ID.nl logo
10 misverstanden over garantie op online koopjes
© Reshift Digital
Huis

10 misverstanden over garantie op online koopjes

Liegen over garantieregels. Online en offline maken winkels zich hier regelmatig schuldig aan. Onlangs bleek nog uit veel elektronicawinkels garantierechten ten onrechte inperken.

Liegen over garantieregels. Online en offline maken winkels zich hier regelmatig schuldig aan. Onlangs bleek nog uit veel elektronicawinkels garantierechten ten onrechte inperken. Van verzendkosten. E-shoppers vragen zich intussen af waar ze recht op hebben. Hoe zit het als u iets via internet in het buitenland koopt? En waar moet u naartoe als uw spullen stuk gaan? En moet u nu echt alles in originele verpakking met aankoopbon terugsturen? Hoog tijd voor licht in de duisternis: we zetten we tien hardnekkige misverstanden voor u op een rij.

©CIDimport

1 Online shoppen is goedkoper, zeur dus niet over garantie

Onzin. Online en offline gelden precies dezelfde garantieregels. De manier van bestellen en de prijs maken niets uit. Volgens de wet hebt u namelijk recht op een goed product. Dit betekent dat het bij normaal gebruik moet voldoen aan wat u er redelijkerwijs van mag verwachten. Is dat niet het geval, dan hebt u recht op reparatie, of vervanging. Vergeet verder niet dat u na een online aanschaf altijd recht hebt op een wettelijke bedenktijd van zeven werkdagen na ontvangst van het product. In die tijd mag u iets zonder verplichtingen terugsturen.

2 Garantie heb je in soorten en maten, net wat je koopt

Nee, we kennen twee soorten garantie: wettelijke garantie én (extra) garantie die een winkelier of fabrikant verstrekt. In het eerste half jaar na uw (online) aanschaf hebt u wettelijk recht op garantie als iets kapot gaat. Of dat komt door verkeerd gebruik, moet uw webshop maar aantonen. Daarna hebt u recht op garantie zolang u mag verwachten dat het product mee zou moeten gaan. De ‘bewijslast' is wel omgedraaid: u moet verborgen gebreken aantonen. Een webwinkel of fabrikant mag altijd extra garantie bovenop de wettelijke garantie verstrekken. Maar de voorwaarden mogen nooit ongunstiger zijn dan die van de wettelijke garantie.

3 Je hebt altijd recht op garantie

Ook niet juist. U hebt weliswaar recht op een goed product. Maar als u het door uw onvoorzichtigheid of gewoon door slijtage kapot gaat, hebt u geen recht op (wettelijke) garantie.

4 Een webshop mag reparatiekosten berekenen

Meestal niet. Als iets buiten uw schuld kapot gaat en dat gebeurt binnen de wettelijke of afgesproken garantietermijn, moet de webwinkel uw product (gratis) repareren of vervangen.
Maar ook na verloop van de (extra) garantieperiode kunt u vaak nog om garantie vragen, vooral bij duurzame consumptiegoederen.

U hebt namelijk recht op een goed product. Wat dat precies is, ligt niet haarscherp vast en dus ontstaat er helaas nog vaak discussie over. Het hangt onder meer af van het soort product, de aanschafprijs, het merk of wat de fabrikant over de levensduur belooft. Maar stel dat u twee jaar garantie krijgt op een laptop en hij gaat na 2,5 jaar stuk. Dan kunt u vaak toch garantie claimen, omdat u van een laptop een langere levensduur mag verwachten.

Soms moet u wel een deel van de kosten betalen voor een eventueel vervangende, nieuwe laptop. Omdat u hem lang prima hebt kunnen gebruiken en hij door reparatie langer meegaat.

5 Garantie komt van de fabrikant, daar moet je garantie claimen

Nee, garantie claimt u in eerste instantie bij uw webshop. U mag niet zomaar doorgestuurd worden naar een andere leverancier of naar de fabrikant. Wel is het zo dat fabrikanten de garantie soms op zich nemen, maar vraag altijd eerst de verkoper om een oplossing. Bewaar uw aankoopbon, het bewijs van uw koopovereenkomst. Ook een bankafschrift mag als aankoopbewijs dienen!

6 Als u in het buitenland koopt, hebt u geen recht op garantie

Dat is niet zo. In de Europese lidstaten geldt in ieder geval een wettelijke garantie van twee jaar. Maar verder kunnen garantieregels verschillen (zie kader). Garantie in het buitenland kan dus wel degelijk problemen opleveren, los van barrières als taal en afstand. De Europese Commissie werkt daarom aan nieuwe consumentenrechten om regels gelijk te trekken. Doel is dat iedereen die over de grens winkelt precies weet waar hij aan toe is. Ons advies: waar u ook koopt, controleer vooraf de garantievoorwaarden! Geen zin? Lees ze toch.

 

7 Terugsturen kan alleen in originele verpakking

Klopt niet. Als u iets wilt terugsturen, mag de verkoper u vragen het product onbeschadigd en in originele verpakking te retourneren. Hij mag niet eisen dat de verpakking ongeopend en helemaal onbeschadigd blijft. Hij moet bovendien zorgen voor een verpakking die zich eenvoudig laat openen en hersluiten. Vergeet bij het terugsturen niet om een bewijs van terugzending te vragen!

8 Verzendkosten zijn voor de koper

Online kopen betekent dat u met verzendkosten zit u als iets ter reparatie wilt terugsturen. De koper wordt vaak gevraagd die kosten te voldoen. Als u gebruikmaakt van uw bedenkrecht (zie boven) was dat lange tijd terecht, tot een recente uitspraak van het Europese Hof. Nu hoeft u niet langer verzendkosten te betalen. Bij een ondeugdelijk artikel zijn de verzendkosten binnen de garantieperiode dus voor de verkoper. Is een product lang weg ter reparatie, dan hoort men u een vergelijkbaar artikel uit te lenen.

9 Als u online koopt, kunt u de garantie beter uitbreiden

Waarom? Volgens de wet hebt u namelijk ook zonder uitgebreide garantie recht op een goed product. Waarom zou u zich extra beschermen tegen iets waar u al recht op hebt? Interessant wordt het pas als u veel ruimere garantierechten krijgt.

10 Krijgt u geen garantie, geef het dan maar op

Onjuist. Haak niet bij voorbaat af bij problemen. Achterhaal waar u recht op hebt (vraag 1 t/m 9). Is een webwinkel lid van Thuiswinkel.org, dien daar een klacht in. Deze branchevereniging kan een winkel tot actie manen. Als een webwinkel is aangesloten bij de Geschillencommissie, kunt u daar uw geschil voorleggen en een advies krijgen. Met vragen en klachten over garantie kunt u verder terecht bij ConsuWijzer, het informatieloket van de overheid voor consumenten.

Via ConsuWijzer kan door toezichthoudende instanties (zie kader Consumentenautoriteit) actie worden ondernomen tegen webwinkels die de regels aan hun laars lappen. Als u elders in Europa problemen hebt, kunt u een beroep doen op het europees Consumenten Centrum. Hier en over de grens kunt u verder altijd naar de rechter stappen. Juridisch advies kunt u inwinnen bij het Juridisch Loket. Weet wel dat een juridisch geschil veel tijd en geld kan kosten.

Dit artikel komt uit Computer Idee nummer 12, jaargang 2010.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt
© Rens Blom
Huis

Review Dyson V16 Piston Animal: zuigt beter dan dat hij dweilt

Met de Dyson V16 Piston Animal kun je draadloos stofzuigen én dweilen, mits je het dweilopzetstuk er ook bij koopt. Dyson mikt met deze steelstofzuiger op huishoudens met dieren, maar de antiklitborstels blijken ook handig om lange menselijke haren op te zuigen. Een review van deze twee-in-één-gadget.

Uitstekend
Conclusie

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

Plus- en minpunten
  • Compleet en licht verbeterd ontwerp
  • Accuduur van 1 uur
  • Zuigt ook (lange) haren effectief op
  • Optionele dweil niet fantastisch
  • Stevige adviesprijs

Dyson staat bekend om zijn premium apparatuur met stevige prijzen, en dat is bij de V16 Piston Animal niet anders. De stofzuiger heeft een adviesprijs van 849 euro. Wil je daar ook de Submarine-dweilborstel bij, dan ben je in totaal bijna 1000 euro kwijt. Dyson kennende zullen deze prijzen binnen een jaar wel enigszins dalen, waardoor de V16 Piston Animal een betere prijs-kwaliteitverhouding krijgt.

Verbeterd ontwerp

Het ontwerp van de stofzuiger steekt goed in elkaar. De kunststof behuizing voelt degelijk aan en heeft een matzwarte afwerking, wat wij persoonlijk mooier vinden dan het grijs van voorgaande Dyson-stofzuigers. De verwijderbare batterij aan de onderkant blijft een goede zet, net als het lcd-schermpje in je gezichtsveld. Op dit scherm zie je hoelang je nog kunt stofzuigen (of dweilen) en via grafieken welk soort vuil je opzuigt.

©Rens Blom

Op het display zie je wat voor soort vuil je opzuigt en hoelang de accu nog meegaat.

Het is fijn dat je het HEPA-filter aan de achterzijde van de stofzuiger kunt losdraaien om hem te wassen. Zo blijft de stofzuiger op de lange termijn zelf zo schoon mogelijk.

©Rens Blom

Het HEPA-filter kan in de wasmachine, zodat je niet steeds nieuwe hoeft te kopen.

Een prettige verbetering in de V16 Piston Animal ten opzichte van vorige geteste Dyson-modellen is het stofreservoir. De draadloze steelstofzuiger heeft een opvangbak van 1,3 liter. Door een hendeltje te gebruiken, pers je het opgezogen vuil samen en raakt het stofreservoir minder snel vol. Wanneer je het stofreservoir boven je vuilnisbak leegt, valt de inhoud netjes naar beneden. Bij andere geteste Dyson-stofzuigers wil het vuil door de kracht van het geopende stofreservoir nog weleens in een cirkel omlaag dwarrelen, waardoor een deel buiten je vuilnisbak belandt. Het is goed om te zien dat Dyson hiervan heeft geleerd.

©Rens Blom

Je kunt de stofzuiger zonder van opzetstuk te wisselen op vloeren en kleden gebruiken.

Haren opzuigen

Effectieve stofzuigers bouwen doet Dyson al jaren, en daar vormt de V16 Piston Animal geen uitzondering op. De ster van de show is een nieuwe brede zuigmond met een speciale structuur om lange haren op te zuigen zonder dat ze vastklitten in de bewegende onderdelen van het mondstuk. Dat mondstuk werkt als een trein, hebben we de afgelopen vier weken gemerkt in een huishouden met twee verharende katten, een nog erger verharende oppashond én een vriendin met lang haar. De V16 Piston Animal zuigt de complete vloer schoon, waarbij delen van kattenbakkorrels, broodkruimels, ander vuil en dus al die haren soepel de stofzuiger in verdwijnen. Dat is best een prettig aanzicht, zeker dankzij het ingebouwde laserlicht dat een deel van je vloer groen laat oplichten om beter te zien wat je opzuigt.

©Rens Blom

De ingebouwde verlichting laat extra goed zien wat je opzuigt.

Slim aan die vernieuwde brede zuigmond is dat hij werkt op harde vloeren én tapijt of een kleed. De stofzuiger past zijn manier van zuigen aan als hij een andere ondergrond detecteert. Je kunt in één moeite dus je hele kamer stofzuigen, wat een fijne manier van werken is die past bij de hoge prijs van de stofzuiger.

Dyson levert de V16 Piston Animal met drie extra opzetstukken. Een langere, smallere zuigmond tovert de stofzuiger om tot een flinke kruimeldief, terwijl de twee-in-één-zuigmond bedoeld is voor tafels, traptreden en andere kleine oppervlakken. Het meest interessant vinden we een kleine zuigmond met dezelfde antiklitconstructie als de grote zuigmond. Deze kleine zuigmond leent zich goed om de bank, stoelen en je matras te stofzuigen.

©Rens Blom

De inhoud van de verpakking, inclusief de prijzige Submarine 2.0-dweilborstel.

De Dyson V16 Piston Animal heeft drie zuigmodi: de zuinige ecostand, de automatische stand en de boost-modus voor maximale zuigkracht. De automatische stand is het nuttigst, want die schakelt automatisch naar boost zodra hij veel vuil tegenkomt. Wij konden de stofzuiger zo'n 60 minuten gebruiken op de automatische stand. De accu opladen duurt grofweg vierenhalf uur.

Dweilen vraagt om versie 3

Voor 149 euro extra koop je de V16 Piston Animal met een dweilmond, door Dyson de Submarine 2.0 genoemd. Dat komt omdat er al een dweil met Submarine 1.0-techniek is, die overigens niet werkt met de V16 Piston Animal. Andersom kun je de 2.0-dweil niet gebruiken met vorige Dyson-apparaten. Makkelijk upgraden of uitwisselen zit er dus niet in.

©Rens Blom

De 2.0-dweilborstel vervangt de Submarine 1.0-versie.

Over de 1.0-dweil waren we niet heel enthousiast, en hoewel de 2.0-versie beter is, blijft het dweilen wat wiebelig en krijgen we snel strepen. De waterbak legen is wel eenvoudiger. Al met al een prima gadget om de vloer even op te frissen, maar een serieuze dweil biedt nog steeds beter resultaat.

©Rens Blom

De dweil reinigt de vloer, maar doet dat nogal wiebelig

Conclusie: Dyson V16 Piston Animal kopen?

De Dyson V16 Piston Animal is een krachtige en complete steelstofzuiger voor mensen met huisdieren en/of lange haren. De stevige prijs is begrijpelijk, maar niet mals. Dat kan wachten op een aanbieding de moeite waard kan maken. De optionele dweilmond à 149 euro weet ons niet helemaal te overtuigen.

▼ Volgende artikel
Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen
© JBL | Ali Harper | Stocksy.com
Huis

Nieuw van JBL: open-ear koptelefoon voor kinderen

JBL breidt zijn Junior-serie uit met de JBL Junior FREE, de eerste open-ear koptelefoon van het merk die speciaal is ontworpen voor kinderen. Het model combineert een open ontwerp met ouderlijk toezicht via een app en een maximale geluidssterkte van 85 decibel, zodat kinderen veilig kunnen luisteren zonder volledig afgesloten te zijn van hun omgeving.

De Junior FREE maakt gebruik van JBL's OpenSound-technologie, waarbij geluid via luchttrillingen naar het oor wordt geleid zonder de gehoorgang af te sluiten. Daardoor horen kinderen nog wat er om hen heen gebeurt, wat handig is tijdens huiswerk of onderweg. Tegelijkertijd beperkt de ingebouwde JBL Safe Sound-functie het volume tot 85 decibel, een niveau dat als veilig wordt beschouwd voor jonge oren. Ouders kunnen via de JBL Headphones-app het volume en de luistertijd in real-time volgen, en krijgen dagelijkse of wekelijkse rapporten over gebruik en geluidsblootstelling.

Het ontwerp is afgestemd op kinderen: lichtgewicht, flexibel en gemaakt van zacht siliconenmateriaal. De open-ear constructie rust op het oor in plaats van erin, wat volgens JBL extra comfort biedt bij langdurig gebruik. De grotere knoppen maken de bediening eenvoudig, en de spatwaterdichte behuizing (IPX4) moet de koptelefoon bestand maken tegen dagelijkse ongelukjes. De batterij houdt het tot tien uur vol, en met tien minuten opladen komt daar nog eens drie uur bij.

JBL heeft ook gedacht aan speelse details. De verpakking kan worden omgevormd tot een telefoonstandaard en in de doos zitten stickers waarmee kinderen hun koptelefoon kunnen versieren.

©JBL

De JBL Junior FREE is vanaf november verkrijgbaar in paars, turquoise en perzik. De adviesprijs is 69,99 euro.