ID.nl logo
17 tips om je e-mail te beheren met Inbox by Gmail
© Reshift Digital
Huis

17 tips om je e-mail te beheren met Inbox by Gmail

Tegenwoordig worden er zo veel mails verstuurd, dat je de draad een beetje kwijt kunt raken. Het helpt al dat veel providers je helpen om berichten in mappen te verdelen. Inbox by Gmail gaat nog een stapje verder. Alles is erop gericht om je inbox zo leeg en overzichtelijk mogelijk te houden.

01 Uitnodiging

Inbox by Gmail werd in oktober gelanceerd. Het is als het ware een nieuwe interface voor je Gmail, met een geheel andere manier van werken. Inbox by Gmail werkt vooralsnog op uitnodiging, en er zit een gekke voorwaarde aan verbonden: je moet de app op mobiel of smartphone gebruiken. Er is ook een browserversie, maar om deze te kunnen gebruiken moet je wel eerst via een mobiel apparaat ingelogd hebben. De uitnodiging kun je aanvragen op www.google.nl/inbox. Meestal duurt het een dag of twee voor je een uitnodiging hebt gekregen om de app te gebruiken. Je kunt dan inloggen met je Gmail-account. Je kunt ook zelf een uitnodiging aanvragen door een e-mail te sturen naar inbox@google.com. Daarvoor moet je wel een Gmail-adres gebruiken. Lees ook: 20 superhandige Gmail-tips.

©PXimport

02 App downloaden

Als je een uitnodiging hebt ontvangen, krijg je een link naar de pagina waar je de app kunt downloaden (het werkt hierna ook in je browser, daarover in stap 13 meer). We gaan in de volgende stappen aan de slag met de app voor smartphones. Download de app en log in met je Gmail-account. Je mail wordt nu opgehaald, dit kan even duren als je een volle mailbox hebt. Inbox zal je e-mail automatisch in groepen verdelen: aankopen, sociaal, updates et cetera. In verreweg de meeste gevallen zal een bericht in de juiste map terechtkomen.

©PXimport

03 Weg ermee

Nu komt het vervelendste klusje ... of juist het leukste. Je kunt e-mails per groep archiveren. Zorg wel dat je al je e-mail gelezen hebt voor je hieraan begint, misschien sleep je een belangrijk mailtje anders per ongeluk in een verkeerde groep en kun je hem niet meer terugvinden. Swipe een bericht of een groep berichten naar rechts om alles binnen die groep in de bijbehorende map te zetten. Zo verdwijnen in één klap alle updates van Facebook en Twitter onder Sociaal, en daarna alle berichten van je bank en de belastingdienst in Financieel.

04 Een strakblauwe lucht

Het kan een poosje duren, zeker als je voorheen al je e-mail in je inbox liet staan. Maar als je alle groepen hebt weggesleept en alle losse berichten een plekje hebt gegeven, kun je weer rustig ademhalen. In plaats van een lange rij e-mails, toont Inbox een blauwe lucht, een vrolijk zonnetje en een paar wolkjes. De rust in je mailbox is teruggekeerd. Dit is het einde van je voorbereidingen, je kunt nu beginnen om Inbox écht te gebruiken.

©PXimport

05 Archiveren

Nu is het wachten tot je een nieuwe e-mail krijgt. Als je een bericht ontvangt, heb je een aantal mogelijkheden. De eerste is hetzelfde als in stap 3: het mailtje archiveren. Krijg je een simpel mailtje van Facebook of een reclame-bericht? Sleep hem dan gewoon naar rechts en het berichtje verdwijnt in de juiste map. Je hoeft het bericht niet te openen om hem als 'klaar' te markeren, zeker niet als je niet van plan bent er ooit nog naar te kijken. Met één sleepbeweging ben je van je saaie mailtje af.

06 Snoozen

Niet elk mailtje is onbelangrijk. Soms wordt er een actie van je verwacht, bijvoorbeeld door het mailtje te beantwoorden. Als je daar nu even geen tijd voor hebt, kun je het mailtje 'snoozen' door het bericht te openen en op het klokje te drukken. Net zoals bij je wekker, schuif je het mailtje dan een tijdje vooruit in de tijd, zodat je hem pas weer binnenkrijgt als je rustig thuis op de bank zit en je alle tijd hebt om hem te beantwoorden. Je kunt zelf kiezen tussen bepaalde dagdelen of je kunt zelf een specifiek tijdstip invullen.

©PXimport

07 Vastzetten

Een andere manier om een mailtje voor een later tijdstip te bewaren, is door hem vast te pinnen. Open het bericht door erop te drukken en druk daarna op het icoontje van een punaise boven in beeld. De punaise wordt blauw en als je teruggaat naar je inbox, zie je het mailtje nog steeds staan. Het bericht blijft in je mailbox en door de punaise kun je zien dat je er nog iets mee moet doen. Als je boven aan je scherm opnieuw op de punaise drukt, zie je alle berichten staan die je hebt vastgezet, zodat je ze snel achter elkaar kunt beantwoorden.

08 Foutje, bedankt

Als je per ongeluk een bericht als 'klaar' hebt gemarkeerd, maar je had hem eigenlijk willen snoozen, is nog niet alles verloren. Druk vanuit je inbox op de drie horizontale streepjes linksboven en druk op Klaar. Open het per ongeluk gearchiveerde mailtje en druk op het groene vinkje rechtsboven. Het bericht verdwijnt nu uit de map Klaar en staat weer gewoon in je normale inbox.

©PXimport

09 Nieuw bericht

Druk vanuit de inbox op het plus-teken rechtsonder in het scherm. Je krijgt nu een lijstje te zien met veelgebruikte contactpersonen. Tik op een naam om diegene een mailtje te sturen of tik op het pennetje om een leeg bericht te maken. Net zoals bij andere mail-apps vul je de ontvanger in en voorzie je het bericht van een titel en tekst, en eventueel een bijlage. Druk op het pijltje rechtsbovenin om het bericht te versturen.

10 Herinnering

Handig aan Inbox is dat je geen verschillende apps nodig hebt om vanuit je mailbox een herrinnering aan te maken, zoals je bij veel diensten wel hebt. Zoals je ook met een druk op de knop een nieuw bericht kunt schrijven, kun je ook een herinnering toevoegen. Tik op het plusje rechtsonderin en druk op Herinnering. Typ wat je niet moet vergeten en druk op Opslaan. Je herinnering blijft nu mét punaise in je mailbox staan. Als je er een specifieke tijd bij wil zetten, kun je op het klokje drukken en een tijdstip invoeren. Zo hoef je niets meer te vergeten.

©PXimport

11 Notificaties

Zoals elke belangrijke mail-app, beschikt ook Inbox over notificaties bij het ontvangen van een nieuwe e-mail. Deze notificaties kun je aan- en uitzetten. Ga naar het menu door op de drie streepjes te tikken, scrol naar onderen en druk op Instellingen. Klik op het account waarvoor je de instellingen wilt veranderen en zet het schakelaartje achter Meldingen aan of uit. Wil je bijvoorbeeld alleen een melding krijgen als je een factuur ontvangt? Ga dan naar Labelinstellingen en -meldingen, druk op Financieel en zet de schakelaar bij Meldingen aan.

12 Teruglezen

Heb je een gearchiveerd bericht toch nog even nodig, omdat er bijvoorbeeld een belangrijk telefoonnummer in staat? Druk dan op de drie streepjes en ga weer naar de box Klaar. Rechtbovenin zie je een vergrootglas. Druk erop en typ de naam van degene die je zocht of een ander zoekwoord in het veld. Als je echt niets kunt bedenken, kun je altijd nog zoeken in de losse mappen door in het menu met de drie streepjes naar beneden te scrollen en de juiste bundeling aan te klikken.

13 Website

Natuurlijk bestaat Inbox niet alleen uit een app, maar is er ook een uitgebreide webinterface. Die werkt vrijwel hetzelfde als de app, alleen het swipen is vervangen door klikken. De website kun je vinden op http://inbox.google.com. Als je met de muis op een bericht gaat staan, kun je hem markeren als Klaar, je kunt het snoozen, vastzetten met de punaise of (onder de drie verticale puntjes) verplaatsen naar een andere map.

©PXimport

14 Google-integratie

Inbox is een dienst van Google, en van dat bedrijf weten we dat het maar wat graag diensten aan elkaar koppelt. Ook Inbox is goed geïntegreerd met Google's andere diensten. Rechtsboven kun je door middel van het tekstballonnetje praten met je vrienden in Hangouts. Het raster ernaast toont snelkoppelingen naar bekende Google-apps als YouTube, Gmail en Agenda, terwijl het icoontje van een bel je alle meldingen van je Google-account laat zien. Dat account kun je vinden door op je foto helemaal rechtsbovenin te klikken.

15 Meerdere accounts

Inbox blijft niet beperkt tot maar één Gmail-account. Je kunt gemakkelijk nog een account toevoegen. Ga weer naar het menu met de horizontale streepjes, druk bovenaan op je e-mailadres en druk op Accounts beheren. Klik op Nog een account toevoegen en log in met de Google-gegevens. Losse accounts kun je aan- en uitzetten of je kunt ze helemaal verwijderen door op Bewerken te klikken en daarna Verwijderen te selecteren bij het account dat je niet meer in Inbox wilt hebben. Er is wel een beperking: omdat Inbox eigenlijk alleen een andere interface voor je Gmail-inbox is, kun je op deze manier alleen Gmail-adressen toevoegen. Gebruik je een ander mailadres, dan kun je deze e-mails wel laten doorsturen naar een Gmail-adres, en ook instellen dat je vanaf dat mailadres kunt verzenden vanuit Inbox.

16 Gmail

Voordat je de schrik van je leven krijgt als je je normale Gmail weer eens opent: de berichten zijn daar inderdaad uit je gewone mailbox gehaald. Dat betekent niet dat ze helemaal van de aardbodem verdwenen zijn. Wil je toch je berichten zien? Klik dan aan de linkerkant in het menu op Alle berichten. Zie je dit niet staan, klik dan eerst onderaan in het menu op Meer. Daar zie je een lijst met al je e-mail zoals je het gewend was. Nogal een janboel vergeleken met het rustige zonnetje van Inbox, toch?

©PXimport

17 Uitnodigen

Inbox is voorlopig nog alleen op uitnodigingsbasis te gebruiken. Google doet er zelf niet zo moeilijk over en stuurt je gewoon een aanmeldlinkje als je het aanvraagt, maar daar kan wat tijd overheen gaan. Als jij Inbox al gebruikt, kun je vrienden en kennissen uitnodigen om het ook te gaan proberen. Druk op het rode plusje rechtsonder in beeld en druk op Uitnodigen voor Inbox. Vul de naam van je contactpersoon in en druk op Uitnodigen.

Concurrentie

Inbox is niet de enige app die e-mail op een dergelijke manier behandelt. Mailbox is een soortgelijke app die werkt met Gmail- en iCloud-accounts. Mailbox is iets minder uitgebreid dan Inbox, omdat het soortgelijke berichten niet automatisch bundelt, maar misschien vind je dat juist wel fijn. Een grote pre van Inbox is dat het echt van Google zelf is, waardoor de intergratie met andere diensten vrijwel naadloos is.

▼ Volgende artikel
Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks
© Maikel Dijkhuizen
Huis

Review Fender x Teufel Rockster Cross 2 – Draagbare speaker met gitaarlooks

De reguliere Rockster Cross 2 van Teufel kwam afgelopen zomer op de markt. Onlangs bracht de Duitse audiospecialist in samenwerking met Fender een speciale uitvoering uit. Het fraaie 'gitaarversterkerdesign' komt grotendeels uit de koker van het bekende instrumentenmerk. Wat heeft deze bluetooth-speaker nog meer te bieden?

Fantastisch
Conclusie

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

Plus- en minpunten
  • Origineel uiterlijk
  • Solide constructie
  • Behuizing kan ietwat achterover hellen
  • Powerbankfunctie
  • 3,5mm-geluidsingang
  • Drie actieve audiodrivers
  • Lange batterijduur
  • Goede audiokwaliteit
  • Geluidsopties wijzigen in app
  • Zware behuizing
  • Duur

Wie weleens een gitaarversterker van Fender heeft gezien, weet meteen waar de vormgeving van de Fender x Teufel Rockster Cross 2 op is gebaseerd. Zo bevat het zilverkleurige speakergaas linksboven het sierlijke logo van de Amerikaanse producent. Dat is precies hoe Fender veel van zijn gitaarversterkers vormgeeft.

©Maikel Dijkhuizen

Naast de bluetooth-speaker zitten er een handleiding, usb-c-oplaadkabel en draagriem in de productdoos.

Zwaar, maar toch mobiel

Met een gewicht van 2,4 kilo is deze bluetooth-speaker bepaald geen lichtgewicht. Toch neem je de Rockster Cross 2 vrij eenvoudig mee. De achterzijde bevat namelijk twee handgrepen, waardoor je voldoende grip hebt. Een andere optie is om door middel van twee karabijnhaken de bijgesloten verstelbare draagriem te bevestigen. Het uiterlijk van deze riem lijkt trouwens sprekend op een gitaarband van Fender. Handig, want je draagt dit apparaat dus met je schouder.

De behuizing is zeer sterk en kan dus absoluut een stootje hebben. Het product voldoet aan de IPx5-norm, zodat het wel een spatje regen kan verdragen. Staat de Rockster Cross 2 eenmaal op zijn plek, dan zal de speaker niet zo gauw verschuiven. Het apparaat rust namelijk op vier lange antislipvoetjes. Een interessante optie is dat je de luidspreker ietwat achterover kunt laten hellen. Zet de behuizing dan schuin neer.

©Maikel Dijkhuizen

Dankzij de brede 'gitaarband' neem je de bluetooth-speaker makkelijk mee.

Aansluitingen

Dankzij de aanwezige bluetooth5.3-adapter verbind je vlot een smartphone of tablet. Het is bovendien mogelijk om gelijktijdig twee mobiele toestellen te koppelen. Voor oplaaddoeleinden zit er aan de achterkant een usb-c-poort met powerbankfunctie. Kortom, je laadt onderweg zo nodig jouw smartphone of smartwatch op. Achter hetzelfde klepje vind je trouwens ook een 3,5mm-geluidsingang. Hierop kun je eventueel een bekabelde audiobron aansluiten. Verder is er een behoorlijke accu ingebouwd. Teufel belooft namelijk een luistertijd van 38 uur bij een gemiddeld volumeniveau van 70 decibel. In de beschikbare ecomodus is dat zelfs naar verluidt 46(!) uur, maar dat gaat dan wel ten koste van de audiokwaliteit.

©Maikel Dijkhuizen

Achter het klepje zijn een usb-c-oplaadpoort en 3,5mm-geluidsingang verstopt.

Stevige beats

Voor een adviesprijs van maar liefst 299,99 euro mag je natuurlijk een goede audiokwaliteit verwachten. Gelukkig is dat ook het geval, want deze bluetooth-speaker levert een natuurgetrouw geluid. Twee tweeters en een behoorlijke woofer zijn verantwoordelijk voor de audioweergave. Vanwege deze verschillende actieve drivers is er een duidelijke scheiding tussen de hoge en lage tonen te horen. De muziek klinkt hierdoor erg levendig. Gebruik de Rockster Cross 2 ook gerust om een feestje te bouwen. Hij kan namelijk zeer luid spelen, waarbij de bas zich duidelijk laat gelden.

De bovenzijde telt enkele fysieke knoppen. Daarmee koppel je een nieuwe bluetooth-bron, wijzig je het volume en pauzeer je de muziek. Daarnaast kun je tussen drie geluidsmodi switchen en een tweede Rockster Cross 2 draadloos koppelen. Met laatstgenoemde opstelling luister je naar echt stereogeluid. Je gebruikt jouw smartphone optioneel als veredelde afstandsbediening. Installeer hiervoor de Teufel Go-app, waarna je diverse geluidsinstellingen naar eigen wens aanpast.

©Maikel Dijkhuizen

Deze bluetooth-speaker heeft aan de bovenzijde enkele fysieke bedieningsknoppen.

Fender x Teufel Rockster Cross 2 kopen?

Zoek je een goed klinkende bluetooth-speaker met een origineel design? Wanneer het stevige prijskaartje van zo'n driehonderd euro geen bezwaar is, schaf je met de Fender x Teufel Rockster Cross 2 een prima exemplaar aan. Andere pluspunten zijn de comfortabele draagriem, powerbankfunctie en stevige constructie.

▼ Volgende artikel
Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee
© ID.nl
Huis

Nieuwe pc? Zo neem je al je instellingen mee

Wie overstapt naar een andere computer denkt meestal meteen aan het overzetten van programma's en bestanden zoals documenten en foto's. De vele persoonlijke instellingen en voorkeuren die zorgvuldig zijn opgebouwd, raken helaas vaak verloren. Hoe zorg je ervoor dat je je ook op het andere systeem meteen weer helemaal thuis voelt?

Wat gaan we doen?

Als je al een tijd op dezelfde computer werkt, heb je ongetwijfeld niet alleen het besturingssysteem op je eigen manier aangepast, maar ook je favoriete applicaties. Denk aan je vertrouwde bureaubladthema, spellingsinstellingen, woordenlijsten, aangepaste werkbalken en browserextensies. Juist deze (vaak kleine) aanpassingen maken een systeem echt persoonlijk en vlot bruikbaar. Gelukkig kun je heel wat van die personalisaties relatief eenvoudig meenemen. In dit artikel laten we je zien hoe je dat aanpakt voor Windows, kantoorsuites, browsers en andere applicaties. We gaan verder dan synchronisatie via cloudaccounts en laten je zien hoe je met (gratis) tools ook instellingen van losse applicaties veilig migreert.

Lees ook: Vind de perfecte laptop: alles wat je moet weten voor de juiste keuze

Synchronisatie via Windows-account

Windows biedt veel instellingen die je werkomgeving persoonlijker maken, zoals visuele thema's, spellingsvoorkeuren en meer. Sommige vereisen handmatig werk of externe tools, maar een aantal laat zich automatisch synchroniseren via je Microsoft-account. Laten we hiermee beginnen. Zorg dat je met zo'n account bent aangemeld bij Windows. Dit regel je via Instellingen / Accounts / Uw info. Klik daar op In plaats daarvan aanmelden met een Microsoft-account en volg de instructies.

Open daarna Accounts / Windows-back-up en druk op Beheren. Bevestig met Ja, synchroniseren / Gereed. Herstart de module Instellingen en open opnieuw Windows back-up. Schakel Mijn apps onthouden in als je op een andere pc met hetzelfde account dezelfde apps uit de Microsoft Store wilt gebruiken. Open Mijnvoorkeuren onthouden om aan te geven of je ook de onderdelen Accounts, WiFi-netwerken en wachtwoorden, Taalvoorkeuren en woordenlijst en diverse instellingen wilt synchroniseren.

Je kiest zelf hoever de automatische synchronisatie mag gaan.

Handmatige sync Windows

Zo'n accountsynchronisatie is handig, maar niet alle personalisatie-instellingen worden meegenomen. Dat geldt bijvoorbeeld voor geluidsschema's of muisaanwijzers. Of misschien meld je je liever helemaal niet aan met een Microsoft-account, of vertrouw je deze cloudsynchronisatie niet, ook al is er sprake van dataversleuteling. Dan kun je de migratie ook handmatig doen.

We beginnen met het overzetten van een Windows-thema, aangezien dat meerdere onderdelen omvat, zoals lokaal opgeslagen achtergronden, accent- en vensterkleuren, een geluidsschema en de muiscursorstijl. Ga naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Thema's. Dubbelklik op de miniatuur van het gewenste thema, of klik op Bladeren door thema's om er een nieuw te kiezen in de Microsoft Store. Bovenaan kun je het thema aanpassen via de opties Achtergrond, Kleur, Geluiden en Muiscursor. Gebruik telkens het pijltje linksboven om terug te keren. Sla daarna je aangepaste thema op met Opslaan en geef het een naam. Klik vervolgens met rechts op de miniatuur van dit geselecteerde thema en kies Thema voor delen opslaan. Bewaar het als .deskthemepack-bestand (dat eigenlijk een zip-bestand is) op een extern of gedeeld medium. Dubbelklik je op dit bestand in Verkenner van je andere systeem, dan wordt het automatisch uitgepakt en als Windows-thema geïnstalleerd.

Stel je eigen Windows-thema samen en exporteer het.

Lettertypes en screensavers

Misschien heb je ook zelf een of meer extra lettertypes en screensavers geïnstalleerd, en wil je deze overzetten. Dit kan handmatig als volgt. Voor lettertypes typ je %windir%\fonts in de adresbalk van Verkenner. Selecteer met ingedrukte Ctrl-toets alle gewenste lettertypebestanden, klik er met rechts op en kies Kopiëren naar. Sla deze bestanden op een extern of gedeeld medium op. Op de andere pc selecteer je de bestanden, klik je er met rechts op en kies je Installeren (voor alle gebruikers).

Het overzetten van screensavers verloopt op vergelijkbare wijze. Open de mappen %windir%\System32 en %windir%\SysWOW64, selecteer de gewenste scr-bestanden en kopieer ze naar een geschikt medium. Plak ze op de andere pc in %windir%\System32 en bevestig de kopieeractie als administrator. Je installeert een screensaver door er met rechts op te klikken en Installeren te kiezen, of via Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm / Schermbeveiliging.

We hebben een PowerShell-script gemaakt dat dit grotendeels automatiseert. Download het bestand exporteer-extrafonts-ss.ps1 (dit is de downloadlink) op je nieuwe pc, klik er met rechts op en kies Run with PowerShell (als administrator). Je vindt de screensavers en de meeste lettertypes nu op je bureaublad (behalve enkele standaardfonts die je in het script kunt aanpassen bij Fonts uitgezonderd), in submappen van FontScreenSaverBackup.

Je kunt screensaver-bestanden kopiëren en eenvoudig weer elders installeren.

Pictogramlay-out

Na verloop van tijd raak je ongetwijfeld gewend aan de lay-out van je bureaubladpictogrammen en snelkoppelingen. Om deze over te zetten naar een andere pc moet je eerst de snelkoppelingen en bestanden (eventueel handmatig) naar het bureaublad van dat systeem kopiëren. Je vindt deze snelkoppelingen (met extensie .lnk) in c:\users\<je-accountnaam>\desktop voor je eigen account en in c:\users\public\desktop voor alle gebruikers. Dit is echter niet iets wat je snel zult doen. Met het gratis en portable DesktopOK kun je de pictogramlay-out makkelijk opslaan en exporteren via DesktopOK / Pictogrammenindeling opslaan als *.DOK. Later kun je deze ook weer importeren via Pictogrammenindeling laden uit *.DOK. Dit werkt ook handig op dezelfde pc als je oorspronkelijke lay-out per ongeluk door de war is geraakt.

In principe kun je ook je vertrouwde pictogramlay-out terugzetten.

Profielen

De makkelijkste manier om je Windows-account naar een andere pc over te zetten is via een Microsoft-account (zie paragraaf 1, Synchronisatie via Windows-account). Toch wordt het gebruikersprofiel niet volledig meegenomen. Onder meer lokale bestanden, programmavoorkeuren buiten de Microsoft Store en appdata-mappen, zoals macro's, sjablonen en scripts, blijven achter.

In afwachting van een (vernieuwde) migratietool die Microsoft binnenkort belooft, kun je TransWiz gebruiken. Met de gratis versie kun je één account tegelijk overzetten, maar je kunt dit gewoon herhalen voor andere profielen. Dit werkt ook bij profielen die aan een Microsoft-account zijn gekoppeld. Schakel desnoods tijdelijk over naar een lokaal account. Na de migratie op de andere pc koppel je het profiel opnieuw aan hetzelfde Microsoft-account via Instellingen / Accounts.

Download TransWiz. Installeer het msi-bestand op beide pc's. Start het programma op je oude pc. Kies I want to transfer data to another computer, klik op Volgende en selecteer het gewenste, niet-actieve account (meld je eventueel tijdelijk aan met een ander account). Klik op Volgende en kies een opslaglocatie voor het zip-bestand. Beveilig dit eventueel met een wachtwoord.

Start TransWiz op het andere systeem, kies I have data I want to transfer to this computer en verwijs naar het zip-bestand. Geef eventueel een andere accountnaam op, kies of dit een standaard- of administratoraccount wordt en stel het wachtwoord in. Na afloop zijn de gegevens overgezet en kun je je aanmelden met het nieuwe profiel.

TransWiz staat op het punt een Windows-profiel te migreren.

Taalinstellingen

Taal en spelling zijn vaak afgestemd op je voorkeuren, dus waarschijnlijk wil je die ook overzetten. De meeste taalinstellingen binnen Windows worden automatisch gesynchroniseerd via je Microsoft-account, maar desnoods doe je dit handmatig, door dezelfde taalpakketten te installeren. Ga hiervoor naar Instellingen / Tijd en taal / Taal en regio en kies Een taal toevoegen.

De toetsenbordindeling is gekoppeld aan de taal, maar je kunt ook handmatig extra indelingen toevoegen. Klik op de drie puntjes naast je voorkeurstaal en kies Taalopties. Scrol naar Geïnstalleerde toetsenborden en klik op Een toetsenbord toevoegen om de gewenste indeling te kiezen. Met Windows-toets+Spatiebalk schakel je vervolgens snel tussen indelingen. Je kunt trouwens ook per app-venster een andere invoermethode instellen via Instellingen / Tijd en taal / Typen / Geavanceerde toetsenbordinstellingen, met de optie Laat me een andere invoermethode instellen voor elk app-venster.

Wanneer je in apps met spellingcontrole, zoals Kladblok, met rechts klikt op een rood onderstreept woord en kiest voor Aan woordenboek toevoegen of Spelling / Aanwoordenlijst toevoegen, dan wordt het woord in Windows toegevoegd aan een gebruikerswoordenboek. Dit vind je in de map %appdata%\Microsoft\Spelling, wellicht in de submap \neutral of in een taal-submap zoals \nl-NL, in het bestand default.dic of custom.dic. Je kunt dit bestand bekijken met een teksteditor en kopiëren naar dezelfde map op je andere toestel om deze woordenlijst(en) over te zetten.

Je wilt vast alle toegevoegde woorden mee naar je andere systeem migreren.

Op zoek naar een nieuwe laptop?

Op Kieskeurig.nl zie je meteen welke het meest in prijs gedaald is

Applicaties

Geïnstalleerde applicaties zomaar overzetten lukt meestal niet, dus zit er weinig anders op dan ze opnieuw te installeren. Voor volledig portable apps volstaat het vaak om de map waarin je ze plaatste te kopiëren.

Er bestaan handige tools waarmee je veel populaire gratis apps met enkele muisklikken op je nieuwe pc installeert. Bijvoorbeeld Ninite en een pakketbeheerder zoals UniGetUI (klik op deze GitHub-pagina in de rechterkolom onder Releases op Latest).

In UniGetUI kies je Pakkettenbundels en klik je op Pakketten toevoegen aan bundel. Gebruik Pakketten ontdekken om apps op te zoeken. Vink de gewenste pakketten aan en klik op Selectie toevoegen aan bundel. Herhaal dit tot je bundel compleet is. Sla deze op via Bundel opslaan als, open de bundel daarna via Bestaande bundel openen, selecteer alle pakketten en bevestig met Selectie installeren.

Stel zelf je applicatiebundel samen om vervolgens alle apps snel te installeren.

Tip: maak een aparte usb-stick

Met al je favoriete portable apps

App-configuraties

Zo installeer je snel veel apps op je nieuwe pc, maar daarmee neem je je persoonlijke instellingen of configuraties nog niet mee. De gratis app CloneApp was hier prima geschikt voor, maar de ontwikkeling is al enkele jaren stopgezet. Je kunt deze nog steeds downloaden en gebruiken, maar weet dat instellingen van nieuwere apps mogelijk niet volledig meer worden meegenomen. De ontwikkelaar biedt intussen een alternatief aan, Appcopier, maar deze tool is vooralsnog beperkt en minder gebruiksvriendelijk.

Je kunt het eventueel handmatig proberen met een tool als FreeFileSync door de belangrijkste configuratiebestanden naar dezelfde maplocaties op je nieuwe pc te kopiëren. Veel van die bestanden zitten in app-specifieke submappen van mappen zoals %AppData%, %LocalAppData% en %ProgramData%, typisch met extensies zoals ini, cfg, conf, config, json, xml, yaml of yml. Het is het proberen waard, maar overschrijf niet zomaar bestaande bestanden op je nieuwe pc.

Upgrades voor CloneApp wachten helaas op een nieuwe ontwikkelaar.

Codes en licenties

Als je op je nieuwe pc programma's installeert die ook al op je oude pc stonden, wil je natuurlijk de softwarelicentie overnemen. Hoe je dat doet, hangt af van de toepassingen zelf. Bij software die aan een account is gekoppeld, hoef je meestal alleen met hetzelfde gebruikersaccount op je nieuwe pc aan te melden. Soms moet je de licentie eerst deactiveren op je oude pc via de instellingen of via een webportaal.

Voor software met een klassieke activatiecode noteer je de licentiecode van de oude installatie. Die vind je vaak in je account, op het doosje of in een mail. Bij de installatie op je nieuwe pc voer je deze opnieuw in. Tools zoals Magical Jelly Bean Keyfinder (gratis beperkte versie) en NirSoft Produkey (gratis) kunnen codes van veel geïnstalleerde programma's uitlezen. Omdat deze tools methoden gebruiken die ook door malware gebruikt wordt, is het normaal dat je virusscanner hierbij een melding geeft.

Sommige apps gebruiken een licentiebestand, met een extensie als lic, dat, key of ini, dat je moet exporteren of kopiëren naar dezelfde locatie op je nieuwe pc. Vaak is opnieuw activeren dan ook nodig.

Veel productsleutels hebben deze tools niet weten te vinden op dit testsysteem.

Lees ook: Technische toolkits voor computerproblemen: dit heb je nodig

Browsers

Je gebruikt waarschijnlijk een of meer browsers die gepersonaliseerd zijn met bijvoorbeeld eigen thema's, bladwijzers, geschiedenis, wachtwoorden en instellingen. De eenvoudigste manier om deze over te zetten, is door de ingebouwde synchronisatie te activeren.

We beginnen met Chrome. Log in met je Google-account (dat vind je rechtsboven), open Instellingen, klik op Jij en Google, ga naar Synchronisatie en Google-services en kies Synchronisatie aanzetten. Druk op de knop Instellingen, kies Beheren wat jesynchroniseert en vink de gewenste onderdelen aan via Synchronisatie aanpassen. Op je nieuwe pc meld je je aan met hetzelfde account en activeer je opnieuw de synchronisatie.

Voor Edge werkt dit op vrijwel dezelfde manier met je Microsoft-account, via Instellingen / Profielen / Synchroniseren. Bij Firefox kan het ook, als je een Mozilla-account hebt, via Instellingen / Synchronisatie.

Heb je geen account, dan wordt het iets omslachtiger. Wachtwoorden kun je exporteren en importeren via de ingebouwde wachtwoordmanager. Voor andere onderdelen gebruik je bijvoorbeeld een gratis tool zoals Hekasoft Backup & Restore (ook portable). Sluit je browsers, start de tool en selecteer de gewenste browser. De app ondersteunt circa 45 browsers. Je ziet meteen hoeveel data er geback-upt wordt. Zorg dat Backup is geselecteerd, klik op Start en kies een naam en locatie voor het back-upbestand (dat ook echt de extensie .backup heeft). Op je nieuwe pc installeer je dezelfde browser, sluit je deze en open je opnieuw de app. Kies Restore en verwijs naar het back-upbestand. Alles werkt netjes via lokale bestanden, zonder cloudverbinding.

Hekasoft Backup & Restore kan met nagenoeg alle browsers overweg.

Synchroniseren Office 365

De kans is groot dat je ook een kantoorpakket gebruikt, en wellicht is dit Microsoft 365 (voorheen Office 365). Persoonlijke instellingen worden dan automatisch gesynchroniseerd tussen systemen, op voorwaarde dat je een geldige licentie hebt en op elk apparaat met hetzelfde Microsoft-account bent aangemeld. Het gaat bijvoorbeeld om je Office-thema, aangepaste woordenlijst, Snelle toegang-werkbalk, Lint-aanpassingen, taalvoorkeuren en (via OneDrive) recente bestanden en persoonlijke sjablonen.

Controleer wel een paar instellingen. Meld je binnen de Office-apps aan met je Microsoft-account (klik desnoods op Aanmelden, rechtsboven). Ga in Windows naar Instellingen /Accounts / Windows-back-up, klik op Beheren bij Uw Microsoft-account synchroniseren met Windows en kies Ja, synchroniseren. Zet vervolgens de optie Mijn voorkeuren onthouden aan en vink bij voorkeur alle opties aan. Gebruik je een werk- of schoolaccount, dan kan je IT-beheerder wel bepaalde synchronisaties beperken (via groepsbeleid).

Voor automatische synchronisatie controleer je enkele instellingen.

Handmatig overzetten Office 365

Je kunt ook specifieke Office-onderdelen handmatig overzetten. Voor sjablonen kopieer je bestanden met extensies als dotx, potx en xltx naar dezelfde map op je nieuwe pc. Deze staan normaal gesproken in C:\Users\<gebruikersnaam>\Documenten\Aangepaste Office-sjablonen. Ook eigen woordenboeken kun je meenemen. Het bestand Custom.dic staat in %AppData%\Microsoft\Uproof, default.dic of custom.dic in %AppData%\Microsoft\Spelling, in de submap \neutral of eventueel andere submappen.

Aanpassingen aan het Lint en werkbalken exporteer je via Bestand /Opties / Lint aanpassen. Klik rechtsonder op Importeren en Exporteren en kies Alle aanpassingen exporteren.

Wil je aangepaste stijlen, marges, regelafstand, macro's of eventueel extra opmaakelementen in Word overnemen, dan kopieer je ook het bestand Normal.dotm uit %AppData%\Microsoft\Templates. Extra macro's kun je ook los exporteren in de VBA-editor (Alt+F11), via Bestand / Bestand exporteren en later Bestand importeren.

Bepaalde Office-voorkeuren, zoals standaard bestandslocaties, zitten in het Windows-register. Een back-up maken kan via de Register-editor (druk op Windows-toets+R en voer regedit uit). Bij recente Word-versies zitten deze in de sleutel Computer\HKEY\_CURRENT\_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Word\Options. Klik met rechts op deze sleutel, kies Exporteren en bewaar het reg-bestand. Dubbelklik op dit bestand op je nieuwe systeem en bevestig tweemaal met Ja om de instellingen te importeren. Je maakt liefst eerst een systeemherstelpunt via Een herstelpunt maken in het Windows-startmenu.

Sommige Office-instellingen zijn opgeslagen in het Windows-register.