ID.nl logo
Energiezuinig verwarmen? Kies voor lage temperatuurradiatoren
Energie

Energiezuinig verwarmen? Kies voor lage temperatuurradiatoren

Bij lage temperatuurverwarming, of LTV, verwarm je je huis met een lagere watertemperatuur dan je gewend bent. Dat is niet alleen beter voor de planeet, maar kan ook veel geld besparen. In dit artikel leggen we uit wat ervoor nodig is om optimaal te verwarmen met lage temperatuurradiatoren.

In samenwerking met Jaga.

Begin met goede isolatie

Voordat je begint aan lage temperatuurverwarming is het noodzakelijk dat je huis goed geïsoleerd is. Een van de redenen dat de aanvoertemperatuur bij een traditionele verwarming zo hoog is (rond de 75 en 85 graden Celsius), is omdat oude huizen veel naden en kieren bevatten. Oftewel: om voldoende warmte te produceren waren er hoge watertemperaturen nodig. Veel moderne huizen zijn standaard al goed geïsoleerd, maar als dat bij jouw huis nog niet het geval is, krijg je je woning waarschijnlijk niet goed warm met LTV.

Bij oude woningen met slechte isolatie is het dus belangrijk om eerst betere isolatie aan te brengen. In dit artikel behandelen we niet hoe je je huis het best kunt isoleren, maar kortweg heb je voor lage temperatuurverwarming minstens 8 cm dak- en vloerisolatie nodig (maar hoe meer, hoe beter natuurlijk). Als je daarbovenop spouwmuurisolatie en in het gehele huis HR++-glas hebt, zou dat voldoende moeten zijn, adviseert Milieu Centraal .

Gebruik een lage temperatuurradiator

Als je huis goed geïsoleerd is, kun je het afgiftesysteem met lage temperatuurverwarming aanpakken. Bij lage temperatuurradiatoren is het rendement groter dan bij traditionele radiatoren. De radiatoren zijn namelijk zo ontworpen dat er minder warmteverlies optreedt dan bij een traditioneel systeem. Dit heeft te maken met de materialen en het ontwerp. Er is minder warm water nodig om dezelfde warmteafgifte te krijgen.  Met zo’n lage temperatuurradiator kun je je woning dus met een lagere watertemperatuur op dezelfde temperatuur krijgen als bij een oude radiator. De oude radiator had daarvoor meer water van een hoge temperatuur nodig, en dat verbruikt meer energie. Daardoor heb je met lage temperatuurverwarming dus een lagere energierekening voor hetzelfde comfort.

Naast de lage temperatuurradiatoren behoort ook vloerverwarming tot de duurzame warmte-afgiftesystemen. Vloerverwarming werkt ook op een lagere watertemperatuur. Maar wij raden in bestaande bouw het gebruik van lage temperatuurradiatoren aan. Deze zijn namelijk veel eenvoudiger en sneller te monteren dan vloerverwarming, omdat ze aan te sluiten zijn op het bestaande leidingsysteem.

De populairste LT-radiator is de Jaga Strada. Deze bevat Low-H2O-technologie, waardoor de radiator klein en energiezuinig is. Sterker nog: Jaga-radiatoren zijn de zuinigste van Nederland. De warmtewisselaar van aluminium en koper reageert bovendien sneller dan vloerverwarming of andere radiatoren. Ook wordt er niet onnodig doorverwarmd wanneer de optimale binnentemperatuur is bereikt. Met deze LT-oplossing kun je je huis niet alleen duurzaam, maar ook comfortabel verwarmen.

In principe heb je voor de Jaga LT-radiatoren geen warmtepomp nodig. Ze werken ook prima met de bestaande HR-ketel als warmteopwekker en je bespaart dan ook meteen tot 15 procent aan energieverbruik. Het aanleggen van een (hybride) warmtepomp boven op de radiator hoeft dus niet per se meteen te gebeuren, maar zorgt natuurlijk wel voor nog meer besparing op je gasrekening.

Andersom geldt ook: als je al een duurzame warmteopwekker hebt, maar nog het oude afgiftesysteem gebruikt, bespaar je weliswaar al op je energiekosten, maar met de huidige gas- en elektriciteitsprijzen loop je tot wel 1000 euro besparing per jaar mis als je niet ook het afgiftesysteem aanpakt. Door te combineren bespaar je niet alleen meer geld, ook zorg je voor een optimaal werkend systeem waarbij je de best mogelijke rendementen haalt. In combinatie met een warmtepomp kun je je huis met een LT-radiator goed warm krijgen met een watertemperatuur van slechts 35 tot 55 graden.

Upgrade je radiator met een DBH-systeem

Als je naast duurzaam verwarmen ook wilt koelen met je Jaga-radiator, kun je ervoor kiezen om een Dynamic Boost Hybrid-systeem te installeren. Dit is relatief eenvoudig (zónder hulp van een installateur) in de bestaande Jaga-radiator te monteren, dus het is niet nodig om over te stappen op een andere radiator waarbij deze mogelijkheid is ingebouwd.

Dit aanvullende, milieuvriendelijke systeem zorgt ervoor dat je, in combinatie met een warmtepompinstallatie, niet-condenserend kunt koelen (ook wel ‘light cooling’ genoemd). Dat houdt in dat de ruimte vooral wordt verfrist, hetgeen de kamertemperatuur 3 tot 5 graden kan laten dalen. Deze manier van koelen is veel gelijkmatiger en comfortabeler, maar ook veel zuiniger dan een losse airco. Het DBH-systeem van Jaga koelt met een watertemperatuur van 16 graden en koelt daarmee drie keer zoveel als vloerkoeling.

Ook voor het verwarmen biedt dit systeem voordelen. Dynamic Boost Hybrid heeft namelijk een extra snel reactievermogen, waardoor deze de temperatuur in hoog tempo laat stijgen en dalen. Het omschakelen van verwarmen naar koelen en terug gebeurt overigens volautomatisch, op basis van temperatuursensoren voor de ruimte- en watertemperatuur.

Kortom, als je je huis duurzaam wilt verwarmen, maar nog geen warmtepomp bezit, raden wij de Strada-radiator aan in combinatie met een HR-ketel. Als je daarna overstapt op een warmtepomp en je huis ook op milieuvriendelijke wijze wilt koelen, kun je gemakkelijk je radiator upgraden met het Dynamic Boost Hybrid-systeem. Heb je al een warmtepomp, dan kun je meteen een Strada Hybrid aanschaffen, waarin het DBH-systeem al ingebouwd zit. Zo zorg je met relatief weinig moeite voor een beter klimaat – zowel binnen, als buiten.

Benieuwd naar de lage temperatuur-radiatoren van JAGA?

Bekijk hier het aanbod

▼ Volgende artikel
Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen
Mobiliteit

Rijden met de nieuwe Renault 5: Overtreft alle verwachtingen

Het is verreweg de belangrijkste auto die het merk sinds lange tijd introduceert. Met de nieuwe Renault 5 geeft het merk een flinke slinger aan zijn Renaulution. Een strategie waarmee het merk de snel veranderende automarkt met al zijn facetten omarmt. Technologie, connectiviteit en schone energie: Renault heeft een duidelijk een stip op de horizon geplaatst. De eerste kilometers achter het stuur van de nieuwe Renault 5, die vanaf 27.990 euro bestelbaar is, tonen aan dat de eerste Renaulution-vrucht een absolute gouden zet blijkt te zijn.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Duimpjes gegarandeerd

Begin dit jaar mocht ik er in een studio nabij Parijs al aan snuffelen. De wedergeboorte van een icoon, de nieuwe Renault 5. Goed een half jaar later staat er een knalgele (Jaune Pop) Iconic Cinq uitvoering op mij te wachten. Het merk wil met de nieuwe 5 zowel de oude generatie, zij die zich het origineel nog goed kunnen herinneren, als de jonge garde aanspreken. Een uitdaging, maar mede dankzij designtermen als 'retro futuristisch' heb ik zelden gedurende een intro zoveel enthousiaste reacties mogen ontvangen. Van jong tot oud, van surfer tot mondaine dame. De duimpjes waren haast ontelbaar!

Bekijk onderaan dit artikel een video van de nieuwe Renault 5!

©Irwin Versteegh

Standaard 18 inch

De nieuwe 5 rolt standaard op 18inch-wielen en dat geeft 'm samen met de goede proporties een sterk voorkomen. Stap ik achter het stuur, dan valt direct de lage en sportieve instap op. Ik zak weg in prima gevormd meubilair en dankzij een axiaal verstelbaar stuurwiel is een goede zitpositie snel gevonden. 

🚘Ook interessant: EV-profiel Renault Scenic E-Tech: Is de 'Auto van het Jaar 2024' écht zo goed?

©Irwin Versteegh

Andere zit dan verwacht

Toch moet ik voor de juiste ondersteuning van mijn bovenbenen net iets verder naar achteren gaan zitten. Een kantelbare zitting zou hier uitkomst bieden. Iets wat met name voor passagiers op de achterbank bovendien wat ademruimte zou verschaffen. Achter mijzelf plaatsnemen, zat er namelijk niet in. 

©Irwin Versteegh

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Ruim genoeg voor bagage

De kofferruimte blijkt ook in de praktijk prima bruikbaar. 320 liter is conform het segment en bleek ruim voldoende voor twee handbagage-reiskoffers en twee rugtassen. Staan de voorstoelen vrij ver naar achteren, dan zul je de hoofdsteunen van de achterbankleuning moeten verwijderen als je deze neer wilt klappen. 

©Irwin Versteegh

Vanaf 27.990 euro

De nieuwe Renault 5 komt er met twee accu's en voorlopig twee elektromotoren. Later volgt een derde met zo’n 90 pk. De Urban Range met 40kWh en 327 km range is leverbaar vanaf 27.990 euro. Je krijgt dan een 120 pk sterke elektromotor. De Techno-uitvoering is 2 mille duurder en de compleetste Iconic Cinq kost 31.490 euro. Voor net geen 30 mille stap je in de Comfort Range Techno. Die heeft een 52kWh batterij, een 150 pk sterke motor en een bereik van 410 kilometer volgens de WLTP-testmethode. Standaard zijn een 3-Fase 11kW boordlader, een warmtepomp en een snellaadtijd van 30 minuten. 

©Irwin Versteegh

Overtreft verwachtingen

Gedurende de dynamisch introductie heb ik zo'n 200 kilometer in het Vijfje afgelegd. Uiterst plezierige kilometers welteverstaan, want qua rijkwaliteit en plezier overtreft 'ie mijn verwachtingen. De 5 is zo wendbaar als een dartele poedel! De zeer directe (soms iets te directe) stuurinstallatie zorgt met het lage zwaartepunt van het gloednieuwe – toegewijd EV – AmpR Small platform voor een middenmotor-achtige ervaring. De 5 bijt zich in elke bocht vast, voelt fantastisch wendbaar en mede dankzij – uniek in deze klasse – een mooie Multilink-ophanging voor de achteras ligt de grens ver voorbij die van plezier.

©Irwin Versteegh

MINI-rijders kunnen naar Renault

En dit alles in combinatie met een verrassend verfijnde rijervaring. Binnen de bebouwde kom is-ie verre van 'te stug' en ondanks dat 'ie op een verkeersdrempel soms iets vergevingsgezinder zou mogen zijn, stoort dit niet. De nieuwe 5 blijkt op dit vlak zo goed, dat 'ie zelfs MINI-rijders zou weten te overtuigen. Zeker ook gezien het feit dat hij zich op de snelweg bovendien ontpopt als een fijne cruiser met een C-segment-waardige geluidsisolatie. 

Meer weten over de nieuwe Renault 5? Bekijk dan de video van InstaAutoVlog. 

Watch on YouTube

 

▼ Volgende artikel
Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het
Huis

Scherm delen via WhatsApp: zo werkt het

Net zoals je op de pc je scherm kunt delen met een tool als TeamViewer, kun je ook je scherm delen via WhatsApp. Dit lukt zowel in een een-op-eengesprek als in een groepsgesprek. Handig als je iets op je smartphone wilt laten zien of uitleggen.

In drie eenvoudige stappen laten we zien hoe je in WhatsApp je scherm kunt delen, zodat je iets aan een ander kunt laten zien:

  • Videogesprek starten
  • Scherm delen
  • Delen stoppen

Lees ook: Privacy op WhatsApp beschermen: zo doe je dat

1 Videogesprek

Deze functie werkt zowel op de Android-, iOS- als Windows-app, maar alleen als je een videogesprek bent gestart. De optie werkt dus niet tijdens WhatsApp-spraakgesprekken. Heb je een Android-telefoon dan kun je overigens probleemloos je scherm delen met iemand met een iPhone en andersom. Houd er wel rekening mee dat alles wat op je scherm te zien is, zichtbaar wordt voor je gesprekspartner. Kijk dus uit als er bijvoorbeeld bankgegevens, foto’s of andere gevoelige informatie op het scherm staan. Net als de berichten en oproepen, versleutelt WhatsApp de inhoud van schermdeling voor extra beveiliging.

2 Laat de ander meekijken

Nieuw is dat je nu ook de audio van je smartphone op die manier kunt delen. Start een videogesprek op de gebruikelijke manier en je ziet onderaan bij de bedieningsknoppen een pictogram met drie horizontale stippen: tik hierop en klik op Deel scherm (iOS) of Scherm delen (Android). Vervolgens verschijnt er een korte uitleg van deze functie. Ga door en tik op Start uitzending (iOS) of Nu starten (Android). Hierdoor wordt de schermdeling gestart; vanaf nu kan de ander alles volgen wat er bij jou op je scherm gebeurt. Zo kun je bijvoorbeeld teruggaan naar het homescreen en ook andere apps openen terwijl de ander meekijkt. Wanneer je dit scherm verlaat, keer je terug naar het videogesprek in WhatsApp.

Handig om te weten! Ken je deze 8 handigheidjes in WhatsApp al?

3 Schermdeling stoppen

Ook iedereen die deelneemt aan een groepsvideogesprek kan een schermdeling-sessie starten. Er kan echter maar één persoon tegelijk zijn scherm delen. Om op een Android-telefoon te stoppen met delen, keer je terug naar het WhatsApp-videogesprek en tik je op Stoppen met delen. Op de iPhone tik je op het groene pictogram in de linkerbovenhoek van de statusbalk van de iPhone. Daarna tik je op de rode knop in het centrum van het scherm.

Watch on YouTube