ID.nl logo
17 tips om je e-mail te beheren met Inbox by Gmail
© Reshift Digital
Huis

17 tips om je e-mail te beheren met Inbox by Gmail

Tegenwoordig worden er zo veel mails verstuurd, dat je de draad een beetje kwijt kunt raken. Het helpt al dat veel providers je helpen om berichten in mappen te verdelen. Inbox by Gmail gaat nog een stapje verder. Alles is erop gericht om je inbox zo leeg en overzichtelijk mogelijk te houden.

01 Uitnodiging

Inbox by Gmail werd in oktober gelanceerd. Het is als het ware een nieuwe interface voor je Gmail, met een geheel andere manier van werken. Inbox by Gmail werkt vooralsnog op uitnodiging, en er zit een gekke voorwaarde aan verbonden: je moet de app op mobiel of smartphone gebruiken. Er is ook een browserversie, maar om deze te kunnen gebruiken moet je wel eerst via een mobiel apparaat ingelogd hebben. De uitnodiging kun je aanvragen op www.google.nl/inbox. Meestal duurt het een dag of twee voor je een uitnodiging hebt gekregen om de app te gebruiken. Je kunt dan inloggen met je Gmail-account. Je kunt ook zelf een uitnodiging aanvragen door een e-mail te sturen naar inbox@google.com. Daarvoor moet je wel een Gmail-adres gebruiken. Lees ook: 20 superhandige Gmail-tips.

©PXimport

02 App downloaden

Als je een uitnodiging hebt ontvangen, krijg je een link naar de pagina waar je de app kunt downloaden (het werkt hierna ook in je browser, daarover in stap 13 meer). We gaan in de volgende stappen aan de slag met de app voor smartphones. Download de app en log in met je Gmail-account. Je mail wordt nu opgehaald, dit kan even duren als je een volle mailbox hebt. Inbox zal je e-mail automatisch in groepen verdelen: aankopen, sociaal, updates et cetera. In verreweg de meeste gevallen zal een bericht in de juiste map terechtkomen.

©PXimport

03 Weg ermee

Nu komt het vervelendste klusje ... of juist het leukste. Je kunt e-mails per groep archiveren. Zorg wel dat je al je e-mail gelezen hebt voor je hieraan begint, misschien sleep je een belangrijk mailtje anders per ongeluk in een verkeerde groep en kun je hem niet meer terugvinden. Swipe een bericht of een groep berichten naar rechts om alles binnen die groep in de bijbehorende map te zetten. Zo verdwijnen in één klap alle updates van Facebook en Twitter onder Sociaal, en daarna alle berichten van je bank en de belastingdienst in Financieel.

04 Een strakblauwe lucht

Het kan een poosje duren, zeker als je voorheen al je e-mail in je inbox liet staan. Maar als je alle groepen hebt weggesleept en alle losse berichten een plekje hebt gegeven, kun je weer rustig ademhalen. In plaats van een lange rij e-mails, toont Inbox een blauwe lucht, een vrolijk zonnetje en een paar wolkjes. De rust in je mailbox is teruggekeerd. Dit is het einde van je voorbereidingen, je kunt nu beginnen om Inbox écht te gebruiken.

©PXimport

05 Archiveren

Nu is het wachten tot je een nieuwe e-mail krijgt. Als je een bericht ontvangt, heb je een aantal mogelijkheden. De eerste is hetzelfde als in stap 3: het mailtje archiveren. Krijg je een simpel mailtje van Facebook of een reclame-bericht? Sleep hem dan gewoon naar rechts en het berichtje verdwijnt in de juiste map. Je hoeft het bericht niet te openen om hem als 'klaar' te markeren, zeker niet als je niet van plan bent er ooit nog naar te kijken. Met één sleepbeweging ben je van je saaie mailtje af.

06 Snoozen

Niet elk mailtje is onbelangrijk. Soms wordt er een actie van je verwacht, bijvoorbeeld door het mailtje te beantwoorden. Als je daar nu even geen tijd voor hebt, kun je het mailtje 'snoozen' door het bericht te openen en op het klokje te drukken. Net zoals bij je wekker, schuif je het mailtje dan een tijdje vooruit in de tijd, zodat je hem pas weer binnenkrijgt als je rustig thuis op de bank zit en je alle tijd hebt om hem te beantwoorden. Je kunt zelf kiezen tussen bepaalde dagdelen of je kunt zelf een specifiek tijdstip invullen.

©PXimport

07 Vastzetten

Een andere manier om een mailtje voor een later tijdstip te bewaren, is door hem vast te pinnen. Open het bericht door erop te drukken en druk daarna op het icoontje van een punaise boven in beeld. De punaise wordt blauw en als je teruggaat naar je inbox, zie je het mailtje nog steeds staan. Het bericht blijft in je mailbox en door de punaise kun je zien dat je er nog iets mee moet doen. Als je boven aan je scherm opnieuw op de punaise drukt, zie je alle berichten staan die je hebt vastgezet, zodat je ze snel achter elkaar kunt beantwoorden.

08 Foutje, bedankt

Als je per ongeluk een bericht als 'klaar' hebt gemarkeerd, maar je had hem eigenlijk willen snoozen, is nog niet alles verloren. Druk vanuit je inbox op de drie horizontale streepjes linksboven en druk op Klaar. Open het per ongeluk gearchiveerde mailtje en druk op het groene vinkje rechtsboven. Het bericht verdwijnt nu uit de map Klaar en staat weer gewoon in je normale inbox.

©PXimport

09 Nieuw bericht

Druk vanuit de inbox op het plus-teken rechtsonder in het scherm. Je krijgt nu een lijstje te zien met veelgebruikte contactpersonen. Tik op een naam om diegene een mailtje te sturen of tik op het pennetje om een leeg bericht te maken. Net zoals bij andere mail-apps vul je de ontvanger in en voorzie je het bericht van een titel en tekst, en eventueel een bijlage. Druk op het pijltje rechtsbovenin om het bericht te versturen.

10 Herinnering

Handig aan Inbox is dat je geen verschillende apps nodig hebt om vanuit je mailbox een herrinnering aan te maken, zoals je bij veel diensten wel hebt. Zoals je ook met een druk op de knop een nieuw bericht kunt schrijven, kun je ook een herinnering toevoegen. Tik op het plusje rechtsonderin en druk op Herinnering. Typ wat je niet moet vergeten en druk op Opslaan. Je herinnering blijft nu mét punaise in je mailbox staan. Als je er een specifieke tijd bij wil zetten, kun je op het klokje drukken en een tijdstip invoeren. Zo hoef je niets meer te vergeten.

©PXimport

11 Notificaties

Zoals elke belangrijke mail-app, beschikt ook Inbox over notificaties bij het ontvangen van een nieuwe e-mail. Deze notificaties kun je aan- en uitzetten. Ga naar het menu door op de drie streepjes te tikken, scrol naar onderen en druk op Instellingen. Klik op het account waarvoor je de instellingen wilt veranderen en zet het schakelaartje achter Meldingen aan of uit. Wil je bijvoorbeeld alleen een melding krijgen als je een factuur ontvangt? Ga dan naar Labelinstellingen en -meldingen, druk op Financieel en zet de schakelaar bij Meldingen aan.

12 Teruglezen

Heb je een gearchiveerd bericht toch nog even nodig, omdat er bijvoorbeeld een belangrijk telefoonnummer in staat? Druk dan op de drie streepjes en ga weer naar de box Klaar. Rechtbovenin zie je een vergrootglas. Druk erop en typ de naam van degene die je zocht of een ander zoekwoord in het veld. Als je echt niets kunt bedenken, kun je altijd nog zoeken in de losse mappen door in het menu met de drie streepjes naar beneden te scrollen en de juiste bundeling aan te klikken.

13 Website

Natuurlijk bestaat Inbox niet alleen uit een app, maar is er ook een uitgebreide webinterface. Die werkt vrijwel hetzelfde als de app, alleen het swipen is vervangen door klikken. De website kun je vinden op http://inbox.google.com. Als je met de muis op een bericht gaat staan, kun je hem markeren als Klaar, je kunt het snoozen, vastzetten met de punaise of (onder de drie verticale puntjes) verplaatsen naar een andere map.

©PXimport

14 Google-integratie

Inbox is een dienst van Google, en van dat bedrijf weten we dat het maar wat graag diensten aan elkaar koppelt. Ook Inbox is goed geïntegreerd met Google's andere diensten. Rechtsboven kun je door middel van het tekstballonnetje praten met je vrienden in Hangouts. Het raster ernaast toont snelkoppelingen naar bekende Google-apps als YouTube, Gmail en Agenda, terwijl het icoontje van een bel je alle meldingen van je Google-account laat zien. Dat account kun je vinden door op je foto helemaal rechtsbovenin te klikken.

15 Meerdere accounts

Inbox blijft niet beperkt tot maar één Gmail-account. Je kunt gemakkelijk nog een account toevoegen. Ga weer naar het menu met de horizontale streepjes, druk bovenaan op je e-mailadres en druk op Accounts beheren. Klik op Nog een account toevoegen en log in met de Google-gegevens. Losse accounts kun je aan- en uitzetten of je kunt ze helemaal verwijderen door op Bewerken te klikken en daarna Verwijderen te selecteren bij het account dat je niet meer in Inbox wilt hebben. Er is wel een beperking: omdat Inbox eigenlijk alleen een andere interface voor je Gmail-inbox is, kun je op deze manier alleen Gmail-adressen toevoegen. Gebruik je een ander mailadres, dan kun je deze e-mails wel laten doorsturen naar een Gmail-adres, en ook instellen dat je vanaf dat mailadres kunt verzenden vanuit Inbox.

16 Gmail

Voordat je de schrik van je leven krijgt als je je normale Gmail weer eens opent: de berichten zijn daar inderdaad uit je gewone mailbox gehaald. Dat betekent niet dat ze helemaal van de aardbodem verdwenen zijn. Wil je toch je berichten zien? Klik dan aan de linkerkant in het menu op Alle berichten. Zie je dit niet staan, klik dan eerst onderaan in het menu op Meer. Daar zie je een lijst met al je e-mail zoals je het gewend was. Nogal een janboel vergeleken met het rustige zonnetje van Inbox, toch?

©PXimport

17 Uitnodigen

Inbox is voorlopig nog alleen op uitnodigingsbasis te gebruiken. Google doet er zelf niet zo moeilijk over en stuurt je gewoon een aanmeldlinkje als je het aanvraagt, maar daar kan wat tijd overheen gaan. Als jij Inbox al gebruikt, kun je vrienden en kennissen uitnodigen om het ook te gaan proberen. Druk op het rode plusje rechtsonder in beeld en druk op Uitnodigen voor Inbox. Vul de naam van je contactpersoon in en druk op Uitnodigen.

Concurrentie

Inbox is niet de enige app die e-mail op een dergelijke manier behandelt. Mailbox is een soortgelijke app die werkt met Gmail- en iCloud-accounts. Mailbox is iets minder uitgebreid dan Inbox, omdat het soortgelijke berichten niet automatisch bundelt, maar misschien vind je dat juist wel fijn. Een grote pre van Inbox is dat het echt van Google zelf is, waardoor de intergratie met andere diensten vrijwel naadloos is.

▼ Volgende artikel
Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?
© Leonid Iastremskyi
Gezond leven

Parfum, eau de parfum of eau de toilette: wat is het verschil en wat moet je kiezen?

Je staat in de parfumerie en ziet drie flacons die er bijna identiek uitzien. De naam is hetzelfde en het merk is hetzelfde, maar het prijsverschil tussen die drie is groot. Dat komt doordat er eigenlijk drie verschillende varianten zijn: parfum, eau de parfum en eau de toilette. Hoewel het verleidelijk is om simpelweg op het prijskaartje af te gaan, is het slim om te weten wat je precies koopt. De verschillen tussen die drie zijn namelijk groter dan je denkt. Hoe dat precies zit, lees je hier.

Dit artikel in het kort

Twijfel je in de winkel vaak tussen parfum, eau de parfum of eau de toilette? In dit artikel leggen we precies uit wat de verschillen zijn in prijs, geursterkte en houdbaarheid. Je ontdekt welke variant het beste past bij jou en we geven praktische tips om te voorkomen dat je dure luchtje te snel vervliegt.

Lees ook: Zo kies je een parfum dat écht bij je past

Om de juiste keuze te maken, moet je eerst begrijpen hoe een geur eigenlijk in elkaar zit. In de basis bestaat elk luchtje uit een mengsel van alcohol, water en geurstoffen (ook wel parfumolie genoemd). De alcohol fungeert als de drager: zodra je sprayt, verdampt de alcohol en blijven de geurstoffen achter op je huid. Het grote onderscheid tussen de verschillende varianten zit hem puur in de concentratie van die parfumolie. De vuistregel is simpel: hoe hoger het percentage geurstoffen, hoe intenser de geur is en hoe langer je er plezier van hebt.

Parfum (extrait de parfum)

Als we het in de volksmond hebben over 'parfum', bedoelen we vaak gewoon een lekker luchtje. Maar in de officiële termen is parfum (of extrait de parfum) de meest pure en kostbare variant die je kunt kopen. Met een concentratie aan geurstoffen die meestal tussen de 20 en 40 procent ligt, is dit de absolute topklasse.

Omdat de concentratie zo hoog is, bevat deze variant relatief weinig alcohol. Dit maakt puur parfum vaak een uitstekende keuze voor mensen met een gevoelige huid, omdat alcohol de huid kan uitdrogen. De geur is vol, diep en blijft met gemak de hele dag - en vaak zelfs de volgende ochtend nog - hangen. Je hebt er extreem weinig van nodig; vaak wordt parfum daarom niet in een sprayfles verkocht, maar in een klein flesje waarmee je een paar druppels op de huid dept.

Eau de parfum (EDP)

Kijk je in het badkamerkastje van de gemiddelde Nederlander, dan is de kans groot dat je daar een eau de parfum aantreft. Met een geurconcentratie van 15 tot 20 procent biedt deze variant de gulden middenweg. Het is minder zwaar en olieachtig dan puur parfum, maar krachtig genoeg om een hele werkdag of een avond uit mee te gaan. Meestal blijft een eau de parfum zo'n zes tot acht uur goed waarneembaar.

Eau de parfum richt zich vaak op de zogenoemde 'hartnoten' van een geur. Dit zijn de geuren die tevoorschijn komen nadat de eerste alcohol is verdampt. Hierdoor is de geur vaak wat dieper en warmer, wat hem geschikt maakt voor zowel dagelijks gebruik als speciale gelegenheden.

Eau de toilette (EDT)

De term 'eau de toilette' klinkt chique, maar betekent letterlijk 'toiletwater'. Dit stamt uit de tijd dat men deze geur gebruikte om zich in de ochtend mee op te frissen ('toilet maken'). Deze variant is met een percentage van 5 tot 15 procent geurstoffen een stuk lichter en vluchtiger dan (eau de) parfum.

Waar een eau de parfum de diepte in gaat, focust een eau de toilette zich meestal op de toptonen. Dit zijn vaak frisse citrus- of fruitgeuren die je direct ruikt bij het sprayen, maar die ook sneller vervliegen. Een eau de toilette blijft gemiddeld drie tot vijf uur hangen. Het is dan ook een goede keuze voor mensen die niet van zware, bedwelmende geuren houden, of voor gebruik op kantoor waar je je collega's niet wilt overweldigen. Houd er wel rekening mee dat je deze geur halverwege de dag waarschijnlijk even opnieuw moet aanbrengen.

Prijs versus kwaliteit: wat is nu echt goedkoper?

Het lijkt een simpele rekensom: een grote fles eau de toilette is aan de kassa vaak goedkoper dan een klein flesje eau de parfum. Toch kan die goedkopere fles op de lange termijn duurkoop zijn. Omdat eau de toilette sneller vervliegt, heb je de neiging om royaal te sprayen en dit gedurende de dag te herhalen. Hierdoor gaat de fles veel sneller leeg.

Bij een eau de parfum of puur parfum is de aanschafprijs hoger, maar heb je aan één keer een beetje aanbrengen in de ochtend vaak genoeg voor de hele dag. Je doet dus aanzienlijk langer met de flacon.

Wanneer draag je wat?

Als je twijfelt over welke variant je moet kopen, laat dit dan afhangen van het seizoen en de gelegenheid. Warmte versterkt namelijk geur. In de zomer, wanneer je huid warm is, kan een zwaar parfum al snel te overheersend en plakkerig aanvoelen. Een lichte, frisse eau de toilette is dan perfect. In de winter is het juist andersom: kou zorgt ervoor dat geuren minder goed vrijkomen en snel wegvallen. In die maanden, en zeker 's avonds tijdens een diner of feestje, komt een rijkere eau de parfum of parfum veel beter tot zijn recht.

Haal alles uit je geur

Heb je eenmaal je keuze gemaakt, dan wil je natuurlijk dat je zo lang mogelijk lekker ruikt. Een veelgemaakte fout is het wrijven van de polsen na het sprayen. Doe dit niet; door de wrijving creëer je warmte die de geurmoleculen kapotmaakt, waardoor vooral de frisse toptonen direct verdwijnen en de geur vlakker wordt.

Daarnaast hecht parfum slecht op een droge huid. Wil je dat je geur echt lang blijft hangen? Smeer je huid dan eerst in met een geurloze bodylotion of een crème uit dezelfde geurlijn voordat je gaat sprayen. De vetten in de crème houden de geurstoffen vast, zodat jij - of je nu kiest voor eau de toilette of parfum - de hele dag heerlijk ruikt.

Geur testen? Begin met een eau de toilette

(want die is het voordeligst)
TypeGeurconcentratieHoudbaarheidGeschikt voor
Parfum20% - 40%8 - 24 uurAvond, speciale gelegenheden
Eau de parfum15% - 20%6 - 8 uurDag en avond
Eau de toilette5% - 15%3 - 5 uurOverdag, warmer weer
▼ Volgende artikel
Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving
© JBL
Huis

Review JBL Sense Pro – Oordopjes met oog voor jouw omgeving

Traditionele oordopjes sluiten luisteraars af van hun omgeving, maar JBL gooit het met zijn nieuwe Sense Pro over een andere boeg. Het minispeakertje van dit zogenoemde open ear-model bevindt zich namelijk pal voor jouw gehoorgang. Met name in het verkeer is dat wel zo veilig, want tijdens het luisteren hoor je óók omgevingsgeluid. We nemen de proef op de som.

Uitstekend
Conclusie

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.

Plus- en minpunten
  • Zachte flexibele oorhaken
  • Zit comfortabel
  • Lange accuduur
  • Snel opladen in draadloze oplaadcase
  • Gebruiksvriendelijke bediening
  • Spatwaterbestendige behuizing
  • Hoge geluidskwaliteit
  • Equalizerinstellingen aanpassen in app
  • Ruimtelijk geluid via Spatial Sound
  • Duur
  • In-ears kunnen wiebelen
  • Personen in omgeving kunnen meeluisteren
  • Geen oplaadkabel meegeleverd

De JBL Sense Pro is een interessant product voor mensen die reguliere oordopjes niet zo prettig vinden zitten. Je hoeft deze apparaatjes namelijk niet in je oor te proppen. Met behulp van flexibele siliconen oorhaken blijven ze goed op hun plek zitten. Dankzij het zachte materiaal ervaar je tijdens lange luistersessies niet zo gauw irritaties. De Sense Pro zit erg comfortabel in de ronding van je oor. Bedenk wel dat je deze in-ears bij bepaalde activiteiten enigszins voelt wiebelen, bijvoorbeeld wanneer je wild met je hoofd draait of tijdens het sporten. Logisch, want de behuizing zit tenslotte niet klem in jouw gehoorgang. Het is een kwestie van wennen.

©Maikel Dijkhuizen

Je bergt de oordopjes op in dit bijgesloten draadloze oplaaddoosje.

Accu en bediening

Zodra deze bluetooth-oordopjes na enige oefening eenmaal goed op hun plek zitten, kan het luisteren beginnen. Met een luistertijd van ongeveer acht uur op een enkele batterijlading houdt de Sense Pro het lang vol. De inbegrepen oplaadcase bevat een accu met een capaciteit van nog eens dertig uur. Na slechts tien minuten opladen kunnen de oortjes er weer vier uur tegenaan. Kortom, je hebt onderweg of op afgelegen plekken niet zo snel te maken met lege accu's.

De IP54-gecertificeerde behuizing is spatwaterdicht. Laat ze in de regen dus lekker zitten. Het linker- en rechteroordopje bevatten een klein aanraakpaneeltje. Tik eenmaal aan de linkerkant om het volume harder te zetten en tik tweemaal voor een zachter geluid. Je raakt het rechteroordopje aan om muziek te pauzeren en liedjes te skippen. Via het bedieningspaneel beantwoord je ook nog inkomende oproepen. Voor handsfree gesprekken zijn er maar liefst vier microfoons ingebouwd. Al met al werkt de bediening prima, zodat je jouw smartphone in je zak of tas kunt laten zitten.

©Maikel Dijkhuizen

Het langwerpige bedieningspaneel valt aan de buitenzijde nauwelijks op.

Gedetailleerd geluid

Op audiovlak heeft JBL zijn zaakjes goed voor elkaar. De Sense Pro levert een kraakhelder geluid met een hoge detaillering. Zelfs bij het luisteren van bombastische muziekstukken zijn alle instrumenten duidelijk te horen. Met de standaard geluidsinstellingen blijft het basniveau voor muziekgenres als hiphop en dance wel iets achter. Geen probleem, want in de JBL Headphones-app pas je het geluid naar eigen smaak aan. Activeer bijvoorbeeld de equalizerinstelling 'Bass' of zelfs 'Extreme Bass'.

Als je graag naar films en series kijkt, komt de ondersteuning voor ruimtelijk geluid goed van pas. Zet in dat geval de optie 'Spatial Sound' aan en ervaar meer audio-effecten. Een nadeel is dat personen in jouw omgeving het geluid afkomstig van de Sense Pro wellicht kunnen horen. Dat komt door de open constructie van de oordopjes. Overigens geldt dit met name wanneer je het volume hoog hebt staan.

©Maikel Dijkhuizen

Kies in de JBL Headphones-app de gewenste audio-instellingen en bekijk de resterende accucapaciteit.

JBL Sense Pro kopen?

Zoek je in-ears met een goed geluid die jouw oren niet volledig afsluiten van de omgeving? Als je de hoge adviesprijs van 179,99 euro voor lief neemt, bevelen we de JBL Sense Pro van harte aan. Deze oordopjes zitten comfortabel en laten zich eenvoudig bedienen. Bovendien bieden ze ook nog eens een hoge audiokwaliteit en lange accuduur. De Sense Pro is in vijf kleurstellingen te koop.