ID.nl logo
App Store laat vanaf nu extra advertenties zien
© Aleksei - stock.adobe.com
Huis

App Store laat vanaf nu extra advertenties zien

De App Store van Apple gaat meer advertenties presenteren. Gebruikers en ontwikkelaars zitten daar niet echt op te wachten, maar dat weerhoudt het bedrijf uit Cupertino er niet van de plannen alsnog door te zetten.

(Foto headerbeeld: Aleksei - stock.adobe.com) De aanstaande plannen maakte Apple enkele maanden geleden al bekend. Maar onlangs stuurde de iPhone-maker een mail uit naar ontwikkelaars waarin de veranderingen nog eens onder de aandacht komen, inclusief de melding dat de advertenties per 25 oktober 2022 zichtbaar zijn voor iedereen. Behalve voor de mensen in China; maar de rest van de wereld geldt dat er dus extra reclame op het beeldscherm van hun iPhones en iPads verschijnt binnen de downloadwinkel.

Apple brengt meer reclame naar App Store

Wanneer je te maken krijgt met applicaties die verschijnen in de nieuwe advertentieruimte, dan herken je ze aan een blauw vakje, links onderin. Het vakje is behoorlijk klein, maar door de kleur gelukkig opvallend genoeg om te zien waar je mee te maken hebt. Over de positionering van de nieuwe advertenties kun je nog een goede discussie voeren; die verschijnen namelijk op twee prominente plekken binnen de App Store van Apple.

Zo verschijnt de eerste nieuwe advertentie in de Vandaag-tab. Dat is de eerste pagina die gebruikers van Apple-producten te zien krijgen wanneer ze de App Store openen. De tab brengt constant allerlei soorten apps onder de aandacht, waar iPhone-eigenaars in het verleden wellicht iets aan gehad hebben. En tussen het aanbod aanbevolen content verschijnt vanaf deze week dus ook reclame. App-aanbevelingen op aandachttrekkende plekken waar partijen dus voor betaald hebben.

Daarnaast verschijnen de nieuwe advertenties op de pagina’s van apps binnen de App Store. Dat gebeurt onderop, in de sectie die bedoeld is voor gerelateerde content die je wellicht ook tof vindt. Zo kunnen concurrerende partijen bij elkaar op de pagina terechtkomen, wanneer één van de twee bereid is daar geld voor neer te leggen. Ontwikkelaars zijn daar vanzelfsprekend niet over te spreken ,maar dat zorgt er niet voor dat Apple de plannen tot een halt roept.

©PXimport

Advertenties op vier plaatsen

Tot op heden hadden diezelfde ontwikkelaars alleen op twee andere plekken binnen de App Store ruimte om te adverteren: de zoektab en de zoekresultaten. Beide plekken bleken prominent genoeg om voor verschillende succesverhalen te zorgen. Apple laat weten dat gebruikers daardoor met apps in aanraking kwamen die ze anders niet gevonden hadden. Of dat komt door een zoekmachine die wat te wensen overlaat, is niet duidelijk – maar betalen voor een plekje helpt wel.

Hoewel er nu wat weerslag is op de veranderingen, zet Apple de nieuwe koers toch door. Dat heeft te maken met twee dingen: Apple wil “de beste plek” zijn waar ontwikkelaars hun bedrijf kunnen laten groeien en de onderneming wil extra inkomsten genereren. Beide doelen komen samen door extra advertentieruimte aan te bieden binnen de App Store. Het bedrijf wil hier, naar verluidt, een inkomstenbron van jaarlijks meer dan tien miljard dollar van maken.

Ook de nieuwe advertenties houden zich aan de geldende richtlijnen van Apple en de App Store. Dat betekent dat privacy hoog in het vaandeel staat. Wanneer je als gebruiker voor het eerst een app als de App Store, Apple Nieuws of iets anders opent, dan krijg je de vraag of je gepersonaliseerde advertenties voorgeschoteld wil krijgen. Je kunt je hiervoor afmelden. Uit intern onderzoek blijkt dat 78 procent van de Apple-gebruikers dit deed (per het eerste kwartaal van 2022).

©PXimport

Voor wie doet Apple dit?

Ondertussen regent het klachten op verschillende sociale media en fora, zoals Twitter. Ontwikkelaars vinden de aanpassingen maar vervelend. Want nu worden ze haast gedwongen advertentieruimte in te kopen op hun eigen apppagina’s, zodat ze kunnen voorkomen dat de concurrentie dat doet. Zo zorgen ze ervoor dat consumenten minder snel in aanraking komen met alternatieve apps, die met een plekje op andermans pagina behoorlijk wat verkeer naar zich toe zouden kunnen trekken.

Daarnaast springen gebruikers ook niet echt een gat in de lucht. De weerslag lijkt best groot te zijn momenteel, maar dat komt – zoals we vaker het geval is – doordat een kleine groep veel van zich laat horen. Waarschijnlijk zal het een aantal gebruikers niet eens opvallen, terwijl er mogelijk ook mensen zijn die het wel prima vinden dat er nu apps zijn die extra aan het licht komen. Hoe dan ook, het lijkt er niet direct op dat Apple deze stappen neemt in het kader van ontwikkelaars en gebruikers.

Het is geen geheim dat consumenten op het internet constant gebombardeerd worden met advertenties. Plus: als aanbieder van een gratis app, kan zo’n nagenoeg verplichte advertentie op je eigen pagina binnen de App Store vreten aan de omzet en uiteindelijk dus de winst. Vooralsnog lijkt het er op dat Apple dit vooral voor Apple doet, om de omzet flink te verhogen in tijden waarin de prijzen voor producten en diensten ook al met soms tientallen procenten toenemen. Eerder verhoogde het bedrijf de App Store-prijzen al met twintig procent.

Nieuwe iPhone kopen?

Bij Bol.com vind je een hoop verschillende iPhone-modellen.
▼ Volgende artikel
Browser vastgelopen of tabblad kwijt? Zo herstel je tabbladen in Edge
© Microsoft
Huis

Browser vastgelopen of tabblad kwijt? Zo herstel je tabbladen in Edge

Wie de browser Microsoft Edge gebruikt, kan altijd de recent gesloten tabbladen herstellen. Vaak zal het gaan om een tabblad dat je per ongeluk hebt dichtgeklapt, maar het kan ook zijn dat de computer herstart of dat Edge is vastgelopen. Dit zijn verschillende manieren om gesloten tabbladen opnieuw te openen.

Dit gaan we doen

In dit artikel laten we zien hoe je gesloten tabbladen opnieuw opent in Microsoft Edge. Je leert hoe je snel één tabblad herstelt, hoe je oudere tabbladen terugvindt via de Geschiedenis en hoe je Edge zo instelt dat het bij het opstarten automatisch je vorige sessie opent.

Lees ook: Veiliger online? Deze (extra) bescherming vind je in Edge

Het vorige tabblad herstellen

Door een tabblad te herstellen, kun je verdergaan waar je gebleven bent, want de gesloten website(s) worden opnieuw geopend. Gaat het om één tabblad dat je recent hebt gesloten, dan gebruik je Ctrl+Shift+T. Hierdoor wordt het laatst gesloten tabblad opnieuw geopend. Je kunt ook met de rechtermuisknop op de titelbalk van Microsoft Edge klikken. In het pop-up-menu vind je opdracht Gesloten tabblad opnieuw openen.

Het is altijd mogelijk om een gesloten tabblad te heropenen.

Tabbladen via de Geschiedenis herstellen

Is het al wat langer geleden dat je het tabblad hebt gesloten, dan kun je het terugvinden in de Geschiedenis. In dit overzicht zit een optie om recent gesloten tabbladen opnieuw te activeren. Klik bovenaan rechts op de drie puntjes. Klik op Geschiedenis. Je kunt ook de toetsencombinatie Ctrl+H gebruiken. De Geschiedenis is verdeeld in drie tabbladen. Standaard opent het met het tabblad Alle. Selecteer het tabblad Onlangs gesloten, dan krijg je de lijst van alle recente gesloten tabbladen te zien die je van hieruit alweer kunt openen.

Bij de Geschiedenis vind je ook de lijst van de recent gesloten tabbladen.

Starten met vorige tabbladen

Het is ook mogelijk om Microsoft Edge zo in te stellen dat je bij de start van het programma de tabbladen van vorige sessie te zien krijgt. Weer gebruik je de drie puntjes in de rechterbovenhoek. Klik op Instellingen. Hier selecteer je links de optie Startpagina, startpagina en nieuwe tabbladpagina. Op de pagina die opent, geef je aan wat je wilt zien wanneer je Edge start. Veel gebruikers kiezen daar een zelfgekozen site om mee te beginnen. Het internetadres kun je op deze plaats ingeven. Maar je kunt hier ook de optie activeren: Tabbladen van de vorige sessie openen.

Je kunt Edge zo instellen dat het programma opent met de tabbladen van vorige sessie.

Klikken?

Muis!
▼ Volgende artikel
Voordelig veilig:  30% cashback op producten van AVG
Zekerheid & gemak

Voordelig veilig: 30% cashback op producten van AVG

Een link die nét echt lijkt, een download met verborgen rommel, een datalek bij een webshop waar je jaren geleden iets kocht… het gebeurt dagelijks en vaak zonder dat je het meteen doorhebt. Goede beveiliging voorkomt een hoop gedoe, maar hoeft gelukkig geen grote uitgave te zijn. Via CashbackXL kun je nu tot 30% geld terug krijgen op alle producten van AVG!

De beveiligingspakketten van AVG richten zich op wat je dagelijks online tegenkomt: verdachte downloads, slimme phishingtrucs, datalekken en trackers die ongemerkt informatie verzamelen. AVG Internet Security scant continu op ransomware, spyware en andere digitale dreigingen. De AI-technologie herkent nieuwe risico's vroegtijdig, terwijl links, downloads en bijlagen automatisch worden gecontroleerd. De firewall houdt indringers buiten, je webcam blijft afgesloten voor onbekende apps en bij online betalen voorkomt een extra controlelaag dat je op een nepsite belandt.

Wie meer wil doen met privacy en prestaties, vindt in AVG Ultimate een complete oplossing. De versleutelde VPN-verbinding beschermt je netwerkverkeer op zowel thuis- als openbare wifi. TuneUp houdt laptops en telefoons soepel door achtergebleven bestanden op te ruimen en software bij te werken. AntiTrack verkleint je digitale voetafdruk door minder gegevens prijs te geven aan adverteerders en websites.

Daarbuiten zijn er losse tools voor wie gericht één risico wil aanpakken. AVG Secure VPN richt zich op anonimiteit en veilige verbindingen. AVG AntiTrack helpt je identiteit te verbergen voor trackers. BreachGuard controleert of je gegevens in datalekken opduiken en ondersteunt bij het verwijderen van die informatie. AVG TuneUp zorgt dat laptops en telefoons soepel blijven draaien door achtergebleven bestanden op te ruimen, software bij te werken en opstartprocessen te stroomlijnen

🚨 Denk je nu: dat wil ik? Dan is dit hét moment. Want met de 
AVG-actie op CashbackXL krijg je een maar liefst 30% van je aankoopbedrag teruggestort op je rekening!

Zo werkt de AVG-cashback

Ga op CashbackXL naar de AVG-actie en klik linksboven op Shop & ontvang cashback. Voeg pas daarna de producten die je wilt aanschaffen toe aan de winkelwagen; dat is enorm belangrijk voor de tracking. Controleer dat alle cookies zijn toegestaan (ook bij de webshop waar je winkelt) en dat je geen ad-blocker gebruikt. Voer daarna je betaling uit. De cashback wordt binnen enkele uren bevestigd en staat na ongeveer twee maanden klaar voor uitbetaling. Houd er rekening mee dat het dus eventjes duurt voordat je het geld terugkrijgt. Belangrijk om te weten: je ontvangt cashback over de orderwaarde excl. btw, verzendkosten en eventuele toeslagen. En uiteraard krijg je alleen cashback op betaalde producten van AVG – maar dat is logisch natuurlijk!

💡 Tip!

De vergoedingen van AVG willen nog wel eens veranderen en zijn erg specifiek. 
Wil je zeker weten of je op jouw bestelling cashback ontvangt? Stuur dan even een email naar info@cashbackxl.nl

Waarom je CashbackXL kunt vertrouwen

CashbackXL is de grootste cashback-site van Nederland. De site registreert 97 procent van alle aankopen succesvol en scoort op Kiyoh een klantwaardering van een 9,0. Je ontvangt je uitbetaling maandelijks, krijgt de hoogste cashback-percentages en kunt terecht bij een toegankelijke klantenservice.

Geld terug op elke AVG-aankoop?

Het kan met deze actie van CashbackXL!