Speciaal logo om AI-afbeeldingen en -video's van echt te onderscheiden
Een aantal softwarefabrikanten die gebruikers de mogelijkheid bieden om AI-afbeeldingen te maken, gaan deze afbeelding voorzien van een speciaal watermerk. Hiermee moet het makkelijker worden om AI-afbeeldingen te herkennen en zo deep fakes tegen te gaan.
Softwarebedrijf Adobe gaat met een aantal andere bedrijven die AI-diensten bieden een speciaal logo uitbrengen die duidelijk moet aangeven wanneer een foto, video of afbeelding met behulp van AI is gemaakt. Door middel van het logo en extra metadata die aan een AI-gecreëerde afbeelding wordt toegevoegd, moet het makkelijker worden om te achterhalen waar een foto of video vandaan komt.
Speciaal symbool
Adobe is het eerste berdrijf dat het nieuwe symbool kan toevoegen aan afbeeldingen en video's. Gebruikers kunnen dit logo toevoegen vanuit bijvoorbeeld de video-editing software Adobe Premiere of fotosoftware Photoshop.
Het logo is door Adobe bedacht en werkt samen met verschillende bedrijven die meedoen met de organisatie Coalition for Content Provenance and Authenticity (C2PA). Naast Adobe zit onder meer ook Microsoft, BBC, Intel en Sony in deze coalitie.. Het doel is om van alle AI-gegenereerde content de oorsprong te achterhalen om zo valse afbeeldingen en deep fake-video's te kunnen traceren.
Naast een logo van het C2PA zijn er ook andere mogelijkheden om de oorsprong van AI-beelden te achterhalen, bijvoorbeeld via het door Google ontwikkelde SynthID.


