ID.nl logo
Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed
© REDPIXEL - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed

Als je schade hebt die onder de dekking valt, wil je je vergoeding natuurlijk niet mislopen door een domme fout. De reisverzekeraar geeft alleen een vergoeding als je zuinig met je spullen bent omgegaan en als je de schade kunt aantonen. Soms moet je vooraf contact opnemen om de schade vergoed te krijgen. ID.nl legt uit waar je allemaal rekening mee moet houden.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Wanneer moet je de alarmcentrale bellen? | Wat heb je nodig om schade aan je bagage te claimen? | Wat heb je nodig om medische kosten te claimen? | Welke andere verzekeringen kunnen ook dekking bieden?

✈ Lees ook: 12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

©George Calin

Spoedeisende hulp nodig? Alarmcentrale bellen!

Kom je onderweg of op je vakantiebestemming in de problemen en heb je met spoed hulp nodig? Bel dan altijd meteen de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Zorg dus dat je dit alarmnummer altijd bij je hebt of in je telefoon hebt staan. Het alarmnummer is 24 uur per dag te bereiken. Neem in ieder geval contact op in de volgende situaties.

  • Je hebt hulp nodig tijdens je reis, bijvoorbeeld bij pech onderweg.

  • Je hebt te maken met een noodgeval, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname.

  • Je moet onverwachts extra kosten te maken, bijvoorbeeld voor een hotelovernachting.

  • Je moet onverwachts je reis afbreken.

De alarmcentrale kan vertellen wat je in deze situaties het beste kunt doen. Soms kan de alarmcentrale hulp voor je regelen en rechtstreeks betalen, bijvoorbeeld als je terug naar huis moet. Soms móet je dit ook door je reisverzekeraar laten regelen. Doe je het toch zelf, dan kan het zijn dat je de kosten niet of niet helemaal vergoed krijgt. Heb je hotelovernachtingen nodig of vervangend vervoer, zoals een taxi? De alarmcentrale kan je vertellen wat hiervoor de maximumvergoedingen zijn en waar je verder rekening mee moet houden. Bewaar alle nota’s om de kosten achteraf te kunnen declareren.

 

©butus

Gestolen, verloren of beschadigde bagage

Heb je een verzekering met bagagedekking? Dan kun je schade door verlies, diefstal of beschadiging van spullen vergoed krijgen. Meestal hoef je dit niet direct aan je verzekeraar te melden, maar wacht er ook niet langer mee dan nodig. Controleer in de informatie van je verzekeraar wat er van je wordt verwacht. Het is belangrijk om ter plekke te doen wat je alleen ter plekke kunt doen - denk aan aangifte doen bij de politie. Bij diefstal moet dat altijd. Ben je op vakantie in een plaats waar de politie niet wil meewerken aan je aangifte of krijg je geen schriftelijke verklaring? Vraag dan een schriftelijke verklaring aan de touroperator of reisleider. Doe dat ook als je spullen bent kwijtgeraakt. Is er een getuige van het ontstaan van de schade? Vraag dan of je zijn of haar telefoonnummer mag noteren.

Kosten die je moet maken doordat je bagage is gestolen of zoekgeraakt, kun je ook terugvragen. Denk aan de reiskosten naar het politiebureau. 

✈ Lees ook: Ik ga op reis en ik neem mee… een bagageverzekering?

CONTROLEER HET EIGEN RISICO Bij sommige reisverzekeraars kun je kiezen voor een eigen risico in ruil voor een lagere premie. Je betaalt dan de eerste kosten van je schade zelf, bijvoorbeeld 100 of 150 euro. Is de schade bij een bepaalde gebeurtenis lager dan dit bedrag? Dan kun je je de moeite van een claim besparen. Je krijgt dan niets terug.

Schadeformulier invullen

Schade claimen doe je door een schadeformulier in te vullen. Dat kan vaak op verschillende manieren: in je persoonlijke omgeving op de website van de verzekeraar of via een formulier dat je kunt downloaden, invullen en opsturen. Het is verstandig om alle details van je schade te vermelden en bewijzen toe te voegen. Denk aan bonnen, foto’s van de situatie of van de schade, een aangiftebewijs van de politie, een verklaring van de reisleiding of vervoerder en eventuele getuigenverklaringen.

 

©SIN

Koffer kwijt op het vliegveld

Ben je je koffer kwijtgeraakt op het vliegveld? Meld dat om te beginnen bij de luchtvaartmaatschappij. Je krijgt dan een Property Irregularity Report, oftwel een PIR-formulier. De luchtvaartmaatschappij gaat je koffer dan zoeken. Neem daarna contact op met je reisverzekeraar. Die kan je vertellen wat je verder kunt doen en waar je recht op hebt. Als je koffer na 24 uur nog niet terug is, kun je bijvoorbeeld vervangende kleding en toiletspullen vergoed krijgen. Als de luchtvaartmaatschappij je koffer helemaal niet terugvindt, wordt je vergoeding hoger. Je kunt de schade claimen bij je de luchtvaartmaatschappij of bij je reisaanbieder, als je een pakketreis had geboekt. Toch kan het slimmer zijn om je reisverzekering aan te spreken, omdat de vergoeding dan hoger kan uitpakken. Kijk in de polisvoorwaarden of vraag advies aan je reisverzekeraar.

©aanbetta - stock.adobe.com

 

Medische hulp in het buitenland

In de Europese Unie, Australië, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Macedonië en Zwitserland kun je veel plezier hebben van je European Health Insurance Card (EHIC). Dat is een bewijs dat je in een EU-land verzekerd bent voor ziektekosten. Je krijgt daarmee ook in het buitenland medische hulp die niet kan wachten tot je weer thuis bent. Het voordeel van de EHIC is dat je daarmee wordt behandeld alsof je in dat land woont. Je hoeft de kosten niet voor te schieten.

✈ Meer over de EHIC lees je in: Wat is slimmer, medische kosten verzekeren op je reispolis of je zorgpolis?

Je basiszorgverzekering vergoedt alleen de kosten tot maximaal het tarief dat een bepaalde behandeling in Nederland zou kosten. Is de behandeling in het buitenland duurder, dan kun je een aanvulling krijgen via je reisverzekering. Je krijgt die aanvulling alleen als je de dekking van medische kosten hebt meeverzekerd. Als je een ongeluk krijgt of om een andere reden een dokter nodig hebt op vakantie, moet je vooraf contact opnemen met je verzekeraar. Je kunt zelf kiezen of je contact opneemt met je reisverzekeraar of je zorgverzekeraar. De eerste die je belt moet ervoor zorgen dat de rekeningen op de juiste manier worden betaald.

 

PAS OP VOOR PRIVÉ-KLINIEK Heb je in het buitenland met spoed medische hulp nodig? Dan let je er misschien niet op of je bij een staatsziekenhuis of bij een privé-kliniek bent. Toch is het heel belangrijk om daarnaar te vragen. Bij een privé-kliniek is de EHIC niet geldig. Het kan zijn dat je reisverzekering de kosten wel vergoedt, maar het is belangrijk om daarover vooraf contact op te nemen. Je basiszorgverzekering vergoedt de kosten alleen tot het niveau van de kosten in Nederland.

Heb je door een medische behandeling in het buitenland je eigen risico moeten aanspreken? Dit bedrag kun je in veel gevallen claimen op je reisverzekering, als je medische kosten hebt meeverzekerd tenminste. Kijk in de voorwaarden of het eigen risico van je zorgverzekering is meeverzekerd of niet. Wordt het eigen risico niet expliciet uitgesloten, dan mag je ervan uitgaan dat dit is gedekt. Vergeet niet om het terug te vragen.

 

©Evgen

Claimen bij je inboedelverzekering

Heb je een inboedelverzekering met buitenshuisdekking? Dan kun je een beschadigd of gestolen mobiel apparaat misschien beter claimen bij je inboedelverzekeraar. Niet iedere buitenshuisdekking is in alle landen geldig, dus controleer dat eerst. Is de schade verzekerd, dan kan het gunstiger zijn om de claim in te dienen bij je inboedelverzekeraar, zeker als die de nieuwwaarde vergoedt. Er kunnen wel maximum vergoedingen gelden.

 

Claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering

Sommige schades kunnen gedekt zijn op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Denk aan schade die je per ongeluk veroorzaakt aan een vakantiehuisje of hotelkamer. Het is dus verstandig om dit na te kijken in de polisvoorwaarden of na te vragen.

 

HOEVEEL KRIJG JE TERUG VOOR JE OUDE CAMERA? Een dure camera van drie jaar oud, kan voor de verzekeraar toch een lage dagwaarde hebben. Verzekeraars hanteren hiervoor een afschrijvingslijst. Daarop staat in hoeveel jaar het product wordt afgeschreven, dus na hoeveel jaar het niets meer waard is. Ieder jaar gaat er een percentage van de nieuwwaarde af. Er bestaan grote verschillen tussen afschrijvingslijsten van verzekeraars. Bij verzekeraar A kan een camera van 700 euro in tien jaar tijd afgeschreven worden, bij verzekeraar B in vijf jaar. Dat betekent dat je bij verzekeraar A na drie jaar nog 490 euro terugkrijgt en bij verzekeraar B maar 280 euro.

☝ Heeft je verzekering uitbetaald?

Kijk welke vervangende camera je met het bedrag kunt kopen

Annuleringsverzekering

Als je vakantie niet door kan gaan of als je eerder naar huis moet door onverwachte omstandigheden, kun je gebruik maken van een annuleringsverzekering. Je krijgt dan een vergoeding  voor dat deel van je vakantie dat je niet hebt gebruikt. Ook hiervoor moet je een schadeformulier opsturen. Het ligt aan de reden van annuleren welk bewijs je moet meesturen.

▼ Volgende artikel
Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft
© Wesley Akkerman
Huis

Dit is wat One UI 7 op de Samsung Galaxy S25 te bieden heeft

De Samsung Galaxy S25-lijn is de eerste smartphonereeks die beschikt over versie 7 van One UI, de Samsung-softwareschil die je aantreft op de Android-apparaten van het bedrijf. In dit artikel lees je wat je allemaal verwachten kunt van One UI 7.

One UI 7 heeft verschillende softwaremogelijkheden die niet altijd aan bod komen in een recensie, maar die wel heel handig kunnen zijn. We nemen je mee langs de belangrijkste wijzigingen aan het systeem en kijken onder meer naar: • Systeemaanpassingen • Now Bar en Now Brief • Het aanpasbare snelmenu • De overige AI-mogelijkheden

Lees ook: Review Samsung Galaxy S25 Ultra – Slimme AI of slimme marketing?

De rek is inmiddels wel uit de smartphoneontwikkeling. Fabrikanten kunnen nauwelijks nog innovatieve onderdelen toevoegen, omdat de slimme telefoon inmiddels zo goed als alles kan. Vooral op hardwaregebied valt er weinig nieuws meer te verwachten. Natuurlijk zullen we nog verbeteringen zien in camera's, processors en accu's, maar in grote lijnen is de smartphone uitontwikkeld. Daardoor zijn ze tegenwoordig net zo spannend als wasmachines: ze doen wat ze moeten doen.

Dat betekent echter niet dat er geen nieuwe functies worden ontwikkeld. Die zitten vooral in software. De Google Pixel 9-reeks zette die trend medio 2024 in met een verrassend snelle opvolger van de Pixel 8-serie. OnePlus, Asus en Samsung volgen die lijn en leggen de nadruk op software. One UI 7 is daar het beste voorbeeld van. Zonder die softwareschil had Samsung net zo goed een jaar aan smartphonelanceringen kunnen overslaan.

Systeemaanpassingen

Maar wat maakt One UI 7 dan zo bijzonder? We hebben de afgelopen weken de drie verschillende Samsung Galaxy S25-toestellen getest en zijn tot de onderstaande observaties gekomen. Zo is het onder meer mogelijk om een verticale applade in te stellen. Daarmee bedoelen we dat je al je apps in de applade kunt bekijken door omhoog en omlaag te vegen (in plaats van naar links en rechts). Dat regel je door de lade te openen, onderin op de drie puntjes te tikken en dan Sorteren > Alfabetische volgorde te selecteren.

Daarnaast valt op dat de animaties in One UI 7 veel soepeler zijn dan voorheen. Ze ogen en voelen gestroomlijnd, wat het hele systeem een verfijnde en samenhangende uitstraling geeft. In eerste instantie merk je dit misschien niet direct, maar na een paar uur gebruik valt de soepelheid steeds meer op. Ook de vernieuwde systeemiconen dragen bij aan de prettige bediening op de S25-modellen. One UI 7 voelt daardoor even modern als afgewerkt aan – en dat is een groot compliment.

©Wesley Akkerman

Hier zie je de menu-opties staan voor het opnieuw rangschrikken van de applade.

Now Bar en Now Brief

Ook biedt One UI 7 ruimte aan twee nieuwe onderdelen, de Now Bar en Now Brief. Hoewel ze enkele overeenkomsten hebben, gebruik je ze allebei op andere momenten. De Now Bar is een soort zwevend eiland (waar hebben we dat eerder gehoord) onderaan het vergrendelde scherm van je Galaxy, waar je basale interface-elementen in aantreft – denk aan een opnameknop voor een geluidsopname of bijvoorbeeld wegwijzers van Google Maps. Zo kun je snel iets regelen zonder je smartphone te hoeven ontgrendelen..

Now Brief daarentegen is veel uitgebreider. Dit is een apart onderdeel binnen One UI 7 waar veel AI-opties moeten samenkomen. Now Brief biedt op drie momenten van de dag een overzicht aan van onder meer het weer, het verkeer, je agenda-afspraken en bijvoorbeeld een Spotify-afspeellijst. Het moet je helpen de dag voor te bereiden, door te komen en erop terug te kijken. Zie dit als een soort persoonlijke dag-overzicht dus. Daarmee kan de Samsung Galaxy S25 Ultra, en later ook andere Galaxy's, dienen als een persoonlijke assistent.

©Wesley Akkerman

Dit is het thuisscherm van de Galaxy S25. Rechts van het weerbericht zie je twee widgets staan: de bovenste is een snelkoppeling naar Now Brief.

Aanpasbaar snelmenu

Een ander onderdeel dat het vermelden waard is, is het snelmenu. Daarmee doelen we op het menu dat je van boven naar beneden trek. Daarin staan allerlei opties, bijvoorbeeld voor wifi, bluetooth en andere kernonderdelen. Daar kon je al langer allerlei dingen in wijzigen, zoals bijvoorbeeld de knoppenindeling. Maar in ONe UI 7 ziet het er wel anders uit. Als je de Samsung Galaxy S25 Ultra opstart, dan heeft Samsung dit snelmenu voor je in twee delen opgedeeld. In het kader van overzicht – maar dat beteken ook dat je moet weten aan welke kant je de boel naar beneden moet trekken. Links geeft meldingen, terwijl je vanaf rechts de instellingen bekijkt.

Vind je deze tweedeling niet prettig? Je kunt gelukkig ook alles weer heel makkelijk in één overzicht bij elkaar zetten (zonder dat je daar bijvoorbeeld een aparte app als Good Lock voor hoeft te downloaden). Wanneer je dit doet, dan krijg je met een enkele swipe toegang tot zowel de notificaties als de opties. Je stelt dit met een paar simpele stappen in. Trek je snelmenu vanaf rechts naar beneden en tik op het potloodicoon aan de rechterkant. Tik nu op Vensterinstellingen (links) en tik op het volgende scherm op Samen. Tik nu op Gereed om de keuze te bevestigen. Vanaf dat moment heb je (weer) één snelmenu.

©Wesley Akkerman

Dit is het aangepaste snelmenu, dat notificaties en instellingen samenvoegt.

Overige AI-mogelijkheden

Tot slot kijken we naar de overige AI-mogelijkheden van de Samsung Galaxy S25-serie. Zo is het onder meer mogelijk Google Gemini te gebruiken. Dat doe je door de powerknop kort in te drukken: de assistent komt dan vanzelf vanaf beneden omhoog. Op moderne Galaxy's biedt Gemini ondersteuning aan voor verschillende Samsung- en Google-apps, waardoor het mogelijk is die apps aan te spreken en dingen uit te laten voeren met een stemcommando. Soms kun je zodoende twee of drie apps in één keer iets voor je laten doen, met één commando.

Op moment van schrijven lijken de mogelijkheden al redelijk uitgebreid te zijn, maar eerlijk is eerlijk: schijn bedriegt. Momenteel werken alleen de genoemde apps met deze AI-functie. Datzelfde geldt overigens voor Now Brief, als we daar nog even kort op terugkomen. Alleen de echt grote namen binnen de Google Play Store zullen direct werken met dit soort diensten. In de toekomst wordt dat aanbod uitgebreid. Nederlandse apps, zoals die van de NS bijvoorbeeld, werken hier nog niet mee. Daardoor is de waarde van dit soort AI-opties nu nog twijfelachtig.

©Wesley Akkerman

Als je op de powerknop drukt, komt Google Gemini naar boven. Zo ziet dat eruit.

▼ Volgende artikel
Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht
© Gorilla
Huis

Wintersport voorbij? Zo houd je je skikleding fris en waterdicht

Na een week vol sneeuwpret, frisse berglucht en indrukwekkende pistes is je skikleding niet meer zo fris. Eenmaal thuis gekomen blijft de tas met vuile was liggen voor de wasmachine. Want hoe was je eigenlijk skikleding? Als je je kleding niet goed wast en opbergt, is de kans groot dat je volgend jaar niet zo warm en droog blijft tijdens de afdaling. Onze tips helpen je om je skikleding te wassen, drogen en veilig op te bergen voor volgend jaar.

Dit artikel in het kort: ⛷️ Wacht niet te lang met je skikleding wassen. ⛷️ Bereid de kleding voor op de wasbeurt. ⛷️ Was op lage temperaturen met weinig wasmiddel en geen wasverzachter. ⛷️ Impregneer de kleding. ⛷️ Droog de kleding in een geventileerde ruimte.

Lees ook: Dit wil je weten over de wasprogramma's van je wasmachine

Was snel na je weekje wintersport

Het op de juiste wijze je skikleding wassen is belangrijk: daardoor blijft de kwaliteit van de kleding goed. Ook blijft de kleding warm en waterdicht. Veel skikleding is gemaakt van kunststoffen, zoals polyamide en polyester. Deze stoffen zijn waterafstotend, sterk en licht. De kleding is van tevoren extra behandeld om ze waterdicht te maken, waardoor sneeuw of regen niet door de kleding komt. Was je de kleding verkeerd? Dan kan de beschermende functie verloren gaan. Je zweet en vuiligheid tasten de kleding namelijk aan. Laat je skikleding na wintersport dus niet te lang voor de wasmachine liggen.

Check voordat je gaat wassen altijd het wasetiket van de kleding. Dan weet je precies hoe het kledingstuk gewassen mag worden. Lees ook: Betekenis wassymbolen: wat zijn die wasvoorschriften?

©Lyudmila

Wasmiddel en voorbereiding

Gebruik weinig wasmiddel om je skikleding te wassen. En koop een speciaal wasmiddel voor sport- en outdoorkleding om zeker te weten dat het goed is of gebruik een fijnwasmiddel. Giet er geen wasverzachter bij, want dat is niet goed voor de kleding. Laat de kleding ook niet stomen en gebruik geen bleekmiddelen.

Bereid de kleding altijd eerst voor op de wasbeurt. Leeg alle zakken, sluit alle ritsen, knopen en klittenband om schade aan de stoffen te voorkomen. Zitten er vlekken op de kleding? Behandel deze eerst. Zorg dat de kleding binnenstebuiten de wasmachine in gaat. Ook belangrijk: doe de trommel niet te vol. Er moet voldoende ruimte zijn wil de kleding schoon worden.

Wassen met de wasmachine

Nu de kleding op de juiste wijze in de wasmachine zit, is het tijd om het juiste programma aan te zetten. Kies een programma met lage temperaturen, maximaal 30 °C. Hogere temperaturen kunnen ervoor zorgen dat de waterdichte coating beschadigd raakt. Zit er een speciaal programma op je wasmachine voor outdoor kleding? Kies dan dit programma. Het programma heeft een laag toerental bij het centrifugeren. Doe naast je skikleding geen andere kleding in de wasmachine.

©Oriol Roca

Waterdicht maken van de skikleding

Heb je voor deze wintersportvakantie net nieuwe kleding gekocht? Dan is de kans groot dat deze gewoon waterdicht is gebleven na de wasbeurt. Als je kleding wat ouder is, kan het zijn dat deze niet meer zo waterdicht is als voorheen. Misschien heb je tijdens het skiën of snowboarden wel gemerkt dat er wat vocht doorheen kwam. Was dan de kleding nog een keer, maar nu met een impregneermiddel. Of spuit de kleding in met een speciale waterdicht-spray.

Drogen en opbergen

Als er op het waslabel staat dat de skikleding in de droger mag, dan kun je de kleding zo laten drogen. Anders hang je de kleding op, of leg je die ergens plat neer. Dit doe je in een ruimte waar er genoeg ventilatie is. Hang de kleding niet op in de zon. Drogen op een verwarming kun je beter ook niet doen.

Het wasetiket geeft ook aan of je de kleding mag strijken, mocht je de behoefte hebben om je skibroek te strijken. Je mag de kleding dan op een lage temperatuur strijken. Omdat je de skikleding een lange tijd waarschijnlijk niet meer gebruikt, is het verstandig om de kleding goed op te bergen. Hang de kleding op aan een haakje in de kast of vouw de kleding losjes op, zodat het op een plank kan liggen. Daardoor haal je je kleding volgend jaar weer fris uit de kast, direct klaar om van de pistes te zoeven.