers of wachtwoorden wilt terughalen. Denk eraan dat definitief verwijderen alle gegevens verwijdert; maak dus een back-up als je niet zeker weet of je alles kwijt wilt.

Profielen selecteren en synchroniseren

Wil je bij het starten van Firefox kunnen kiezen welk profiel er wordt gebruikt, dan vink je in de profielbeheerder de optie Een profiel kiezen wanneer Firefox wordt geopend aan. Let op: dit kan alleen wanneer je de profielbeheerder start als Firefox gesloten is, omdat dan geen enkel profiel in gebruik is. Verderop lees je hoe je dat doet.  Laat je deze instelling uit, dan opent Firefox automatisch met het laatst gebruikte profiel. De inhoud van profielen wordt niet automatisch naar andere apparaten gestuurd. Wil je je bladwijzers en wachtwoorden op meerdere computers gebruiken, maak dan voor ieder profiel een eigen Mozilla-account aan en schakel synchronisatie in. Het is niet mogelijk om met dezelfde account meerdere profielen op één apparaat te synchroniseren; zo wordt voorkomen dat gegevens door elkaar raken.

De profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is

Via de opdrachtprompt kun je de profielbeheerder starten wanneer Firefox gesloten is. Druk daarvoor op de Windows-toets + R, typ firefox.exe -P en bevestig je met Enter. Het venster Gebruikersprofiel kiezen verschijnt, waarna je profielen kunt aanmaken, hernoemen of verwijderen. Ook kun je hier instellen dat een bepaald profiel automatisch gebruikt moet worden zodra Firefox wordt opgestart. Als je meerdere Firefox-installaties op één computer hebt, vervang je firefox.exe door het volledige pad naar de gewenste installatie. Je ziet ook de optie Offline werken; klik je die aan, dan wordt het geselecteerde profiel geladen en start Firefox zonder verbinding te maken met internet. Je kunt eerder bezochte websites bekijken en experimenteren met je profiel.

©ID.nl

Alternatief: containers

De add-on Multi-Account Containers houdt cookies, websitegegevens en aanmeldingen per container apart. Omdat er gewerkt wordt met tabbladen in verschillende kleuren, zie je meteen in welke container je zit. Dit is handig als je bijvoorbeeld een privérekening en een zakelijke rekening bij dezelfde webdienst hebt. Bladwijzers, extensies en instellingen blijven hierbij wel gemeenschappelijk. Containers zijn daardoor lichter en sneller dan volledige profielen, maar bieden minder afscherming. Voor de meeste gebruikers is een combinatie van beide praktisch: containers voor snelle scheiding van accounts en profielen voor volledige scheiding van omgevingen.

©Mozilla


Voor de allerkleinste Firefox-fans

Vrolijke vosjes om mee te knuffelen
▼ Volgende artikel
Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar
© Wesley Akkerman
Huis

Review Xiaomi Redmi Pad 2 Pro – Capabel en betaalbaar

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een Android-tablet, verkrijgbaar in twee configuraties. De adviesprijs is 299 euro voor 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagruimte of 349 euro voor 8 GB werkgeheugen en 256 GB aan ruimte. Wij hebben de laatstgenoemde variant getest.

Uitstekend
Conclusie

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.

Plus- en minpunten
  • Accu met veel vermogen
  • Groot scherm dat weinig reflecteert
  • Optionele accessoires
  • Capabele processor
  • Goede prijs-kwaliteitverhouding
  • Lange software-ondersteuning
  • Omgekeerd opladen aanwezig
  • Opladen duurt lang (3 uur)
  • Niet stof- of waterdicht
  • Lage maximale helderheid

De Redmi Pad 2 Pro oogt verrassend hoogwaardig voor zijn prijs. Het aluminium frame en de matte achterkant geven hem een stevige, vingerafdrukbestendige afwerking, al is het oppervlak wat glad. Met een gewicht van 610 gram en een dikte van 7,5 millimeter ligt de tablet prettig in de hand: solide, maar toch goed draagbaar. Een IP-certificaat ontbreekt, maar daar staat een aantal handige extra's tegenover, zoals vier Dolby Atmos-speakers, een audiojack en ondersteuning voor micro-sd-kaarten.

Het 12,1-inch lcd-scherm met een resolutie van 2560 bij 1600 pixels valt meteen op door de matte, papierachtige afwerking. Dankzij de anti-reflecterende coating heb je nauwelijks last van schittering, waardoor lezen buitenshuis of in fel licht prettig blijft. De tablet biedt verder een verversingssnelheid van 120 hertz, ondersteuning voor Dolby Atmos en HDR10+, en verschillende instellingen die je ogen ontzien. Alleen de maximale helderheid van 500 nits had wat hoger mogen zijn.

©Wesley Akkerman

Veel vermogen

De Redmi Pad 2 Pro draait op de Snapdragon 7s Gen 4-processor, die in de praktijk zorgt voor vlotte en stabiele prestaties. De tablet verwerkt moeiteloos meerdere apps en tientallen browsertabs (op de achtergrond) zonder merkbare vertraging. De chip is krachtig genoeg voor 4K-videobewerking en veeleisende werktoepassingen. Daarnaast ondersteunt hij moderne verbindingsstandaarden als wifi 6 en bluetooth 5.4, en kun je de opslag eenvoudig uitbreiden met een micro-sd-kaart.

De accuduur is een sterk punt, dankzij de forse 12.000mAh-batterij. Daardoor kun je de tablet dagenlang gebruiken zonder tussentijds opladen, zeker als je hem slechts af en toe erbij pakt. Minder overtuigend is de laadsnelheid: met de meegeleverde 33W-lader duurt het ruim drie uur voordat hij volledig is opgeladen. Wel praktisch is de ondersteuning voor omgekeerd opladen, waarmee je de tablet als een powerbank voor andere apparaten kunt inzetten.

©Wesley Akkerman

Lange software-ondersteuning

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro draait op het overzichtelijke HyperOS 2, gebaseerd op Android 15, met een belofte van vijf Android-upgrades (en zeven jaar aan beveiligingsupdates!). De interface is schoon en maakt multitasking gemakkelijk; de tablet kan drie apps in splitscreen of maximaal vier zwevende vensters tegelijk beheren. Mocht je veel andere Xiaomi-apparaten in huis hebben, dan kun je die prima bedienen van dit apparaat, dankzij de Interconnectiviteit van Xiaomi.

De tablet heeft aan zowel de voor- als achterkant een 8MP-camera, allebei vooral bedoeld voor praktische toepassingen. Fotokwaliteit staat hier niet centraal: beelden ogen wat zacht en missen levendigheid en diepte. De achtercamera leent zich goed voor het scannen van documenten en legt tekst duidelijk vast. De frontcamera is helder genoeg voor videogesprekken in 1080p, ook bij weinig licht, al ligt de vaste focus wat te dicht bij het gezicht.

©Wesley Akkerman

Optionele accessoires

De optionele keyboardcover maakt van de Xiaomi Redmi Pad 2 Pro een volwaardige werktablet. De hoes verbindt via bluetooth, heeft een eigen batterij en dient tegelijk als standaard. De toetsen bieden voldoende travel (diepte) voor prettig typen, al ontbreekt achtergrondverlichting. Ook is er geen touchpad aanwezig. De cover beschikt over een eigen usb-c-poort voor het opladen en heeft ruimte voor een los verkrijgbare stylus.

Voor creatieve gebruikers en studenten is er de Redmi Smart Pen. Deze stylus ondersteunt 4096 drukniveaus en benut de 240Hz-touchsampling van het scherm, waardoor schrijven en tekenen soepel aanvoelt. De pen maakt eveneens verbinding via bluetooth en heeft twee knoppen. Opladen gebeurt via een eigen usb-c-poort; magnetisch opladen via de tablet is niet mogelijk.

©Wesley Akkerman

Xiaomi Redmi Pad 2 Pro kopen?

De Xiaomi Redmi Pad 2 Pro is al met al een solide keuze voor wie een betaalbare en krachtige Android-tablet zoekt. De grootste pluspunten zijn het 12,1-inch matte Dolby Vision-scherm, de vier Dolby Atmos-speakers en de royale 12.000mAh-accu. De tablet leent zich uitstekend voor studenten en voor dagelijks gebruik, bijvoorbeeld voor streaming, lezen en lichte productiviteitstaken – zeker in combinatie met de accessoires. Minpunten zijn het trage opladen en het ontbreken van een IP-rating.