ID.nl logo
Huis

Hyundai Nexo: Rijden op waterstof

Elektrische auto’s zijn aan een opmars bezig, maar daarnaast probeert een aantal dappere autofabrikanten om de waterstofauto alsnog aan de man te brengen. Hyundai denkt dat dat met de Nexo best eens kan lukken. Het voertuig is sinds kort uit in Nederland.

Het idee achter een waterstofauto is verre van nieuw, maar tot nu toe was de technologie vaak te duur, te complex, en te onpraktisch om op grote schaal te worden toegepast. Inmiddels worden elektrische auto’s steeds goedkoper, maar de industrie ziet ook nog steeds toekomst in waterstofauto’s. Zoals Hyundai.

Hyundai brengt deze zomer de Nexo uit, een SUV met een waterstofmotor en een verwacht bereik van zo’n 800 kilometer. Het is zeker niet de eerste waterstofauto die ooit is gebouwd, maar oudere modellen (zoals Nexo’s voorganger, de ix35) werden in slechts beperkte oplages gemaakt. Volgens Frank Meijer, hoofd Eco Car & Mobility bij Hyundai, is het één van de eerste waterstofauto’s die straks op relatief grote schaal kan worden geproduceerd en verkocht.

“Bovendien is de auto interessanter omdat hij alle nieuwe technologie bevat. Het is een heel futuristische auto met eigenschappen zoals remote parking, lane following assist, en een nieuwe vorm van blind spot detection. Alle moderne tech die je van een goede auto verwacht.”

Waterstofauto

Een waterstofauto maakt gebruik van waterstof als aandrijving. De auto heeft drie brandstoftanks waar in totaal 156 liter waterstof past. De waterstof gaat van de tanks naar de brandstofcel. Ondertussen wordt er ook buitenlucht in de brandstofcel gezogen. Door de reactie ontstaat elektriciteit en waterdamp die de motor aandrijven. Een deel van de energie wordt verder opgeslagen in de batterij van 40 kWh die in de auto ligt. Door die combinatie van aandrijving en opslag kan de auto straks zo’n 800 kilometer rijden.

Juist de schaalbaarheid maakt de waterstofauto een goed alternatief voor de elektrische auto. “Hoe meer reikwijdte je in een elektrische auto stopt, des te duurder hij wordt”, aldus Meijer. “Een waterstofauto kan het doen met een veel kleinere batterij. De brandstofcel heeft een evenredig effect: hoe hoger die capaciteit wordt, des te aantrekkelijker wordt het om zo’n auto aan te schaffen.”

©PXimport

Het grootste obstakel van rijden op waterstof van dit moment is de beperkte infrastructuur. In Nederland zijn op dit moment slechts vier laadstations, al moeten dat er volgend jaar negen worden en in 2020 een stuk of twintig. Volgens Meijer is dat ook een vicieuze cirkel: “Als er geen auto’s zijn, komen er geen pompstations bij en als er te weinig pompstations zijn, wil niemand zo’n auto.”

Het grote voordeel is dat je waterstof overal kunt opwekken. “Het komt niet uit de grond, je kunt het gewoon ter plekke maken met water en elektriciteit. Maar dat is nu nog duur.” Op dit moment is het voordeliger om een elektrische laadpaal te bouwen. Voor bij je thuis is dat heel betaalbaar en ook voor grotere stations langs de snelweg. Maar een waterstofstation kost héél veel meer geld. Dat komt omdat de toeleveranciers van waterstof op dit moment niet de schaalgrootte hebben om efficiënt te zijn. Het gaat een aantal jaren duren voor het zo ver is.”

Groene stroom

Toch ziet hij wel een positieve trend: groene stroom. Dat maakt het grote verschil tussen waterstofauto’s en elektrische auto’s, denkt Meijer. “Elektrische auto’s gebruiken stroom die op een niet-duurzame manier is opgewekt, want die industrie is er nu eenmaal. Maar waterstof is veel milieuvriendelijker en kun je bovendien groener produceren. Er staan nu windparken in de Noordzee die veel meer energie produceren dan we op kunnen maken. Je kunt dat niet zomaar opslaan, maar als je het omzet naar waterstof kun je het gebruiken om zulke auto’s van brandstof te voorzien.”

Het gebrek aan waterstofpompstations zorgt voor een vicieuze cirkel

-

Ondanks de ambities van Hyundai om waterstofauto’s aan de man te brengen, gaat de fabrikant zelf geen stappen zetten om stations te bouwen. “We werken wel met de pompstations samen om dichtbij de stations auto’s te leveren. Die samenwerking loopt goed.” Binnenkort komen pompstationhouders en de auto-industrie samen om over de schaarste aan stations te praten.

De productiekosten van een waterstofauto zijn inmiddels niet meer het grootste struikelblok. Vroeger waren die nog erg hoog, omdat er onder meer platina werd gebruikt. Dat gebeurt nog steeds, maar veel platina-onderdelen worden langzaamaan vervangen door goedkopere materialen.

De auto is inmiddels niet meer onbetaalbaar, al zegt Meijer dat de Nexo nog steeds in het duurdere segment valt. “Het is wel een luxe auto, geen middenklasse-model.” De Hyundai Nexo is verkrijgbaar vanaf 69.995 euro.

De toekomst

De toekomst ziet er volgens Meijer in ieder geval rooskleurig uit. “Jongeren die nu in steden wonen, hebben de elektrische auto als referentiepunt. Als ze in de toekomst een andere auto kopen, ontdekken ze bij een verbrandingsmotor dat die ineens wel erg veel lawaai maken, en dat een tank benzine duur is. Voor hen is een ‘zero emission’-auto een logische keus.”

Dat kan dan een auto op waterstof worden of een elektrische. Meijer: “Vroeger werd er in de industrie nogal geruzied tussen die twee, maar wij zitten er een beetje tussenin. Ik denk dat er plaats is voor een aantal technologieën voor verschillende toepassingen.” Meijer bedoelt daarmee dat elektrische auto’s vooral geschikt zijn voor korte afstanden waar je met lage snelheid rijdt. Prima in de Randstad waar alles dicht bij elkaar ligt en het vaak druk is op de weg, maar minder geschikt voor de Duitse autobahn.

Ondanks de grote sprongen die zowel de technologie als de maatschappij maken, gaat het nog even duren voordat waterstofauto’s op grote schaal beschikbaar komen. “Waterstof is een langetermijnvisie. De adoptie gaat heel langzaam, zo’n tien, twintig jaar. Vergelijk het met de eerste auto’s aan het begin van de eeuw. Die waren lange tijd ook exclusief voor de rijken. Maar uiteindelijk worden ze wel gemeengoed.”

▼ Volgende artikel
Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht
Zekerheid & gemak

Zo ontdek je snel of je online wordt opgelicht

Je hoort het steeds vaker: iemand klikt op een link en belandt op een nepwebsite van de bank, waar intussen persoonlijke gegevens worden ingevuld. Of er komt ineens een WhatsApp-bericht van een ‘bekende’ met het verzoek om snel geld over te maken voor een ticket of een nieuwe telefoon. Natuurlijk trap jij daar niet zomaar in. Maar hoe herken je dit soort berichten nu het makkelijkst?

Online oplichting is een van de grootste zorgenkindjes van banken en de politie. Er wordt jaarlijks voor miljoenen gefraudeerd met valse links en nepberichten die via sms, e-mail of WhatsApp worden verstuurd. En met de komst van AI wordt het voor criminelen steeds makkelijk om zulke berichten zo echt mogelijk te laten lijken.

Goed lezen

Het herkennen van spamberichten of nepverzoeken om geld over te maken is niet altijd eenvoudig. Belangrijkste vuistregel: gaat het om geld, zeker om grote bedragen, controleer het bericht dan extra goed. Bij e-mail is dat meestal goed te doen. Twijfel je of een bericht een phishingmail is, beweeg dan met de muis over een link zonder erop te klikken. Onderaan in je browser verschijnt de url waar de link naartoe leidt.

Door met je muis over een linkje te zweven, zie je onderin waar de link naartoe gaat. Een goede controle voordat je de link ook daadwerkelijk aanklikt.

Soms zijn die adressen zo onduidelijk dat je er weinig uit kunt opmaken. Klik in dat geval met de rechtermuisknop op de link en kies Koppeling kopiëren. Plak het adres vervolgens in Kladblok, zodat je het kunt bekijken zonder de site daadwerkelijk te openen. Dat is de veiligste manier om te controleren waar de link naartoe verwijst. Vaak zie je dan vreemde of onbekende domeinnamen, een duidelijke aanwijzing dat de mail niet van je bank afkomstig is.

Twijfel? Bellen!

Krijg je een vreemd WhatsApp- of sms-bericht waarin het lijkt alsof een bekende je vraagt om geld over te maken, bijvoorbeeld omdat hij een ticket is kwijtgeraakt of omdat haar telefoon gestolen zou zijn? Dat kán natuurlijk echt zijn, maar vaak is het helaas nep. Zelfs als details in het bericht kloppen, zoals het land waar die persoon verblijft. Slimme oplichters halen dit soort informatie namelijk gewoon van sociale media. Nog een reden dus om niet zomaar online te delen dat je op vakantie gaat en waarheen.

Ga je op vakantie? dan zet je dat natuurlijk niet op social media.

Twijfel je aan de echtheid van het bericht? Bel de persoon zelf om het te controleren. Heb je daar ook geen goed gevoel bij en is diegene met anderen op reis, bijvoorbeeld met partner of kinderen, neem dan contact op met hen om te checken of het verhaal klopt. Dan heb je de waarheid meestal snel boven tafel.

Bankcontrole

Sommige banken helpen klanten bij het tegengaan van fraude. Bij de ING kun je bijvoorbeeld controleren of de bank jou ook echt belt op het moment dat je iemand aan de lijn hebt die zegt dat hij of zij van de ING is. Daarvoor hoef je alleen maar de ING-app te openen en te klikken op de knop 'Check het gesprek'.

Andere banken gebruiken andere methoden, maar in het algemeen kun je ervan uitgaan dat jouw bank je nooit belt. En als ze dat wel doen, zullen ze je nooit vragen om je geld (tijdelijk) over te boeken naar een andere rekening, je opdracht geven om je bankpas af te geven aan een koerier of vragen om je gebruikersnaam en wachtwoord.

Gebeurt dat wel, hang dan direct op en bel vervolgens je eigen bank. Al is het maar om te melden dat er scammers actief zijn.

Extra beveiliging

Wil je zelf niet constant controleren of een e-mailtje of berichtje echt is, maar kun je daar wat extra hulp bij gebruiken? Kies dan voor een goed beveiligingspakket. Vrijwel alle beveiligingssuites vissen dergelijke mailtjes er zo voor je uit en markeren deze als zijnde spam, of verplaatsen deze dan automatisch naar een aparte folder in je mailbox.

Bitdefender Premium Security is een allround beveiligingspakket die je mailboxen in de gaten houdt en automatisch controleert op spamberichten en scam-mails. Mailtjes die veilig zijn worden indien gewenst aangeduid met een groen 'Bitdefender Safe'-labeltje. Prettig daarbij is dat je die aanduiding ook op andere apparaten ziet waar je je mail leest, omdat Bitdefender op serverniveau controleert en niet alleen je lokale mailbox. Alles wordt dus online al voor je in de gaten gehouden.

Mailtjes met het groene Bitdefender Safe-labeltje zijn veilig.

Dat geldt natuurlijk ook voor alle software die je downloadt, ook dat wordt gecontroleerd op de aanwezigheid van malware. En wie het zekere voor het onzekere neemt, maakt in Bitdefender ook nog eens gebruik van de extra AI-hulp Scam Copilot. Dankzij de ingebouwde chatfunctie kun je bijvoorbeeld een vraag stellen over scamming, maar ook een screenshot sturen van een sms- of WhatsApp-bericht. Scam Copilot scant het bericht en kan aangeven of het om een scambericht gaat.

Blijf alert

Een compleet beveiligingspakket is tegenwoordig toch echt wel een must. Zulke software neemt je aardig wat werk uit handen wat betreft de controle op fishing- en scammingmailtjes en de continu beveiliging van je apparaten als het op virussen en malware aankomt. De ontwikkelingen gaan echter snel en AI wordt meer en meer gebruikt om mensen te misleiden. Dat betekent dat je zelf ook constant alert moet blijven en je jezelf eigenlijk moet trainen om valse berichten te herkennen. Met een extra hulp als Scam Copilot van Bitdefender kun je dergelijke berichten al veel sneller onderscheppen, maar vereist het nog wel een extra stap aan jouw zijde, zoals het opsturen van een verdachte screenshot van een nep-WhatsApp-bericht. Blijf dus altijd opletten, hoe echt een bericht ook lijkt.

▼ Volgende artikel
Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur
© Rens Blom
Huis

Review Google Pixel 10 Pro XL – iPhone-uitdager met kortere accuduur

De Google Pixel 10 Pro XL is de nieuwste en duurste reguliere smartphone van het merk. In deze review nemen we het toestel met een adviesprijs van 1299 euro onder de loep.

Uitstekend
Conclusie

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we aan de hoge kant.

Plus- en minpunten
  • Geschikt voor magnetische accessoires
  • Uitstekende camera's
  • Frisse software vol AI en 7 jaar updates
  • Zwaar
  • Processor minder krachtig
  • Kortere accuduur
  • Veel AI-functies nog niet in Nederland te gebruiken

Herkenbaar ontwerp met nieuwtje

Leg je de Pixel 10 Pro XL naast de 9 Pro XL, dan moet je wel heel goed kijken om verschillen te ontdekken. De toestellen ogen praktisch identiek. Maar er zijn wel degelijk verschillen. De Pixel 10 Pro XL is bijvoorbeeld nog zwaarder geworden en is met zijn 232 gram een van de zwaarste telefoons van het moment.

©Rens Blom

Daarnaast ondersteunt de Pixel 10 Pro XL als eerste bekende Android-smartphone magnetische accessoires aan de achterzijde (via Qi2). Je kunt bestaande Apple MagSafe-accessoires van je iPhone daardoor met de Pixel 10 Pro XL gebruiken, wat tof is en goed werkt.

©Rens Blom

De Pixel 10 Pro XL hangt keurig aan een MagSafe-oplader van Zens.

Goed om te weten: naast de Pixel 10 Pro XL zijn er ook een kleinere Pixel 10 en 10 Pro, die uiteraard andere specificaties én prijzen hebben. De Pixel 10 Pro XL heeft een prachtig 6,8-inch oledscherm dat bij de beste schermen hoort. Meer hoeven we er niet over te zeggen. De vingerafdrukscanner achter het scherm functioneert bovendien erg goed.

©Rens Blom

Niet de beste specificaties

Van een smartphone die maar liefst 1299 euro kost verwachten we heel goede specificaties. Google snapt dat en stopt daarom een royale 16 GB werkgeheugen in de Pixel 10 Pro XL, aangevuld met minimaal 256 GB opslagcapaciteit. Maar nu komt het: de Tensor G5-processor van Google zelf haalt het niet bij de chips in andere topsmartphones. Googles Pixel 10 Pro XL is in benchmarks minder snel en beperkt de chip sneller bij gamen om niet te warm te worden. Op papier jammer, in de praktijk merk je hier echter minder van. De smartphone is dan ook snel zat.

Waar je méér van merkt, is de accuduur. De Pixel 10 Pro XL heeft een 5200mAh-accu, wat een redelijk gangbare accucapaciteit is voor een 6,8inch-smartphone. Het lijkt er echter op dat de Tensor G5-chip en het modem minder energiezuinig zijn, want de accuduur maakt weinig indruk. Net als voorgaande Pixel-telefoons moeten we de Pixel 10 Pro XL steevast aan de oplader leggen als we gaan slapen. Op zo'n dag lezen we best wat nieuws op de telefoon, gebruiken we sociale media, plegen we wat belletjes, maken we foto's en gebruiken we een halfuur tot uur de hotspot-functie om in de trein te internetten op onze laptop. Veel andere telefoons hebben aan het eind van zo'n dag meer accu over dan de Pixel 10 Pro XL.

Opladen kan de smartphone via usb-c en draadloos. Bekabeld is de snelste methode; het duurt dan anderhalf uur om de accu volledig op te laden.

©Rens Blom

Uitstekende camera's

Pixel-smartphones staan al jaren bekend om hun uitstekende camera's. De Pixel 10 Pro XL houdt die reputatie hoog en biedt je drie geavanceerde camera's op de achterkant. Het gaat om een primaire camera, een groothoekcamera en een zoomcamera. Met alle camera's kun je overdag én in het donker echt hele goede foto's en video's schieten. Het verschil met de Pixel 9 Pro XL, die we hiervoor regelmatig gebruikten, vinden we echter niet groot. Gek is dat niet, want de 10 Pro XL heeft dezelfde camera's als zijn voorganger. Google zegt wel dat de optische beeldstabilisatie verbeterd is en voegt een zoommodus (tot 100x) toe, die sterk leunt op kunstmatige intelligentie (AI). En ja, tientallen keren zoomen is grappig, maar de resultaten zijn veel minder mooi dan een 'echte foto'. Wij adviseren je daarom om maximaal 10x te zoomen. Dan krijg je echt nog prima foto's.

Hieronder zie je twee fotoseries met telkens van boven naar beneden de hoofdcamera, de groothoekcamera en verschillende zoomstanden.

©Rens Blom

©Rens Blom

Opfrisbeurt voor software

Op de Pixel 10 Pro XL is Android 16 geïnstalleerd, de nieuwste software. Versie 16 oogt visueel anders dan versie 15 en is met name kleurrijker en vrolijker. Je kunt ook wat meer visuele zaken personaliseren. Wij zijn wel fan van deze opfrisbeurt.

Google stopt de software vol met AI-functies. Wat direct opvalt, is dat de Pixel 10 Pro XL in bijvoorbeeld de Verenigde Staten veel meer AI-functies heeft dan in Nederland. De AI werkt sowieso beter in het Engels. De functies die je hier wél kunt gebruiken, zijn overwegend nuttig en zeker het proberen waard. Nu maar hopen dat er meer (aangekondigde) functies naar Nederland komen.

Het updatebeleid van Google blijft erg goed: zeven jaar Android- en beveiligingsupdates. Wij vinden zeven jaar heel netjes, want we kunnen ons goed voorstellen dat het toestel na zeven jaar gebruik naar het einde van zijn (technische) levensduur kruipt.

Conclusie: Google Pixel 10 Pro XL kopen?

De Google Pixel 10 Pro XL is een fraaie en complete smartphone met erg goede camera's en zeven jaar software-updates. De ondersteuning voor magnetische (oplaad)accessoires is een mooie vernieuwing en we zien ook potentieel voor de AI-functies. De accuduur is echter een zwakker punt en de adviesprijs vinden we ook aan de hoge kant.