ID.nl logo
10 handige tips voor de agenda-app op je iPad
© PXimport
Huis

10 handige tips voor de agenda-app op je iPad

De ingebouwde agenda-app op je iPad open je waarschijnlijk dagelijks, maar de kans is groot dat je maar een klein gedeelte van alle functies gebruikt. We laten je 10 handige tips en foefjes van de app zien.

In dit artikel lees je hoe je meldingen voor afspraken kunt instellen, hoe je iPad je kan waarschuwen als je weg moet voor een afspraak en hoe je je kunt aanmelden voor openbare agenda's. Verder laten we zien hoe je een Google-agenda configureert en hoe je zelfs Facebook-gegevens in je agenda integreert.

01 Dagen of weken

Als je de agenda-app voor de eerste keer opent, zie je dat je de keus hebt uit vier aanzichten: Dag, Week, Maand en Jaar. Met horizontale veegbewegingen beweeg je door de tijd en als je terug wilt naar de huidige dag tik je op Vandaag linksonder in beeld. Als eerste is het handig om te bepalen hoe je je agenda wilt gebruiken. Als je je agenda alleen op je iPad wilt hebben staan, dan kun je alvast beginnen met afspraken toevoegen. Wil je je agenda met andere apparaten of personen synchroniseren, wacht dan nog heel even. De handigste synchronisatiemogelijkheid is via Apples eigen dienst iCloud. Denk er wel aan dat iCloud alleen beschikbaar is voor mobiele apparaten van Apple, een Android-smartphone is niet te synchroniseren met je iCloud-agenda's. Voor computers ziet het er beter uit. Weliswaar is de integratie met Windows-computers niet zo gestroomlijnd als met Mac-computers, maar een betrouwbare communicatie is wel degelijk mogelijk.

Een lege agenda op je iPad.

02 Meerdere agenda's

Het is handig om meerdere agenda's aan te maken in de agenda-app. Zo kun je één agenda voor privédoeleinden gebruiken en eentje voor zakelijke afspraken reserveren. Onder in de app tik je op Agenda's. Onder Op mijn iPad zie je dat er op dit moment slechts één agenda is geactiveerd. Tik op het i-icoontje om de kleur en naam van de agenda te veranderen. Tik op de blauwe tekst Agenda en verander dit bijvoorbeeld in Privé. Onder Kleur selecteer je een kleur, je sluit af met Gereed. Als je een tweede agenda wilt toevoegen, tik je op Wijzig / Voeg agenda toe. Geef ook deze agenda een naam en kleur en sluit weer af door op Gereed te tikken. Het venster sluit je door nogmaals op Gereed te tikken. Als je nu een nieuwe afspraak wilt maken met het plusje rechtsboven, zul je zien dat je achter Agenda een andere agenda kunt kiezen. Geef een afspraak eventueel een begin- of eindtijd of zet de schuif achter Hele dag aan.

Maak verschillende agenda's aan voor verschillende doeleinden. Je kunt via het agendamenu nu makkelijk complete agenda's verbergen.

03 iCloud instellen

Om iCloud in te stellen op je iPad tik je op Instellingen / iCloud en log je in met je iCloud-accountgegevens. Als je nog geen iCloud-account hebt, wordt dit op deze plek aangeboden. Je krijgt 5 gigabyte gratis opslagruimte, zoveel ruimte vul je nooit met alleen je agenda-afspraken. Zodra iCloud geactiveerd is, zet je de schuif achter Agenda's aan. In de agenda-app zie je nu dat de optie Op mijn iPad is verdwenen en een kopje iCloud ervoor in de plaats is gekomen. Hier kun je volgens hetzelfde principe agenda's aanmaken. Het grote verschil is nu dat deze agenda's niet alleen lokaal op de iPad worden opgeslagen, maar ook naar de servers van iCloud worden gestuurd. Hier vandaan worden ze gesynchroniseerd met andere apparaten waarmee je op hetzelfde iCloud-account bent aangemeld.

Vergeet de schuif achter Agenda's niet aan te zetten.

04 Facebook

Als je veel gebruikmaakt van Facebook, kun je ervoor kiezen om Facebook-activiteiten en -verjaardagen aan je agenda toe te voegen. Allereerst moet je bij Instellingen / Facebook kijken of je de app al hebt geïnstalleerd. Is dit niet het geval, dan installeer je de app vanaf hier. Log vervolgens in met je Facebook-accountgegevens. Onder Sta deze apps toe uw account te gebruiken zet je de schuif achter Agenda's in ieder geval aan. In de agenda-app verschijnt nu een extra kopje Facebook. Door op Verjaardagen te tikken, worden verjaardagen van Facebook-vrienden getoond in je agenda, mits je contactpersoon dit heeft aangegeven.

Zet je een vinkje voor Facebook-activiteiten, dan worden ook evenementen waar je je voor hebt aangemeld automatisch in je agenda getoond. Ook evenementen waarvoor je bent uitgenodigd maar waar je nog niet op hebt gereageerd, verschijnen in je agenda. Tik op het evenement en je ziet welke personen er nog meer gaan. Als je iemand uit de lijst denkt te kennen, tik dan op het driehoekje naast de namenlijst. Tik op het driehoekje naast een gebruiker en kies voor Maak nieuw contact om de contactgegevens van de persoon aan je adresboek toe te voegen. Alle gegevens die de persoon openbaar heeft gemaakt, worden naar je adresboek gekopieerd. Als er heel veel mensen naar een evenement gaan, zie je hier slechts een selectie van genodigden.

Als je op Facebook hebt aangegeven dat je aan een evenement deelneemt, zie je dit meteen terug in de agenda-app.

05 Meldingen

De agenda op je iPad kan je een waarschuwing geven als een afspraak begint of als je iets moet doen op een dag. Tik op het plusje om een nieuwe afspraak te maken of houd je vinger op de dag waar je de afspraak wilt plannen. Veeg naar beneden en tik op Geen achter Melding. Kies één van de aangegeven opties en voeg in het vorige venster eventueel een tweede melding toe door op Geen achter 2e melding te tikken. Als een afspraak voor de hele dag geldt, heb je maar drie keuzes: op de dag zelf, een dag ervoor, twee dagen ervoor of een week ervoor. In het instellingenmenu kun je specificeren wat er standaard bij een melding moet gebeuren. Ga naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda, tik onder Agenda op Standaardtijd meldingen. Kies vervolgens een optie bij Activiteiten (hele dag). Voor verjaardagen en andere activiteiten kun je ook een standaardtijd voor meldingen aangeven.

De opties voor een melding zijn vrij uitgebreid.

06 Berichtgeving

Los van individuele meldingen voor afspraken, kun je bepaalde zaken ook laten tonen in het berichtencentrum op je iPad. Ga allereerst naar Instellingen / Berichtgeving en navigeer aan de rechterkant naar de app Agenda. Tik op Sta berichtgeving toe. Bij Toon in berichtencentrum staat standaard het getal 5. Dit betekent dat er maximaal vijf meldingen van de agenda-app in het berichtencentrum worden getoond. Het aantal meldingen kun je veranderen door erop te tikken. Meldingen in het berichtencentrum kunnen bestaan uit badges, geluiden, meldingen en stroken. Badges zijn rode bolletjes die in de hoek van een app-icoon komen te staan.

Een melding is een bericht dat midden op het scherm wordt getoond, ook als je je in een andere app bevindt. Een strook is een melding die tijdelijk naar beneden schuift, maar na een paar seconden weer verdwijnt. Aan elke soort melding kun je bovendien toevoegen of het een geluid met zich meedraagt. Voor de agenda-app heb je vier verschillende meldingstypes: Komende activiteiten, Uitnodigingen, Reacties genodigden en Wijzigingen in gedeelde agenda's. Tik op één van de opties en stel in wat je met elk type melding wilt doen. Als je de schuif achter Op toegangsscherm aanzet, zie je de melding ook als je niet met je iPad bezig bent, vergelijkbaar met wat er gebeurt als er een sms binnenkomt.

Een komende activiteit wordt hier als een strook weergegeven, er is een bericht op het toegangsscherm te zien en er wordt een geluid afgespeeld. Tevens komt er een badge in de bovenhoek van het app-icoontje.

07 Reistijd

Als je je iPad wilt upgraden naar een persoonlijke assistent, schakel dan bij een afspraak de optie Reistijd in. Kies hoeveel minuten je nodig hebt voor en na de afspraak en deze tijd wordt in je agenda geblokkeerd als reistijd. Heb je in het vorige venster een locatie aan je afspraak toegevoegd (dit doe je door op Locatie te tikken), dan zie je bij de reistijd nog een paar leuke extra's. Tik op Beginlocatie en geef hier aan waar je je bevindt voor je naar de afspraak gaat. Je kunt nu in plaats van een standaardtijd ook kiezen voor op locatiebasis. Erachter zie je hoeveel tijd het je kost om van je beginlocatie naar je afspraaklocatie te komen. Vrijwel altijd wordt de reistijd met de auto weergegeven, maar soms zie je ook hoelang het duurt om te lopen of met het openbaar vervoer te gaan. Achter Melding is de tijd nu ook in x minuten voor reistijd veranderd.

Als je een locatie aan je afspraak meegeeft en je onder Reistijd een beginlocatie invult, berekent de agenda hoelang het ongeveer zal duren voor je bij je afspraak bent.

08 Abonneren

Je kunt natuurlijk zelf je hele agenda vullen met afspraken, maar een leuke optie is ook om je te abonneren op een agenda van iemand anders. In de meeste gevallen gaat het dan niet om de agenda van je oom of tante, maar van een dienst of bedrijf. Een bekend voorbeeld is de Champions League-kalender of de schoolvakanties van het komende jaar. Hiervoor moet je op zoek gaan naar een agenda met de extensie .ics. Je kunt een agenda toevoegen door naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda te gaan en onder Accounts op Nieuwe account te tikken. Kies voor Anders en selecteer Voeg agenda-abonnement toe.

Hier moet je nu het precieze webadres van de agenda intypen, eindigend met de extensie .ics. Een makkelijkere optie is om in Safari naar de website met de agenda te navigeren en direct op de koppeling te tikken. Een goede internationale website is www.icalshare.com. Kies een agenda uit en tik op Subscribe to calendar. Op de vraag of je je op deze agenda wilt abonneren, kies je voor Abonneer. Tik vervolgens op Gereed. Het voordeel van een geabonneerde agenda is dat de maker de agenda updatet, in het geval van een voetbalkampioenschap hoef je dus niet de kwartfinales zelf in te vullen. Om een abonnement te verwijderen, ga je naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda, tik je op Agenda's met abonnement, vervolgens op de naam van de agenda en selecteer je Verwijder account. =http:>

Alle wedstrijden van de FIFA World Cup 2015 voor vrouwen staan in de agenda. De agenda updatet zichzelf automatisch.

09 Google-agenda toevoegen

Veel mensen maken gebruik van de agenda van Google. Het voordeel hiervan is dat alle systemen en apparaten door Google worden ondersteund. Zo heb je op je iPad, je Windows Phone-smartphone, de Android-smartphone van je partner, je Windows-pc op het werk en je Mac thuis allemaal dezelfde agenda's. Om een Google-agenda aan je iPad toe te voegen ga je naar Instellingen / Mail, Contacten, Agenda en tik je op Nieuwe account. Kies voor Google en vul je Google-accountgegevens in. Op de volgende pagina tik je op Accepteren. Als je alleen je agenda's wilt synchroniseren, zet je de schuif achter Agenda's aan. Wil je ook e-mails, contacten en notities van Google met je iPad synchroniseren, zet dan deze schuiven ook aan.

Sluit af door op Bewaar te tikken. In de agenda-app zouden nu al je Google-agenda's zichtbaar moeten zijn. Is dit niet het geval, wacht dan een paar minuten en herstart eventueel je iPad. Zijn de agenda's nog steeds niet zichtbaar, ga dan in Safari naar www.google.com/calendar/syncselect en zet vinkjes achter de agenda's die je wilt synchroniseren met je iPad. Dit hoef je maar één keer te doen, Google bewaart de instellingen voor je apparaat. Als je een nieuwe agenda aanmaakt in Google Agenda's op een ander apparaat, kan het zijn dat je deze opnieuw moet activeren via deze webpagina.

Het kan zijn dat je de speciale Google Sync-pagina nog even moet bezoeken.

10 Siri

Siri spreekt tegenwoordig ook Nederlands en je kunt met behulp van de spraak-assistent agenda-afspraken gemakkelijk toevoegen. Zorg dat Siri geactiveerd is bij Instellingen / Algemeen / Siri. Achter Taal selecteer je Nederlands en achter Sta 'Hé, Siri' toe kun je de schuif aanzetten als je Siri met een spraakcommando wilt wekken. Dit werkt alleen als je je iPad op een stopcontact hebt aangesloten. Laat je de schuif uit, dan activeer je Siri door een seconde op de thuisknop te tikken. Om een afspraak te maken, zeg je gewoon tegen Siri dat je een afspraak met een bepaalde persoon om een bepaalde tijd wilt inplannen. De assistent herkent woorden als morgen, overmorgen of middernacht, je hoeft dus niet heel precies te zijn in je bewoordingen. Als je al een afspraak hebt op dezelfde tijd, dan zal Siri vragen of je deze afspraak toch wilt inplannen. Je kunt met Siri bovendien afspraken verzetten en je agenda bekijken voor een bepaalde dag.Dit artikel wordt u aangeboden door ComputerTotaal.nl

▼ Volgende artikel
Zoeken op internet: er is meer dan Google
© ugguggu - stock.adobe.com
Huis

Zoeken op internet: er is meer dan Google

De zoekmachine van Google is nog steeds veruit de populairste in Nederland en België, maar het is de vraag of het voor elke zoekopdracht ook de beste keuze is. We geven je handige zoektips voor Google, maar bespreken ook krachtige alternatieven, al dan niet aangedreven door AI.

In dit artikel geven we je de beste tips en tools om optimaal te zoeken op het internet:

  • Via Google:
    • Verfijn je zoektermen met operators of gebruik geavanceerd zoeken op Google
    • Afbeeldingen zoek je bij Google Afbeeldingen, Pixabay of Pexels
    • Maak gebruik van omgekeerd zoeken
    • Gebruik de Google-app voor nog meer zoekopties
    • Google Scholar voor wetenschappelijk werk
  • Europeana voor cultuur
  • Internet Archive voor historische webpagina's
  • Met AI:
    • Snel antwoord op je vraag met AI-overviews
    • Installeer de browserextensie ChatGPT for Google (voor Chromium-browsers)
    • Maak gebruik van hybride zoekmachines als Perplexity en You.com
    • Gebruik de zoekmachinefunctie van ChatGPT

Geen zin om die vingers aan het werk te zetten? Geen toetsenbord meer nodig: laat je stem het werk doen

Tip 1 Google-instellingen

Wanneer je naar www.google.com surft, zie je direct de balk waarin je zoektermen kunt invoeren, waardoor veel gebruikers de optie Instellingen helemaal rechtsonder op de statusbalk missen. Toch kun je via deze optie je zoekervaring in Google op verschillende manieren aanpassen. Via Zoekinstellingen kun je bijvoorbeeld SafeSearch en Gepersonaliseerd zoeken inschakelen (Google gebruikt dan zoekopdrachten uit de browser voor relevantere resultaten). Met Personalisatie en cookies kun je onder andere advertentiepersonalisatie in- of uitschakelen. De optie Zoekgeschiedenis laat je, indien aangemeld bij Google, eerdere zoekopdrachten bekijken en verwijderen.

Je kunt diverse instellingen aanpassen vanuit de homepagina van Google.

Tip 2 Google-zoektermen

Na het invoeren van een zoekterm verschijnen de zoekresultaten. Welke resultaten je precies te zien krijgt, hangt af van Googles zoekalgoritmes (zie kader ‘Google-algoritmen’), maar het is uiteraard ook belangrijk welke zoektermen je intikt en hoe je dit precies doet. Diverse zoekoptimalisatietips vind je op deze webpagina (klik hier zeker ook op de link Google-zoekopdrachten verfijnen). Hieronder lichten we de interessantste uit en vullen deze aan met extra tips.

Weet alvast dat zoekopdrachten in Google niet hoofdlettergevoelig zijn: Haarlem, HAARLEM of haarlem maakt dus geen verschil. Om naar een exacte woordgroep te zoeken, plaats je deze tussen dubbele aanhalingstekens, bijvoorbeeld "De stille genieter". Standaard zoekt Google naar alle woorden die je invoert (dit wordt een impliciete AND-relatie genoemd), maar je kunt ook aangeven dat je naar pagina’s zoekt die één van de woorden bevatten door de Booleaanse operator OR (in hoofdletters) te gebruiken: stille OR genieter. Wil je specifieke woorden uitsluiten, laat je deze voorafgaan door een minteken, zoals in -stille.

Je kunt de zoekopdracht ook beperken tot een specifieke site of domein door site: voor je zoekterm in te voeren (zonder spatie), zoals site:id.nl Windows of site:nl Windows. Op een vergelijkbare manier kun je de zoekresultaten tot specifieke bestandstypes beperken, als volgt: filetype:pdf Windows.

Er zijn nog veel meer ‘shortcuts’ mogelijk, maar waarschijnlijk geef je hiervoor de voorkeur aan een gebruiksvriendelijke grafische interface.

Je zou het haast vergeten: om binnen een geopende webpagina te zoeken, hoef je in je browser maar op Ctrl+F te drukken en een zoekterm in te tikken.

Hoe meer zoekcriteria, hoe gerichter (en beperkter) de zoekresultaten.

Google-algoritmen

Zoekbots (web crawlers of spiders) gaan voortdurend op zoek naar nieuwe of vernieuwde webpagina’s op het internet, waarna de verzamelde informatie wordt geïndexeerd. De gegevens worden hierbij getagd met allerlei metadata om de inhoud te categoriseren, zodat Google sneller de relevantste zoekresultaten kan leveren.

Als je een zoekmachine gebruikt, doe je dat aan de hand van allerlei reeksen regels, oftewel algoritmen. Het oudste en bekendste algoritme is PageRank, dat beoordeelt hoe waardevol een webpagina is op basis van het aantal en de kwaliteit van de links die ernaartoe verwijzen. Andere algoritmen die al langere tijd worden ingezet, zijn bijvoorbeeld Panda (het verlaagt de zoekscore van websites met inhoud van lage kwaliteit, zoals oppervlakkige content of plagiaat) en Penguin (het straft websites met een lagere zoekscore als uit hun onnatuurlijke linkbuilding, bijvoorbeeld via linkfarms of betaalde links, blijkt dat ze hun ranking willen manipuleren).

De laatste jaren zie je algoritmen die sterk leunen op AI, zoals BERT, dat het begrip van de context van zoekopdrachten verbetert, en MUM (Multitask Unified Model), dat in staat is om informatie uit uiteenlopende bronnen, mediaformaten en talen te verwerken.

Je begrijpt vast dat ook SEO-bedrijven (Search Engine Optimization) erg geïnteresseerd zijn in deze algoritmen, zodat ze hun sites nog beter kunnen laten scoren.

Tip 3 Geavanceerd zoeken

Wil je complexere zoektermen gebruiken en heb je de typematige shortcuts niet zo goed onder de knie, maak dan gerust gebruik van de grafische zoekinterface van Google. Klik hiervoor op Tools rechtsonder de zoekbalk. Naast het aantal bijbehorende zoekresultaten kun je nu uit enkele filters kiezen, zoals land, taal en periode. Als je aangemeld bent bij Google, verschijnt hier ook Geavanceerd zoeken, waarmee je naar de grafische zoekinterface wordt geleid. Je kunt dit gedeelte ook rechtstreeks bereiken, via www.google.nl/advanced_search, ook zonder aanmelding.

Dit zoekformulier spreekt grotendeels voor zich en de uitgebreide opties laten fijnmazige zoekopdrachten toe. Zo kun je bijvoorbeeld zonder kennis van operatoren of andere shortcuts een zoekopdracht samenstellen naar webpagina’s die een exacte woordgroep bevatten, met uitsluiting van specifieke woorden, in het Nederlands, op een specifieke website en alleen voor PowerPoint-documenten.

Wanneer je vervolgens op de knop Geavanceerd zoeken drukt, zie je de overeenkomstige zoekopdracht in de zoekbalk verschijnen. Handig, want zo leer je snel zelf de juiste operatoren gebruiken.

Met het zoekformulier van Google kun je op een eenvoudige manier complexe zoekopdrachten uitvoeren.

Tip 4 Afbeeldingen

Soms wil je specifiek naar afbeeldingen zoeken en ook hiervoor kun je bij Google terecht. Het volstaat om op Afbeeldingen te klikken, net onder de zoekbalk. Merk op dat je hier ook andere zoekcategorieën vindt, zoals Video’s, Nieuws, Producten, Boeken en (via Meer) Financieel. Klik je vervolgens op Tools, dan verschijnen specifieke filters voor afbeeldingen, zoals Grootte, Kleur, Type, Periode en Gebruiksrechten, zodat je gericht naar plaatjes kunt zoeken.

Bij Gebruiksrechten kun je kiezen tussen Creative Commons-licenties (uitleg vind je hier) en Commerciële en andere licenties. Selecteer vervolgens een afbeelding en klik in het rechterdeelvenster op Licentiegegevens voor meer informatie. Helaas is het vaak niet (meteen) duidelijk om welke licentie het precies gaat.

Ben je specifiek op zoek naar rechtenvrij beeldmateriaal, dan kun je daarom beter gebruikmaken van zoekplatforms als Pixabay of Pexels. Bij deze laatste kun je bovendien filteren op standen (Liggend, Staand, Vierkant), op formaat (Groot, Medium, Klein) en op een twintig kleurschakeringen.

Voor rechtenvrij beeldmateriaal gebruik je beter een gespecialiseerd zoekplatform zoals Pexels.

Tip 5 Omgekeerd zoeken

Veel gebruikers weten niet dat je webpagina’s of andere afbeeldingen kunt zoeken op basis van een geüploade afbeelding – dit wordt ook wel omgekeerd zoeken genoemd. Je wilt bijvoorbeeld weten welk gebouw er op een foto staat, of je wilt nagaan op welke sites de afbeelding voorkomt. Ga naar Google Afbeeldingen en klik op het camera-pictogram rechts in de zoekbalk. Sleep een afbeelding naar het venster, klik op Upload een bestand of plak de url van de afbeelding in de balk. Zodra je op Zoeken klikt, gaat Google Lens op zoek naar visuele overeenkomsten en relevante links. Klik onder de foto op Exacte overeenkomsten om te zien welke sites die afbeelding hebben gebruikt. Je kunt het focuskader op de foto schalen en verplaatsen om aan te geven welk deel van de afbeelding je precies wilt analyseren. Het is ook mogelijk de visuele zoekopdracht met trefwoorden aan te vullen. Bevat je afbeelding tekst, dan kun je deze via de 文A-knop rechtsonder laten vertalen in de gewenste doeltaal.

Omgekeerd zoeken met Google Lens.

Tip 6 Google-app

Om zoekopdrachten via Google uit te voeren op je Android-toestel of iPhone, kun je de gratis app Google installeren en gebruiken. Ook hier kun je zoektermen intikken of, via het microfoon-pictogram, inspreken. Naast de zoekbalk vind je een camera-pictogram waarmee je zoekopdrachten aan Google Lens (zie tip 5) kunt doorspelen.

Onder de zoekbalk vind je ook weer een 文A-knop, waarmee je tekst op een afbeelding kunt laten vertalen. Daarnaast is er een muzieknoot-icoon: klik hierop en speel, zing of neurie een muzieknummer. Als het goed is, herkent Google Zoeken de melodie en krijg je aangepaste zoekresultaten, zoals muzieknummers op YouTube.

Met de Google-app krijg je handige zoekopties via duidelijke pictogrammen.

Tip 7 Browser-zoekmachine

Google mag dan de populairste zoekmachine zijn, het is zeker niet de enige en, afhankelijk van wat je precies zoekt of waar jij belang aan hecht, ook niet noodzakelijk de beste. Hieronder vind je enkele handige alternatieven. We leggen je eerst uit hoe je in je browser een andere standaardzoekmachine instelt of hoe je via snelkoppelingen specifieke zoektools kunt aanroepen.

Laten we beginnen met Chromium-browsers. Tik, afhankelijk van je browser, in de adresbalk chrome://settings/search, brave://settings/search of edge://settings/search in. In Chrome of Brave klik je vervolgens op Zoekmachines en Site Search beheren. Klik op het knopje met de drie stippen naast je favoriete zoekmachine en kies Instellen als standaard. Je kunt ook een extra zoekmachine toevoegen en deze via een ‘snelkoppeling’ vanuit de adresbalk oproepen. Stel, je wilt Brave Search (zie tip 13) als extra zoekmachine. Klik dan op de knop Toevoegen. Vul Brave Search in bij Naam, bijvoorbeeld bs als Snelkoppeling en https://search.brave.com/search?q=%s bij URL met %s in plaats van zoekterm. Bevestig met Toevoegen. Wanneer je nu bs <spatie> intikt in de adresbalk, gevolgd door een zoekterm, zal je browser deze doorgeven aan Brave Search.

In Edge werkt dit op vergelijkbare wijze, via Zoekprogramma’s beheren en Toevoegen.

Je kunt meerdere zoekmachines in je browser definiëren (met aangepaste snelkoppelingen).

Tip 8 Privacybewust zoeken

Privacyvriendelijke zoekmachines zijn een goed alternatief als je geen fan bent van het bijna onbegrensde dataverzamelen door diensten als Google of Bing. Als je privacy belangrijk vindt, kun je beter kiezen voor een zoekmachine die minder of geen persoonlijke gegevens bewaart, zoals DuckDuckGo. Je kunt elk zoekresultaat ook in ‘anonieme weergave’ bezoeken (aangegeven door een blauw kader rond de webpagina), waarbij je DNS-aanvraag wordt gemaskeerd, samen met je ip-adres, locatie en user agent (die aangeeft met welke browser en welk systeem je werkt), ongeveer zoals bij een VPN-verbinding. Handig zijn ook de zogeheten bangs, vergelijkbaar met snelkoppelingen in browsers (zie tip 7). Er zijn maar liefst zo’n 13.500 bangs beschikbaar, zoals !p (Pinterest), !pexels (Pexels), !dpl (DeepL) en !wbm (WayBack Machine). Tik gewoon de bang in, gevolgd door je zoekterm in de zoekbalk.

Andere betrouwbare zoekmachines die ook privacy hoog in het vaandel dragen, zijn Startpage, van Nederlandse origine, en het Franse Qwant, beide met vergelijkbare privacygaranties.

Vanuit DuckDuckGo kun je webpagina’s ook geanonimiseerd bezoeken.

Tip 9 Specifiek zoeken

Zoekmachines als Google, Bing en DuckDuckGo bieden weliswaar de mogelijkheid om gericht te zoeken naar afbeeldingen, video’s en nieuwsberichten, maar voor specifieke zoekopdrachten zijn gespecialiseerde platformen vaak beter geschikt.

Voor wetenschappelijk werk is Google Scholar alvast een uitstekende keuze. Deze dienst biedt toegang tot meer dan 300 miljoen artikelen, boeken, proefschriften en rapporten uit diverse disciplines, vaak met links naar volledige teksten. Je kunt filteren op periode, taal en brontype. Na aanmelding kun je resultaten aan je persoonlijke bibliotheek toevoegen en organiseren in eigen categorieën, handig om bronnen later te raadplegen.

Ben je meer geïnteresseerd in (Europese) cultuur, dan is Europeana een waardevolle bron. Deze bibliotheek geeft toegang tot meer dan 50 miljoen culturele objecten, waaronder kunstwerken, boeken, muziek, video’s en erfgoedcollecties. Tijdens het zoeken kun je filters activeren als Thema (Archeologie, Kranten, Sport enzovoort), Media (Afbeelding, Tekst, Geluid, Video) en licentie (mate van vrij gebruik).

Als je historische gegevens nodig hebt, is Internet Archive onmisbaar. Je vindt hier een enorme hoeveelheid content, zoals 40 miljoen boeken en teksten, 800 miljard gearchiveerde webpagina’s (open de rubriek Web voor de Wayback Machine), miljoenen audiobestanden, afbeeldingen, video’s en zo’n 2 miljoen softwareprogramma’s.

Met het Internet Archive heb je toegang tot een indrukwekkend en veelzijdig historisch archief.

Tip 10 AI aanzetten

Tot nu toe hebben we vooral traditionele zoekmachines en doorzoekbare archieven besproken, terwijl AI nauwelijks aan bod kwam. Toch heeft AI een groeiende invloed op zowel de werking van zoekmachines als je zoekgedrag.

Google is bijvoorbeeld bezig met de uitrol van AI-overviews in zijn zoekmachine. Deze door AI gegenereerde samenvattingen verschijnen bovenaan de zoekresultaten en bieden een snel overzicht van informatie over de zoekopdracht, samengesteld uit diverse, aanklikbare bronnen. Google noemt dit de Search Generative Experience (SGE).

Je kunt deze functie vooral gebruiken om complexe vragen te beantwoorden. Hoewel SGE in de EU nog niet beschikbaar is, zie je al wel de eerste tekenen van deze ontwikkeling. Bij sommige zoekopdrachten, zoals bij Wat is fotosynthese?, laat Google bijvoorbeeld bovenaan een of meer fragmenten (‘featured snippets’) zien van betrouwbare bronnen, inclusief links. Vaak verschijnen er ook video- of afbeeldingsknipsels, wat je kunt testen met bijvoorbeeld Geef de stappen voor het bakken van een cake.

De knipsels bovenin Googles zoekresultaten zijn een opstapje naar de AI-overviews.

Altijd AI bij de hand

Met deze AI-laptops

Tip 11 AI-extensie

Je kunt de zoekmachine van Google, evenals die van Bing en DuckDuckGo, uitbreiden met AI-functionaliteit via de browserextensie ChatGPT for Google, beschikbaar voor Chromium-browsers zoals Chrome, Edge, Brave en Opera. Installeer de extensie, geef de gevraagde toestemming (de extensie krijgt toegang tot de bezochte webpagina’s), en meld je aan met je Google-account. Het is handig om de extensieknop meteen vast te pinnen op de knoppenbalk van je browser.

Open een van de genoemde zoekmachines en voer een zoekopdracht in. Als alles goed is, verschijnt rechts van de zoekresultaten een menu waarin je bovenaan kunt kiezen aan welke AI-chatbot je de zoekopdracht wilt doorgeven, zoals GPT 4o mini en Gemini. Voor GPT 4o mini moet je mogelijk eerst op een ander tabblad aanmelden bij www.chatgpt.com. De andere AI-bots zijn alleen beschikbaar via een betaald abonnement.

Je kunt de tool ook zo instellen dat de zoekopdracht alleen naar een AI-bot wordt gestuurd als je de zoekopdracht met een vraagteken afsluit. Klik op het tandwielpictogram, open Zoekpaneel en selecteer bij Triggermodus de optie Vraagteken. Bevestig met Wijzigingen opslaan.

ChatGPT for Google: de gratis versie beperkt je tot een paar AI-bots.

Tip 12 Hybride zoekmachines

De gratis versie van ChatGPT for Google is behoorlijk beperkt en vereist de nodige machtigingen. Vind je dit storend, dan kun je beter kiezen voor een ‘hybride’ zoekmachine. Deze combineert traditionele zoekalgoritmes, webscraping en indexering van internetinformatie, waarna AI wordt ingezet voor verwerking en samenvatting van deze gegevens.

Perplexity is een voorbeeld van zo’n hybride zoekmachine. Na het invoeren van een zoekopdracht zie je de gebruikte bronnen, gevolgd door een overzichtelijk antwoord en gerelateerde vragen. Je kunt ook een beperkt aantal documenten uploaden (3 per dag), maar hiervoor moet je je wel aanmelden. De Pro-versie (circa 23,50 euro per maand) biedt meer mogelijkheden, waaronder diverse AI-modellen, onbeperkt aantal uploads en toegang tot Dall-E.

Een andere hybride zoekmachine is You.com, die op een vergelijkbare manier werkt. Zodra je je aanmeldt, komen er extra functies beschikbaar, zoals de keuze uit verschillende ‘agents’ met een eigen focus. Zo benadert Research je zoekopdracht diepgaander wetenschappelijk en Creative tracht deze om te zetten in een infogram. De Pro-versie (15 USD per maand) biedt toegang tot nog meer AI-modellen en agents.

You.com: een hybride zoekmachine waarin AI de zoekresultaten direct verwerkt.

Tip 13 AI-aanvullingen

Niet alleen Google heeft door dat AI onmisbaar wordt voor zoekmachines, ook concurrenten als Brave en Microsoft Bing hebben dit goed begrepen. Bij de relatief nieuwe zoekdienst Brave Search kun je zelf kiezen of je traditionele zoekresultaten wilt uitbreiden met AI-gegenereerde samenvattingen, vergelijkbaar met de AI-overviews van Google. Bij het invoeren van een zoekopdracht krijg je eerst alleen traditionele zoekresultaten te zien. Klik je rechts van de zoekbalk op het ster-pictogram, dan verschijnt direct een samenvatting met aanklikbare bronvermeldingen. Het schuifbalk-pictogram biedt de mogelijkheid extra filters te activeren.

Als je een zoekopdracht invoert bij Bing, zie je vaak bovenaan een gestructureerde AI-samenvatting met bronvermelding. Rechts van de zoekbalk vind je de knop Diepgaand zoeken, waarbij wordt vermeld dat GPT-resultaten ongeveer 30 seconden duren.

Bing analyseert hierbij je zoekopdracht om je achterliggende intentie en nuances beter te begrijpen. Dit resulteert in variaties op je oorspronkelijke zoekopdracht (in het kader ‘Diepgaand zoeken’), waarmee je verschillende aspecten van het onderwerp belicht en geen informatie mist. Daarnaast raadpleegt Bing meer websites dan bij een standaard zoekopdracht.

Brave Search: je beslist per zoekopdracht of je AI-samenvattingen wenst.

Tip 14 AI-zoekmachines

Traditionele zoekmachines verschuiven steeds meer richting AI, terwijl pure AI-chatbots zoals ChatGPT op hun beurt zoekmachinefunctionaliteit integreren. Aanvankelijk was de ChatGPT Search-functie enkel beschikbaar voor betalende Plus-gebruikers, maar nu is deze voor iedereen toegankelijk.

Bezoek ChatGPT of installeer de ChatGPT-app (voor desktop en mobiel) en meld je aan bij OpenAI. Voer je zoekopdracht in als prompt, klik op het wereldbol-pictogram onder de prompt zodat het blauw kleurt, en klik vervolgens op de blauwe pijlknop. ChatGPT raadpleegt meerdere internetbronnen en geeft een overzichtelijke samenvatting. Bij elke paragraaf verschijnt een aanklikbare link, en onder het antwoord kun je op Bronnen klikken. Dit opent een apart deelvenster of pop-up (op mobiel), waar je een korte context en aanvullende klikbare citaten vindt.

ChatGPT Search is ook als browser-extensie beschikbaar in de Chrome Web Store voor Chromium-browsers. Houd er rekening mee dat deze extensie meteen je standaardzoekmachine vervangt door ChatGPT. Wanneer je een zoekopdracht in de adresbalk invoert, word je nu automatisch omgeleid naar de site van ChatGPT. In Tip 7 lees je hoe je de standaardzoekmachine eventueel weer kunt herstellen.

ChatGPT heeft intussen een heuse internetzoekfunctionaliteit ingebouwd.

Tip 15 Nadelen van LLM’s

Je kunt generatieve AI-chatbots ook gebruiken als een zoekmachine op basis van AI, waarbij de antwoorden niet per se live op het internet worden opgezocht, maar door het neurale netwerk van het Large Language Model (LLM) worden gegenereerd op basis van eerdere trainingsdatasets.

Je houdt dan wel het best enkele zaken in gedachten. Zo hebben de meeste LLM’s een cut-off-datum, wat betekent dat de trainingsdata minstens zo oud zijn. LLM’s gebruiken ook soms verouderde informatie zonder dit expliciet te melden, waardoor je mogelijk niet beseft dat de data niet actueel zijn. Bovendien kunnen LLM’s soms op overtuigende wijze informatie verzinnen (‘hallucineren’). Weet ook dat niet alle AI-chatbots directe bronverwijzingen bieden. Factchecking via betrouwbare bronnen (zoals met traditionele zoekmachines) is dan zeker aan te raden.

Meer nog dan bij traditionele zoekmachines kunnen de antwoorden van een AI-chatbot ook sterk afhangen van hoe je de vraag formuleert. AI-chatbots zoals ChatGPT zoeken soms live op internet als zij zelf inschatten dat dit nodig is, wat invloed kan hebben op het antwoord. Een trefwoord als momenteel of januari 2025 in je prompt bijvoorbeeld kan hiervoor al volstaan.

Bij ChatGPT werk je links zonder ‘live’ internet en rechts met live internet (trefwoord ‘momenteel’).

Tip 16 Voordelen van LLM’s

Je moet extra voorzichtig zijn wanneer je LLM’s puur op basis van AI bevraagt, maar voor sommige zoekopdrachten krijg je vaak sneller en betere antwoorden. We geven slechts een paar voorbeelden.

Als je de menuopties van een applicatie niet goed begrijpt, is het vaak lastig om via traditionele zoekmachines een verklaring te vinden, tenzij er een online handleiding beschikbaar is. Met een AI-chatbot als ChatGPT volstaat het meestal om een schermafbeelding van de menu-opties te maken (bijvoorbeeld met Shift+Windows-toets+S), deze via Ctrl+V in de prompt te plakken en een korte tekstprompt toe te voegen. Zoek je bijvoorbeeld een Excel-formule of een script in VBA (voor Office-macro’s), dan kun je vaak volstaan met een duidelijke omschrijving als prompt. Even later krijg je dan een werkende code terug.

Er zijn ook andere zoekopdrachten waarin AI-chatbots dikwijls beter presteren dan traditionele zoekmachines, bijvoorbeeld als je stap voor stap instructies, algoritmische of logische problemen, advies voor concrete situaties, samenvattingen of historische kennis nodig hebt, tenzij het misschien om sterk gespecialiseerde onderwerpen gaat.

Wat ons betreft is het duidelijk: optimaal zoeken wordt steeds interactiever en zal gebaseerd zijn op een slimme combinatie van zoekalgoritmen en AI.

Heb je problemen met een programma? Upload een screenshot naar ChatGPT!

▼ Volgende artikel
Review Huawei Watch 5 – Prachtig horloge met bekende problemen
© Wesley Akkerman
Gezond leven

Review Huawei Watch 5 – Prachtig horloge met bekende problemen

De Huawei Watch 5 is een fraaie smartwatch met een nieuwe knop waarmee je snel uitgebreide gezondheidscontroles uitvoert. Maar is dat genoeg om de prijs van minimaal 449 euro te rechtvaardigen?

Goed
Conclusie

De Huawei Watch 5 maakt indruk met zijn hoogwaardige afwerking, schitterende amoledscherm en degelijke batterijduur. De nieuwe X-Tap-sensor is technisch interessant, maar weet zichzelf nog niet echt onmisbaar te maken. Ondanks de vlotte prestaties en sterke basis legt de prijsdruk de lat hoog, zeker in vergelijking met concurrerende modellen. Voor veel gebruikers is het lastig te rechtvaardigen waarom ze meer zouden betalen voor functies waarvan de toegevoegde waarde niet direct voelbaar is.

Plus- en minpunten
  • Prachtig ontwerp
  • Premium materialen
  • X-Tap-sensor voelt innovatief
  • Soepele software
  • Lange batterijduur
  • App-ecosysteem
  • Geen betaalmogelijkheden
  • X-Tap-sensor niet overtuigend
  • Prijzig

De versie die wij onder handen namen, tikt met een prijs van 649 euro stevig aan. Het gaat om het 42mm-model, geleverd met een titanium band. Die band heeft een opvallend kliksysteem waarmee je het horloge strak om je pols vastzet. Handig in gebruik, maar omdat hij geen verstelbare gaatjes heeft, is het wel belangrijk vooraf te checken of hij goed past. Voor wie zekerheid zoekt, is een eenvoudiger, klassiek bandje misschien een meer praktische keuze.

Toch sluit de titanium band visueel naadloos aan op het gestroomlijnde ontwerp van de Huawei Watch 5. De roestvrijstalen kast oogt elegant en voelt verrassend licht aan. Opvallend genoeg blijkt juist deze luxueuze uitvoering minder comfortabel voor sporters: de band kan bij intensief gebruik gaan schuren of irriteren. Met een ander, eenvoudiger bandje is dat probleem snel opgelost. Dat maakt het geheel niet alleen draagbaarder, maar ook beduidend goedkoper, want alternatieve bandjes kosten al snel tussen de 100 en 150 euro minder.

©Wesley Akkerman

Draait als een zonnetje

Het amoledscherm meet 1,5 inch en valt op door de flinterdunne randen, wat direct bijdraagt aan de luxe uitstraling. Het licht gebogen saffierglas geeft het geheel een fraaie mix van klassiek en modern. Op het gebied van kleurweergave, contrast en helderheid presteert de Huawei Watch 5 uitstekend. Zelfs in fel zonlicht blijft het display goed leesbaar. Wel is er een keerzijde: het scherm vangt veel reflectie, en daar valt weinig tegen te beginnen.

De prestaties van het systeem zijn soepel en stabiel, en ook de batterij stelt niet teleur. Dankzij de verschillende energiemodi kun je eenvoudig schakelen tussen intensief gebruik en spaarstand. Wie zuinig omspringt met functies als gps, haalt moeiteloos meerdere dagen – en met wat beleid zelfs een week – uit één laadbeurt. Opladen duurt zo'n 80 minuten via de meegeleverde lader, maar de Watch 5 werkt ook met Qi-opladers. Die zijn qua snelheid niet sneller, maar kunnen wel handiger zijn in dagelijks gebruik.

©Wesley Akkerman

De X-factor

Een opvallende vernieuwing in dit model is de X-Tap-sensor, onderdeel van het bredere TruSense-systeem. Deze extra sensor gebruikt je vingertop – waar de huid dunner is en de bloedvaatjes dichter bij het oppervlak liggen – om metingen zoals hartslag en zuurstofsaturatie (SpO2) nog preciezer te maken. Hij werkt aanvullend op de hoofdsensor aan de onderzijde van het horloge en moet de invloed van storende factoren als haargroei, losse pasvorm of beweging beperken. Het resultaat: betrouwbaardere gezondheidsdata.

Door je vinger een minuut lang op de X-Tap-sensor te houden, start je handmatig de Health Glance. Deze functie stelt een uitgebreid rapport samen met maximaal elf gezondheidswaarden, waaronder hartslag, SpO2 (binnen tien seconden), ECG, hartritmevariabiliteit, stressniveau, huidtemperatuur en zelfs een ademhalingstest die volgt na een paar hoestjes. In de praktijk werkt dit zoals beloofd. Wel blijft het belangrijk te beseffen: de uitkomsten zijn bedoeld voor eigen inzicht, niet als medisch oordeel.

©Wesley Akkerman

Voor je gezondheid

De technologie achter X-Tap is zonder twijfel knap en vernieuwend, maar het blijft de vraag of het echt een concreet probleem oplost. De iets snellere metingen en handmatige activering bieden op papier voordelen, maar voor de doorsnee gebruiker is het de vraag of dat verschil groot genoeg is om indruk te maken. De innovatie is inhoudelijk interessant en levert zeker extra inzicht op, maar voelt minder baanbrekend dan Huawei suggereert, zeker nu ook andere merken steeds vaker met alternatieve meetpunten buiten de pols werken.

Wat wel overtuigt, is de uitgebreide fitnesstracking. Met meer dan honderd sportprofielen, van golf tot freediving, en automatische herkenning van activiteiten, biedt de Watch 5 volop mogelijkheden. De gezondheidsfuncties, zoals slaap- en stressmonitoring, zijn betrouwbaar en doen weinig onder voor de concurrentie. Toch blijft de presentatie van die data in de Huawei Health-app vrij beperkt. Die biedt vooral grafieken van hoe het was, zonder dat daar echt motiverende adviezen of slimme coaching uit voortkomt. Daardoor blijft de praktische waarde van al die informatie wat onderbenut.

©Wesley Akkerman

Mooi systeem, maar…

De Huawei Watch 5 draait op het visueel aantrekkelijke Harmony OS Next en voorziet in standaard slimme functies zoals notificaties en muziekbediening. Nieuw is de gebarenbediening, waarmee je dubbel te tikken oproepen of alarmen kunt beheren. Dankzij eSIM-ondersteuning kun je het horloge bovendien los van je telefoon gebruiken. Hoewel de basis solide is, voelt de gebarenfunctionaliteit nog beperkt aan. De toepassing ervan is voorlopig summier en mist bredere app-integratie. Daar is dus nog ruimte voor ontwikkeling.

De grootste rem op het slimme karakter blijft echter het karige aanbod in de AppGallery. Grote namen als Spotify en Google Maps ontbreken, en ook contactloos betalen werkt buiten China nauwelijks. Bovendien is er geen volwaardige slimme assistent aanwezig. Daardoor blijven de smart-mogelijkheden onder de maat en voelt de Watch 5 minder als verlengstuk van je smartphone dan je zou verwachten op dit niveau. Terwijl de basisfuncties prima draaien, mist het horloge net dat ecosysteem om echt overtuigend mee te kunnen met de top.

©Wesley Akkerman

Huawei Watch 5 kopen?

De Huawei Watch 5 maakt indruk met zijn hoogwaardige afwerking, schitterende amoledscherm en degelijke batterijduur. De nieuwe X-Tap-sensor is technisch interessant, maar weet zichzelf nog niet echt onmisbaar te maken. Ondanks de vlotte prestaties en sterke basis legt de prijsdruk de lat hoog, zeker in vergelijking met concurrerende modellen. Voor veel gebruikers is het lastig te rechtvaardigen waarom ze meer zouden betalen voor functies waarvan de toegevoegde waarde niet direct voelbaar is.

Op het gebied van gezondheid en standaardfuncties levert de Watch 5 prima werk, maar als slimme smartwatch schiet hij tekort. Het beperkte appaanbod, met opvallende afwezigen als Spotify en Google Maps, en het ontbreken van ondersteuning voor contactloos betalen buiten China, knagen aan het gebruiksgemak. Daardoor blijft het gevoel hangen dat je ondanks de krachtige hardware toch niet het complete plaatje krijgt. En juist dat maakt deze Watch, zeker gezien zijn prijskaartje, moeilijker te positioneren als volwaardig alternatief.