ID.nl logo
Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed

Als je schade hebt die onder de dekking valt, wil je je vergoeding natuurlijk niet mislopen door een domme fout. De reisverzekeraar geeft alleen een vergoeding als je zuinig met je spullen bent omgegaan en als je de schade kunt aantonen. Soms moet je vooraf contact opnemen om de schade vergoed te krijgen. ID.nl legt uit waar je allemaal rekening mee moet houden.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Wanneer moet je de alarmcentrale bellen? | Wat heb je nodig om schade aan je bagage te claimen? | Wat heb je nodig om medische kosten te claimen? | Welke andere verzekeringen kunnen ook dekking bieden?

✈ Lees ook: 12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

©George Calin

Spoedeisende hulp nodig? Alarmcentrale bellen!

Kom je onderweg of op je vakantiebestemming in de problemen en heb je met spoed hulp nodig? Bel dan altijd meteen de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Zorg dus dat je dit alarmnummer altijd bij je hebt of in je telefoon hebt staan. Het alarmnummer is 24 uur per dag te bereiken. Neem in ieder geval contact op in de volgende situaties.

  • Je hebt hulp nodig tijdens je reis, bijvoorbeeld bij pech onderweg.

  • Je hebt te maken met een noodgeval, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname.

  • Je moet onverwachts extra kosten te maken, bijvoorbeeld voor een hotelovernachting.

  • Je moet onverwachts je reis afbreken.

De alarmcentrale kan vertellen wat je in deze situaties het beste kunt doen. Soms kan de alarmcentrale hulp voor je regelen en rechtstreeks betalen, bijvoorbeeld als je terug naar huis moet. Soms móet je dit ook door je reisverzekeraar laten regelen. Doe je het toch zelf, dan kan het zijn dat je de kosten niet of niet helemaal vergoed krijgt. Heb je hotelovernachtingen nodig of vervangend vervoer, zoals een taxi? De alarmcentrale kan je vertellen wat hiervoor de maximumvergoedingen zijn en waar je verder rekening mee moet houden. Bewaar alle nota’s om de kosten achteraf te kunnen declareren.

 

©butus

Gestolen, verloren of beschadigde bagage

Heb je een verzekering met bagagedekking? Dan kun je schade door verlies, diefstal of beschadiging van spullen vergoed krijgen. Meestal hoef je dit niet direct aan je verzekeraar te melden, maar wacht er ook niet langer mee dan nodig. Controleer in de informatie van je verzekeraar wat er van je wordt verwacht. Het is belangrijk om ter plekke te doen wat je alleen ter plekke kunt doen - denk aan aangifte doen bij de politie. Bij diefstal moet dat altijd. Ben je op vakantie in een plaats waar de politie niet wil meewerken aan je aangifte of krijg je geen schriftelijke verklaring? Vraag dan een schriftelijke verklaring aan de touroperator of reisleider. Doe dat ook als je spullen bent kwijtgeraakt. Is er een getuige van het ontstaan van de schade? Vraag dan of je zijn of haar telefoonnummer mag noteren.

Kosten die je moet maken doordat je bagage is gestolen of zoekgeraakt, kun je ook terugvragen. Denk aan de reiskosten naar het politiebureau. 

✈ Lees ook: Ik ga op reis en ik neem mee… een bagageverzekering?

CONTROLEER HET EIGEN RISICO Bij sommige reisverzekeraars kun je kiezen voor een eigen risico in ruil voor een lagere premie. Je betaalt dan de eerste kosten van je schade zelf, bijvoorbeeld 100 of 150 euro. Is de schade bij een bepaalde gebeurtenis lager dan dit bedrag? Dan kun je je de moeite van een claim besparen. Je krijgt dan niets terug.

Schadeformulier invullen

Schade claimen doe je door een schadeformulier in te vullen. Dat kan vaak op verschillende manieren: in je persoonlijke omgeving op de website van de verzekeraar of via een formulier dat je kunt downloaden, invullen en opsturen. Het is verstandig om alle details van je schade te vermelden en bewijzen toe te voegen. Denk aan bonnen, foto’s van de situatie of van de schade, een aangiftebewijs van de politie, een verklaring van de reisleiding of vervoerder en eventuele getuigenverklaringen.

 

©SIN

Koffer kwijt op het vliegveld

Ben je je koffer kwijtgeraakt op het vliegveld? Meld dat om te beginnen bij de luchtvaartmaatschappij. Je krijgt dan een Property Irregularity Report, oftwel een PIR-formulier. De luchtvaartmaatschappij gaat je koffer dan zoeken. Neem daarna contact op met je reisverzekeraar. Die kan je vertellen wat je verder kunt doen en waar je recht op hebt. Als je koffer na 24 uur nog niet terug is, kun je bijvoorbeeld vervangende kleding en toiletspullen vergoed krijgen. Als de luchtvaartmaatschappij je koffer helemaal niet terugvindt, wordt je vergoeding hoger. Je kunt de schade claimen bij je de luchtvaartmaatschappij of bij je reisaanbieder, als je een pakketreis had geboekt. Toch kan het slimmer zijn om je reisverzekering aan te spreken, omdat de vergoeding dan hoger kan uitpakken. Kijk in de polisvoorwaarden of vraag advies aan je reisverzekeraar.

©aanbetta - stock.adobe.com

 

Medische hulp in het buitenland

In de Europese Unie, Australië, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Macedonië en Zwitserland kun je veel plezier hebben van je European Health Insurance Card (EHIC). Dat is een bewijs dat je in een EU-land verzekerd bent voor ziektekosten. Je krijgt daarmee ook in het buitenland medische hulp die niet kan wachten tot je weer thuis bent. Het voordeel van de EHIC is dat je daarmee wordt behandeld alsof je in dat land woont. Je hoeft de kosten niet voor te schieten.

✈ Meer over de EHIC lees je in: Wat is slimmer, medische kosten verzekeren op je reispolis of je zorgpolis?

Je basiszorgverzekering vergoedt alleen de kosten tot maximaal het tarief dat een bepaalde behandeling in Nederland zou kosten. Is de behandeling in het buitenland duurder, dan kun je een aanvulling krijgen via je reisverzekering. Je krijgt die aanvulling alleen als je de dekking van medische kosten hebt meeverzekerd. Als je een ongeluk krijgt of om een andere reden een dokter nodig hebt op vakantie, moet je vooraf contact opnemen met je verzekeraar. Je kunt zelf kiezen of je contact opneemt met je reisverzekeraar of je zorgverzekeraar. De eerste die je belt moet ervoor zorgen dat de rekeningen op de juiste manier worden betaald.

 

PAS OP VOOR PRIVÉ-KLINIEK Heb je in het buitenland met spoed medische hulp nodig? Dan let je er misschien niet op of je bij een staatsziekenhuis of bij een privé-kliniek bent. Toch is het heel belangrijk om daarnaar te vragen. Bij een privé-kliniek is de EHIC niet geldig. Het kan zijn dat je reisverzekering de kosten wel vergoedt, maar het is belangrijk om daarover vooraf contact op te nemen. Je basiszorgverzekering vergoedt de kosten alleen tot het niveau van de kosten in Nederland.

Heb je door een medische behandeling in het buitenland je eigen risico moeten aanspreken? Dit bedrag kun je in veel gevallen claimen op je reisverzekering, als je medische kosten hebt meeverzekerd tenminste. Kijk in de voorwaarden of het eigen risico van je zorgverzekering is meeverzekerd of niet. Wordt het eigen risico niet expliciet uitgesloten, dan mag je ervan uitgaan dat dit is gedekt. Vergeet niet om het terug te vragen.

 

©Evgen

Claimen bij je inboedelverzekering

Heb je een inboedelverzekering met buitenshuisdekking? Dan kun je een beschadigd of gestolen mobiel apparaat misschien beter claimen bij je inboedelverzekeraar. Niet iedere buitenshuisdekking is in alle landen geldig, dus controleer dat eerst. Is de schade verzekerd, dan kan het gunstiger zijn om de claim in te dienen bij je inboedelverzekeraar, zeker als die de nieuwwaarde vergoedt. Er kunnen wel maximum vergoedingen gelden.

 

Claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering

Sommige schades kunnen gedekt zijn op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Denk aan schade die je per ongeluk veroorzaakt aan een vakantiehuisje of hotelkamer. Het is dus verstandig om dit na te kijken in de polisvoorwaarden of na te vragen.

 

HOEVEEL KRIJG JE TERUG VOOR JE OUDE CAMERA? Een dure camera van drie jaar oud, kan voor de verzekeraar toch een lage dagwaarde hebben. Verzekeraars hanteren hiervoor een afschrijvingslijst. Daarop staat in hoeveel jaar het product wordt afgeschreven, dus na hoeveel jaar het niets meer waard is. Ieder jaar gaat er een percentage van de nieuwwaarde af. Er bestaan grote verschillen tussen afschrijvingslijsten van verzekeraars. Bij verzekeraar A kan een camera van 700 euro in tien jaar tijd afgeschreven worden, bij verzekeraar B in vijf jaar. Dat betekent dat je bij verzekeraar A na drie jaar nog 490 euro terugkrijgt en bij verzekeraar B maar 280 euro.

☝ Heeft je verzekering uitbetaald?

Kijk welke vervangende camera je met het bedrag kunt kopen

Annuleringsverzekering

Als je vakantie niet door kan gaan of als je eerder naar huis moet door onverwachte omstandigheden, kun je gebruik maken van een annuleringsverzekering. Je krijgt dan een vergoeding  voor dat deel van je vakantie dat je niet hebt gebruikt. Ook hiervoor moet je een schadeformulier opsturen. Het ligt aan de reden van annuleren welk bewijs je moet meesturen.

▼ Volgende artikel
De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek
Mobiliteit

De plug-in hybride Lexus NX450h+: Premium looks en techniek

De Lexus NX verscheen in 2014 en kende sindsdien een bescheiden succes in Nederland, met zo'n 1500 verkochte exemplaren. Het merk groeit wereldwijd echter flink. Met de lancering van de plug-inhybride NX450h+ zet Lexus deze lijn voort. Irwin van InstaAutoVlog heeft het model getest en deelt zijn bevindingen.

Download nu GRATIS het EV Duurtest-rapport 2024!

In het EV Duurtest-rapport zijn nieuwe elektrische auto's door verschillende consumenten getest. Alle resultaten vind je terug in dit digitale rapport. Door het invullen van je naam en e-mailadres meld je je aan voor ontvangst van het Kieskeurig EV Duurtest-rapport. Tevens ben je ingeschreven voor de Kieskeurig.nl EV-nieuwsbrief.

Dit artikel in het kort:

  • Concurrentie: de Lexus NX richt zich op modellen als de BMW X3, Volvo XC60 en Mercedes-Benz GLC. Hij onderscheidt zich met een rijke standaarduitrusting en hybride aandrijflijn.
  • Ontwerp en afwerking: hij is voorzien van dynamisch design, premium materialen en hoogwaardige afwerking met geavanceerde functies zoals e-Latch portierontgrendeling.
  • Comfort en prestaties: de auto heeft een rijke standaarduitrusting inclusief climate control, stevige motoren (tot 309 pk) en een goede elektrische actieradius.
  • Prijs en varianten: de Lexus is verkrijgbaar vanaf 61.995 euro afhankelijk van aandrijflijn en uitvoering.

Positionering

De Lexus NX strijdt met auto's als de BMW (i)X3, de Volvo XC60 en de Mercedes-Benz GLC. Ook de Audi Q5 is een directe opponent. Het onderscheidende vermogen? Een rijke standaarduitrusting, Lexus' Red Carpet Treatment en de standaard van een hybride aandrijflijn. 

Afmetingen

Met een lengte van 4,66 meter en een breedte van bijna 1,87 meter is hij iets compacter dan sommige concurrenten, maar hij wint het in hoogte met 1,66 meter. Dit geeft de NX een robuuste, maar nooit logge uitstraling, passend bij zijn klasse.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

F-Sport-uitvoering

In het donker zorgt de scherp vormgegeven led-verlichting voor en achter voor een sterke uitstraling en herkenbare signatuur. De grille is een opvallend detail, zeker bij de F-Sport uitvoering. Deze testversie valt op door die grille, zwarte dakrails en raamomlijsting, en bijpassende zwarte buitenspiegels. De 20-inch F-Sport Design wielen versterken de sportieve uitstraling, vooral in combinatie met de F-White lak.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Premium interieur

De Lexus NX biedt een luxe interieur: alles voelt solide en prettig aan. Bovenop het dashboard zit standaard een 14inch-touchscreen voor infotainment vanaf de Business Line; de basisuitvoering heeft een 9,8inch-scherm. Navigatie en draadloos Apple CarPlay of Android Auto zijn standaard aanwezig.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

E-Latch-deuropeners

Het zitcomfort is goed en ook de ondersteuning voor beide ellebogen is uitstekend. Enkel het axiaal beperkt verstelbare stuurwiel kan beter. De NX is voorzien van een deels digitaal instrumentarium en e-Latch deurontgrendeling. Deze portieropeners zorgen ervoor dat je geen deur kunt openen als er verkeer van achteren aankomt.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Details en afwerking

In de Lexus NX zijn details en finesse volop aanwezig. De bediening van elementen zoals de middenarmsteun voelt licht en doordacht, terwijl de klimaatregeling, met nanotechnologie, niet alleen nare geurtjes, maar ook droge huid helpt voorkomen. De geluidsisolatie zorgt daarnaast voor rust in het interieur.

Standaard krijg je een audiosysteem met negen luidsprekers en een subwoofer. Voor wie meer wil, is er in de President-uitvoering een Mark Levinson-systeem met zeventien luidsprekers en een vermogen van 1800 watt, voor een premium luisterervaring.

©Irwin Versteegh - Duijnstee

1500 kilo trekgewicht

Op de achterbank is voldoende plek voor drie volwassenen. De kofferbakinhoud is voor alle versies gelijk. Deze meet 520 liter en is te vergroten naar maximaal 1411 liter. Een sterk punt van de PHEV is het trekgewicht. Mag de normale hybride als 2WD en AWD maximaal 1000 kilogram trekken, na het aanvinken van het 2495 euro kostende Explorer Pack wordt dit naar 1500 kilogram verhoogd. In het pack zit een afneembare trekhaak en een kogeldruk van 100 kilogram. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Bereik van de accu

De instap-Lexus NX betreft de 350h. Deze is voorwielaangedreven en beschikt over een 2,5liter-viercilinder benzinemotor die samenwerkt met een 192pk en 270Nm sterke elektromotor. Er is ook een 350h AWD met een extra 54pk en 121 Nm sterke elektromotor op de achteras.

Voor de test is gereden met de plug-in hybride 450h+. De basis-aandrijflijn is gelijk aan die van de 350h AWD. Dankzij een 18,1kWh-lithium-ion batterij kan het elektrische vermogen langer worden aangesproken: zo'n 74 (Luxury Line) of 69 kilometer volgens de WLTP-testmethode.

🚘Meer weten over auto-afkortingen? Lees dan: Van actieradius tot WLTP: dit is het EV-ABC

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Accumanagement

De auto is uitgerust met een eenfase-6,6 kW boordlader, terwijl de warmtepomp ook in de winter zorgt voor een bruikbare actieradius. Interessant is de slimme software die ervoor zorgt dat de batterij in topconditie blijft, zelfs als je deze niet vaak oplaadt. De accu wordt regelmatig ont- en opgeladen om alle cellen actief te houden. Lexus biedt bovendien 10 jaar garantie op de batterij.

Krachtige en soepele aandrijflijn

Het gecombineerde vermogen is 309 pk en in 6,3 seconden ben je van 0 tot 100 km/u. De topsnelheid is 200 km/u. Prettig is het hoge elektrische vermogen van gecombineerd 246 pk, zo'n 100 pk meer dan bij de concurrentie.

Ontdek jouw ideale elektrische auto

Vergelijk en vind de beste deals op Kieskeurig.nl!

Verbruik bij lege accu

Is de accu na zo'n 65 kilometer te hebben gereden leeg, dan verandert de NX in een normale hybride. De elektromotor wordt getemperd en dat zorgt mede voor een op dat moment nog steeds laag brandstofverbruik. Een gemiddelde van 1 op 16 is dan prima te realiseren; een uitstekende waarde. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Rijdynamiek

Voor wat betreft de rijdynamiek plaatst de NX zich tussen de compactere LBX en grotere broer RX. Zo stuurt hij verrassend direct en voelt hij mede dankzij het formaat wendbaar en overzichtelijk. Op de snelweg is het de rust in het onderstel waarmee hij overtuigt,net als de uitstekende geluidsisolatie, rechtuit-stabiliteit en het uitmuntend werkende Lexus Safety System+, inclusief een autonome rij-assistent van level 2. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

AVS-dempers

Kun je de Volvo, Mercedes en Audi optioneel met luchtvering krijgen, bij Lexus is dit niet het geval. Het merk focust zich op zogeheten AVS-dempers. Deze Adaptive Variable Suspension-ophanging is standaard onder de F-Sport en President Line en zorgt ervoor dat de NX te allen tijde vlak blijft. Dit kan extra comfort geven, maar met name bij het afrijden van drempels zou een soepelere demping juist voor wat meer comfort mogen zorgen. 

©Irwin Versteegh - Duijnstee

Prijzen en uitvoeringen

De Lexus NX is als 350h leverbaar vanaf 61.995 euro. De 350h AWD kost minimaal 71.995 euro. Pluggen kan met de 450h+ vanaf 65.995 euro en de geteste 450h+ F-Sport Line staat voor 74.995 euro op de lijst. 

▼ Volgende artikel
Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld
Huis

Review HMD Fusion – Bijzondere smartphone voor weinig geld

De HMD Fusion is een van de opvallendste smartphones van 2024. Je kunt namelijk speciale hoesjes om de telefoon doen om extra functies te gebruiken. Zo kan de budgettelefoon opeens betere selfies maken of draadloos opladen. In deze HMD Fusion-review zoomen we in op de accessoire en de smartphone zelf.

Oké
Conclusie

De HMD Fusion is een interessante smartphone, omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Daarmee is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.

Plus- en minpunten
  • Zelf te repareren
  • Optionele hoesjes bieden extra functies
  • Lange accuduur
  • Speciale hoesjes laten op zich wachten
  • Matige specificaties
  • Mager updatebeleid

De HMD Fusion is te koop in twee versies, met respectievelijk 6 GB werkgeheugen en 128 GB opslagcapaciteit en 8 GB / 256 GB. Wij hebben het eerste model getest, dat een adviesprijs van 270 euro draagt. Voor dertig euro meer koop je het betere model, wat wij een nette meerprijs vinden.

In de doos vind je naast een usb-c-oplaadkabel ook een stevig transparant hoesje, dat geen functies toevoegt behalve je toestel beschermen tegen krassen en een valpartij. HMD verkoopt het hoesje ook in het blauw, groen en roze.

Speciale hoesjes

Interessanter zijn de accessoires die wél extra’s bieden, via de stroompinnetjes in het hoesje en op de achterkant van de telefoon. HMD presenteerde in september een hoesje met uitklappende ledring voor betere selfies in het donker, een extra stevig hoesje met een SOS-knop en een hoesje dat draadloos opladen mogelijk maakt.

Met de verkrijgbaarheid van die hoesjes schiet het vooralsnog niet op: die met de selfiering en SOS-knop komen volgens de HMD-website 'later dit jaar beschikbaar' en het oplaadhoesje ontbreekt begint november nog op die website. Wat de hoesjes gaan kosten, is ook nog onduidelijk.

Gelukkig kon HMD ons wel al een hoesje met selfiering opsturen om te testen in combinatie met de Fusion. Dat hoesje is stevig en biedt veel grip. De ledring rond de cameramodule op de achterkant is met een vrije hand makkelijk – maar niet té makkelijk – omhoog te klappen en prijkt dan boven het scherm uit. Vervolgens vind je in de camera-app een instelling voor de aparte flitser, die dus stroom krijgt via het toestel. Je kunt in die instelling onder andere de kleurweergave en helderheid van de flitsring aangeven. De flitsring werkt naar behoren.

📱Leestip: Waar voor je geld: 5 uitgebreide smartphones voor max 500 euro

©Rens Blom

Hieronder vind je twee selfies, gemaakt in het donker op straat. Op de linkerfoto gebruikten we de HMD Fusion als een normale smartphone, waarbij het scherm oplicht om je gezicht in beeld te brengen. Op de rechterfoto stond de flitsring boven het scherm. Wij kregen gemengde reacties op het nut en de kwaliteit van de flitsring, met name omdat hij je gezicht minder natuurlijk weergeeft.

©Rens Blom

Interessant initiatief

Hoewel we dus nog niets kunnen zeggen over de prijzen en de kwaliteit van de andere hoesjes, vinden we het initiatief van HMD interessant. Het doet ons terugdenken aan Motorola, dat jaren geleden al smartphonehoesjes met boeiende functies uitbracht. Denk aan een extra accu, krachtige luidspreker of zelfs miniprinter. HMD pakt het vooralsnog minder exotisch aan, maar belooft wel meer speciale hoesjes. Wij zijn benieuwd.

Positief in ieder geval is dat HMD alle benodigde technische informatie opensource gemaakt heeft, waardoor bedrijven en hobbyisten zelf hoesjes en accessoires kunnen maken die werken met de Fusion.

De HMD Fusion als smartphone

Als smartphone is de HMD Fusion ook noemenswaardig. In lijn met HMD's duurzaamheidsfilosofie is het toestel grotendeels zelf uit elkaar te halen met een schroevendraaier. Op die manier kun je het scherm, de accu, usb-c-poort en andere belangrijke onderdelen vervangen.

HMD verkoopt die onderdelen (straks) zelf via zijn website en stelt reparatiehandleidingen beschikbaar. Een mooi pluspunt van het toestel, zeker ten opzichte van concurrerende telefoons die alleen door een professionele partij te repareren zijn. De prijzen van vervangende onderdelen vinden we schappelijk. Een nieuwe accu kost 25 euro, een nieuw scherm 50 euro.

©Rens Blom

Als 270 euro kostende telefoon biedt de HMD Fusion echter minder goede specificaties dan je verwacht in deze prijsklasse. Weliswaar voelt het toestel stevig aan, het 6,56inch-LCD-scherm met lage resolutie van 1612 x 720 pixels maakt het beeld niet scherp. En de Qualcomm Snapdragon 4 Gen 2-processor is oud en eenvoudig, waardoor de telefoon merkbaar trager is dan de concurrentie. Dat belooft weinig goeds voor de prestaties na een jaar gebruik.

Ook op de camera's is bezuinigd. De Fusion mist een groothoekcamera om extra wijde foto’s te schieten, bijvoorbeeld. Daar staat tegenover dat HMD de Fusion wel een prima selfiecamera met een 50megapixel-resolutie geeft. De camera achterop heeft maar liefst 108 megapixels, maar is kwalitatief niet bijzonder.

©Rens Blom

De 5000mAh-accu gaat wel lekker lang mee, geholpen door de eenvoudige processor en lage schermresolutie. Je kunt de HMD Fusion bijna twee dagen gebruiken voordat je de oplader moet pakken.

Mager updatebeleid

Het updatebeleid van de Fusion is helaas mager. HMD belooft upgrades naar Android 15 en 16 en drie jaar beveiligingsupdates. In dit prijssegment kun je telefoons met vier of vijf jaar updates kopen, onder andere van Samsung.

Conclusie: HMD Fusion kopen?

De HMD Fusion is een interessante smartphone omdat je hem kunt uitbreiden met hoesjes vol extra functies. Een bijzonder concept, al hebben we helaas nog niet alle hoesjes kunnen testen. Als toestel zelf maakt de Fusion minder indruk: hij is weliswaar prima te repareren, maar heeft eenvoudige specificaties en krijgt korter updates dan de concurrentie. Zo is de HMD Fusion een opvallende telefoon voor een select publiek.