Microsoft Store resetten op Windows 10 en 11: zo werkt dat
De Microsoft Store is een prima omgeving om apps en games vandaan te halen. Maar soms komt het voor dat de digitale winkel kuren vertoont. Die problemen vertonen – als het goed is – als sneeuw voor de zon met de tips uit dit artikel. Zo reset je de Microsoft Store.
Je reset de Microsoft Store gemakkelijk via de Instellingen. Open Instellingen met de sneltoets Windows-toets en de letter i en druk op Apps. Ga naar Apps en onderdelen en zoek de Microsoft Store op in de lijst. Op Windows 11 klik je vervolgens op de drie puntjes aan de rechterkant en druk je op Geavanceerde instellingen. Windows 10-gebruikers zien die knop meteen staan onder de naam van de app.
Scrol op de volgende pagina door naar het kopje Opnieuw instellen. Druk eerst op Herstellen om te achterhalen of je daarmee de problemen oplost. Is dat niet het geval, druk dan op Opnieuw instellen.
©PXimport
Microsoft Store resetten via Opdrachtprompt
Als het goed is heb je nu geen last meer van problemen. Als dat nog wel het geval is, dan kunnen we nog de cache legen van de Microsoft Store. Dat gebeurt via de Opdrachtprompt. Daarvoor ga je als volgt te werk; we nemen je mee langs alle stappen van dit proces.
Druk op eerst Windows-toets + R voor het openen van het venster Uitvoeren
Tik nu cmd in voor het openen van de Opdrachtprompt
(Je kunt er ook voor kiezen om Start te openen en Opdrachtprompt in te typen; open de app met je rechtermuisknop door Als administrator uitvoeren te selecteren)
In de Opdrachtprompt typ je het volgende commando: WSReset.exe
Druk nu op Enter om door te gaan
Windows gaat nu aan de slag en neemt even de tijd om de cache te legen; wacht dus tot het proces voltooid is
Na het voltooien van dat proces, dan sluit de tool zichzelf af en lanceert Windows de Microsoft Store automatisch. Als het goed is heb je nu echt geen problemen meer en kun je een app downloaden of updaten, zoals dat voorheen ook gewoon kon.
Mocht je hierna nog steeds tegen problemen aanlopen, dan is de oplossing wellicht wat minder simpel. Neem in dat geval contact op met de klantenservice van Microsoft of de fabrikant van de computer die je gebruikt. Die kunnen je in bijzondere gevallen vrijwel altijd wel verder helpen.