ID.nl logo
Huis

FietsFlo tackelt Nederlands grootste fietsfrustratie

Stoppen voor een verkeerslicht is de grootste frustratie voor fietsers in Nederland. Een Utrechts bedrijf denkt daar wat op gevonden te hebben. ‘FietsFlo’ wil ervoor zorgen dat fietsers sneller groen licht kunnen krijgen. Dat is niet helemaal zo, maar zo vóélt het wel.

Flo is een project van Springlab, een bureau uit Utrecht dat zich bezighoudt met projecten rondom beweging. Dat maakt het extra frappant dat Flo kon worden ontworpen. “We wisten namelijk weinig van verkeer”, vertelt oprichter Jan-Paul de Beer. “We wilden fietsen leuker maken en daarvoor moesten we eerst ontdekken waar de knelpunten zaten.”

Medewerkers van Springlab sprongen zelf op de fiets … met GoPro’s, en verzamelden data over hoe fietsers door Utrecht trapten. Ook werd een enquête op internet geplaatst. “Daaruit bleek dat verkeerslichten de grootste bron van frustratie waren. Daar wilden we dus iets aan doen, maar we wisten niet precies wát.”

Aanvankelijk bedachten De Beer en zijn collega’s een aantal andere concepten zoals een strip met ledverlichting in de weg, maar dat bleek slecht uitvoerbaar. “Die concepten waren allemaal niet echt schaalbaar”, vertelt hij. Na veel brainstormen kwam daar één belangrijk onderdeel uit: advies geven aan de fietser.

Symbolen van dieren

De eerste versie van Flo bestaat uit een paal die naast een fietspad wordt geplaatst, zo’n 120 meter vóór er een verkeerslicht komt. Met een infraroodsensor wordt gemeten wanneer er een fietser aan komt en hoe hard die fietst. De paal communiceert vervolgens met het verkeerslicht en kijkt hoe lang die nog op groen of rood blijft staan, en laat dan aan de fietser zien hoeveel tijd er nog is om het groene licht te halen.

Met symbolen zoals een haas, een schildpad, of een duimpje omhoog kan de fietser zien of hij respectievelijk harder, zachter of op dezelfde snelheid moet fietsen om het groene licht te halen. Er is daarnaast ook een koe te zien, die geeft aan dat je het groene licht sowieso niet meer kunt halen. Vooral dat laatste symbool was niet meteen duidelijk, maar fietsers leken na verloop van tijd wel te snappen wat de bedoeling ervan was.

©PXimport

Springlab werkte voor het project samen met diverse verkeersdeskundigen en met programmeurs die vanuit de gemeente naar de verkeerslichten kijken. “Er wordt op politiek niveau bepaald wie er de meeste voorrang krijgt op een kruispunt en hoe lang fietsers groen licht krijgen”, legt De Beer uit. In Utrecht wil de gemeente bijvoorbeeld graag meer mensen op de fiets krijgen om de stad duurzamer te maken.

Flo moet worden aangesloten op de verkeersregelinstallatie (afgekort tot VRI), maar dat is nog een hoop gedoe. Sowieso zijn er verschillende makers van zulke VRI’s, allemaal met eigen verschillende soorten aansluitingen. “En dan hebben sommige VRI’s van dezelfde maker een oude óf een nieuwe aansluiting. Ook moet de aansluiting fysiek komen te liggen, dus moet er een kabel onder de grond worden aangelegd. Niet erg handig allemaal.”

Verkeersregelingen

Om aan te geven hoe snel een fietser nog moet doortrappen kijkt Flo naar twee verschillende regelingen in het verkeer. Bij een ‘starre regeling’ zijn de sequenties van verkeerslichten vooraf bepaald: bijvoorbeeld tien seconden groen, dan vijftien seconden rood, en dat voor ieder licht op een kruising. Flo kent die data en kan op basis daarvan bepalen of een fietser sneller of langzamer moet gaan.

Interessanter wordt het echter met de ‘voertuigafhankelijke regeling’, die vaak wordt toegepast buiten spitstijden. Daarbij wordt het licht bepaald op basis van het verkeer, onder andere met de lussen in de weg die meten of er een auto voor een licht staat. “Als dat van toepassing is kan Flo ook een signaal naar het verkeerslicht geven, en als het ware vragen: ‘kun je het licht wat eerder op groen zetten?’. Als dat kan, krijgt de fietser ook sneller groen en kunnen we vervolgens aangeven hoe snel hij moet fietsen.”

Uitdagingen

De Beer en zijn collega’s begonnen vorig jaar met een proef in Utrecht. “De symbolen voegden we later pas toe. We hebben nog veel andere opties geprobeerd, zoals plusjes en minnetjes of simpelweg een snelheidsaanduiding, en daar reageerden fietsers goed op.”

Maar uiteindelijk moest het concept wat speelser worden en kozen de makers voor wat vrolijkere symbolen zoals de haas en de schildpad. De koe is nog ietwat verwarrend: niet iedereen snapt die meteen. De Beer: “Iedere Nederlander die wel eens in Frankrijk op vakantie is geweest weet dat je daar weleens stilstaat voor een koe die lekker op de weg ligt. Daar wilden we graag iets mee doen.”

De toekomst

Het eerste onderzoek naar de pilot die enkele maanden draaide in Utrecht werd onlangs afgerond. De resultaten waren beperkt: fietsers waren bij een starre regeling slechts drie procent van de keren beter af. Bij een voertuigafhankelijke regeling was dat iets beter met acht procent, maar de échte verrassing zat in de perceptie van de fietsers. In maar liefst 16 procent van de keren voelden die alsof ze vaker groen licht kregen, en dat is volgens De Beer waar het écht om draait. “Je ziet dat in alle onderzoeken terug: de beleving is vaak belangrijker en dat is ook de insteek die we met Flo voor ogen hadden.”

Nu het project is afgerond, heeft Springlab veel nieuwe plannen. Eén daarvan is om Flo mobieler te maken, met een eigen stroomvoorziening en draadloze communicatie met het verkeerslicht. Ook op de wensenlijst staat de mogelijkheid om groepen fietsers te herkennen. “Die kunnen dan nog eerder voorrang krijgen, maar daarvoor moeten we eerst nog veel extra data verzamelen.”

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro
© jon anders wiken
Huis

Waar voor je geld: 5 grote 65 inch 4K smart-tv's voor minder dan 600 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we daarom binnen een bepaald thema naar zulke deals. Waar je een paar jaar geleden nog de hoofdprijs betaalde voor een goede 65 inch smart-tv, zijn deze tv's nu al een stuk betaalbaarder. Wij vonden vijf exemplaren die voor minder dan 600 euro te koop zijn.

Een 65 inch 4K smart-tv is natuurlijk de ultieme televisie voor het kijken van series en films in de hoogste kwaliteit. Voordeel is verder ook dat je niet al te dicht op je scherm hoeft te zitten: voor een 65 inch televisie geldt een afstand vanaf zo'n drie tot drieënhalve meter. En dankzij de smart-functionaliteit heb je toegang tot tal van streamingdiensten. Wij bekeken de mooiste modellen die je voor minder dan 600 euro kunt kopen.

LG 65UR73006LA

Voor wie houdt van heldere beelden en natuurlijke kleuren is de LG 65UR73006LA.AEUQ een prima keuze. Het 4K-paneel met ondersteuning voor HDR10 en HLG laat films en series mooi uitkomen. Wat direct opvalt is het brede kijkhoekpaneel, zodat je vanuit elke hoek goed beeld hebt. Drie HDMI 2.1-poorten zijn aanwezig, handig voor bijvoorbeeld een spelcomputer of soundbar. Het geluid is degelijk, met 20 watt RMS, al kan een extra speaker geen kwaad. De televisie zelf is niet overdreven dik, ongeveer 57 mm, en draait op WebOS dat vlot en makkelijk werkt.

Besturingssysteem: WebOS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

TCL 65C655 Pro

Deze TCL 65C655 Pro is een goede keus als je graag series kijkt of een filmavond houdt. Dankzij de QLED-techniek komen de kleuren mooi tot leven en ook HDR10+ en Dolby Vision helpen mee voor extra diepte. Google TV zorgt ervoor dat je toegang hebt tot de meeste (streaming-)apps van Netflix tot YouTube. Het geluid springt eruit: met 50 watt RMS en een ingebouwde subwoofer krijg je een stevig geluid. De tv zelf is daardoor wel een tikje dikker, zo’n 80 mm. Er zijn drie HDMI-poorten voor het aansluiten van extra apparaten.

Besturingssysteem: Google TV
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 50W

Hisense 65A7NQ

Ben je iemand die vooral van gemak houdt? De Hisense 65A7NQ biedt precies dat. De tv is simpel in gebruik, draait op het VIDAA-besturingssysteem en start razendsnel op. Met zijn 4K-beeld en ondersteuning voor Dolby Vision zie je mooie kleuren en scherpe beelden. Er zijn drie HDMI-poorten, voldoende voor al je apparaten. De tv heeft een redelijk slank ontwerp, ongeveer 80 mm dik. Het geluid van 20 watt RMS is prima voor dagelijks gebruik, al klinkt het met een soundbar net even beter.

Besturingssysteem: VIDAA U
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

Samsung QE65Q80DAT

Wat deze Samsung QE65Q80DAT meteen bijzonder maakt, is het strakke ontwerp en de Direct Full Array-achtergrondverlichting. Daardoor zijn de zwarttinten diep en het contrast sterk. De tv is heel geschikt voor wie sportwedstrijden of actiefilms kijkt. Hij heeft vier HDMI 2.1-poorten en een krachtig geluid van 40 watt RMS, wat zorgt voor een volle klank bij films. Het scherm is vrij dun, met 54 mm, en draait op het vertrouwde Tizen-besturingssysteem dat soepel werkt.

Besturingssysteem: Tizen
Aantal HDMI-poorten
: 4
Audio-output (RMS)
: 40W

Philips 65PUS7609/12

Bij de Philips 65PUS7609/12 draait het om eenvoud en betaalbaarheid. De beeldkwaliteit is prima voor dagelijks gebruik, met 4K-resolutie en ondersteuning voor Dolby Atmos voor beter geluid. De tv werkt met Titan OS, dat simpel is en vlot laadt. Er zijn drie HDMI 2.1-poorten, genoeg om bijvoorbeeld een spelcomputer of extra box aan te sluiten. De tv is iets dikker dan sommige andere modellen, ongeveer 92 mm, en levert 20 watt RMS geluid. Philips is voor deze serie afgestapt van Google TV en levert de modellen nu met Titan OS.

Besturingssysteem: Titan OS
Aantal HDMI-poorten
: 3
Audio-output (RMS)
: 20W

▼ Volgende artikel
Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos
© ID.nl
Mobiliteit

Brug te laag? Bocht te krap? Met campernavigatie verloopt je reis wél probleemloos

Ga je op vakantie met je camper of met de caravan? Dan wil je vooral ontspannen rijden, zonder zorgen over te lage viaducten, smalle haarspeldbochten of weggetjes waar je amper kunt keren. Toch gebruiken veel mensen nog steeds een standaard autonavigatie, terwijl die niet is afgestemd op de afmetingen en het rijgedrag van een groter of zwaarder voertuig. In dit artikel lees je wat campernavigatie anders doet – en waarom dat handig is.

📍 Wat het verschil is tussen gewone navigatie en campernavigatie 📍 Waarom standaard navigatie niet altijd geschikt is voor campers of caravans 📍 Welke problemen speciale campernavigatie voorkomt 📍 Welke extra functies campernavigatie biedt 📍 Wanneer campernavigatie echt nodig is 📍 Waar je op moet letten als je campernavigatie wilt kopen 📍 Waarom een groter scherm handig is in een camper

Lees ook: Een airco in je caravan of camper? Dit zijn de mogelijkheden!

Een gewone navigatie – los toestel of via smartphone – is gebouwd voor personenauto's. Je voert een bestemming in, kiest eventueel tussen snelste of kortste route, en krijgt aanwijzingen gebaseerd op normale verkeersregels en gangbare voertuigafmetingen. Voor dagelijks gebruik werkt dat prima. Maar zodra je met een grote camper of een caravan op pad gaat, kom je al snel beperkingen tegen. Denk aan tunnels met een beperkte doorrijhoogte, wegen met maximale asdruk of gewichtslimiet, scherpe bochten in bergachtig gebied of dorpskernen waar je amper kunt keren of parkeren. Een standaard navigatie houdt daar geen rekening mee. Dat kan onderweg voor behoorlijk wat stress zorgen, of in het slechtste geval zelfs voor schade.

Wat doet campernavigatie anders?

Een speciaal campernavigatiesysteem is ontworpen met campers en auto's met aanhanger in gedachten. Je voert vooraf de lengte, breedte, hoogte en het gewicht van je combinatie in. Op basis daarvan worden alleen routes getoond die ook echt geschikt zijn voor jouw voertuig. En dat maakt een wereld van verschil.

Zo vermijd je automatisch bruggen waar je niet onderdoor kunt, te smalle weggetjes in dorpjes of natuurgebieden, steile hellingen waar je niet comfortabel kunt rijden of keren en wegen waar een caravan officieel niet is toegestaan. Veel campernavigaties bieden ook aanvullende functies. Denk aan filters voor campings, servicepunten of camperplaatsen, kaarten die je offline kunt gebruiken in gebieden zonder bereik, weergave van hellingspercentages en scherpe bochten onderweg en waarschuwingen voor zijwind, milieuzones of tolwegen. Sommige systemen kun je zelfs koppelen aan een achteruitrijcamera, wat handig is bij parkeren of keren op krappe plekken.

Wat je bij campernavigatie ook vaak ziet: een groter scherm dan bij standaard modellen. Dat is geen luxe, maar een bewuste keuze. De zitpositie in een camper is meestal hoger en wat verder van het dashboard af. Een scherm van 7 inch of groter zorgt dan voor beter overzicht en leesbaarheid, zonder dat je moet turen of knijpen met je ogen. Zeker als je tijdens het rijden snel de kaart of de aanwijzingen wilt checken, is dat een voordeel.

©GARMIN International ©2022

Voorbeelden uit de praktijk

Stel: je rijdt met een camper door de Ardennen. De kortste route volgens je telefoon gaat dwars door een dorpje met een smal bruggetje en steile oprit. Een standaard navigatie stuurt je daar zonder waarschuwing heen. Een campernavigatie herkent de beperkingen en kiest een alternatieve route via een doorgaande weg, ook al is die iets langer. Of je rijdt in Zuid-Frankrijk met een caravan achter je auto. Je komt bij een tunnel waar voertuigen hoger dan 2,60 meter niet doorheen mogen. Een gewone navigatie weet dat niet – een campernavigatie voorkomt dit soort problemen.

Is het altijd nodig?

Als je met een compacte buscamper reist die nauwelijks groter is dan een gewone auto, heb je in de praktijk minder snel last van beperkingen. Maar zodra je camper langer of hoger is, of je met een flinke caravan rijdt, wordt specifieke navigatie al snel een stuk comfortabeler – en veiliger. Ook voor langere reizen of tochten buiten West-Europa is het verschil merkbaar. Niet elk land signaleert hoogte- of gewichtsbeperkingen even duidelijk. Dan is het prettig als je navigatie dat voor je bijhoudt.

Campernavigatie kopen? Hier moet je op letten

Niet elk navigatiesysteem voor campers biedt dezelfde functies. Let daarom goed op de specificaties voordat je iets aanschaft. Controleer of je de voertuigafmetingen (lengte, breedte, hoogte, gewicht) kunt invoeren. Alleen dan kan het systeem echt rekening houden met obstakels op de route. Kijk ook naar het kaartmateriaal: is het actueel en dekt het voldoende landen? Zeker als je buiten West-Europa reist, is dat belangrijk. Sommige modellen bieden gratis kaartupdates, anderen niet. Let daarnaast op of er specifieke camper-POI's in het systeem zitten, zoals camperplaatsen, servicestations of campings. Ook de gebruikersinterface speelt een rol: is het systeem vlot te bedienen, ook als je onderweg bent? En niet onbelangrijk: hoe groot is het scherm? Bij voorkeur is dat minstens 7 inch. Een groter scherm is niet alleen prettiger tijdens het rijden, maar maakt het ook makkelijker om in een oogopslag hellingen, bochten en alternatieven te overzien. Ten slotte: als je al een achteruitrijcamera hebt, controleer dan of deze te koppelen is aan het systeem. Dat maakt het manoeuvreren op een krappe camping een stuk makkelijker.

Fijne vakantie!

Een campernavigatie lijkt op het eerste gezicht misschien een extra uitgave, maar het levert je onderweg vooral rust en gemak op. Geen stress over bruggen, geen gedoe bij keren, en geen verrassingen bij tunnels of bergwegen. Zeker als je vaker met je camper of caravan op pad gaat, is het een investering die je reis een stuk comfortabeler en ontspannen maakt.

P.S. Ook handig als je vaak op pad bent:

Een compacte camping-wasmachine