ID.nl logo
Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed
© REDPIXEL - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Schade claimen op je reisverzekering? Zo doe je het goed

Als je schade hebt die onder de dekking valt, wil je je vergoeding natuurlijk niet mislopen door een domme fout. De reisverzekeraar geeft alleen een vergoeding als je zuinig met je spullen bent omgegaan en als je de schade kunt aantonen. Soms moet je vooraf contact opnemen om de schade vergoed te krijgen. ID.nl legt uit waar je allemaal rekening mee moet houden.

Dit artikel geeft antwoord op de volgende vragen: Wanneer moet je de alarmcentrale bellen? | Wat heb je nodig om schade aan je bagage te claimen? | Wat heb je nodig om medische kosten te claimen? | Welke andere verzekeringen kunnen ook dekking bieden?

✈ Lees ook: 12 dingen die je moet weten over je reisverzekering

©George Calin

Spoedeisende hulp nodig? Alarmcentrale bellen!

Kom je onderweg of op je vakantiebestemming in de problemen en heb je met spoed hulp nodig? Bel dan altijd meteen de alarmcentrale van je reisverzekeraar. Zorg dus dat je dit alarmnummer altijd bij je hebt of in je telefoon hebt staan. Het alarmnummer is 24 uur per dag te bereiken. Neem in ieder geval contact op in de volgende situaties.

  • Je hebt hulp nodig tijdens je reis, bijvoorbeeld bij pech onderweg.

  • Je hebt te maken met een noodgeval, bijvoorbeeld bij een ziekenhuisopname.

  • Je moet onverwachts extra kosten te maken, bijvoorbeeld voor een hotelovernachting.

  • Je moet onverwachts je reis afbreken.

De alarmcentrale kan vertellen wat je in deze situaties het beste kunt doen. Soms kan de alarmcentrale hulp voor je regelen en rechtstreeks betalen, bijvoorbeeld als je terug naar huis moet. Soms móet je dit ook door je reisverzekeraar laten regelen. Doe je het toch zelf, dan kan het zijn dat je de kosten niet of niet helemaal vergoed krijgt. Heb je hotelovernachtingen nodig of vervangend vervoer, zoals een taxi? De alarmcentrale kan je vertellen wat hiervoor de maximumvergoedingen zijn en waar je verder rekening mee moet houden. Bewaar alle nota’s om de kosten achteraf te kunnen declareren.

 

©butus

Gestolen, verloren of beschadigde bagage

Heb je een verzekering met bagagedekking? Dan kun je schade door verlies, diefstal of beschadiging van spullen vergoed krijgen. Meestal hoef je dit niet direct aan je verzekeraar te melden, maar wacht er ook niet langer mee dan nodig. Controleer in de informatie van je verzekeraar wat er van je wordt verwacht. Het is belangrijk om ter plekke te doen wat je alleen ter plekke kunt doen - denk aan aangifte doen bij de politie. Bij diefstal moet dat altijd. Ben je op vakantie in een plaats waar de politie niet wil meewerken aan je aangifte of krijg je geen schriftelijke verklaring? Vraag dan een schriftelijke verklaring aan de touroperator of reisleider. Doe dat ook als je spullen bent kwijtgeraakt. Is er een getuige van het ontstaan van de schade? Vraag dan of je zijn of haar telefoonnummer mag noteren.

Kosten die je moet maken doordat je bagage is gestolen of zoekgeraakt, kun je ook terugvragen. Denk aan de reiskosten naar het politiebureau. 

✈ Lees ook: Ik ga op reis en ik neem mee… een bagageverzekering?

CONTROLEER HET EIGEN RISICO Bij sommige reisverzekeraars kun je kiezen voor een eigen risico in ruil voor een lagere premie. Je betaalt dan de eerste kosten van je schade zelf, bijvoorbeeld 100 of 150 euro. Is de schade bij een bepaalde gebeurtenis lager dan dit bedrag? Dan kun je je de moeite van een claim besparen. Je krijgt dan niets terug.

Schadeformulier invullen

Schade claimen doe je door een schadeformulier in te vullen. Dat kan vaak op verschillende manieren: in je persoonlijke omgeving op de website van de verzekeraar of via een formulier dat je kunt downloaden, invullen en opsturen. Het is verstandig om alle details van je schade te vermelden en bewijzen toe te voegen. Denk aan bonnen, foto’s van de situatie of van de schade, een aangiftebewijs van de politie, een verklaring van de reisleiding of vervoerder en eventuele getuigenverklaringen.

 

©SIN

Koffer kwijt op het vliegveld

Ben je je koffer kwijtgeraakt op het vliegveld? Meld dat om te beginnen bij de luchtvaartmaatschappij. Je krijgt dan een Property Irregularity Report, oftwel een PIR-formulier. De luchtvaartmaatschappij gaat je koffer dan zoeken. Neem daarna contact op met je reisverzekeraar. Die kan je vertellen wat je verder kunt doen en waar je recht op hebt. Als je koffer na 24 uur nog niet terug is, kun je bijvoorbeeld vervangende kleding en toiletspullen vergoed krijgen. Als de luchtvaartmaatschappij je koffer helemaal niet terugvindt, wordt je vergoeding hoger. Je kunt de schade claimen bij je de luchtvaartmaatschappij of bij je reisaanbieder, als je een pakketreis had geboekt. Toch kan het slimmer zijn om je reisverzekering aan te spreken, omdat de vergoeding dan hoger kan uitpakken. Kijk in de polisvoorwaarden of vraag advies aan je reisverzekeraar.

©aanbetta - stock.adobe.com

 

Medische hulp in het buitenland

In de Europese Unie, Australië, Noorwegen, IJsland, Liechtenstein, Macedonië en Zwitserland kun je veel plezier hebben van je European Health Insurance Card (EHIC). Dat is een bewijs dat je in een EU-land verzekerd bent voor ziektekosten. Je krijgt daarmee ook in het buitenland medische hulp die niet kan wachten tot je weer thuis bent. Het voordeel van de EHIC is dat je daarmee wordt behandeld alsof je in dat land woont. Je hoeft de kosten niet voor te schieten.

✈ Meer over de EHIC lees je in: Wat is slimmer, medische kosten verzekeren op je reispolis of je zorgpolis?

Je basiszorgverzekering vergoedt alleen de kosten tot maximaal het tarief dat een bepaalde behandeling in Nederland zou kosten. Is de behandeling in het buitenland duurder, dan kun je een aanvulling krijgen via je reisverzekering. Je krijgt die aanvulling alleen als je de dekking van medische kosten hebt meeverzekerd. Als je een ongeluk krijgt of om een andere reden een dokter nodig hebt op vakantie, moet je vooraf contact opnemen met je verzekeraar. Je kunt zelf kiezen of je contact opneemt met je reisverzekeraar of je zorgverzekeraar. De eerste die je belt moet ervoor zorgen dat de rekeningen op de juiste manier worden betaald.

 

PAS OP VOOR PRIVÉ-KLINIEK Heb je in het buitenland met spoed medische hulp nodig? Dan let je er misschien niet op of je bij een staatsziekenhuis of bij een privé-kliniek bent. Toch is het heel belangrijk om daarnaar te vragen. Bij een privé-kliniek is de EHIC niet geldig. Het kan zijn dat je reisverzekering de kosten wel vergoedt, maar het is belangrijk om daarover vooraf contact op te nemen. Je basiszorgverzekering vergoedt de kosten alleen tot het niveau van de kosten in Nederland.

Heb je door een medische behandeling in het buitenland je eigen risico moeten aanspreken? Dit bedrag kun je in veel gevallen claimen op je reisverzekering, als je medische kosten hebt meeverzekerd tenminste. Kijk in de voorwaarden of het eigen risico van je zorgverzekering is meeverzekerd of niet. Wordt het eigen risico niet expliciet uitgesloten, dan mag je ervan uitgaan dat dit is gedekt. Vergeet niet om het terug te vragen.

 

©Evgen

Claimen bij je inboedelverzekering

Heb je een inboedelverzekering met buitenshuisdekking? Dan kun je een beschadigd of gestolen mobiel apparaat misschien beter claimen bij je inboedelverzekeraar. Niet iedere buitenshuisdekking is in alle landen geldig, dus controleer dat eerst. Is de schade verzekerd, dan kan het gunstiger zijn om de claim in te dienen bij je inboedelverzekeraar, zeker als die de nieuwwaarde vergoedt. Er kunnen wel maximum vergoedingen gelden.

 

Claimen bij je aansprakelijkheidsverzekering

Sommige schades kunnen gedekt zijn op je aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren. Denk aan schade die je per ongeluk veroorzaakt aan een vakantiehuisje of hotelkamer. Het is dus verstandig om dit na te kijken in de polisvoorwaarden of na te vragen.

 

HOEVEEL KRIJG JE TERUG VOOR JE OUDE CAMERA? Een dure camera van drie jaar oud, kan voor de verzekeraar toch een lage dagwaarde hebben. Verzekeraars hanteren hiervoor een afschrijvingslijst. Daarop staat in hoeveel jaar het product wordt afgeschreven, dus na hoeveel jaar het niets meer waard is. Ieder jaar gaat er een percentage van de nieuwwaarde af. Er bestaan grote verschillen tussen afschrijvingslijsten van verzekeraars. Bij verzekeraar A kan een camera van 700 euro in tien jaar tijd afgeschreven worden, bij verzekeraar B in vijf jaar. Dat betekent dat je bij verzekeraar A na drie jaar nog 490 euro terugkrijgt en bij verzekeraar B maar 280 euro.

☝ Heeft je verzekering uitbetaald?

Kijk welke vervangende camera je met het bedrag kunt kopen

Annuleringsverzekering

Als je vakantie niet door kan gaan of als je eerder naar huis moet door onverwachte omstandigheden, kun je gebruik maken van een annuleringsverzekering. Je krijgt dan een vergoeding  voor dat deel van je vakantie dat je niet hebt gebruikt. Ook hiervoor moet je een schadeformulier opsturen. Het ligt aan de reden van annuleren welk bewijs je moet meesturen.

▼ Volgende artikel
Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt
© DigitalGenetics | Adobe Stock
Energie

Stroomvreters: deze apparaten in huis verbruiken meer energie dan je denkt

Door de stijgende energieprijzen en het verdwijnen van de salderingsregeling moeten we meer dan ooit op ons verbruik letten en bewuster om moeten gaan met het gebruik van elektrische apparaten. Dat is niet altijd even makkelijk, want hoe weet je nu hoeveel energie elk apparaat verbruikt? In dit artikel nemen we je mee door de lijst van apparaten die meer verbruiken dan je denkt.

🔌 Na het lezen van dit artikel weet je welke apparaten in huis je meer geld kosten dan je denkt en hoe het zit met energielabels. Weten welke duurzame maatregelen je nog meer kunt treffen voor jouw woning? Lees dan Energieneutraal wonen, kan ik dat ook?

Check altijd het energielabel

Als het tijd is om een apparaat in huis te vervangen, werp dan in de winkel eerst een blik op het energielabel. Dat zegt namelijk alles over het stroomverbruik. Wil je nog zeker een paar jaar door met het huidige apparaat, dan is het slim om te kijken hoe je er zuiniger mee om kunt gaan. Bijvoorbeeld door naar de instellingen van de standby-stand te kijken of het door apparaat alleen aan te zetten op momenten dat je minder energiekosten betaalt. Dat kan je echt tientallen euro’s schelen.

Het energielabel geeft aan hoe energiezuinig een apparaat is. Een A+++-label is het zuinigst, label G het minst zuinig. Het energielabel is er voor wasmachines, drogers, vaatwassers, koelkasten, vriezers en beeldschermen, maar zal aan steeds meer apparaten worden toegevoegd. Bekijk hier een uitgebreide uitleg over de energielabels.

©Lenti Hill - stock.adobe.com

1. Kokendwaterkraan - 138 euro per jaar

Tuurlijk, zo'n kraan is erg handig en als je hem eenmaal hebt, dan wil je nooit meer zonder. Dat zo'n Quooker-kraan ervoor zorgt dat je direct heet water krijgt. Maar, het addertje onder het gras is wel dat die kraan niet alleen het water kookt, maar ook op temperatuur moet houden. Dat kost energie. Een voorbeeld: een gezin van drie personen gebruikt gemiddeld zo’n 10 liter kokend water per dag via een Quooker. Om dit water te verwarmen, is jaarlijks ongeveer 423 kWh aan energie nodig (bron: ANWB Energie) . Daarnaast kost het op temperatuur houden van het water nog eens 87,5 kWh per jaar. Dit komt neer op een totaal energieverbruik van 511 kWh per jaar. Stel dat je een energiecontract hebt waarbij je gemiddeld € 0,27 cent per kWh betaalt, dan kost die Quooker je 138 euro per jaar.

Tóch een kokendwaterkraan in huis?

Hier vind je de nieuwste modellen voor de beste prijs!

2. Wifi-versterker - 32 euro per jaar

Overal goede wifi in huis is een must, zeker als je veel thuiswerkt en veelgebruikers in huis hebt. Zitten er op strategische plekken in huis wifi-versterkers of repeaters in de stopcontacten? Dan zitten deze er doorgaans de hele tijd in en dat kost je meer geld dan je misschien denkt. De gemiddelde wifi-versterker – je hebt ze met verschillende wattages – verbruikt jaarlijks 88 kWh. Dat kost je per jaar dus ongeveer 32 euro.

Andere repeater nodig?

Kijk hier voor een paar hele mooie deals!

Verbruik uitrekenen

Hoe weet je nu hoeveeel energie een apparaat verbruikt? Dat kun je uitrekenen als je beschikt over het vermogen in Watt (W) van het apparaat. Dat wattage wordt meestal genoemd in de specificaties onder Stroomverbruik. Bij vergelijkingssites zoals Kieskeurig.nl vind je die informatie ook terug:

Omdat energie vaak in kilowatt (kW) wordt gemeten, moet je Watt eerst omrekenen: 1 kilowatt (kW) = 1000 Watt (W).

Bijvoorbeeld: Een stofzuiger van 900 Watt is hetzelfde als: 900 ÷ 1000 = 0,9 kW.

Om te weten hoeveel energie een apparaat verbruikt, gebruik je deze formule: Energieverbruik (kWh) = Hoeveel uur je het gebruikt (h) x Vermogen in kW

Bijvoorbeeld: Als je een stofzuiger van 0,9 kW elke week 2 uur gebruikt: 0,9 x 2 = 1,8 kWh per week.

3. Grote televisie

Wist je dat het stroomverbruik van een televisie afhankelijk is van het formaat van het scherm? Een 65inch-televisie verbruikt bijvoorbeeld twee keer zo veel stroom als een 43inch-exemplaar met hetzelfde energielabel. Jouw thuisbioscoop kost je daardoor misschien heel wat meer dan je dacht.

Lees ook: Dit zijn de 15 beste televisies van 2024

Vooral de resolutie van het scherm maakt veel uit voor het verbruik. Grotere beeldschermen hebben een hogere resolutie om een scherp beeld te krijgen, zoals een 4K- of zelfs 8K-resolutie. 8K-televisies verbruiken flink meer energie dan een 4K-televisie die net zo groot is.

Bij televisies wordt om die reden ook vaak het stroomverbruik apart vermeld voor zowel de SDR- als de HDR-video. In dit geval staat SDR voor Standard Dynamic Range met een resolutie van 1080p en HDR voor 4K-content.

Een grote televisie gebruikt meer dan een kleine, en ook de beeldkwaliteit bepaalt hoeveel energie wordt verbruikt, zoals hier op dit label is te zien. bij SDR-gebruik (1080p) krijgt deze Hisense-tv dus een energielabel E, terwijl de HDR-stand goed is voor energielabel G, een stuk minder zuinig dus.

©Casa imágenes - stock.adobe.com

4. Extra koelkast

Heb jij een extra koelkast in de garage of bijkeuken omdat de inbouwkoelkast eigenlijk te klein is of omdat hamsteren je hobby is? Dan gaat het vaak om een ouder exemplaar met een energielabel dat richting de G gaat en dat slurpt energie.

Kies in de plaats daarvan voor één grotere koelkast en bekijk kritisch naar wat je er allemaal in stopt: jouw voorraad frisdrank kun je prima bewaren op een andere plek en pas koelen als de vorige fles bijna op is. Wil je de tweede koelkast toch houden, zet hem dan alleen aan als je ‘m gaat gebruiken, bijvoorbeeld rond de periode dat je (veel) eters verwacht of een dinertje hebt georganiseerd.

Nieuwe zuinige koelkast nodig?

Bekijk ze op Kieskeurig.nl

5. Gaming-pc’s

Heb je gamers in huis of ben je zelf ook niet vies van een potje Fortnite op z'n tijd? Dan kan al dat gegame jouw energierekening naar serieuze hoogten brengen. Vooral game-pc's zijn echte energieslurpers: het jaarverbruik zo'n machine komt gemiddeld per jaar – inclusief monitor – uit op ongeveer 1.400 kWh. En dat staat gelijk aan het energieverbruik van drie koelkasten. Staat er een Xbox of PlayStation te loeien in huis, dan verbruikt deze tussen de 150 en 160 watt per uur. Game je 3 uur per dag, dan zit je per jaar zo aan de 70 euro.

Tip! Door de spelcomputer in de slaapmodus te zetten, bespaar je veel geld. Nog beter is het om hem helemaal uit te schakelen als je ‘m niet gebruikt.

Toch lekker gamen?

Hier vind je de dikste pc's voor de beste prijs!

▼ Volgende artikel
Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer
© Philips
Gezond leven

Consumenten testen: de Philips 5000-serie handstomer

Op zoek naar een snelle en gemakkelijke manier om kleding er verzorgd uit te laten zien zonder gedoe met strijkplanken of zware strijkijzers? De Philips 5000-serie handstomer biedt een gebruiksvriendelijke oplossing die is ontworpen voor gemak en snelheid. De bevindingen van het Review.nl Testpanel tonen aan dat dit apparaat geliefd is bij een breed publiek.

Partnerbijdrage - in samenwerking met Philips

Het ontwerp van de Philips 5000-serie handstomer (STH5020/40) is een van de sterkste punten volgens onze testers. Dankzij een laag gewicht en een ergonomische vorm ligt het apparaat prettig in de hand en is het eenvoudig te gebruiken, zelfs voor langere sessies. Het compacte formaat maakt het bovendien een ideale metgezel voor op reis. Meerdere testers, waaronder Manonv, prezen dat aspect: "Hoe handig is deze stomer voor op reis! Hij warmt binnen 30 seconden op en stoomt kreukels er makkelijk uit, zelfs als je kleding op een hanger blijft hangen."

Daarnaast benadrukken testers het intuïtieve gebruiksgemak. Het apparaat is direct na het inschakelen klaar voor gebruik en heeft geen ingewikkelde instellingen. Dat maakt 'm geschikt voor zowel ervaren gebruikers als nieuwkomers als het aankomt op handstomers. Toch werd er door sommige testers, zoals MandyK, opgemerkt dat het snoer wat langer had mogen zijn om volledige bewegingsvrijheid te bieden.

©Philips

Prestaties: snelheid en resultaat

Wat betreft prestaties maakt deze handstomer indruk met zijn vermogen om kledingstukken snel op te frissen. Het apparaat biedt twee standen: Eco voor een energiezuinige stoomproductie en Max voor intensere toepassingen. Tester Saliziia benadrukte de flexibiliteit van de standen: "De Eco-stand werkt fijn voor lichte opfrissingen, maar de Max-stand is een uitkomst bij hardnekkige kreukels. Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het komt aardig in de buurt."

De testers waren vooral te spreken over de snelheid waarmee het apparaat zijn werk doet. Binnen 30 tot 35 seconden is het apparaat volledig opgewarmd en klaar voor gebruik, wat ideaal is voor wie weinig tijd heeft. Het verwijderen van lichte kreukels is zo gepiept en zelfs stoffen met details, zoals ruches en plooien, worden snel gladgemaakt dankzij de verstelbare stoomkop. Hoewel dikkere stoffen zoals jeans of zware gordijnen minder gemakkelijk glad worden, zijn de meeste testers het erover eens dat het apparaat uitblinkt in alledaags gebruik.

“Binnen 35 seconden is hij klaar voor gebruik. Ideaal voor een snelle touch-up!”

- Ilse de Haas

Flexibiliteit en accessoires

Deze handstomer van Philips onderscheidt zich door zijn veelzijdigheid en de meegeleverde accessoires, zoals een handschoen en een extra waterreservoir. De verstelbare kop maakt het mogelijk om kleding in verschillende posities te stomen, zowel hangend als liggend. Tester Bentesara kon dat wel waarderen: "De verstelbare kop maakt het richten van de stoom veel makkelijker, vooral bij kledingstukken met lastige hoeken of details."

De handschoen, bedoeld om de handen te beschermen tegen de hete stoom, wordt door veel testers als handig ervaren, hoewel de grootte van de handschoen wel tegenvalt. Ilse de Haas merkte op: "De handschoen is aan de grote kant, waardoor je wat grip verliest tijdens het stomen, maar gelukkig is het niet per se nodig om hem te gebruiken." Het extra waterreservoir bleek voor veel testers een welkome toevoeging, omdat je nu meerdere kledingstukken kunt stomen zonder tussendoor bij te hoeven vullen.

©Philips

Vormgeving en duurzaamheid

Het design van de Philips 5000-serie is modern en strak, maar over de kleur waren de meningen verdeeld. Terwijl sommigen, zoals Rocky1998, het ontwerp prachtig vonden, gaf tester MandyK aan dat de echte kleur wel een beetje tegenviel in vergelijking met de afbeelding op de verpakking. Desondanks werden het compacte formaat en de robuuste afwerking door bijna iedereen gewaardeerd. Clemens benadrukte het gemak van opbergen: "Het apparaat is licht en compact, waardoor hij makkelijk in een kast of koffer past."

Wat betreft duurzaamheid scoort de handstomer hoog. De testers merkten op dat het apparaat stevig aanvoelt en bestand lijkt tegen intensief gebruik.


✅ Pluspunten

  • Snel opwarmen: Binnen 30 seconden gebruiksklaar

  • Compact en licht: Gemakkelijk mee te nemen en op te bergen

  • Flexibel: Geschikt voor hangende en liggende kledingstukken

  • Veiligheid: Handschoen beschermt tegen hete stoom

  • Eco- en Max-standen: Aanpasbaar aan verschillende stofsoorten en kreukels

❌ Minpunten

  • Minder effectief bij zware stoffen: Beperkte werking bij dikke stoffen of diepe kreukels

  • Kort snoer: Beperkt de bewegingsvrijheid

  • Grootte van de handschoen: Niet voor iedereen comfortabel

  • Klein waterreservoir: Sneller bijvullen bij intensief gebruik


Conclusie

Met een gemiddelde score van een 8,2 overtuigt de Philips 5000-serie handstomer als een veelzijdige oplossing voor het snel opfrissen van kleding. Het apparaat biedt snelheid, gebruiksgemak en flexibiliteit, waardoor het een ideale keuze is voor mensen die tijd willen besparen en toch netjes voor de dag willen komen. Tester Joyce vat de algemene ervaring samen: "Het is geen vervanging voor een strijkijzer, maar het werkt perfect voor een snelle opfrisbeurt en haalt lichte kreukels moeiteloos weg."

Hoewel het apparaat enkele beperkingen heeft, zoals de effectiviteit bij dikkere stoffen en de grootte van de handschoen, wegen de voordelen ruimschoots op tegen de nadelen. Voor dagelijks gebruik of als reisgenoot is deze Philips-handstomer een waardevolle toevoeging aan elke garderobe.

De uitgebreide reviews van het Review.nl Testpanel lees je hier!