ID.nl logo
3 tools voor het versturen van grote bestanden
© PXimport
Huis

3 tools voor het versturen van grote bestanden

E-mail inboxen kunnen tegenwoordig steeds grotere bestanden aan. Ga je over de 15 mb als attachment, dan ontstaan doorgaans wel problemen. We zetten 3 tools op een rij voor het versturen van grote bestanden. En we hebben nog wat tips over clouddiensten.

Attachment of cloud?

Werk je veel en vaak samen met dezelfde mensen, dan is het misschien veel gemakkelijker om helemaal niet te gaan mailen, maar een clouddienst in te schakelen met een gedeelde map. Denk daarbij aan Google Drive, Skydrive, Mega of Dropbox. Je kunt een gedeelde map aanmaken, en daar alles in zetten wat je wilt delen met specifieke ontvangers. Scheelt e-mail verkeer en het is overzichtelijk.

Veel van deze clouddiensten bieden tegenwoordig ook de mogelijkheid om met een link direct toegang te geven tot bestanden die in de cloud gedeeld zijn. Dat is in sommige gevallen misschien wel handiger, want je hoeft dan bestanden niet opnieuw te uploaden, terwijl je het bestand wel via een link kunt delen met mensen die geen gebruik maken van de dienst.

Voorbeeld: Google Drive

Als je bijvoorbeeld in Gmail een bestand wilt versturen dat groter is dan 25 MB, en je maakt gebruik van een attachment, word je automatisch omgeleid naar Google Drive. Het bestand begint met uploaden naar je Drive, in je mail krijg je als het uploaden voltooid is een linkje naar de locatie op jouw Drive dat je kunt delen. De ontvanger kan vervolgens het bestand previewen en daarna downloaden. Dat is allemaal wel wat geavanceerder dan het sec doorpompen van bestanden zonder preview-mogelijkheid.

Hieronder 3 diensten waar je gemakkelijk grote bestanden mee kunt versturen, in willekeurige volgorde.

1 WeTransfer

Een bekende dienst die er door de (gesponsorde) wallpapers ook nog eens mooi uitziet, is WeTransfer. Met WeTransfer is het mogelijk om bestanden tot 2GB gratis te versturen. Het installeren van software, registreren en of inloggen is allemaal niet nodig.

Pluspunten

- Gratis

- Gemakkelijk in gebruik

- Downloadbevestiging ontvanger

- Plus-account (betaald)

Minpunten

- Grotere bestanden dan 2 gigabyte gratis niet mogelijk

- Houdbaarheidsdatum bestanden soms wat kort[/list]

2 Hightail

Hightail heette in een eerder leven YouSendit; een uitwisselingsdienst voor bestanden die al wat langer bestaat. De dienst is getransformeerd in een cloudplatform maar heeft nog wel de basisfunctionaliteit behouden: het versturen van grote bestanden. Je kunt die bestanden nu gemakkelijk terugvinden in een map die in de cloud hangt, en vanuit die map kun je het bestand opnieuw versturen, wijzigen, een link naar het bestand ophalen (om naar anderen te versturen). In deze map kun je ook een preview bekijken, wat erg handig is. De dienst is niet gratis, maar als je gaat upgraden kom je voor 14,99 in een abonnementsvorm met ongelimiteerde opslag.

Pluspunten

- Overzichtelijk en veel mogelijkheden

- Gratis proefperiode

- Handige preview-mogelijkheid[/list]

Minpunten

- Geen gratis dienst

- Bestanden versturen tot 250 mb (gratis)

- Registratie verplicht voordat je aan de slag kunt

3 MijnBestand.nl

Waarom moeilijk, als het ook gemakkelijk kan. Op MijnBestand.nl (van de makers van fotodienst MijnAlbum.nl) kan je gemakkelijk bestanden tot 1 gigabyte versturen. Je kunt gemakkelijke meerdere ontvangers instellen per bestand, ook het bijvoegen van tekst behoort tot de mogelijkheden. Daarnaast kun je, als je dat wilt, je bestand gelijk delen via sociale media.

Pluspunten

- Gratis

- Directe social media integratie

- Geen registratie

- Gemakkelijk en snel in gebruik[/list]

Minpunten

- Design: wel erg basic

- Bestandsgrootte van 1 gigabyte is misschien karig[/list]

▼ Volgende artikel
Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files
© PixieMe - stock.adobe.com
Huis

Zo gebruik je Google Maps voor live inzicht in files

Wie regelmatig reist of naar zijn werk pendelt, vertrouwt waarschijnlijk op Google Maps. Niet voor niets hebben veel mensen het navigatiesysteem van hun auto verruild voor deze gratis app. De app beschikt over een set tools om je trip vlot te laten verlopen. Zo kun je bijvoorbeeld heel eenvoudig de verkeersdrukte volgen.

In dit korte artikel laten we zien hoe je de verkeerslaag in Google Maps gebruikt:

  • Stel je route in en schakel de verkeerslaag in via het lagenmenu
  • Bekijk de actuele verkeersdrukte aan de hand van kleuren op de kaart
  • Ontvang meldingen over verkeersdrukte bij opgeslagen locaties

Ook interessant om te lezen: Dit zijn de 4 beste alternatieven voor Google Maps

De laag Verkeer

Open Google Maps op je smartphone en geef het vertrekpunt en de bestemming in. Daarna tik je onderaan op Route. Boven de kaart kies je de manier hoe je je verplaatst: auto, tram, metro, te voet of per fiets. Onderaan de kaart lees je alvast de afstand en de reistijd. Tik daarna op het pictogram Lagen in de rechterbovenhoek van het scherm. In de groep Kaartgegevens selecteer je Verkeer. Hierdoor wordt de verkeerslaag over de Google Maps-kaart gelegd. Verlaat het gedeelte Lagen door op het kruisje in de rechterbovenhoek te tikken.

Op de kaart worden de wegen ingekleurd op basis van de actuele verkeersdichtheid. Groen betekent dat je op een normaal tempo kunt rijden. Oranje staat voor langzaam rijdend verkeer en rood betekent dat het verkeer stilstaat. Niet tevreden met de route die Google Maps heeft geselecteerd? Bekijk dan alle alternatieve routes die als grijze lijnen op het scherm worden weergegeven. Tik op een van de opties om een ​​alternatieve route te selecteren.

De verkeersdrukte wordt met kleuren weergegeven.

Google Maps in de auto gebruiken?

Dan is een telefoonhouder een must

Live verkeer

Op de computer open je de webbrowser en surf je naar Google Maps. Weer zoek je de bestemming, zodat Maps de route tevoorschijn kan halen. Daarna beweeg je de muisaanwijzer over het pictogram Lagen linksonder. Klik op de laag met het label Verkeer. Opnieuw zal Google de wegen inkleuren volgens verkeersdrukte. Je kunt de weergave Live verkeer in- en uitschakelen door op de schakelaar in het onderste deel van het scherm te klikken.

Op de computer kun je de weergave Live verkeer in- en uitschakelen.

Meldingen ontvangen

Het is mogelijk om van Google Maps meldingen te ontvangen wanneer er drukte ontstaat in de buurt van een locatie die je in Maps hebt opgeslagen. Hiervoor tik je rechtsboven op het pictogram van je Google-account. Daarna kies je Instellingen en dan Meldingen. Op de iPhone controleer je of het schuifje bij Plaatsen en evenementen aanstaat. Op een Android-apparaat tik je bij Navigeren / Verkeer bij nabije evenementen op Aan of Alleen in de app.

Wil je verkeersupdates ontvangen over plaatsen die je hebt opgeslagen?

Watch on YouTube
▼ Volgende artikel
Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe
© alpegor - stock.adobe.com
Mobiliteit

Een op drie gemeenten staat opladen elektrische auto over stoep toe

In Nederland is elektrisch rijden het voordeligst als je je auto thuis kunt opladen met eigen stroom, bijvoorbeeld van zonnepanelen. Maar dan moet je wel een eigen oprit hebben of van de gemeente toestemming krijgen om een laadkabel over de stoep te leggen. Uit onderzoek van energiebedrijf Zonneplan blijkt dat slechts een op de drie gemeenten dit toestaat.

Je auto voor de deur opladen met je eigen stekker kan op verschillende manieren: met een kabelmat, speciale kabelgoottegels of een laadarm die over de stoep hangt. De laatstgenoemde optie wordt alleen toegestaan in Haarlem en Zuidplas. Kabelgoottegels, waarbij de laadkabel verzonken ligt in de stoep, zijn het populairst - een kwart van de gemeenten experimenteert hiermee of heeft dit in het verleden gedaan. Het gebruik van een kabelmat is de meest toegankelijke oplossing, wat in 27 gemeenten (8 procent) is toegestaan.

Bron: Zonneplan

Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn gemeenten flexibeler wat betreft het opladen over de stoep. In Drenthe, Groningen en Limburg is dit vrijwel nergens toegestaan, al hebben woningen daar vaker een eigen oprit.

Momenteel beschikt één op de twaalf Nederlandse huishoudens (8 procent) over een eigen laadpaal. Dit percentage is het hoogst in de gemeente Laren, waar bijna een derde van de huizen een laadvoorziening heeft. Ook in Rozendaal, Blaricum, Bloemendaal, Bergen en Oostzaan ligt dit percentage boven de 20 procent. Financiële middelen lijken een grotere rol te spelen bij het aanschaffen van een elektrische auto dan de fysieke ruimte voor een laadpaal.

"Het voordeel van thuis kunnen opladen ten opzichte van de openbare laadpaal is aanzienlijk," licht Zonneplan toe. Bij een gemiddeld jaarkilometrage van 18.200 kilometer en een verbruik van 187 Wattuur per kilometer betaal je aan een openbare laadpaal ongeveer 1530 euro per jaar, uitgaande van een gemiddeld tarief van 45 cent per kWh.

Thuisladen is merkbaar voordeliger. Met een vast of variabel contract komt het gemiddelde tarief momenteel op 28 cent per kWh, wat neerkomt op 952 euro per jaar. EV-rijders met een dynamisch contract betaalden bij Zonneplan de afgelopen twaalf maanden gemiddeld 22 cent per kWh, wat resulteert in een jaarlijkse kostenpost van 748 euro. Bovendien hebben veel thuisladende elektrische rijders zonnepanelen, waardoor ze een groot deel van het jaar gratis kunnen laden.

Kosten

De mogelijkheden voor het opladen van een elektrische auto via de stoep zijn afhankelijk van het beleid van de gemeente waarin je woont. De kosten voor thuisladen variëren tussen de 748 en 952 euro per jaar, afhankelijk van je energiecontract, terwijl opladen aan een openbare laadpaal gemiddeld 1530 euro per jaar kost.

Vraag een offerte aan voor thuisbatterij: