ID.nl logo
Review: Huawei Watch
Huis

Review: Huawei Watch

Om eerlijk te zijn, ben ik nog niet overtuigd van het nut van smartwatches. Leuk dat ik meteen op mijn pols kan zien wie er mailt of appt en hoeveel stappen in heb gezet, maar om daar nu de hele dag een smartwatch voor te dragen... Veel exemplaren zijn bovendien allesbehalve stijlvol te noemen. De Huawei Watch springt er qua design positief bovenuit, maar is dat genoeg?

door Gabi Ouwerkerk

Uiterlijk

De Huawei Watch is slechts verkrijgbaar in één maat. Een diameter van 42 mm lijkt erg groot, zeker om een smalle vrouwenpols, maar in de praktijk staat het best stijlvol. Wel is de kast met ruim 1,1 cm erg dik. Het zacht lederen bandje dat meegeleverd wordt is flexibel en zit prima. Overigens kunnen consumenten ook kiezen voor een roestvrijstalen gevlochten band of één met schakels. De behuizing is verkrijgbaar in zilver, goud en zwart. De smartwatch heeft een 1,4 inch groot rond scherm met een resolutie van 400x400 pixels. Daarmee komt de pixeldichtheid uit op 286ppi en dat is vrijwel gelijk aan die van de 38 mm Apple Watch (290ppi). Het scherm is vergeleken met veel andere Android Wear horloges een stuk scherper. Het besturingssystem van Google maakt het bovendien mogelijk om het scherm altijd aan te hebben staan, zodat altijd een wijzerplaat zichtbaar is en geen saai zwart oppervlak zoals bij de Apple Watch.

Innerlijk

De Huawei Watch is uitgerust met een bewegingssensor en hartslagmeter en kan dus ingezet worden als fitnesstracker. Het apparaat heeft een 1,2GHz Snapdragon processor aan boord en 512 MB werkgeheugen. Dat is voldoende om Android Wear soepel te laten draaien, maar apps van derden die het bijvoorbeeld mogelijk maken YouTube filmpjes op het klokje af te spelen of te browsen op internet, hebben wel moeite met opstarten. Het 4GB opslaggeheugen is voldoende voor het opslaan van apps en muziek.

Batterij

Het batterijleven van veel slimme apparaten blijft een probleem. Ook de 300mAh batterij die Huawei in zijn smartwatch heeft gestopt is verre van perfect. Bij normaal gebruik, waarbij het scherm altijd aan staat, moet het klokje na zo'n 1,5 dag toch echt weer aan het stroom. Hoewel dat opladen in ruim een uur gebeurd is, moet je er wel voor zorgen dat de meegeleverde oplader in de buurt is. Op het eerste gezicht lijkt deze lader op die van de Apple Watch, maar waar die van Apple geheel magnetisch is, maakt Huawei wel gebruik van connectoren. Wanneer je het horloge aan de oplader hangt moet deze precies op de connectoren vallen, anders heb je na een uur nog steeds een dood voorwerp in handen. Het slimme klokje heeft een IP67 certificering wat inhoudt dat het volledig stofdicht is, maar niet geheel waterdicht. Een regenbui overleeft hij wel en je hoeft ook niet in paniek te raken wanneer je hem vergeet af te doen onder de douche. Het is echter niet aan te raden om er mee te gaan zwemmen. De complete specificaties zijn hier te vinden.

Navigatie

De gebruikersinterface van Android Wear is gebaseerd op de bekende informatiekaarten van Google Now, die onderaan het scherm in beeld verschijnen. Door naar links te vegen krijg je meer informatie en een veegbeweging naar rechts verwijdert de kaart. Door van het hoofdscherm éénmaal naar links te vegen verschijnt een lijst met applicaties in beeld. Nog een keer vegen brengt je naar je lijst met contactpersonen. Die methode werkt, maar het scrollen op zo'n klein schermpje blijft wel een gedoe. Overigens is het ook mogelijk om het horloge via OK Google met stemcommando's aan te sturen. Maar buiten dat het een beetje raar overkomt als je tegen je pols praat, werkt het ook niet echt soepel.

Android en iOS

De Huawei Watch draait op de nieuwste versie van Android Wear en dat betekent dat het klokje zowel aan een Android toestel als aan een iPhone gekoppeld kan worden. Wel zijn de mogelijkheden bij de iPhone een stuk beperkter. Zo is het niet mogelijk om muziek op het apparaat te zetten en ook is het niet mogelijk te reageren op notificaties. In feite kan de Huawei Watch in combinatie met de iPhone niet anders dan stappen tellen, hartslag bijhouden en notificaties doorgeven die binnen komen op de smartwatch. Wanneer het gadget gekoppeld is aan een Android smartphone zijn de mogelijkheden veel groter. Zo kan heel eenvoudig via Google Play Music muziek op de smartwatch gezet worden, zodat het niet noodzakelijk is om tijdens het hardlopen de smartphone zelf mee te nemen. Het slimme klokje moet hiervoor wel even gekoppeld worden met een bluetooth koptelefoon, maar ook dat is een fluitje van een cent. Het aantal apps voor Android Wear groeit snel. Zo zijn er programma's die het mogelijk maken vanaf het klokje mail te ontvangen en te versturen. Compleet met toetsenbord. Echt handig werkt het echter nog niet. Ook YouTube filmpjes kunnen erop bekeken worden en met een speciale browser kun je het internet afspeuren. Leuk dat het kan, maar de vraag is waarom zou je dit doen als je ook een smartphone in de buurt hebt. Ook zijn er een paar apps voorgeïnstalleerd. Google levert standaard apps mee als Agenda, Hangouts, Maps en Google Fit. Huawei heeft zelf heeft ook drie fitness apps: Daily Tracking, Fitness Tracking en Heart rate.

Prijs en alternatieven

De Huawei Watch is verkrijgbaar vanaf €400 en dat is best een stevige prijs voor een Android smartwatch. De LG Watch Urbane (vanaf €230) heeft ook een rond scherm en draait op hetzelfde besturingssysteem. Dat geldt ook voor de Moto 360 (2015) die een prijskaartje heeft vanaf €300. De Samsung Gear S2 (verkrijgbaar vanaf €315) draait op het eigen Tizen besturingssysteem. De Apple Watch is verkrijgbaar vanaf €419.

Conclusie

Hoewel ik nog steeds niet overtuigd ben van de toegevoegde waarde van smartwatches, vind ik het niet vervelend om de Huawei Watch te dragen. Ik kreeg diverse malen te horen dat ik een mooi horloge had. Iets dat ik nooit gehoord heb toen ik de Apple Watch droeg. Doordat je zelf de wijzerplaat kunt kiezen en deze zichtbaar blijft, kan de Huawei Watch gezien worden als een sieraad, net als reguliere horloges. Een slim sieraad bovendien. Wel blijft het vervelend dat je het bijna elke dag moet opladen. En omdat de oplader niet universeel is, moet je deze dus altijd bij je hebben. Hoewel het slimme klokje best over handige features beschikt, zijn deze ook allemaal beschikbaar op de smartphone. Een smartwatch is voor mij dus geen musthave. Maar als ik er dan toch één draag, dan graag een mooie. Hoewel er genoeg aan de Huawei Watch valt te verbeteren - dunner, sneller, slimmere navigatie, een universele oplader - is het qua design één van de mooiste die beschikbaar is.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.