Microsoft Store downloadt geen apps, en nu?
Wanneer je een game of app wil downloaden uit de Microsoft Store, dan kan het zijn dat je tegen problemen aanloopt. De winkel opent zich niet, apps laten zich niet downloaden, pagina’s laden niet… Heel vervelend allemaal, maar dit is niet het einde van de wereld.
Voordat we naar externe middelen kijken, kijken we eerst naar wat we kunnen regelen binnen of via de Microsoft Store. Zo kan het helpen een keertje uit- en in te loggen. Open de Microsoft Store (als dat werkt, anders kun je dit punt overslaan) en druk op je profielicoon. Druk vervolgens op Afmelden.
Sluit nu de Microsoft Store helemaal af via Taakbeheer. Zoek onder het tabblad Processen naar de digitale winkel en selecteer hem met je rechtermuisknop. Druk nu op Beëindigen. Open de downloadwinkel opnieuw en log in met je account en probeer een game of app wederom te downloaden. Werkt dit nog steeds niet, dan gaan we verder.
Microsoft Store aan de praat krijgen
Heb je een antivirusprogramma draaien op de achtergrond? Dan doe je er goed aan dat (tijdelijk) uit te schakelen wanneer je merkt dat de Microsoft Store geen apps of games meer downloadt of updatet. Schakel het programma uit, download of update de game of app en zet het programma weer aan. In de tijd dat dit gebeurt kan er weinig misgaan wanneer je geen onbetrouwbare of onbekende websites bezoekt of iets downloadt dat niet uit de Store komt.

Daarnaast kan het geen kwaad de Windows-updateservice te herstarten. Dat is het onderdeel binnen Windows dat ervoor zorgt dat programma’s up-to-date blijven. Dan ligt het probleem dus niet aan de Store of een ander programma, maar op dit punt. Hoe start je de updateservice precies opnieuw op? Volg daarvoor de volgende stappen op:
Druk op Windows-toets + R om Uitvoeren te openen
Typ services.msc in en druk op Enter
In het nieuwe venster ga je op zoek naar Windows Update
Druk er met je rechtermuisknop op
Selecteer nu de optie Eigenschappen
Check onder Status van service of het onderdeel aan staat
Is dat niet het geval, druk dan op Start
Is dat wel het geval, druk dan op Stop en vervolgens op Start
Klik op Toepassen en op OK en probeer de content opnieuw te downloaden
Opslagopties
Tot slot kunnen we opslagoptie nog even controleren. Onder Instellingen (Windows-toets + i) en Systeem zie je het kopje Opslag staan. Open die optie en kijk hoeveel ruimte er nog op de harde schijf in je computer of laptop staat. Het kan zijn dat je wellicht een andere opslagbron voor de Microsoft Store moet uitkiezen of de (mogelijke enige) harde schijf wat leger moet maken door bestanden te verwijderen die je niet (meer) nodig hebt).
Een laatste redmiddel is nog om de Microsoft Store te resetten.