ID.nl logo
Review LG webOS 2023 - Update met handige nieuwe functies
Huis

Review LG webOS 2023 - Update met handige nieuwe functies

Smart-tv-platformen blijven evolueren, al is dat bij de ene fabrikant net even wat subtieler dan de andere. LG voegde in 2023 een paar interessante vernieuwingen toe aan het webOS-systeem en heeft ook het Home-scherm een aangepaste lay-out gekregen. We zetten alle belangrijke wijzigingen voor je op een rij.

Alhoewel LG gesleuteld heeft aan de lay-out van het Home-scherm blijft het duidelijk herkenbaar ten opzichte van vorig jaar. Lees dus best even het artikel over de webOS 2022-interface voor informatie over de volledige functionaliteit van webOS wilt.

Moderne smart tv-systemen hebben bijna allemaal een Home-scherm waar je meerdere keren naar beneden kunt scrollen. De belangrijkste zaken staan uiteraard op de eerste pagina, en dat heeft het meeste invloed op gebruiksgemak. Maar vaak zijn die extra pagina’s onder de eerste niet erg nuttig en ze worden vermoedelijk ook niet veel bezocht. LG heeft daarom de interface nu beperkt tot twee pagina’s. De omgeving is zo niet alleen beter georganiseerd maar ook visueel wat rustiger. Een bijkomend voordeel is dat het ook laadsnelheid van de interface verbetert aangezien er veel minder zaken ingeladen worden.

Het vernieuwde Home-scherm

De bovenste helft van het scherm is onveranderd.  Helemaal bovenaan staan nog steeds vijf pictogrammen voor de tv-gids, zoekfunctie, instellingen, meldingen en gebruikersprofiel. Daaronder helaas ook nog altijd een enorm banner voor gesponsorde content. Dat blijft een evolutie (bij nagenoeg alle smart tv-systemen) die we betreuren, het is verspilde ruimte. Daaronder vinden we de eerste nieuwigheid, Quick Cards, waarover zodadelijk meer. Helemaal onderaan vind je nog steeds de rij met apps, er is ruimte op het scherm voor veertien stuks. Zet je er meer in, dan moet je scrollen.

Scroll naar beneden voor de tweede pagina. Die bevat nog slechts twee secties. Bovenaan ‘Nu trending’, daaronder de ‘Nu aan het streamen’ sectie. ‘Nu trending’ aanbevelingen kwamen in onze test allemaal uit Disney+. ‘Nu aan het streamen’ toont in tabs aanbevelingen uit verschillende streamingdiensten, Rakuten TV, Disney+, YouTube en Prime Video. Netflix en Apple TV ontbreken helaas in die lijst, en je kan ook geen andere diensten selecteren of verwijderen. Hier zagen we toch graag wat extra mogelijkheden om die sectie te personaliseren.

Quick cards

De belangrijkste nieuwe feature in webOS 23 zijn de Quick Cards, centraal op het Home-scherm. Ze zijn bedoeld om je sneller en eenvoudiger naar andere apps en content te leiden. Ze zijn best te vergelijken met mappen op je smartphone of computer. Met dan toch twee belangrijk verschillen. Ten eerste kan je zelf geen nieuwe Quick Cards maken, en ten tweede kan je zelf de inhoud van een Quick Card niet aanpassen. LG houdt de touwtjes strak in handen, en dat vinden we toch een gemiste kans. De volgorde waarin ze op het scherm staan kan je wel wijzigen. Dit zijn de zes nieuwe Quick cards:

  • Meest recente bron: deze staat altijd vooraan in de lijst

  • Thuiskantoor: Er zijn flink wat mogelijkheden om te werken op je LG tv. Windows 365, Chrome remote desktop, netwerkverbinding met een Windows pc, een hele reeks Google tools en Facebook Messenger. Toetsenbord en muis sluit je aan via Bluetooth

  • Games: Cloudgaming op je tv doe je via Geforce Now, Utomik of Blacknut. LG gaf ook YouTube en Twitch een plaats op deze Quick Card. Een aangesloten game-pc of gameconsole verschijnt ook op dit scherm. Een gamepad is een aanrader, aan te sluiten via Bluetooth

  • Muziek: Hier vind je een aantal muziek-apps zoals Spotify, YouTube, Apple Music, Deezer en Tidal. Er zijn ook pictogrammen voor de Bluetooth aansluiting, waarmee je muziek van je smartphone speelt, en de mediaspeler (voor USB-media). De aanbeveling komen uit YouTube of LG Stemming

  • Thuis-Hub: Dit is het vroegere Thuisdashboard van LG. De Thuis-hub ondersteunt nu ook Matter. Matter apparaten kan je nu ook via de LG ThinQ app monitoren en beheren

  • Sport: Dit is het vroegere Sports Alert van LG

QuickMenu

Wil je af en toe een bepaalde instelling aanpassen, zonder daarvoor het volledige menu te moeten doorlopen? Dat kan via het Quick menu. LG heeft dat aanzienlijk verbeterd. Niet alleen verschijnen er aan de zijkant nu meer instellingen, je kan ze ook personaliseren. Pas de plaats aan, of kies andere instellingen die je regelmatig gebruikt. Instellingen voor de beeldmodus en geluidsmodus tonen ook onmiddellijk een optie om je naar de geavanceerde instellingen te brengen.

Het QuickMenu is nu te openen door op de tandwiel-toets te drukken op de afstandsbediening. Met de shortcut bovenaan het QuickMenu ga je naar het volledige menu, of houd de tandwiel-toets lang ingedrukt om er rechtstreeks naar toe te gaan.

Multi-view

Een van de opties in het QuickMenu is Multi-view, waarmee je een Picture-in-Picture mode of Picture-And-Picture mode activeert. De keuze van de twee bronnen is uitgebreid, maar niet alles is mogelijk. Voor twee hdmi-bronnen heeft LG een aparte mode voorzien, die is bedoeld voor pc’s maar werkt ook voor mediaspelers. De interne tv-tuner kun je alleen combineren met de browser of YouTube. HDMI-ingangen combineer je met de screenshare-app die het scherm van je smartphone toont of YouTube, Airplay of een externe usb-camera naast een andere bron.

Tot slot

Met enkele vereenvoudigingen heeft LG zijn webOS smart tv-interface een veel netter en meer georganiseerd uiterlijk gegeven. Vooral de Quick Cards zijn een handige nieuwigheid, maar het is jammer dat je er zelf geen apps aan kunt toevoegen. De trend om de het Home-scherm voor ruim de helft voor te behouden aan gesponsorde content lijkt helaas onomkeerbaar - dat zien we ook bij andere smart tv-systemen - en we blijven dat verspilde ruimte vinden. Jammer is ook dat LG nieuwe versies van webOS niet beschikbaar maakt voor oudere modellen.

▼ Volgende artikel
Black Friday: zo voorkom je miskopen en haal je het meeste uit de deals
© Siam Pukkato
Huis

Black Friday: zo voorkom je miskopen en haal je het meeste uit de deals

Kopen, kopen, kopen – met Black Friday is de verleiding om dat te doen natuurlijk heel groot. Niks mis mee, zolang je maar weet wat je wilt kopen. Om spijt of teleurstellingen achteraf te voorkomen, moet je dat wel slim doen. Met deze tips over wat je niet en wel moet doen lukt dat zeker!

Veilig shoppen tijdens Black Friday?

Dat doe je zo!

❌ Eindeloos doorgaan met kopen

✅ Maak een lijstje van wat je écht wilt

Of het nu online of in de winkelstraat is: tijdens Black Friday ligt impulsief kopen op de loer. Overal zijn aanbiedingen die op je wachten en voor je het weet is je winkelmandje (virtueel of fysiek) gevuld met spullen die je niet echt nodig hebt. Vaak blijven zulke aankopen later ergens ongebruikt liggen.

Voorkom dit door vooraf een lijstje te maken van de items die je echt zoekt. Denk na over waar je behoefte aan hebt en noteer deze wensen. Zo blijf je gericht zoeken naar aanbiedingen voor deze specifieke producten en vermijd je dat je, gelokt door hoge kortingen, onverwacht een volle winkelmand hebt.

❌ Vertrouwen dat elke korting echt is

✅ Prijzen goed in de gaten houden

De hoge kortingen op Black Friday kunnen erg aanlokkelijk zijn, maar helaas is niet elke korting even eerlijk. Sommige winkels verhogen de prijs vlak voor de uitverkoopperiode, waardoor de 'korting' niet echt is. Stel je voor dat een koptelefoon maandenlang 100 euro kostte, maar vlak voor Black Friday plots naar 150 gaat en met '50% korting' wordt aangeboden voor 75 euro. Hierdoor lijkt het alsof je flink bespaart, maar eigenlijk ligt de prijs nog steeds dicht bij de originele verkoopprijs.

Misleidende prijstechniekUitleg
Nep-korting door prijsverhogingPrijs wordt vlak voor Black Friday verhoogd, waarna een hoge 'korting' wordt aangeboden.
Vergelijking met adviesprijsKorting wordt gebaseerd op een oude adviesprijs, terwijl de marktprijs al lager ligt.
Tijdelijke nep-schaarsteProduct lijkt bijna uitverkocht ('Nog 2 op voorraad'), om aankoopdruk te verhogen.
Gebruikte 'van/voor'-prijsProduct wordt aangeboden met 'voor'-prijs, maar is nog nooit voor die prijs verkocht.
Doorlopende kortingen'Actie' loopt de hele maand, waardoor de Black Friday-deal niet exclusief is.

Check daarom ruim vóór Black Friday de prijzen van de producten op je lijstje. Een site als Kieskeurig houdt de daling van prijzen bij en zet meteen het percentage van die daling erbij. Ook handig: de Prijsdalers-pagina, waarop je de producten ziet staan die de afgelopen tijd procentueel het meest in prijs zijn gedaald.

❌ Te trouw blijven aan één winkel of merk

✅ Vergelijk breed en wees flexibel

Heb je vaste winkels voor verschillende aankopen? Prima, maar Black Friday is het moment om deze routine even los te laten. Door bij diverse webshops te kijken, verhoog je de kans om de beste deal te vinden. Focus niet alleen op de bekende adressen, maar check prijsvergelijkingssites en social media om te zien wie de scherpste aanbiedingen biedt. Op prijsvergelijkingssites kun je filteren op merk of product. Zo vind je bijvoorbeeld snel de allergoedkoopste Samsung smartphone of de goedkoopste wasmachine van Bosch.

Tijdens Black Friday loont het om je net wijd uit te gooien. Kijk verder dan je vaste winkels of merken en ga voor de beste deals, of deze nu van je favoriete verkoper komen of niet. Misschien ontdek je zo een nieuwe leverancier met nóg aantrekkelijkere prijzen.

🔎 Zo herken je een betrouwbare webshop

Bij online shoppen, en zeker tijdens Black Friday, is het belangrijk om te weten dat je bij een veilige webshop koopt.

  • Let bijvoorbeeld op het webadres: een betrouwbare webshop gebruikt altijd een SSL-certificaat, herkenbaar aan ‘https://’ en een slotje in de adresbalk.
  • Daarnaast zijn keurmerken zoals Thuiswinkel Waarborg of Webshop Keurmerk een goede indicatie van betrouwbaarheid; deze keurmerken stellen namelijk strenge eisen aan de klantveiligheid en service van de webshop.
  • Check ook de contactgegevens van de webshop: een professionele, betrouwbare site biedt een fysiek adres en een telefoonnummer waarop klantenservice bereikbaar is.
  • Tot slot kunnen online recensies nuttig zijn; door beoordelingen van andere klanten te lezen, krijg je een beeld van eerdere ervaringen met de webshop.

▼ Volgende artikel
Grote groep huiseigenaren wil een thuisbatterij
© millefloreimages
Energie

Grote groep huiseigenaren wil een thuisbatterij

Thuisbatterijen om zelf opgewekte zonnestroom op te slaan worden steeds populairder in Nederland. Uit recent onderzoek van duurzaamheidsplatform Slimster blijkt dat bijna de helft van de huiseigenaren graag een thuisaccu zou willen.

Bij huishoudens die al zonnepanelen hebben ligt dit percentage zelfs op bijna 65 procent. De interesse in thuisbatterijen is dit jaar verdubbeld ten opzichte van 2023, constateert Slimster. Hoewel momenteel slechts zo'n 40.000 woningen over een thuisaccu beschikken, verwacht ruim 40% van de huiseigenaren er in de toekomst een aan te schaffen. Zo'n 6% is zelfs van plan om dit jaar nog een thuisbatterij te kopen.

LEES OOK: Thuisbatterij huren of kopen, wat is beter?

Einde salderingsregeling drijft interesse

De groeiende belangstelling hangt samen met politieke ontwikkelingen rond de salderingsregeling, die het nu nog aantrekkelijk maakt om zonnestroom terug te leveren aan het net. De Tweede Kamer stemde onlangs in met het afschaffen van deze regeling per 2027. Bovendien rekenen de meeste energiebedrijven inmiddels kosten voor het terugleveren van stroom."Telkens als er nieuws is over de salderingsregeling, zien we het aantal aanvragen op onze website toenemen", aldus Marco Schuurman van Slimster. Ook Google ziet pieken in zoekopdrachten naar thuisbatterijen op zulke momenten. Gemiddeld wordt er in 2024 twee keer zo vaak naar gezocht als vorig jaar.

Van zonnestroom-opslag naar handelsmachine

Opvallend is dat de populairste thuisaccu's van dit moment niet primair bedoeld zijn voor de opslag van eigen zonnestroom. In plaats daarvan worden ze ingezet om te handelen op de energiemarkt, door goedkoop stroom in te kopen en weer duur te verkopen. De verwachting is dat dit zal verschuiven zodra de salderingsregeling eindigt. Dan zullen thuisbatterijen vaker worden gebruikt waarvoor ze oorspronkelijk bedoeld zijn: het opslaan van zelf opgewekte zonne-energie voor eigen gebruik.

Met het einde van de salderingsregeling in zicht en dalende prijzen lijkt de definitieve doorbraak van de thuisaccu een kwestie van tijd. Experts voorspellen dat over enkele jaren een thuisbatterij in vrijwel ieder Nederlands huis te vinden zal zijn.