ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Hoe Netflix de entertainmentwereld verandert

Netflix is op dit moment de grootste entertainmentservice ter wereld. Met meer dan 109 miljoen gebruikers, waarvan 56 miljoen buiten de VS, kunnen we rustig stellen dat Netflix voorgoed heeft veranderd hoe we omgaan met entertainment. Wij waren uitgenodigd bij Netflix in Berlijn om te ontdekken wat dit platform de komende jaren voor ons in petto heeft.

Greg Peters, Chief Product Officer bij Netflix, ziet het het als een geweldige mijlpaal, maar kijkt ook verder: “Om de volgende 100 miljoen leden aan te trekken, is het belangrijk dat we een breed aanbod aan content hebben en dat gebruikers in een gepersonaliseerde interface toegang krijgen tot hun favoriete content op meerdere apparaten.”

Nieuw en internationaal

Momenteel steekt Netflix jaarlijks zo’n 6 miljard in eigen producties en inmiddels staat de teller op meer dan 400 eigen titels - een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. Door het groeiende aantal leden buiten de VS, moet Netflix bij het maken van eigen content ook steeds meer rekening houden met de gehele wereldbevolking. Peters: “Waar we in het verleden onze producties vertaalden in hooguit 7 talen, doen we dat nu in meer dan 20.”

©PXimport

Het aanbod wordt niet alleen vaker vertaald, er worden ook steeds meer producties in verschillende landen en talen gemaakt. Denk hierbij aan de Engelse hitserie 'The Crown' of de nieuwe Duitse serie 'Dark'. “Doordat content uit allerlei regio's op hetzelfde platform worden aangeboden, komen kijkers films en series tegen die ze normaliter niet of nauwelijks zouden zien.”, aldus Peters.

Gepersonaliseerd aanbod

Door het enorme aanbod is het goed mogelijk dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Netflix investeert dan ook veel tijd en energie in een gepersonaliseerd aanbod. “Het afgelopen jaar experimenteerden we met nieuwe manieren om content uit te lichten die past bij de gebruiker”, vertelt Peters. “Waar we voorheen een scherm vol met tegels toonden met verschillende films en series, lichten we nu bovenaan het scherm een bepaalde film of serie uit.” In het begin werden er stilstaande beelden getoond met een korte beschrijving, maar sinds een jaar worden er steeds vaker bewegende beelden getoond. “Het doel is om de kijker te informeren, zodat die content ontdekt die aansluit bij zijn of haar smaak.”

©PXimport

Hoe vaker iemand Netflix gebruikt, hoe specifieker de genres worden. Een team van vele honderden werknemers uit verschillende landen en culturen voorziet titels van kenmerken, waarna het algoritme diverse (sub)genres genereert en deze voorschotelt aan de kijker. Mike Hastings, Director of Enhanced Content, vertelt dat “het algoritme van Netflix steeds slimmer wordt, en ook steeds meer subgenres aanbeveelt op basis van je gebruik”. Na het invullen van een korte enquête als nieuw lid, krijg je op dag 1 de genres thriller, comedy, drama, enz. Naarmate iemand meer thrillers kijkt, krijgt diegene aanbevolen genres als ‘Thrillers over liefde’, of ‘Thrillers die zich afspelen in New York’.

Het is ook mogelijk om het subgenre ‘Thrillers over liefdesverdriet met een sterke vrouw als hoofdpersonage’ tegen te komen. “Het gaat zelfs verder”, vertelt Greg Peters. “De thumbnail van een titel kan per gebruiker verschillen. Fans van series of films over vriendschappen zullen bij de hitserie Stranger Things een plaatje zien van de 4 vrienden die de hoofdrol spelen, terwijl fans van het genre sci-fi juist een thumbnail te zien krijgen waar het sci-fi aspect meer naar voren komt. Iedere kijker interpreteert content op zijn eigen manier, en het is aan ons om een bepaald aspect van de content naar voren te brengen zodat het de kijker aanspreekt."

In de meeste landen is actie het populairste genre, gevolgd door drama. Er zijn echter uitzonderingen: Duitsers zijn gek op horror en in Italië kijken ze het liefst romantische komedies.

-

Vrijheid voor beide partijen

Om de volgende 100 miljoen leden te werven, is het van belang dat gebruikers op zoveel mogelijk apparaten toegang krijgen tot Netflix. Maria Ferreras, Vice-President Business Development bij Netflix, zet zich in om zoveel mogelijk apparaten toegang te geven tot Netflix. “Inmiddels hebben meer dan 60 diensten de Netflix-app op hun set top box”, aldus Ferreras. "Ook steeds meer televisiemerken geven de afstandsbediening een eigen Netflix-knop, waardoor de kijker direct na het opstarten van de televisie onze dienst kan gebruiken."

©PXimport

Lang niet alle huishoudelijke elektronica was berekend op een app als Netflix, waardoor de ervaring in het begin per apparaat kon verschillen. Ferreras: "Lange tijd was de smartphone-app de meest vloeiende manier om Netflix te gebruiken. Televisies en set top boxes hadden niet genoeg rekenkracht om een vloeiende ervaring te ondersteunen. Gelukkig hebben deze apparaten qua rekenkracht een flinke inhaalslag gemaakt, waardoor Netflix op vrijwel ieder apparaat prima werkt." Inmiddels kan men in het gemiddelde huishouden op een handjevol manieren Netflix gebruiken.

Toch blijft de televisie volgens Peters het middelpunt van home-entertainment. “Meer dan 60% van de kijkers die een nieuwe serie bekijken op hun smartphone of tablet, kijken vanaf aflevering 3 verder op hun televisie. Niet alleen is de televisie bij uitstek het apparaat om samen iets te kijken, maar ook vanwege onze groeiende collectie aan films en series in 4K en HDR hebben gebruikers steeds meer reden om de televisie te gebruiken”. Netflix heeft op dit moment de grootste 4K-bibliotheek van alle streamingdiensten. Tegelijkertijd worden 4K-televisies steeds betaalbaarder. Richard Smith, Senior Product Manager, is vooral enthousiast over nieuwere functies als HDR, Dolby Vision en Dolby Atmos. Smith: “Het beeld in de woonkamer komt steeds dichter in de buut van de oorspronkelijke opname, wat goed nieuws is voor zowel de maker als de kijker”.

©PXimport

Netflix heeft nog een groot voordeel voor de maker als het gaat om het vertellen van een verhaal. Doordat ze zich niet meer rekening hoeven te houden met tijdblokken, kunnen makers afleveringen zo lang of kort maken als ze willen. Greg Peters haalt de Netflix Original-serie ‘The OA’ er als voorbeeld bij: “Net als bij een boek kan een serie op Netflix lange en korte hoofdstukken hebben. De maker kan het op zijn eigen tempo vertellen. Zo zijn er afleveringen van ruim 60 minuten, terwijl andere afleveringen weer 30 of 40 minuten duren."

Dat Netflix meer mogelijkheden biedt dan reguliere videokanalen blijkt ook uit de experimentele serie 'De Gelezen Kat'. In deze interactieve video kan de kijker op meerdere momenten bepalen welke route de Gelaarsde Kat neemt. De kijker kan met de afstandsbedieningen navigeren door de opties die in de loop van het verhaal langskomen. "Deze vorm van content doet het enorm goed bij jonge kijkers", aldus Peters. Op de vraag of we dergelijke content ook voor een volwassen publiek kunnen verwachten, kregen we niet meer dan een glimlach en het magische woord: "Misschien".

©PXimport

Bright

Eind 2017 bracht Netflix zijn eerste blockbuster uit op het streamingplatform. Met een budget van 90 miljoen is het de duurste Netflix-film van dit moment. Zullen streamingdiensten als Netflix niet alleen kabeltelevisie, maar ook volledige filmdistributeurs overbodig maken? Door het groeiende aantal abonnees en (eigen) titels lijkt het einde van het succesverhaal nog lang niet in zicht.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)
© DC Studio
Huis

Waarom je tv-beeld onnatuurlijk oogt (en hoe je dat oplost)

Je hebt net een klein fortuin uitgegeven aan een gloednieuwe 4K- of zelfs 8K-televisie. Je installeert hem, start je favoriete filmklassieker en zakt onderuit op de bank. Maar in plaats van een bioscoopervaring bekruipt je het gevoel dat je naar een goedkope soapserie of een homevideo zit te kijken. De acteurs bewegen vreemd soepel, de actiescènes lijken versneld en de magie is ver te zoeken. Geen zorgen, je televisie is niet stuk. Hij doet eigenlijk iets te goed zijn best.

Dit fenomeen is zo wijdverspreid dat er een officiële term voor is: het 'soap opera effect'. In technische kringen wordt dit ook wel bewegingsinterpolatie of 'motion smoothing' genoemd. Hoewel fabrikanten deze functie met de beste bedoelingen in hun televisies bouwen, is het voor filmfanaten vaak een doorn in het oog. Gelukkig is het eenvoudig op te lossen... als je tenminste weet waar je moet zoeken.

Nooit meer te veel betalen? Check
Kieskeurig.nl/prijsdalers!

Wat is het 'soap opera effect' precies?

Om te begrijpen wat er misgaat, moeten we kijken naar hoe films worden gemaakt. De meeste bioscoopfilms en veel dramaseries worden opgenomen met 24 beelden per seconde. Die snelheid geeft films hun karakteristieke, dromerige uitstraling. Een beetje bewegingsonscherpte hoort daarbij; dat is wat onze hersenen associëren met 'cinema'. Moderne televisies verversen hun beeld echter veel vaker: meestal 60 of zelfs 120 keer per seconde.

Om dat verschil te overbruggen, verzint je slimme televisie er zelf beelden bij. De software kijkt naar beeld A en beeld B, en berekent vervolgens hoe een tussenliggend beeld eruit zou moeten zien. Dit voegt de tv toe aan de stroom. Het resultaat is een supervloeiend beeld waarin elke hapering is gladgestreken.

Voor een voetbalwedstrijd of een live-uitzending is dat geweldig, omdat je de bal en spelers scherper kunt volgen. Maar bij een film zorgt die kunstmatige soepelheid ervoor dat het lijkt alsof je naar een achter de schermen-video zit te kijken, of dus naar een soapserie zoals Goede Tijden, Slechte Tijden, die traditioneel met een hogere beeldsnelheid werd opgenomen. De filmische illusie wordt hierdoor verbroken.

©ER | ID.nl

De winkelmodus is ook een boosdoener

Naast beweging is er nog een reden waarom het beeld er thuis soms onnatuurlijk uitziet: de beeldinstellingen staan nog op standje zonnebank. Veel televisies staan standaard in een modus die 'Levendig' of 'Dynamisch' heet. Deze stand is ontworpen om in een felverlichte winkel de aandacht te trekken met knallende, bijna neon-achtige kleuren en een extreem hoge helderheid. Bovendien is de kleurtemperatuur vaak nogal koel en blauw, omdat dat witter en frisser oogt onder tl-licht. In je sfeervol verlichte woonkamer zorgt dat echter voor een onrustig beeld waarbij huidtinten er onnatuurlijk uitzien en details in felle vlakken verloren gaan.

Hoe krijg je de magie terug?

Het goede nieuws is dat je deze 'verbeteringen' gewoon kunt uitzetten. De snelste manier om van het soap opera effect en de neonkleuren af te komen, is door in het menu van je televisie de beeldmodus te wijzigen. Zoek naar een instelling die Film, Movie, Cinema of Bioscoop heet. In deze modus worden de meeste kunstmatige bewerkingen, zoals bewegingsinterpolatie en overdreven kleurversterking, direct uitgeschakeld of geminimaliseerd. Het beeld wordt misschien iets donkerder en warmer van kleur, maar dat is veel dichter bij wat de regisseur voor ogen had.

Sinds kort hebben veel moderne televisies ook de zogeheten Filmmaker-modus. Dat is de heilige graal voor puristen. Als je deze modus activeert, zet de tv met één druk op de knop alle onnodige nabewerkingen uit en respecteert hij de originele beeldsnelheid, kleuren en beeldverhouding van de film.

Wil je de beeldmodus niet volledig veranderen, maar alleen dat vreemde, soepele effect kwijt? Dan moet je in de geavanceerde instellingen duiken. Elke fabrikant geeft het beestje een andere naam. Bij Samsung zoek je naar Auto Motion Plus of Picture Clarity, bij LG-televisies ga je naar TruMotion, bij Sony naar Motionflow en bij Philips naar Perfect Natural Motion. Door deze functies uit te schakelen of op de laagste stand te zetten, verdwijnt het goedkope video-effect en krijgt je film zijn bioscoopwaardige uitstraling weer terug.

▼ Volgende artikel
Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand
© ER | ID.nl
Huis

Chrome Remote Desktop: ideaal voor ondersteuning op afstand

Een apparaat op afstand bedienen hoeft geen geld te kosten en is verrassend eenvoudig. Of je nu bestanden wilt openen, technische problemen wilt oplossen of meerdere toestellen wilt beheren: met Chrome Remote Desktop kan het allemaal, gratis en zonder gedoe.

De helper begint

Een groot voordeel van Chrome Remote Desktop is de brede compatibiliteit: het werkt met Windows, macOS, Linux en ChromeOS. Bovendien is het veilig – verbindingen worden versleuteld – en je hebt alleen een Chrome-browser nodig. We beginnen aan de kant van degene die op afstand toegang wilt tot een andere computer, degene die ondersteuning biedt vanaf computer A. Op computer A opent de gebruiker Chrome en surft naar https://remotedesktop.google.com. Daar verschijnen twee opties: Dit scherm delen en Verbinding maken met een andere computer. Omdat computer A support wil geven aan een extern apparaat, kiest de gebruiker voor de tweede optie. In dat scherm verschijnt een veld om een toegangscode in te geven, de code volgt zo meteen.

Degene die support geeft, gebruikt het onderste vak.

Acties voor de hulpvrager

Op computer B, de computer die toegang zal verlenen, moet de gebruiker ook in Chrome surfen naar dezelfde website. Daar kiest hij voor de optie Dit scherm delen. Voordat dat mogelijk is, moet Chrome Remote Desktop eerst worden gedownload en geïnstalleerd. De gebruiker klikt daarvoor op de ronde blauwe knop met het witte downloadpijltje. Hiermee wordt een Chrome-extensie geïnstalleerd. Na de installatie verschijnt in het vak Dit scherm delen een blauwe knop met de tekst Code genereren. Wanneer de gebruiker daarop klikt, wordt een toegangscode van 12 cijfers aangemaakt. Die code geeft hij of zij door aan gebruiker A.

Wie support krijgt, moet de code via een berichtje of telefoontje doorgeven.

Scherm delen

Op computer A geeft de gebruiker de code op in Chrome Remote Desktop. Vervolgens wacht hij tot gebruiker B bevestigt dat A toegang mag krijgen tot zijn scherm. Zodra dat is gebeurd, verschijnt het volledige bureaublad van computer B in een nieuw Chrome-venster op computer A. Door dit venster schermvullend weer te geven, kan A probleemloos handelingen uitvoeren op de pc van B. Voor de veiligheid beschikken beide gebruikers over een knop om de sessie op elk moment te beëindigen. Uiteraard is een stabiele internetverbinding noodzakelijk. Daarnaast krijgen beide partijen de melding dat ze klembordsynchronisatie kunnen inschakelen. Hiermee wordt het mogelijk om eenvoudig tekst of bestanden te kopiëren en te plakken tussen beide apparaten.

Gebruiker A krijgt het volledige scherm van B in een Chrome-venster te zien.