ID.nl logo
Digitaal huishoudboekje: Kosten in kaart
© CIDimport
Huis

Digitaal huishoudboekje: Kosten in kaart

Om meer greep te krijgen op uw inkomsten en uitgaven, is inzicht in uw financiën nodig. Een digitaal huishoudboekje is daarbij onmisbaar, zeker als dat enkele interessante tools in huis heeft om te becijferen en vergelijken.

©CIDimport

 

©CIDimport

1. Inloggen

Om met deze software aan de slag te gaan, moet u eerst een account aanmaken op www.afaspersonal.nl. Dat is een kwestie van een geldig e-mailadres invullen en een wachtwoord te verzinnen. Na de registratie ontvangt u een e-mail om uw account te activeren. Daarna kunt u aan de slag met uw huishoudboekje door in te loggen. Met Afas Personal, de gratis versie, kunt u tot twee bankrekeningen beheren. Er is ook Afas Personal Plus, waar u voor 2,99 euro per maand een onbeperkt aantal rekeningen beheert, rapporten afdrukt en spaardoelen opstelt. De Plus-formule mag u een maand gratis proberen. Alle menuopdrachten die voorbehouden zijn voor de Plus-formule, herkent u aan het oranje plusteken.

 

©CIDimport

2. Bankgegevens inladen

Om dit online huishoudboekje toegang te geven tot uw bankgegevens, moet u eerst bij uw online bank een rekening selecteren en deze gegevens exporteren. Vervolgens kunt u dit bestand importeren in Afas Personal. De gemakkelijkste manier om dat te doen is met de Bijwerk Assistent. Dit is een browserplugin die de transacties van uw internetbankieren tot een jaar terug automatisch in uw huishoudboekje zet. Deze Bijwerk Assistent werkt uitsluitend met ING Bank, Rabobank, ABN Amro, SNS Bank en ASN Bank. Zit u bij een andere bank, dan moet u de transacties volgens de richtlijnen handmatig exporteren en daarna importeren. Om even te proberen, staat er een testbestand online. De online banken laten maar een export toe over een beperkte periode.

 

©CIDimport

3. Actualiseren

Nadat u de gegevens van een rekening hebt geïmporteerd, kunt u later met de knop Bijwerken opnieuw transacties importeren en de vorige import hiermee aanvullen. Na het uploaden van het bestand kunt u de rekening een naam geven. Vink de optie Automatisch Mijn Transacties Categoriseren aan. Afas Personal herkent meer dan de helft van de transacties en kan dus zelf aangeven tot welke categorie ze behoren. Een aankoop bij een supermarkt zal het automatisch in de categorie Boodschappen onderbrengen. Wanneer u regelmatig overschrijvingen tussen uw betaalrekening en uw spaarrekening uitvoert, zou dit een vertekend beeld kunnen geven. Een overschrijving naar een spaarrekening is immers geen uitgave. Daarom activeert u de optie ‘Schakel overschrijving tussen deze rekeningen automatisch uit’.

 

©CIDimport

4. Beheer

Via de navigatie aan de linkerzijde kiest u de rubriek Transacties. Dan kunt u de rekeningen aanvinken waarvan u de transacties wilt volgen. Rechts verschijnen dan de transacties van de geselecteerde rekeningen. De uitgaven staan in rood, de inkomsten in groen. Hebt u bijvoorbeeld twee rekeningen toegevoegd en wilt u de transacties van slechts een rekening zien, dan haalt u het vinkje weg voor de rekening die u niet wilt zien. Daarna klikt u op de knop Verversen, want Afas Personal ververst de informatie over de transacties niet automatisch.

 

©CIDimport

5. Categorieën

Wanneer de automatische categorieherkenning zich vergist, of wanneer het programma simpelweg geen enkele categorie herkent, kunt u op de transactie klikken, zodat de knop Wijzigen verschijnt. Via die knop kunt u de naam van de transactie wijzigen en de categorie invullen. Bovendien is het mogelijk om iedere transactie te labelen. U kunt zoveel labels aan een transactie toevoegen als u zelf wilt. Labels maken transacties herkenbaar en makkelijker vindbaar.

 

©CIDimport

6. Inkomsten en uitgaven

Via Overzicht, Inkomsten/Uitgaven opent zich eerst een staafdiagram waar de inkomsten en uitgaven in rode en groene balken worden weergegeven. U kunt de totalen per dag, week, maand, kwartaal of jaar opvragen. Standaard worden alle categorieën bij elkaar gevoegd zodat u de totale inkomsten en uitgaven ziet. U kunt ook van elke categorie afzonderlijk de totalen opvragen. Op die manier vergelijkt u bijvoorbeeld de vervoersonkosten voor de maand augustus met die van september. Daaronder vraagt u in een taartgrafiek per categorie de uitgaven en inkomsten.

 

©CIDimport

7. Saldo

In het menu Overzicht vindt u de functie om het saldo op te vragen. Ook hier krijgt u in een overzichtelijke grafiek de evolutie van uw saldo. Wanneer u met de muisaanwijzer over de punten van de grafiek gaat, verschijnt er een kadertje met daarin het saldo aan het begin van de betreffende periode. Aan de onderkant van de grafiek staan de rekeningen per regel die aan de linkerkant zijn geselecteerd. Als u de eerste keer op de saldopagina komt, moet u het saldo instellen. Dat betekent dat u het saldo moet invullen op de dag van de laatste transactie.

 

©CIDimport

8. Vergelijken

Het is mogelijk om uw inkomsten en uitgaven discreet te vergelijken met de community die Afas Personal gebruikt. Daarvoor moet u wel eerst uw profiel opgeven zodat de tool rekening kan houden met uw regio, opleiding, woonsituatie, burgerlijke staat enzovoort. Rechts bovenaan in een oranje vakje leest u in een percentage hoe volledig uw profiel is. Eerst leest u een totaalvergelijking. Het bovenste balkje is uw situatie en daaronder staat de situatie van vergelijkbare personen in de community. Daarnaast kunt u met een uitklapmenuutje ook categorie per categorie vergelijken.

©CIDimport

9. Bonnen

Met de software kunt u ook kastickets bijhouden in het archief. Daarvoor gaat u naar Archief, Bonnetjes. Zodoende kunt u de aankoopbewijzen koppelen aan transacties en hoeft u de papieren bonnen niet langer te bewaren. U kunt de bewijzen scannen, maar nog gemakkelijker is de gratis iPhone-app waarmee u een foto neemt van de bon om die daarna rechtstreeks door te zenden naar Afas Personal. De app is zelfs voorzien van een virtuele glazen bol om uw uitkomsten en inkomsten te voorspellen op basis van vroegere gegevens.

Tekst: Dirk Schoofs

Deze workshop komt uit Computer Idee nummer 8, jaargang 2013.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!