ID.nl logo
Huis

Update: De voors en tegens van de nieuwe kentekenwet

De politie mag sinds 1 januari 2019 kentekengegevens geregistreerd door ANPR-camera’s vier weken lang opvragen. Niet alleen die van verdachten, maar van alle auto’s die rond een plaats delict hebben gereden. Voorvechters van privacy zijn niet te spreken over deze nieuwe kentekenwet.

Update: PCMweb heeft na het verschijnen van dit artikel op 1 januari een reactie ontvangen van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Deze reactie is bijgevoegd onder dit artikel.

Wanneer je je met je auto op de openbare weg bevindt en een ANPR-camera (Automatic Number Plate Recognition) passeert, dan mag de kentekeninformatie door de overheid vier weken worden bewaard. De politie kan deze gegevens opvragen, bijvoorbeeld wanneer zich op de openbare weg een ongeluk of ander delict voordoet. Het is duidelijk waarom het Ministerie van Justitie en Veiligheid deze wet invoert: het geeft de politie meer aanknopingspunten bij een zaak.

Hoewel de wet voor sommigen nogal rauw op het dak komt vallen, is deze wet niet nieuw. Al in 2017 keurde de Eerste Kamer de plannen goed. Automatische Nummerplaat Herkenning wordt al jaren ingezet, maar door de politie alleen op kleine schaal. Was er een incident, dan werd alleen het verdachte kenteken opgevraagd. Andere kentekens werden direct verwijderd.

Kentekens zijn essentieel

Een kenteken kan essentieel zijn voor het slagen van een zaak. Zo is er in Zoetermeer iemand vrijgesproken na inbraak omdat de politie het kenteken van de auto van de verdachte niet had nagetrokken, en alleen de vingerafdruk op de schuifpui van de woning was niet genoeg. En als buitenlandse autoriteiten kentekengegevens nodig hebben van de auto van een terrorismeverdachte, dan heeft de politie nu meer mogelijkheden om te helpen, wat weer in ons voordeel kan zijn wanneer wij andersom hulp nodig hebben.

Zo werkt ANPR ANPR-camera’s scannen kentekens van voertuigen die voorbijrijden en maken een foto. Hij registreert de nummerplaat, de locatie, het tijdstip en een foto (waardoor je ziet wat voor voertuig het is). Deze gegevens worden naar een computer gestuurd die ze met een referentiebestand vergelijkt. Dat bestand bevat een lijst met kentekens en namen van gezochte personen, of burgers die nog boetes hebben openstaan. Maandelijks worden meer dan 75 miljoen kentekens vastgelegd.

Nog specifieker kan die nummerplaatherkenning volgens het Ministerie vooral helpen bij het opsporen van een voertuig na een ernstig misdrijf waarbij pas later blijkt dat die informatie een belangrijke rol speelt. Denk daarbij aan plofkraken, ontvoeringen, terrorisme en de aanhouding van voortvluchtigen. Kentekengegevens kunnen helpen een verdachte in beeld te brengen, of zijn of haar verblijfplaats.

Geen specifieke regels

De wet is niet heel specifiek: hoe lang spreek je immers van een plaats delict? Als er bijvoorbeeld een ongeluk is gebeurd en iemand is doorgereden, over hoeveel kilometer mag je dan alle kentekenplaten raadplegen? En wat als je kentekenplaat is gestolen, hoe weet de politie dat het niet om jouw auto gaat? Waarschijnlijk is dit naar inzicht van de politie, maar heel afgebakend is de wet tot op heden nog niet.

©PXimport

Er zijn wel waarborgen in de wet opgenomen: kentekeninformatie mag alleen aan de openbare weg worden verzameld, op locaties die relevant zijn voor de opsporing. Dat betekent dat hieronder niet alleen de openbare weg zelf, maar ook parkeerterreinen, havens en vliegvelden vallen. Geautoriseerde opsporingsambtenaren hebben na bevel van de officier van justitie toegang tot deze gegevens, maar alleen bij ernstige misdrijven en de aanhouding van voortvluchtigen. De officier heeft daarin geen carte blanche: er moet heel specifiek worden aangegeven wat het misdrijf is, welke strafzaak het betreft en wat de zoekvraag is.

Kort geding

Privacy First heeft een kort geding aangespannen. Immers gaat de politie nu aan de slag met nummerplaten van onschuldige Nederlanders, die toevallig net op de verkeerde tijd op de verkeerde plek zijn. Dat is volgens Privacy First in strijd met de wet op privacy. Het schrijft op haar website: “Deze nieuwe wet vormt een massale privacyschending en hoort simpelweg niet thuis in een vrije democratische rechtsstaat.”

Privacy First is de organisatie achter de Nederlandse Privacy Awards, die ook volop actievoerde tegen de sleepwet (de wet op inlichtingen- en veiligheidsdiensten). Uiteindelijk heeft de regering door het referendum wel enkele wijzigingen aangebracht, maar de sleepwet is er alsnog doorgekomen. Hier kreeg Privacy First niet wat het hoopte. Het is de vraag of dat nu wel gaat lukken, nu de regelgeving er al doorheen is.

Reactie ministerie van Justitie & Veiligheid

"Het vastleggen van de kentekens mag alleen op risicolocaties zoals vliegvelden en havens, locaties met een intensieve verkeersstroom (personen- of goederenvervoer) of een specifieke functie (zwaar vervoer) (denk aan verkeersknooppunten op autosnelwegen, rond stations en luchthavens), en criminele hotspots (denk aan grote parkeerplaatsen langs de snelweg of in een grensgebied die bekendstaan als plekken waar drugshandel plaatsvindt)." geeft Julia Rademaker, woordvoerder van minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid aan.

"De gegevens mogen maar in 2 gevallen worden geraadpleegd: als dat noodzakelijk is ter opsporing van een ernstig strafbaar feit, of als dat noodzakelijk is om een voortvluchtige aan te houden." Alleen een door de minister geautoriseerde opsporingsambtenaar mag de gegevens raadplegen, maar alleen als er een bevel van de officier van justitie is gekomen. "In dat bevel moet de officier van justitie een aantal dingen vastleggen, onder andere waarom de gegevens moeten worden geraadpleegd. Ook moet hij de zoekvraag opnemen in zijn bevel. Bijvoorbeeld: “Waar is het voertuig met kenteken X op tijdstip Y geweest?” Of: “Welke voertuigen waren op tijdstip Y op locatie Z?”"

Soms is het nodig dat de officier niet een precies tijdstip opneemt, maar een periode. Of niet alleen een locatie, maar een iets ruimer gebied. Rademaker: "Denk bijvoorbeeld aan een ontvoering of de situatie waarin je voortvluchtige verdachte wil vinden. Je weet dat de verdachte een voertuig met kenteken X heeft. Om de verdachte te vinden/de locatie van het slachtoffer te achterhalen wil je kijken waar dat voertuig allemaal is geweest in de afgelopen paar dagen."

De losse camera's die de politie bij zich heeft, zullen volgens Rademaker veelal buiten de wet vallen. "Voor mobiele camera’s geldt dat jaarlijks achteraf bekend wordt gemaakt waar die zijn ingezet voor deze wet. Dit staat zo in het uitvoeringsbesluit en is – evenals publicatie van het cameraplan - dus ook verplicht. Overigens is de verwachting dat camera’s in voertuigen in de regel niet voor deze wet zullen worden ingezet, omdat de voertuigen waarin die camera’s zich bevinden zich zelden alleen binnen een gebied verplaatsen als genoemd hierboven. En dan mag de camera dus niet gebruikt worden."

▼ Volgende artikel
Review Huawei Watch Fit 4 Pro – Smartwatch of fitnesstracker?
© Rens Blom
Gezond leven

Review Huawei Watch Fit 4 Pro – Smartwatch of fitnesstracker?

De Huawei Watch Fit 4 Pro is een nieuwe fitnesstracker. Of is het toch een smartwatch? De wearable lijkt ertussenin te zitten, wat een interessante gebruikservaring oplevert. In deze review lees je onze ervaringen met de Watch Fit 4 Pro, die een adviesprijs van 280 euro heeft.

Uitstekend
Conclusie

Met de Huawei Watch Fit 4 Pro koop je een wearable die oogt als een premium smartwatch, voorzien van een groot scherm en met een lange accuduur. De wearable werkt met Android en iOS en biedt veel functies, maar mist ook zaken die je misschien belangrijk vindt. Of de Watch Fit 4 Pro jouw ideale wearable is, hangt daarom af van je wensen. Deze fitnesstracker/smartwatch laat in ieder geval een goede indruk achter.

Plus- en minpunten
  • Luxe, licht ontwerp
  • Lange accuduur
  • Uitgebreide gezondheidsmetingen
  • Werkt met Android en iOS
  • Mist functies als contactloos betalen
  • Kan door groter scherm lomp staan om smallere pols

Goed om te weten is dat de Watch Fit 4 Pro een duurdere versie is van de tegelijk gelanceerde Watch Fit 4. Die heeft een adviesprijs van 170 euro – een wezenlijk verschil. Het prijsverschil uit zich met name in de eenvoudigere behuizing en wat minder geavanceerde sensoren om je gezondheid te meten. Waar de Watch Fit 4 een typische betaalbare fitnesstracker is, komt de Pro-versie daadwerkelijk luxer over.

©Rens Blom

We hebben de Watch Fit 4 Pro anderhalve week om de pols gehad en zijn positief verrast over het uiterlijk en draagcomfort. De wearable oogt wat oneerbiedig gezegd erg veel als de peperdure Apple Watch Ultra, maar is dunner en lichter. Dat merk je om de pols. Je overhemd of T-shirt glijdt zo over de wearable heen en ook met slapen hebben we weinig erg gehad in het feit dat we een 30 gram wegende gadget droegen. De bouwkwaliteit komt premium over en een regenbui of duik in een zwembad is geen probleem. Wij ontvingen de Watch Fit 4 Pro met zachte stoffen band, die niet irriteert. Het bandje is verwisselbaar. De kroon draait en navigeert zo door de interface.

Groot scherm

Is de Watch Fit 4 Pro een fitnesstracker? Sommige functies wijzen erop, maar fitnesstrackers staan ook bekend om hun doorgaans kleinere, smalle schermen. In deze Huawei-wearable zit echter een groot rechthoekig scherm, dat veel doet denken aan een Apple Watch. Op het grote scherm met saffierglas zie je duidelijk de tijd, meldingen van je smartphone, gezondheidsinformatie en andere gegevens. Het scherm is binnen en buiten goed afleesbaar, al kan het display onder sommige omstandigheden wel spiegelen. Dan moet je wat beter kijken of je pols wat draaien.

Onderstaande foto's laten zien wat we bedoelen. Op de ene afbeelding spiegelt het scherm nogal, waar het scherm op de andere foto wél goed afleesbaar is.

©Rens Blom

Het scherm kan spiegelen.

©Rens Blom

Je pols draaien kan het spiegelen verhelpen, waardoor het scherm erg goed afleesbaar is.

Veel functies

De Huawei Watch Fit 4 Pro heeft veel ingebouwde functies. Natuurlijk, er is keuze uit meer dan honderd wijzerplaten om geheel naar eigen smaak te zien hoe laat het is. De wearable houdt echter ook je hartslag, aantal gezette stappen, sportieve activiteiten en slaap bij (mits je de tracker 's nachts draagt). Ook kun je meldingen van je smartphone laten tonen op het wearablescherm. Je bepaalt zelf van welke apps. Antwoorden kan doorgaans niet of alleen met vooraf ingestelde reacties.

Je kunt bellen met de Watch Fit 4 Pro, mits de wearable via bluetooth verbonden is met je smartphone. Over je smartphone gesproken: dat kan een Android-toestel of Apple iPhone zijn. Huawei's wearable werkt met beide besturingssystemen. Klinkt logisch, maar sommige smartwatches van andere merken werken alleen met Android óf iOS. De Huawei-smartphoneapp die hoort bij de Watch Fit 4 Pro installeer je op een iPhone eenvoudig uit de App Store. Op een Android-toestel dien je de app via een omweg te installeren, omdat Huawei van de Amerikaanse overheid geen apps in de Google Play Store mag aanbieden. Dat is eenmalig een onhandige handeling. De smartphone-app zelf werkt naar behoren, bevat veel instellingen en toont door de Watch Fit 4 Pro verzamelde informatie op een overzichtelijke manier.

©Rens Blom

De smartphone-app geeft informatie duidelijk weer en laat je ook kiezen uit heel veel wijzerplaten.

Lange accuduur

Een sterke eigenschap van Huawei-wearables is de lange accuduur, te danken aan een energiezuinige processor en eveneens energiezuinige software. Ook de Watch Fit 4 heeft een lange adem. Wij hebben 'm na zeven dagen aan de oplader moeten leggen, wat we een hele respectabele accuduur vinden. Het doet ons ook weer denken aan wat de Watch Fit 4 Pro nu precies is. De wearable komt qua ontwerp en scherm over als een smartwatch, maar biedt de lange accuduur waar fitnesstrackers om bekendstaan.

Conclusie: Huawei Watch Fit 4 Pro kopen?

Met de Huawei Watch Fit 4 Pro koop je een wearable die oogt als een premium smartwatch, voorzien van een groot scherm en met een lange accuduur. De wearable werkt met Android en iOS en biedt veel functies, maar mist ook zaken die je misschien belangrijk vindt. Of de Watch Fit 4 Pro jouw ideale wearable is, hangt daarom af van je wensen. Deze fitnesstracker/smartwatch laat in ieder geval een goede indruk achter.

▼ Volgende artikel
🏁 F1 op je iPhone? Met de Kaarten-app zit je in Monaco op pole position
© Apple
Huis

🏁 F1 op je iPhone? Met de Kaarten-app zit je in Monaco op pole position

In aanloop naar de Grand Prix van Monaco op 25 mei heeft Apple nieuwe functies toegevoegd aan de Kaarten-app. Heb je een iPhone of iPad, dan kun je Monaco nu bekijken in 'Steden in Detail', inclusief een 3D-weergave van het Formule 1-circuit.

De nieuwe weergave toont Monaco met opvallend veel detail. Iconische plekken zoals het Casino de Monte-Carlo, het Hôtel de Paris en de F1 Paddock Club zijn volledig in 3D te zien. In de donkere modus krijg je Monaco bij maanlicht te zien. Dit kleurenschema wordt bij zonsondergang ingeschakeld.

©Apple

Ook wegbelijning, bomen, voetgangerszones en openbaar vervoer zijn tot in detail zichtbaar. Automobilisten krijgen bovendien een speciale dashboardweergave met overzicht van kruispunten en rijbanen op ooghoogte, wat navigeren makkelijker maakt.

F1-circuit met extra lagen

Speciaal voor de Formule 1 zijn het circuit en de belangrijkste bochten gemarkeerd in Apple Kaarten. Ook tribunes, bruggen, de finish en andere elementen rond het parcours zijn in 3D weergegeven. Daardoor kun je als toeschouwer of fan het parcours virtueel verkennen – handig als je er bent, of gewoon thuis meekijkt.

©Apple

Meer Formule 1 in Kaarten

In verband met de aanstaande première van F1 The Movie, een film van Apple Original Films, is er ook een speciale gids beschikbaar in Kaarten. Die bevat bekende circuits van over de hele wereld, waaronder die uit de film en uiteraard Monaco zelf.