Schade claimen op je caravan- of camperverzekering? Zo doe je het goed
Ga je graag lekker op pad met de caravan of camper? Dan komt schade altijd ongelegen. Toch is het goed om meteen de juiste stappen te zetten, om de kans op een vergoeding zo groot mogelijk te maken. In sommige gevallen krijg je niet alle schade vergoed. Dit is wat je moet weten.
Na het lezen van dit artikel heb je antwoord op de volgende vragen: *** Wat heb je nodig bij het indienen van een schadeclaim?** *** Wat kun je doen als je het niet eens bent met de vergoeding?** *** Wanneer krijg je de schade niet of niet volledig vergoed?**
Ook interessant voor jou: Met de auto of camper op vakantie, hoe verzeker je dat?
1. Documenteer alles direct
Heb je een ongeluk of aanrijding gehad of is er op een andere manier schade ontstaan aan je caravan of camper? Maak dan onmiddellijk foto's van de schade vanuit verschillende hoeken en op verschillende afstanden. De foto’s kunnen een goede ondersteuning zijn bij het indienen van je claim. Je kunt daarmee de ernst van de schade bewijzen.
Vergeet niet de camper of caravan aan de binnenkant te controleren op schade. Ook de inboedel kan schade hebben opgelopen. Maak ook hier foto’s van.
Heb je waardevolle accessoires of extra uitrusting aan je caravan of camper toegevoegd? Zorg dan dat je dit kunt aantonen en bewaar de aankoopbewijzen.
2. Noteer details
Foto’s zeggen meer dan duizend woorden, maar ze vertellen niet alles. Schrijf dus meteen na het incident op wat er is gebeurd, zodat je het later altijd weer een keer kunt teruglezen. Of spreek het in op de spraakrecorder van je telefoon. Vermeld de datum, het tijdstip en de weersomstandigheden. Details die nu onbelangrijk lijken, kunnen later toch van invloed blijken te zijn op je schadeclaim. Neem even de tijd om alle mogelijk relevante details na te lopen. Denk aan bijzonderheden over de weg of de verkeersomstandigheden, andere weggebruikers, wegwerkzaamheden enzovoorts.
3. Verzamel getuigenverklaringen
Waren er getuigen bij het incident? Vraag dan om hun contactgegevens en vraag of ze willen opschrijven wat ze hebben gezien en gehoord. Getuigenverklaringen kunnen helpen om vanuit verschillende perspectieven na te gaan wat er precies is gebeurd.
4. Meld de schade zo snel mogelijk
Neem direct contact op met je verzekeringsmaatschappij. Als je hier te lang mee wacht, kan de verzekeraar dit zien als nalatigheid. Kijk op de website of in de app van je verzekeraar hoe je verschillende soorten schade het beste kunt melden. Kun je niet verder rijden en is er een noodreparatie nodig? Dan kun je het nummer van de alarmcentrale bellen. Diefstal van je camper moet je meteen melden. Voor het melden van schade aan je camper of caravan zelf maakt het verschil of er een ander voertuig bij betrokken was of niet. Bij een tweezijdig ongeluk moet je samen met de andere bestuurder het Europees schadeformulier invullen. Voor ruitschade kan een afwijkende meldingsprocedure gelden.
Heb je geen Europees schadeformulier? Je kunt dit document in de meeste gevallen downloaden op de site van je verzekering of bij de ANWB.
5. Doe bij diefstal aangifte bij de politie
Als je ontdekt dat er spullen zijn gestolen uit je camper of caravan, doe dan zo snel mogelijk aangifte bij de politie. Maak een lijstje van de spullen die ontbreken en noteer de waarde. Het is goed om van waardevolle voorwerpen de aanschafbonnen te bewaren. Vraag om een kopie van het politierapport, zodat je dit bij je verzekeraar kunt indienen.
©Tomasz Zajda
6. Dien een gedetailleerde claim in
Vul het claimformulier van je verzekeringsmaatschappij zo gedetailleerd mogelijk in. Gebruik hierbij foto’s en getuigenverklaringen. Geef zo nodig ook een schatting van de reparatie- of vervangingskosten.
TIP Net als een autoverzekering heeft een camperverzekering no-claimkorting. Het is dus slim om kleine schades waardoor je schadevrije jaren kwijtraakt, zelf te betalen.
7. Laat niets repareren zonder toestemming
Als je de schade aan je caravan of camper vergoed wilt hebben, heb je toestemming nodig van je verzekeraar. Heb je een claim ingediend? Wacht dan op goedkeuring voordat je verdere actie onderneemt. Als je dat niet doet, kan de verzekeraar je claim afwijzen. Het is wel verstandig om maatregelen te nemen waarmee je verdere schade kunt voorkomen. Denk aan een voorlopige afdichting van een beschadigde deur of raam.
©auremar
8. Bewaar alle communicatie
Sla e-mails die je stuurt en ontvangt over de schade op in een apart mapje. Dat is handig om snel iets te kunnen terugzoeken. Maak ook aantekeningen van telefoongesprekken, compleet met een datum en de naam van de persoon die je hebt gesproken. Als er later onduidelijkheid is over wat er precies is afgesproken of toegezegd, kun je daar veel aan hebben.
9. Zorg dat je onderhoudsbeurten kunt aantonen
Regelmatig onderhoud is belangrijk voor de veiligheid van je camper. Je verzekeraar kan ernaar vragen als je een claim indient. Zorg dus dat je kunt aantonen dat je regelmatig onderhoud hebt laten uitvoeren. Bewaar documenten zoals facturen van reparaties en keuringsrapporten. Dit is van belang om aan te tonen dat je veilig de weg op kon.
©Tomasz Zajda
10. Begrijp de polisvoorwaarden
Veel mensen weten niet precies waarvoor ze verzekerd zijn en aan welke voorwaarden ze moeten voldoen om een vergoeding te kunnen claimen. Je kunt dit nalezen in de polisvoorwaarden. Bij campers is onder andere de dekking voor inbouwonderdelen van belang. Heb je bijvoorbeeld een keuken ingebouwd, dan is het goed om te weten of die onder de dekking valt. Hetzelfde geldt voor speciale voorzieningen, zoals zonnepanelen of een generator. Ook is het belangrijk om te weten hoeveel dagen je aaneengesloten op pad mag zijn met je camper. Neem dus de polisvoorwaarden door voor vertrek, of liever nog: voordat je de verzekering afsluit. Daarmee kun je misverstanden voorkomen.
Het is ook handig om te weten of je recht hebt op vervangende accommodatie als je je caravan of camper tijdelijk niet kunt gebruiken.
11. Werk samen met de expert
Stuurt je verzekeringsmaatschappij een expert om de schade te beoordelen? Geef de expert dan de gelegenheid om zijn werk goed te doen. Deze expert stelt de omvang van de schade vast en de waarde van je voertuig. Als je het niet eens bent met de bevindingen van de expert, kun je zelf een contra-expert inschakelen. Dat is een onafhankelijke deskundige die de schade objectief beoordeelt, los van de beoordeling van de expert van de verzekeringsmaatschappij. Laat aan de verzekeraar weten dat je een contra-expert wilt inschakelen. De kosten van een contra-expert kunnen ook onder de dekking van je verzekering vallen.
Wanneer krijg je geen volledige vergoeding?
In de volgende situaties krijg je maar een deel van je schade vergoed:
• Als je een eigen risico hebt, moet je dit bedrag zelf betalen voordat de verzekering dekking biedt.
• Schade die niet onder de dekking valt, wordt niet vergoed. Denk aan motorproblemen of andere technische defecten. Ook schade tijdens verhuur kan buiten de dekking vallen. Sommige verzekeraars bieden hiervoor een aparte dekking aan.
• Als je een beperkt-cascoverzekering hebt, krijg je schade door eigen schuld niet vergoed.
• Als je camper al wat ouder is of als je de camper zelf hebt omgebouwd, kun je de dagwaarde of de taxatiewaarde terugkrijgen. Dat ligt aan de verzekering die je hebt afgesloten.
• Verzekeringen dekken geen schade als gevolg van normale slijtage of afschrijving van je voertuig.
• Schade die het gevolg is van nalatigheid, zoals achterstallig onderhoud, of van opzettelijke gevaarlijke acties wordt meestal niet gedekt.
• Verzekeringen voor campers en caravans dekken niet altijd de persoonlijke bezittingen die zich in het voertuig bevinden. Deze vallen wel onder een reisverzekering met bagagedekking of een inboedelverzekering met buitenshuisdekking.
Lees ook: Deze 10 elektrische auto's zijn uitstekende caravantrekkers