ING erkent fouten in een interne mail
Er is veel commotie ontstaan over een ING-storing die er voor zorgde dat veel klanten een verkeerd rekeningsaldo hadden en daardoor soms niet in staat waren om te pinnen. In een interne mail aan de medewerkers erkent ING dat het te traag was het met informeren van klanten en het ING-personeel.
We hebben al vaker over ING-storingen geschreven (de laatste dateert van november vorig jaar) en Jan Hommen maakte begin vorig jaar nog excuses van de vele storingen die ING-klanten hadden te verduren met internetbankieren in die periode. Deze keer ging de storing verder dan het kunnen onloggen op internetbankieren en werd het saldo verkeerd weergegeven waardoor ook het betalen met pinpas in de winkels en het trekken van geld voor problemen kon zorgen.
Gebrek aan communicatie ING zorgt voor kritiek
Vooral het gebrek aan communicatie zorgde voor veel kritiek van gebruikers op social media. De Telegraaf constateert dat er tussen tussen drie uur 's middags en negen uur 's avonds 33.000 berichten via social media werden verstuurd: 29.000 tweets, 3000 facebookberichten en 800 reacties op nieuwsberichten over de ING-storing.
Ook de Consumentenbond riep de ING op beter te communiceren. Uit een interne mail, die de NOS in handen kreeg, geeft ING ook de trage was met het informeren van klanten en personeel. In de mail staat verder te lezen dat de klanten die door de storing rood stonden, geen rente hoeven te betalen. Hieronder de complete mail die door de NOS is onderschept:
Oorzaak en maatregelen
Wat is gisteren precies gebeurd? In de nacht van dinsdag 2 april op woensdag 3 april is het boekingsproces van ING door een technisch probleem vastgelopen. Hierdoor moest de gehele verwerking gisteren opnieuw plaatsvinden. Mede vanwege het lange paasweekend waren er veel betaaltransacties en duurde deze verwerking langer. Er is een vertraging ontstaan met als resultaat dat sommige klanten een verkeerd saldo zagen door dubbele afschrijvingen. Een aantal klanten heeft hierdoor onterecht rood gestaan, waardoor ze niet konden pinnen. We hebben direct maatregelen getroffen om te zorgen dat alle klanten met hun ING Betaalpas ongeacht het rekeningsaldo tot 250 euro geld konden opnemen en konden betalen bij alle pinautomaten. Klanten die hierdoor te maken hebben gekregen met een roodstand hoeven zelf geen actie te ondernemen. Hiervoor worden geen kosten in rekening gebracht.
Communicatie
We zijn ons ervan bewust dat het cruciaal is om op dit soort momenten te zorgen voor een juiste communicatie richting onze klanten en collega´s. Gezien het feit dat bij dit soort storingen de precieze oorzaak niet altijd direct te achterhalen valt, heeft de communicatie enige tijd op zich laten wachten. Dit moeten we in de toekomst richting jullie en onze klanten verbeteren.