ID.nl logo
40 supertips voor Windows 10
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

40 supertips voor Windows 10

Windows 10 lijkt een vertrouwde omgeving met onderdelen van Windows 7 en 8. Maar er is veel veranderd en aan onze redactie-inbox te zien is de update ook bij lang niet iedereen vlekkeloos verlopen. Tijd om zelf in het besturingssysteem te duiken met deze 40 tips!

Lokaal account

Vanwege privacyzorgen gebruiken we in dit artikel Windows 10 zonder Microsoft-account. Veel Microsoft-diensten zijn via een omweg alsnog te gebruiken, dus je hoeft niets te missen. Alleen toegang tot de applicatiewinkel is niet mogelijk, maar hinderlijk voor het gebruik van Windows 10 is dat vooralsnog niet.

1. Toetscombinaties

Met Windows 10 zijn er veel nieuwe functies ingebouwd, die ook allemaal hun eigen toetsenbordcombinaties kennen:

Windows-toets+Tab (Taakweergave)

Windows-toets+PijltjeRechts+PijltjeOmhoog (plaatst venster in rechterbovenhoek)

Windows-toets+PijltjeOmhoog of PijltjeOmlaag (plaatst venster boven of onder)

Windows-toets+Ctrl+PijltjeLinks of PijltjeRechts (schakelen tussen bureaubladen)

Windows-toets+Ctrl+D (nieuw bureaublad)

Windows-toets+Ctrl+F4 (sluit bureaublad)

Windows-toets+Ctrl+C (Cortana)

Windows-toets+S (zoeken)

2. Terug naar oude Windows

Het kan natuurlijk gebeuren dat er iets niet goed gaat met de upgrade. We hebben veel klachten gehad over essentiële Windows 10-onderdelen die niet geïnstalleerd konden worden, maar ook software en drivers weigeren vaak dienst. En het kan natuurlijk ook zo zijn dat Windows 10 je helemaal niet bevalt. Gelukkig biedt Microsoft de mogelijkheid om de upgrade terug te draaien zodat je terug kunt naar je vertrouwde Windows 7 of 8.1. Druk op de startknop en kies Instellingen. Bij Bijwerken en beveiliging kies je in het linkermenu Systeemherstel en onder het kopje Teruggaan naar een vorige versie klik je op Aan de slag. Deze optie blijft een maand lang beschikbaar na het upgraden. Eventueel kun je later nog een nieuwe poging wagen om te upgraden naar Windows 10, dit blijft tot juli 2016 gratis.

©PXimport

3. Eerdere Windows-installatie verwijderen

De oude versie van Windows 7 of 8.1 blijft een maand lang op je systeem beschikbaar om de mogelijkheid te bieden terug te gaan. Maar dit kost wel de nodige schijfruimte. Als je niet van plan bent terug te keren, kun je schijfruimte vrijmaken door de oude versie te verwijderen. Dit doe je door op Start te drukken en schijfopruiming te typen en te openen. Klik in het venster dat verschijnt op Systeembestanden opschonen, voer optioneel het wachtwoord in. In de lijst vink je vervolgens Vorige Windows-installatie(s) en Tijdelijke Windows-installatiebestanden aan en druk je op OK. In ons geval ruimde dat zo'n 15 GB schijfruimte op.

4. Kaarten

Gelukkig, in Windows 10 kun je weer ouderwets kaartspelletjes spelen. Open via het startmenu Microsoft Solitaire Collection en negeer desgewenst al het gedram om in te loggen met een Microsoft-account. Deze koppeling wordt gebruikt om je speelgegevens op te slaan en online te delen. Vervolgens heb je vertrouwde kaartspelletjes terug, zoals FreeCell, Spider Solitaire en meer. Veel speelplezier!

©PXimport

5. Wacht met aanschaf

In winkels is het personeel behoorlijk gedrild om de gratis upgrade aan te prijzen bij nieuw aan te schaffen pc's en laptops. In sommige winkels zijn zelfs 'check-in'-punten om je kersverse systeem te upgraden. Alleen werkt de upgrade op lang niet ieder systeem vlekkeloos. Je doet er dus verstandig aan om nog even te wachten met de aanschaf van een nieuw systeem tot deze standaard geïnstalleerd komen met Windows 10. Dit kan nog wel enkele weken of maanden duren.

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

6. Edge-zoekmachine wijzigen

Natuurlijk is de standaardzoekmachine van de kersverse Windows-browser Edge de Bing-zoekmachine. De zoekresultaten van Bing zijn echter ondermaats en het is raar dat Microsoft al jarenlang functionaliteit van Bing enkel in de VS beschikbaar stelt. Je wijzigt de standaardzoekmachine door Edge op te starten, rechtsboven op de drie puntjes te drukken en Geavanceerde Instellingen te kiezen. Onder zoeken in de adresbalk met kun je Google kiezen als zoekmachine. Wil je liever het privacyvriendelijke DuckDuckGo gebruiken, ga dan met Edge naar de website en druk onder aan de webpagina op Maak van DuckDuckGo je standaard zoekmachine.

©PXimport

7. Skype gebruiken

Je hoeft geen Microsoft-account aan je Windows te koppelen om Skype uit de applicatiewinkel te installeren. Ga naar deze website en druk op Skype voor Windows-bureaublad downloaden. Wanneer je dit programmaatje downloadt en installeert, kun je je gewoon aanmelden en Skypen zoals je gewend bent, met het picogrammetje in het systeemvak. Het account waarmee je je aanmeldt, wordt verder niet gekoppeld aan Windows.

©PXimport

8. Wi-Fi-inzicht

Een vreemd onderdeel van Windows 10 is Wi-Fi-inzicht. Hiermee kun je toegang tot je draadloze netwerk delen zonder het wachtwoord persoonlijk af te geven. Wi-Fi-inzicht deelt de toegangsgegevens van bekende draadloze netwerken met contactpersonen. Het erge is dat het standaard ingeschakeld is! Ga naar Instellingen / Netwerk en internet / Wi-Fi-instellingen beheren en zet het schuifje uit bij Verbinding maken met netwerken die worden gedeeld met mijn contactpersonen.

9. Mail

Wanneer je de Mail-app voor het eerst opent, wordt gevraagd om een mailadres. Als je je Hotmail/Outlook.com wilt synchroniseren zonder je Microsoft-account aan Windows te verbinden, kies je na het invoeren van je inloggegevens voor Alleen aanmelden bij deze app. Gebruik je mail van een andere dienst, dan kun je deze gewoon uit de lijst kiezen en je inloggegevens invoeren. Gebruik je meerdere mailaccounts, dan kun je na het toevoegen van je eerste account onderin op het tandwieltje drukken en vervolgens Accounts / Account toevoegen selecteren.

©PXimport

10. Agenda

De agenda van Windows 10 werkt grotendeels hetzelfde als de Windows 10 Mail-applicatie. Wanneer je de app voor het eerst opent, voeg je een account toe. Heb je dit al gedaan in Mail, dan zie je je account al staan. Je agenda toont vervolgens netjes al je afspraken en houdt je via het Actiecentrum (zie tip 17 en verder) tijdig op de hoogte.

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

11. GodMode activeren

Wil je diep in de instellingen duiken en een overzicht van alle instellingen van Windows, dan hebben we de zogenoemde Windows 10 GodMode nodig. Maak een nieuwe map aan (Ctrl+Shift+N), waar je deze map aanmaakt is onbelangrijk. Geef deze map de naam GodMode.{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C} mee en je ziet meteen dat het icoontje verandert. Wanneer je het mapje nu opent, kom je in een uitgebreid instellingenvenster. Welkom in de GodMode!

©PXimport

12. Datalimiet wifi

Gek genoeg kun je in Windows 10 geen harde datalimiet instellen. Dat is vervelend als je op een netwerk zit waarbij je niet al te veel data wilt verstoken. Bijvoorbeeld als je via tethering op je smartphone verbindt. Je kunt het dataverbruik gelukkig wel enigszins temperen. Ga hiervoor naar Instellingen / Netwerk en internet / Geavanceerde instellingen en zet onder Instellen als verbinding met datalimiet het schuifje aan.

13. Zoekfunctie uitbreiden

Je kunt de zoekfunctionaliteit ook uitbreiden met Bing-zoekresultaten. Druk op de zoekknop en vervolgens links op het tandwieltje. Je ziet hier een schuifje voor Cortana die je niet aan kunt zetten omdat de spraakgestuurde zoekmachine nog geen Nederlands spreekt. Wel kun je het schuifje bij Online zoeken en webresultaten aanzetten. Wanneer je dit doet, krijg je ook meteen Bing-zoekresultaten (en -suggesties) bij je zoekopdracht.

©PXimport

14. Google in plaats van Bing

De zoekfunctie blijft echter van Bing, maar via een omweg kun je ook Google gebruiken in de Windows-zoekfunctionaliteit. Je hebt hier echter wel Googles Chrome-browser als standaardbrowser voor nodig. Installeer vervolgens de Bing2Google-extensie. Wanneer je nu op het web zoekt met de Windows-zoekfunctionaliteit, opent een Chrome-browservenster met de zoekresultaten in Google.

©PXimport

15. Zoekknop verbergen

Vind je die zoekfunctionaliteit overbodig (omdat het grotendeels ook via de startknop kan en via de zoekmachine in je browser)? Dan kun je hem ook eenvoudig verwijderen. Druk met de rechtermuisknop op het vergrootglas-icoontje, ga naar Zoeken en druk op Verborgen. Vanaf nu is het vergrootglas van je taakbalk verdwenen. Door op Knop taakweergave weergeven te drukken, verwijder je de snelkoppeling naar de virtuele bureaubladen (zie tip 16).

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

16 Virtuele bureaubladen

Een handige toevoeging waar Linux- en OS X-gebruikers bekend mee zijn, is de mogelijkheid meerdere bureaubladen te gebruiken. De bureaubladen zijn geschikt om meerdere openstaande programma's te groeperen. Handig bijvoorbeeld om werk en ontspanning gescheiden te houden. De snelkoppelingen, mappen en bestanden op het bureaublad blijven echter hetzelfde. Op de taakbalk (rechts van de zoekknop) vind je de knop voor het overzicht van de actieve bureaubladen. In dat overzicht vind je rechtsonder een knop voor een nieuw bureaublad. Een bureaublad sluit je door met je muis onderin over het bureaublad te gaan en vervolgens op het kruisje te klikken.

©PXimport

17. Actiecentrum

In Windows 10 doet ook het Actiecentrum zijn intrede. Zo'n venster kennen we al van het notificatiescherm van Android en (later) iOS. Hierin worden meldingen weergegeven van apps (bijvoorbeeld als je een nieuwe mail of afspraak hebt) en van het systeem. Je vindt het Actiecentrum door op het spraakballon-icoontje in het systeemvak (naast de klok) te klikken. Vervolgens schuift hij via de rechterkant van het scherm in. Door op een melding te klikken, word je meteen naar de desbetreffende app of systeeminstelling geleid. Wanneer je met je muis over een melding hangt, verschijnt een kruisje om de melding te verwijderen. De knop Alles wissen verwijdert alle huidige meldingen. Onderin vind je enkele handige snelkoppelingen voor instellingen, bijvoorbeeld om wifi aan of uit te zetten.

©PXimport

18. Actiecentrum pimpen

Ga je naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Kleuren, dan vind je daar de opties om de kleuren van het Actiecentrum te personaliseren. Gewone software kan geen meldingen tonen in het Actiecentrum, alleen apps hebben hier toegang toe. Wil je van sommige apps (bijvoorbeeld spelletjes) geen meldingen ontvangen? Om dit te regelen ga je naar de instellingen van de app zelf en zet je de meldingen uit. Als voorbeeld nemen we de Mail-app; druk op het tandwieltje en zet je vervolgens het schuifje onder Meldingen weergeven in het onderhoudscentrum uit. De naam onderhoudscentrum en Actiecentrum worden beide gebruikt voor hetzelfde paneel.

©PXimport

19. Back-up van Windows 7

Windows 7 had een back-up-onderdeel (genaamd Back-up maken en terugzetten). Gebruikte je dit onderdeel altijd, dan ben je hem gelukkig niet kwijt in Windows 10. Je vindt het onderdeel terug in Configuratiescherm / Systeem en beveiliging / Back-up maken en terugzetten (Windows 7). Je gemaakte back-ups vind je hier terug en bovendien kun je ze ook herstellen. Ook is het mogelijk een nieuwe back-up aan te maken, hoewel we daarvoor de functie uit de volgende tip liever aanraden.

20. Back-up instellen

Ga je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Back-up dan vind je de back-upmogelijkheid van Windows 10 terug. Sluit een externe schijf aan en druk op Een station toevoegen. Vervolgens kun je een back-up maken met bestandgeschiedenis. Vergeet overigens niet de externe schijf om de zoveel tijd opnieuw aan te sluiten om een recente back-up te maken!

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

21. Tabletmodus

Windows 8 kende de introductie van een nieuw startscherm dat het startmenu verving met een full-screen-scherm met vierkante en rechthoekige 'Live tegels'. Praktisch voor touchscreen-systemen, maar voor besturing met muis en toetsenbord juist niet. In Windows 10 is een startmenu met Live tegels geïntroduceerd, maar wat velen niet weten is dat het fullscreen Startscherm nog altijd beschikbaar is. Je activeert hem door het Actiecentrum te openen en op tabletmodus te drukken. Je kunt hem ook je startmenu volledig laten vervangen door naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Start te gaan en daar het schuifje aan te zetten bij Start op volledig scherm weergeven.

©PXimport

22. Snelle toegang

In Verkenner heb je in het linkerpaneel het onderdeel Snelle toegang. Je kunt hier zelf mapjes naartoe slepen zodat ze altijd snel binnen handbereik zijn. Wanneer je de verkenner opent, krijg je meteen een overzicht van alle Snelle toegang-onderdelen. Ook vult Snelle toegang zich automatisch met locaties die je vaak bezoekt. Door op de punaise te klikken, zorg je ervoor dat de locatie vastgepind blijft. Druk je in het linkerpaneel met de rechtermuisknop op Snelle Toegang en Opties dan kun je zelf aanpassingen doen. Bij Verkenner openen in kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de verkenner altijd in (Deze) Computer te openen. Bij Privacy kun je instellen dat recent gebruikte locaties niet in Snelle toegang verschijnen.

©PXimport

23. Encryptie

Voor de bestandsversleuteling gebruikt Windows BitLocker. Omdat BitLocker niet opensource is en door experts niet valt te verifiëren of je bestanden wel goed versleuteld worden, hebben we altijd alternatieve versleutelprogramma's aangeraden. In Windows 10 wordt de BitLocker-encryptiesleutel bovendien in OneDrive opgeslagen, waardoor BitLocker wat ons betreft helemaal af te schrijven valt. Je bent beter af met programma's als TrueCrypt of VeraCrypt. Hoewel ze iets minder gebruiksvriendelijk zijn, hebben de programma's meer mogelijkheden en zijn ze opensource.

24. Wachtwoord instellen

Op je pc in de huiskamer is het wellicht niet van groot belang, maar als je een laptop of tablet met Windows 10 hebt, is vergrendeling (zodat niet iedereen bij je persoonlijke bestanden kan) behoorlijk essentieel. Een basisvorm van bescherming is een wachtwoord. Dit stel je in door naar Instellingen / Accounts / Aanmeldingsopties te gaan en onder Wachtwoord voor Toevoegen te kiezen. Voortaan verschijnt een vergrendelingsscherm om het wachtwoord in te voeren wanneer je je aanmeldt bij Windows.

©PXimport

25. Andere aanmeldingsopties

Wanneer je een wachtwoord hebt ingesteld, komen ook andere aanmeldopties beschikbaar. De functie Hello wordt binnenkort via een update toegevoegd en stelt je in staat je apparaat te ontgrendelen met gezichtsherkenning via de webcam. Bij Instellingen / Accounts / Aanmeldingsopties kun je ook een pincode instellen voor toegang, wat handig is als je je aanmeldt op een apparaat met touchscreen. Bij een afbeeldingswachtwoord verschijnt een zelfgekozen foto waar je in een zelfbepaalde volgorde op plekken op de foto drukt of klikt. Mocht je de pincode of het afbeeldingswachtwoord vergeten, dan kun je altijd nog het wachtwoord uit de vorige tip gebruiken om alsnog aan te melden.

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

26. Vergrendelingsscherm instellen

Het vergrendelingsscherm is ook naar eigen wens aan te passen. Ga hiervoor naar Instellingen / Persoonlijke instellingen / Vergrendelingsscherm. Je kunt hier niet alleen terecht voor de achtergrondafbeelding (van Windows zelf of eigen afbeeldingen) van het vergrendelscherm, je kunt er ook een diashow van maken. Ook kunnen meldingen van apps op het vergrendelscherm getoond worden, zodat je bijvoorbeeld direct ziet hoeveel nieuwe mailtjes er binnengekomen zijn. Onder aan de instellingenpagina kun je aangeven welke apps wel en welke niet op je vergrendelscherm mogen verschijnen.

©PXimport

27. Gebruikte Microsoft-accounts beheren

Wil je toch liever een Microsoft-account gebruiken, bijvoorbeeld om je instellingen over meerdere systemen te synchroniseren, ga dan naar Instellingen / Accounts/ Uw account. Hier kun je tevens terecht om je Microsoft-accounts te beheren die je in je lokale account gebruikt, bijvoorbeeld voor Mail, Skype of OneDrive. Eventueel voeg je hier ook andere Microsoft-accounts toe om bijvoorbeeld je zakelijke account te koppelen aan Windows 10.

©PXimport

28. Gebruikers toevoegen

Bij Instellingen / Accounts/ Familie en andere gebruikers kun je andere gebruikers toevoegen aan het systeem. Wanneer je bij Uw Familie gebruikers toevoegt, zijn er opties voor ouderlijk toezicht beschikbaar. De familie wordt ook eventueel gekoppeld aan de Microsoft-accounts, zodat de opgelegde regels en instellingen ook op andere apparaten van toepassing zijn. Bij Andere gebruikers kun je meerdere gebruikers toevoegen. Microsoft probeert agressief Microsoft-accounts te koppelen als je op Iemand anders aan deze pc toevoegen drukt. Wil je (nog) een lokaal account aanmaken, kies vervolgens dan voor De persoon die ik wil toevoegen heeft geen e-mailadres, vul in het opvolgende scherm geen gegevens in, en kies Gebruiker zonder Microsoft-account toevoegen. Kies een naam en (optioneel) wachtwoord en druk op Volgende.

©PXimport

29. Updates beheren

In Windows 10 kun je automatische updates niet uitschakelen. Vanuit veiligheidsoogpunt van Microsoft best te begrijpen. Maar het kan vervelende bijeffecten hebben. Bijvoorbeeld als een specifieke update je systeem negatief beïnvloedt of als je op een internetverbinding met datalimiet werkt. Wel kun je bepalen wanneer updates geïnstalleerd worden en Windows herstart mag worden. Hiervoor ga je naar Instellingen / Bijwerken en beveiliging / Windows Update en kies je voor Geavanceerde opties. Bij Kiezen op welke manier updates worden geleverd kun je tevens uitzetten dat Microsoft jouw systeem en bandbreedte inzet voor het verspreiden van updates.

©PXimport

30. Printen naar pdf

Handig nieuwigheidje in Windows 10 is dat je kunt printen naar een pdf-bestand. Tot voorheen had je daar een tooltje voor nodig dat zich in het overzicht van apparaten en printers nestelde. Wanneer je nu in het print-dialoogvenster komt, kies je bij de printer Microsoft Print to PDF. Wanneer je vervolgens op Afdrukken drukt, wordt gevraagd waar de pdf opgeslagen moet worden. Een slimme manier om van alles lokaal op te slaan, bijvoorbeeld webpagina's.

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

31. Apps verwijderen

Wil je een programma of app verwijderen, ga dan naar Instellingen / Systeem / Apps en onderdelen. Hier krijg je keurig in een lijstje te zien welke apps en software op het systeem zijn geïnstalleerd, hoeveel ruimte een programma inneemt en wanneer de installatie plaatsvond. Wanneer je een programma selecteert, verschijnt een verwijder-knop om de installatie ongedaan te maken. Maar je zult zien dat veel van de Microsoft-apps zoals OneNote, Xbox en veel andere niet verwijderd mogen worden. Maar hiervoor hebben we een trucje.

©PXimport

32. Apps opzoeken via PowerShell

Druk op de startknop en typ powershell, druk met de rechtermuisknop op het icoontje ervan en selecteer Als administrator uitvoeren, waarna een commandovenster verschijnt. Allereerst gaan we alle programma's in een lijstje weergeven. Dat doe je met het commando Get-AppxPackage -AllUsers gevolgd door Enter. Een enorme lijst met programma's verschijnt in beeld. Van ieder programma zie je naam, uitgever en meer info. Het is echter de info achter PackageFullName waar we naar op zoek zijn.

©PXimport

33. Apps verwijderen via Powershell

Vanaf hier moeten we voorzichtig zijn, veel toepassingen zijn probleemloos te verwijderen. Maar ga je te rigoureus te werk, dan raakt je systeem instabiel. Apps als BingWeather, BingSports of de Xbox-app zijn zorgeloos te dumpen. Wij leggen je als voorbeeld uit hoe je OneNote verwijdert.

Zoek de app op in de PowerShell-lijst en kopieer met Ctrl+C de naam achter PackageFullName (in dit geval Microsoft.Office.OneNote_17.6027.10071.0_x64__8wekyb3d8bbwe). Scrol naar beneden en voer het commando Remove-AppxPackage gevolgd door de gekopieerde package-naam in en druk op Enter. Windows verwijdert nu de app en als je weer Get-AppxPackage -AllUsers gebruikt zie je dat OneNote is verdwenen. Dit trucje kan je op meer onnodige apps toepassen, maar niet iedere app is op deze manier te verwijderen.

©PXimport

34. OneDrive deactiveren

Microsofts OneDrive zit nauw verweven in Windows 10 en via PowerShell laat het zich niet verwijderen. Vervelend als je geen cloudopslag gebruikt of kiest voor een andere dienst. Maar ook hiervoor hebben we een truc. Druk op Windows-toets+R en typ in het venster dat verschijnt GPedit.msc, gevolgd door Enter. De Editor voor lokaal groepsbeleid opent. Kies Computerconfiguratie / Beheersjablonen / Windows-onderdelen / OneDrive. Dubbelklik op Voorkomen dat OneDrive wordt gebruikt voor bestandsopslag en een venster opent. Kies linksboven voor Ingeschakeld en druk op OK. Niet is hiermee de integratie uitgezet, ook verdwijnt het OneDrive-icoontje uit de verkenner. Door via dezelfde weg voor Niet geconfigureerd te kiezen zet je OneDrive weer aan.

©PXimport

35. Editor voor lokaal groepsbeleid

De Editor voor lokaal groepsbeleid die we in de vorige stap opgestart hebben, kan gebruikt worden om veel kleine Windows-onderdelen te tweaken. Zo kun je bij Computerconfiguratie /Beheersjablonen / configuratiescherm / Persoonlijke instellingen het vergrendelingsscherm uitzetten, of het vergrendelingsscherm cameratoegang ontzeggen. Bij Computerconfiguratie / Beheersjablonen / Windows-onderdelen / Zoeken vind je ook de mogelijkheid terug Cortana volledig uit te schakelen. In deze instellingen is wel enige voorzichtigheid geboden: weet wat je doet!

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

36. Niet werkende software

We hebben helaas veel mailtjes van lezers gekregen die na het updaten van Windows 10 hun software niet aan de praat kregen onder het nieuwe besturingssysteem. Daar valt helaas weinig aan te doen. De compatibiliteitsmodus kan echter hulp bieden. Ga naar het uitvoerbare bestand van de software (meestal een exe-bestand dat je via de verkenner bij Program Files vindt). Druk met de rechtermuisknop op het bestand, kies Eigenschappen en druk op het tabje Compatibiliteit. Zet een vinkje bij Dit programma uitvoeren in compatibiliteitsmodus voor: en kies in het uitklapmenu voor de Windows-versie waar de software wel onder werkte. Sluit af met toepassen en start het programma. Wellicht werkt het nu wél.

37. Camera en microfoon uitzetten

Windows en apps kunnen toegang vragen tot je microfoon en camera, zelfs zonder dat je het doorhebt. Word jij ongemakkelijk van dit idee, dan kun je de camera en microfoon wellicht compleet uitschakelen. Druk op Start, typ apparaatbeheer en druk op Enter. In het venster dat verschijnt wordt al je hardware in een lijst weergegeven. De microfoon vind je meestal onder Audio-invoer en -uitvoer en de webcam onder Beeldapparaten (camera's en scanners). Druk met de rechtermuisknop op de camera/microfoon en kies Uitschakelen. Het systeem kan deze apparaten nu niet meer gebruiken. Mocht je ze weer willen inzetten voor bijvoorbeeld een Skype-gesprek, dan schakel je ze op dezelfde manier weer in.

©PXimport

38. Media Center vervanger: Kodi

Microsoft heeft met de komst van Windows 10 een punt gezet achter Windows Media Center. Maakte je hier gebruik van, dan hoef je niet te treuren. Met Kodi (dat voorheen XBMC heette) heb je namelijk een gratis uitgebreid alternatief voor het weergeven van foto's, video's en het afspelen van muziek. Je downloadt Kodi via www.kodi.tv, op deze site kun je ook terecht voor vele skins en plug-ins.

©PXimport

39. VLC installeren

Het afspelen van dvd's levert bij sommige Windows 10-gebruikers problemen op. Hier is (naast Kodi) ook een ander goed alternatief voor: VLC media player, voor de meesten geen onbekende. De freeware bevat veel codecs en afspeelmogelijkheden en is daarom de beste optie voor het afspelen van video's (en dvd's). Voer na de installatie een dvd in, ga naar Computer, druk met de rechtermuisknop op het dvd-station en kies Afspelen met VLC media player. Voor het afspelen van audio is VLC echter niet ideaal.

40. Standaardprogramma's instellen

Heb je Kodi, VLC, een alternatieve browser of een audiospeler geïnstalleerd? Dan is het handig om ervoor te zorgen dat het programma ook het standaardprogramma wordt. Ga naar Instellingen / Systeem / Standaard-apps om je voorkeuren te bepalen. Per bestandstype instellen kan ook. Druk op de startknop en typ standaardprogramma's in. Bij Standaardprogramma's instellen kun je per programma ingeven welk type bestanden hieraan gekoppeld wordt.

©PXimport

Heb jij een vraag over Windows 10?

Stel dan je vraag binnen de Vraag & Antwoord van Computer!Totaal en krijg antwoord op jouw vraag!

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming
© ID.nl
Energie

Waar voor je geld: 5 elektrische kachels voor extra bijverwarming

Bij ID.nl zijn we gek op producten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt of je van extra gemakken voorzien. Nu de meteorologische hefst is begonnen en de temperaturen verder dalen is het tijd om te kijken of je je huis beter kunt verwarmen. Met een extra elektrisch kacheltje bijvoorbeeld.

In de koudere maanden van het jaar kan het soms heerlijk zijn om een extra warmtebron in huis te hebben. Bijverwarming is dan een uitkomst. Of je nu een koude hoek in de woonkamer wilt opwarmen, je thuiskantoor wilt verwarmen zonder de thermostaat in de hele woning omhoog te zetten, of gewoon snel wat extra warmte wilt creëren; er is een grote verscheidenheid aan elektrische kachels beschikbaar. Wij vonden vijf verschillende soorten bijverwarming, van keramische ventilatorkachels tot infrarood panelen om de ruimtes in je huis snel te verwarmen.

De'Longhi TCH8993ER.BC

Met een vermogen van 2400 watt kan deze keramische torenkachel van De'Longhi snel een grote ruimte verwarmen. Deze kachel is bovendien uitgerust met een Eco-Energy functie, die ervoor zorgt dat hij de gewenste temperatuur bereikt met zo min mogelijk energieverbruik. Dit is niet alleen goed voor je portemonnee, maar ook voor het milieu. De kachel heeft ook een handige afstandsbediening, zodat je vanuit je luie stoel de instellingen kunt aanpassen. Verder beschikt dit model over een tip-over-beveiliging, een geruststellende gedachte als je huisdieren of kleine kinderen hebt. De kachel schakelt zichzelf automatisch uit als hij per ongeluk omvalt. Door de keramische technologie wordt de lucht niet uitgedroogd en verbranden er geen stofdeeltjes, wat zorgt voor een schonere en aangenamere warmte.

Wattage: 2400W
Type verwarming: Keramische torenkachel
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC222WOS Ceramic Fan Heater

De Inventum KC222WOS is een compact model. Deze keramische kachel heeft niet alleen twee warmtestanden (1200 en 2000 watt), maar ook een handige oscillatiefunctie. Met de 60° draaibeweging wordt de warme lucht gelijkmatig over een groter gebied verspreid, waardoor je minder last hebt van koude plekken in de ruimte. Verder is de temperatuur traploos instelbaar, wat de kachel zeer flexibel in gebruik maakt. Ook dit apparaat is voorzien van belangrijke veiligheidsfuncties zoals omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging. Dit betekent dat de kachel automatisch uitschakelt bij te hoge temperaturen of als hij per ongeluk omvalt. De geïntegreerde handgreep en het lichte gewicht maken het eenvoudig om de kachel van de ene naar de andere kamer te verplaatsen.

Wattage: 1200W en 2000W
Type verwarming: Keramische ventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Princess 348254 Slimme infrarood paneelverwarming

Een heel andere manier van verwarmen vind je bij deze Princess 348254. In tegenstelling tot convectorkachels die de lucht verwarmen, richten infrarood panelen zich op het direct verwarmen van mensen en objecten in de kamer. De warmte is direct voelbaar en bovendien droogt de lucht niet uit. Dit model is ook nog eens 'slim'. Met de bijbehorende app kun je de kachel namelijk overal bedienen, of je nu op de bank zit of onderweg bent. Zo kun je de kachel aanzetten voordat je thuiskomt, zodat je in een heerlijk warme kamer binnenstapt. Het paneel is met 540 watt relatief energiezuinig en kan zowel aan de muur worden bevestigd als vrijstaand worden gebruikt.

Wattage: 540W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Oververhitting

ICQN Infraroodkachel

De ICQN infraroodkachel richt op het verwarmen van een klein kantoor of een aparte ruimte in huis. Met een vermogen van 900 watt levert deze kachel gerichte warmte. Het compacte en lichte ontwerp maakt het apparaat zeer handzaam en gemakkelijk te verplaatsen naar elke plek waar je extra warmte nodig hebt. De kachel werkt via een infraroodpaneel, dat warmte uitstraalt die direct op objecten en mensen gericht is, vergelijkbaar met de warmte van de zon. Dit betekent dat je de warmte meteen voelt zodra je het aanzet.

Wattage: 900W
Type verwarming: Infrarood
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

Inventum KC221W

Deze compacte keramische kachel is perfect voor het snel verwarmen van kleine tot middelgrote ruimtes, zoals een caravan, zolderkamer, of studeerkamer. Met een maximaal vermogen van 2000 watt genereert hij snel een aangename temperatuur. De kachel heeft twee warmtestanden en een aparte ventilatorstand voor in de zomer, zodat je er het hele jaar door plezier van hebt. Dankzij de traploos instelbare thermostaat kun je de temperatuur nauwkeurig naar wens instellen, en de kachel zorgt er zelf voor dat de ruimte op die temperatuur blijft. Een controlelampje laat je zien wanneer het apparaat in werking is. Het geïntegreerde handvat maakt hem gemakkelijk te verplaatsen en de omvalbeveiliging en oververhittingsbeveiliging zorgen voor een veilige gebruikservaring. Een no-nonsense kachel die doet wat hij moet doen.

Wattage: 2000W
Type verwarming: Keramische kachelventilator
Beveiligingsopties: Omvallen en oververhitting

▼ Volgende artikel
Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek
© amnaj
Huis

Dit wil je: WhatsApp als je slimme notitieboek

WhatsApp gebruik je vooral om te appen, maar het kan ook je handigste metgezel zijn. Door ideeën, taken en documenten direct in je eigen chat te zetten, ontstaat een systeem dat je altijd bij de hand hebt. In dit artikel lees je hoe je WhatsApp verandert in een slim notitieboek waarmee je gedachten en bestanden nooit meer zoekraken.

In dit artikel ontdek je:
  • Hoe je een notitiechat met jezelf start en slim gebruikt
  • Waarom WhatsApp sneller werkt dan traditionele notitie-apps
  • Manieren om structuur en takenlijsten overzichtelijk te houden
  • Hoe je documenten, bonnetjes en scans bewaart en terugvindt
  • Tips om je notitiechat veilig, opgeruimd en praktisch te houden

Ook interessant: Chatfilters in WhatsApp: zo houd je je chats overzichtelijk

WhatsApp is de plek waar we eindeloos appen: van gênante groepsfoto’s tot boodschappenlijstjes van je partner. Maar dezelfde app kan meer, véél meer. Zie het als je digitale notitieboekje: altijd open, altijd bij de hand en verrassend krachtig. Waar veel notitie-apps al snel vergeten worden, schuift WhatsApp elke dag vanzelf je scherm in. Dat maakt de drempel om iets vast te leggen lager dan ooit. En het mooiste? Je hoeft geen nieuwe app te leren gebruiken, want WhatsApp zit vermoedelijk al diep in je dagelijkse routine.

Praat met jezelf

De slimste chat is er eentje met jezelf. Dat klinkt misschien een beetje raar, maar het werkt verrassend goed. In recente versies van WhatsApp kun je simpelweg je eigen naam kiezen in het contactenoverzicht en een gesprek starten. Lukt dat niet, stuur dan een berichtje naar je eigen nummer (al is het maar 'hallo') en je hebt je persoonlijke notitieboek geopend. Vanaf dat moment staat er een privéruimte voor je klaar waarin je ideeën, lijstjes en bestanden kwijt kunt. Zet die chat bovenaan vast, zodat hij nooit wegzakt tussen familieberichten, werkdiscussies en de eindeloze stroom aan grappige gifjes van vrienden. Het voelt in eerste instantie een beetje gek, maar na een week wil, nee kún je niet meer zonder.

Snel noteren zonder gedoe

Een idee is vaak vluchtig. Je staat bij de kassa, bent onderweg met de trein of ligt net in bed om te gaan slapen als je opeens denkt: dit moet ik onthouden! Het noteren mislukt meestal niet door een gebrek aan apps, maar door de extra moeite die het kost. Geloof ons, WhatsApp maakt dat verschil. Je opent de app toch al tientallen keren per dag, dus een korte notitie intikken is geen extra drempel. Begin met een korte eerste regel die fungeert als titel, plak er een link of losse gedachte onder en klaar. Voeg een foto of screenshot toe als geheugensteuntje. Heb je geen zin om te typen? Neem een spraakbericht op. Later kun je die afspelen op je laptop en desnoods omzetten naar tekst (superhandig: je kunt spraakberichten direct in WhatsApp laten transcriberen). Het voelt minder aan als 'notities maken' en meer als gewoon appen, en juist dat maakt het zo laagdrempelig.

Structuur die niet in de weg zit

De grootste valkuil van digitale notities is overstructureren. Je begint enthousiast met mappen, categorieën en kleurcodes, en drie weken later is het systeem te ingewikkeld om nog bij te kunnen houden. Bij WhatsApp werkt dat anders. Begin met één centrale notitie-chat en gebruik simpele labels als 'Werk', 'Idee' en 'Boodschappen'. Dankzij de zoekfunctie vind je berichten razendsnel terug. Toch behoefte aan meer onderverdeling? Maak dan aparte themagroepen met alleen jezelf. Voeg kort iemand toe, verwijder die weer en je hebt een solo-chat met een duidelijke naam en profielfoto. Een geel vlak voor 'Bonnetjes', een rood vlak voor 'Reiskosten': herkenbaar in één oogopslag. Zo heb je structuur zonder dat het systeem in de weg zit.

©Yuri Arucrs peopleimages.com

Takenlijst in WhatsApp-stijl

WhatsApp is geen taken-app, maar je kunt de functies slim inzetten. Markeer actiepunten met een ster en gebruik de antwoord-functie om updates en voortgang eraan vast te knopen. Stel: je noteert 'Bel de loodgieter' en krijgt later extra informatie. Door die informatie als reply op het oorspronkelijke bericht te zetten, blijft de hele geschiedenis bij elkaar. Klaar met de taak? Verwijder de ster of sluit af met een korte reply: 'Gedaan, 17 september'. Zo blijft je takenlijst overzichtelijk en in samenhang. Je ziet niet alleen wat je moest doen, maar ook hoe het liep. Dat geeft meer grip dan losse to-dolijstjes die uit elkaar vallen.

Je eigen archiefkast

Iedereen heeft bonnetjes, facturen, pdf's en foto's van whiteboards die ergens rondslingeren. WhatsApp kan die rol van digitale schoenendoos verrassend goed overnemen. Alles wat je in je notitie-chat plaatst, wordt automatisch gesorteerd op type. Zoek je dat ene aankoopbewijs? Open de mediabibliotheek, filter op documenten en je hebt het binnen seconden teruggevonden. Ook foto's, links en screenshots kun je daar terugvinden. Door de ingebouwde documentmodus van de camera worden scans vlak en goed leesbaar, zodat je geen aparte scan-app meer nodig hebt. Je notitie-chat groeit zo ongemerkt uit tot een compleet persoonlijk archief, zonder dat het chaotisch aanvoelt.

©PaeGaG - stock.adobe.com

Extra vaart met WhatsApp Web

Op je telefoon is WhatsApp al handig, maar pas op de laptop of desktop gaat het echt vliegen. Via WhatsApp Web of de desktop-app kopieer je moeiteloos lange teksten, codefragmenten en bestanden naar je notitie-chat. Andersom stuur je materiaal net zo makkelijk weer terug naar andere programma’s. De zoekfunctie werkt veel fijner met een toetsenbord en met sneltoetsen kun je in een oogwenk informatie uit elke app doorsluizen naar WhatsApp. Het voelt bijna alsof je een lichte projectmanagementtool gebruikt, maar dan in een jasje dat je al jaren kent.

Automatiseren voor luie slimmeriken

Deelknoppen en snelkoppelingen maken het nóg efficiënter. In Android deel je vanuit vrijwel elke app direct naar WhatsApp en stel je jouw notitie-chat in als standaardontvanger. Binnen iOS maak je via Opdrachten een actie die geselecteerde tekst met één tik doorstuurt naar jouw notitie-chat. Daarmee bespaar je tientallen kleine handelingen per dag. En maak er een ritueel van: schrijf elke avond drie korte regels (Wat gedaan, wat geleerd, wat morgen) en je notitie-chat wordt vanzelf een logboek dat overzicht en rust geeft. Geen rommel, maar een lopend dagboek waar je later veel aan hebt.

Veilig en privé

Wie WhatsApp als notitieboek gebruikt, moet ook nadenken over veiligheid. Zet verdwijnende berichten uit, zodat je informatie niet per ongeluk verdwijnt. Zorg dat end-to-end versleutelde back-ups actief zijn en beveilig die met een wachtwoord of herstelsleutel die je in je wachtwoordmanager opslaat. Activeer app-vergrendeling met vingerafdruk of gezichtsherkenning en laat de telefoon-encryptie standaard aan staan. Zo weet je zeker dat je notities net zo goed beschermd zijn als je persoonlijke gesprekken. Handig én geruststellend.

©Farknot Architect - stock.adobe.

Opruimen zonder moeite

Let op, want na een paar weken kan je notitie-chat flink uitdijen. Plan daarom regelmatig een korte opruimsessie van twee minuten in. Gebruik de zoekfunctie om grote video's te vinden en te verwijderen, archiveer oude notities of sluit ze af met een update. Wil je terug naar een specifiek moment, dan kun je in de zoekfunctie gericht naar een maand springen en snel door die periode bladeren. Zo blijft je notitie-chat overzichtelijk en bruikbaar in plaats van een digitale stortplaats.

De valkuilen ontwijken

Het lijkt simpel, maar er zijn valkuilen. De grootste fout is versnipperen: een beetje in WhatsApp, een beetje in Evernote (gebruikt iemand dat nog?) en wat losse mails. Kies één hoofdsysteem en houd je daaraan. Anders verlies je het overzicht. Een tweede fout is het gebruik van titelloze notities. Losse zinnen zonder duidelijke eerste regel zijn later onvindbaar. En tot slot vergeten veel mensen hun notitie-chat vast te pinnen, waardoor hij wegzakt in de massa. Het zijn kleine dingen, maar ze maken het verschil tussen een systeem dat werkt en een systeem dat verwatert.

Tadaa, je nieuwe gewoonteboek

Productiviteit draait om frictie wegnemen. WhatsApp open je sowieso al tientallen keren per dag, vaak zonder na te denken. Als je die gewoonte benut, verandert de app ongemerkt in een slim notitieboek. Begin met één chat met jezelf, pin hem vast, gebruik labels en maak gebruik van de zoekfunctie en mediabibliotheek. Binnen een week voelt het aan alsof WhatsApp niet langer alleen een praatpaal is, maar ook je persoonlijke geheugen. Een gewoonteboek dat je eindelijk wél volhoudt.