© PXimport

Roche Fusion

Geplaatst: 26 januari 2015 - 22:28

Aangepast: 16 november 2022 - 09:22

Redactie ID.nl

PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

8/108/10PC REVIEW - Als je gevraagd wordt om een Nederlandse gamedeveloper te noemen, zal je vermoedelijk Killzone-ontwikkelaar Guerrilla Games noemen. Toch zijn er inmiddels ook talloze andere, kleinere studios die fraaie (indie)games hebben uitgebracht. Zo brachten de afgelopen jaren ons onder andere Reus van Abbey Games, Awesomenauts van Ronimo Games en Luftrausers van Vlambeer. Met regelmaat komen er dus kwalitatief degelijke titel van Nederlandse bodem. Nieuw in dit rijtje is Amulware, dat debuteert met Roche Fusion.

Klassiek

In Roche Fusion heb je een ruimtescheepje onder de knoppen dat het opdient te nemen tegen talloze vijanden die je in eindeloze golven blijven aanvallen. Terwijl jij de tegenstand probeert neer te knallen, dien je hun en het bijbehorende wapenvuur te ontwijken. Het klassieke recept van een 'shoot 'em up' dus. Hoewel de basis van Roche Fusion dan ook bijzonder traditioneel is, voelt het spel geenszins ouderwets aan. Zo streng als sommige shoot 'em ups bijvoorbeeld zijn, is Roche Fusion echter niet. Geraakt worden door vijandelijke schepen kost je niet direct een leven, maar zwakt je, zichzelf regenererende, schild af.

Overigens betekent dit zeker niet dat Roche Fusion daarmee ook een makkelijk spel is, want om een beetje ver in het spel te komen en zo een degelijke score neer te zetten, dien je zeker bedreven te zijn in de game. Niet alleen het uitzicht op een topscore drijft je om zoveel mogelijk tegenstanders neer te knallen, je kunt ook vijf nieuwe ruimteschepen vrijspelen. Ieder ruimteschip heeft zo zijn eigen voordelen en verschilt niet alleen in de bewapening en ultimate, maar kan ook een tweetal unieke upgrades ontvangen.

[video poster=http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/roche_fusion/roche_fusion_release_trailer_hd720p.jpg controls]http://movies2.gamersnet.nl//movies/2014/roche_fusion/roche_fusion_release_trailer_hd720p.mp4[/video]

Gedurende het spel heb je namelijk een adempauze tussen de aanvalsgolven, in deze rustperiode kan je je ruimtescheepje voorzien van een upgrade. Hierbij heb je steeds de keuze uit een willekeurig selectie van drie upgrades, waarvan je er dus één mag kiezen. Deze upgrades heb je hard nodig, want iedere nieuwe aanvalsgolf bevat meer en krachtigere tegenstanders. De upgrades waarmee je het ruimteschip verbetert, zijn ruwweg op te delen in een tweetal categorieën: actief en passief. Passieve upgrades geven je bijvoorbeeld de beschikking over een extra schild of een autonome drone die af en toe tegenstanders op de korrel neemt. De actieve upgrades geven je onder andere de mogelijkheid om een sterke laser, een dertigtal missiles of een zwart gat af te vuren. Logischerwijs kun je deze niet eindeloos achter elkaar afvuren, maar is een herlaadtijd aanwezig.

Altijd anders

Doordat je van tevoren niet weet uit welke selectie van upgrades je steeds mag kiezen, heeft ieder potje zo zijn eigen wending. Want niet alleen het soort tegenstanders varieert, dit geldt dus ook voor jouw arsenaal. Hoewel je dus ongetwijfeld binnen de kortste keren een voorkeur zal ontwikkelen voor een select groepje upgrades, heb je het precieze verloop nooit in de hand en dit noopt tot creativiteit. Want hoewel er niet één perfecte serie van upgrades is, is het wel overduidelijk dat je het met verkeerde keuzes ontzettend lastig kan krijgen. Kies je bijvoorbeeld constant upgrades die je schild versterken, mis je na drie á vier aanvalsgolven overduidelijk vuurkracht en wordt het bijna onmogelijk te overleven.

Naast deze zeer belangrijke, niet te missen upgrades zijn er ook subtiele verbeteringen van je arsenaal te vinden. Als je tegenstanders verslaat, is het namelijk mogelijk dat ze een groen bubbeltje achterlaten. Door deze bubbel, vaak met gevaar voor eigen leven, op te pikken, wordt één van je vaardigheden verbeterd. Zo kan bijvoorbeeld je vuursnelheid verhoogd worden, evenals de schade die je uitdeelt met je wapen of wordt één van je upgrades nog wat verbeterd. Je zult je echter steeds af moeten vragen of de winst van die lichte verbetering het risico van een leven waard is.

Chaos

Ook op grafisch gebied gaat Amulware met de tijd mee, want de talloze explosies die je beeld binnen de kortste keren zullen vullen, zien er prachtig uit. Hier zit de presentatie bij vlagen het speelgenot echter wat in de weg, want als je scherm gevuld is met tegenstanders en schoten van beide zijden is het nog wel eens lastig om in de chaos je eigen ruimteschip terug te vinden. Hierdoor vind je in de extreme chaos die je na verloop van tijd tegenkomt ook met regelmaat de dood, omdat je niet meer weet waar je bent en zo geraakt wordt door een verdwaalde kogel.

Conclusie

De Nederlandse ontwikkelaar Amulware kan trots zijn op hun debuuttitel, want met Roche Fusion heeft de studio een zeer vermakelijke shoot 'em up neergezet. Hoewel de game rust op de fundamenten van een traditioneel genre, gaat het spel met zijn tijd mee zonder de charme van shoot 'em ups te verliezen. De variëteit in tegenstand en de willekeurige opzet van de te verdienen upgrades zorgen dat ieder potje net weer wat anders speelt en zo blijft je jacht op een nieuwe topscore je wel even bezig houden. Dit alles gaat gepaard met een flink portie, soms ietwat overdadig, grafisch spektakel en het moge duidelijk zijn dat je voor een bedrag van twaalf euro een vermakelijke game in huis haalt.

Deel dit artikel
Voeg toe aan favorieten