ID.nl logo
Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed
© REDPIXEL - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed

Als je schade hebt die onder de dekking valt, wil je je vergoeding natuurlijk niet mislopen door een domme fout. De reisverzekeraar geeft alleen een vergoeding als je zuinig met je spullen bent omgegaan en als je de schade kunt aantonen. Soms moet je vooraf contact opnemen om de schade vergoed te krijgen. ID.nl legt uit waar je allemaal rekening mee moet houden.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Wanneer moet je de alarmcentrale bellen? | Wat heb je nodig om schade aan je bagage te claimen? | Wat heb je nodig om medische kosten te claimen? | Welke andere verzekeringen kunnen ook dekking bieden?

✈ Lees ook: 12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

©George Calin

Spoedeisende hulp nodig? Alarmcentrale bellen!

Kom je onderweg of op je vakantiebestemming in de problemen en heb je met spoed hulp nodig? Bel dan altijd meteen de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Zorg dus dat je dit alarmnummer altijd bij je hebt of in je telefoon hebt staan. Het alarmnummer is 24 uur per dag te bereiken. Neem in ieder geval contact op in de volgende situaties.

  • Je hebt hulp nodig tijdens je reis, bijvoorbeeld bij pech onderweg.

  • Je hebt te maken met een noodgeval, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname.

  • Je moet onverwachts extra kosten te maken, bijvoorbeeld voor een hotelovernachting.

  • Je moet onverwachts je reis afbreken.

De alarmcentrale kan vertellen wat je in deze situaties het beste kunt doen. Soms kan de alarmcentrale hulp voor je regelen en rechtstreeks betalen, bijvoorbeeld als je terug naar huis moet. Soms móet je dit ook door je reisverzekeraar laten regelen. Doe je het toch zelf, dan kan het zijn dat je de kosten niet of niet helemaal vergoed krijgt. Heb je hotelovernachtingen nodig of vervangend vervoer, zoals een taxi? De alarmcentrale kan je vertellen wat hiervoor de maximumvergoedingen zijn en waar je verder rekening mee moet houden. Bewaar alle nota’s om de kosten achteraf te kunnen declareren.

 

©butus

Gestolen, verloren of beschadigde bagage

Heb je een verzekering met bagagedekking? Dan kun je schade door verlies, diefstal of beschadiging van spullen vergoed krijgen. Meestal hoef je dit niet direct aan je verzekeraar te melden, maar wacht er ook niet langer mee dan nodig. Controleer in de informatie van je verzekeraar wat er van je wordt verwacht. Het is belangrijk om ter plekke te doen wat je alleen ter plekke kunt doen - denk aan aangifte doen bij de politie. Bij diefstal moet dat altijd. Ben je op vakantie in een plaats waar de politie niet wil meewerken aan je aangifte of krijg je geen schriftelijke verklaring? Vraag dan een schriftelijke verklaring aan de touroperator of reisleider. Doe dat ook als je spullen bent kwijtgeraakt. Is er een getuige van het ontstaan van de schade? Vraag dan of je zijn of haar telefoonnummer mag noteren.

Kosten die je moet maken doordat je bagage is gestolen of zoekgeraakt, kun je ook terugvragen. Denk aan de reiskosten naar het politiebureau. 

✈ Lees ook: Ik ga op reis en ik neem mee… een bagageverzekering?

CONTROLEER HET EIGEN RISICO Bij sommige reisverzekeraars kun je kiezen voor een eigen risico in ruil voor een lagere premie. Je betaalt dan de eerste kosten van je schade zelf, bijvoorbeeld 100 of 150 euro. Is de schade bij een bepaalde gebeurtenis lager dan dit bedrag? Dan kun je je de moeite van een claim besparen. Je krijgt dan niets terug.

Schadeformulier invullen

Schade claimen doe je door een schadeformulier in te vullen. Dat kan vaak op verschillende manieren: in je persoonlijke omgeving op de website van de verzekeraar of via een formulier dat je kunt downloaden, invullen en opsturen. Het is verstandig om alle details van je schade te vermelden en bewijzen toe te voegen. Denk aan bonnen, foto’s van de situatie of van de schade, een aangiftebewijs van de politie, een verklaring van de reisleiding of vervoerder en eventuele getuigenverklaringen.

 

©SIN

Koffer kwijt op het vliegveld

Ben je je koffer kwijtgeraakt op het vliegveld? Meld dat om te beginnen bij de luchtvaartmaatschappij. Je krijgt dan een Property Irregularity Report, oftwel een PIR-formulier. De luchtvaartmaatschappij gaat je koffer dan zoeken. Neem daarna contact op met je reisverzekeraar. Die kan je vertellen wat je verder kunt doen en waar je recht op hebt. Als je koffer na 24 uur nog niet terug is, kun je bijvoorbeeld vervangende kleding en toiletspullen vergoed krijgen. Als de luchtvaartmaatschappij je koffer helemaal niet terugvindt, wordt je vergoeding hoger. Je kunt de schade claimen bij je de luchtvaartmaatschappij of bij je reisaanbieder, als je een pakketreis had geboekt. Toch kan het slimmer zijn om je reisverzekering aan te spreken, omdat de vergoeding dan hoger kan uitpakken. Kijk in de polisvoorwaarden of vraag advies aan je reisverzekeraar.

©aanbetta - stock.adobe.com

 

Medische hulp in het buitenland

In de Europese Unie, Australië, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Macedonië en Zwitserland kun je veel plezier hebben van je European Health Insurance Card (EHIC). Dat is een bewijs dat je in een EU-land verzekerd bent voor ziektekosten. Je krijgt daarmee ook in het buitenland medische hulp die niet kan wachten tot je weer thuis bent. Het voordeel van de EHIC is dat je daarmee wordt behandeld alsof je in dat land woont. Je hoeft de kosten niet voor te schieten.

✈ Meer over de EHIC lees je in: Wat is slimmer, medische kosten verzekeren op je reispolis of je zorgpolis?

Je basiszorgverzekering vergoedt alleen de kosten tot maximaal het tarief dat een bepaalde behandeling in Nederland zou kosten. Is de behandeling in het buitenland duurder, dan kun je een aanvulling krijgen via je reisverzekering. Je krijgt die aanvulling alleen als je de dekking van medische kosten hebt meeverzekerd. Als je een ongeluk krijgt of om een andere reden een dokter nodig hebt op vakantie, moet je vooraf contact opnemen met je verzekeraar. Je kunt zelf kiezen of je contact opneemt met je reisverzekeraar of je zorgverzekeraar. De eerste die je belt moet ervoor zorgen dat de rekeningen op de juiste manier worden betaald.

 

PAS OP VOOR PRIVÉ-KLINIEK Heb je in het buitenland met spoed medische hulp nodig? Dan let je er misschien niet op of je bij een staatsziekenhuis of bij een privé-kliniek bent. Toch is het heel belangrijk om daarnaar te vragen. Bij een privé-kliniek is de EHIC niet geldig. Het kan zijn dat je reisverzekering de kosten wel vergoedt, maar het is belangrijk om daarover vooraf contact op te nemen. Je basiszorgverzekering vergoedt de kosten alleen tot het niveau van de kosten in Nederland.

Heb je door een medische behandeling in het buitenland je eigen risico moeten aanspreken? Dit bedrag kun je in veel gevallen claimen op je reisverzekering, als je medische kosten hebt meeverzekerd tenminste. Kijk in de voorwaarden of het eigen risico van je zorgverzekering is meeverzekerd of niet. Wordt het eigen risico niet expliciet uitgesloten, dan mag je ervan uitgaan dat dit is gedekt. Vergeet niet om het terug te vragen.

 

©Evgen

Claimen bij je inboedelverzekering

Heb je een inboedelverzekering met buitenshuisdekking? Dan kun je een beschadigd of gestolen mobiel apparaat misschien beter claimen bij je inboedelverzekeraar. Niet iedere buitenshuisdekking is in alle landen geldig, dus controleer dat eerst. Is de schade verzekerd, dan kan het gunstiger zijn om de claim in te dienen bij je inboedelverzekeraar, zeker als die de nieuwwaarde vergoedt. Er kunnen wel maximum vergoedingen gelden.

 

Claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering

Sommige schades kunnen gedekt zijn op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Denk aan schade die je per ongeluk veroorzaakt aan een vakantiehuisje of hotelkamer. Het is dus verstandig om dit na te kijken in de polisvoorwaarden of na te vragen.

 

HOEVEEL KRIJG JE TERUG VOOR JE OUDE CAMERA? Een dure camera van drie jaar oud, kan voor de verzekeraar toch een lage dagwaarde hebben. Verzekeraars hanteren hiervoor een afschrijvingslijst. Daarop staat in hoeveel jaar het product wordt afgeschreven, dus na hoeveel jaar het niets meer waard is. Ieder jaar gaat er een percentage van de nieuwwaarde af. Er bestaan grote verschillen tussen afschrijvingslijsten van verzekeraars. Bij verzekeraar A kan een camera van 700 euro in tien jaar tijd afgeschreven worden, bij verzekeraar B in vijf jaar. Dat betekent dat je bij verzekeraar A na drie jaar nog 490 euro terugkrijgt en bij verzekeraar B maar 280 euro.

☝ Heeft je verzekering uitbetaald?

Kijk welke vervangende camera je met het bedrag kunt kopen

Annuleringsverzekering

Als je vakantie niet door kan gaan of als je eerder naar huis moet door onverwachte omstandigheden, kun je gebruik maken van een annuleringsverzekering. Je krijgt dan een vergoeding  voor dat deel van je vakantie dat je niet hebt gebruikt. Ook hiervoor moet je een schadeformulier opsturen. Het ligt aan de reden van annuleren welk bewijs je moet meesturen.

▼ Volgende artikel
4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2
© Irina Meshcheryakova | Masarik - stock.adobe.com
Huis

4 dingen die mogelijk zijn op je iPhone vanaf iOS 18.2

Met de release van iOS 18.2 en 18.3 heeft Apple een aantal kleinere aanpassingen gedaan aan het besturingssysteem, die wellicht minuscuul maar desondanks waardevol zijn. Te klein voor een enkel artikel, maar groot genoeg voor een overzicht van vier nieuwe functies.

In dit artikel brengen we de volgende onderdelen onder de aandacht. Deze opties werken vanaf 18.2 of 18.3; dat staat erbij vermeld.

  1. Volumebalk terugbrengen naar het vergrendelde scherm
  2. Oogtracking activeren voor navigatie door de menu’s
  3. iPhone opnieuw opstarten via het controlepaneel
  4. Helderheid zaklamp aanpassen via controlepaneel

Ook interessant om te lezen: Smartphone hard resetten: zo doe je dat (iOS en Android).

Volumebalk op het vergrendelscherm

Terwijl iOS 16 nog in het teken stond van een gestroomlijnde ervaring, is dat met iOS 18 wel anders. In het kader van personalisatie brengt Apple allerlei zaken terug die het eerder verwijderde, zoals de volumebalk op het vergrendelscherm. Daarmee kun je het volume digitaal aanpassen.

Als je iOS 18.2 of hoger op je iPhone hebt staan, dan kun je de onderstaande stappen opvolgen om die balk terug te plaatsen op het vergrendelde iPhone-display.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol totdat je Audio en visueel ziet staan en klik daarop

  • Zet naast Toon altijd volumeregeling de schakelaar om (zodat die een kleurtje krijgt)

  • Als je nu een liedje met een muziekspeler afspeelt, zie je een volumebalk onder de media-informatie op het vergrendelde scherm staan.

Oogtracking activeren

Deze functie werd iets eerder geïntroduceerd, maar is dus ook beschikbaar met versie 18.2 en 18.3: oogtracking. Dat is eveneens een toegankelijkheidsoptie, en hiermee kun je de iPhone met je ogen bedienen. Superhandig voor mensen die minder met hun handen kunnen doen. Je hebt hiervoor wel minimaal een iPhone SE 3 of iPhone 12 nodig. Door de onderstaande stappen op te volgen, activeer je de oogbediening.

  • Open de instellingen op je iPhone

  • Ga naar Toegankelijkheid

  • Scrol naar Oogtracking en tik daarop

  • Zet nu de schakelaar om naast Oogtracking (helemaal bovenaan)

  • Volg de test op, zodat de iPhone de tracking kan instellen

Nu kun je de iPhone met je ogen bedienen. De stip in beeld volgt jouw blik. Als je ergens anderhalve seconde op focust, zal de iPhone een actie uitvoeren (zoals een knop indrukken).

Als je een lui oog hebt, zoals de schrijver dezes, dan kan de kalibratie falen. Dan is het een idee om het luie oog te sluiten en de test uit te voeren met het 'goede oog'. Vervolgens moet je de smartphone ook bedienen met alleen dat oog (dus het andere moet dicht blijven). Dat kan vermoeiend zijn, dus in dat geval kan een ooglapje een oplossing zijn.

Opnieuw opstarten vanuit controlepaneel

Een iPhone opnieuw opstarten was tot op heden best omslachtig. Voorheen moest je de volume- en powerknoppen tegelijk indrukken en wachten totdat het daarvoor bestemde scherm omhoog komt. En anders moest je het via de reguliere instellingen regelen (via Instellingen > Algemeen > Zet uit). Dat kost allemaal onnodig veel tijd. Wanneer je iOS 18.3 installeert, krijg je toegang tot een derde optie die alles een stuk toegankelijker maakt.

  • Haal het controlepaneel naar beneden

  • Rechts bovenin zie je nu een powerknop staan

  • Houd die knop ingedrukt

  • Schuif de knop in beeld naar rechts

  • Start de iPhone nu opnieuw op

Helderheid zaklamp instellen

Tot slot werpen we een blik op de zaklamp van de iPhone. Met de meest recente iPhones is het mogelijk zowel de helderheid als de breedte van de lichtstraal aan te passen. Met oudere modellen kun je alleen het eerstgenoemde bijstellen. In beide gevallen bereik je de opties voor de zaklamp gelukkig op dezelfde manier.

De helderheid van de ledflitser aanpassen kan een onverwacht voordeel opleveren: je hebt immers niet altijd de felste stand nodig. Zeker niet als het pikkedonker is; dan volstaat een minder verblindend licht ook nog weleens.

  • Zet de zaklamp aan. Dat kan op twee manieren: op het vergrendelscherm tik je daarvoor op het juiste symbool (links onderin). Anders regel je dat via het Controlepaneel door op de zaklampknop te tikken.

  • Op moderne iPhones zie je nu een zaklamp in beeld komen. Hier kun je naar links en naar rechts vegen om de breedte aan te passen. Als je nu omhoog of omlaag veegt, pas je de helderheid aan. Op oudere iPhones werkt dat net even anders. Dan zie je een gelaagde balk in beeld staan. Door op de verschillende lagen te tikken, pas je aan hoe fel het licht is.

▼ Volgende artikel
Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit
Huis

Samsung brengt krachtige Bespoke AI Jet Ultra steelstofzuiger uit

Samsung Electronics heeft de wereldwijde uitrol van de Bespoke AI Jet Ultra aangekondigd. Deze snoerloze steelstofzuiger wordt omschreven als een zeer krachtig model, en werd eerder onthuld tijdens het Welcome to Bespoke AI-evenement.

Het apparaat beschikt over een verbeterde AI Cleaning Mode 2.0 en een geavanceerd HEPA-filtratiesysteem. De Bespoke AI Jet Ultra heeft volgens tests een zuigkracht tot 400 W. De HexaJet-motor speelt hierbij een belangrijke rol: de zeshoekige statorstructuur met een tweefasige diffuser en dunnere waaier verbeteren de luchtstroom en verhogen de efficiëntie. In de minimale vermogensstand kan de stofzuiger tot ongeveer 100 minuten werken op één accu. 

"Dit nieuwe model bouwt voort op het eerdere succes van de Bespoke AI Jet," aldus Jeong Seung Moon, EVP en hoofd van het R&D-team voor Digital Appliances Business bij Samsung Electronics.

Intelligente schoonmaakondersteuning

Het toestel is uitgerust met de verbeterde AI Cleaning Mode 2.0. In deze modus worden de druk op de borstel en de luchtdruk tijdens het stofzuigen gedetecteerd, waarna zes verschillende schoonmaakomgevingen kunnen worden herkend. De schoonmaakprestaties worden vervolgens automatisch aangepast. De Active Dual Brush kan onderscheid maken tussen normale en hoogpolige tapijten, terwijl de Slim LED Brush+ hoeken kan detecteren. 

Door het vermogen en de borstelsnelheid aan verschillende schoonmaakomgevingen aan te passen, verbruikt de batterij volgens Samsung tot 21 procent minder energie en neemt de wendbaarheid tot 8 procent toe met prestaties die vergelijkbaar zijn met de middelste vermogensstand. 

Verbeterd filtratiesysteem

Samsung heeft het filtratiesysteem verbeterd om stofdeeltjes op te vangen wanneer de lucht uit de stofzuiger wordt geblazen. De Bespoke AI Jet Ultra beschikt over een meerlaags filtersysteem dat fijnstof effectief opvangt. Binnenkomende lucht passeert interne compartimenten zoals de cycloon en een filter van metaalgaas die achtereenvolgens stofdeeltjes opvangen, wat volgens het bedrijf resulteert in een filtratie-efficiëntie van 99,999 procent. 

Het HEPA-filtersysteem vangt stofdeeltjes op tot 0,3 µm, waardoor er minder stof in de lucht terechtkomt. 

Prijzen en beschikbaarheid

De Bespoke AI Jet Ultra is verkrijgbaar in twee kleuren: Satin Black en Satin Mint. De adviesprijs voor beide modellen is 1349 euro. De stofzuiger zal vanaf eind april te koop zijn in de Benelux.

Bekijk hier andere Samsung-stofzuigers op Kieskeurig.nl: