ID.nl logo
Gaat WhatsApp echt advertenties tonen?
© CIDimport
Huis

Gaat WhatsApp echt advertenties tonen?

WhatsApp verandert zijn privacyvoorwaarden, "om meer bedrijven tot de dienst toe te kunnen laten". Dat betekent in theorie dat je reclame- en marketingberichtjes van bedrijven kunt ontvangen op WhatsApp. Wacht, wat? Dat zou WhatsApp toch niet gaan doen? Hoe zit dat precies? Tijd voor wat uitleg.

Wat verandert er precies?

WhatsApp heeft zijn Algemene Voorwaarden veranderd. Als je zin hebt om door het lange juridische document heen te lezen, kun je dat hier doen. Het is de eerste keer in 4 jaar dat WhatsApp zijn privacybeleid verandert: De vorige keer was in 2012. Je kunt ook de oude voorwaarden nog lezen, om die te vergelijken met de eerste. Dat kan hier.

In het kort komt het erop neer dat WhatsApp zijn voorwaarden verandert "om bedrijven meer toegang te geven tot WhatsApp". Dat betekent dat straks ook bedrijven je berichten mogen sturen op WhatsApp.

WhatsApp wil al langer bedrijven toegang geven tot de app

Dat komt niet helemaal onverwacht. WhatsApp maakte eerder dit jaar al bekend dat het bedrijven meer mogelijkheden wil bieden om 'in contact te komen met klanten'. Daarmee doelt WhatsApp vooral op bedrijven die hun klantenservice via WhatsApp willen bieden, of er nieuwsbrieven mee willen versturen. Er zijn al een aantal bedrijven die dat nu al doen, zoals de KLM of Coolblue.

Het probleem is dat WhatsApp het nu officieel niet toelaat voor bedrijven om klantenservice te voeren, waardoor de bedrijven dat met zelfgemaakte tools moeten doen. Om dat in de toekomst toch mogelijk te maken, moeten eerst de voorwaarden worden bijgewerkt.

Toen WhatsApp begin 2014 werd overgenomen door Facebook, waren veel gebruikers bang voor wat er met hun gegevens zou gebeuren. Facebook staat erom bekend tot in details alles van zijn gebruikers te weten, en dan is het geen fijn idee dat je persoonlijke chats zouden worden gebruikt voor het tonen van advertenties. Dat gebeurt gelukkig nog steeds niet.

Wat wil WhatsApp dan wel?

Het verdienmodel van WhatsApp is lang onduidelijk geweest, tot een paar maanden geleden. De dienst kondigde toen aan dat het helemaal geen geld meer zou vragen voor de app, maar dat het helemaal gratis zou worden voor iedereen. WhatsApp verklaarde toen dat het bedrijfsleven het nieuwe verdienmodel zou worden. Dezelfde bedrijven als KLM en Coolblue zouden in de nabije toekomst geld moeten betalen om WhatsApp in te zetten voor klantenservice.

Wat betekent dat in de praktijk?

In de eerste plaats gaat het om berichten die belangrijk of handig zijn voor gebruikers. Zo kan KLM je je boarding pass via WhatsApp sturen, of stuurt Coolblue je de track and trace van je pakketje via WhatsApp. Nuttige informatie dus.

Er staat echter ook een dubieus zinnetje in de nieuwe voorwaarden:

©CIDimport



Dat klinkt al een stuk minder nuttig - zeker als je bedenkt dat WhatsApp onderdeel is van marketingbedrijf Facebook...

WhatsApp kan zelf de inhoud van je berichten niet lezen, vanwege de nieuwe versleuteling die het vorig jaar invoerde. In tegenstelling tot bij Facebook kan de dienst dus geen advertenties sturen op basis van waar je over chat. Het is wel mogelijk dat bijvoorbeeld KLM je een aanbieding stuurt voor een goedkope vlucht, nadat je eerder met ze in contact bent geweest.

Of dat ook echt gaat gebeuren, is maar de vraag. Daarover wil WhatsApp geen uitspraken doen, en het is eigenlijk ook te vroeg voor zulke speculatie. Het uitbreiden van de Algemene Voorwaarden is de eerste stap - hoe bedrijven daar nu mee omgaan, is de volgende.

Gaat WhatsApp nog meer data delen?

WhatsApp gaat meer data delen met Facebook

De voorwaarden doen nog meer: Het wordt mogelijk om meer data met Facebook uit te wisselen. Daarbij gaat het wederom niet om chats (want die zijn versleuteld en dus onleesbaar), maar wel om bijvoorbeeld met welke bedrijven je chat en hoe vaak je WhatsApp gebruikt. Ook wordt je telefoonnummer naar Facebook doorgestuurd.

Die informatie wordt op twee manieren gebruikt. Aan de ene kant is het bedoeld "om je relevantere advertenties te tonen" (zodat je bijvoorbeeld advertenties van vluchten van KLM ziet als je daarmee chat. Aan de andere kant wordt de informatie gebruikt "om spam tegen te gaan en de infrastructuur te optimaliseren." Je kunt ervoor kiezen de data niet te laten gebruiken voor advertenties (via deze opt-out), maar je kunt niet voorkomen dat de data alsnog wordt doorgestuurd naar Facebook.

Hey wacht even, zou WhatsApp dat niet "nooit gaan doen"?

Dat klopt. Toen WhatsApp werd overgenomen lieten oprichter Jan Koum en Facebook-baas Mark Zuckerberg nog weten dat "er absoluut niets zou veranderen", en dat er geen advertenties in WhatsApp terecht komen. "Onze fundamentele waarden veranderen niet. Onze principes veranderen ook niet", stond in een verklaring te lezen. "Je kan erop vertrouwen dat je niet gestoord zal worden door advertenties", voegt Koum daaraan toe. "Als samenwerken met Facebook zou betekenen dat we die waarden moesten veranderen, zouden we het niet hebben gedaan."

Er kan veel veranderen na 2,5 jaar en 14 miljard euro...

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: