ID.nl logo
Zo maakt je verzekeringsclaim de beste kans
© Andrii Biletskyi
Zekerheid & gemak

Zo maakt je verzekeringsclaim de beste kans

Een schadeverzekering heb je voor de zekerheid en hopelijk heb je je polis niet vaak nodig. Maar raak je toch een keer je koffer kwijt of heb je een barst in je ruit? Dan wil je zo snel mogelijk een zo hoog mogelijke vergoeding. Dit is wat je daar zelf aan kunt doen.

Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe bepaal ik bij welke verzekering ik de schade kan claimen?
  • Welke bewijzen heb ik nodig om mijn claim te ondersteunen?
  • Wat kan ik doen als mijn claim wordt afgewezen of als vergoeding te laag is?

Ook interessant voor jou: Deze 13 schadegevallen dekt je verzekering niet

Kies de juiste verzekering

Word je laptop gestolen uit je auto terwijl je op vakantie bent? Dan kan de schade onder drie verzekeringen vallen: eenlaptopverzekering, een inboedelverzekering met buitenshuisdekking voor mobiele elektronica en eenreisverzekering met bagagedekking. Is je laptop nog vrij nieuw en heb je hem betaald met jecreditcard? Dan kan ook een eventuele aankoopverzekering op je creditcard dekking bieden.

Het is slim om een claim in te dienen bij de meest specifieke verzekering. Die geeft doorgaans de beste vergoeding. Bij diefstal van een laptop komt een laptopverzekering of mobiele-elektronicaverzekering als eerste in aanmerking. Diefstal van een fiets uit de schuur claim je het best op je fietsverzekering in plaats van op je inboedelverzekering. Voorwaarde is wel dat je fiets op slot stond. Schade die je inzittenden oplopen na een ongeluk met de auto claim je beter op je inzittendenverzekering dan op je WA-verzekering.

Heb je eendubbele dekkingenen weet je niet zeker welke verzekering je moet kiezen? Claim dan bij de verzekering met de beste voorwaarden. Let daarbij op het eigen risico en de maximale vergoeding. Je moet tegen je verzekeraar zeggen dat je ook nog een andere verzekering hebt voor dezelfde schade. De verzekeraar bij wie je de claim indient behandelt dan je schade, maar kan een deel daarvan eventueel verhalen op de andere verzekeraar.

Als een ander schuld heeft aan de schade, moet je de schade verhalen op de verzekering van de ander. Gaat het om autoschade bij een tweezijdig auto-ongeluk, dan kun je de schade bij je eigen verzekeraar indienen. Jouw verzekeraar zorgt dan voor het verhalen van de schade op de tegenpartij. Meer over schade claimen op je autoverzekering lees je in het artikelSchade claimen op je autoverzekering, zo doe je het goed.

Neem de schade op

Bekijk de schade en ga na of er misschien meer schade is die je niet ziet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn bij een botsing met de auto. Ook al lijkt het alsof je alleen blikschade hebt, de auto kan ook onder de motorkap schade hebben opgelopen. Bij een ongeval met de camper of caravan kan je mobiele onderkomen ook aan de binnenkant schade hebben. Meer over schade claimen op je caravan- of camperverzekering lees je in het artikelSchade claimen op je caravan- of camperverzekering? Zo doe je het goed

©Tomasz Zajda

Lees het schadeformulier door

Om een vergoeding te kunnen krijgen voor je schade, moet je vrijwel altijd een schadeformulier invullen. Je vindt dat formulier op de website en/of in de app van je verzekeraar. Als je de verzekering hebt afgesloten via een tussenpersoon, kan die je vertellen waar je het schadeformulier kunt vinden.

Lees het schadeformulier door om te kijken welke informatie je nodig hebt. Het ligt aan het soort schade welke gegevens en documenten je moet meesturen. Denk aan een bewijs van aangifte van diefstal bij de politie, aankoopbonnen, een offerte voor reparatie, een situatieschets en foto’s. Het is handig om deze bewijzen te verzamelen voordat je begint met het invullen van het schadeformulier.

Meld de schade zo snel mogelijk

De verzekeraar kan in de polis een termijn aangeven waarbinnen je de schade moet melden. Houd je in elk geval aan die termijn. Nog beter is het om de schade zo snel mogelijk te melden. Lukt het je niet om het schadeformulier snel volledig in te vullen? Meld dan alvast telefonisch bij je verzekeraar of tussenpersoon dat je schade hebt.

Let op de voorwaarden

Moet je e-bike, caravan of raam gerepareerd worden? Neem dan altijd eerst contact op met je verzekeraar. Alleen als je vooraf toestemming vraagt, weet je zeker dat je een vergoeding krijgt. Soms kun je een betere vergoeding krijgen als je gebruik maakt van een reparatieservice waarmee de verzekeraar samenwerkt. Is de reparatie spoedeisend? Leg dit dan telefonisch uit en maak afspraken over de aanpak.

Bij diefstal van je fiets krijg je soms alleen een vergoeding als je een nieuwe fiets koopt bij de rijwielhandel waar je de polis hebt afgesloten. Meer over schade claimen op je (e-bike)verzekering lees je in het artikelSchade claimen op je e-bike-verzekering, zo doe je het goed

©Marcus Posthumus

Verzamel bewijzen

Je schadeclaim maakt de meeste kans als er geen enkele twijfel is over de toedracht en over de omvang van de schade. Deze bewijzen kunnen helpen om je claim te ondersteunen.

☐ Je eigen waarneming

Schrijf meteen na het incident op wat er is gebeurd of spreek het in op de spraakrecorder van je telefoon. Vermeld de datum, het tijdstip, de weersomstandigheden en andere relevante details.

☐ Officiële rapporten

Bij een ongeval, diefstal, brand of andere noodsituatie kan een rapport van de politie, brandweer of reddingsdienst relevant zijn. Heb je schade aan een waardevol kunstwerk, sieraad of antiek meubel, dan kan een taxatierapport van belang zijn.

☐ Onderhouds- en reparatiedocumenten

Bij schade aan je auto kan het belangrijk dat je kunt aantonen dat je noodzakelijk onderhoud hebt laten uitvoeren.

☐ Doktersverklaring

Bij letselschade of een vergoeding van medische kosten is een verklaring van een dokter belangrijk. Vraag bij je bezoek aan de arts om een schriftelijke verklaring.

☐ Video-opnames

Beelden van particulierebeveiligingscamera’s,slimme deurbellen ofdashboardcamera’sworden steeds vaker ingezet als bewijsmateriaal. Heb je zelf niet zo’n camera? Misschien heeft iemand in de omgeving wel videobeelden. Vraag ernaar bij betrokkenen, omstanders of buren.

©ZETHA_WORK - stock.adobe.com

☐ Getuigenverklaringen

Zijn er mensen die iets gezien hebben van wat er is gebeurd? Hun verklaring kan belangrijk zijn om de toedracht te achterhalen. Vraag of zij een verklaring willen geven op papier en vraag hun contactgegevens.

☐ Verklaring van je reisorganisatie

Voor sommige claims op je reisverzekering kun je veel hebben aan een verklaring van je reisorganisatie. Als de lokale politie op je vakantiebestemming geen aangifte van diefstal wil opnemen, is een verklaring van je reisorganisatie soms ook voldoende. Meer over schade claimen op je reisverzekering lees je in het artikel Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed.

☐ Inventarislijst

Bij een inbraak, brand of overstroming kun je veel hebben aan een inventarislijst: een lijst van kostbare spullen in huis. Zet hierop alle details, zoals merk, type en serienummer en voeg foto’s en aankoopbonnen toe. Bewaar het geheel in een mapje in een cloudopslagdienst, zoalsiCloud of Google Drive. Meer over schade claimen op je woonverzekering lees je in het artikelSchade claimen op je woonverzekering? Zo doe je het goed.

Vul het schadeformulier juist en volledig in

Alle bewijzen verzameld? Dan kun je nu het schadeformulier volledig invullen. Zorg ervoor dat je geen fouten maakt of dubbelzinnige informatie geeft. Fouten en tegenstrijdigheden kunnen leiden tot vertraging in de afhandeling. Lees het formulier na het invullen nog een keer goed door en laat het zo nodig door iemand anders nalezen. Als je een verzekeringsadviseur hebt, helpt die je hierbij.

Geen of te lage vergoeding? Dit kun je doen

Kent de verzekeraar geen vergoeding toe voor de schade? Of vind je de vergoeding te laag? Dan kun je de geschillenprocedure van de verzekeraar volgen om te proberen je gelijk te halen. Als er veel geld op het spel staat, kun je daarvoor een contra-expert inschakelen. Dat is een schade-expert die een onafhankelijke beoordeling van de schade doet. In veel gevallen wordt de contra-expert door de verzekering betaald. Is er geen geschillenregeling, dan kun je een klacht indienen bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Heb je een rechtsbijstandverzekering, dan kun je die inschakelen. 

▼ Volgende artikel
Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro
© ID.nl
Huis

Waar voor je geld: 5 goede smartphones voor minder dan 200 euro

Bij ID.nl zijn we gek op producten met een goede prijs-kwaliteitverhouding. Daarom speurt de redactie een aantal keer per week naar zulke deals. Nu de zomervakantie weer bijna ten einde is, gaan de kinderen weer naar school. Grote kans dat ze gaan vragen om een smartphone als ze die (nog) niet hebben. Wij vonden vijf goede smartphones voor onder de 200 euro.

Voor een goede smartphone betaal je tegenwoordig allang de hoofdprijs niet meer en heb je voldoende keuze uit het lagere, goedkopere segment. Vaak lever je wel iets in wat betreft opslagruimte, processorsnelheid of camera, maar daarentegen betaal je ook honderden euro's minder voor zo'n telefoon ten opzichte van de duurdere modellen. Wij vonden vijf goede toestellen voor niet meer dan 200 euro.

Xiaomi  Redmi  14C

De Xiaomi  Redmi  14C heeft een helder 6,88‑inch scherm, ideaal om video’s te kijken en te multitasken De telefoon wordt aangedreven door een octa‑core processor en met 8 GB RAM. De batterij van 5.160  mAh gaat moeiteloos de dag rond, en heeft een snellaadfunctie. Met een 50 MP hoofdcamera maak je scherpe foto’s in daglicht én nachtmodus. Dankzij de aluminium behuizing voelt de telefoon premium en stevig aan, en de vingerafdrukscanner én gezichtsherkenning maken ontgrendelen intuïtief en snel. Dit toestel blinkt uit in alledaags gebruik, zonder franjes, maar met veel waar voor je geld.

HMD Pulse Pro

De HMD Pulse Pro heeft verrassend veel te bieden. Met een 6,56-inch HD+ scherm en een soepele 90 Hz verversingssnelheid is het scherm vlot. Wat deze telefoon echt bijzonder maakt, is de dubbele 50 MP camera – zowel voor- als achteraan – waarmee je haarscherpe selfies en foto’s maakt, zelfs bij weinig licht. Binnenin vind je 6 GB RAM en 128 GB opslag, genoeg voor al je apps, foto’s en bestanden, en uitbreidbaar met een microSD-kaart. De krachtige 5.000 mAh-batterij houdt het makkelijk een dag vol. Leuk om te weten: dit toestel is ontworpen om makkelijk zelf te repareren – onderdelen en instructies zijn beschikbaar, wat ‘m niet alleen duurzaam, maar ook vriendelijk voor je portemonnee maakt.

Samsung Galaxy A16 5G

Deze Samsung ziet er luxer en duurder uit dan hij is, dankzij een helder AMOLED‑scherm en een strak en slim ontwerp. Wat je misschien niet verwacht: Samsung garandeert tot wel zes jaar software‑updates, waardoor hij toekomstbestendig is. Prestaties blijven wel op instapniveau, maar voor dagelijks gebruik zoals WhatsApp, web en video is het meer dan voldoende. De batterij houdt het prima vol. Voor wie betrouwbaarheid, goed merk en lange updates belangrijk vindt, is deze telefoon het overwegen waard.

Oppo A5 Pro 4G

De OPPO A5 Pro 4G is een budgettelefoon met een 6,67‑inch 90 Hz-scherm, 8 GB RAM en 256 GB opslagcapaciteit. De 5.800 mAh batterij gaat makkelijk een volle dag mee en ondersteunt snel laden. Wat deze telefoon echt onderscheidt is zijn robuuste bouw: waterdicht (IP68/IP69), valbestendig volgens militaire standaarden, en voorzien van Gorilla Glass 7i. Makkelijk stuk te krijgen is deze telefoon dus niet. Het geluid komt stevig door dankzij stereo speakers met Dolby Atmos. Al met al krijg je hier een stevig toestel met verrassend veel ruimte en functies voor een zachte prijs. Wel iets om rekening mee te houden: het toestel is alleen geschikt voor 4G. Dat signaal blijft echter nog een aantal jaar actief, dus je hoeft niet bang te zijn dat je te snel achterloopt. Je hebt alleen een wat lagere downloadsnelheid dan de meeste 5G-telefoons.

Motorola Moto G55  5G

Deze smartphone is stevig, heeft een gladde afwerking en is verkrijgbaar in een zachte tint grijs. Het scherm van 6,49 inch heeft 120 Hz beeldfrequentie en maakt video's streamen levendig dankzij de FHD+ resolutie. De batterij van 5.000 mAh houdt moeiteloos een hele dag stand, ook bij intensief gebruik. Voor wie van geluid houdt: dubbele speakers met Dolby Atmos creëren een ruimtelijk effect. De 50 MP-hoofdcamera levert heldere plaatjes in daglicht, en dankzij de ultrawide-lens kun je breder kaderen voor groepsfoto’s of landschappen. De 8 GB RAM en 256 GB opslag (uit te breiden met een extra microSD-kaartje) maken multitasken soepel en opslag ruimte genoeg.

▼ Volgende artikel
Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt
© Samsung
Huis

Zo verandert Samsungs Micro RGB hoe je straks tv kijkt

Samsung heeft de Micro RGB gepresenteerd, een 115 inch-televisie met een achtergrondverlichting van afzonderlijk aangestuurde rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Volgens Samsung zet Micro RGB een nieuwe standaard voor kleurnauwkeurigheid, contrast en beeldervaring in het ultra-premium tv-segment.

Waar conventionele tv's gebruikmaken van grotere leds of mini-leds in witte of blauwe varianten, zet Micro RGB elke afzonderlijke rode, groene en blauwe led precies daar waar die nodig is. Dat maakt een veel fijnere aansturing van kleur en contrast mogelijk. Samsung claimt hiermee de volledige BT.2020-kleurruimte te halen, een standaard die tot nu toe vooral in professionele toepassingen werd gehaald. Het beeld zou daardoor natuurgetrouwer ogen, vooral bij HDR-weergave.

De Micro RGB wordt aangestuurd door een eigen AI-engine die elk beeldframe analyseert en automatisch kleuren, contrast en geluid optimaliseert. Bij matte of doffe beelden kan de tv kleuraccenten versterken zonder onnatuurlijk te ogen. Een Glare Free-laag moet ervoor zorgen dat ook in fel verlichte woonkamers het beeld goed zichtbaar blijft.

Voor consumenten kan deze techniek de opmaat zijn naar een nieuwe generatie huiskamertv's waarbij achtergrondverlichting met micrometer-RGB-leds zorgt voor kleurnauwkeurigheid die voorheen niet haalbaar was. In combinatie met lcd-panelen kan dit leiden tot betere prestaties in hoge helderheidsniveaus, waar zowel traditionele lcd- als oled-tv's soms tekortschieten.
Naast beeldkwaliteit richt Samsung zich ook op gebruiksgemak. De Micro RGB ondersteunt spraakbediening via Bixby, bevat Vision AI-functies die beeld en geluid aanpassen aan de content, en draait op Tizen OS met een gegarandeerde 7 jaar aan software-updates. Beveiliging van persoonlijke gegevens verloopt via Samsung Knox.

De Samsung Micro RGB verschijnt in Nederland op 13 oktober voor een adviesprijs vanaf 29.999 euro. Er komen later meerdere formaten beschikbaar.

Het verschil tussen Micro RGB en pure microled

Hoewel de naam anders kan doen vermoeden, is Micro RGB niet hetzelfde als een pure microled-tv. Bij microled geeft elke pixel zelf licht, vergelijkbaar met oled maar met hogere helderheid en zonder inbrandrisico. Micro RGB is daarentegen een lcd-tv, waarbij de achtergrondverlichting is opgebouwd uit extreem kleine rode, groene en blauwe leds van minder dan 100 micrometer. Deze leds schijnen door een lcd-paneel heen en worden per kleur afzonderlijk aangestuurd. Dit levert een veel nauwkeurigere kleurweergave op dan gebruikelijk is bij witte of blauwe leds, maar de beeldopbouw blijft die van lcd.

©Samsung