ID.nl logo
Zo krijg je bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen, zelfs van en naar Schiphol
© Björn Wylezich - stock.adobe.com
Zekerheid & gemak

Zo krijg je bijna altijd 60 procent korting op NS-treinreizen, zelfs van en naar Schiphol

De NS PrijsTijd Deal is een vroegboekkortingsysteem van de Nederlandse Spoorwegen waar je - door je kaartje eerder te kopen - tot wel 60 procent korting op een enkele reis kunt krijgen, afhankelijk van het gekozen tijdstip en het traject waarop je reist. Maar op sommige trajecten - bijvoorbeeld van en naar Schiphol - krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je dit eenvoudig trucje toepast. Hoe werkt dat?

Het reizen per trein is de laatste jaren steeds duurder geworden, waardoor het niet altijd meer de moeite loont om bijvoorbeeld een dagje weg te gaan, zeker niet als je een groot gezin hebt.

Het vroegboekkortingssysteem PrijsTijd Deal van de NS is dan ook een mooie manier om betaalbaarder met de trein te reizen. Het idee achter PrijsTijd Deal is om de drukte in de trein beter te verspreiden en reizigers meer mogelijkheden bieden om tegen een leuke korting buiten de spits met de trein te reizen. Treinen zijn in de spits vaak (over)vol, maar vanaf 9:00 's-morgens en vanaf 18:30 's-avonds - als de spits ten einde is - rijden de treinen een stuk leger rond.

Tijdens Kerstvakantie altijd 50 procent korting

De Nederlandse Spoorwegen lieten middels een persbericht weten dat de NS PrijsTijd Deal-tickets voor reizen tijdens de Kerstvakantie van 21 december t/m 5 januari 2025 met 50 procent korting zijn te verkrijgen. De enige voorwaarde is dat de tickets in de periode van 12 t/m 18 december 2024 worden gekocht via de NS-app of -website.

Volgens hetzelfde bericht gelden deze kortingen echter niet voor reizen van en naar Schiphol Airport, maar wie kiest voor een eindbestemming vlak buiten Schiphol, dus een station verder, zoals Amsterdam Zuid, Hoofddorp of Amsterdam Lelylaan, krijgt toch alsnog die 50 procent korting. Hoe dat werkt, lees je verderop.

Voorwaarden

De NS PrijsTijd Deal biedt jou als reiziger te mogelijkheid om met een leuke korting de trein te pakken als je buiten de spits of in het weekend reist. Daar zijn een aantal voorwaarden aan verbonden natuurlijk, want voor niets gaat de zon op. Toch zijn die voorwaarden niet per se ongunstig.

Als eerste geldt dat de PrijsTijd Deal-kortingen alleen worden aangeboden op reizen buiten de spits. Dat betekent dat die kortingen alleen beschikbaar zijn in treinen tussen 9:00 en 16:00 en vanaf 18:30. De NS PrijsTijd Deal is doordeweeks nooit vóór 6:30 beschikbaar, ook al is die periode geen spits. De kortingskaartjes zijn verder alleen geldig in het tijdvak waarvoor ze zijn aangeschaft, zie verderop. In de weekenden kun je voor alle tijdstippen doorgaans van tevoren een PrijsTijd Deal-kaartje kopen.

De tweede voorwaarde is dat je een PrijsTijd Deal-kaartje alleen als een digitaal kaartje op je smartphone kunt krijgen. Je hebt daar altijd de NS-app [Android | iOS] voor nodig. Het is niet mogelijk om een NS PrijsTijd Deal-kaartje af te drukken. Neem ook altijd een ID-kaart mee op reis, de conducteur kan daar om vragen als hij het digitale ticket wil controleren.

De PrijsTijd Deal-tickets zijn vanaf 30 dagen tot 1 dag van tevoren via de NS-app te kopen. De kortingen zijn niet beschikbaar voor treinkaartjes die je op de dag van het reizen koopt en hoe dichter op de datum je een kaartje koopt, hoe lager de korting wordt.

De 60 procent korting krijg je eigenlijk pas tot minimaal twee weken voor de daadwerkelijke reisdatum, dus hoe verder weg de reisdatum ligt, des te hoger de kans op 60 procent korting. Boek je een reis die verder weg ligt dan twee weken, dan wordt er geen PrijsTijd-korting toegepast.

Tijdvakken

De Nederlandse Spoorwegen heeft de PrijsTijd Deal-kortingen onderverdeeld in zogeheten tijdvakken. Als je met de trein binnen deze tijdvakken reist, kun je gebruik maken van de aangeboden korting, die zoals gezegd varieert tussen de 5 en 60 procent. De tijdvakken kunnen ook in elkaar over lopen. Tijdens de Kerstvakantie is de maximale korting overigens 50 procent, zie ook het kader verderop in dit artikel.

Weekdagen (ma t/m vr)Weekend (za en zo)
9:00 - 12:00 uur6:00 - 12:00 uur
10:00 - 15:00 uur10:00 - 16:00 uur
13:00 - 16:00 uur14:00 - 20:00 uur
18:30 - 21:30 uur18:00 - 02:00 uur
20:00 - 02:00 uur

Welke kortingen je wanneer krijgt, hangt helemaal af van het gekozen traject en tijdstip. Globaal kunnen we echter wel stellen dat hoe verder de reis buiten de spits ligt, hoe hoger de korting. Dus voor een tijdvak van 13:00 - 16:00 en 20:00 en 02:00 krijg je een hogere korting dan een tijdvak dat dichteter tegen de spits van voor 9:00 tot 18:30 ligt.

Een PrijsTijd Deal-kaartje is altijd geldig gedurende de in de app aangegeven kortingsperiode. De reis mag niet voor of na die tijdvakken plaatsvinden.

De lengte is doorslaggevend

Genoeg over de regeltjes, want het gaat er ten slotte om hoe je nu die maximale korting van 60 procent op je treinticket krijgt, toch? Een simpele vuistregel is eigenlijk dat hoe langer de reis in aantal kilometers is, des te eerder er korting is en hoe hoger die korting is. Dat betekent dat je voor korte ritten de minste korting krijgt, en voor langere ritten de meeste. Verder zijn de kortingen ook sterk afhankelijk van het station waar je opstapt en waar je rit eindigt. Maar op sommige trajecten krijg je standaard helemaal geen korting, tenzij je een eenvoudig trucje toepast.

Daarnaast blijkt uit ons onderzoek ook dat je op populaire en notoir drukke trajecten normaal gesproken ook (bijna) geen korting krijgt.

Zo zijn er voor reizen van en naar Schiphol Airport nooit kortingen te vinden, ongeacht de lengte van het traject.

Zo krijg je de hoogst mogelijke korting

De truc om voor de zo hoogst mogelijk korting in aanmerking te komen, is om niet het werkelijke begin- of eindstation van jouw reis te gebruiken voor de korting, maar één station later als eindpunt op te geven. Je stapt dan een station eerder uit dan als eindpunt op je ticket staat.

Vraag van Emile

Als ik het goed begrijp ben ik met mijn betaalde 40% daluren-abonnement dus duurder uit dan met deze vroegboekkorting regeling. Vreemd… Het wordt steeds gekker in het OV. Bedankt voor jullie tip aangaande de juiste trajectkeuze die ik ook erg handig vind en waardeer.

Antwoord

De PrijsTijd Deals van de NS zijn alleen maar beschikbaar tot 1 dag van te vorgen en maximaal 30 dagen van tevoren. Als je een kaartje 1 dag van tevoren koopt, heb je al snel minder korting dan wanneer je dat veel verder van tevoren doet, bijvoorbeeld 'slechts' 20 of 25 procent. Bovendien moet je ook veel puzzelen om een goede prijs te krijgen, terwijl je met een dalurenkaart altijd 40 procent korting hebt, ongeacht het traject en vervoerder. De PrijsTijd Deals zijn alleen geldig op trajecten van de Nederlandse Spoorwegen.

Een voorbeeld: je reist van Rotterdam Centraal naar Schiphol Airport op vrijdag 13 december tussen 11:00 en 12:00. Met die reis krijg je geen korting en betaal je 14,50 euro. Maar geef je voor diezelfde reis als eindbestemming Amsterdam Zuid op (één station verder dus), dan krijg je ineens 30 procent korting en betaal je maar 11,55 euro, terwijl die reis ook via Schiphol Airport gaat. Je stapt alleen gewoon ook uit op dat station in plaats van Amsterdam Zuid.

Ook een reis van Utrecht naar Schiphol valt normaal gesproken niet onder de PrijsTijd Deal-korting. Pakken we bijvoorbeeld op 13 december om 20:12 de trein van Utrecht Centraal naar Schiphol Airport, kost ons dat 10,20 euro voor een enkele reis. Echter, veranderen we de eindbestemming naar Hoofddorp, een paar kilometer verderop op het traject, dan krijgen we ineens 60 procent korting op die reis, waardoor je maar 4,48 euro kwijt bent. Je stapt echter gewoon op Schiphol Airport uit (waar je eigenlijk had moeten overstappen op die trein naar Hoofddorp).

Nog een voorbeeld: het traject Groningen - Schiphol Airport is vanwege de afstand van 200km normaal gesproken een dure rit. We pakken als voorbeeld weer vrijdag 13 december, met een vertrektijd tussen 20:00 en 21:00.

Lees ook: Zo koop je een treinkaartje in de NS-app

We kiezen voor de trein van 20:49 uit Groningen, die om 22:54 op Schiphol Airport aankomt. Voor deze reis betaal je 29,40 euro. Kies je voor die reis echter ook voor Hoofddorp als eindbestemming, dan kost diezelfde reis je nu ineens maar 11,76 euro, en krijg je dan ineens wel een korting van 60 procent.

Goedkoop 1e klas reizen

Het voordeel van de PrijsTijd Deals is dat je deze ook kunt gebruiken voor 1e klas reizen. Met 60 procent korting op de enkele reis is een 1e klas kaartje dan ook eindelijk eens een beetje betaalbaar geworden.

Eerder station en kortere ritten ook goedkoper

De PrijsTijd Deal-kortingen worden eigenlijk alleen toegepast op ritten die langer zijn dan een bepaald aantal kilometers. Nergens in de voorwaarden staat vermeld wat de minimale afstand moet zijn. Maar koop je bijvoorbeeld een kaartje van Tilburg Universiteit naar Breda - een rit van 15 minuten en zo'n 20 kilometer - dan betaal je 5,10 euro . Pak je echter Tilburg als beginpunt, dan geldt er ineens weer een korting van 54 procent op de oorspronkelijke prijs en kost je kaartje maar 2,44 euro. Je stapt echter gewoon op Tilburg Universiteit in.

Het werkt echt! Ik wil van R'dam Alexander naar Groningen en 2 dagen later weer terug. Heb R'dam CS ingevoerd en krijg 2x ruim €18 korting! Top!

- Wendy

Nog een voorbeeld van een relatief korte rit: van Weesp naar Amersfoort. Volgens de NS-app met een vertrektijd van 20:28 kost een enkele reis 7,30 euro. Kies je als beginstation echter Diemen - ongeveer 7 kilometer eerder op het traject, dan kost het ticket je maar 4 euro en dat is 54 procent korting. Nog frappanter: kies je voor een reis van Halfweg-Zwanenburg naar Amersfoort voor datzelfde moment, dan kost dat ticket je maar 4,88 euro, dus bijna 2 euro goedkoper dan het originele ticket zonder korting van Weesp naar Amersfoort, maar wel voor een reis die bijna anderhalf keer langer is.

Vraag van Hennie

In het voorbeeld van Groningen naar Schiphol geven jullie de tip om een kaartje naar Hoofddorp te kopen en dan eerder uit te stappen. Daaronder noemen jullie een voorbeeld Tilburg naar Breda, waarbij je in de praktijk een station later instapt. Maar kom je dan wel door de poortjes, omdat je een station later opstapt dan dat op jouw kaartje staat?

Antwoord

Voor zover we hebben kunnen testen, controleert het NS-poortjes bij een e-ticket met een QR-code niet of het station waar je met dat e-ticket naar binnen gaat, ook echt het vertrekkende station is. Wel moet het station waar je later dan de opgegeven reis instapt, zich op hetzelfde traject bevinden van de reis waar je ticket geldig is. Heb je bijvoorbeeld een treinkaartje gekocht van Haarlem Spaarnwoude naar Overveen, dan kun je met je e-ticket ook naar binnen op station Haarlem, dat precies tussen deze twee plaatsen in ligt. De melding op het beeldscherm van het poortje is dan 'Passage OK'.

Wat niet zou moeten kunnen, is met datzelfde e-ticket door de poortjes van station Amsterdam Centraal gaan, en dat deze dan ook worden geopend. Dat hebben we niet getest, maar we kunnen ons voorstellen dat het systeem dit niet toelaat.

Hier controleer je (pdf, 27 kB) welke station in Nederland zijn afgesloten door een poortje.

Tot slot

Met een beetje creativiteit en wat experimenteren met verschillende start- en eindstaions, kun je dus flink wat korting krijgen op je treinreis op routes waar dat normaal gesproken niet mogelijk is. Heb je zelf nog een leuke, goedkopere route gevonden via de NS-app met een mooie PrijsTijd Deal-korting? Stuur dan een mailtje met een screenshot van zowel van de normale prijs als de korting. Wie weet plaatsen we deze hier en maak je hier andere lezers ook blij mee!

▼ Volgende artikel
Kan je iPhone ook virussen krijgen?
© ID.nl
Huis

Kan je iPhone ook virussen krijgen?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja en nee. Een iPhone wordt niet snel besmet met traditionele malware, maar dat betekent niet dat hij onkwetsbaar is voor hackers en cybercriminelen. En daarbij is het grootste risico niet iOS. Nee, het grootste risico ben je zelf…

Dit artikel in het kort

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet onkwetsbaar. Toch richten de meeste aanvallen zich niet op iOS zelf, maar op de zwakste schakel. En dat is jouw gedrag: dat ene moment dat je klikt, scant of downloadt zonder nadenken. In dit artikel lees je hoe criminelen te werk gaan, waaraan je kunt merken dat er iets mis is met je iPhone en hoe je je telefoon kunt beschermen tegen malware, phishing en andere digitale risico's.

Hoe raakt je iPhone besmet?

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet tegen wat je zelf doet – en daar spelen kwaadwillenden op in. Het gaat vaak mis bij iets wat volkomen normaal lijkt: een link openen, een QR-code scannen of een agenda-uitnodiging accepteren kan al genoeg zijn om gegevens prijs te geven. Dit zijn de zes meest voorkomende manieren waarop je iPhone geïnfecteerd kan worden:

1: Zero-click en zero-day-aanvallen

De meest geavanceerde aanvallen gebruiken lekken in iOS die nog niet door Apple of beveiligingsonderzoekers zijn ontdekt. Via zo'n kwetsbaarheid kan spyware worden geïnstalleerd nog vóórdat er een update beschikbaar is.

Een zero-click-aanval gaat nog verder: jij hoeft niets aan te raken. Eén kwaadaardig iMessage-bericht of zelfs een gemiste FaceTime-oproep kan al genoeg zijn om toegang tot je toestel te krijgen.

De beste verdediging is simpel maar belangrijk: installeer updates direct zodra ze beschikbaar zijn (Instellingen > Algemeen > Software-update) en zet Automatische updates aan.

2: Quishing: malafide QR-codes

QR-codes worden soms vervangen door valse exemplaren die naar een nepsite met gemeentelogo of parkeerdienst leiden. Controleer altijd de link die de Camera-app toont voordat je op 'open' tikt, en laat dubieuze adressen desnoods scannen met een tool zoals Scamio.

Lees ook: Zo herken je verdachte QR-codes op parkeerautomaten en laadpalen

 3: Kwaadaardige configuratieprofielen

Een configuratieprofiel is een bestand waarmee instellingen op een iPhone of iPad in één keer kunnen worden aangepast. Zo'n profiel bepaalt bijvoorbeeld welke wifi-netwerken worden gebruikt, welke apps mogen worden geïnstalleerd of welke websites worden geblokkeerd. Bedrijven en scholen gebruiken configuratieprofielen vaak om meerdere toestellen tegelijk te beheren.

Ook kwaadwillenden kunnen zo'n profiel aanbieden, bijvoorbeeld via een link in een phishingbericht. Zodra je het installeert, krijgt de afzender toegang tot je netwerkverkeer of kan hij extra apps laten installeren. Controleer daarom altijd de herkomst voordat je een profiel accepteert, en verwijder onbekende profielen via Instellingen > Algemeen > VPN en apparaatbeheer.

4: Nagemaakte wifi-netwerken

Criminelen zetten daarnaast nepwifinetwerken op met namen als 'Airport_Free_WiFi' of 'NS_Gratis_Wifi_In_De_Trein'. Maak je daar verbinding mee, dan kan al je internetverkeer worden onderschept en kunnen je wachtwoorden of persoonlijke gegevens eenvoudig worden buitgemaakt. Gebruik op openbare wifi een VPN, bijvoorbeeld via Bitdefender Mobile Security, zodat je verbinding versleuteld blijft.

5: Malafide agenda-uitnodigingen

Krijg je een vreemde agenda-uitnodiging die je niet herkent? Verwijder die, want er zitten vaak phishinglinks in. De veiligste manier is om de hele ongewenste agenda te wissen zonder op links of knoppen in de afspraak te tikken. Druk ook niet op 'Weiger', want daarmee laat je de afzender weten dat je account actief is, wat juist tot meer spam leidt. Controleer bij twijfel onderaan in je agenda-instellingen welke kalenders zijn toegevoegd en verwijder alles wat je niet herkent.

6: AirDrop-spam

AirDrop is ideaal wanneer je snel en draadloos foto's, documenten, video's of zelfs wachtwoorden of passkeys wilt delen – of ontvangen. Voor hackers is dit ook een aantrekkelijke ingang in je iPhone. Stel, je hebt net iets gedeeld of ontvangen via AirDrop, bijvoorbeeld foto's tijdens een concert. Misschien heb je daarvoor in de instellingen Iedereen gedurende 10 minuten geselecteerd. Zet je dat na het delen of ontvangen niet uit, dan blijft je iPhone dus nog tien minuten zichtbaar voor iedereen. Beter is het om, vooral op drukke plekken, AirDrop in te stellen op Alleen contacten of zelfs te kiezen voor Ontvangen uit.

Let op met AirDrop

Als AirDrop is ingesteld op Iedereen gedurende 10 minuten, kunnen onbekenden jouw toestel zien en je iets sturen, maar er wordt niets automatisch ontvangen. Je krijgt altijd eerst een melding met een voorbeeld van wat iemand wil delen, bijvoorbeeld een foto of document. Pas wanneer je op Accepteren tikt, wordt het bestand opgeslagen.

Het gevaar zit in de verleiding om tóch te klikken. Aanvallers sturen soms misleidende of schokkende beelden met een naam die je nieuwsgierig maakt. Accepteer je zo'n bestand en open je het daarna, dan kan het een link of document bevatten dat je naar een phishingpagina leidt of schadelijke code uitvoert.

Zo merk je dat er iets mis is met je iPhone

Als je iPhone besmet of gehackt is, verschijnt er geen knipperende pop-up om je dat te vertellen. De signalen zijn subtiel – maar herkenbaar als je weet waar je op moet letten. Dit zijn de zeven meest voorkomende aanwijzingen dat je iPhone geïnfecteerd kan zijn.

1: De batterij raakt opvallend snel leeg

Malware kan continu draaien en daardoor veel stroom verbruiken. Controleer in Instellingen > Batterij welke apps dat doen. Let vooral op apps die veel actief zijn op de achtergrond, zeker als ze daar geen reden voor hebben. Een weerapp die acht uur blijft draaien terwijl je hem niet gebruikt, is bijvoorbeeld niet normaal.

2: Je dataverbruik schiet omhoog

Spyware stuurt ongemerkt gegevens door naar servers van aanvallers. Dat zie je vaak terug in Instellingen > Mobiel netwerk. Daar kun je, als je een stukje naar onder scrolt, bij Mobiele data zien of het dataverbruik ineens hoger ligt dan normaal. Let op opvallende pieken in datagebruik, onbekende apps of vreemde pictogrammen. Een simpele tool of een spel dat je zelden opent, hoort geen gigabytes aan data te verbruiken.

3: Apps crashen of lopen vast

Malware kan problemen geven met iOS of andere apps. Als apps vaak opnieuw opstarten of het toestel warm wordt, is dat verdacht.

4: Er verschijnen pop-ups of advertenties buiten Safari om

iOS hoort reclamevrij te zijn. Zie je ineens advertenties op je beginscherm of in instellingen, dan zit er waarschijnlijk adware achter.

5: Er staan onbekende apps of profielen op je toestel

Sommige aanvallers installeren via een lek of misleidende link een app die er betrouwbaar uitziet, maar in werkelijkheid data doorstuurt of instellingen wijzigt. Kijk daarom regelmatig in de Appbibliotheek of er iets tussen staat wat je niet kent. Verwijder verdachte apps meteen; op een iPhone worden daarmee ook de bijbehorende gegevens gewist. Heb je het toestel tweedehands gekocht of vertrouw je het niet helemaal, dan is een volledige fabrieksreset de veiligste keuze.

6: Je toestel is mogelijk gejailbreakt

Bij een jailbreak wordt een deel van Apple's beveiliging uitgezet om functies vrij te geven die normaal niet zijn toegestaan. Dat lijkt handig, maar maakt het systeem kwetsbaar voor apps met te veel rechten. Als je nooit bewust een jailbreak hebt uitgevoerd en toch apps als Cydia, Sileo, or Checkra1n ziet, is dat een teken dat iemand heeft geknoeid met je iPhone.

7: Je ziet vreemde uitgaande oproepen

Een gehackt toestel kan worden ingezet om spam te versturen of te bellen naar dure servicenummers. Kijk in je berichten en belgeschiedenis of er iets geks tussen staat.

Denk je dat je iPhone besmet is? Dit kun je doen

Merk je dat je iPhone zich vreemd gedraagt, begin dan met een eenvoudige reset van je browsergegevens. Open Instellingen > Apps > Safari en kies Wis geschiedenis en websitedata. Daarmee verwijder je tijdelijke bestanden en scripts die schadelijk kunnen zijn. Herstart daarna het toestel.

Blijven de problemen terugkomen, herstel dan een eerdere iCloud-reservekopie van vóór het moment waarop het misging. Helpt dat ook niet, dan is een fabrieksreset de veiligste manier om alle sporen van malware te verwijderen. Dat doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen. Je iPhone wordt dan teruggezet naar de oorspronkelijke staat. Omdat alles gewist wordt, verdwijnt ook eventuele malware verdwijnt mee.

Zoals altijd geldt: voorkomen is beter dan genezen

De beste beveiliging blijft een combinatie van gezond verstand en actuele software. Zet automatische updates aan via Instellingen > Algemeen > Software-update > Automatische updates. Zo worden veiligheidslekken gedicht voordat ze misbruikt kunnen worden.

Gebruik op openbare netwerken altijd een VPN, en controleer verdachte links met een analyse-tool voordat je klikt. Wie extra zekerheid wil, kan een beveiligingsapp installeren die phishinglinks en onveilige wifi-verbindingen blokkeert.

Conclusie

Een iPhone is goed beveiligd, maar niet onschendbaar. De meeste risico's ontstaan niet door fouten in iOS, maar door wat jij doet: op een verkeerde link tikken, een uitnodiging openen of een netwerk gebruiken dat niet te vertrouwen is.

Wie zijn toestel up-to-date houdt, links kritisch bekijkt en een VPN gebruikt op openbare wifi, verkleint de kans op misbruik of datadiefstal aanzienlijk. iOS doet veel om je te beschermen, maar waakzaamheid blijft nodig.

▼ Volgende artikel
Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen
© Wesley Akkerman
Huis

Review Dyson V8 Cyclone – Betrouwbaar basismodel doet wat-ie moet doen

Met een prijskaartje van 399 euro is de Dyson V8 Cyclone een van de meest betaalbare draadloze steelstofzuigers van het Britse merk. Je haalt hiervoor een redelijk compacte maar krachtige huishoudhulp in huis, die een aantal duidelijke kanttekeningen heeft.

Goed
Conclusie

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.

Plus- en minpunten
  • Krachtig zuigsysteem
  • Lekker wendbaar
  • Prima batterijduur
  • Handig opvang- en leegsysteem
  • Twee knoppen voor de bediening
  • Verrassend compleet
  • Voelt soms wat basaal
  • Handvat is niet comfortabel
  • Nieuwe vloermond tikt hard op de grond
  • Geen lcd-display
  • Zelf van zuigstand wisselen

De Dyson V8 heeft een nieuw ontwerp gekregen. Weg is de trekker die je constant moet indrukken om het apparaat te laten zuigen. In plaats daarvan beschikt hij voortaan over een handige aan-uitknop. Daarnaast zit een moduswisselaar, die met verschillende kleuren aangeeft welke zuigstand je gebruikt. Opvallend is ook dat Dyson voor de V8 Cyclone geen spannende kleuren voor de plastic onderdelen gebruikt. In plaats daarvan zien we een combinatie van kaki, rood, grijs en zwart; het geheel valt daardoor minder op.

©Wesley Akkerman

De nieuwe Dyson V8 Cyclone

De nieuwe V8 levert 30 procent meer zuigkracht en een 50 procent langere accuduur. In de laagste zuigstand houdt hij het tot 60 minuten vol. Helaas ontbreekt een handig lcd-scherm (dat wel op duurdere modellen zit) voor de resterende accutijd; ook hier moet je het doen met iets te simpele led-indicators. Onderop zit een nieuwe vloerzuigmond, die Dyson de 'Motorbar' noemt. Die moet dankzij het gebruik van speciale kammetjes effectief zijn tegen vastzittende haren, maar de stofzuiger moet het verder ook zonder moderne functies doen zoals lasers of stofsensoren.

Met slechts 2,7 kilogram is de Dyson V8 Cyclone lekker licht en wendbaar, waardoor je moeiteloos vloeren en zelfs hoekjes op het plafond schoonhoudt. Het stofreservoir (540 milliliter) heeft een handig uitwerpsysteem waarbij je het vuil niet hoeft aan te raken. Toch zijn we niet helemaal tevreden over alle eigenschappen van de zuigmodule. Het handvat is namelijk smal en klein, waardoor je grip bij langer gebruik oncomfortabel is. Ook kan het bij je duim gaan schuren. Dit is waarschijnlijk de minst ergonomische Dyson die we op de redactie hebben getest.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone in de praktijk

Gelukkig biedt de Dyson V8 Cyclone met 297 air-watts in de Boost-stand een flinke verbetering in zuigkracht (ten opzichte van zijn voorganger). De standaardmodus levert 79 aW en dat is voor ons ruim voldoende voor dagelijkse taken. Vooral het vloerkleed moet eraan geloven: haren, kruimels en ander vuil worden daar moeiteloos uit gezogen. Op hardere vloeren stelt de Cyclone eveneens niet teleur, al valt er wel één ding op. Wanneer je de stofzuiger oppakt nadat je bijvoorbeeld wat kruimels of korrels opzuigt, kan het zijn dat er een paar uit de mond vallen.

Daarnaast missen we een zachte(re) borstel op de Dyson V8 Cyclone. De huidige zuigmond ratelt namelijk hard over de vloer, wat niet zo prettig is voor (onder)buren in een flat- of appartementsgebouw of slapende kinderen. En dat terwijl de motor zelf stiller is dan verwacht. Gelukkig neemt de zuigmond moeiteloos allerlei soorten haren op en raken die niet in de borstel verstrengeld. Ook goed om te weten: de Cyclone past zijn zuigkracht niet automatisch aan, zoals duurdere modellen dat wel doen, waardoor je dat dus zelf in de gaten moet houden. Geen groot probleem, maar toch.

©Wesley Akkerman

Batterij en accessoires

Zoals gezegd gaat de batterij maximaal een uurtje mee wanneer je de zuinigste modus inschakelt. Anders moet je rekening houden met ongeveer een halfuur in de normale stand. Zet je de Boost-modus aan en laat je die aanstaan, dan is het binnen tien minuten wel gedaan. Geen vreemde scores als je kijkt naar het formaat en de behoorlijk indrukwekkende zuigkracht. Een groot pluspunt is daarnaast dat je de accu kunt verwisselen. Daardoor kun je de levensduur aanzienlijk verlengen door mettertijd een nieuwe batterij aan te schaffen.

Je krijgt trouwens twee accessoires bij aanschaf van de Dyson de V8 Cyclone: een kierenzuiger en een gemotoriseerde miniborstel. Hoewel dat misschien wat karig lijkt vergeleken met eerdere modellen, zijn oude V8-hulpstukken compatibel (mocht je die nog hebben). In de praktijk blijkt de basisset echter compleet genoeg. De kierenzuiger werkt goed voor meubels en lastige hoeken, terwijl de miniborstel onmisbaar is voor trappen, matrassen en bekleding. Ondanks het beperkte pakket biedt de stofzuiger dus voldoende opties voor de meeste huishoudens.

©Wesley Akkerman

Dyson V8 Cyclone kopen?

De Dyson V8 Cyclone is een geslaagde steelstofzuiger voor wie krachtige prestaties zoekt zonder overbodige luxe. Vooral op tapijt en bekleding komt hij sterk naar voren, en ook het verwijderen van haren gaat hem goed af. Het harde, smalle handvat en de wat stugge vloermond voelen niet altijd even prettig aan, maar dat past deels bij de prijsklasse. Jammer is ook het ontbreken van een lcd-display met handige informatie, al is dat net als het gebrek aan een automatische zuigstand goed te overzien. Alles bij elkaar is dit een betrouwbaar basismodel dat doet wat hij moet doen.