ID.nl logo
Gepersonaliseerde e-mails: veel mails in een paar kliks
© PXimport
Huis

Gepersonaliseerde e-mails: veel mails in een paar kliks

Wil je hetzelfde mailtje aan meerdere mensen sturen, maar dan wel met een persoonlijke aanhef en misschien ook per mailtje een ander persoonlijk stukje tekst? Dan hoef je echt niet elk mailtje apart op te stellen! Met behulp van de programma’s Excel, Word en Outlook kun je gepersonaliseerde e-mails opstellen.

Als je een hoop mensen wilt uitnodigen voor een groot feest, dan kan dit gemakkelijk via e-mail. Het is dan wel leuk als iedereen een eigen mailtje ontvangt met persoonlijke aanhef. We gaan in deze cursus uit van het voorbeeld van een housewarming. We gaan eerst uit van een algemene mail met alleen een aangepaste aanhef. Weet je daarna hoe het werkt, dan leggen we ook uit hoe je kunt zorgen dat bijvoorbeeld familieleden voor de middag worden uitgenodigd en vrienden voor de avond.

Om eenvoudig de verschillende mailtjes te versturen, maken we gebruik van Excel voor de lijst, Word voor het opstellen van de brief en het personaliseren ervan, en Outlook voor het uiteindelijke versturen.

01 Lijst in Excel

Om te beginnen maak je in Excel een lijst met voor- en achternamen en uiteraard de e-mailadressen. Zorg dat je hierbij kolomtitels gebruikt, dat maakt het zo dadelijk veel overzichtelijker. We gaan er eerst even van uit dat je iedereen met de voornaam aanspreekt, in het tweede deel van dit artikel lees je hoe je onderscheid maakt tussen personen en gezinnen (voornaam of familie+achternaam). Onthoud de naam van het tabblad (onder in beeld), sla het Excel-bestand op en sluit het.

©PXimport

02 Brief in Word

Vanuit Word stuur je het hele proces aan. Daarin kun je met Afdruk samenvoegen persoonlijk gemaakte brieven maken en adresetiketten samenstellen (een uitgewerkt stappenplan van dat laatste vind je hier). In dit artikel gaan we met Afdruk samenvoegen persoonlijk gemaakte e-mails verzenden.

Stel nu het bericht op in Word. Typ voorlopig ‘xxx’ op de plaats waar de voornaam moet gaan komen.

Start Outlook alvast op, want dat programma gaat voor ons de e-mails verzenden. Het is erg leuk om straks alle e-mails te zien langskomen in de map Verzonden items.

©PXimport

03 Namenlijst koppelen

Ga naar het bericht in Word. Klik op de tab Verzendlijsten, klik op Afdruk samenvoegen starten / Stapsgewijze wizard Afdruk samenvoegen (onder in dat menu). Rechts in beeld gaat een taakvenster open: daarin zie je onderaan in welke stap je bent. Je kunt altijd terug naar een vorige stap als je nog iets wilt wijzigen of te snel doorgeklikt hebt.

Kies in Stap 1 voor E-mailberichten. Klik op Volgende: Begindocument.

Kies in Stap 2 Het huidige document gebruiken. Klik op Volgende: adressen selecteren.

In Stap 3 is Een bestaande lijst gebruiken al geselecteerd, dat laat je zo. Klik op Bladeren, navigeer op je harde schijf naar de namenlijst die je in Excel gemaakt hebt en klik op Openen. Er verschijnt een venster Tabel selecteren. Kies daarin het juiste tabblad (waarvan je de naam had onthouden). Er verschijnt een venster met de namenlijst, klik op OK. Klik op Volgende: Een e-mail schrijven (ook al klinkt dat niet logisch, want je hebt het bericht al in Word geschreven).

In Stap 4 ga je een veld in het bericht plaatsen dat gekoppeld gaat worden aan de namenlijst. Zet de cursor op de plaats waar de voornaam moet komen en verwijder ‘xxx’. Klik op Meer items. Het venster Samenvoegveld invoegen verschijnt: daarin zie je de kopjes van je namenlijst in Excel terug. Klik op Voornaam en klik op Invoegen. In het bericht verschijnt «Voornaam». In dit veld komt straks iedere individuele voornaam. Klik op Sluiten en klik op Volgende: E-mailvoorbeeld.

In Stap 5 zie je een voorbeeld: in het bericht is na ‘Beste’ de eerste naam ingevuld. Door op de pijltjes te klikken, kun je de voorbeelden met de volgende namen bekijken. Klik op Volgende: Samenvoeging voltooien.

©PXimport

04 Berichten versturen

Zorg dat Outlook opgestart is en schakel weer terug naar Word. Klik in stap 6 onder Samenvoeging voltooien op Elektronische post. Het venster Samenvoegen per e-mail verschijnt. Laat bovenaan bij Aan de keuze op email staan. Vul bij Onderwerpregel het onderwerp van je e-mail in, bijvoorbeeld: Uitnodiging housewarming, dit onderwerp krijgt iedereen te zien. Laat de optie E-mailindeling op HTML staan en laat de optie onder Records verzenden staan op Alles. Klik op OK en dan gebeurt het wonder: je ene bericht wordt steeds van een andere naam voorzien en aan iedereen als persoonlijke e-mail verzonden. Als je overschakelt naar Outlook en de map Verzonden items kiest, zie je alle e-mails langskomen!

©PXimport

Brieven

In dit artikel gaan we aan de slag met het maken van e-mails. Met deze functie in Word kun je ook brieven maken, die in Word worden samengevoegd zodat je deze gemakkelijk in één keer kunt afdrukken. Ook het maken van adres-etiketten is eenvoudig met dezelfde functie. Speel eens met de verschillende opties, alles werkt op een vergelijkbare manier als hier omschreven.

©PXimport

05 Persoon of gezin

Tot nu toe laten we iedere e-mail beginnen met ‘Beste’, gevolgd door de voornaam. Je kunt een stap verder gaan en sommige mensen aanspreken in de vorm van ‘Beste Sanne’ en anderen als ‘Beste familie Jansen’. Hiervoor voeg je aan je Excel-lijst twee kolommen toe voor de manier waarop je de mensen aanspreekt. Noem kolom E Aanspreken met en typ en de cellen hoe je de mensen wilt aanspreken. Wij kiezen voor de voornaam (dan typ je de voornaam) ofwel familie.

Boven kolom F zet je het kopje Aanhef. We laten het ‘berekenen’ van de aanhef aan een formule over. Zet in cel F2 de formule:

=ALS(E2="familie";"Beste "&E2&" "&ALS(B2<>"";B2&" ";"")&C2;"Beste "&E2)

Deze formule plakt met het teken & een paar stukjes tekst aan elkaar.

> De formule kijkt of in E2 ‘familie’ staat.

> Is dat wel het geval, dan geeft het de tekst ‘Beste ’ gevolgd door het woord in cel E2 (familie) en weer een spatie.

> Het kijkt of er een tussenvoegsel aanwezig is in cel B2 en neemt dat dan over met een spatie erbij.

> Vervolgens plakt het de achternaam erachter.

> Staat er in cel E2 géén ‘familie’, dan is de uitkomst het woord ‘Beste ’ gevolgd door de voornaam die in E2 getypt is.

Kopieer deze formule omlaag naar alle andere geadresseerden. Bij het opgeven van de velden bij het samenvoegen in Word, zorg je nu dat je de hele regel van de aanhef leeg maakt, en je hier het veld «Aanhef» invoegt (in plaats van «Voornaam»).

©PXimport

Tijd aanpassen

We gaan de e-mail nog iets verder personaliseren, we kunnen er namelijk voor zorgen dat de familieleden alleen voor de middag uitgenodigd worden, en onze vrienden alleen voor de avond.

We maken twee nieuwe kolommen aan in ons Excelbestand. Kolom G geven we de titel Middag/avond en kolom H krijgt de titel Tijd. In kolom G voer je nu bij iedere genodigde in of hij voor de middag of de avond is uitgenodigd. Onder Tijd gaan we een formule gebruiken die de juiste zin in het Word-bestand gaat plaatsen:

=ALS(G2="middag";"Om 12.00 uur nodigen we alle familieleden uit voor een rondleiding met lekkere lunch.";"Om 20.00 uur leiden we alle vrienden rond onder het genot van een borrel.")

We lichten de formule weer toe.

> De formule kijkt of in G2 het woord ‘middag’ staat.

> Is dat wél het geval, dan zorgt het voor de tekst met de uitnodiging voor de lunch om 12.00 uur.

> Staat er in G2 níet het woord ‘middag’, dan volgt de tekst met de uitnodiging voor de borrel om 20.00 uur.

Ga nu terug naar het bericht in Word, verwijder de zinnen over de tijd en voeg hier het veld «Tijd» in. Klik je nu door de verschillende e-mails heen, dan zie je dat de e-mail aan jouw wensen wordt aangepast.

©PXimport

Hetzelfde bericht rondsturen

Hoeft er geen persoonlijke aanhef boven de mail? Dan kun je snel hetzelfde bericht naar veel mensen sturen op deze manier: heb je de e-mailadressen in Excel, selecteer dan de hele serie en kies Kopiëren (of druk op Ctrl+C). Maak een nieuw bericht aan in Outlook. Het staat wel zo netjes als de geadresseerden elkaars naam niet zien, dus je kiest voor Opties en BCC weergeven. Klik in het vak BCC en plak daar de gekopieerde adressen (druk op Ctrl+V). Je ziet de adressen eerst onder elkaar, maar even later zet Outlook ze naast elkaar met een puntkomma ertussen. Zet bij Aan uw eigen adres. Zo stuur je aan iedereen hetzelfde bericht.

Schakelen met Alt+Tab

Als je drie programma’s open hebt, schakel je snel heen en weer met de volgende sneltoets. Houd de toets Alt ingedrukt en druk op de Tab-toets; je ziet de geopende programma’s in het klein. Druk zo vaak op de Tab-toets tot het juiste programma gemarkeerd is, laat de toetsen los en dat programma komt vol in beeld.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!