Zo maakt je verzekeringsclaim de beste kans
Een schadeverzekering heb je voor de zekerheid en hopelijk heb je je polis niet vaak nodig. Maar raak je toch een keer je koffer kwijt of heb je een barst in je ruit? Dan wil je zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke vergoeding. Dit is wat je daar zelf aan kunt doen.
Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:
- Hoe bepaal ik bij welke verzekering ik de schade kan claimen?
- Welke bewijzen heb ik nodig om mijn claim te ondersteunen?
- Wat kan ik doen als mijn claim wordt afgewezen of als vergoeding te laag is?
Ook interessant voor jou: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet
Kies de juiste verzekering
Word je laptop gestolen uit je auto terwijl je op vakantie bent? Dan kan de schade onder drie verzekeringen vallen: een laptopverzekering, een inboedelverzekering met buitenshuisdekking voor mobiele elektronica en een reisverzekering met bagagedekking. Is je laptop nog vrij nieuw en heb je hem betaald met je creditcard? Dan kan ook een eventuele aankoopverzekering op je creditcard dekking bieden.
Het is slim om een claim in te dienen bij de meest specifieke verzekering. Die geeft doorgaans de beste vergoeding. Bij diefstal van een laptop komt een laptopverzekering of mobiele-elektronicaverzekering als eerste in aanmerking. Diefstal van een fiets uit de schuur claim je het best op je fietsverzekering in plaats van op je inboedelverzekering. Voorwaarde is wel dat je fiets op slot stond. Schade die je inzittenden oplopen na een ongeluk met de auto claim je beter op je inzittendenverzekering dan op je WA-verzekering.
Heb je een dubbele dekkingen en weet je niet zeker welke verzekering je moet kiezen? Claim dan bij de verzekering met de beste voorwaarden. Let daarbij op het eigen risico en de maximale vergoeding. Je moet tegen je verzekeraar zeggen dat je ook nog een andere verzekering hebt voor dezelfde schade. De verzekeraar bij wie je de claim indient behandelt dan je schade, maar kan een deel daarvan eventueel verhalen op de andere verzekeraar.
Als een ander schuld heeft aan de schade, moet je de schade verhalen op de verzekering van de ander. Gaat het om autoschade bij een tweezijdig auto-ongeluk, dan kun je de schade bij je eigen verzekeraar indienen. Jouw verzekeraar zorgt dan voor het verhalen van de schade op de tegenpartij. Meer over schade claimen op je autoverzekering lees je in het artikel Schade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed.
Neem de schade op
Bekijk de schade en ga na of er misschien meer schade is die je niet ziet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een botsing met de auto. Ook al lijkt het alsof je alleen blikschade hebt, de auto kan ook onder de motorkap schade hebben opgelopen. Bij een ongeval met de camper of caravan kan je mobiele onderkomen ook aan de binnenkant schade hebben. Meer over schade claimen op je caravan- of camperverzekering lees je in het artikel Schade claimen op je caravan- of camperverzekering? Zo doe je het goed.
©Tomasz Zajda
Lees het schadeformulier door
Om een vergoeding te kunnen krijgen voor je schade, moet je vrijwel altijd een schadeformulier invullen. Je vindt dat formulier op de website en/of in de app van je verzekeraar. Als je de verzekering hebt afgesloten via een tussenpersoon, kan die je vertellen waar je het schadeformulier kunt vinden.
Lees het schadeformulier door om te kijken welke informatie je nodig hebt. Het ligt aan het soort schade welke gegevens en documenten je moet meesturen. Denk aan een bewijs van aangifte van diefstal bij de politie, aankoopbonnen, een offerte voor reparatie, een situatieschets en foto’s. Het is handig om deze bewijzen te verzamelen voordat je begint met het invullen van het schadeformulier.
Meld de schade zo snel mogelijk
De verzekeraar kan in de polis een termijn aangeven waarbinnen je de schade moet melden. Houd je in elk geval aan die termijn. Nog beter is het om de schade zo snel mogelijk te melden. Lukt het je niet om het schadeformulier snel volledig in te vullen? Meld dan alvast telefonisch bij je verzekeraar of tussenpersoon dat je schade hebt.
Let op de voorwaarden
Moet je e-bike, caravan of raam gerepareerd worden? Neem dan altijd eerst contact op met je verzekeraar. Alleen als je vooraf toestemming vraagt, weet je zeker dat je een vergoeding krijgt. Soms kun je een betere vergoeding krijgen als je gebruik maakt van een reparatieservice waarmee de verzekeraar samenwerkt. Is de reparatie spoedeisend? Leg dit dan telefonisch uit en maak afspraken over de aanpak.
Bij diefstal van je fiets krijg je soms alleen een vergoeding als je een nieuwe fiets koopt bij de rijwielhandel waar je de polis hebt afgesloten. Meer over schade claimen op je (e-bike)verzekering lees je in het artikel Schade claimen op je e-bike-verzekering, zo doe je het goed.
©Marcus Posthumus
Verzamel bewijzen
Je schadeclaim maakt de meeste kans als er geen enkele twijfel is over de toedracht en over de omvang van de schade. Deze bewijzen kunnen helpen om je claim te ondersteunen.
☐ Je eigen waarneming
Schrijf meteen na het incident op wat er is gebeurd of spreek het in op de spraakrecorder van je telefoon. Vermeld de datum, het tijdstip, de weersomstandigheden en andere relevante details.
☐ Officiële rapporten
Bij een ongeval, diefstal, brand of andere noodsituatie kan een rapport van de politie, brandweer of reddingsdienst relevant zijn. Heb je schade aan een waardevol kunstwerk, sieraad of antiek meubel, dan kan een taxatierapport van belang zijn.
☐ Onderhouds- en reparatiedocumenten
Bij schade aan je auto kan het belangrijk dat je kunt aantonen dat je noodzakelijk onderhoud hebt laten uitvoeren.
☐ Doktersverklaring
Bij letselschade of een vergoeding van medische kosten is een verklaring van een dokter belangrijk. Vraag bij je bezoek aan de arts om een schriftelijke verklaring.
☐ Video-opnames
Beelden van particuliere beveiligingscamera’s, slimme deurbellen of dashboardcamera’s worden steeds vaker ingezet als bewijsmateriaal. Heb je zelf niet zo’n camera? Misschien heeft iemand in de omgeving wel videobeelden. Vraag ernaar bij betrokkenen, omstanders of buren.
©ZETHA_WORK - stock.adobe.com
☐ Getuigenverklaringen
Zijn er mensen die iets gezien hebben van wat er is gebeurd? Hun verklaring kan belangrijk zijn om de toedracht te achterhalen. Vraag of zij een verklaring willen geven op papier en vraag hun contactgegevens.
☐ Verklaring van je reisorganisatie
Voor sommige claims op je reisverzekering kun je veel hebben aan een verklaring van je reisorganisatie. Als de lokale politie op je vakantiebestemming geen aangifte van diefstal wil opnemen, is een verklaring van je reisorganisatie soms ook voldoende. Meer over schade claimen op je reisverzekering lees je in het artikel Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed.
☐ Inventarislijst
Bij een inbraak, brand of overstroming kun je veel hebben aan een inventarislijst: een lijst van kostbare spullen in huis. Zet hierop alle details, zoals merk, type en serienummer en voeg foto’s en aankoopbonnen toe. Bewaar het geheel in een mapje in een cloudopslagdienst, zoals iCloud of Google Drive. Meer over schade claimen op je woonverzekering lees je in het artikel Schade claimen op je woonverzekering? Zo doe je het goed.
Vul het schadeformulier juist en volledig in
Alle bewijzen verzameld? Dan kun je nu het schadeformulier volledig invullen. Zorg ervoor dat je geen fouten maakt of dubbelzinnige informatie geeft. Fouten en tegenstrijdigheden kunnen leiden tot vertraging in de afhandeling. Lees het formulier na het invullen nog een keer goed door en laat het zo nodig door iemand anders nalezen. Als je een verzekeringsadviseur hebt, helpt die je hierbij.
Geen of te lage vergoeding? Dit kun je doen
Kent de verzekeraar geen vergoeding toe voor de schade? Of vind je de vergoeding te laag? Dan kun je de geschillenprocedure van de verzekeraar volgen om te proberen je gelijk te halen. Als er veel geld op het spel staat, kun je daarvoor een contra-expert inschakelen. Dat is een schade-expert die een onafhankelijke beoordeling van de schade doet. In veel gevallen wordt de contra-expert door de verzekering betaald. Is er geen geschillenregeling, dan kun je een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je die inschakelen.