ID.nl logo
Zekerheid & gemak

Hoe Netflix de entertainmentwereld verandert

Netflix is op dit moment de grootste entertainmentservice ter wereld. Met meer dan 109 miljoen gebruikers, waarvan 56 miljoen buiten de VS, kunnen we rustig stellen dat Netflix voorgoed heeft veranderd hoe we omgaan met entertainment. Wij waren uitgenodigd bij Netflix in Berlijn om te ontdekken wat dit platform de komende jaren voor ons in petto heeft.

Greg Peters, Chief Product Officer bij Netflix, ziet het het als een geweldige mijlpaal, maar kijkt ook verder: “Om de volgende 100 miljoen leden aan te trekken, is het belangrijk dat we een breed aanbod aan content hebben en dat gebruikers in een gepersonaliseerde interface toegang krijgen tot hun favoriete content op meerdere apparaten.”

Nieuw en internationaal

Momenteel steekt Netflix jaarlijks zo’n 6 miljard in eigen producties en inmiddels staat de teller op meer dan 400 eigen titels - een verdubbeling vergeleken met vorig jaar. Door het groeiende aantal leden buiten de VS, moet Netflix bij het maken van eigen content ook steeds meer rekening houden met de gehele wereldbevolking. Peters: “Waar we in het verleden onze producties vertaalden in hooguit 7 talen, doen we dat nu in meer dan 20.”

©PXimport

Het aanbod wordt niet alleen vaker vertaald, er worden ook steeds meer producties in verschillende landen en talen gemaakt. Denk hierbij aan de Engelse hitserie 'The Crown' of de nieuwe Duitse serie 'Dark'. “Doordat content uit allerlei regio's op hetzelfde platform worden aangeboden, komen kijkers films en series tegen die ze normaliter niet of nauwelijks zouden zien.”, aldus Peters.

Gepersonaliseerd aanbod

Door het enorme aanbod is het goed mogelijk dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Netflix investeert dan ook veel tijd en energie in een gepersonaliseerd aanbod. “Het afgelopen jaar experimenteerden we met nieuwe manieren om content uit te lichten die past bij de gebruiker”, vertelt Peters. “Waar we voorheen een scherm vol met tegels toonden met verschillende films en series, lichten we nu bovenaan het scherm een bepaalde film of serie uit.” In het begin werden er stilstaande beelden getoond met een korte beschrijving, maar sinds een jaar worden er steeds vaker bewegende beelden getoond. “Het doel is om de kijker te informeren, zodat die content ontdekt die aansluit bij zijn of haar smaak.”

©PXimport

Hoe vaker iemand Netflix gebruikt, hoe specifieker de genres worden. Een team van vele honderden werknemers uit verschillende landen en culturen voorziet titels van kenmerken, waarna het algoritme diverse (sub)genres genereert en deze voorschotelt aan de kijker. Mike Hastings, Director of Enhanced Content, vertelt dat “het algoritme van Netflix steeds slimmer wordt, en ook steeds meer subgenres aanbeveelt op basis van je gebruik”. Na het invullen van een korte enquête als nieuw lid, krijg je op dag 1 de genres thriller, comedy, drama, enz. Naarmate iemand meer thrillers kijkt, krijgt diegene aanbevolen genres als ‘Thrillers over liefde’, of ‘Thrillers die zich afspelen in New York’.

Het is ook mogelijk om het subgenre ‘Thrillers over liefdesverdriet met een sterke vrouw als hoofdpersonage’ tegen te komen. “Het gaat zelfs verder”, vertelt Greg Peters. “De thumbnail van een titel kan per gebruiker verschillen. Fans van series of films over vriendschappen zullen bij de hitserie Stranger Things een plaatje zien van de 4 vrienden die de hoofdrol spelen, terwijl fans van het genre sci-fi juist een thumbnail te zien krijgen waar het sci-fi aspect meer naar voren komt. Iedere kijker interpreteert content op zijn eigen manier, en het is aan ons om een bepaald aspect van de content naar voren te brengen zodat het de kijker aanspreekt."

In de meeste landen is actie het populairste genre, gevolgd door drama. Er zijn echter uitzonderingen: Duitsers zijn gek op horror en in Italië kijken ze het liefst romantische komedies.

-

Vrijheid voor beide partijen

Om de volgende 100 miljoen leden te werven, is het van belang dat gebruikers op zoveel mogelijk apparaten toegang krijgen tot Netflix. Maria Ferreras, Vice-President Business Development bij Netflix, zet zich in om zoveel mogelijk apparaten toegang te geven tot Netflix. “Inmiddels hebben meer dan 60 diensten de Netflix-app op hun set top box”, aldus Ferreras. "Ook steeds meer televisiemerken geven de afstandsbediening een eigen Netflix-knop, waardoor de kijker direct na het opstarten van de televisie onze dienst kan gebruiken."

©PXimport

Lang niet alle huishoudelijke elektronica was berekend op een app als Netflix, waardoor de ervaring in het begin per apparaat kon verschillen. Ferreras: "Lange tijd was de smartphone-app de meest vloeiende manier om Netflix te gebruiken. Televisies en set top boxes hadden niet genoeg rekenkracht om een vloeiende ervaring te ondersteunen. Gelukkig hebben deze apparaten qua rekenkracht een flinke inhaalslag gemaakt, waardoor Netflix op vrijwel ieder apparaat prima werkt." Inmiddels kan men in het gemiddelde huishouden op een handjevol manieren Netflix gebruiken.

Toch blijft de televisie volgens Peters het middelpunt van home-entertainment. “Meer dan 60% van de kijkers die een nieuwe serie bekijken op hun smartphone of tablet, kijken vanaf aflevering 3 verder op hun televisie. Niet alleen is de televisie bij uitstek het apparaat om samen iets te kijken, maar ook vanwege onze groeiende collectie aan films en series in 4K en HDR hebben gebruikers steeds meer reden om de televisie te gebruiken”. Netflix heeft op dit moment de grootste 4K-bibliotheek van alle streamingdiensten. Tegelijkertijd worden 4K-televisies steeds betaalbaarder. Richard Smith, Senior Product Manager, is vooral enthousiast over nieuwere functies als HDR, Dolby Vision en Dolby Atmos. Smith: “Het beeld in de woonkamer komt steeds dichter in de buut van de oorspronkelijke opname, wat goed nieuws is voor zowel de maker als de kijker”.

©PXimport

Netflix heeft nog een groot voordeel voor de maker als het gaat om het vertellen van een verhaal. Doordat ze zich niet meer rekening hoeven te houden met tijdblokken, kunnen makers afleveringen zo lang of kort maken als ze willen. Greg Peters haalt de Netflix Original-serie ‘The OA’ er als voorbeeld bij: “Net als bij een boek kan een serie op Netflix lange en korte hoofdstukken hebben. De maker kan het op zijn eigen tempo vertellen. Zo zijn er afleveringen van ruim 60 minuten, terwijl andere afleveringen weer 30 of 40 minuten duren."

Dat Netflix meer mogelijkheden biedt dan reguliere videokanalen blijkt ook uit de experimentele serie 'De Gelezen Kat'. In deze interactieve video kan de kijker op meerdere momenten bepalen welke route de Gelaarsde Kat neemt. De kijker kan met de afstandsbedieningen navigeren door de opties die in de loop van het verhaal langskomen. "Deze vorm van content doet het enorm goed bij jonge kijkers", aldus Peters. Op de vraag of we dergelijke content ook voor een volwassen publiek kunnen verwachten, kregen we niet meer dan een glimlach en het magische woord: "Misschien".

©PXimport

Bright

Eind 2017 bracht Netflix zijn eerste blockbuster uit op het streamingplatform. Met een budget van 90 miljoen is het de duurste Netflix-film van dit moment. Zullen streamingdiensten als Netflix niet alleen kabeltelevisie, maar ook volledige filmdistributeurs overbodig maken? Door het groeiende aantal abonnees en (eigen) titels lijkt het einde van het succesverhaal nog lang niet in zicht.

©PXimport

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede bluetooth-koptelefoons tot 175 euro
© Sennheiser
Huis

Waar voor je geld: 5 goede bluetooth-koptelefoons tot 175 euro

Bij ID.nl zijn we dol op kwaliteitsproducten waar je niet de hoofdprijs voor betaalt. Een paar keer per week speuren we binnen een bepaald thema naar zulke deals. Ben je op zoek naar een betaalbare bluetooth-hoofdtelefoon met een goed geluid? Vandaag hebben we vijf interessante modellen voor je gespot.

Disclaimer: Op het moment van schrijven zijn de besproken bluetooth-koptelefoons bij de goedkoopste webwinkels niet duurder dan 175 euro. De prijzen kunnen echter schommelen.

Sennheiser Accentum Plus Wireless

Sennheiser bracht afgelopen voorjaar een nieuwe bluetooth-koptelefoon op de markt. En wat voor één, want de Accentum Plus Wireless is comfortabel, gebruiksvriendelijk én betaalbaar. Zoals je van de Duitse audiospecialist mag verwachten, is de geluidskwaliteit prima op orde. De gebruikersreviews op Kieskeurig.nl liegen er dan ook niet om. Alle testers gaven deze koptelefoon een 9 of 10 als reviewscore.

Handig is dat je diverse audio-instellingen naar wens kunt aanpassen. Dat werkt met een app op een smartphone. Een ander speerpunt is de functie actieve ruisonderdrukking (ANC), zodat je geen of nauwelijks storende omgevingsgeluiden hoort. Ideaal voor wie aandachtig naar een luisterboek, podcast of rustig muziekalbum wil luisteren.

Volgens Sennheiser houdt een volgeladen accu het ongeveer 50 uur vol. Is de batterij leeg, dan kun je evengoed weer snel luisteren. Na tien minuten snelladen kan de Accentum Plus Wireless er weer 5 uur tegenaan. Voor een hoog draagcomfort heeft de hoofdtelefoon zachte oorkussens en een verstelbare hoofdband met binnenvoering. Bovendien is hij met een gewicht van 227 gram ook niet zo zwaar. Geïnteresseerden kiezen tussen een zwarte en witte behuizing. Meer weten? Lees dan deze review op ID.nl.

Skullcandy Hesh ANC

Op zoek naar een ANC-koptelefoon voor minder dan 100 euro? Dat komt mooi uit, want dit exemplaar van Skullcandy is op Kieskeurig.nl momenteel goedkoper dan ooit. Aan de hand van vier meetmicrofoons registreert de Hesh ANC omgevingsgeluiden, waarna de geïntegreerde chip vliegensvlug een tegengeluid berekent. Deze bluetooth-hoofdtelefoon dempt op die manier lawaai, zodat je op elke plek geconcentreerd kunt luisteren. De oplaadbare batterij heeft volgens de fabrikant een maximale speeltijd van 22 uur. Accu leeg? Na 10 minuten opladen kun je weer 3 uur luisteren.

Dit over-earmodel bevat binnenin twee audiodrivers van 40 millimeter. Die zijn verantwoordelijk voor het geluid. Tijdens een luistersessie hoef je geen smartphone uit je broek- of jaszak te halen. Gebruik gewoon de knopjes op de oorschelp om de audioweergave te bedienen. Wijzig onder meer het volumeniveau en skip nummers. De behuizing weegt 228 gram en heeft een vouwbaar ontwerp. Hierdoor past dit luisterapparaat makkelijk in een tas.

Sony ULT Wear (WH-ULT900N)

Kun jij een flinke portie bas wel waarderen? De onlangs verschenen Sony ULT Wear (zwart/wit/groen) valt dan ongetwijfeld bij je in de smaak. Je drukt op de ULT-knop om het basniveau verder op te voeren. Gunstig voor liefhebbers van opzwepende muziekstijlen als dance, hiphop en rock. Een andere belangrijke eigenschap is de aanwezigheid van actieve ruisonderdrukking. Sony heeft deze techniek erg goed onder de knie, waardoor je niet of nauwelijks omgevingsgeluiden hoort. Wanneer je veel onderweg bent, komt de bijgesloten stevige reishoes goed van pas.

De rechteroorschelp bevat een handig aanraakpaneel waarmee je de muziek kunt bedienen. Veeg omhoog voor meer volume en veeg vooruit om naar het volgende liedje te gaan. Als je de Sony Headphones-app op een smartphone installeert, kun je diverse audio-instellingen aanpassen. Ga bij een volledig opgeladen accu uit van een luistertijd van zo’n 30 uur. Schakel je actieve ruisonderdrukking uit, dan kun je zelfs 50 uur luisteren. Lees in deze uitgebreide review meer informatie over deze betaalbare koptelefoon.

Audio-Technica ATH-M50XBT2

Vergeleken met veel andere over-ear-hoofdtelefoons heeft dit exemplaar relatief grote drivers van 45 millimeter. Dat bevordert een krachtig en open geluid. Daarnaast loopt het (brede) frequentiebereik van 15 Hz tot 28 kHz. Je mag dus een gedetailleerde weergave verwachten. Overigens ondersteunt de Audio-Technica ATH-M50XBT2 geen actieve ruisonderdrukking. Het Japanse merk focust zich met dit product namelijk louter op een hoge audiokwaliteit. Wegens de gesloten constructie dempt de koptelefoon alsnog omgevingsgeluiden.

Zoals we inmiddels van Audio-Technica gewend zijn, heeft ook deze bluetooth-koptelefoon een lange accuduur. Een volledig opgeladen batterij biedt een luistertijd van ongeveer 50 uur. Bij een lege accu kun je eventueel 10 minuten snelladen, waarna je weer 3 uur kunt luisteren. De behuizing heeft een fysieke knop waarmee je inkomende telefoonoproepen kunt aannemen. Verder roep je via deze knop ook jouw favoriete stemassistent op, zoals Google Assistent of Siri. Tot slot pas je in een app op je smartphone naar eigen smaak de equalizer-instellingen aan. De ATH-M50XBT2 is in een zwarte en blauwe versie te koop.

Marshall Monitor II A.N.C.

De Marshall Monitor II A.N.C. combineert een fraai retrodesign met goed geluid. Deze bluetooth-koptelefoon was op het moment van schrijven niet eerder zo goedkoop. Hoewel het Britse audiomerk op zijn eigen website een adviesprijs van 299 euro hanteert, vragen enkele webshops momenteel minder dan 200 euro. Dankzij de actieve ruisonderdrukking is het een prima luistermaatje voor onderweg. Vervelende omgevingsgeluiden verdwijnen namelijk naar de achtergrond. Je kiest in een app op je smartphone de mate van ruisonderdrukking.

De geïntegreerde accu ondersteunt een maximale luistertijd tot ongeveer 45 uur. Bij gebruik van actieve ruisonderdrukking kun je nog altijd 30 uur luisteren. Verder laad je een lege accu in een kwartier weer deels op. De luistertijd bedraagt dan ongeveer 5 uur. De goudkleurige knop springt direct in het oog. Die ondersteunt diverse functies, zoals het aanpassen van het volume en het door elkaar husselen van nummers. Er is ook nog een kleinere zwarte knop. Switch daarmee tussen verschillende geluidsmodi of roep een stemassistent op. Deze over-ear-hoofdtelefoon heeft een opvouwbare constructie, waardoor je hem makkelijk meeneemt.

▼ Volgende artikel
Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af
© Wesley Akkerman
Huis

Review OnePlus 15R - Slankt het topmodel prima af

De OnePlus 15R is een afgeslankte versie van de OnePlus 15, die eerder in 2025 op de markt verscheen. De specificaties liggen wel uit elkaar, maar niet heel ver – terwijl de prijs wel flink naar beneden is gegaan. Wat merk je van die specs in de praktijk? Nou…

Uitstekend
Conclusie

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.

Plus- en minpunten
  • Strak ontwerp
  • Overzichtelijke, snelle software
  • Fijn amoledpaneel
  • Batterij houdt het twee dagen vol
  • Opladen gaat heel snel
  • Updatebeleid kan wat beter
  • Camera's ondergeschoven kindje
CategorieSpecificatie
Display6,83 inch amoled, 165Hz (adaptief), 1800 nits helderheid
ProcessorSnapdragon 8 Gen 5
Geheugen12 GB LPDDR5X
Opslag256 GB / 512 GB (UFS 4.1)
Batterij7400 mAh met 80W SUPERVOOC (snelladen)
Camera achter50 MP hoofdcamera (OIS), 8 MP ultragroothoek
Camera voor32 MP met autofocus
VideoTot 4K op 120 fps (achter) / 4K op 30 fps (voor)
SoftwareOxygenOS 16.0 (gebaseerd op Android 16)
BouwGorilla Glass 7i, metalen frame, 214-215 gram
Connectiviteit5G, wifi 7, bluetooth 6.0, NFC
Extra'sUltrasone vingerafdrukscanner, infrarood afstandsbediening

Of je nu voor het topmodel kiest of voor de goedkopere versie gaat, je krijgt in beide gevallen een smartphone die er strak uitziet met die hippe platte randen en een stevige behuizing. Het design heeft veel weg van een moderne iPhone, maar door de matte glazen achterkant en het metalen frame voelt het toestel toch heel luxe aan. De Mint Breeze-kleur die we voor deze test gebruiken, springt er echt uit met zijn frisse look. Een leuke extra is de slimme Plus-knop waar je zelf een functie aan kunt koppelen, en je hoeft niet bang te zijn voor een beetje water of stof dankzij de goede bescherming.

Met 6,83 inch is het scherm flink groot, zelfs groter dan dat van de duurdere uitvoering, maar de telefoon ligt desondanks toch prettig in de hand. Door het amoledpaneel zien de kleuren er prachtig uit en is het contrast lekker diep. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de verversingssnelheid van 165 Hz. In de praktijk heb je daar vooral bij een aantal games echt iets aan, maar het blijft een unieke feature. De ultrasone vingerafdrukscanner onder het glas werkt bovendien razendsnel, zelfs als je vingers nat zijn. Ook buiten in het felle zonlicht heb je geen problemen, want de hoge helderheid houdt het display goed leesbaar.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Snel, sneller, snelst

Onder de motorkap van de OnePlus 15R vind je de nieuwe Snapdragon 8 Gen 5-chipset. Hoewel dat niet de allersnelste processor op de markt is, merk je daar in het dagelijks gebruik weinig van. Dankzij de royale hoeveelheid werkgeheugen schakel je bovendien moeiteloos tussen zware apps en diensten. En als je vaak games op je smartphone speelt, dan kom je ook hier uit de voeten, want populaire spellen draaien vloeiend op de hoogste instellingen. De OnePlus 15 mag op papier (en in benchmarks) dan indrukwekkender zijn met zijn cpu, in de praktijk merk je weinig verschil.

Het echte paradepaardje is de gigantische batterij met een vermogen van 7400 mAh. Daarmee is dat een van de grootste batterijen die je momenteel in een smartphone aantreft, waardoor je soms wel anderhalf tot twee dagen doorkomt zonder naar de lader te grijpen. Zelfs na een dag vol intensief gebruik houd je vaak nog een flinke reserve over. Is de batterij onverhoopt leeg? Met een snellader van 80 watt zit je binnen een uur weer gewoon op 100 procent. Bij de OnePlus 15R hoef je dus niet te kiezen voor een batterij die het lang uithoudt of een snelle oplaadprestatie.

©Wesley Akkerman

©Wesley Akkerman

Beleid en camera's kunnen wat beter

De OnePlus 15R draait ondertussen op het nieuwe OxygenOS 16, precies hetzelfde systeem als de duurdere OnePlus 15. De software voelt rap en vloeiend aan en biedt handige extra's, zoals een aanpasbaar zijmenu voor je widgets. De software-ondersteuning van zes jaar is daarnaast ook heel fijn, al krijg je slechts vier jaar aan Android-upgrades. Dat is wel een beetje mager gezien de krachtige hardware. Verder is en blijft de software gewoon prima voor dagelijkse situaties. Onderdelen staan op logische plekken en alles oogt even gelikt als strak.

De selfiecamera is er daarnaast flink op vooruitgegaan en maakt scherpe foto's dankzij de nieuwe autofocus. En waar de OnePlus 15 met drie premium lenzen echt een alleskunner is, focust de 15R zich vooral op de belangrijkste camera. De beeldbewerking zorgt voor levendige kleuren die er prima uitzien voor sociale media, al missen de foto's soms de speelsheid van het topmodel. Inzoomen is niet altijd een goed idee, maar voor alledaagse kiekjes werkt dit allemaal prima. Over het algemeen biedt het systeem een prettige, vloeiende gebruikservaring.

0,6x

1x

2x

OnePlus 15R kopen?

Niemand zal achterovergeslagen worden door de OnePlus 15R, en dat is ook precies de bedoeling. Dit toestel is er niet om te imponeren met dikke extra’s, maar om te laten zien welke ervaring overblijft wanneer je het topmodel ontdoet van zijn meest premium features. De focus ligt duidelijk op snelheid, rekenkracht, het scherm en de software. Camera's en updatebeleid waren kennelijk minder belangrijk bij het samenstellen van dit pakket, maar voor minder dan 700 euro (of 100 euro extra voor meer opslag) is het lastig om een betere midranger te vinden.