ID.nl logo
Total War: Warhammer
© Reshift Digital
Huis

Total War: Warhammer

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Men neme een vertrouwde fantasiewereld in de traditie van J.R.R. Tolkien. Voorzie deze van een dagelijkse overdosis testosteron en adrenaline. Zet het geweldsniveau op elf, gooi een viertal alles corrumperende goden in de mix en laat het geheel precies 2521 jaar pruttelen. Voilà: je hebt nu een aardig idee hoe over the top de wereld van Warhammer is. Het tabletop-strategiespel diende ooit als blauwdruk voor de Warcraft-games, maar Warhammer zelf is – in tegenstelling tot zijn nog grimmigere spin-off Warhammer: 40,000 – nauwelijks vertegenwoordigd in het medium van games. Wat ontwikkelaar Creative Assembly betreft komt daar binnenkort verandering in.

©PXimport

Op basis van de uitgebreide hands-off-presentatie ziet de combinatie van Total Wars tactische veldslagen en het ultrageweld van Warhammer eruit als een gouden greep. Grimgor Ironhide en zijn  zwaar bepantserde Greenskins beuken bloeddorstig in op de speerformaties van The Empire of Men. Keizer Karl Franz vliegt over het slagveld met zijn griffioen en duelleert met een vliegend monster van de vijand. Elders rent een Arachnarok, een reusachtige spin in dienst van de Greenskins, in op een bataljon infanterie. Een steek rijgt een hulpeloze voetsoldaat aan de rechter voorpoot en met een snelle hap verdwijnt de man in de bek van het monster. De actie is simpelweg overdonderend.

Zonnig, een stevige noorderwind en een kleine kans op catastrofale kometen

Veldslagen in Total War zagen er nog nooit zo divers uit. Stoomtanks, zuurspuwende trollen en cavalerie waarbij paarden de uitzondering zijn; de variatie die de Britse studio tentoonstelt is indrukwekkend. Bij voorgaande delen kon Creative Assembly vertrouwen op motion capturing voor de animaties, maar voor Total War: Warhammer heeft de ontwikkelaar het merendeel van de bewegingen met de hand moeten doen – een producer vertrouwde ons toe dat het knap lastig is om een spin af te richten en vervolgens met minuscule sensors uit te rusten. Hoewel veel van de getoonde eenheden pas laat in het spel hun intrede doen, is het de bedoeling dat spelers snel toegang krijgen tot de meer exotische oorlogsmiddelen. 

Een van die oorlogsmiddelen is magie. In de wereld van Warhammer ontlenen magiërs hun kracht aan de Winds of Magic en afhankelijk van hoe hard die waaien kunnen sjamanen, dodenbezweerders en ander toverachtig volk vaker magische spreuken prevelen. Of deze winden afhankelijk zijn van de beurt tijdens het strategische deel of vergelijkbaar werken als het weer in voorgaande Total War-delen is nog niet bekend. De selectie rijkt van eenvoudige hulpspreuken tot een komeet die op de vijandelijke linie inslaat en verschilt bovendien per factie. Creative Assembly wil de nadruk leggen op de brute mêleegevechten, dus zelfs bij code rood gaat een enkele spreuk niet de hele veldslag bepalen.

©PXimport

Over het strategische gedeelte van Total War: Warhammer wilde Creative Assembly slechts details prijsgeven. De veldslag van de presentatie – die in iets verkorte vorm online is vrijgegeven – is de laatste in een lijn Quest Battles die de factieleider van The Empire of Men moet voltooien om Ghal Maraz – het wapen waar de titel naar verwijst – te verkrijgen. Voltooi de queeste en Karl Franz is op z’n allersterkst. De keizer is een dappere en capabele krijger, maar als de factieleider het onderspit delft, moet hij een aantal beurten zijn wonden likken voordat je hem weer mag gebruiken. Andere generaals zijn net zo sterfelijk als Jan Soldaat. Dit geldt ook voor de Agents, die voor het eerst in de Total War-serie meevechten. We hebben alvast twee Agents in actie gezien, de Inquisitor en de Witch Hunter, maar hun functie in de strategische modus is nog steeds een raadsel.

Waaagh!

De vier geplande facties – The Empire of Men, Greenskins, Dwarves en Vampire Counts – moeten elk een eigen speelstijl krijgen. De mensen spelen vergelijkbaar met de voorgaande Total War-games: belasting heffen, legers trainen en de wereld veroveren. Greenskins zijn niet zo netjes georganiseerd als de ‘Humies’ en houden vooral van vechten. Heel veel vechten. Een Warboss, die zijn horde voorziet in de eindeloze dorst naar bloedvergieten, kan een gevreesde Waaagh! op gang brengen, waardoor links en rechts legers Greenskins zich bij hem aansluiten. Als er echter niemand voorhanden is om in elkaar te timmeren, keren de ongeduldige orks en goblins zich tegen elkaar. Rustig wachten op het juiste moment om aan te vallen is dus geen optie voor de Greenskins. Hoe de dwergen en de vampiers aan hun legers komen is onbekend, maar zoals Creative Assembly ons verzekert: “Ze werken op compleet andere manieren, maar alles leidt tot oorlog”.

Het blijft natuurlijk een Total War-game, dus bugs, matige AI en slechte optimalisatie kunnen nog roet in het eten gooien. Toch maakt wat we gezien hebben ons enthousiast. De stap richting fictie toont veel meer durf van de ontwikkelaar dan een Medieval 3 of Empire 2 zou hebben gedaan en de meedogenloze actie doet ons hart sneller kloppen. Als Creative Assembly de tijd neemt om eventuele oneffenheden weg te poetsen en het de strategische zijde van de Total War-medaille interessant weet te houden, wordt Warhammer de misschien wel beste Total War tot dusver.

▼ Volgende artikel
TP-Link demonstreert eerste werkende wifi 8-verbinding
© Vladimir - stock.adobe.com
Huis

TP-Link demonstreert eerste werkende wifi 8-verbinding

TP-Link heeft met succes de eerste wifi 8-verbinding tot stand gebracht. Tijdens een test met een prototype-apparaat wist het bedrijf stabiele gegevensoverdracht te realiseren volgens de nieuwe 802.11bn-standaard. Daarmee is de haalbaarheid van wifi 8 officieel aangetoond, een belangrijke stap richting de volgende generatie draadloze netwerken.

Wifi 8, ook bekend als IEEE 802.11bn, richt zich niet op hogere pieksnelheden maar op betrouwbaarheid en stabiliteit. De nieuwe standaard is ontworpen om meer apparaten tegelijk te ondersteunen zonder dat de verbinding hapert, ook als je verder van de router zit of door het huis beweegt. Dat maakt de technologie interessant voor drukke huishoudens met veel slimme apparaten of voor toepassingen zoals videogesprekken, gaming en 8K-streaming.

Een van de belangrijkste verbeteringen is de manier waarop wifi 8 met signaalsterkte en kanaalgebruik omgaat. Met functies als Distributed Resource Units (DRU) en Enhanced Long Range (ELR) blijft de verbinding stabiel, zelfs aan de grenzen van het bereik. Unequal Modulation (UEQM) zorgt dat elk apparaat op zijn optimale snelheid werkt, waardoor één zwakke verbinding de rest niet meer vertraagt. Ook Dynamic Sub-band Operation (DSO) en Non-Primary Channel Access (NPCA) helpen drukte op het netwerk te voorkomen door kanalen slimmer te verdelen.

Hoewel wifi 8 de maximale snelheid van wifi 7 niet verder verhoogt – beide halen theoretisch tot 23 Gbit/s – ligt de nadruk nu op constante prestaties en lage vertraging (latentie). Dat moet merkbaar zijn bij taken die gevoelig zijn voor onderbrekingen, zoals videobellen of online gamen.

TP-Link zegt samen met partners te werken aan verdere ontwikkeling van wifi 8 en verwacht dat de eerste compatibele producten verschijnen zodra de standaard officieel wordt goedgekeurd. Een exacte releasedatum is nog niet bekend; dat hangt af van certificering en regionale regelgeving. Tot die tijd blijven wifi 7-routers de snelste optie voor consumenten.

©TP-Link

Wat is wifi 8 (802.11bn)?

Wifi 8 is de opvolger van wifi 7 en de eerste standaard die zich richt op Ultra High Reliability. In plaats van vooral hogere snelheden te leveren, belooft de technologie stabielere verbindingen, lagere latentie en soepel roamen tussen access points. Wifi 8 gebruikt de bestaande frequentiebanden van 2,4, 5 en 6 GHz en werkt samen met oudere apparaten, al profiteren nieuwe wifi 8-clients het meest van de verbeteringen.

▼ Volgende artikel
KPN-app geeft nu persoonlijk wifi-advies aan gebruikers
© KPN
Huis

KPN-app geeft nu persoonlijk wifi-advies aan gebruikers

KPN heeft een nieuwe functie toegevoegd aan de MijnKPN-app waarmee gebruikers persoonlijk wifi-advies krijgen. De app helpt klanten om het draadloze netwerk in huis te verbeteren, bijvoorbeeld door te laten zien waar een wifiversterker beter kan staan.

De nieuwe functie analyseert de kwaliteit van het wifi-netwerk en geeft praktische tips om de dekking te verbeteren. Als een SuperWifi-punt te ver van het modem staat, laat de app zien waar het beter geplaatst kan worden. Ook meldt de app wanneer het modem een update nodig heeft. Met één druk op de knop krijgt de gebruiker direct inzicht in wat er verbeterd kan worden, zonder dat er een monteur hoeft langs te komen.

Volgens KPN is het doel om klanten meer grip te geven op hun thuisnetwerk, zonder technische kennis. Het advies verschijnt automatisch in de app nadat de gebruiker toestemming geeft voor de analyse.

©KPN

KPN's SuperWifi-producten maken gebruik van wifi 6-technologie en zijn bedoeld om overal in huis een stabiel signaal te bieden. Via de MijnKPN-app kunnen gebruikers niet alleen hun netwerk optimaliseren, maar ook instellingen beheren zoals gastwifi of extra SuperWifi-punten toevoegen.

De nieuwe wifi-functie is per direct beschikbaar in de MijnKPN-app. Meer informatie over SuperWifi en de app staat op kpn.com/superwifi en kpn.com/app.

Wat is SuperWifi?

SuperWifi is de naam van KPN's eigen wifiversterkers die samenwerken met het modem om het signaal in huis te versterken. De apparaten gebruiken wifi 6, een snellere en stabielere standaard die beter omgaat met meerdere apparaten tegelijk. Via de MijnKPN-app kunnen gebruikers zien waar de versterkers het best geplaatst kunnen worden.