ID.nl logo
21 tijdbesparende tips voor de zakelijke pc-gebruiker
© PXimport
Huis

21 tijdbesparende tips voor de zakelijke pc-gebruiker

Wat is de beste manier om een doorgewinterde pc-gebruiker te onderscheiden van een stuntelende amateur? De deskundige heeft geen tijd te verliezen. Tijd is immers geld, en er zijn vele manieren om zelfs de meest elementaire computertaken sneller uit te voeren. Wij gaan aan je educatie bijdragen met 21 eenvoudige dingen die je kunt doen om tijdens het gebruik van de pc minder tijd te verkwisten.

Dit is een vrij vertaald artikel van onze zustersite PCWorld.com, geschreven door Alex Castle (@atcastle). De mening van de auteur komt niet per definitie overeen met die van ComputerTotaal.nl.

1. Tem je e-mail met Inbox Zero

E-mail is een belangrijke tool, maar ook een enorme tijdverspiller. Voor elke seconde dat je productief aan het communiceren bent verlies je waarschijnlijk vijf of meer seconden met het doorzoeken van oude e-mails of piekeren over de enorme lading e-mails in je inbox. Als je je mailbox vandaag nog organiseert, zal je voortaan telkens wanneer je inlogt enkele minuten besparen.

Ten eerste, probeer je inbox zo goed mogelijk leeg te maken, en probeer het ook zo te houden. Er zijn verscheidene populaire systemen om je e-mail te organiseren. Inbox Zero is eenvoudig, gemakkelijk te begrijpen en je kunt er meteen mee aan de slag.

2. Maak vergaderingen efficiënter

Vergaderingen zijn een noodzakelijk kwaad, maar als je ze zo efficiënt mogelijk maakt hoeven ze je productiviteit niet te hinderen. Less Meeting is een dienst voor het aanmaken van vergaderingsnotulen die sterk de nadruk op snelheid legt. Less Meeting beschikt over standaardfuncties als het aanmaken van notities en notulen, plus een aantal timers die je kunnen helpen een vergadering te beëindigen voordat mensen in slaap vallen.

3. Leer Microsoft Office sneltoetsen te gebruiken

Om een applicatie goed te kunnen beheersen moeten je vingers de sneltoetsen – de toetsencombinaties om zonder de muis te navigeren – onthouden. Je kent waarschijnlijk de meest elementaire sneltoetsen wel (zoals Ctrl-C om te kopiëren), maar er zijn er veel meer in Windows en iedere desktopapplicatie.

Ga niet een lijst met sneltoetsen zitten bestuderen. Probeer in plaats daarvan het programma KeyRocket uit. Het draait op de achtergrond terwijl je Word, PowerPoint, of Excel gebruikt, en duidt sneltoetsen aan wanneer je ze nodig hebt. Eenvoudige analyses laten ook zien hoeveel tijd je bespaart. De volledige versie kost 30 dollar.

4. Voeg een tweede monitor toe

Als je regelmatig meerdere programma’s tegelijk gebruikt, besteed je veel meer tijd aan het minimaliseren en maximaliseren van softwarevensters dan je denkt. Outlook minimaliseren, een item in Excel controleren en vervolgens terugschakelen naar Outlook, het kost tijd en onderbreekt ook nog eens je concentratie waardoor het moeilijker is om opnieuw je aandacht op je taak te vestigen.

Waar wacht je nog op? Neem een tweede monitor. Als je maximale beeldschermruimte nodig hebt om video’s te bewerken of op de beurs te handelen, zou je misschien zelfs kunnen overwegen om meer dan twee monitoren te nemen. Dit maakt het zoveel makkelijker om je door taken en applicaties heen te werken.

5. Gebruik een programma voor visualisatie van de harde schijf

Als je de neiging hebt om je harde schijf vol te zetten en je alleen ruimte vrijmaakt wanneer het echt nodig is, ben je ook je computer aanzienlijk aan het vertragen – vooral wanneer het de Windows systeemschijf betreft. Maak nu meteen zoveel mogelijk ruimte vrij. Probeer eens een programma uit dat de harde schijf visualiseert, zoals WizTree. Het scant je harde schijf en laat zien waar zich de grootste ruimteverbruikers bevinden.

6. Schakel het wachtwoordscherm van Windows 8 uit

Wachtwoorden zijn belangrijk, maar niet altijd noodzakelijk. Als je pc bijvoorbeeld in een afgesloten thuiskantoor staat en niet vol staat met zeer waardevolle data (of data die al op een andere manier met een wachtwoord beveiligd is), dan verspil je met het Windows 8 vergrendelscherm elke keer dat je opstart kostbare seconden. Om dit scherm uit te schakelen, moet je gebruikmaken van het eerbiedwaardige Command Prompt, één commando invoeren en vervolgens een instelling veranderen in een dialoogvenster. Het is eenvoudig. Hier vind je meer informatie over het verwijderen van het Windows wachtwoord.

7. Maak een apart gebruikersaccount op je pc aan

Als je je persoonlijke en professionele data op dezelfde pc hebt staan, is het tijd om er een lijn tussen te trekken. Maak op je thuiscomputer een aparte gebruikersaccount aan voor je werk, zodat je minder wordt afgeleid en bestanden en applicaties die je voor je werk gebruikt gemakkelijker kunt vinden wanneer je ze nodig hebt.

Om in Windows 8 een nieuwe gebruikersaccount aan te maken ga je naar het Settings scherm en klik je op het tabblad Users (het tweede van boven). Onderaan vind je de optie om een nieuwe gebruiker toe te voegen. Windows raadt aan dat je voor deze nieuwe identiteit een Microsoft-account gebruikt, maar je kunt dat weigeren en in plaats daarvan een lokale gebruiker aanmaken.

Lees op de volgende pagina tip 8 t/m 14 voor nog meer efficiëntie...

8. Versnel je opstarttijd

Als je maanden of jaren lang dezelfde computer hebt gebruikt, is de kans groot dat hij traag is geworden en het langer duurt om de pc op te starten. De boosdoeners zijn opstartprogramma’s – software die zichzelf zo belangrijk acht dat deze telkens wanneer je de PC opstart automatisch gaat draaien. Vaak zijn dit nutteloze updaters en hulpprogramma’s voor hardware die je niet eens gebruikt.

Download een gratis programma als Autoruns om te zien welke programma’s zich in je Startup map gewurmd hebben, en de software die je niet nodig hebt te verwijderen. Als het opstarten nog steeds erg traag verloopt, probeer dan eens Startup Delayer om je opstartprogramma’s uit te spreiden zodat ze niet allemaal tegelijk proberen te draaien.

9. Verminder rommelige tabbladen in Chrome

Door met tabbladen te browsen kun je gemakkelijk veel verschillende websites tegelijk bekijken. Het is echter verleidelijk om tientallen tabbladen tegelijk open te hebben staan. Dit vreet RAM en vertraagt je computer. Maar het vertraagt jou zelf ook omdat je je door een hele lading tabbladen heen moet werken om de gewenste pagina te vinden.

OneTab, een add-on voor de Google Chrome-browser, kan hulp bieden. Wanneer tabbladen uit de hand dreigen te lopen klik je op het kleine OneTab icoon. Poef! Alle openstaande tabbladen worden afgesloten en automatisch in een lijst opgeslagen. Later kun je door de lijst heen bladeren en een bepaalde tab die je nodig hebt (of alle tabs tegelijk) opnieuw openen.

10. Gebruik een OCR-app voor visitekaartjes

Het is moeilijk te geloven dat zoveel zakelijke introducties nog steeds gebruikmaken van een klein rechthoekig papieren kaartje. Als je van plan bent om later met iemand contact op te nemen, zal dat visitekaartje uiteindelijk in digitale vorm in het adresboek van Outlook of je smartphone komen te staan.

Als je handmatig visitekaartjes in je adresboek zet, ben je tijd aan het verspillen. Neem in plaats daarvan een stap in de richting van papierloos werken door gebruik te maken van een app met optische tekenherkenning. Met Evernote Hello (beschikbaar voor iOS en Android) kun je met je smartphone een foto van een visitekaartje maken. Vervolgens wordt de tekst gescand en gedigitaliseerd, en de informatie wordt automatisch aan je contactenlijst toegevoegd.

11. Zorg ervoor dat je malware-vrij bent

Zelfs wanneer je computer niet de klassieke symptomen van infecties vertoont – zoals software crashes of bizar browsergedrag – kan het zijn dat malware je systeembronnen aantast en je computer vertraagt. Het is de moeite waard om het even te checken.

Als je een goede antivirussuite hebt die up-to-date is, heb je al een degelijke eerste verdedigingslinie. Maar sommige malware kan door de mazen van het net glippen. Stel een reminder in om een maandelijkse actieve malware scan uit te voeren, zoals aangeboden in de gratis versie van Malwarebytes. Het programma zal er alles aan doen om gevonden malware te neutraliseren.

12. Doorzoek Windows met precisie

Eén van de beste manieren om bij het gebruik van Windows tijd te besparen, is niet langer door allerlei mappen en bestanden heen te dwalen. Gebruik in plaats daarvan zo vaak mogelijk de zoekfunctie. De Windows-zoekfunctie was vroeger een puinhoop, maar tegenwoordig is het in negen van de tien gevallen sneller om met de sneltoets voor de zoekfunctie (Windows-F, of in Windows 8 alleen de Windows toets) te zoeken dan in te typen waarnaar je op zoek bent.

Overweeg om wat informatie te vergaren over de geavanceerde zoekoperatoren in Windows. Met deze geavanceerde commando’s kun je bijvoorbeeld zoeken naar bestanden van een bepaald type, bestanden die na een bepaalde datum zijn aangemaakt, of bestanden met een bepaalde grootte.

13. Sla veelgebruikte documenten op als sjablonen

Als je vaak vergelijkbare documenten aanmaakt, zoals onkostennota’s of facturen, is het verleidelijk om een eerder bestand van dat type te openen, de relevante onderdelen aan te passen en het onder een andere naam op te slaan. Maar er is een betere manier, waarmee je ook niet per ongeluk Henk aanspreekt met Bert.

Sla het basisdocument simpelweg op als sjabloon. Hierdoor kun je snel de gewenste onderdelen hergebruiken, terwijl het origineel beschermd is en blunders voorkomen worden.

14. Maak gebruik van online opslag

In het tijdperk van cloud computing hoeft het werk niet te stoppen omdat een bestand dat je nodig hebt op een pc staat waar je niet bij kunt. Telkens wanneer je van computer wisselt en jezelf een document doormailt, ben je tijd aan het verspillen.

Gebruik online opslag- en synchronisatiediensten om alles wat je nodig hebt bij de hand te houden. Dropbox, Microsoft SkyDrive en Google Drive bewaren allemaal je documenten in de cloud, toegankelijk vanaf iedere pc of elk apparaat met een web-browser. Evernote en Microsoft OneNote draaien op vrijwel ieder platform en zijn ideaal om informatie die je onderweg verzameld hebt bij te houden.

Lees op de laatste pagina tip 15 t/m 21 voor tijdbesparing achter de pc...

15. Vul browserformulieren sneller in

Het invullen van formulieren in de browser is een gedoe, maar je kunt het wat sneller laten verlopen. Maak ten eerste gebruik van de relevante sneltoetsen. Met de Tab-toets verspringt de cursor naar het volgende veld in het formulier. Als je de Shift-toets ingedrukt houdt en op Tab drukt, ga je terug naar het vorige veld – handig wanneer je ziet dat je een fout hebt gemaakt.

Zorg er vervolgens voor dat je instellingen voor automatisch invullen correct zijn. In Chrome kun je deze vinden in Advanced Settings door in de rubriek Passwords and Forms op Manage Autofill Settings te klikken.

In Internet Explorer kun je deze instellingen niet direct aanpassen, maar je kunt ze leegmaken door te klikken op Internet Settings > Content > Autocomplete settings, waarmee je kunt kiezen welke gegevens worden opgeslagen.

16. Optimaliseer je taakbalk

Gebruikers van Windows 7 en Windows 8 zouden ten volle moeten profiteren van de taakbalkfunctie. Het is altijd sneller om een programma dat aan de taakbalk is vastgepind te openen dan ernaar te zoeken op je bureaublad of het in het startmenu te selecteren. Kijk eens goed naar wat er staat: Idealiter zou je de taakbalk moeten vullen met programma’s, websites of documenten die je minstens om de paar dagen gebruikt. Als er iets op de taakbalk staat dat je niet vaak gebruikt, haal het dan meteen weg. Je kunt ook je taakbalkinstellingen verfijnen door er met de rechtermuisknop op te klikken en Properties te selecteren.

17. Houd bij hoe je je tijd gebruikt

Met alle mogelijkheden voor multitasking, maken computers het je veel te gemakkelijk om een verrassende hoeveelheid tijd aan niet-productieve taken en websites te spenderen. Gelukkig kan dezelfde bekwaamheid in multitasking je helpen om wat tijd terug te winnen.

RescueTime is een applicatie die op de achtergrond draait terwijl je aan het werk bent, en bijhoudt welke applicaties en websites je gebruikt en hoe lang je ze gebruikt. De gratis versie heeft alle functionaliteit om je een goed beeld te geven van waaraan je je tijd verspilt. De betaalde versie biedt gedetailleerde informatie over welke documenten je het langst gebruikt, evenals offline tijdregistratie.

18. Blokkeer afleidende websites tijdens het werk

Natuurlijk is een deel van je tijdverspilling te wijten aan ouderwets uitstelgedrag. We brengen allemaal meer tijd door op YouTube, Reddit en Wikipedia dan we willen toegeven. Gelukkig hoef je als je dit wilt verminderen het niet alleen te doen.

Cold Turkey kan helpen om ongewenst surfgedrag te beperken. Probeer je na de lunch even op Facebook te kijken? Dat zal je niet lukken. In tegenstelling tot andere websiteblokkers is het geen browserextensie en draait het programma niet op de achtergrond, dus het is heel moeilijk te omzeilen.

19. Installeer veel programma’s tegelijk

Niets verpest het plezier van het uitpakken van een nieuwe pc meer dan de uren die je kwijt bent aan het downloaden van nieuwe software. Ninite, een eenvoudig gratis programma, kan het zware werk voor je doen. Het downloadt en configureert een enorm groot deel van de meest gebruikte apps.

Ga naar de Ninite website en vink de vakjes aan naast de programma’s die je wilt installeren. Klik vervolgens op de knop Get Installer om een aangepast Ninite installatieprogramma te downloaden dat speciaal voor jou geconfigureerd is. Wanneer je Ninite draait zal het op de achtergrond alle programma’s in je lijst downloaden en installeren, zonder enige inbreng van jou. Toolbars en andere ongewenste rommel worden niet geïnstalleerd.

20. Maak op afstand verbinding met je pc

Hoewel je ervoor moet zorgen dat je bestanden vanaf elke computer toegankelijk zijn, kun je iets over het hoofd hebben gezien. Als dat gebeurt, heb je dan zin om helemaal naar huis te rijden om een bestand van je persoonlijke pc af te halen? In plaats daarvan kun je deze reis vanuit vrijwel elke browser virtueel maken, dankzij LogMeIn.

Met deze gebruiksvriendelijke app voor toegang op afstand kun je van waar dan ook inloggen op je computer. Maak gewoon een account aan en installeer de LogMeIn-client op elke pc die je wilt kunnen benaderen. Zolang je die pc aan laat staan, kun je overal de LogMeIn-website bezoeken en rechtstreeks een venster naar je bureaublad openen.

21. Beheers je kabels

Sommige mensen behandelen de kabels en kabelbinders die achter kun bureau liggen alsof ze deel uitmaken van één of andere zen-tuin, waarbij elk stukje geharkt en gesnoeid moet worden. Kabelmanagement hoeft echt niet zo’n lijdensweg te zijn. Volg deze drie eenvoudige stappen wanneer je een nieuw apparaat aan je PC koppelt, en je zult gelukkig zijn.

Zorg allereerst dat je alle kabels labelt. Schilderstape en een pen zijn prima, of gebruik een labelmaker. Bevestig een label aan beide uiteinden, zodat de kabels gemakkelijk te identificeren zijn aan zowel de kant van het apparaat als het stopcontact. Nu we het toch over stopcontacten hebben, label ook je opladers en adapters.

Tenslotte, voorkom chaos met kabels door middel van eenvoudige routing. Je hebt niets bijzonders nodig: Je kunt je kabels gewoon door een koker van een opgebruikte keukenrol laten lopen.

▼ Volgende artikel
Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade
© MG | ID.nl
Huis

Windows 11 installeren zonder Microsoft-account? Zo omzeil je de blokkade

Wanneer je Windows 11 (opnieuw) installeert, vereist Microsoft dat je je aanmeldt met een Microsoft-account of dat je er eentje aanmaakt. En dat terwijl je je voorheen in Windows 10 gewoon met een offline account kunt aanmelden. Wij laten je zien hoe je dat ook in Windows 11 doet, rechtstreeks tijdens de installatieprocedure.

Microsoft wil maar al te graag dat je een Microsoft-account hebt en deze ook gebruikt bij het aanmelden van Windows 11. Behalve dat je hiermee in geval van het vergeten van je installatiecode het besturingssysteem makkelijker opnieuw kunt activeren, biedt een Microsoft-account niet heel veel extra voordelen in Windows 11 zelf. Het enige wat met zo'n account makkelijker gaat is het instellen van e-mail en OneDrive, maar dat zijn ook diensten waar je je later bij kunt aanmelden.

Installatieprocedure

In een van de laatste stappen van de installatieprocedure, of wanneer je een Windows 11-laptop hebt gekocht, word je - om de laatste instellingen toe te passen - gevraagd om in te loggen bij een Microsoft-account, of er eentje aan te maken.

©MG | ID.nl

Microsoft vraagt in Windows 11 standaard om een Microsoft-account.

Wanneer je in bovenstaand scherm bent aangekomen, lijkt het alsof je hier niet meer uit kunt komen: je moet óf een account invullen, óf er eentje aanmaken, óf een stap terug gaan met de pijl rechtsboven in beeld. Toch kun je hier nog iets anders doen, namelijk een opdrachtprompt openen. En dat is handig, want met een opdrachtprompt tijdens de installatie van Windows 11 kun je alvast dingen regelen voordat Windows 11 zelf is opgestart. Het omzeilen van het aanmaken of invoeren van een Microsoft-account bijvoorbeeld. Om de opdrachtprompt te openen, moet je de volgende toetscombinatie intypen:

Shift+F10

Let op: bij sommige computers zoals laptops kan het zijn dat je ook de Functietoets Fn moet indrukken om de F10-knop te kunnen gebruiken. De opdracht wordt in dat geval dan:

Shift+Fn+F10

Na het indrukken van deze toetscombinatie wordt een zwart venster voor de opdrachtprompt geopend.

©MG | ID.nl

Via een opdrachtprompt tijdens de installatieproductie van Windows 11 kunnen we de blokkade voor het aanmaken van een gewoon account omzeilen.

In dit scherm voor je een speciale opdracht in waarmee we de verplichte invoer voor een Microsoft-account gaan omzeilen. Zodra Windows 11 heeft gedetecteerd dat jouw computer een werkende verbinding heeft, blijf je op dat accountscherm hangen, maar ook wanneer er nog geen verbinding is gemaakt, wil Microsoft toch eerst dat je verbinding maakt en daarna alsnog met een Microsoft-account aan de slag gaat.

Nu de opdrachtprompt is geopend, schakelen we die online functie uit. Voer exact de volgende opdracht in:

start ms-cxh:localonly

Gevolgd door een druk op de Enter-toets. Dat zit eruit als hieronder:

©MG | ID.nl

Met behulp van de opdracht start ms-cxh:localonly kunnen we toch een normaal account.

Nadat je op Enter hebt gedrukt, verschijnt er een nieuw venster met de mogelijkheid om een lokaal account (dus zonder Microsoft-account) aan te maken. Goed om te weten: dit account is ook meteen een administrator-account.

©MG | ID.nl

Je kunt iedere accountnaam gebruiken die je wenst, en een wachtwoord opgeven hoeft nu nog niet.

Je kunt hier dus gewoon een normale (voor- en achter)naam opgeven, een e-mailadres is dan niet nodig. Je kunt ervoor kiezen om nu een wachtwoord in te vullen, maar als je dat doet, krijg je ook direct drie controlevragen die je moet opgeven; dat kun je niet skippen. Sla je het aanmaken van een wachtwoord nu over, dan kun je dat later in Windows 11 alsnog doen.

Nadat je de benodigde gegevens hebt ingevuld, worden de laatste installatiestappen voltooid, en wordt de computer nog een keertje opnieuw opgestart. Daarna kun je je aanmelden met het nieuwe account en voer je nog een aantal stappen uit met betrekking tot functies als locatie, diagnostische gegevens en handschriftherkenning.

Account aanpassen

Het account waarmee je je aanmeldt is een administrator-account. In dat geval doe je er goed aan om een wachtwoord in te stellen als je dat nog niet hebt gedaan in de hierboven uitgelegde stap. Om een wachtwoord in te stellen, klik je op de Startknop, en vervolgens op je accountnaam en kies je voor Mijn account beheren.

©MG | ID.nl

Via het Startmenu vraag je de eigenschappen van je account op.

Je komt nu in het instellingenscherm terecht voor je account. Scroll naar de knop Aanmeldingsopties en daarna op Wachtwoord.

©MG | ID.nl

Klik op het onderdeel Wachtwoord om een wachtwoord toe te voegen aan je account.

Nu kun je een wachtwoord naar wens opgeven, de eisen zijn hier niet streng, maar uiteraard kies je wel voor een lastig te raden wachtwoord. Wel ben je verplicht om een geheugensteuntje op te geven, maar dat is minder lastig dan drie extra beveiligingsvragen die je normaliter bij het installatiescherm moet opgeven. Bij de geheugensteun mag het wachtwoord (vanzelfsprekend) niet gebruikt worden .

©MG | ID.nl

Hier geef je je wachtwoord op. De wachtwoordhint (geheugensteun) mag niet ook je wachtwoord.

Wachtwoord en geheugensteun ingevoerd? Dan ben je in principe klaar en kun je je systeem verder gaan configureren. Eventueel kun je nu ook nieuwe extra accounts aanmaken via het onderdeel Andere gebruikers in het instellingenscherm.

▼ Volgende artikel
Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?
© AK | ID.nl
Huis

Wat is doomscrolling en hoe kom je ervan af?

Je pakt je telefoon om even snel iets te bekijken – en ineens ben je zomaar een uur verder, omdat je niet kon stoppen met scrollen. En onderweg ben je meestal niet blijven hangen bij blije kattenfilmpjes, maar bij rampen, slecht nieuws en roddel. Of bij posts van mensen die allemaal mooier of rijker lijken dan jij. Doomscrolling dus. Slecht voor je humeur en zelfbeeld én zonde van je tijd. Maar gelukkig kun je er iets tegen doen.

In dit artikel lees je:

☠️ Wat doomscrolling is ☠️ Waarom je maar blijft scrollen ☠️ Hoe je weet of jij een doomscroller bent ☠️ Wat je tegen doomscrollen kunt doen

Lees ook: Minder afleiding van je telefoon met deze 6 apps

Wat is doomscrolling?

Doomscrolling is eindeloos blijven scrollen door berichten, filmpjes en posts die je eigenlijk alleen maar onrustig maken. Dat begon ooit met nieuws, maar geldt tegenwoordig ook voor sociale media. Denk aan TikTok, Instagram of X waar je urenlang blijft scrollen, maar waar je zelden wijzer of rustiger van wordt. Het algoritme weet precies wat je aandacht trekt – en hoe het je blijft vasthouden.

De term ontstond rond 2020, tijdens de COVID-19-pandemie, toen mensen massaal thuis zaten en constant updates zochten over het virus. Maar het fenomeen heeft zich sindsdien uitgebreid naar alle vormen van nieuws of posts waar je je slechter van gaat voelen.

Waarom blijven we scrollen?

Apps zijn zo ontworpen dat ze je aandacht vasthouden. Elke swipe of nieuwe video geeft een kleine prikkel in je brein: een signaal dat er misschien iets interessants komt. Soms zit er iets tussen dat écht boeit, maar vaak blijft het bij vluchtige prikkels. Ondertussen raakt je hoofd vol, maar je krijgt er weinig voor terug.

Hoe weet je of je doomscrollt?

Er bestaat geen test waarmee je kunt checken of je een doemscroller bent. Maar er zijn wel duidelijke signalen. Je zit in de gevarenzone wanneer je:

🚩 Gedachteloos nieuws- of socialmedia-apps opent, vaak meerdere keren per dag
🚩 Je daarna leeg, onrustig of somber voelt
🚩 Moeite hebt om te stoppen, terwijl je eigenlijk wel weet dat het nergens toe leidt
🚩 's Avonds of 's ochtends lang op je telefoon zit zonder duidelijk doel
🚩 Niet toekomt aan andere dingen, of je gejaagd voelt als je niets checkt

Herkenbaar? Dan is het tijd om je scrollgedrag te doorbreken. Dat is niet makkelijk, maar het kan wel. Onderstaande tips helpen je op weg.

©Gorodenkoff

Wat kun je doen tegen doomscrolling?

1. Beperk je schermtijd en las schermvrije tijdstippen in

Geef jezelf vaste momenten waarop je iets mag checken. Bijvoorbeeld: 's ochtends 15 minuten nieuws, 's avonds 10 minuten social media. Stel een timer in, zodat je niet ongemerkt blijft hangen. Je kunt ook met jezelf afspreken dat je bijvoorbeeld één uur per dag niet op je scherm kijkt. Of in het weekend pas na twaalf uur 's middags je telefoon pakt. Ook is het mogelijk om tijdslimieten in te stellen voor bepaalde apps. Hieronder lees je hoe je dat doet op een iPhone en op een Android-toestel.

Scherm- en apptijd beperken op iPhone

Wil je op vaste tijden niet gestoord worden? Stel dan apparaatvrije tijd in op je iPhone. Tijdens die periodes zijn alleen telefoongesprekken, berichten en apps die je zelf toestaat beschikbaar. Ga naar Instellingen > Schermtijd, tik op App- en websiteactiviteit en schakel dit in als dat nog niet gebeurd is. Kies daarna voor Apparaatvrije tijd en stel via Gepland de begin- en eindtijd in. Je kunt kiezen voor elke dag hetzelfde tijdstip of per dag variëren. Vlak voor de ingestelde tijd krijg je een herinnering.

Ook kun je tijdslimieten instellen voor apps of hele categorieën, zoals sociale netwerken of games. Ga naar Instellingen > Schermtijd > Applimieten > Voeg limiet toe en selecteer de gewenste apps of categorieën. Tik op Volgende, stel de limiet in en gebruik eventueel Pas dagen aan voor verschillende limieten per dag. Rond af met Voeg toe.

Scherm- en apptijd beperken op je Android-telefoon

Rustmomenten op je Android-toestel stel je in via de Bedtijdmodus. Tijdens deze periodes worden je schermkleuren aangepast (bijvoorbeeld naar grijstinten) en kun je meldingen dempen of het scherm automatisch laten uitschakelen. Ga naar Instellingen > Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht > Bedtijdmodus en stel in wanneer de modus moet starten en eindigen. Je kunt dit voor elke dag apart instellen of een vast schema kiezen.

Wil je appgebruik beperken? Ga dan naar Digitaal welzijn > Dashboard en kies de app die je wilt beperken. Tik op het zandlopertje naast de app en stel een dagelijkse limiet in. Zodra de limiet is bereikt, is de app de rest van die dag niet meer toegankelijk.

2. Zet meldingen uit

Pushmeldingen van nieuwsapps, sociale media of video-apps zorgen dat je telkens toch weer gaat kijken en scrollen. Zet ze uit. Wat je niet ziet, open je ook minder snel.

3. Richt je telefoon prikkelarmer in

Zet socialmedia- en nieuwsapps niet op je beginscherm. Of verwijder ze helemaal. Wil je ze toch echt bezoeken, dan kan dat via de browser. Dat is een extra handeling vergeleken met een app, maar juist daarom doe je het misschien minder vaak.  

Verder kun je er ook voor kiezen om de grijstintenmodus in te schakelen. Dat zorgt voor minder afleiding en een beeld dat rustiger is.

Op een iPhone ga je hiervoor naar Instellingen > Toegankelijkheid > Weergave en tekstgrootte > Kleurfilters en schakel je de optie in. Op een Android-smartphone ga je hiervoor naar Instellingen -> Toegankelijkheid -> Kleurfilters. Hier schakel je de optie Grijstinten in. Afhankelijk van je toestel kunnen deze menu-opties een iets andere naam hebben.

©ID.nl

4. Volg niet alles en iedereen

Kies één of twee betrouwbare nieuwsbronnen. Ontvolg accounts die vooral onrust of negativiteit brengen. Kies liever voor mensen of media die je inspireren, informeren of aan het denken zetten. Een account waar je geen energie van krijgt, maar dat je energie kost: dat kun je beter ontvolgen.

Stoppen met doom-scrolling? Het kan!

Doomscrolling gaat allang niet meer alleen over nieuws. Ook gedachteloos scrollen langs filmpjes, reacties of meningen op sociale media hoort erbij. Het lijkt onschuldig, maar kost tijd, energie en aandacht — en levert weinig op.

Het goede nieuws: je kunt ermee stoppen. Niet in één keer, maar stap voor stap. Door bewuster te kiezen wat je leest en wanneer. Door je telefoon minder het ritme van je dag te laten bepalen. En door ruimte te maken voor dingen die je echt iets opleveren.

📵 Verveel je je zonder smartphone?

📘 Door een boek kun je urenlang scrollen!