ID.nl logo
Privacybeleid HP: Overzichtelijk en compleet
© Reshift Digital
Zekerheid & gemak

Privacybeleid HP: Overzichtelijk en compleet

Sinds 2016 verkoopt HP printers die ook met goedkopere huismerk-inktpatronen werken. Maar na een firmware-update blijken de printers andere inktpatronen te weigeren, wat trouwens in strijd is met consumentenwetgeving. Gaat HP ook zo onvriendelijk om met de privacy van zijn klanten? We spitten het privacybeleid door om antwoord op die vraag te krijgen.

Een gelaagde structuur verbetert meestal de leesbaarheid van een privacyverklaring, dat toch al gauw een aantal pagina’s tekst omvat. Het opnemen van een inhoudsopgave, een samenvatting, pictogrammen, flowcharts en bijvoorbeeld een paragraafindeling met dropdown-menu kunnen hierbij helpen. Ook de European Data Protection Board (EDPB) erkent dat een gelaagde structuur informatiemoeheid bij de lezer kan voorkomen. 

Er zijn ook genoeg voorbeelden van partijen die hierin doorschieten. Het opnemen van bijvoorbeeld veel hyperlinks in een privacyverklaring, waardoor lezers meermaals moeten doorklikken om bij de gewenste informatie te komen, heeft in dat geval een averechts effect: de informatie is niet meer overzichtelijk te raadplegen. Om die reden ontving Google in 2019 nog een miljoenenboete van de Franse privacytoezichthouder CNIL. In het privacybeleid van Google moest men soms zes keer doorklikken om bij specifieke informatie te komen.

HP gebruikt ook een gelaagde structuur en zijn privacyverklaring is een goed voorbeeld van hoe deze structuur de informatie wél overzichtelijk kan weergeven. De verklaring begint met een korte inleiding over het belang dat HP hecht aan de privacy van zijn gebruikers en op welke diensten en producten de privacyverklaring van toepassing is. Vervolgens is er een dropdown-menu weergegeven, waarin een aantal onderwerpen is afgebakend, zoals “Hoe wij u gegevens verzamelen” en “Welke gegevens wij verzamelen”. 

De gebruiker kan zo gemakkelijk navigeren naar de informatie die hij graag wil lezen. Bovendien maakt HP gebruik van een Data Collection and Use Matrix, waarin de informatie over verwerking van persoonlijke data zeer inzichtelijk is weergegeven.

Doeleinden en grondslagen

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) vereist van verwerkingsverantwoordelijken dat zij toelichten welke persoonsgegevens worden verzameld, voor welke doeleinden en op basis van welke wettelijke grondslag. Voor iedere verwerking van een bepaald type persoonsgegeven moet dus voor de gebruiker duidelijk zijn voor welk doel deze data worden verzameld door de verwerkingsverantwoordelijke en op basis van welke juridische basis. 

Veel partijen kiezen in hun privacyverklaring desondanks voor aparte opsommingen van de persoonsgegevens, de doelen en de grondslagen. Een koppeling tussen deze drie elementen blijft dus vaak achterwege, met als gevolg dat voor gebruiker nog steeds niet duidelijk is voor welk specifiek doel bepaalde persoonsgegevens worden verwerkt en op basis van welke grondslag.

Dit geldt niet voor HP. In eerste instantie lijkt het bedrijf onder het kopje “Hoe wij uw gegevens gebruiken” enkel de doeleinden te vermelden, zonder een koppeling te maken met de persoonsgegevens die het bedrijf verzamelt en de grondslag. Maar, aan het einde van deze tekst verwijst HP naar de eerdergenoemde Data Collection and Use Matrix. 

©PXimport

HP vermeldt dat de matrix een overzicht geeft van de manier waarop het de verzamelde gegevens gebruikt en de wettelijke basis daarvoor. In de bovenste kolom van de matrix zijn horizontaal de doeleinden weergegeven, zoals klantervaring en beveiliging. De verticale kolom aan de linkerzijde bevat verschillende onderdelen zoals “Welke persoonlijke gegevens wij verzamelen”, zoals “Informatie die u verstrekt” of “Informatie van derde partijen”. 

Tot slot staan in de onderste horizontale kolom de juridische grondslagen genoemd. Zodoende lees je in de tabel gemakkelijk af hoe HP de persoonsgegevens verzamelt, voor welke doelen het bedrijf deze gegevens gebruikt en met welke juridische grondslag.

Functionaris Gegevensbescherming

Onder de AVG zijn organisaties onder bepaalde omstandigheden verplicht een Functionaris Gegevensbescherming (FG) aan te stellen. Deze FG houdt binnen de organisatie toezicht op de naleving van de privacywetgeving. Het aanstellen van een FG kan bijvoorbeeld verplicht zijn als het op grote schaal profileren van mensen tot de kernactiviteiten hoort van het bedrijf. Overigens kunnen bedrijven er ook vrijwillig voor kiezen om een FG aan te stellen.

Of HP verplicht is een FG in de arm te nemen, kunnen wij nu niet beoordelen. HP heeft in ieder geval in zijn privacyverklaring genoemd dat het beschikt over een Chief Privacy and Data Protection Officer. Hiermee kunnen gebruikers contact opnemen indien zij vragen hebben over de privacyverklaring of over het inroepen van bepaalde rechten. Daarbij kan de gebruiker HP aanschrijven op het vermelde adres of contact opnemen via het Nederlandstalige contactformulier. HP geeft tot slot aan ernaar te streven binnen 5 werkdagen op alle aanvragen te reageren.

Conclusie

Waar HP het niet zo nauw neemt met consumentenrechten, lijkt het tegenovergestelde te gelden voor de privacy van zijn gebruikers. De privacyverklaring van HP is erg overzichtelijk en geeft op eenvoudige en gestructureerde manier informatie over de verwerking van persoonsgegevens. Kanttekening verdient nog wel dat een goede privacyverklaring geen garantie geeft dat HP ook daadwerkelijk zo goed omgaat met de privacy van zijn gebruikers.

Tekst: Jesse Vermeij (SOLV Advocaten)

▼ Volgende artikel
TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit
© TP-Link Tapo
Zekerheid & gemak

TP-Link brengt Matter-compatibele slimme buitenstekker Tapo P410M uit

TP-Link breidt zijn Tapo-assortiment uit met de P410M, een slimme wifi-stekker die geschikt is voor gebruik buitenshuis. De stekker is weerbestendig en maakt het mogelijk om tuinverlichting, terrasverwarmers of kerstverlichting eenvoudig te bedienen via een app of spraakassistent.

De Tapo P410M ondersteunt het smart home-protocol Matter en is daardoor te gebruiken binnen uiteenlopende ecosystemen van onder meer Apple, Google en Amazon. Via de Tapo-app kunnen gebruikers schema's instellen, de stekker laten schakelen bij zonsondergang of doen alsof er iemand thuis is met de afwezigheidsmodus. De stekker kan ook samenwerken met andere Tapo-apparaten, zoals bewegingssensoren of beveiligingscamera's.

Een opvallende functie is nuldoorgangsdetectie. Daarbij schakelt de stekker alleen op het moment dat er geen spanning op de stroomdraad staat, wat vonkvorming voorkomt bij het aan- of uitzetten van apparaten met een hoog stroomverbruik. Dit moet de levensduur van de schakelaar verlengen.

©TP-Link Tapo

De ingebouwde energiemonitor houdt het stroomverbruik bij en kan worden ingezet voor slimme automatiseringen. Zo kan bijvoorbeeld via een spraakassistent worden gemeld wanneer een wasmachine klaar is, of kan een oplader automatisch worden uitgeschakeld zodra een fietsaccu vol is. Ook kan de P410M de energiestroom meten van kleine zonnepaneelinstallaties, zoals op een balkon.

De Tapo P410M heeft een IP54-certificering en is daardoor spatwaterdicht. Hij functioneert bij temperaturen van -20 tot +50 graden Celsius en heeft een zelfsluitende klep om de aansluiting te beschermen tegen stof en vocht.

De TP-Link Tapo P410M is per direct verkrijgbaar voor een adviesprijs van 31,99 euro.

Wat is Matter?

Matter is een universele smart home-standaard die apparaten van verschillende merken laat samenwerken. Daardoor is het niet meer nodig om per merk een aparte app te gebruiken; een Matter-apparaat zoals de Tapo P410M werkt bijvoorbeeld direct met Apple Home, Google Home en Alexa.

▼ Volgende artikel
Zo meld je phishing in Outlook en Gmail
© izzuan - stock.adobe.com
Huis

Zo meld je phishing in Outlook en Gmail

Phishing komt nog steeds veel voor. Maak er een goede gewoonte van om phishing te melden in Outlook en Gmail. Je slaat twee vliegen in één klap, want je verwijdert de nepmail en je zorgt dat de maildienst zijn eigen filters verbetert.

Dit gaan we doen

Ook al worden mailfilters steeds slimmer, er glippen nog steeds phishingmails doorheen. In dit artikel lees je hoe je verdachte berichten meldt in Outlook en Gmail. Zo houd je je inbox schoon én help je mee om spamfilters te verbeteren.

Lees ook: Last van ongewenste mail? Zo voorkom én blokkeer je het

Rapporteren via Outlook online

Phishing is een vorm van oplichting waarbij een cyberaanvaller probeert om je wachtwoorden, bankgegevens of andere gevoelige informatie te ontfutselen. Deze mails zijn opgesteld dat mensen snel en zonder na te denken erop reageren. Om veilig te blijven moet je proactief zijn.

Door het afzenderadres te controleren zie je vaak dat het niet van een betrouwbare bron afkomstig is. Ook moet je voorzichtig zijn met alarmerende boodschappen die je oproepen om dringend actie te ondernemen.

Als je zo'n phishing-mail via Outlook online ontvangt, dan selecteer je het e-mailadres dat je wilt rapporteren. In het lint selecteer je Rapporteer en dan gebruik je de optie Aanmerken als phishing. Dit rapport wordt gebruikt om de spamfilters te verbeteren en dit soort berichten automatisch te herkennen en tegen te houden.

Je kunt de e-mail ook selecteren en via de drie puntjes de optie Rapporteren / Phishing melden kiezen.In de desktop-versie op je laptop werkt dit hetzelfde. Je selecteert de mail en klikt op dezelfde knop. Ook hier mikt Outlook het bericht meteen in de Prullenbak en stuurt het programma een rapport naar Microsoft.

Met één klik op de knop rapporteer je phishing.

View post on TikTok

Rapporteren in de mobiele Outlook

In de mobiele app van Outlook op een Android of iOS-toestel open je de mail en tik je op de drie puntjes bovenaan het bericht. Dan selecteer je de optie Een probleem melden. Vervolgens kun je een label selecteren dat het best past bij dit soort mail, zoals Spam, Aanzetten tot haat, Dreigende schade aan personen of eigendom. Helaas is hier geen specifieke phishing-optie aanwezig.

Binnen de mobiele app van Outlook rapporteer je phishing-pogingen het beste als spam.

Lees ook: Stop de spam! Zo help je de spamfilters een handje

Rapporteren in Gmail

Ook Gmail heeft niet echt een phishing-label, maar daar raden we aan de spam-optie te gebruiken. Open de nepmail. Dan klik je bovenaan op het pictogram met het uitroepteken: Spam rapporteren. Er verschijnt een pop-up die vraagt of je de spam wilt melden én je tegelijk wilt afmelden voor deze afzender. Gmail verplaatst de mail automatisch naar de spam-map.

Gmail verplaatst het bericht in de spam-map en zorgt ervoor dat je geen berichten meer ontvangt van deze afzender.

Krijg jij nog veel papieren post?

Dan kun je dit wel gebruiken!